JUOKSUN KORVAAMINEN KUNTOPYÖRÄILYLLÄ

12345

Kuinka hyvin esim. puolimaratonille harjoiteltaessa voi juoksuharjoittelua korvata kuntopyöräilyllä. Tavoite olisi noin 1.40 aika.

Meinasin juosta kerran viikossa 2 tunnin peruskestävyyslenkin ja yhden intervalliharjoituksen.

Voiko muut lyhyemmät peruslenkit korvata kuntopyöräilyllä. Koskapa kuntopyöräily on luonnostaan kevyempää kuin juoksu niin varmaan kannattaa polkea aika kovaa/isolla vastuksella, ja pitempään kuin vastaavalla juoksulenkillä juoksisi.

16

2729

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juoksija_

Jossain määrin voi korvata, mutta kannattaa myös juosta lyhyempiä peruslenkkejä välillä. Kun polkee niin vastuksella ei ole niin väliä vaan pyöritysnopeudella,. Kannattaa pitää mahdollisimman tiheä pyöritysrytmi. Se on paljon lajinomaisempaa kuin runtata voimalla pienellä kierrosnopeudella.

• kyllä

suomalaiset urheiliat käyttää pyöräilyä liian vähän.sopii mainiosti kestävyyslajien harrastajille.norjan hiihtäjät ajavat paljon pyörällä,monet maratoonarit ajavat pitkät kestävyyslenkit pyörällä,estävät näin rasittumia.pitkät juoksulenkit 2-3h hakkaavat jajoista voimat,siksi monet ajavat pyörällä,jossa voimataso jaloissa kasvaa.

• fffffffffffffffffffffffffff...

Mielenkiintoista. Olen kyllä kuullut että jotkut etenkin vammojen jälkeen ja niitä estääkseen tekevät osan treenistä esim. pyörällä. (Viikko kilometrejä voi pitää hieman alempana, mutta kuitenkin harjoitella aerobisesti.)

Kuitenkaan en ole kuullut, että maratoonarit tekisivät pitkiä lenkkiä korvaavia harjoituksia pyörällä. Ainakaan kansallisen tason tai sitä paremmat. Kun pitkän lenkin yksi harjoitustarkoitus on tuo jalkojen iskutottumuksen parantaminen. Eri asia sitten jos jalat ei yksinkertaisesti kestä pitkiä lenkkejä, mutta sittenhän maraton on melkeinpä unohdettava.

Itse olen ymmärtänyt että pyörällä korvataan - jos korvataan - lähinnä perus pk-juoksua (ei niinkään pitkiä tai laatuharjoituksia).

• 432116890
        fffffffffffffffffffffffffff... kirjoitti:

Mielenkiintoista. Olen kyllä kuullut että jotkut etenkin vammojen jälkeen ja niitä estääkseen tekevät osan treenistä esim. pyörällä. (Viikko kilometrejä voi pitää hieman alempana, mutta kuitenkin harjoitella aerobisesti.)

Kuitenkaan en ole kuullut, että maratoonarit tekisivät pitkiä lenkkiä korvaavia harjoituksia pyörällä. Ainakaan kansallisen tason tai sitä paremmat. Kun pitkän lenkin yksi harjoitustarkoitus on tuo jalkojen iskutottumuksen parantaminen. Eri asia sitten jos jalat ei yksinkertaisesti kestä pitkiä lenkkejä, mutta sittenhän maraton on melkeinpä unohdettava.

Itse olen ymmärtänyt että pyörällä korvataan - jos korvataan - lähinnä perus pk-juoksua (ei niinkään pitkiä tai laatuharjoituksia).

niinhän sanoin,kannattaa tehdä se ennen vammoja.shooter montreaalin voittaja teki niin.vasala(nuorempi)esm:teki 3-5h pyörälenkkejä vaikka on 5000 erikoismies.iskutottumuksen parantamiseen riittää 1-1½h lenkit

• 111111111111111

nimenomaan huippu maratoonarit tekee pitkiä korvaavia harjoituksia pyörällä. ei lyhyitä laatuharjoituksia,vaikka kyllä pekka koskela tekee kovat harjoitukset pyörällä, mäkivetona,30-60s

• fffffffffffffffffffffffffff...
        111111111111111 kirjoitti:

nimenomaan huippu maratoonarit tekee pitkiä korvaavia harjoituksia pyörällä. ei lyhyitä laatuharjoituksia,vaikka kyllä pekka koskela tekee kovat harjoitukset pyörällä, mäkivetona,30-60s

Niin.
        Mutta siis pointti oli se, että kukaan kovempi maratoonari ei siis korvaa pitkää lenkkiä (yli 2h lenkki) pyöräilyllä.
        Tokihan se pyörällä tehty korvaava voi olla pitkä vaikka se korvaakin pk-lenkin. Koska tunnin pyöräily ei vastaa rasittavuudeltaan tunnin juoksutreeniä.

• se tunnin

Niin.
        Mutta siis pointti oli se, että kukaan kovempi maratoonari ei siis korvaa pitkää lenkkiä (yli 2h lenkki) pyöräilyllä.
        Tokihan se pyörällä tehty korvaava voi olla pitkä vaikka se korvaakin pk-lenkin. Koska tunnin pyöräily ei vastaa rasittavuudeltaan tunnin juoksutreeniä.

pyöräily juoksijalle on usein vielä pahempi kuin tunnin juoksu, sillä juoksijan voimatasot pyöräilyyn ovat huonot. Tietysti tuo hakkaavuus jää pyöräilyssä pois, mutta "hapottaminen" kovemmilla sykkeillä vetää juoksijan jalat varmasti aika pian tukkoon. Lähinnä palauttavat / tosi kevyet treenit tulevat kysymykseen.

• on järjestään

Niin.

afriikan *poliittisesti-epäkorrektina-poistettu-sana* eikä ne yleensä osaa ajaa pyörällä, siksi eivät käytä harjoittelussa.

Eurooppalaisten kannattaisi käyttää, Peking jo häämöttää.

• 1111111111

Niin.

nimenomaan pitkät lenkit huippumiehet korvaa pyöräilyllä,kuvitelma on että maratoonarin pitää nylkyttää yksinomaan pitkiä lenkkejä juosten,(yli 2h)niitäkin pitää tehdä,,mutta rajoitetusti, kyllä sillä systeemillä saa jalat altaan,voimataso häviää

• juoksija29

Hyvä kysymys. Itse hommasin kuntopyörän jouluna ja olen nyt korvannut sillä joitakin juoksulenkkejä. Kokemus on ollut pelkästään positiivinen. Erityisesti palauttavana harjoituksena polkeminen toimii hyvin. Teen noin 10-12 harjoitusta viikossa, joista 1-3 teen nykyisin pyörällä. Suosittelen.

• Anonyymi

Olen ajatellut kuntopyörän hommaamista talveksi. Saisi tehtyä perus pk:ta mukavasti lämpimässä. Lumessa tarpominen ei nappaa, ja juoksumatto ei sovi kerrostaloon.

• Anonyymi

Kuntopyörää max vastuksella psalmeja kuunnellen ja juoksu kulkee pappasarjassakin ennätys vauhtia.

• Anonyymi

Kuinka pitkä pyörälenkki vastaa juoksulenkkiä? Jotkut sanovat 2x, toiset 3x? Tulee valtavan pitkäveteistä istumista, jos pitää kolme tuntia kuntopyörää polkea talvella. Puolitoista tuntia ehkä menisi.

• Anonyymi

Miusta aktiivisuusmatto parempi.
      Sellasen kun saisi kotopaikkakunnalle.
      Rentoa pelailla matopeliä kun kahtoo töllöä.

• Anonyymi

Onko Pietulla sanottavaa

• Anonyymi

Mitä tehdä kun kuntopyörä hapottaa hitaassakinnvauhdissa, eikä sykkeet nousee? Onko istuskelu hyvää treeniä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      217
      2889
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      129
      2831
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      1816
    4. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      73
      1428
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      237
      1352
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1108
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1011
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      896
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      843
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      843
    Aihe