Venäläisenä Suomessa

(quasi) russian guy

Privet!

Olen lukenut joitakin kirjoituksia tältä palstalta ja päätin kantaa korteni kekoon osallistumalla keskusteluun. Tai itse asiassa jättäisin mieluummin sekaantumatta suurimpaan osaan sitä ns. keskustelua, koska useimmista kirjoituksista henkii muukalaisviha, piilorasismi ja kapeakatseisuus. Sellaista tekstiä on suorastaan inhottavaa lukea.

En siis oikeastaan osallistu mihinkään keskusteluun asennevammaisten (vaiko vain tyhmien?) ihmisten kanssa, vaan puranpa tänne ihan huvikseni omia ajatuksiani, jotta asia selkenis paremmiin itselleni ja koska haluan nähdä minkälaisia reaktioita tällainen kirjoitus herättää. Jos asia edes kiinnostaa ketään.

Eli olen siis venäläinen mies, mutta asunut Suomessa aika pitkään ja käynyt suomalaiset koulut aloittaen yläasteen seitsemännestä luokasta. En ole siinä mielessä uniikki, meitä on Suomessa tuhansia tällaisia enemmän tai vähemmän suomalaistuneita venäläisiä.

Olen tyytyväinen, että olen päätynyt asumaan Suomeen. Se on hyvä maa, joka on nyt kotimaani vielä enemmän kuin Venäjä. Täällä tunnen olevani kotona. Silti Venäjä ei ole minulle mitenkään vieras, koska olen siellä syntynyt, minulla on siellä sukulaisia ja kavereita, siihen liittyy lapsuus- ja koulumuistot.

Minä olen yksi niistä kiinalaisista, ranskalaisista, algerialaisista ja turkkilaisista miehistä - ulkomaalainen, vieras, alien, gaijin. En pääse siitä mihinkään: r on r vaikka kuinka laktoosittomassa ja vähäsuolaisessa Valion voissa paistaisi.

Teinivuosina venäläisyys muodostui minulle suureksi kompleksiksi, joka vaikutti sosiaaliseen elämääni merkittävästi. Halusin olla suomalainen, mutta en voinut olla sitä, koska olin venäläisten vanhempien Venäjällä kasvatettu lapsi. En juurikaan osannut suomea Suomeen tullessani ja aksentti kuuluu edelleen puheestani toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Ensimmäisinä Suomen vuosinani häpesin olla venäläinen, mikä nyt jäljestäpäin katsottuna oli vain yksi teinikomplekseistani, johon on tullut helpotus vuosien myötä.

No, oli syy mikä tahansa, tämä kompleksi on vaikuttanut myös seurusteluuni suomalaisten tyttöjen ja naisten kanssa sillä tavalla, että minulla ei vaan ollut naista niin kauan kuin kärsin typeristä kansallisuudestani johtuvista itsetunto-ongelmista. Olen kyllä parantunut kauan sitten ja oivaltanut tilanteeni monet todella hyvät puolet enkä nyt luopuisi venäläisestä passistani edes miljoonasta ruplasta. Tai ehkä just miljoonasta. 500000 RUR on viimeinen tarjoukseni!

No mutta, silläkin uhalla, että kuulostan kliseiseltä... minulla on vahva venäläinen identiteetti, joka korostuu Suomessa asuessa. Korostumisella en tarkoita sitä, että olisin venäläisempi kuin kuka tahansa muu venäläinen, vaan sitä, että koen olevani erilainen suomalaisten joukossa jollain tavalla ja selitän tämän eron kansallisella taustallani.

Miten olen erilainen? Olen ehkä suomalaisittain herrasmies, koska avaan kanssaihmisille ovia, en voi nähdä naiseni kantavan painavaa matkalaukkua, kun itselläni on vapaat kädet ja ravintolalaskun maksaminen erikseen on minun mielestäni noloa. Olen myös aika laiska ja välillä huoleton, jätän usein työ- ja opiskeluasiat viime hetkelle ja suljen puolitietoisesti silmäni tekojeni tai tekemättömyyteni ikäviltä seurauksilta.
Soittelen äidin kanssa muutaman kerran viikossa ja vaikka en hirveästi sukulaisiani edes näe, tiedän, että en voi vastata "ei" mihinkään sukulaisteni pyyntöihin, jos niitä tulisi. Mummoni asuu minun luonani joka kesä viikkotolkulla Suomessa käydessään. Laittavatko suomalaiset kyläilevät mummonsa hotelliin???

Tällä palstalla kysellään kovasti ja (pyöristyttävää kyllä) ihan tosissaan, minkälaisia N-laiset miehet/naiset ovat ja vastaukset "ominaisuuslistauksineen" ovat kysymysten arvoisia. Anteeksi nyt vaan, että olen taas kliseinen ja kirjoitan itsestäänselvyyksiä, mutta kun tämän palstan perusteella tämä ei ole kaikille itsestäänselvää. Nimittäin se, että ihmisiä ei voi yleistää kansallisuuden perusteella. Venäjällä on junttinsa ja kunnollista porukkaa siinä missä Suomessakin ja loppujen lopuksi jokainen löytää kaltaisensa seuraa niin maanmiehistä kuin vierasmaalaisistakin.

Kuvailin edellä vähän venälaisyyteen samaistettavia piirteitä, joita näen itselläni olevan ja olen kyllä siinä mielessä venäläinen. Mutta tällaisten stereotyyppisten piirteiden perusteella olen yllättäen enemmän venäläinen kuin jotkut Venäjällä koko ikänsä asuneet toverini. En kuitenkaan ole missään tapauksessa yltiövenäläinen tai tyypillinen venäläinen tai mitä hittoa... alan voimaan pahoin, kun huomaan yrittäväni maalata itsestäni kuvaa jollain kansallisväreillä. Se on kuin tekisi hernekeittoa pelkästä vedestä. Mitä mä yritän nyt sanoa, että kaikki nuo vieraaseen kansallisuuteen liittyvät piirteet eivät ole mikään tuoteseloste, vaan lähinnä kuriositeetti, mielenkiintoinen puheenaihe uusien ihmisten kanssa.

Suomalainen tyttöystäväni ei ole koskaan kysynyt minulta mitään tyyliin "koetko itsesi enemmän suomalaiseksi vai venäläiseksi". En olis kyllä kelpuuttanutkaan rinnalleni niin yksinkertaista naista. Ystävä- ja tuttavapiirissänikin sellaiset kysymykset ovat harvinaisia ja minä vietän aikaa suomalaisten, venäläisten ja suurinpiirtein viidestä maanosasta tulevien ihmisten kanssa. Onhan niistä kulttuurieroista hauska ja mielenkiintoista puhua ja puhunkin niistä jonkun verran, mutta että "millainen on venäläinen mies?", give me a break. Se on totta kai sellainen herrasmies karvalakki päässä ja bossin puku, jonka toisessa taskussa on vodkapullo ja toisessa Sota ja rauha pokkarina.

Mä luulen, että ihmiset vetävät puoleensa kaltaisiaan ihmisiä ihan kansallisuudesta riippumatta. Jos joku lähtee mustan miehen matkaan Helsingin asemalta kello neljältä yöllä ja valittaa jälkeenpäin, kuinka paskoja nigerialaiset, gambialaiset jne miehet ovat, niin se ampuu itseään jalkaan, koska sellaisesta kirjoituksesta käy lähinnä ilmi kirjoittajan tyhmyys ja varsinainen sanottava menettää kaiken arvonsa ja uskottavuutensa. Jos et olisi ollut piilorasisti ja nähnyt siinä miehessä vain afrikkalaisen, silloin olisit nähnyt kuinka paska jätkä se on etkä olisi lähtenyt sen matkaan. Vastaavasti et tule myöskään tapaamaan tai ainakaan seurustelemaan kunnollisen afrikkalaisen, aasialaisen tai venäläisen miehen kanssa, koska nythän sinä tiedät, että kaikki ulkomaalaiset on paskoja! ;)

No, tässä on siis yksi venäläinen mies. Odotan innolla kommentointia!

45

5097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun on tilaisuus

      Haluaisin kovasti tietää,minkä takia te venäläiset liikutte täällä vain keskenänne,käytätte samaa ravintolaa ja baaria,puhutte venäjää niin itsekeskeisesti
      että vaaditte venäjänkielisiä päiväkoteja,kouluja ja jopa palvelutaloja täällä Suomessa.Tähän
      kun pystyt vaikuttamaan,että venäläisetkin sopeutuisivat maassamme maamme tavoille,moni
      suomalainen lähestyy teitä ihan uudenlaisella mielenkiinnolla.(Harmi,että olet jo varattu.)

      • Suomalaiselta

        Ihan supisuomalainen vastaa, ettei ap:n (taas) tarvitse: lue ap:n teksti uudestaan, varsinkin ne kohdat, jossa puhutaan siitä, kuinka ei voida yleistää mistään kansallisuudesta puhuttaessa.

        Eli kun kysyt "teiltä venäläisiltä", niin määrittele vähän paremmin, keitä ne ovat. Tämä tyyppi ei ainakaan vaikuta sellaiselta, joka liikkuu vain venäläisten kesken tai puhu venäjää "niin itsekeskeisesti".

        Jokaisesta ryhmästä löytyy sekä niitä, jotka sopeutuvat että niitä, jotka eivät sopeudu. Kokemukseni mukaan ne, jotka eivät sopeudu ovat vain äänekäs vähemmistö.


      • Anonyymi
        Suomalaiselta kirjoitti:

        Ihan supisuomalainen vastaa, ettei ap:n (taas) tarvitse: lue ap:n teksti uudestaan, varsinkin ne kohdat, jossa puhutaan siitä, kuinka ei voida yleistää mistään kansallisuudesta puhuttaessa.

        Eli kun kysyt "teiltä venäläisiltä", niin määrittele vähän paremmin, keitä ne ovat. Tämä tyyppi ei ainakaan vaikuta sellaiselta, joka liikkuu vain venäläisten kesken tai puhu venäjää "niin itsekeskeisesti".

        Jokaisesta ryhmästä löytyy sekä niitä, jotka sopeutuvat että niitä, jotka eivät sopeudu. Kokemukseni mukaan ne, jotka eivät sopeudu ovat vain äänekäs vähemmistö.

        Jokainen maahantunkeutuja alkaa vaatimaan palvelua omalla kielellään. Ei meitä ryssälässä palvella suomenkielellä. Saisivat itse maksaa tulkkipalvelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen maahantunkeutuja alkaa vaatimaan palvelua omalla kielellään. Ei meitä ryssälässä palvella suomenkielellä. Saisivat itse maksaa tulkkipalvelut.

        Tulkaa hämeenlinnaan niin näätte lihavia ryssiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulkaa hämeenlinnaan niin näätte lihavia ryssiä.

        Hämeenlinnassa on nälkäisiä ryssiä eivät jaksa tehdä töitä kun lihovat kuin syöttöporsaat


    • .................

      Mielestäni suomalaiset ovat monesti aika mustavalkoisia. Tässä on listaa:
      -kaikki ruotsalaiset ovat homoja
      -saksalaiset nahkahousuja perverssejä
      -ranskalaiset sammakonsyöjiä ja baskerimiehiä
      -italialaiset pizzanpyörittäjiä
      -turkkilaiset karvaranteita

      ja lista on loputon.

      Kuitenkin omasta mielestäni suomalaiset ovat
      -huonosti käyttäytyviä
      -ujoja, puhuvat vain kännissä
      -omaa etuaan ajattelevia
      -eivät ole kiinnostuneet vanhemmistaan
      -huonosti pukeutuvia (erityisen suuri ero on kauniin venäläisen naisen ja suomalaisen naisen välillä, olkoonkin että venäjältä löytyy sitten myös niitä tosilimboja.)
      -juovat liikaa, erityisesti miehet. ja, no ei naisetkaan paljoa enää jää.
      -eivät koskaan pyydä anteeksi
      -euroopan ylpein kansa. (Huvittavaa: Talvisota ainut merkittävä historian tapahtuma ja historia muutenkin lyhyt.)

      Venäjällä on varmasti paljon ok porukkaa, mutta siellä on myös paljon vähemmän ok porukkaa. Itse en sinua vastusta, jos koen sinut ok hepuksi. Kirjoituksestasi päätelle olet ok heppu! Slaavilaiseen mentaliteettiin kuuluu tuo perhekeskeisyys ja omasta mielestäni se on parempi asia kuin suomalainen materiakeskeisyys (hieno auto, asunto, kello etc) ja kilpailuyhteiskunta (olen töissä siellä, opiskellut sitä jne.)

      • pusipusi

        Listasi suomalaisista stereotypioista oli varsin osuva, mutta miksi aina luetellaan niitä negatiivisia piirteitä? Suomalaiset ovat myös:

        -rehellisiä
        -sisukkaita
        -ahkeria
        -itsenäisiä

        Venäläiset ovat:

        -hyvin pukeutuvia
        -perhekeskeisiä
        -vieraanvaraisia

        Jatkakaa listaa :)


      • ap.
        pusipusi kirjoitti:

        Listasi suomalaisista stereotypioista oli varsin osuva, mutta miksi aina luetellaan niitä negatiivisia piirteitä? Suomalaiset ovat myös:

        -rehellisiä
        -sisukkaita
        -ahkeria
        -itsenäisiä

        Venäläiset ovat:

        -hyvin pukeutuvia
        -perhekeskeisiä
        -vieraanvaraisia

        Jatkakaa listaa :)

        Suomalaisia piirteitä on mielestäni myös

        - mutkattomuus
        - huomaavaisuus
        - pragmaattisuus
        - hyviä tekemään listoja

        Mutta tosiaan niin kuin alkuperäisessä kirjoituksessani tarkoitinkin, yksilökohtaisesti ihmiset ovat loppujen lopuksi kuin päivä ja yö kaikkine oikkuineen oli äidinkieli mikä tahansa.


      • niin olen samaa mieltä siitä, että suuri osa venäläisistä, tai ainakin kaikki, jotka minä tunnen, ovat erittäin perhekeskeistä porukkaa. Venäläinen mieheni soittelee äidillensä lähes päivittäin, ja mummollensakin silloin tällöin, mikä minusta oli alussa hyvin kummallista ja ärsyttävääkin, kun piti joka välissä pulputtaa puhelimessa. Nyt olen siihen tottunut ja osaan arvostaakin sitä, ja onpa venäjän kielen taitonikin parantunut huomattavasti, kun kuuntelee päivittäin!

        Mutta tuo, että suomalaiset olisivat materialistisia, ja venäläiset eivät niinkään ei kyllä pidä paikkaansa mielestäni. Venäjällä silmiini aina sattuukin juuri se, että vaatteisiin laitetaan aivan tolkuttomat määrät rahaa (prosentuaalisesti, kun mietitään perusvenäläisnaisen palkkaa, ja kuinka suuri osa menee ulkonäköön), jotta näytetään rikkaalta. Turkit löytyy melkein joka naisen garderobista (jotenkin tunuu siltä, ettei se johdu pelkästään niiden lämpimyydestä), merkkituotteita jäljittelevät piraatit jne. Minun käsitykseni mukaan Venäjällä valtamäärä ihmisistä tekee kaikkensa näyttääkseen rikkaalta, koska rikkaita kunnioitetaan ja katsotaan ylöspäin, köyhä henkilö taas on nolla, jolle ei tarvi kaupassa edes palvelua antaa.
        Sisustuskin (ja pukeutuminen) on tyyliltään erilaista. Suomessa yksinkertaisuus on valttia, Venäjällä taas täytyy kimaltaa, kuultaa, rönsyillä, jotta mahtavuus ja rikkaus näkyisi... Mahtipontista!

        Et oikeastaan sanonut etteivätkö venäläiset olisi materialistisia, mutta suomalaisten sanoit olevan. Niin kerroinpa vain mielipiteeni :-)


      • materialismi
        bedelia kirjoitti:

        niin olen samaa mieltä siitä, että suuri osa venäläisistä, tai ainakin kaikki, jotka minä tunnen, ovat erittäin perhekeskeistä porukkaa. Venäläinen mieheni soittelee äidillensä lähes päivittäin, ja mummollensakin silloin tällöin, mikä minusta oli alussa hyvin kummallista ja ärsyttävääkin, kun piti joka välissä pulputtaa puhelimessa. Nyt olen siihen tottunut ja osaan arvostaakin sitä, ja onpa venäjän kielen taitonikin parantunut huomattavasti, kun kuuntelee päivittäin!

        Mutta tuo, että suomalaiset olisivat materialistisia, ja venäläiset eivät niinkään ei kyllä pidä paikkaansa mielestäni. Venäjällä silmiini aina sattuukin juuri se, että vaatteisiin laitetaan aivan tolkuttomat määrät rahaa (prosentuaalisesti, kun mietitään perusvenäläisnaisen palkkaa, ja kuinka suuri osa menee ulkonäköön), jotta näytetään rikkaalta. Turkit löytyy melkein joka naisen garderobista (jotenkin tunuu siltä, ettei se johdu pelkästään niiden lämpimyydestä), merkkituotteita jäljittelevät piraatit jne. Minun käsitykseni mukaan Venäjällä valtamäärä ihmisistä tekee kaikkensa näyttääkseen rikkaalta, koska rikkaita kunnioitetaan ja katsotaan ylöspäin, köyhä henkilö taas on nolla, jolle ei tarvi kaupassa edes palvelua antaa.
        Sisustuskin (ja pukeutuminen) on tyyliltään erilaista. Suomessa yksinkertaisuus on valttia, Venäjällä taas täytyy kimaltaa, kuultaa, rönsyillä, jotta mahtavuus ja rikkaus näkyisi... Mahtipontista!

        Et oikeastaan sanonut etteivätkö venäläiset olisi materialistisia, mutta suomalaisten sanoit olevan. Niin kerroinpa vain mielipiteeni :-)

        sujuu?

        Onko kela antanut hyvin hilloa?


      • bidrali
        bedelia kirjoitti:

        niin olen samaa mieltä siitä, että suuri osa venäläisistä, tai ainakin kaikki, jotka minä tunnen, ovat erittäin perhekeskeistä porukkaa. Venäläinen mieheni soittelee äidillensä lähes päivittäin, ja mummollensakin silloin tällöin, mikä minusta oli alussa hyvin kummallista ja ärsyttävääkin, kun piti joka välissä pulputtaa puhelimessa. Nyt olen siihen tottunut ja osaan arvostaakin sitä, ja onpa venäjän kielen taitonikin parantunut huomattavasti, kun kuuntelee päivittäin!

        Mutta tuo, että suomalaiset olisivat materialistisia, ja venäläiset eivät niinkään ei kyllä pidä paikkaansa mielestäni. Venäjällä silmiini aina sattuukin juuri se, että vaatteisiin laitetaan aivan tolkuttomat määrät rahaa (prosentuaalisesti, kun mietitään perusvenäläisnaisen palkkaa, ja kuinka suuri osa menee ulkonäköön), jotta näytetään rikkaalta. Turkit löytyy melkein joka naisen garderobista (jotenkin tunuu siltä, ettei se johdu pelkästään niiden lämpimyydestä), merkkituotteita jäljittelevät piraatit jne. Minun käsitykseni mukaan Venäjällä valtamäärä ihmisistä tekee kaikkensa näyttääkseen rikkaalta, koska rikkaita kunnioitetaan ja katsotaan ylöspäin, köyhä henkilö taas on nolla, jolle ei tarvi kaupassa edes palvelua antaa.
        Sisustuskin (ja pukeutuminen) on tyyliltään erilaista. Suomessa yksinkertaisuus on valttia, Venäjällä taas täytyy kimaltaa, kuultaa, rönsyillä, jotta mahtavuus ja rikkaus näkyisi... Mahtipontista!

        Et oikeastaan sanonut etteivätkö venäläiset olisi materialistisia, mutta suomalaisten sanoit olevan. Niin kerroinpa vain mielipiteeni :-)

        Kimaltamisesta ja mahti pontisuudesta tuli muuten mieleen luterilaisuuden ja ortodoksisuuden ero. Venäjällä ortodoksisuus on yleinen uskonto kun taas suomessa on ihan tavista olla luterilainen.

        Itselleni ortodoksina (hyvin maallisena tosin) tuli mieleen, että tämä kimallus ja rikkaus tulee näkyviin myös uskonnossa. Jos mietin ortodoksisuutta mieleen tulevat värikkäät ikonit, juhlava laulanta, pappien värikkäät loisteliaat puvut, tuohuksien ja suitsukkeiden tuoksut, pääsiäisen juhlava ristisaatto ja hienot koristellut upeat sipuli kattoiset kirkot ja koristeelliset puiset tsasounat.

        Luterilaisuus on taas kylmä kalsea kirkko, joka usein on maalattu vaaleaksi. Ainoita koristuksia ovat lasimaalaukset. Pappi saarnaa kansan yläpuolella ja joku harmaa mummo soittaa urkuja kun porukka laulaa melankolisesti tahdissa ja täysin epävireessä;D
        Toisaalta ortodoksisuus on kaikessa juhlavuudessaan ja rituaalisuudessaan myös konservatiivinen ja patriarkaalinen uskonto kun taas luterilaisuus näyttäytyy varsin sallivana ja vapaana (nais papit homoliitot).
        Tällainen pieni vertailu vain uskonnon maallisten merkkien tiimoilta;D


      • bidrali
        bidrali kirjoitti:

        Kimaltamisesta ja mahti pontisuudesta tuli muuten mieleen luterilaisuuden ja ortodoksisuuden ero. Venäjällä ortodoksisuus on yleinen uskonto kun taas suomessa on ihan tavista olla luterilainen.

        Itselleni ortodoksina (hyvin maallisena tosin) tuli mieleen, että tämä kimallus ja rikkaus tulee näkyviin myös uskonnossa. Jos mietin ortodoksisuutta mieleen tulevat värikkäät ikonit, juhlava laulanta, pappien värikkäät loisteliaat puvut, tuohuksien ja suitsukkeiden tuoksut, pääsiäisen juhlava ristisaatto ja hienot koristellut upeat sipuli kattoiset kirkot ja koristeelliset puiset tsasounat.

        Luterilaisuus on taas kylmä kalsea kirkko, joka usein on maalattu vaaleaksi. Ainoita koristuksia ovat lasimaalaukset. Pappi saarnaa kansan yläpuolella ja joku harmaa mummo soittaa urkuja kun porukka laulaa melankolisesti tahdissa ja täysin epävireessä;D
        Toisaalta ortodoksisuus on kaikessa juhlavuudessaan ja rituaalisuudessaan myös konservatiivinen ja patriarkaalinen uskonto kun taas luterilaisuus näyttäytyy varsin sallivana ja vapaana (nais papit homoliitot).
        Tällainen pieni vertailu vain uskonnon maallisten merkkien tiimoilta;D

        No niin, nyt lähti kaikki viestit, Ikinä ei saada tietää kuka on tämä venäläisenä naisena kirjoitteleva henkilö, joka osaa paremmin kirjoittaa suomea kuin lukea sitä;D

        Ja minulla ja .... jäi vielä juttu kesken mutta eiköhän me vielä törmäillä ja pyllistellä
        mutta aiheesta silakkaan, minä menen katsomaan Ajay Devgania ja nukkumaan;D


      • klashfkasdbv

        no sinä olet kyllä nyt itse "mustavalkoinen".
        "suomalaisten materia keskeisyys" on kyllä vaan ihan
        jenkkiläistä perua! median pakkopullaa minkä niin moni nielee purematta.


      • Greenfairy
        pusipusi kirjoitti:

        Listasi suomalaisista stereotypioista oli varsin osuva, mutta miksi aina luetellaan niitä negatiivisia piirteitä? Suomalaiset ovat myös:

        -rehellisiä
        -sisukkaita
        -ahkeria
        -itsenäisiä

        Venäläiset ovat:

        -hyvin pukeutuvia
        -perhekeskeisiä
        -vieraanvaraisia

        Jatkakaa listaa :)

        No mä en kyllä todellakaan ole sisukas ahkera enkä rehellinen vaikka oon suomalainen.. Ne hyvät luonteenpiiteeni on kyllä sit ihan muita..;)


      • Anonyymi

        Jos suomalaisia haukutaan miks helvetissä tänne tullaan loisimaan. Suomalainen on viisas huomaa heti nämä loidijat siksi ei hyväksytä maahantunkeijoita. Mamut vaatii liikaa. Kohta varmaan pitää olla arabinkieliset uutiset. Pitääkö,allah kuljettaa suomeen.


    • pusipusi

      "Jos joku lähtee mustan miehen matkaan Helsingin asemalta kello neljältä yöllä ja valittaa jälkeenpäin, kuinka paskoja nigerialaiset, gambialaiset jne miehet ovat, niin se ampuu itseään jalkaan, koska sellaisesta kirjoituksesta käy lähinnä ilmi kirjoittajan tyhmyys ja varsinainen sanottava menettää kaiken arvonsa ja uskottavuutensa. Jos et olisi ollut piilorasisti ja nähnyt siinä miehessä vain afrikkalaisen, silloin olisit nähnyt kuinka paska jätkä se on etkä olisi lähtenyt sen matkaan."

      Miksi koet että mustan miehen mukaan lähtevä olisi rasisti? Eihän tuossa ketään syrjitä rodun perusteella. Jos käyn vetämässä kuonoon mustaa miestä Helsingin assalla klo neljältä pelkästään sen takia, että se on musta, se on rasismia.

      • ap.

        Koska kun ihminen on lähtökohtaisesti ennakkoluuloinen ja yleistyksiin taipuvainen, tämä ajattelutapa näkyy kaikissa sen päätöksissä. Ensin nainen lähtee jonkun (mustan) mulkvistin matkaan baarireissun jälkeen, "Koska se on niin tumma ja eksoottinen ja sillä on varmaan iso muna niin kuin kaikilla afrikkalaisilla. Ja kaikki mitä sanotaan mustista on rasismia! Oikeasti he ovat kaikki väärinymmärrettyjä hyviä ihmisiä ja tosimiehiä!".

        Sitten tämä sama nainen joutuu hyväksikäytetyksi, koska näki miehessä väärinymmärretyn isomunaisen afrikkalaisen eikä sitä paskaa jätkää, joka se oikeasti oli. Seurauksena hänen ennakkoluulonsa vain vaihtavat suuntaa. "Kaikki nigerialaiset ovat naisia hyväksikäyttäviä valehtelevia sikoja!". Nyt hän ei enää koskaan tutustu kunnolliseen nigerialaiseen, koska hänellä on negatiivinen ennakkoluulo.

        Rasismia on se kun näkee toisessa ennen kaikkea kansallisuuden ja perustaa myös arvionsa ihmisestä niihin kansallisiin lähtökohtiin.


      • bidrali
        ap. kirjoitti:

        Koska kun ihminen on lähtökohtaisesti ennakkoluuloinen ja yleistyksiin taipuvainen, tämä ajattelutapa näkyy kaikissa sen päätöksissä. Ensin nainen lähtee jonkun (mustan) mulkvistin matkaan baarireissun jälkeen, "Koska se on niin tumma ja eksoottinen ja sillä on varmaan iso muna niin kuin kaikilla afrikkalaisilla. Ja kaikki mitä sanotaan mustista on rasismia! Oikeasti he ovat kaikki väärinymmärrettyjä hyviä ihmisiä ja tosimiehiä!".

        Sitten tämä sama nainen joutuu hyväksikäytetyksi, koska näki miehessä väärinymmärretyn isomunaisen afrikkalaisen eikä sitä paskaa jätkää, joka se oikeasti oli. Seurauksena hänen ennakkoluulonsa vain vaihtavat suuntaa. "Kaikki nigerialaiset ovat naisia hyväksikäyttäviä valehtelevia sikoja!". Nyt hän ei enää koskaan tutustu kunnolliseen nigerialaiseen, koska hänellä on negatiivinen ennakkoluulo.

        Rasismia on se kun näkee toisessa ennen kaikkea kansallisuuden ja perustaa myös arvionsa ihmisestä niihin kansallisiin lähtökohtiin.

        Mutta eihän paskat jätkät näytä, että ovat paskoja jätkiä ennen kuin saavat haluamansa...

        Ei sillä, ettenkö olisi yhtä mieltä kanssasi mustiin miehiin liitetyistä stereotypioista mutta tämäkin asia on huomioitava. (välttämättä kyse ei ole aina stereotypisoinnista "mustalla on iso muna" vaan mies voi oikeasti vaikuttaa mukavalta, vaikka olisikin narsistinen tai psykopaatti.)

        Se ei kyllä ole ihan tervettä muutenkaan mennä tuntemattomien miesten matkaan yösydännä (etenkään yksin), vaikkakin suurin osa raiskauksista tapahtuu olosuhteissa, joissa tekijä ja uhri ovat jo entuudestaan tuttuja. (Arto Jokinen, Mies ja muutos, III luku: Väkivalta.)

        "Rasismia on se kun näkee toisessa ennen kaikkea kansallisuuden ja perustaa myös arvionsa ihmisestä niihin kansallisiin lähtökohtiin."

        Eipä tuota kai voi sen tiiviimmin ja paremmin sanoa;D

        Tässä kun on ollut kaikkea kirjoittelua venäläisyyden ja eritoten venäläisten naisten tiimoilta, niin omasta puolestani voin sanoa, että itselläni ei ole venäläisiä vastaan mitään. Tunnen ja tiedän venäläisiä naisia täällä päin ja suurin osa on ihan kelpo sakkia. Omituiselta tuntuu että hyvällä ystävälläni on niin stereotyyppiset käsitykset venäläisistä naisista eikä niille tietääkseni ole mitään perustavaa kokemuspohjaa.
        Hänen mielestään venäläiset vain ovat luntsahtavia, välillä tulee mieleen, että olisikohan kateellinen;D
        Tekisi mieli sanoa että voit sinäkin ostaa piikkikorkokengät jos noin potuttaa;D
        Venäläiset naiset nyt vain ovat seksikkäitä ja pitkä säärisiä yleisemmin kuin suomalaiset

        Heh, männä viikon Seiskassa oli lääkäripalstalla löydetty yhteys pitkien säärien ja seksikkyyden välillä. Ilmiötä selitettiin siten, että pitkistä säärisistä tulee mieleen urheilullisuus ja hyvä kunto, jotka ovat usein positiivisia asioita kumppania etsittäessä.

        Ahmedillakin on pitkät ja karvaiset...hmm;D Minulla on aika perus kamaa sääret... tavallista hoikemmat kuitenkin. Harkitsen vakavissani piikkikorkosaappaita;D


      • pusipusi
        ap. kirjoitti:

        Koska kun ihminen on lähtökohtaisesti ennakkoluuloinen ja yleistyksiin taipuvainen, tämä ajattelutapa näkyy kaikissa sen päätöksissä. Ensin nainen lähtee jonkun (mustan) mulkvistin matkaan baarireissun jälkeen, "Koska se on niin tumma ja eksoottinen ja sillä on varmaan iso muna niin kuin kaikilla afrikkalaisilla. Ja kaikki mitä sanotaan mustista on rasismia! Oikeasti he ovat kaikki väärinymmärrettyjä hyviä ihmisiä ja tosimiehiä!".

        Sitten tämä sama nainen joutuu hyväksikäytetyksi, koska näki miehessä väärinymmärretyn isomunaisen afrikkalaisen eikä sitä paskaa jätkää, joka se oikeasti oli. Seurauksena hänen ennakkoluulonsa vain vaihtavat suuntaa. "Kaikki nigerialaiset ovat naisia hyväksikäyttäviä valehtelevia sikoja!". Nyt hän ei enää koskaan tutustu kunnolliseen nigerialaiseen, koska hänellä on negatiivinen ennakkoluulo.

        Rasismia on se kun näkee toisessa ennen kaikkea kansallisuuden ja perustaa myös arvionsa ihmisestä niihin kansallisiin lähtökohtiin.

        "Rasismia on se kun näkee toisessa ennen kaikkea kansallisuuden ja perustaa myös arvionsa ihmisestä niihin kansallisiin lähtökohtiin."

        Niin mutta mitä tässä oikein arvioidaan? Rotujen välillä ON eroja, ei siitä pääse mihinkään. Jos arviointi kohdistuu ihmisarvoon ainoastaan rodun perusteella, voidaan puhua rasismista. Rasismi -käsitettä käytetään nykyään aivan liian löyhin perustein. Esimerkiksi juuri seksuaalisten mieltymysten kohdalla ei voi puhua rotusyrjinnästä.


      • snadisti sadisti
        pusipusi kirjoitti:

        "Rasismia on se kun näkee toisessa ennen kaikkea kansallisuuden ja perustaa myös arvionsa ihmisestä niihin kansallisiin lähtökohtiin."

        Niin mutta mitä tässä oikein arvioidaan? Rotujen välillä ON eroja, ei siitä pääse mihinkään. Jos arviointi kohdistuu ihmisarvoon ainoastaan rodun perusteella, voidaan puhua rasismista. Rasismi -käsitettä käytetään nykyään aivan liian löyhin perustein. Esimerkiksi juuri seksuaalisten mieltymysten kohdalla ei voi puhua rotusyrjinnästä.

        Tää onkin mielenkiintoinen aihe. Nimittäin positiiviset rotuennakkoluulothan ovat vain negatiivisten kääntöpuoli. Molemmat liittyvät elimellisesti rasismin dynamiikkaan. Ei toista ilman toista. Niinpä kaikessa ajattelussa, jossa erityishuomio (hyvässä tai pahassa) kiinnittyy "rotupiirteisiin", on rasismin siemen. Ja miksei seksuaalisuus liittyisi rasismiin? Eihän se mikään itsenäinen, kaikesta muusta erillinen, arvovapaan ajattelun vyöhyke ole.

        Syrjimme meille tuntemattomia kanssaihmisiämme jollakin tavalla joka päivä, suosimme toisia. Ainakin ajatuksen tasolla, jos ei muuten. Koska arviomme tuntemattomista perustuu lähinnä suoraan aistihavaintoon ja siitä tehtyihin johtopäätöksiin, ovat ennakkoluulot arkipäivää. On myös terveitä, itsesuojeluun liittyviä ennakkoluuloja. On empiriaan ja analyyttiseen ajatteluun perustuvia ennakkoluuloja. Vasta kun ennakkoluulot muodostavat yhtenäisen, hallitsevan ajatuskompleksin, jota kokemus tai järki eivät voi horjuttaa, voi mielestäni puhua varsinaisesta rasismista. Kun ihmisten moninaisuus kielletään tyystin ja jokin kansallisuus tai ulkonäköpiirre piirtää mieleemme aina saman karikatyyrin ja aiheuttaa aina automaattisesti saman reaktion. Myönteisen tai kielteisen. Tässä ap. oli kyllä tismalleen oikeassa.

        Mitä tulee eroihin rotujen välillä, niin eivätköhän ne ole hyvinkin merkityksettömiä, mitä tulee ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Kyllähän se ympäristö, kulttuuri ja muu, ole se vaikuttava tekijä. Jos nyt joku esim. viehättyy jostakin tietystä ihonväristä tai hiuslaadusta aivan erityisen voimakkaasti, niin eiköhän silloin ole kyse jonkinasteisesta fetissistä.


      • pusipusi
        snadisti sadisti kirjoitti:

        Tää onkin mielenkiintoinen aihe. Nimittäin positiiviset rotuennakkoluulothan ovat vain negatiivisten kääntöpuoli. Molemmat liittyvät elimellisesti rasismin dynamiikkaan. Ei toista ilman toista. Niinpä kaikessa ajattelussa, jossa erityishuomio (hyvässä tai pahassa) kiinnittyy "rotupiirteisiin", on rasismin siemen. Ja miksei seksuaalisuus liittyisi rasismiin? Eihän se mikään itsenäinen, kaikesta muusta erillinen, arvovapaan ajattelun vyöhyke ole.

        Syrjimme meille tuntemattomia kanssaihmisiämme jollakin tavalla joka päivä, suosimme toisia. Ainakin ajatuksen tasolla, jos ei muuten. Koska arviomme tuntemattomista perustuu lähinnä suoraan aistihavaintoon ja siitä tehtyihin johtopäätöksiin, ovat ennakkoluulot arkipäivää. On myös terveitä, itsesuojeluun liittyviä ennakkoluuloja. On empiriaan ja analyyttiseen ajatteluun perustuvia ennakkoluuloja. Vasta kun ennakkoluulot muodostavat yhtenäisen, hallitsevan ajatuskompleksin, jota kokemus tai järki eivät voi horjuttaa, voi mielestäni puhua varsinaisesta rasismista. Kun ihmisten moninaisuus kielletään tyystin ja jokin kansallisuus tai ulkonäköpiirre piirtää mieleemme aina saman karikatyyrin ja aiheuttaa aina automaattisesti saman reaktion. Myönteisen tai kielteisen. Tässä ap. oli kyllä tismalleen oikeassa.

        Mitä tulee eroihin rotujen välillä, niin eivätköhän ne ole hyvinkin merkityksettömiä, mitä tulee ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Kyllähän se ympäristö, kulttuuri ja muu, ole se vaikuttava tekijä. Jos nyt joku esim. viehättyy jostakin tietystä ihonväristä tai hiuslaadusta aivan erityisen voimakkaasti, niin eiköhän silloin ole kyse jonkinasteisesta fetissistä.

        "Tää onkin mielenkiintoinen aihe. Nimittäin positiiviset rotuennakkoluulothan ovat vain negatiivisten kääntöpuoli."

        Ennakkoluulot eivät ole sama asia kuin rasismi.

        "Molemmat liittyvät elimellisesti rasismin dynamiikkaan. Ei toista ilman toista. Niinpä kaikessa ajattelussa, jossa erityishuomio (hyvässä tai pahassa) kiinnittyy "rotupiirteisiin", on rasismin siemen."

        Kyllä ihmisten huomio kiinnittyy väkisinkin rotupiirteisiin. Ihmiset ovat erilaisia, ja hyvä niin! Mutta vasta silloin. kun tämä erilaisuus on perusta syrjinnälle. voidaan puhua rasismista.

        " Ja miksei seksuaalisuus liittyisi rasismiin? Eihän se mikään itsenäinen, kaikesta muusta erillinen, arvovapaan ajattelun vyöhyke ole."

        Koska, tämän logiikan mukaan minä syrjin vaaleatukkaisia miehiä, sillä olen kiinnostunut seksuaalisessa mielessä vain tummatukkaisista miehistä. "Syrjintä" on kovin voimakas ja negatiivisesti latautunut sana, eikä sitä pitäisi käyttää tällaisessa yhteydessä. Kuten alempana mainitsetkin, voidaan puhua lähinnä fetissistä, ei rotusyrjinnästä.


        "Syrjimme meille tuntemattomia kanssaihmisiämme jollakin tavalla joka päivä, suosimme toisia. Ainakin ajatuksen tasolla, jos ei muuten. Koska arviomme tuntemattomista perustuu lähinnä suoraan aistihavaintoon ja siitä tehtyihin johtopäätöksiin, ovat ennakkoluulot arkipäivää. On myös terveitä, itsesuojeluun liittyviä ennakkoluuloja. On empiriaan ja analyyttiseen ajatteluun perustuvia ennakkoluuloja. Vasta kun ennakkoluulot muodostavat yhtenäisen, hallitsevan ajatuskompleksin, jota kokemus tai järki eivät voi horjuttaa, voi mielestäni puhua varsinaisesta rasismista."

        Varsinaisesta rasismista voidaan puhua vasta, kun syrjintää tapahtuu. Jokaisella ihmisella on toki oikeus omiin ennakkoluuloihinsa ja mieltymyksiinsä omassa päässään kunhan ne eivät vahingoita ketään.

        "Kun ihmisten moninaisuus kielletään tyystin ja jokin kansallisuus tai ulkonäköpiirre piirtää mieleemme aina saman karikatyyrin ja aiheuttaa aina automaattisesti saman reaktion. Myönteisen tai kielteisen. Tässä ap. oli kyllä tismalleen oikeassa."

        Ei tuo ole välttämättä rasismia. Jos tulen iloiseksi, kun näen söpön pienen kiinalaistytön, niin olen rasisti? Siksi, että pidän pienten kiinalaistyttöjen piirteitä erityisen söpönä? Lopettakaa jo herran tähden sen rasisti -sanan tunkemista joka käänteeseen.

        "Mitä tulee eroihin rotujen välillä, niin eivätköhän ne ole hyvinkin merkityksettömiä, mitä tulee ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Kyllähän se ympäristö, kulttuuri ja muu, ole se vaikuttava tekijä. Jos nyt joku esim. viehättyy jostakin tietystä ihonväristä tai hiuslaadusta aivan erityisen voimakkaasti, niin eiköhän silloin ole kyse jonkinasteisesta fetissistä."

        Tästä täysin samaa mieltä.


      • rasismeja näääääääää
        pusipusi kirjoitti:

        "Tää onkin mielenkiintoinen aihe. Nimittäin positiiviset rotuennakkoluulothan ovat vain negatiivisten kääntöpuoli."

        Ennakkoluulot eivät ole sama asia kuin rasismi.

        "Molemmat liittyvät elimellisesti rasismin dynamiikkaan. Ei toista ilman toista. Niinpä kaikessa ajattelussa, jossa erityishuomio (hyvässä tai pahassa) kiinnittyy "rotupiirteisiin", on rasismin siemen."

        Kyllä ihmisten huomio kiinnittyy väkisinkin rotupiirteisiin. Ihmiset ovat erilaisia, ja hyvä niin! Mutta vasta silloin. kun tämä erilaisuus on perusta syrjinnälle. voidaan puhua rasismista.

        " Ja miksei seksuaalisuus liittyisi rasismiin? Eihän se mikään itsenäinen, kaikesta muusta erillinen, arvovapaan ajattelun vyöhyke ole."

        Koska, tämän logiikan mukaan minä syrjin vaaleatukkaisia miehiä, sillä olen kiinnostunut seksuaalisessa mielessä vain tummatukkaisista miehistä. "Syrjintä" on kovin voimakas ja negatiivisesti latautunut sana, eikä sitä pitäisi käyttää tällaisessa yhteydessä. Kuten alempana mainitsetkin, voidaan puhua lähinnä fetissistä, ei rotusyrjinnästä.


        "Syrjimme meille tuntemattomia kanssaihmisiämme jollakin tavalla joka päivä, suosimme toisia. Ainakin ajatuksen tasolla, jos ei muuten. Koska arviomme tuntemattomista perustuu lähinnä suoraan aistihavaintoon ja siitä tehtyihin johtopäätöksiin, ovat ennakkoluulot arkipäivää. On myös terveitä, itsesuojeluun liittyviä ennakkoluuloja. On empiriaan ja analyyttiseen ajatteluun perustuvia ennakkoluuloja. Vasta kun ennakkoluulot muodostavat yhtenäisen, hallitsevan ajatuskompleksin, jota kokemus tai järki eivät voi horjuttaa, voi mielestäni puhua varsinaisesta rasismista."

        Varsinaisesta rasismista voidaan puhua vasta, kun syrjintää tapahtuu. Jokaisella ihmisella on toki oikeus omiin ennakkoluuloihinsa ja mieltymyksiinsä omassa päässään kunhan ne eivät vahingoita ketään.

        "Kun ihmisten moninaisuus kielletään tyystin ja jokin kansallisuus tai ulkonäköpiirre piirtää mieleemme aina saman karikatyyrin ja aiheuttaa aina automaattisesti saman reaktion. Myönteisen tai kielteisen. Tässä ap. oli kyllä tismalleen oikeassa."

        Ei tuo ole välttämättä rasismia. Jos tulen iloiseksi, kun näen söpön pienen kiinalaistytön, niin olen rasisti? Siksi, että pidän pienten kiinalaistyttöjen piirteitä erityisen söpönä? Lopettakaa jo herran tähden sen rasisti -sanan tunkemista joka käänteeseen.

        "Mitä tulee eroihin rotujen välillä, niin eivätköhän ne ole hyvinkin merkityksettömiä, mitä tulee ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Kyllähän se ympäristö, kulttuuri ja muu, ole se vaikuttava tekijä. Jos nyt joku esim. viehättyy jostakin tietystä ihonväristä tai hiuslaadusta aivan erityisen voimakkaasti, niin eiköhän silloin ole kyse jonkinasteisesta fetissistä."

        Tästä täysin samaa mieltä.

        Mutta kun sitä syrjintää voi olla myös positiivista siinä kuin negatiivistakin. Rodun perusteella syrjitään myös positiivisesti asettamalla ihmisiä automaattisesti paremmiksi rotunsa perusteella. Molemman lajin rasisimit ovat aika yleisiä meilläkin. Hyvin yleistä on pitää suomalaista miestä huonompana jo siksi kun hän on suomalainen.


      • Anonyymi

        Miksi mustat miehet on aina yöllä liikkeessä. Saalistusvietti pelaa. Suomessa nukutaan yöllä. Musta piru valvoo yöt ja nukkuu päivät ei tartte mennä töihin. Miten viitsivät yökaudet loisia kaupungilla ei ole miehekästä. Paska ei välitä


    • Kaikkihan sen tietävät, että venäläiset ovat hirveitä juoppoja kaikki, alkoholisoitunutta porukkaa koko lössi.

      Vaan ovatko sittenkään... Mitä mieltä olet, AP? Onko alkoholi niin suuri vaikuttaja Venäjällä, kuin esim. Suomessa?
      Tätä juuri olen ihmetellyt jokaisella Venäjän matkallani. Kun ei sitä kännistä porukkaa vain yksinkertaisesti näy paria pultsaria lukuunottamatta! Kaupungeissa en ole ketään kännissä nähnyt, vaikka kulkenut olen pitkin poikin moneen aikaan päivästä ja vuodesta. Juhlissakaan ei oteta kuin pari lasia shampanjaa, ehkä pikkiriikkisen vodkaa, mutta ketään en kännissä ole nähnyt.
      Myös suunnitellessamme mieheni kanssa matkaa Ruotsin laivalle yritin valmistella miestäni tulevaan kauhuuteen selittämällä millaista touhua siellä on, mutta kappas, laiva olikin täynnä venäläisiä turisteja, ja oli muuten ylivoimaisesti rauhallisin laivareissu mitä on ollut tai tulee koskaan olemaan.
      Alkoholiongelmaan Venäjällä en ole törmännyt muuta kuin maaseudulla, jossa monet miehet ovat alkoholisoituneita.
      Suomessa jos illalla lähdetään ulos, se lähes poikkeuksetta tarkoittaa kunnon ryyppäämistä, tyyliin perseet olalle. Täällä ei yksinkertaisesti lähdetä baari-iltaa tai juhlia viettämään selvin päin. Venäjällä mielestäni homma on huomattavasti paremmalla tolalla. Suomessa ryyppää valtaosa väestöstä, Venäjällä taas vain ne kunnon alkoholistit.
      Tämä on oma havaintoni, jota en mitenkään totuutena toitota, mutta on sitä tullut siellä sen verran käytyä, että noin voin jo huoletta sanoa.

      • ap.

        No siis, tämäkin on tapauskohtainen asia. Kyllä juominen kuuluu venäläiseen kulttuuriin. Sitä ajatellaan positiivisena asiana ja aiheesta vitsaillaan aika paljon. Sen näkee televisiosta, elokuvista, huomaa jopa kielestä. Esim. "Pivo bez vodki - dengi na veter."

        Toki Venäjällä on paljon myös täysin raittiita ihmisiä, mutta se on poikkeuksellisempaa kuin Suomessa. On niitä, jotka juovat välillä oluen tai pari, niitä jotka eivät voi herätä ilman vodkaryyppyä ja kaikkea siltä välillä.

        Olen itse aika nuori (tai no, reilusti alle 30 nyt kuitenkin) ja munikäiset venäläiset kaverini juovat ehkä keskimäärin vähemmän kuin suomalaiset. Mutta suomalaisista kavereistanikin osa on melkein raittiita ja toiset ryyppäävät monta kertaa viikossa.

        Alkoholismia Venäjällä jotenkin hävetään ja suljetaan siltä silmät. Alkoholisoitunut ihminen on todellinen tragedia perheellensä ja näitä on paljon.

        Ihan yleensä voisi ainakin sanoa, että venäläiseen juominkimeininkiin ei kuulu örveltäminen ja mokailu. En edelleen ymmärrä huumoria suomalaisten kavereideni tarinoissa tyyliin "olin niin kännissä, että poket joutuivat kantamaan ulos baarista, josta sitten ryömin kotiovelle bla bla haha haha". Tai jotain sellaista, en osaa matkia oikein... En tajua mitä hauskaa sellaisessa tarinassa on. Sitten Venäjällä ei oikein toimi se, että laitetaan omia mokia alkoholin piikkiin. Paljon vähemmän ymmärrystä sellaiselle, että käyttäytyy epäsosiaalisesti, häiritsevästi, tyhmästi, ärsyttävästi koska "on niin kännis". Jokaisen on tiedettävä oma rajansa. Ns. "känniääliöt" eivät sitä tiedä.

        No joo, aika lailla eri juomatavat on Venäjällä kyl. Niin kuin just se vodkan juominen on yleisempää (kaljan vähäisempää) Suomeen verrattuna, mutta edelleen riippuu ihmisestä ja on olutkin aika perivenäläinen juttu.

        Sitten on sitä juhlajuomista, niin kuin uutenavuotena, kun ollaan melkein koko yö pöydän ääressä ja syödään tosi paljon ja juodaan myös aika paljon.

        Ja silloin kun juodaan vodkaa on tapana sanoa jonkinlainen maljakommentti ennen kuin kaataa sen etanolin kurkkuun. Juhlissa se on ihan must ja joukossa pitää olla ainakin muutaman lauseiden maljapuheitakin, muuten ne ei ole kauhean juhlavat ne juhlat.

        Siinä nyt tuli jotain juttuja...


      • ...................

        Alkoholin juomisessa on tiettyjä kulttuurieroja. Käytännössä kaikki Itä-, keski-, etelä-euroopan maat osaavat juoda siististi. Se on se länsi- ja pohjois-eurooppa, jossa vedetään kunnon kännit. Suomalaiset on varmaan brittien kanssa listan ykköset. Tämä pätee myös naisiin, harvassa maassa naiset juovat yhtä tai kahta viinilasia enempää illassa. Sanomatta on selvää, että tämä näkyy ja kuuluu ja lisää raiskauksien määrääkin.


      • suomalainen mies
        ap. kirjoitti:

        No siis, tämäkin on tapauskohtainen asia. Kyllä juominen kuuluu venäläiseen kulttuuriin. Sitä ajatellaan positiivisena asiana ja aiheesta vitsaillaan aika paljon. Sen näkee televisiosta, elokuvista, huomaa jopa kielestä. Esim. "Pivo bez vodki - dengi na veter."

        Toki Venäjällä on paljon myös täysin raittiita ihmisiä, mutta se on poikkeuksellisempaa kuin Suomessa. On niitä, jotka juovat välillä oluen tai pari, niitä jotka eivät voi herätä ilman vodkaryyppyä ja kaikkea siltä välillä.

        Olen itse aika nuori (tai no, reilusti alle 30 nyt kuitenkin) ja munikäiset venäläiset kaverini juovat ehkä keskimäärin vähemmän kuin suomalaiset. Mutta suomalaisista kavereistanikin osa on melkein raittiita ja toiset ryyppäävät monta kertaa viikossa.

        Alkoholismia Venäjällä jotenkin hävetään ja suljetaan siltä silmät. Alkoholisoitunut ihminen on todellinen tragedia perheellensä ja näitä on paljon.

        Ihan yleensä voisi ainakin sanoa, että venäläiseen juominkimeininkiin ei kuulu örveltäminen ja mokailu. En edelleen ymmärrä huumoria suomalaisten kavereideni tarinoissa tyyliin "olin niin kännissä, että poket joutuivat kantamaan ulos baarista, josta sitten ryömin kotiovelle bla bla haha haha". Tai jotain sellaista, en osaa matkia oikein... En tajua mitä hauskaa sellaisessa tarinassa on. Sitten Venäjällä ei oikein toimi se, että laitetaan omia mokia alkoholin piikkiin. Paljon vähemmän ymmärrystä sellaiselle, että käyttäytyy epäsosiaalisesti, häiritsevästi, tyhmästi, ärsyttävästi koska "on niin kännis". Jokaisen on tiedettävä oma rajansa. Ns. "känniääliöt" eivät sitä tiedä.

        No joo, aika lailla eri juomatavat on Venäjällä kyl. Niin kuin just se vodkan juominen on yleisempää (kaljan vähäisempää) Suomeen verrattuna, mutta edelleen riippuu ihmisestä ja on olutkin aika perivenäläinen juttu.

        Sitten on sitä juhlajuomista, niin kuin uutenavuotena, kun ollaan melkein koko yö pöydän ääressä ja syödään tosi paljon ja juodaan myös aika paljon.

        Ja silloin kun juodaan vodkaa on tapana sanoa jonkinlainen maljakommentti ennen kuin kaataa sen etanolin kurkkuun. Juhlissa se on ihan must ja joukossa pitää olla ainakin muutaman lauseiden maljapuheitakin, muuten ne ei ole kauhean juhlavat ne juhlat.

        Siinä nyt tuli jotain juttuja...

        Olen asunut Venäjällä noin vuoden noin 15 vuota sitten ja sen voin sanoa, että ainakaan silloin Pietarissa ja Moskovassa en nähnyt kertaakaan sellaista suomalaisttyylistä kuvottavaa örveltämistä ja uhoamista. Nyt olen ollut kohta kaksi vuotta opiskelemassa Aasiassa. Myöskään täällä en ole nähnyt koskaan vastaavaa. Mikä ihme meitä suomalaisia miehiä ja joskus myös naisiakin vaivaa, kun emme osaa käyttää alkoholia sivistyneesti ja toiset ihmiset huomioon ottaaen. No nyt en kuitenkaan halua yleistää. Eivät kaikki suomalaiset miehet ja naiset todellakaan ole mitään örveltäjiä, mutta minua suomalainen humalahakuinen käyttäytyminen oksettaa, kun en ole sellaista nähnyt muuallakaan.


      • he he he
        ................... kirjoitti:

        Alkoholin juomisessa on tiettyjä kulttuurieroja. Käytännössä kaikki Itä-, keski-, etelä-euroopan maat osaavat juoda siististi. Se on se länsi- ja pohjois-eurooppa, jossa vedetään kunnon kännit. Suomalaiset on varmaan brittien kanssa listan ykköset. Tämä pätee myös naisiin, harvassa maassa naiset juovat yhtä tai kahta viinilasia enempää illassa. Sanomatta on selvää, että tämä näkyy ja kuuluu ja lisää raiskauksien määrääkin.

        Kyllä huomaa ettet tiedä yhtään mitään esimerkiksi Balkanista, Puolasta ja Ukrainasta. Kyllä kreikkalaiselle ouzo maistuu yhtä hyvin mitä iisalmelaiselle Olvi.


    • leopold

      Olen koko ikäni asunut suomessa ja puoliksi venäläinen. Pienenä sain kuulla siitä joka ikinen päivä, kunnes muutin toiselle paikkakunnalle jossa venäläisyyteni ei koskaan tullut ilmi. Päätin tehdä elämänmuutoksen jo hyvin nuoressa iässä. Tunsin itseni jälleen ehdaksi, energiseksi ja ennen kaikkea hyväksi ihmiseksi. Ongelmaksi jäivät keskustelut joita kuulen päässäni edelleen nauruna, ryssittelynä ja syyttelynä. Skitsofreenikon leimaa en halunnut, jäin mieluusti jännäksi tyypiksi enkä puhunut asioistani kenellekkään.

      Muutimme usein joten kaveripiirikin vaihtui siinä samassa. Sain helposti ystäviä, pärjäsin kaikessa, ainoa taakka oli pitää venäläisyyteni salassa. Se teki minusta epävarman, epäilevän ja laskelmoivan, sillä saatoin jäädä kiinni koska tahansa. En kuitenkaan koskaan jäänyt varsinaisesti kiinni, joten muuttaessani päätin luoda elämäni aina uudestaan, tietenkin suomalaisena. Maassa maan tavalla.

      Tutustuin moniin ihmisiin, mutta jouduin aina pitämään itselläni sen että kukaan ei varsinaisesti tule tuntemaan minua. Seurustellessani olin aina se joka laittoi poikki, viimeistään silloin kun tuli vanhempien tapaaminen puheeksi. Silloin en vielä ajatellut kuinka törkeä saatoin olla, sillä en ymmärtänyt rakkauden ja välittämisen merkitystä, kun en sitä kotonakaan saanut.

      Vasta aikuistuessani olen löytänyt tunteellisen, jopa itkevän minän, kun tajusin kuinka olen satuttanut läheisiäni. Löysin myös omatunnon ja paljon uusia ajatuksia joita en voinut edes kuvitella todeksi. Luulin todella kehittyneeni kunnon kansalaiseksi, mutta muut näkivät minussa edelleen saman vanhan minän. Epäilin ja harmittelin omaa kasvatustani, sillä huomasin todella jääneeni kavereitteni kaltaiseksi lapselliseksi idiootiksi. En enää kehittynyt.
      Lopulta en tiennyt enää mikä olin, kunnes päätin hyväksyä itseni vain ihmiseksi.

      Ongelmakseni on tullut se, että olen kadottanut itseni jo niin kauan sitten etten varsinaisesti ajattele edes itseäni elävänä olentona. Koska ystäväpiirini tuskin koskaan tulee ymmärtämään saati tietämään koko asiasta, tunnen itseni todella yksinäiseksi.
      Kaiken lisäksi olen melko varma, että tieto venäläisyydestäni on vuotanut ja tunnen elämäni päättyneen. Odotan tiedon leviämistä kuin maailmanloppua, enkä oikeastaan luota enää kehenkään. Olen jo käyttänyt suomalaisuuteni ja rästiin jää venäläisyys loppuelämäksi.
      Nykyisin tiedän ihmisten aistivan poissaolevuuteni, mutta en voi sille mitään.

      En siis näe muuta vaihtoehtoa kuin heittää vanhemmilleni hyvästit (josta olen koko elämäni unelmoinut), muuttaa toiselle paikkakunnalle ja aloittaa uusi elämä.

      Edelleen ajatuksiini jää pelko siitä, että ajan myötä venäläisyyteni tulee ilmi uudestaan joten joudun kantamaan häpeän taakkaa lopun elämäni, suomalaisuuden tähden.

      Yritän tässä vain sanoa, että halusin vain olla suomalainen enkä jäänyt ikinä venäläisyydestäni kiinni. Mikäli kukaan on vastaavassa tilanteessa ja salaa venäläisyytensä, lupaan että tämän kaltainen tulevaisuus ei ole elämää.
      Olen petollinen ja valehteleva varas eli tietenkin perus ryssä, enkä ajattele mitään muuta kuin, että kuinka voisin auttaa teitä tietämättömiä ihmisiä teidän ahneuteen perustuvien ongelmienne kanssa.

    • kale1

      Liioittelet vaikeuksiasi. Jos ole aito Venäläinen. eikä Venäjällä asuva kaukaasialainen et poikkea ulkonäöltäsi juuri suomalaisesta. Mistä pirusta muut voivat tietää, että olet venäläinen. Niimpä sinä tunnet vain olevasi erilainen ja muuta ei tarvitakaan.

      • ei suinkaan

        Kyllä venäläiset ovat selvästi tummempia jopa Itä-Suomessa. Pietarilaiset on rikkaan historian takia sekoitus kaikenlaista.


    • tur

      En tunnista itseäni, sukulaisiani tai tuttujani suomalaisia koskevista käsityksistä (tai ennakkoluuloista?), joiden mukaan suomalaiset pelkäisivät venäläisiä ja tekisivät näistä rumia yleistyksiä. Asumme itä-Suomessa, ja täällä sekä suomenvenäläiset että varsinkin venäläiset turistit ovat arkipäiväinen näky. Koulussani on muutama venäläinen, jotka ovat todella sydämellisiä ja mukavia kaikille, ja joista laajasti pidetään. Veljeni ja serkkuni ovat naimisissa venäläisnaisten kanssa, ja sukuni hyväksyy nämä suhteet täysin. Sen verran tekisi jopa mieleni yleistää, että venäläisnaiset vaikuttavat kunnollisemmilta ja paremmilta puolisoilta kuin suomalaiset, näin keskimäärin. Ei toki aina ja kaikkia koskien.

      Venäjän johtoa ja poliittista systeemiä sen sijaan pelkäävät jotkut täälläkin, lähinnä kai siksi, että Venäjällä on tapana kiristää ja uhata naapurimaitaan näiden venäläisväestön verukkeella. Serkkuni venäläinen vaimo erityisesti pelkää Putinin hallintoa, ja hän on valistanut sukuamme huonosta ihmisoikeustilanteesta venäjällä. Osa suomenvenäläisistä onkin kaikkein kovimpia Venäjä-kriitikoita.

      • opit vielä lisää

        no suomalainen nyt ei tykkää yleensä minkään maalaisesta tai erillaisesta ihmisestä joten ei ihmetys ettei ap he pidä myöskään sinusta. seuraa tätä moku palstaa esim niin näät miten loukkaavasti esim vähemmistöjä haukutaan ja ulkomaalaisia.. oikein puistattaa että millainen on mahtanut olla tämän kaltaisten ihmisten koti kasvatus kun näin inhottavia ja räikeitä sanoja käytetään toisista ihmisistä.


      • hilikka69

        kakkapylly homo hylly'm


      • perusss
        opit vielä lisää kirjoitti:

        no suomalainen nyt ei tykkää yleensä minkään maalaisesta tai erillaisesta ihmisestä joten ei ihmetys ettei ap he pidä myöskään sinusta. seuraa tätä moku palstaa esim niin näät miten loukkaavasti esim vähemmistöjä haukutaan ja ulkomaalaisia.. oikein puistattaa että millainen on mahtanut olla tämän kaltaisten ihmisten koti kasvatus kun näin inhottavia ja räikeitä sanoja käytetään toisista ihmisistä.

        Paitsi monet Euroopan miehet, myös suomalaiset, ovat hulluina aasialaisiin naisiin. Tässä kohtaa rasismia ei löydykään.
        Kerran joku akka julisti netissä, että ei voi olla vain valikoivasti rasisti. Entä sitten, saanen kai olla ennakkoluuloisempi toista kansaa kuin toista kohtaan. Lisäksi haluan valita, näyttääkö katukuva Suomessa tosi mutaiselta vai ei. Suomalaiset naiset haluavat katukuvan olevan kuin New Yorkista. Johtunee tervatun parrun kaipuusta.


    • Anonyymi

      Suomessa on toisaalta hyvinkinbtarkkaa ettei loukata ihmisiä käyttämällä vääriä sanoja. Venäläisiä kyllä kutsutaan venäläisiksi. Mutta eskimo, musta ym on kielletty.

      • Anonyymi

        Aion edelleen kutsua myös ruotsalaisia ruotsalaisiksi ja virolaisia virolaisiksi. Milloin eskimo on kielletty tai musta? En kyllä pidä noista ihmisen määrittelyistä rodun tai ihonvärin perusteella, sitä paitsi minusta se n- alkuinen on parempi jos ihmistä täytyy jollain tavalla kuvailla kuin musta, en ole ikinä nähnyt mustaa ihmistä.


    • Anonyymi

      Hyvä kysyä nyt, kun elämme aika lailla toisenlaisessa maailmassa kuin v.2008 tai v.2014. Mitä olette mieltä Venäläisyydestä nyt, onko Ukrainan sota muuttanut Venäläisyyttänne kuinka ja saako tätä Ukrainan sotaa ede kutsua sokeaksi? Mitä olette mieltä Putinista? Oletteko kuinka ylpeitä tällä hetkellä maanne tavasta toimia, josta sukumme on lähtöisin?

      En halua tällä kärjistää asioita, enkä haluaisi edes ylireakoida tapahtumiin, joita meidän media näyttää julki Suomessa. Minusta näyttää kärjistyvät autoritaarinen ajattelu ja demokraattinen ajattelu ja molemmista halutaan tuoda enemmän niitä negatiivisia puolia julki. Huolestunut syytä olla tulevaisuudesta, mihin kaikki vielä johtaa?

      Toisinajattelijat voivat huonosti Venäjällä, samoin tuntuu tavallinen kansa kärsiä paljon lännen pakotteista. Samoin ammattiurheilijat, lähes kaikki. Kiinassakin tuntuu ajatukset olevan enemmän Venäläisten puolella. Ollaan enemmän huolestuneita mm. NATOn laajentumisesta.

      Hyvä muistaa kuitenkin, että NATOon liittyvät ja liittyneet maat hakevat sillä vain itselleen turvallisuutta, kun naapurissa on ylimielinen valtio, joka haluaa alistaa muut omaan tapaansa toimia. Läpinäkyvyys ja totuuden puhuminen tuntuu vieraalta ja jopa kielletyltä vai onko se vain länsi median luomaa propagandaa mielestänne?

      Olen itse tyypillinen Suomalainen, myös syntynyt Suomessa, joka helposti erakoituu, kun luottamusta toisiin vaikea luoda, koska pettynyt liian usein toisiin, kun sinkkuna yleensä jää helpommin ulkopuoliseksi tilanteissa, joissa on paljon ihmisiä ja tyytyy tilanteeseen, tasa-arvoa kaipaisi enemmän.

    • Anonyymi

      No nyt alat ymmärtää, että venäläisissä on jotain vikaa. Miten helvetissä siellä on aina satoja vuosia ollut joku diktaattori ja sotaisa hullu johdossa. Näin on aina käynyt, olipa yhteiskuntajärjestelmän nimi mikä tahansa. Oikeasti kyseessä on fasistien diktatuuri. Tuo maa ei ikinä muutu muunlaiseksi, eikä siihen kannata luottaa. Johan koko Eurooppa on hyväuskoisuuttaan mennyt luulemaan jotain kehitystä tapahtuneen Venäjällä. Tuosta maasta on satoja vuosia jo hyökätty pienempien naapurimaiden kimppuun, vähä kerrallaan laajennettu omaa "lebensraumia".

      Vanhat suomalaiset sanalaskut pitävät paikkansa (venäläisestä).

    • Anonyymi

      Venäläiset saavat itse kantaa vastuun siitä, että sallivat tällaiset johtajat. Uskovaisetkin ulkoistavat vastuunsa jumalaan ja tuonpuoleiseen. Sekin on vastuusta lipeämistä. Ottakaa itseänne niskasta kiinni ja ottakaa vastuu tapahtuneesta. Ihmettelen, että Venäjällä esimerkiksi tiedemiehet eivät tule esiin tässä asiassa. Luulen, että siellä ei ymmärryksestä ole kysymys, vaan munattomuudesta.

    • Anonyymi

      Aloitus oli hyvä kirjoitus, ymmärrän ja uskon, että venäläisistäkin löytyy hyviä ja huonoja ihmisiä. Enemmän ne laumasielut ovat niitä Putinisteja ja enemmän harmia tuottavia. Hyvänä esimerkkinä on, kun luin mediasta, että v.2014 Venäjän miehitys Krimistä nosti kansan suosiota tuolloin. Putinia alettiin arvostamaan enemmän?

      Ymmärrän sen, että Venäjällä on vaikeaa olla erimieltä asioista, jotka ovat yhteiskunnan mielipidettä vastaan. Sehän on sanktioitukin siellä erikseen, tästä taisi yksi toimittaja saada 8,5 vuotta vankeuttakin, kun väitti, että venäläiset ovat ampuneet todistetusti siviilejä Bah'mutissa. Syytettiin väärän tiedon levittämisestä ym.

      Suomessa kuullut myös muilta ylimielisestä käytöksestä, kun joku vanhempi nainen raivonnut jossain tilanteessa, että me omistetaan teidät Suomalaiset, tämän kuullut reilu 20- vuotta sitten tapahtuneen.

      Röyhkeä, töykeä käytös harvemmin jättää hyvää mielikuvaa vaan enemmänkin synnyttää mielikuvaa laajemmin koskevaksi kansan osasta, varsinkin jos on tapahtunut muitakin asioita, jotka tukee sitä yleistä käytöstä, jota kohtaa arjessa.

      Ymmärrän sen, että venäläisyyttä on vaikeampi ymmärtää ulkopuolisen myös Putinin käyttäytymisen luoman mielikuvan perusteella. Valheet ja propaganda synnyttää erimielisyyttä ja se on varmaan Putinin tarkoituskin, koska se sataa silloin Putinin laariin.

      Putin on mielissään, kun eripuraa on väestöjen kesken, silloin on myös omalle valheelle enemmän tilaa tulla hyväksytyksi oman kansan parissa. Autoritaarinen tapa ajatella on enemmän ylhäältäpäin ohjattua, kun demokratiassa annetaan myös tilaa omalle tahdolle ajatella asioita. Sanan vapaus/ ihmisoikeudet parempia demokratiassa.

    • Anonyymi

      Tämä on väärä palsta kysyä ylipäätänsä mitään. Täällä on suppea joukko just niitä suvaitsemattomia ym. pienryhmiä.
      Suomi on taistellut Venäjän kanssa ja se on jättänyt jälkiä joihinkin suomalaisiin, mutta yleensä venäläisiä kohtaan ollaan paljon ymmärtäbäisenpiä kuin muihin maahanmuuttajiin.
      Ne venäläiset, jotka tulevat tänne levittämään valtiollista propagandaa suututtavat suomalaisia, mutta yleensä hekin saavat olla rauhassa.

    • Anonyymi

      Asenteisiin vaikuttaa ns kollektiivinen illuusio. Oletetaan, että "ne" ja "ne" ovat sellaisia, tutustumatta asiaan ja ihmisiin sen paremmin. Niin venäläisissä, ym kansalaisissa, kuten suomalaisissakin on idiootteja ja kusipäitä, toisaalta todella fiksuja ihmisiä. Mustavalkoinen jaottelu kertoon itse ihmisestä, eikä tosiasioista. Tällaiset ihmiset jaottelevat ihmiset myös sukupuolen perusteella, vaikka mitään todellisia perusteita ei olisikaan.

      • Anonyymi

        Kyllä ne kansalliset stereotypiat ja yleiskuvat kuitenkin jostakin ovat tulleet. Ja ainakin omien kokemusten matkojen, ulkomailla asumisen ja monenlaisten ihmisten tapaamisten jälkeen olen näin itsekin todennut että usein ovat myös paikkaansapitäviä. Jokaisella kansalla on niitä, sekä itsestään että muista, varsinkin naapureistaan. Ehkä sellainen luokittelun ja stereotypisoinnin tarve kuuluu vain yleiseen ihmisluonteeseen?


    • Anonyymi

      Minusta rasismia harjoittaa Venäjä. Siitä seuraa väärä maailmankuva muista valtioista.Venäjän ylenmyyden korostaminen nostaminen parenmiksi ihmisiksi.Surkeaa toimintaa moni venäläinen uskoo.

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3397
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2045
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1698
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1613
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      1006
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      948
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      865
    Aihe