Onko elinikäinen parisuhde...

Onko elinikäinne parisuhde saman katon alla sittenkään se oikea parisuhdemalli ja miksi on jos on?

Jos ei ole niin mikä sitten olisi luomua?

16

865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täytyy...

asua samassa osoitteessa?

Tällä hetkellä mulle kävis hyvin sellainen suhde, jossa asuttais omillaan, mutta silti oltais luottamuksellisessa suhteessa.

• cat.mint

Minäkään en voisi ainakaan nyt vielä muuttaa kenenkään kanssa yhteen. Minä nyt olen muutenkin niin noviisi näissä asioissa... Silti yhteenmuutto tuntuu aika isolta jutulta. Luulen että siinä menettää jonkinlaisen yksityisyytensä. Eli tuo erillään asuminen ja muuten hyvin luottamuksellinen suhde olisi ihanteellinen ratkaisu ainakin tällä hetkellä.

Tottakai jossain vaiheessa pitää muuttaa yhteen (ei kai perhettäkään perusteta asumalla erillään), mutta silloin pitää jo olla aika varma toisesta! Tietysti lapsettomille pareille se erillään asuminen voisi sopia, jos kumpikin ovat sitä mieltä. Kuitenkin ajattelen, että syvässä rakkaussuhteessa jossain vaiheessa pari muuttaa saman katon alle.

• Ku, pitäs olla elämänmittanen suhde, eikä suhteen mittanen elämä, niinku nykyisin on paljolti tapana.

Ei välttämättä tietty saman katon alla.

• firerose

elinikäinen parisuhde saman katon alla toimiva. Ja ainakin meille se sopii,melko varhain muutettiin yhteen..olisko menny vaan 3kk kun asuttiin samassa talossa. Ja sitä ennen oltiin muutenkin tiuhaan jomman kumman luona,melkeimpä enimmäkseen mun luona.Kyllästyttiin ajelemaan välimatkaa ja maksamaan kahteen paikkaan kuluja. :)

Miehellä oli pieni poikamies boxi yksiö neliöitä about 25 ja mulla taas ok-talo,jossa vielläpä lemmikkejä useampi. Oli jotenkin luotevaa et ollaan mun luona.Ei tarvinu koiran ja kissojenkaan olla yksin niin pitkiä aikoja. Ja kumpikin tykätään tehdä mm. puutöitä ja näperrellä käsin kaikkea kodin ja pihan merkeissä...me vaan viihdytää aina yhessä..minkäs sille sitten voi :)

• cat.mint

joka viettää loppuikänsä yhdessä, luonnollisesti asuu saman katon alla. Mutta sitä ratkaisua ei pidä tehdä liian pian, sitä yhteenmuuttamista.

• firerose

sekin riippuu niin paljon ihmisistä. Mun vanhemmat ovat menneet kihloihin kolmen kuukauden tuntemisen jälkeen ja asuneet samantien yhdessä ja nyt ovat olleet yhdessä jo 39-vuotta.

Samoin mieheni vanhemmat ovat menneet nopeasti yhteen ja olleet yhdessä 41-vuotta.

Me menimme nopeasti samankaton alle ja olemme olleet pian viisi vuotta yhdessä ja tasan yksi riita on riidelty koko aikana. Eikä ole tullut viellä yhtään päivää jota katuisi tai vaihtaisi pois...eli kait se on ihmisistä kii.

Kait sen sitten tosiaan tietää,kun se ihan oikee osuu kohdalle. Sitä vaan aika harvoin sattuu..

:D

Oman maun mukaan :)

• ...että yhteen muuttamista ei kannata lykätä kovin pitkään. Kyllä sitä saman katon alla asumista kannattaa kokeilla kohtuullisen pian, jotta ei tarvi sitten pitkän ajan jälkeen pettyä siihen, että se ei toimikaan. Moni suhde kaatuu tuohon saman katon alla asumiseen.

Tietenkään siinä tapauksessa ei ole mitään kiirettä kokeilla saman katon alla asumista, jos kumpikaan osapuoli ei pidä ko. asumismuotoa välttämättömänä missään elämäntilanteessa.

• sk€ptikko

parisuhteisiin. Ei se koskaan toimi ja yksinkin on hyvä olla. Tosin jonkinlainen kevyempi suhde kävisi, että saisi seksiä, mutta minä aina törmään miehiin, jotka haluavat omistaa naisen... :( Mun mielestä tuo on sikäli vähän naiivia, että ihmiset olettavat tuon elinikäisen suhteen olevan hyvä suhde, ei uskottomuutta, arkea, perheriitoja jne... Kenellä oikeasti olisi sellainen suhde koskaan ollut...

• firerose

on ainakin tähän asti ollut hyvä suhde :) Toki arki koittaa joka suhteessa,mutta se ei tarkoita etteikö siitä selviä tappelematta ja pettämättä..tietysti elinikä on pitkä aika joten pannaas kattoen miten kuudes vuosi alkaa... :)

• sk€ptikko
        firerose kirjoitti:

on ainakin tähän asti ollut hyvä suhde :) Toki arki koittaa joka suhteessa,mutta se ei tarkoita etteikö siitä selviä tappelematta ja pettämättä..tietysti elinikä on pitkä aika joten pannaas kattoen miten kuudes vuosi alkaa... :)

..sellaista 15-vuotiaasta hautaan ideaalia, mutta sitä ei kai kukaan enää odotakaan. Mulla ei enää ole uskoa ihmisiin, kaikki kuitenkin ajattelee aina vain itseään...

• firerose
        sk€ptikko kirjoitti:

..sellaista 15-vuotiaasta hautaan ideaalia, mutta sitä ei kai kukaan enää odotakaan. Mulla ei enää ole uskoa ihmisiin, kaikki kuitenkin ajattelee aina vain itseään...

nykyään tyyli toinen. No mun vanhemmat ja appivanhemmat ovat niitä "vanhaa" ikäluokka,jotka ovat 15-vuotiaasta olleet kimpassa.

Se taitaa olla nykyään melko harvinaista :/

Joo,valitettavan moni ajattelee vaan omaa napaansa. Niin mäkin ajattelin viitisen vuotta sitten,kun erosin avokistani kuuden vuoden jälkeen. Suhasi ympäri ämpäri muitten muijien perässä ja eli kuin poikalapsi mun siivellä..

Sillon meinasin ihan vakavissani,etten koske pitkällä tikullakaan miehiin,ne on kusipäitä kaikki..hommaan vaan lisää kissoja ja nautin niiden hyvästä seurasta koirankin kera.

Sitten kävi todella,siis todella ihmeellinen asia..ja törmäsin tuohon mieheeni. Tuntui et elän unessa ja kohta herään ja sitten se sama paska alkaa mikä entisten kanssakin. Vaan ei ainakaan viellä. :)Välillä nipistän itseäni poskesta vielläkin... ;)

• Tulipa sellainen olo että kyselen että onko oikein kun sade tulee ylhäältä alas. Hetkeksi unohdin että se rakkaus tosiaan saa ihmisen hyväksymään toisen lähelleen pidemmäksikin aikaa ja jopa toivomaan tilanteen pysyvyyttä.

Tässä touhussa kun penskat on tuossa aivan vieressä ja palloilee kahden kämpän väliä ja pitää perheyhteisöään kahtaalla ja elää vielä yksityistä elämäänsä omin päin menee homma vähän monitahoiseksi. On jopa vaikeaa ajatella että olis yhdessä paikkaa yhden kanssa kun on monessa paikkaa milloin kenenkin läheisen kanssa.

Toisaalta onhan niitä sellaisiakin pariskuntia joilla on koko elämänsä omat kodit, ja kuulemma se toimii ihan hyvin niinkin. Eipähän ole mies sotkemassa liinavaatekaappia ja nainen motkota moottorinosista keittiön pöydällä :)

Jatkuvasti reissavat... onhan noita toisiakin vaihtoehtoja kaiketi.

Taidan mennä nukkumaan. Alkaa harkintakyky jo pettää :)

• oikea?

Mikä oikeus sinulla on määritellä oikea ja väärä malli kenekään suhteille?

Onko elinikäinen suhde sellainen, jonka vanhemmat ovat sopineet keskenään josaennen lasten syntymää?

Itse en pysty saavuttamaan elinikäistä suhdetta vaikka pysyisimmekin yhdessä hautaan asti, tapasin puolisoni vasta 22-vuotiaana...

• la.ra

Ja ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä varmaan haaveilee pitkästä, jopa loppuelämän kestävästä suhteesta, sillä yksinäinen vanhuus ei ole miellyttävä ajatus.

Saman katon alla sitten taas... Hmm. Mä luulen, että useat parisuhteet pelastuisivat, jos puolisot asuisivat naapureina. Ainakin kummallakin pitäisi olla sellainen ihan oma vyöhyke, jota saisi yksin hallita ja jonne voisi vetäytyä.

• Kyssäri n

Kimppa-asuminen ei pidennä parisuhteen kestoa, vaan lyhentää sitä. Kumppaneille tulee paljon enemmän riitoja, jos he asuvat yhdessä. Lisäksi kumppaniin kyllästyy nopeammin. Tosin pitkä suhde ei edes ole tavoitteena.

Oikea parisuhde on sellainen, joka tuntuu hyvältä ja on järkevä.

• isot talot

Oli niin isoja asuntoja (ja kai on nytkin), että oli varaa pitää miehen oma huone ja naisen oma huone/ osio talossa.

Kunpa olisi nytkin, molemmilla oma työhuone/budoaari/kirjasto tms. askartelutila. Nykyasunnot on vain suunniteltu jotenkin niin kummasti. Ensinnäkään niissä ei saa eikä voi tehdä mitään käsillä tehtävää (pinnat menee pilalle tai sotkeentuu, naapurit häiriintyy, ei mahdu tekemään jne. ), asunnot on vain "olemista" varten ja välitteistä viihtymistä varten (TV, tietokone, musiikki.. eli nämä eivät "sotke" tai "tuhoa" pintoja). Tai sitten nukkumista varten. Ihmisenpesua varten. Eineksien lämmittämistä varten (esim. nykyisen asuntoni keittiö ei tosiaankaan ole keittämistä & leipomista varten).

Joskus on nähnyt juttuja/tutkimuksia, että "WC on naisen ainut "oma/yksityinen" tila kodeissa" ja "WC on miehen ainut oma/yksityinen tila kodeissa".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      80
      1562
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      14
      1024
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      95
      922
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      912
    5. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      724
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      141
      689
    7. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      664
    8. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      79
      664
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      48
      651
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      641
    Aihe