onkohan kellään tietoa seuraavaan...
olen tällä hetkellä vakitisessa työssä tuntipalkalla. nyt työnantaja laittaa tehtaan kiinni "väliaikaisesti" kannattavuuden takia ja vaihtoehdot ovat joko lomautus tai siirto samojen omistajien omistamaan toiseen firmaan urakkapalkalle.
nyt tuntipalkka on n.12.80 ja siirron jälkeen urakan keskituntipalkka minkä itselleen voisi laskea olisi n.11 euron paikkeilla.ja rajat olisi kaikilla samat.
mitään takuupalkkaa ei tulisi olemaan.
meitä on nyt neljä henkeä joita siirto koskisi.
yhden palkka nousisi lähes 4 e,toisen 2 ja yhden 3euroa.
oma palkkani laskisi noin kaksi euroa.
kysymys kuuluukin että voiko työnantaja ensinnäkään tehdä näin.
toiseksi voiko työnantaja polttaa lomat tässä vaiheessa ja urakkaan siirtymisen jälkeen maksaa kaikki mahdolliset "sosiaali" maksut pois aina urakan maksun yhteydessä. eli esim.lomarahat ja eläke maksut ym... tämän jälkeen työntekijän pitäisi siis itse hoitaa kaikki sos maksut ym.
toinen vaihtoehto on tietysti työpaikan vaihto tai myös yrityksen perustaminen jolloin voisin tehdä tuolle samalle firmalle omalla toiminimellä töitä,mutta se ei nyt ole välttämättä se paras vaihtoehto minulle.
tämä on ehkä vaikeasti selitetty,mutta jos joku tajusi mitä tarkoitan niin ystävälliset vastaukset ovat tervetulleita.
lomautus,lopputili tai "sisäinen siirto"
8
5136
Vastaukset 8
- Siltä, että...
Ei tuo kuulosta ihan siltä kuin kaikki olisi reilassa.
Kysymyksesi oli kuitenkin niin monitahoinen, että minä suosittelisin sitä, että otat yhteyttä liittoon, jos sellaiseen kuulut. Ellet, niin ota yhteyttä työsuojelupiirin työsuojelutoimistoon. Mieluummin oman alueesi toimistoon kuin yleiseen neuvontanumeroon.
Työsuojelupiirissä on alan ammattilaisia ottamaan kysymyksiisi kantaa. Sinne voi tietysti lähettää sähköpostiakin, mutta ehkä noin monitahoinen kysymys tulisi paremmin selvitetyksi puhelimitse.
... voiko työnantaja polttaa lomat tässä vaiheessa ja urakkaan siirtymisen jälkeen maksaa kaikki mahdolliset "sosiaali" maksut pois aina urakan maksun yhteydessä. eli esim.lomarahat ja eläke maksut ym... tämän jälkeen työntekijän pitäisi siis itse hoitaa kaikki sos maksut ym...
Tuohon otan vähän kuitenkin kantaa. Tuossahan tavallaan sinun työsuhteesi ollaan päättämässä ja sinut panemassa asemaan, joka olisi yrittäjään verrattavissa. En usko, että tuo on laillista eikä tuo ainakaan noin vain siirrolla voi tapahtua.
Tuolta löytyvät työsuojelupiirien yhteystiedot:
http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/- nippeli1
tosiaan työnantaja on näitä tapauksia jotka eivät välttämättä mene kaikkien lakipykälien mukaan, mutta jossain se rajakin kulkee.
otankin heti huomenissa yhteyden tuonne neuvomaasi paikkaan ja kyselen sieltä tarkemmin tietoa. liittoon en enää kuulu,joten sinne on kai turha soitella.
mutta kiitos tästä,ehkä saan pian selvyyttä asiaan. - vähän.
nippeli1 kirjoitti:
tosiaan työnantaja on näitä tapauksia jotka eivät välttämättä mene kaikkien lakipykälien mukaan, mutta jossain se rajakin kulkee.
otankin heti huomenissa yhteyden tuonne neuvomaasi paikkaan ja kyselen sieltä tarkemmin tietoa. liittoon en enää kuulu,joten sinne on kai turha soitella.
mutta kiitos tästä,ehkä saan pian selvyyttä asiaan.Mitä järkeä on olla ottamatta työttömyysvakuutusta, kuulumalla liittoon?
- vittuuntunut
toissapäivänä olimme vielä saamassa tuota siirtoa mutta tänään pääjohtajalla onkin huonompi päivä ja kaikki laitetaankin pakkolomalle!!!
kyllä työntekijöitä näköjään voidaan pompotella ihan miten halutaan!- mini
Hei,vaihda työtä,ala tekemään yrittäjänä sellaista missä olet oma herrasi,pienimuotoista yrittäjän työtä.
Ota yht.jos kiinnostaa.
[email protected]
- tubbeli
Pienessä työyhteisössä voi pysyä täyspäisenä useankin vuoden. Taas suurissa teollisuuden työpaikoissa ei ole mitään mahdollisuutta viihtyä.
Siellä fiilikset pilaa mieletön määrä KUPPIKUNTIA joista milloin kenenkin henkinen VAINO alkaa. Minut savustettiin pois kun ostin uuden auton NAURETTAVIA IHMISIÄ.Nyt nautin elämästä Friinä ilman lääkkeitä. 11 €/h maksaisit alvit velvit vakuutukset jne?
Huolimatta siitä mitä teet, haiskahtaa pahasti.
Itse ottaisin lomautuksen ja etsisin joko uuden työpaikan tai kurssipaikan uuteen ammattiin.
Työn/kurssipaikan löydyttyä ilmottaisin esimiehelle ottava lopputilin.
Lomarahaa ei kaiken järjen mukaan voi tuolla perusteella poistaa.
Yritysjohto joko ahneutui tai on taloudellisissa vaikeuksissa.
Mikäli ehdottaa pimeää työtä, taloudelliset vaikeudet pahentuneet ja rahaa niistä tunneista tuskin saat.
Tee kuten jo mainitsi, ota yhteyttä joko liittoon tai työsuoelupiiriin.- tokkonen
liittoon voi soittaa vaikka sinne ei kuuluisikaan. itselläni kävi sellainen tilanne että olin 10kk samassa työpisteessä, josta yhtäkkiä otettiin pois ja laitettiin määräaikainen tilalle, sekä siirrettiin toiseen vuoroon, ettei vaan näkisi ystäviä. sitten vielä työaika muutettiin tuntia aiemmaksi. otin yhteyttä pääluottamusmieheen ja liittoon ja työnjohtajien johtajaan, mutta kukaan ei osannut auttaa, joten otin lopputilin ja vaihdoin työpaikkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1762986
- 601244
- 41029
Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r160967Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....57937- 84830
Onko Sofia jälleen jätetty?
Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.173820Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .
EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuusongelmien vuoksi, sanoo alan e198802Totta on asia. Jeffrey Cohen on jättänyt Sofian.
Vaimon viesti on paljastanut totuuden.216763- 7736
- 62669
- 53667
- 59666
- 67646
Mies, näetkö minut myös
Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?21608Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?
Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?131581Kuinkahan monen
Naisen puolisoa olet nainen vikitellyt ja eron aiheuttanut? Toivottavasti karma on ku*sut muroihisi useamman kuin kerran66569Voiko se ikinä toimia
Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het32558- 34527
- 55518