Miehet ja kotityöt

Michiko-san

Miehet, missä määrin olette tehneet kotitöitä asuessanne yksin tai muiden kanssa? Olisiko parantamisen varaa? Löytyykö naisista mielestänne turhantarkkoja siivoushulluja tai sottapyttyjä (ja onko sillä väliä)?

Itse olen "kotirouva", tarkemmin mielenterveyskuntoutuja. Olemme nuoria ja lapsettomia, mies on yrittäjä. Toisin sanottuna: jos minä en tee kotitöitä, ei niitä kukaan tee. Vaikka kuinka masentaa, tiskit ja pyykit eivät peseydy itsestään eikä ruoka kokkaannu. Onneksi yksi omainen käy välillä auttamassa ruoanlaitossa.

Mielestäni miehetkin voisivat noudattaa kohtuullista hygieniaa, olen nimittäin nähnyt melkoisia poikamiesbokseja ja opiskelijakämppiä. Varsinkin pölyallergisten siivoamattomuus hämmentää. Ihmettelen myös sitä, että kolmekymppiset tietokoneella työskentelevät väittävät kirkkain silmin, etteivät osaa käyttää pesukonetta ja vievät pyykit äidilleen. Haloo, huono tekosyy!

Myönnettäköön, että yksi ongelma voi olle pitkissä työpäivissä, joiden jälkeen ei jaksa kuin sänkyyn kaatua. Burn-outteja on nähty.

Olen jossain määrin huolissani tulevaisuudesta, sillä haluaisin lapsia. Pelkään joutuvani käytännössä yksinhuoltajaksi. Kun väsyttää jo kahden ihmisen kodin siivoaminen, entä sitten kolmen? Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?

63

1689

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.

Feministi-opettaja-anoppi oli sitä mieltä, että tytöt pärjäävät koulussa paremmin siksi, että ovat ahkerampia, ja että tytöiltä vaaditaan myös enemmän kotitöihin osallistumista. Pitääkö paikkansa?

• Mangusti.

Mä olin hikipinko, mutta kotitöiden tekemistä ei koskaan vaadittu kotona, enkä vaadi niitä kovin usein itseltänikään omassa kodissani.

Äidit lellivät poikansa piloille, siitä kaikki johtuu.

• Gran Daddy

Minä teen kotitöitä sitten, kun nainen kantaa kotiin yhtä paljon rahaa kuin minä.

• palkata itsellesi

henkilökohtaisen avustajan,kun kerran tulot on niin mahtavat,ettei tarvi kotona muuta tehdä kuin piereskellä.

• la.ra

aika olisi paljon parempi, eli jos kumpikin tekevät yhtä paljon töitä niin kotityötkin jaetaan tasan. Jos nyt sattuu olemaan sellainen parisuhde, jossa asioita pitää ylipäätään mittailla.

Jos raha on se, joka ratkaisee, on se yhtä kuin väittäisi, että se, joka ansaitsee enemmän on jotenkin parempi ja arvokkaampi ihminen.

• maeles
        palkata itsellesi kirjoitti:

henkilökohtaisen avustajan,kun kerran tulot on niin mahtavat,ettei tarvi kotona muuta tehdä kuin piereskellä.

mainiosti sanottu :)

• alkup.
        la.ra kirjoitti:

aika olisi paljon parempi, eli jos kumpikin tekevät yhtä paljon töitä niin kotityötkin jaetaan tasan. Jos nyt sattuu olemaan sellainen parisuhde, jossa asioita pitää ylipäätään mittailla.

Jos raha on se, joka ratkaisee, on se yhtä kuin väittäisi, että se, joka ansaitsee enemmän on jotenkin parempi ja arvokkaampi ihminen.

Tuli mieleen tällainen esimerkkitilanne: nainen on sairaanhoitaja ja tienaa 2500 kuussa, mies Nokian insinööri ja tienaa 4000 kuussa (luvut keksitty). Kumpikin tekee 8 tunnin työpäivää, plus nainen 4 tuntia siivousta, ruoanlaittoa ja lastenhoitoa päälle. Onko tilanne oikeutettu siitä syystä, että nainen tuo vähemmän rahaa talouteen?

Pelkät naisten palkankorotukset eivät taitaisi auttaa asiaa. Miehet/isät voisivat myös osallistua kotona, ainahan sitä "miehen mallia" peräänkuulutetaan.

P.S. Vasta luin tutkimuksesta, jonka mukaan astianpesukoneen hankkiminen parantaa parisuhdetta ;)

• Gran Daddy
        palkata itsellesi kirjoitti:

Siivousta hoitaa jo siivousfirma kerran viikossa. Emäntä saa itse siivota lisää jos tahtoo.

• alkup. kirjoitti:

Tuli mieleen tällainen esimerkkitilanne: nainen on sairaanhoitaja ja tienaa 2500 kuussa, mies Nokian insinööri ja tienaa 4000 kuussa (luvut keksitty). Kumpikin tekee 8 tunnin työpäivää, plus nainen 4 tuntia siivousta, ruoanlaittoa ja lastenhoitoa päälle. Onko tilanne oikeutettu siitä syystä, että nainen tuo vähemmän rahaa talouteen?

Pelkät naisten palkankorotukset eivät taitaisi auttaa asiaa. Miehet/isät voisivat myös osallistua kotona, ainahan sitä "miehen mallia" peräänkuulutetaan.

P.S. Vasta luin tutkimuksesta, jonka mukaan astianpesukoneen hankkiminen parantaa parisuhdetta ;)

>Vasta luin tutkimuksesta, jonka mukaan astianpesukoneen hankkiminen parantaa parisuhdetta

Tuli mieleen aika kun exä odotti meidän ensimmäistä tenavaa, mä kävin töissä ja se oli kotona, eikä meil ollut astianpesukonetta, ni se sit käsin tiskas. Mut, siinä raskauden alkuvaiheessa sil otti kaikki hajut niin kovasti nenään ja ne teki sit mielettömän pahoinvoinnin, se joutu sen vuoks siitä oikein tiputukseenkin, kun mikään ruoka ei pysynyt sisällä.

Nonii asiaan siis. Tämän vuoks tiskaaminen olis jääny sit mun kontolle, mut mä aattelin, että ristus en rupee tiskaamaan ja sillä aikaa ku exä oli tiputuksessa, ni kävin ostamassa astianpesukoneen ja asensin sen paikalleen. Ja kyllä meidän parisuhde sillo siitä parani huomattavasti.

• et sitten viittiny
        relaxed_eyes kirjoitti:

>Vasta luin tutkimuksesta, jonka mukaan astianpesukoneen hankkiminen parantaa parisuhdetta

Tuli mieleen aika kun exä odotti meidän ensimmäistä tenavaa, mä kävin töissä ja se oli kotona, eikä meil ollut astianpesukonetta, ni se sit käsin tiskas. Mut, siinä raskauden alkuvaiheessa sil otti kaikki hajut niin kovasti nenään ja ne teki sit mielettömän pahoinvoinnin, se joutu sen vuoks siitä oikein tiputukseenkin, kun mikään ruoka ei pysynyt sisällä.

Nonii asiaan siis. Tämän vuoks tiskaaminen olis jääny sit mun kontolle, mut mä aattelin, että ristus en rupee tiskaamaan ja sillä aikaa ku exä oli tiputuksessa, ni kävin ostamassa astianpesukoneen ja asensin sen paikalleen. Ja kyllä meidän parisuhde sillo siitä parani huomattavasti.

jelpata sitä koneen ostolla, vaan jelppasit vasta itseäsi. Kunnon mies.

• et sitten viittiny kirjoitti:

jelpata sitä koneen ostolla, vaan jelppasit vasta itseäsi. Kunnon mies.

Kaks ihmistä ku asuu taloudessa, toinen kotona päivät pitkät ja toinen oli päiviä reissussa, tai muuten vain 12-16 tuntista päivää töissä, ni olisko sen työpäivän jälkeen vielä akan päivän aikana tuottamat tiskitkin tiskata?

Ei ristus sovi mun luonnolle.

• tajunnut
        relaxed_eyes kirjoitti:

Kaks ihmistä ku asuu taloudessa, toinen kotona päivät pitkät ja toinen oli päiviä reissussa, tai muuten vain 12-16 tuntista päivää töissä, ni olisko sen työpäivän jälkeen vielä akan päivän aikana tuottamat tiskitkin tiskata?

Ei ristus sovi mun luonnolle.

pointtia, mutta ei se mitään.

• Gran Daddy
        alkup. kirjoitti:

Yksi vaihtoehto on jakaa kotityöt ja insinööri voi ottaa pari kuukautta palkatonta lomaa vuodessa.

• tajunnut kirjoitti:

pointtia, mutta ei se mitään.

Akka ostakoon itte tiskikoneen tiskeilleen, jos ei kerran huvita tiskata OMIA tiskejään. Tai, sitte pitää syödä paskasilta lautasilta/kertakäyttöastioista.

Sun pointti oli se, että jos ei mies kerran tee kotitöitä, ni sen pitää tehdä naisen elämä siellä kotona sitten mahdollisimman helpoksi.

Kärjistetymmin sanottuna. Mies ja nainen ovat parisuhteessa, mutta asuvat joko käytännössä, tai teoriassa eri osotteissa, ni miehen täytyis huolehtia naisen elämä mahdollisimman helpoksi siellä naisen kodissa, vaikka nainen ei kävis ikinä helpottamassa miehen elämää miehen luukussa.

• mulla olisi
        relaxed_eyes kirjoitti:

Akka ostakoon itte tiskikoneen tiskeilleen, jos ei kerran huvita tiskata OMIA tiskejään. Tai, sitte pitää syödä paskasilta lautasilta/kertakäyttöastioista.

Sun pointti oli se, että jos ei mies kerran tee kotitöitä, ni sen pitää tehdä naisen elämä siellä kotona sitten mahdollisimman helpoksi.

Kärjistetymmin sanottuna. Mies ja nainen ovat parisuhteessa, mutta asuvat joko käytännössä, tai teoriassa eri osotteissa, ni miehen täytyis huolehtia naisen elämä mahdollisimman helpoksi siellä naisen kodissa, vaikka nainen ei kävis ikinä helpottamassa miehen elämää miehen luukussa.

muija paksuna odottamassa _minun_ lastani, hommaisin saatanan pesukoneen ennen kuin _lapselle_ tulee ongelmia siitä, ettei akka tajua hommata pesukonetta jos sitä niin vitusti ottaa henkeen vitun tiskaaminen.

• la.ra
        Gran Daddy kirjoitti:

Yksi vaihtoehto on jakaa kotityöt ja insinööri voi ottaa pari kuukautta palkatonta lomaa vuodessa.

Miksi insinööri ottaisi lomaa? Tekisikö hän kaikki kotityöt tuona aikana? Ja miten se muuttaisi tilannetta?

• mulla olisi kirjoitti:

muija paksuna odottamassa _minun_ lastani, hommaisin saatanan pesukoneen ennen kuin _lapselle_ tulee ongelmia siitä, ettei akka tajua hommata pesukonetta jos sitä niin vitusti ottaa henkeen vitun tiskaaminen.

Mutta sitä ei vaan siihen aikaan tiennyt, että mistä hajuista se pahoinvointi tuli, ku se lähes kaikesta ja yllättäen. Ja vaikka se astianpesukone olis ollutkin, ni exä olis sinne tiputukseen joutunut siitä huolimatta ja jätin myös tarkotuksella kertomatta sen, että minä sen sinne tiputukseen silloin ajoissa huolehdin, ku toinen vain vähätteli asiaa.

Jotta, ku et oo kerran vastaavassa tilanteessa ole koskaan ollut, ni et sä sillo voi mitään ennakoida.

Tai, voithan sä tietty varautua pahimpaan. Hanki se astianpesukone ja pommisuoja jo nyt, jos sul ei niitä vanhastaan ole.

ps. Kai sul on kypärä päässä?

• on kypärä
        relaxed_eyes kirjoitti:

Mutta sitä ei vaan siihen aikaan tiennyt, että mistä hajuista se pahoinvointi tuli, ku se lähes kaikesta ja yllättäen. Ja vaikka se astianpesukone olis ollutkin, ni exä olis sinne tiputukseen joutunut siitä huolimatta ja jätin myös tarkotuksella kertomatta sen, että minä sen sinne tiputukseen silloin ajoissa huolehdin, ku toinen vain vähätteli asiaa.

Jotta, ku et oo kerran vastaavassa tilanteessa ole koskaan ollut, ni et sä sillo voi mitään ennakoida.

Tai, voithan sä tietty varautua pahimpaan. Hanki se astianpesukone ja pommisuoja jo nyt, jos sul ei niitä vanhastaan ole.

ps. Kai sul on kypärä päässä?

päässä kun hurjastelen intternetsin tiedon valtatiellä.

Olkoon, selitit jo aika hyvin itsesi ylös "suosta".

Alkaa wiina nousta päähän, btw.

• on kypärä kirjoitti:

päässä kun hurjastelen intternetsin tiedon valtatiellä.

Olkoon, selitit jo aika hyvin itsesi ylös "suosta".

Alkaa wiina nousta päähän, btw.

Sitähän varten sitä wiinaa juodaan.

• Gran Daddy
        la.ra kirjoitti:

Miksi insinööri ottaisi lomaa? Tekisikö hän kaikki kotityöt tuona aikana? Ja miten se muuttaisi tilannetta?

Kotitöitä tekisi kumpikin päivittäin/viikoittain yhtä paljon. Rahaa toisi kumpikin talouteen yhtä paljon, kun toinen tekisi osa-aikatyötä tai vain osan vuotta töitä. Kelpaako?

• alkup.
        Gran Daddy kirjoitti:

Kotitöitä tekisi kumpikin päivittäin/viikoittain yhtä paljon. Rahaa toisi kumpikin talouteen yhtä paljon, kun toinen tekisi osa-aikatyötä tai vain osan vuotta töitä. Kelpaako?

Lapsetkin varmaan tykkäisivät koti-isästä. (Ellei loman tarkoituksena olisi häipyä ulkomaille tms?)

• la.ra
        Gran Daddy kirjoitti:

ehkä se on jopa hyödyllistä, että inssi tekee välillä mieluummin täyspäiväisesti kotitöitä. Jos siihen on varaa.

Mutta kuten sanottua, niin itse en ole koskaan ollut tuollaisessa tilanteessa eikä minun suhteissani ole raha koskaan ollut mikään mittari.

• millä rahalla?
        relaxed_eyes kirjoitti:

Jos nainen on kotona, niin millä rahoilla se ostaisi tiskikoneen? Eihän sillä ole rahaa.

• millä rahalla? kirjoitti:

Jos nainen on kotona, niin millä rahoilla se ostaisi tiskikoneen? Eihän sillä ole rahaa.

No sillä on sillo kotona ollessa kyl aikaa tiskata omia tiskejään.

• se sotku alkaa nopeammin ärsyttään myös siivoaa enemmän. Mä voin elää vaikka isossa läjässä kakkaa jos sille linjalle lähdetään. Kyllä mä toki joskus siivoan mutta kieltämättä en lähellekkään yhtä paljon kuin muija koska häntä se ilmeisesti häiritsee enemmän. Mut so not, mies tekee työt sängyssä ja nainen keittiössä, eiks se niin vähän mene :-)

• tekee työtä

edes siellä sängyssä.

• tekee työtä kirjoitti:

edes siellä sängyssä.

siihen 10 minsan rojut ränniin roikaisuun kuluu varmasti enemmän energiaa kuin tiskaamiseen tai imuroimiseen.

• oletko sä
        yrmio kirjoitti:

siihen 10 minsan rojut ränniin roikaisuun kuluu varmasti enemmän energiaa kuin tiskaamiseen tai imuroimiseen.

joutunut triplaamaan urakkasi?

• oletko sä kirjoitti:

joutunut triplaamaan urakkasi?

planeettojen liikkeistä kiinni, just nyt tuntuu siltä että tänävkl joutuu tosissaan tekeen töitä sen eteen että sammakonpojat suostuu jättämään lämpimän pussinsa, flunssa vie mehut ja halut aika kiitettävästi.

• vielä "työtä"
        yrmio kirjoitti:

...

• Minä teen useimmiten ruoan ja tiskaan, pyykkeihin kosken harvoin, loput sotkut siivotaan kutakuinkin puoliksi (kumpi ensiksi kyllästyy).

• 8vuottaYH-ISKÄNÄ

Ja kaksi lasta.Kotihommia riittää aamusta iltaan.Ja talohommat. Tuskin kannattaa ruveta edes luettelemaan töiden määrää. Ymmärtääköhän edes nykyjuntit,mikä on kotityö?

• Miehellä on aina kämppä, boksi, luukku jne. Naisella se on taas aina koti. Asui kumpainenkin sitten missä tahansa, nainen mieltää melkein vaikka veneenalustan omaksi kodikseen, kun taas miehelle se on vain se metsästysretken varrella oleva tukikohta, josta käydään vain hakemassa energiaa, ei kuluttamassa sitä.

Luukku on aina luukku ja siitä huolehditaan eri tavalla kuin Kodista.

• yh-iskänä 10 vuotta

Teen siis kaikki kotityöt (tosin lapset auttelevat jo vähän), käyn töissä, kuskaan lapsia harrastuksiin jne.

Mutta en valita, sillä pidän kaikesta tuosta. Paitsi vaatteiden silittämisestä.

• vili

en siivoa enään ollenkaan. tsekkaisin ilmotusesta siivoojan ja se vetää kämpän puhtaaksi. huomasin ettei ole järkeä siivota

• jhkjk

varaa siivoajaan. En tykkää yhtään siivota ja mua ei haittaa vaikka oliskin vähän sekaista. En tajua siivousintoilijoita.

-nainen-

• vili
        jhkjk kirjoitti:

varaa siivoajaan. En tykkää yhtään siivota ja mua ei haittaa vaikka oliskin vähän sekaista. En tajua siivousintoilijoita.

-nainen-

25 ekiä kerta. siivoo kerran viikos..ihan ilmanen se on

• vili kirjoitti:

25 ekiä kerta. siivoo kerran viikos..ihan ilmanen se on

soikoon, kuinka pitkään sillä suunnilleen menee kertasiivoukseen?? Kuullostaa ihan naurettavalta hinnalta. Ja tossakin on varmasti vielä joku firma vetämässä osansa välistä tellit, lellit,töllit jne. Tuo on orjatyötä jos multa kysytään, mä ainakaan en kehtais olla kotona kattomassa kun joku siivoais mun sotkuja sillä liksalla mitä tosta 25 kerrasta tulee jää sille ite tekijälle.

• la.ra
        yrmio kirjoitti:

soikoon, kuinka pitkään sillä suunnilleen menee kertasiivoukseen?? Kuullostaa ihan naurettavalta hinnalta. Ja tossakin on varmasti vielä joku firma vetämässä osansa välistä tellit, lellit,töllit jne. Tuo on orjatyötä jos multa kysytään, mä ainakaan en kehtais olla kotona kattomassa kun joku siivoais mun sotkuja sillä liksalla mitä tosta 25 kerrasta tulee jää sille ite tekijälle.

duunilta. Eihän tuosta tosiaan jää mitään käteen, jos siitä maksetaan kaikki sivukulut ja verot. Jollei sitten siivous hoidu alle puolen tunnin, mitä kyllä epäilen.

• ovat vähennyskelpoisia
        la.ra kirjoitti:

duunilta. Eihän tuosta tosiaan jää mitään käteen, jos siitä maksetaan kaikki sivukulut ja verot. Jollei sitten siivous hoidu alle puolen tunnin, mitä kyllä epäilen.

ennen veroja, joten ei tuo mitenkään mahdotonta ole.

• la.ra kirjoitti:

mitähän noille siivoojille saa minimissään maksaa tunnista, varmaan jotain 8 egee. Ja jollekkin se on sit joko toi duuni tai 6kk karenssi.

Tää on niin tätä nyky Suomea tyypillisimmillään, helvetinmoiset tuloerot ja mahdollisimman paljon eriarvoisuutta niin kohta paremman puoliskon ei tarvi ite pyyhkiä edes persettään. Ja sit ihmetellään miten joku nilkki kehtaakin pyykiä perseensä isäntäväen hammasharjaan, ois jumalauta kiitollinen tästä työstä ja mahdollisuudesta 7 euron kotipiikana.

• la.ra
        ovat vähennyskelpoisia kirjoitti:

ennen veroja, joten ei tuo mitenkään mahdotonta ole.

Mikäs sen osuus olikaan?

Mä en maksaisi siivouksesta, kun en usko, että kukaan tekisi niin hyvää työtä kuin minä itse :)

• la.ra
        yrmio kirjoitti:

mitähän noille siivoojille saa minimissään maksaa tunnista, varmaan jotain 8 egee. Ja jollekkin se on sit joko toi duuni tai 6kk karenssi.

Tää on niin tätä nyky Suomea tyypillisimmillään, helvetinmoiset tuloerot ja mahdollisimman paljon eriarvoisuutta niin kohta paremman puoliskon ei tarvi ite pyyhkiä edes persettään. Ja sit ihmetellään miten joku nilkki kehtaakin pyykiä perseensä isäntäväen hammasharjaan, ois jumalauta kiitollinen tästä työstä ja mahdollisuudesta 7 euron kotipiikana.

Mä sain päivätyöstä siivoojana 31 markkaa tunnilta ja sitten iltatöistä toisessa firmassa 50 markkaa. Luulisi, että tuntipalkat olisivat nousseet viime vuosituhannelta.

• koskee
        la.ra kirjoitti:

Mikäs sen osuus olikaan?

Mä en maksaisi siivouksesta, kun en usko, että kukaan tekisi niin hyvää työtä kuin minä itse :)

itse asiassa työn maksajaa.

Hiukan hankala pohtia tuota tuntihintaa, kun ei tiedä onko kyse palkkatyöstä vai yrittäjästä.

Olen kuullut sellaisesta ongelmasta, että jotkut joutuvat siivoamaan ennen kuin kehtaavat päästää siivoojan kotiinsa. :D

• eihän se
        koskee kirjoitti:

Hiukan hankala pohtia tuota tuntihintaa, kun ei tiedä onko kyse palkkatyöstä vai yrittäjästä.

Olen kuullut sellaisesta ongelmasta, että jotkut joutuvat siivoamaan ennen kuin kehtaavat päästää siivoojan kotiinsa. :D

ollut edes tuntihinta vaan kertahinta, joten vielä vaikeammaksi menee.

• la.ra
        koskee kirjoitti:

Maksajaapa hyvinkin. Että kai tuo vilin mainitsema hinta on ihan mahdollinen... Mene ja tiedä. Mulla kun ei ole kokemusta.

Mutta itse asiassa kun mainitsit, niin kyllä tunnen ihmisiä, jotka siivoavat aina kauhea stressi päällä ennen kuin siivooja tulee. Ja mä olisin varmasti ihan samanlainen, muistan liian hyvin millaista oli siivota toisten ihmisten koteja reilu 10 vuotta sitten.

• ja aina kun
        yrmio kirjoitti:

nykyään puhutaan työvoimapulasta, kannattaa muistaa että pulaa on lähinnä vain _sikahalvasta_ työvoimasta.

• ja aina kun kirjoitti:

nykyään puhutaan työvoimapulasta, kannattaa muistaa että pulaa on lähinnä vain _sikahalvasta_ työvoimasta.

kyllähän tuo molli on täynnä työpaikkoja joissa tienaa perustunneilla jotain 1500-1600, elele sillä sit pk-seudulla. Eikä kukaan lopputtomiin jaksa vetää 12 tunnin päivää paskahomassa.

• sen pitäisi
        la.ra kirjoitti:

Maksajaapa hyvinkin. Että kai tuo vilin mainitsema hinta on ihan mahdollinen... Mene ja tiedä. Mulla kun ei ole kokemusta.

Mutta itse asiassa kun mainitsit, niin kyllä tunnen ihmisiä, jotka siivoavat aina kauhea stressi päällä ennen kuin siivooja tulee. Ja mä olisin varmasti ihan samanlainen, muistan liian hyvin millaista oli siivota toisten ihmisten koteja reilu 10 vuotta sitten.

mennä niin päin, että kotitalousvähennys mahdollistaa kunnon hinnan ottamisen tehdystä työstä.

• vili
        yrmio kirjoitti:

25 ekiä tunnista on hyvä liksa 60-90 minsan hommasta duunista. himassa en tosiaan ole, kun mimmi kuuraa.
        ihan tyytyväinen oli kun kyselin. se saa koko 25€, ei se mulle kuuluu maksaako veronsa

• tuon...

Nyt ottaa, kun on tottunut lapsesta saakka että kerran viikossa siivotaan ja tiskit tiskataan heti ruoan jälkeen, niin sillä sitä ollaan menty tyytyväisenä, oli sitten sinkkuna tai parisuhteessa. Sitäpaitsi elektroniikka ei tykkää pölystä, ilmankos minun niitä ei ole tarvinnut takuuhuoltoon koskaan raahata.:)

• täytyy käyttää:

"elektroniikka ei tykkää pölystä"

*merkitsee lauseen muistivihkoon*

• alkup.

Minunkin kotonani lasten piti osallistua siivoukseen, iso perhe tekee paljon sotkua.

Mietin joitakin pieniä parannuksia arkeen teknologiaan rinnastettuna: ethän jätä muistitikkua/mp3-soitinta/GPS-navigaattoriakaan väärään paikkaan, yhtä helposti voit laittaa likaisen astian koneeseen ja vaatteen likapyykkikoriin? (Ei miehelläni oikeasti noita kaikkia vempaimia ole, mutta idea lienee selvä)

• pitää...
        alkup. kirjoitti:

Minunkin kotonani lasten piti osallistua siivoukseen, iso perhe tekee paljon sotkua.

Mietin joitakin pieniä parannuksia arkeen teknologiaan rinnastettuna: ethän jätä muistitikkua/mp3-soitinta/GPS-navigaattoriakaan väärään paikkaan, yhtä helposti voit laittaa likaisen astian koneeseen ja vaatteen likapyykkikoriin? (Ei miehelläni oikeasti noita kaikkia vempaimia ole, mutta idea lienee selvä)

Usein kouluttaa, sitten vasta mietitään lapsia. Koiran opettaminen on huomattavasti helpompaa mutta sinnikäs yrittäminen lopulta palkitaan.:)

• ..............

Missä määrin te naiset jaatte miesten työt kotona. Katsastatte auton, vaihdatte öljyt, korjaatte ulkoseinää, pilkotte puita jne. jne.

• alkup.

Kerrostalossa kun asutaan, ei pihatöitä ole! Isäni harrastaa autojen laittelua, mutta 2000- luvun autoille ei voi paljon muuta kuin viedä kerran vuodessa liikkeeseen. Jos pari kertaa vuodessa puita tekee sukulaisten mökillä, ei se ihan vastaa samaa kuin kodinhoito 360 päivää vuodessa...

• kyllä...

Montaa miestä joka enää nykyään autoaan huoltaisi itse. Itse kyllä vaihdan öljyt ja teen pikkuremontit tarvittaessa, enemmänkin kuitenkin ajattelen sen harrastuksena kuin työnä. Katsastus = anna rekisteriote ja aja sisään?

• SengaSengana.

Mä käyn joka päivä katsastamassa auton, ja mies tiskaa joka päivä ja laittaa ruuan.

Mä korjaan ton tiiliseinänkin joka päivä, ja en oikein ymmärrä (en ole blondi vaan brunette), että miten ne pirun tiilet voi joka aamu olla pudonnetkin siitä: mutta se on tehtävä joka päivä uusiksi. Varmaan johtuu noista puluista meidän taloyhtiössä: niillä on pesä siellä räystään alla. Ja koska meillä on kaukolämpö ja lattialämmitys, niin joudun pilkkomaan puita joka päivä töiden jälkeen tunnin verran. Ja hakemaan sen tukin eka omasta metsästä: onneksi osaan käyttää moottorisahaa. Aika pino muuten jo!

Hyvin menee, eli kotityöt puoliksi.

• Minä olen ehtinyt asua yksinäni ja joutunut tekemään kaikki kotityöt, joten homma käy. Toisekseen olen sitä mieltä, että jos "tekee" vaimosta kotipiian, se alkaa muistuttamaan nalkuttavaa äitiä ja mies joutuu sivustakatsojan rooliin omassa kodissaan. Ja sehän ei minulle passaa.

Toisaalta minulle on aivan sama, paljonko meillä siivotaan vai siivotaanko laiskinkaan. Mahtaisi mennä jokunen viikko, että itseäni villakoirat niin paljon häiritsisivät, että imuriin tarttuisin. Niinpä vaimo ylensä hoitaa sen puolen.

Sikälikin se on kohtuullista, että minä teen pidempää päivää ja ansaitsen suurimman osan tuloistamme. Jos vaimo tienaisi tarpeeksi, minä voisin ryhtyä kotirintamamieheksi ja lupaisin tehdä kaikki kotityöt yksinäni, jos vaimo minut elättäisi. Pääsisin taatusti helpommalla kuin nykyisin käymällä töissä ja tehdessäni noin 40% kotitöistä.

Monille "tasa-arvo"-naisille tämä vain ei riittäisi. Vaimo on onneksi järjestelyyn tyytyväinen.

• J_Karma

se on minusta kiinni siitä, kummalla on enemmän aikaa tehdä kotitöitä. Samoin, jos toinen tekee vaativampaa ja raskaampaa työtä, on mielestäni kohtuutonta vaatia, että kotityöt jaettaisiin 50-50- periaatteella.

Kenenkään ei kuitenkaan pidä alkaa toisen piiaksi/rengiksi/orjaksi ja sellaiset äidit, jotka tekevät kaiken poikiensa puolesta, tekevät todellisen karhunpalveluksen lapselleen. Kakkosäidiksi ei missään tapauksessa kannata ryhtyä ja antaa pikkupojan pysyä pikkupoikana.

Itse teen ehkä 60% kotitöistä. Mallin siitä, että mies tekee kotitöitä, olen saanut jo kotoa, joten en ole koskaan kokenut niitä erityisesti naisten hommiksi.

• la.ra

(ja kiva, että suakin näkee täällä taas :)

Mun mielestä rahaa ja aikaakin parempi mittari on se, että miten kukin tuntee töiden jakautuvan. Ts. jos kumpikin tuntee tilanteen olevan tasapuolinen tai vielä paremmin niin, että jos molemmat tuntevat voittavansa kaupassa, on tilanne aika ihanteellinen.

Mä suuren, että suurin syy näihin ongelmiin on se, että ihmiset eivät osaa kommunikoida. Edes parisuhteissaan.

• J_Karma
        la.ra kirjoitti:

(ja kiva, että suakin näkee täällä taas :)

Mun mielestä rahaa ja aikaakin parempi mittari on se, että miten kukin tuntee töiden jakautuvan. Ts. jos kumpikin tuntee tilanteen olevan tasapuolinen tai vielä paremmin niin, että jos molemmat tuntevat voittavansa kaupassa, on tilanne aika ihanteellinen.

Mä suuren, että suurin syy näihin ongelmiin on se, että ihmiset eivät osaa kommunikoida. Edes parisuhteissaan.

Pitäähän sitä aina välillä käydä tapaamassa vanhoja tuttuja.

Minusta tuntuu siltä, etteivät ihmiset osaa kommunikoida varsinkaan parisuhteissaan.

• ........

Tasa-arvoa ei ole erilaisten askareiden yhteenlaskeminen vaan että kumpikin osaa ottaa yhtäläisen vastuun kotitöistä.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      86
      1739
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      17
      1091
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      98
      1046
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      952
    5. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      91
      794
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      146
      779
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      754
    8. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      50
      695
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      674
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      671
    Aihe