Onko kokemusta kivikauden ruokavaliosta?

Tyyris Tyllerö

Olen usealta taholta saanut kuulla paleoliittisen ruokavalion parantavasta vaikutuksesta. Ja tänään sattumalta Hels Sanomissa yleisönosastossa eräs mies kertoi saaneensa avun tuosta dieetistä. Väsymys irrotti otteensa ym. Ja runsaasti muita hyviä vaikutuksia.

Itse kärsin pehmytkudoksen kroonisista säryistä ja väsymyksestä. Olen kiinnostunut ja innostunut monesta asiasta ja haluaisin saada enemmän aikaan työssä ja vapaa-aikanani. Nykyisin menee toipumiseen ja lepäämiseen paljon aikaa.

Mitä jää jäljelle syötävää, kun viljat ja maitotuotteet ovat kiellettyjen listalla? Viikossa pitäisi näkyä positiivisia tuloksia ruokavaliosta, sanoi minulle eräs ravintotietäjä. Sen ajan kai keksii syötävää.

Olen veriryhmältäni O . Mitä mieltä olette veriryhmädieetistä? Sopisi tähän kivikautiseen ruokavalioon.

Onko teillä kokemusta viljattomasta ja maidottomasta ruokavaliosta?

23

5319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies82

Itse olen nuori, hyväkuntoinen ja melko hoikka kuntoileva mies. Ongelmana on kuitenkin ollut suuresta treenimäärästä huolimatta melko lihakseton kroppa ja suht suuri rasvaprosentti. Jätin viljat ja varsinkin sokerin pois. Siirryin siis tavallaan Atkinsin dieetille. Ekat 3-4 päivää oli melko huimaava olo, mutta sen jälkeen kun elimistön vieroitusoireet loppuivat niin olo on ollut mitä mainioin. Väsymys on hävinnyt läskien mukana, samoin lihaksia on tullut lisää jo muutamassa viikossa. Verensokeri pysyy jatkuvasti oikealla tasolla eikä ole jatkuva nälkä. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan samantien ja kertomaan muillekin jos (ja kun) koet paleoruokavalion terveyttä edistäväksi. Olen vakaasti sitä mieltä että nykyinen länsimainen ruokavalio on pahasti ihmisen luontaista geeniperimää vastaan. Eikä syyllinen ylipainoon ja kaiken maailman hyvinvointisairauksiin ole todellakaan rasva. Kannattaa kuitenkin ottaa selvää mahdollisimman tarkasti eri tuotteiden ravintosisällöstä ja muodostaa omasta ruokavaliostaan mahdollisimman monipuolinen.

• Tyyris Tyllerö

Hei Mies-82. Kiitos kun kerroit kokemuksistasi! Ja että oli noin suuria vaikutuksia! Itse aion kokeilla seitsemän päivän ajan. Tuossa ajassa kuulema pitäisi näkyä tuloksia. Tänään on menossa ensimmäinen päivä. Ja olo on aika erikoinen, kuten sinä Mies-82 kuvailit. Hutera ja nälkäinen, ja kevytkin. Mutta uskon vahvasti potevani vieroitusoireita. Ja ei tämä mitään tosi kurjaa ole. Voin tehdä normaaleja asioita.

Olen vielä aivan ymmällä, että mikä on hyväksi tässä dieetissä tarkalleen. Tiedän vain, etten voi syödä perinteistä viljaa (ruista, vehnää, kauraa, ohraa), maitotuotteita missään muodossa, sokeria, mansikkaa, maissia, perunaa, appelsiinia.
        Hyvä, että sain tietää nettiosoitteen, josta saan tietoa. Tästä kivikauden ravinnosta ei ole kirjoitettu Suomessa kirjaa. D´Adamon teos veriryhmäpohjaisesta ravinnosta lienee O -veren kohdalta kivikautinen. Saan pian kirjan käsiini. Montignacin laihdutusmenetelmä on kai myös paleoliittinen ruokavalio. Laihtuminen ei ole kohdallani päätavoite, vaan terve ja toimelias elämä.
        Helsingin Sanomien 22.7. yleisönosaston kirjoittaja kertoi päässeensä väsymyksestä, mutta myös silmien aristuksesta. Olo oli tullut levollisemmaksi, käsiä ei kylmännyt ja aivotoiminta oli kirkastunut!!! Mahtavaa! Odottelen olon kohentumista.

• mies82

osoitteessa koti.mbnet.fi/lowcarb/ on linkkejä ja infoa näistä ruokavalioista.

• Tyyris Tyllerö

Heippa kaikki lukijat! Nyt on neljäs päivä luolaihmisen ruokavaliolla ja hyvät merkit saattavat jo näkyä! Olo oli tänä aamuna ensi kerran pitkiin aikoihin virkistynyt. Aivan kuin akku olisi latautunut. Olen jo vuosia herännyt väsyneenä ja odottanut päiväunien aikaa jo heti aamusta.:-( Eikä tämä ole niin kaameata kuin luulin. Maittavaa ruokaa löytyy kaupoista. Vatsa ei nyt ole turvonnut ja kipeä.
      Mies82 kertoi sivustosta koti.mbnet.fi/lowcarb/ , josta sain vakuuttavaa lisätietoa aiheesta. Ehkä vilja ja maitotuotteet ovat aiheuttaneet elimistööni (kuten monelle muulle) jonkinlaisen myrkytystilan.
      Tyyris Tyllerö olen siksi, koska olen joutunut käyttämään lääkäri- ja terveydenhoitopalveluja paljon elämässäni. Kerron lisää, jos kuuri on elimistölleni hyväksi ja jatkan sitä. Eikun kokeilemaan samaa!!

• Happo

Muistathan syödä lihasi raakana, muuten ei kokeilullasi ole mitään merkitystä.

• Tyyris Tyllerö
        Happo kirjoitti:

Muistathan syödä lihasi raakana, muuten ei kokeilullasi ole mitään merkitystä.

Ihan hyvä huomio! Mutta täytyypä tähän vastata, että tulenteko oli ihmisen ensimmäisiä saavutuksia. 1,8 milj vuotta sitten pystyihminen eli Homo Erectus keksi tulen. Ja nuo luolissa asuvat ihmiset alkoivat pian kypsentää lihaa tulen avulla. Että silleen...:-)

• Tyyris Tyllerö

Hei hyvät palstalaiset! Tämä on mennyt yksinpuheluksi. Mutta olo on niin hyvä, että en malta pitää teitä uutispimennossa.:-) Tänään on kuudes päivä ilman perinteistä viljaa, maitotuotteita ja sokeria. Ja kun menin työhön tänään lomani jälkeen, niin vau!!! Akku oli lataantunut! Ja vaikka oli maanantai. Jolloin olen ollut aina puhditon.

Sitten yksi mahtava muutos on, että ei ole tarvetta napostella koko aika jotain hyvää, mitä olen tehnyt vuosia. Ja iltapäivällä ei tule lamauttavaa väsymyksen tunnetta! Ja tänään ei tullut mieleenkään mennä päivänokosille.

No, yksi pääsky ei kesää tee. Että en vielä usko, ennenkuin tila jatkuu pitempään.

• Janne

Olen ollut nyt tasan viikon ilman hiilareita (melkein kokonaan) ja syönyt siis pääasiassa lintua, lihaa, kalaa, munia ja kasviksia. Kaloreita en ole kovin tarkkaan laskenut, mutta olen syönyt "ihan kunnolla" eli nälkä ei ole ollut. Vointi on muutenkin ollut koko ajan hyvä ja jotenkin kevyen tuntuinen.

Lähtöpaino oli 125 kg ja nyt paino on jo tippunut 118 kiloon. En ole mikään pieni mies ilman läskejäkään joten tavoite on tuossa 100 kg hujakoilla, jossa formissa arvelen olevani ruodoltani aika sutjakka.

Olen joskus vuosia sitten tiputtanut samalla systeemillä kahdessa viikossa 10 kg ja olen vakuuttunut paleo-tyyppisen ruokavalion toimivan tässä tarkoituksessa todella hyvin.

Suosittelen.

• Janne

Tuttu lääkäri ei muuten pitänyt systeemiä ollenkaan pahana, sanoi vaan että siinä se läski palaa. Mistä lienee lähtenyt tuo pelottelu... Varmaan ruoka-aineympyrän keksijöiden juonia...

• Tyyris Tyllerö

Kiitos, Janne, kokemuksesi kirjoittamisesta! Mahtavaa, että sinullakaan ei ole ollut nälän tunnetta, olet voinut hyvin ja laihtunut koko ajan. Ja lääkärikin oli suosiollinen kuurille.

Nyt on menossa 8. päivä luolanaisena. Minä vain ihmettelen, kun vointini on ollut entiseen nähden niin tasapainoinen. Eli vähällä ravinnolla nälkä pysyy loitolla ja sokeritasapaino on balanssissa. Ei todellakaan tee mieli napostella herkkupaloja. Ja iltapäivällä olo on virkeä! Ei ole ennen ollut ikinä näin! Ja säryt loitolla!

Syön paljon sallittuja kasviksia, soijatuotteita ja vähän lihaakin.

Tänään ylsin solmimaan kengännauhani ilman huokailuja sutjakasti.:-) Eli vatsakumpuni on pienentynyt tuntuvasti.:-) Mitäs tuumaatte?

• manna
        Tyyris Tyllerö kirjoitti:

Kiitos, Janne, kokemuksesi kirjoittamisesta! Mahtavaa, että sinullakaan ei ole ollut nälän tunnetta, olet voinut hyvin ja laihtunut koko ajan. Ja lääkärikin oli suosiollinen kuurille.

Nyt on menossa 8. päivä luolanaisena. Minä vain ihmettelen, kun vointini on ollut entiseen nähden niin tasapainoinen. Eli vähällä ravinnolla nälkä pysyy loitolla ja sokeritasapaino on balanssissa. Ei todellakaan tee mieli napostella herkkupaloja. Ja iltapäivällä olo on virkeä! Ei ole ennen ollut ikinä näin! Ja säryt loitolla!

Tänään ylsin solmimaan kengännauhani ilman huokailuja sutjakasti.:-) Eli vatsakumpuni on pienentynyt tuntuvasti.:-) Mitäs tuumaatte?

mitä saa tietoa moisesta jutusta ,ennen en ole kuullutkaan mutta innostunut olemuksesi sai kyllä kiinnostumaan täysillä!!
        siis mitä tarkalleen ottaen saa syödä ja kuinka usein?

• Ei eksy
        manna kirjoitti:

mitä saa tietoa moisesta jutusta ,ennen en ole kuullutkaan mutta innostunut olemuksesi sai kyllä kiinnostumaan täysillä!!
        siis mitä tarkalleen ottaen saa syödä ja kuinka usein?

Tuossa yllähän oli jo yksi osoite eli

http://koti.mbnet.fi/lowcarb/

ja tässä lisää:

http://hukka.greywolves.org/Paleoruokavalio.html

http://www.kutri.net/

http://koti.mbnet.fi/~kraden/Atkins-dieetti.htm

http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0203/3.htm

googlettamalla esim. hakusanoilla low carb diet tai paleo diet löytyy jo varsin kaupallistakin tarjontaa, jenkeillä kun on tapana kaupallistaa kaikki mistä taalaa irtoaa...

Eiköhän noilla ja sivuilta löytyvillä linkeillä pääse alkuun.

• manna
        Ei eksy kirjoitti:

Tuossa yllähän oli jo yksi osoite eli

http://koti.mbnet.fi/lowcarb/

ja tässä lisää:

http://hukka.greywolves.org/Paleoruokavalio.html

http://www.kutri.net/

http://koti.mbnet.fi/~kraden/Atkins-dieetti.htm

http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0203/3.htm

googlettamalla esim. hakusanoilla low carb diet tai paleo diet löytyy jo varsin kaupallistakin tarjontaa, jenkeillä kun on tapana kaupallistaa kaikki mistä taalaa irtoaa...

Eiköhän noilla ja sivuilta löytyvillä linkeillä pääse alkuun.

löysinkin monta sivua aihetta koskien jo muutama päivä sitten.mielenkiintoista...

• Leipäkoukku
        manna kirjoitti:

löysinkin monta sivua aihetta koskien jo muutama päivä sitten.mielenkiintoista...

Elikkä pitää syödä pihviä ja salaattia. Mistä sen tietää mitkä vihannekset sisältää paljon tärkkelystä? Pidän paljon sienistä, ovatko ne hyvää syötävää?

• Tyyris Tyllerö

Hyvät palstalaiset! Anteeksi Manna, kun en ehtinyt vastata. Ja en nytkään ehdi muuta kuin kertoa, että hyvä olo ei ole hellittänyt otettaan!:-) Olen pysytellyt ruoka-aikoina "luolassa" eli jatkanut kivikautista dieettiä. Jäätelöä on joskus tehnyt mieli. Mutta kun olen ajatellut, että voin sen nauttimisen jälkeen huonosti, houkutus on kaikonnut.

Ajatukseni ovat kirkkaammat, nukun syvemmin. En ole tarvinnut särkylääkkeitä; niihin olen joutunut turvautumaan erittäin usein ennen uuden dieettini alkua ja vuosikausia. Aivan kuin tuntisin hajut paremmin ja näkisin väritkin selvemmin.

Ja mikä mahtavaa, voi syödä niin paljon kuin on tarvetta. Paino alenee silti. Ja aterioidessa tulee mieleen ajatus, että nyt ruoka on lääkettä - ei vain vatsantäytettä.

Tietoahan saittekin eräältä palstalaiselta. Kiitos noista www-osoitteista! En ole itsekään niitä vielä kaikkia käynyt läpi. Kirjoitan paremmalla ajalla, että mitä ratkaisuja olen käyttänyt matkiakseni paleoliittisen kauden aterioita. Jos se nyt jotain kiinnostaa. Mutta noista verkko-osoitteista ja niiden linkeistä ja alan kirjoista saa asiaa teoreettisemmin hallisevien tietoutta.

• manna

Hyvät palstalaiset! Anteeksi Manna, kun en ehtinyt vastata. Ja en nytkään ehdi muuta kuin kertoa, että hyvä olo ei ole hellittänyt otettaan!:-) Olen pysytellyt ruoka-aikoina "luolassa" eli jatkanut kivikautista dieettiä. Jäätelöä on joskus tehnyt mieli. Mutta kun olen ajatellut, että voin sen nauttimisen jälkeen huonosti, houkutus on kaikonnut.

Ajatukseni ovat kirkkaammat, nukun syvemmin. En ole tarvinnut särkylääkkeitä; niihin olen joutunut turvautumaan erittäin usein ennen uuden dieettini alkua ja vuosikausia. Aivan kuin tuntisin hajut paremmin ja näkisin väritkin selvemmin.

Ja mikä mahtavaa, voi syödä niin paljon kuin on tarvetta. Paino alenee silti. Ja aterioidessa tulee mieleen ajatus, että nyt ruoka on lääkettä - ei vain vatsantäytettä.

Tietoahan saittekin eräältä palstalaiselta. Kiitos noista www-osoitteista! En ole itsekään niitä vielä kaikkia käynyt läpi. Kirjoitan paremmalla ajalla, että mitä ratkaisuja olen käyttänyt matkiakseni paleoliittisen kauden aterioita. Jos se nyt jotain kiinnostaa. Mutta noista verkko-osoitteista ja niiden linkeistä ja alan kirjoista saa asiaa teoreettisemmin hallisevien tietoutta.

toivottavati hyvä olosi jatkuu tyyris tyllerö,mielenkiinnolla tosiaan luin noita juttuja paleo ruokavaliosta ja se kuulostaa uskomattoman mielenkiintoiselta.jään odottelemaan mitä sulle jatkossa kuuluu...

• erkkiesimerkki
        Leipäkoukku kirjoitti:

Elikkä pitää syödä pihviä ja salaattia. Mistä sen tietää mitkä vihannekset sisältää paljon tärkkelystä? Pidän paljon sienistä, ovatko ne hyvää syötävää?

Siis kukaanhan ei sano, että pitäisi jättää hiilarit kokonaan pois. Vähennät vain niitä. Sienihän on hyvää, siitä saa mm. protskuja. Muistakaa syödä ainakin yks ruisleipä päivässä se sisältää antioksidantteja.

• Camilla

Minulla on ollut särkyjä ja tulehduksia eri puolilla kehoa muutaman vuoden elämästäni. Sitten rakas aviomieheni keksi että sairauteni voisi johtua liiallisesta valkuaisaineen saannista. Lopetin punaisen lihan, maidon ja kotimaisen viljan syönnin, valkoisen sokerin käytön lopetin myös. Valitsin ravinnokseni kalan, kanan, vihannekset ja hedelmät. Lisäksi syön vähän soijatuotteita ja ulkomaisia viljoja ( perunajauho ), tapiokajauho on muuten erinomaista, (kokeilkaa!). Olen ollut vuoden dieetilläni ja voin erinomaisesti. Kivut häipyivät viikossa ja muut oireet kuukaudessa. Tänään olen 10 kg laihempi ja todella huippukuntoinen. :-) Kyllä elämä hymyilee.

Rakkaat ystävät, hedelmissä ja vihanneksissa oleva tärkkelys on sellaista jota elimistö kykenee sulattamaan. Vain banaani on sellainen minkä hiilihydraattimäärä on liian korkea. Tärkeiden vitamiinien ja hivenaineiden kannalta on oleellista että syödään monipuolisesti erilaisia kasviksia ja hedelmiä, niitä ei missään nimessä saa jättää pois!
      Näin syksyllä keräilen paljon sieniä varastoon. Niissä on esim. b-vitamiineja, jotka ovat lihasten ja hermojen kannalta erittäin tärkeitä.

Näiden edellä mainittujen ruoka-aineiden turvin pystyy saamaan sellaisen ruokavalion ettei lisävitamiinien ja -hivenaineiden tarvetta tule.
      Atkinsin dieetti sellaisenaan on hengenvaarallinen pitkään jatkuessaan, sillä liha ja rasva eivät sisällä kaikkia tarpeellisia hivenaineita. Lisäksi on riskinä saada liikaa epäsuotuisia rasvahappoja, jolloin seurauksena on kolesteroliarvojen kohoaminen ja veritulppavaara, pahimmassa tapauksessa siis kuolema...

Monipuolisuus ja _kohtuullisuus_ kannattaa, samoin kuin se, että syö vain silloin kun on nälkä, ei siis kellonaikojen perusteella.
      Eikä pelkkä ruokavalio terveeksi tee: "luolamiehet" myös liikkuivat enemmän kuin nykyimmeiset.

Sitten se ikävä puoli: nykyiset ravintolat ja kahvilat eivät kykene tarjoamaan ruokavalioisille heidän tarvitsemiaan tuotteita. Yritäppä saada lihatonta, maidotonta, gluteenitonta ja liivatteetonta, niin päät vaan pyörii... Kysyntä lisää tarjontaa, vaatikaa siis palvelua! Se kannattaa pidemmän päälle.

Terveellisten elämäntapojen puolesta,
      Camilla Sven

• Tyyris Tyllerö

Oli ilo lukea, että samankaltainen ruokavaliomuutos auttoi sinuakin, Camilla! Myös minun ruokavaliooni kuuluu paljon hedelmiä ja kasviksia.Kaupoista löytyy maittavia itämaisia wokkivihanneksia pakasteena. Nissä ei ole perunaa eikä maissia. Ja soijatuotteita käytän minäkin.

Hyvät palstalaiset, varmaan olette ajatelleet, että olen lopettanut koko kokeiluni. En suinkaan ole! Valtava kokoaikainen hyvän olon tunne on laimentunut työelämän paineiden myötä. Jos olen työskennellyt ylipitkän päivän istuen tietokoneen ääressä, niin siihen ei ole auttanut edes tämä ruokavalio. Eli työperäisiä kipuja on ollut.
        Mutta sokeritasapainon heilahtelut ovat poissa, samoin valtava napostelunhalu. On tasainen olo ja iltapäivällä ei edelleenkään tule syvää väsymystä. Ja pystyn paremmin keskittymään työhöni. Vatsani ei ole kipeä ja turvonnut. Ja vatsakumpuni on pienempi.:-) Varmaan aikaa myöten paino laskee tuntuvasti.
        Mutta kuten luonnossa yleensä, niin luulen, että mahdollinen pysyvämpi paraneminen voi tapahtua hiljalleen. Tämä oli kai vain alkukohennus. Vapautuminen minulle sopimattomasta maidosta ja viljasta. Ja pian kokeilun alettua pääsin vahvoista särkylääkkeistä!!! Oli aivan ihmeellistä, miten nopeasti ruokavalion edut näkyivät. Tutustun pikku hiljaa tähän uuteen ruokavalioon lisää ja laajennan aterioideni koostumusta sallittujen aineiden puitteissa.

• timi

Oli ilo lukea, että samankaltainen ruokavaliomuutos auttoi sinuakin, Camilla! Myös minun ruokavaliooni kuuluu paljon hedelmiä ja kasviksia.Kaupoista löytyy maittavia itämaisia wokkivihanneksia pakasteena. Nissä ei ole perunaa eikä maissia. Ja soijatuotteita käytän minäkin.

Hyvät palstalaiset, varmaan olette ajatelleet, että olen lopettanut koko kokeiluni. En suinkaan ole! Valtava kokoaikainen hyvän olon tunne on laimentunut työelämän paineiden myötä. Jos olen työskennellyt ylipitkän päivän istuen tietokoneen ääressä, niin siihen ei ole auttanut edes tämä ruokavalio. Eli työperäisiä kipuja on ollut.
        Mutta sokeritasapainon heilahtelut ovat poissa, samoin valtava napostelunhalu. On tasainen olo ja iltapäivällä ei edelleenkään tule syvää väsymystä. Ja pystyn paremmin keskittymään työhöni. Vatsani ei ole kipeä ja turvonnut. Ja vatsakumpuni on pienempi.:-) Varmaan aikaa myöten paino laskee tuntuvasti.
        Mutta kuten luonnossa yleensä, niin luulen, että mahdollinen pysyvämpi paraneminen voi tapahtua hiljalleen. Tämä oli kai vain alkukohennus. Vapautuminen minulle sopimattomasta maidosta ja viljasta. Ja pian kokeilun alettua pääsin vahvoista särkylääkkeistä!!! Oli aivan ihmeellistä, miten nopeasti ruokavalion edut näkyivät. Tutustun pikku hiljaa tähän uuteen ruokavalioon lisää ja laajennan aterioideni koostumusta sallittujen aineiden puitteissa.

Mulla on ollut muutaman vuoden ihan oma ruokavalio.

Ekaksikaan markariinejä en syö. Leivän päälle laitan yleensä vain juustoa. Mitään eineksiä en syö. Aamulla all branit, sitten normaali lämmin ruoka, iltasella ravintolisiä ja ehkä ennen nukkumaan meno tonnikalaa, raejuustoa, ehkä leipä tai jotain sellaista että saa kuitenkin nukuttua (inhottava tunne tyhjällä mahalla). Läskiä ei oikeastaan oo ikinä ja hyvät fiilikset. Ainut, et ku käy äiskän tykönä, niin se syöttää mitä mömmöö ny vaan. Ja hirveesti käyttää rasvaa, mut ei viitti vanhalle ihmiselle sanoa mitään, ku yleensä oon vaan sen viikonlopun kahesti kuussa.

• muija

Eikö teitä huolestuta että sairastutte syöpään soija tuotteiden runsaasta käytöstä? Siitähän on tehty tutkimus..

• Tyyris Tyllerö

Kiitos tästä paranemiskertomuksesta! Kyllä vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Eli paleoliittinen ja siis luonnollinen ruokavalio on
        tervehdyttävä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe