Saan työmarkkinatukea ja minulla on säästössä rahaa joista saan tuottoa. Nyt olisi tulossa määräaikaistalletuksesta tuottoa ja kysynkin näkeekö kela tään tuoton ja ottaa sen huomioon maksaessaan tätä työmarkkinatukea ? menetänkö tukeni joksikin aikaa ?
Vastaukset 30
- Pääomatulot...
...Nyt olisi tulossa määräaikaistalletuksesta tuottoa ja kysynkin näkeekö kela tään tuoton ja ottaa sen huomioon maksaessaan tätä työmarkkinatukea ? menetänkö tukeni joksikin aikaa ?...
Riippuu tuoton suuruudesta. Melkoiset määräaikaistalletukset sinulla pitää olla, että niistä kovin mittavia tuottoja tulee.
Kela ottaa kerran vuodessa maksettavat tulot huomioon siten, että se jakaa ne koko vuodelle ja yhteensovittaa sitten työmarkkinatuen kanssa. ei käsittääkseni ole työtä.
Tosin mistä sitä ikinä tietää miten KELA asian tulkitsee.
Ajatellen asiaa siten kuinka tuttavani kertoi (töissä työvoimatoimistossa), voittanut Maikkarin Voittopotissa rahaa ja KELA halusi huomioida tämän maksaessaan peruspäivärahaa.
Tuotakaan ei ole mainittu missään KELAn oppaassa.
Voit kuitenkin hakea KELA:sta oppaan "Työttömälle" ja lukea jos siinä jotain lukee asiasta.
Työtön, työtön, työtön... lappua täydentäessä ei löydy "voitin lotossa"/sai korkotuloa tms mahdollisuutta.- Tarveharkinta...
,,,ei käsittääkseni ole työtä.
Tosin mistä sitä ikinä tietää miten KELA asian tulkitsee...
Työmarkkinatuessa otetaan huomioon kaikki tulot, ei pelkästään työtuloja.
...voittanut Maikkarin Voittopotissa rahaa ja KELA halusi huomioida tämän maksaessaan peruspäivärahaa...
Jos saa peruspäivärahaa, niin ei voittopotin voittoa voi siinä ottaa huomioon. Peruspäivärahaa saavalla otetaan huomioon vain työtulot.
Käsittääkseni myöskään kerran saatua pelivoittoa ei voida ottaa huomioon, jos se ei ylitä tiettyä summaa. Viime vuodelle tuollainen kertasumma oli jotain 12 000 e. Esim. tuonsuuruista perintöä ei kela voi tukiin yhteensovittaa. - Hieman...
Tarveharkinta... kirjoitti:
,,,ei käsittääkseni ole työtä.
Tosin mistä sitä ikinä tietää miten KELA asian tulkitsee...
Työmarkkinatuessa otetaan huomioon kaikki tulot, ei pelkästään työtuloja.
...voittanut Maikkarin Voittopotissa rahaa ja KELA halusi huomioida tämän maksaessaan peruspäivärahaa...
Jos saa peruspäivärahaa, niin ei voittopotin voittoa voi siinä ottaa huomioon. Peruspäivärahaa saavalla otetaan huomioon vain työtulot.
Käsittääkseni myöskään kerran saatua pelivoittoa ei voida ottaa huomioon, jos se ei ylitä tiettyä summaa. Viime vuodelle tuollainen kertasumma oli jotain 12 000 e. Esim. tuonsuuruista perintöä ei kela voi tukiin yhteensovittaa....Käsittääkseni myöskään kerran saatua pelivoittoa ei voida ottaa huomioon, jos se ei ylitä tiettyä summaa. Viime vuodelle tuollainen kertasumma oli jotain 12 000 e. Esim. tuonsuuruista perintöä ei kela voi tukiin yhteensovittaa...
Korjaan tuota hiukan. Kirjoitin epäselvästi. Tuo kirjoittamani koskee tukia (työmarkkinatuki, asumistuki), ei peruspäiväraha. Siis vaikka voittaisi pääpotin lotossa, ei sillä ole vaikutusta peruspäivärahaan.
- Kela
Kelalla on oikeus tutkia pankkitilit ja verottajalta saa myös tiedon, kun talletuksesta nostettaessa menee luovutusvoittovero.
Työmarkkinatuki on tarveharkintainen, eli jos saa jollekin kuukaudelle vaikka korkotuottoa 1000 e niin se huomioidaan laskennassa tulona.
Pahimmassa tapauksessa voidaan jopa syyttää avustuspetoksesta, jos ei esim. korko-, osake-, rahasto-, metsä- tai vaikka vuokratuloa ilmoita. Takaisinperintää on paljonkin vuosittain näistä syistä.
Tiedän tapauksen, kun nuori peri osan kotitilastaan, jossa pellot vuokralla ja metsän hakkusta tuloja, niin perittiin yli vuoden työmarkkinatuet takaisin korkojen kera.- Oikein...
Muuten vastauksesi on oikein, vaan työmarkkinatuen takaisinperinnästä ei sentään vielä korkoja voi ottaa. Sen sijaan jos pyrkii salaamaan ja kärähtää, niin tulee paitsi takaisinperintä, niin mahdollisesti myös käräjäkäynti.
- kerron
Oikein... kirjoitti:
Muuten vastauksesi on oikein, vaan työmarkkinatuen takaisinperinnästä ei sentään vielä korkoja voi ottaa. Sen sijaan jos pyrkii salaamaan ja kärähtää, niin tulee paitsi takaisinperintä, niin mahdollisesti myös käräjäkäynti.
Kyllä mainitsemani nuorukainen joutui maksamaan kuluja Kelalle, vaikka juuri ja juuri vältti syytteen, tosin metsähakkuu ja peltovuokratulot olivat aika isot. Vetosi tietämättömyyteeen työmarkkinatuen ehdoista ja perinnön tuomien tulojen ennakoimattomuuteen..
- Kuluja...
kerron kirjoitti:
Kyllä mainitsemani nuorukainen joutui maksamaan kuluja Kelalle, vaikka juuri ja juuri vältti syytteen, tosin metsähakkuu ja peltovuokratulot olivat aika isot. Vetosi tietämättömyyteeen työmarkkinatuen ehdoista ja perinnön tuomien tulojen ennakoimattomuuteen..
,,,Kyllä mainitsemani nuorukainen joutui maksamaan kuluja Kelalle,,,
Mitähän ihmeen kuluja? Ei Kela voi periä mitään kuluja ainakaan työmarkkinatuen takaisinperinnän vuoksi. Ei työttömyysturvalaki sellaista mahdollisuutta tunne.
Tuossa ao. työttömyysturvalain säännös:
Takaisinperintä
Jos työttömyysetuutta on maksettu aiheetta tai määrältään liian suurena, liikaa maksettu etuus on perittävä takaisin.
Takaisinperinnästä voidaan luopua joko kokonaan tai osittain, jos tämä katsotaan kohtuulliseksi eikä työttömyysetuuden aiheeton maksaminen ole johtunut etuuden saajan tai hänen edustajansa vilpillisestä menettelystä tai jos aiheettomasti maksettu määrä on vähäinen. Lisäksi takaisinperinnästä voidaan luopua kokonaan takaisinperintää koskevan päätöksen antamisen jälkeen myös silloin, kun takaisinperintää ei etuuden saajan taloudellinen tilanne huomioon ottaen ole enää tarkoituksenmukaista jatkaa tai kun perinnän jatkamisesta aiheutuisi perimättä olevaan etuuden määrään nähden kohtuuttomat kustannukset. (7.5.2004/354)
Liikaa maksettu työttömyysetuus jätetään takaisinperimättä siltä osin kuin sen määrä ylittää 14 §:n 1 momentissa tarkoitetun etuuden määrän, jonka Kansaneläkelaitos tai työttömyyskassa on perinyt takautuvasti suoritettavasta työkyvyttömyyden perusteella myönnetystä eläkkeestä.
Takaisinperintää koskeva lainvoimainen päätös saadaan panna täytäntöön kuten lainvoimainen tuomio. - vai mikä?
Kuluja... kirjoitti:
,,,Kyllä mainitsemani nuorukainen joutui maksamaan kuluja Kelalle,,,
Mitähän ihmeen kuluja? Ei Kela voi periä mitään kuluja ainakaan työmarkkinatuen takaisinperinnän vuoksi. Ei työttömyysturvalaki sellaista mahdollisuutta tunne.
Tuossa ao. työttömyysturvalain säännös:
Takaisinperintä
Jos työttömyysetuutta on maksettu aiheetta tai määrältään liian suurena, liikaa maksettu etuus on perittävä takaisin.
Takaisinperinnästä voidaan luopua joko kokonaan tai osittain, jos tämä katsotaan kohtuulliseksi eikä työttömyysetuuden aiheeton maksaminen ole johtunut etuuden saajan tai hänen edustajansa vilpillisestä menettelystä tai jos aiheettomasti maksettu määrä on vähäinen. Lisäksi takaisinperinnästä voidaan luopua kokonaan takaisinperintää koskevan päätöksen antamisen jälkeen myös silloin, kun takaisinperintää ei etuuden saajan taloudellinen tilanne huomioon ottaen ole enää tarkoituksenmukaista jatkaa tai kun perinnän jatkamisesta aiheutuisi perimättä olevaan etuuden määrään nähden kohtuuttomat kustannukset. (7.5.2004/354)
Liikaa maksettu työttömyysetuus jätetään takaisinperimättä siltä osin kuin sen määrä ylittää 14 §:n 1 momentissa tarkoitetun etuuden määrän, jonka Kansaneläkelaitos tai työttömyyskassa on perinyt takautuvasti suoritettavasta työkyvyttömyyden perusteella myönnetystä eläkkeestä.
Takaisinperintää koskeva lainvoimainen päätös saadaan panna täytäntöön kuten lainvoimainen tuomio.Antoivat kuulemma hyvin tiukan takaisinmaksuaikataulun ja sekin meni pitkäksi.. En kaikkia lappuja nähnyt, mutta näin kertoi ja kovin yllättyneenä oli "hmoilasena".
- Työttömänä jo viidettä vuotta
Tienaan vuosittain noin 15-24 tuhatta euroa riippuen kunka paljon vuodessa on määräaikaisia työsuhteita.
- Olmero
Mee töihin, laiskimus! Näköjään rahaa on pitää yllä nettiä, joten älä verota muiden ihmisten tuloista omiin menoihin, vaan mene töihin itsekin! Annetaan nekin vähät joillekin, jotka todella tarvitsevat, kuten pitkäaikaissairaat!
- idea!
Siis tuo "Mene töihin!". Juuri niin mä ajattelinkin tehdä: mä kävelen huomenaamulla firmaan ja ilmoitan, että mä tulin nyt töihin. Saattaapi kyllä käydä niin, että mut heitetään sieltä pihalle, kun mua ei ole valittu sinne töihin, vaikka olen sinne monta kertaa hakenut. Kas kun töihin pitää ensin PÄÄSTÄ, ennen kuin sinne voi mennä. Mutta sitähän sinä älyllisesti rajoittunut et tajua.
- mihin voin huomenna aamulla...
Kerro missä on minulle työpaikka, siis sellainen johon ei ole sataa muuta hakijaa. Sellainen, johon voin vain aamulla kävellä sisään ja sanoa että tulin nyt töihin ilman että minut heitetään samantien ulos.
Kerro. Kun täällä jaksat viisastella jankuttamalla että töihin vain mennään niin halutessaan. - Olmero
mihin voin huomenna aamulla... kirjoitti:
Kerro missä on minulle työpaikka, siis sellainen johon ei ole sataa muuta hakijaa. Sellainen, johon voin vain aamulla kävellä sisään ja sanoa että tulin nyt töihin ilman että minut heitetään samantien ulos.
Kerro. Kun täällä jaksat viisastella jankuttamalla että töihin vain mennään niin halutessaan."Kyllä töitä tekevälle riittää!" ei ole turhaan sanonta. Nirsoudesta te kärsitte ja laiskuudesta, joten turha valittaa tavaroiden ynnä muiden kallistumista, jos ette itse tee asialle jotain. Jollei koulut ole aikanaan kiinostaneet, niin ette voi enempää pyytäkään - siivoojaksi, puhelinmyyjäksi vain! Kyllä ne ottavat, kun kerran 16-vuotiaat toisen asteen opiskelijatkin pääsevät töihin, eikä heillä ole LAINKAAN kokemusta! Käyttäkää nyt, hyvät ihmiset, päätänne ja TEHKÄÄ asialle jotain. Miten ihmeessä itse kykenen opiskelemaan kahta korkeakoulututkintoa ja tekemään töitä samalla ja te ette kykene edes yhtä työnhakulomaketta täyttämään!!! Ja pitää vielä maksaa veroja teille, kun voisi nekin laittaa mieluummin pitkäaikaissairaille tai vastaaville eikä moisille nyhvääjille! Mummonikin aina sanoo: "Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka menevät edellä ja tekevät, ja niitä, jotka tulevat perässä ja arvostelevat."
- rykäisy =D
Olmero kirjoitti:
"Kyllä töitä tekevälle riittää!" ei ole turhaan sanonta. Nirsoudesta te kärsitte ja laiskuudesta, joten turha valittaa tavaroiden ynnä muiden kallistumista, jos ette itse tee asialle jotain. Jollei koulut ole aikanaan kiinostaneet, niin ette voi enempää pyytäkään - siivoojaksi, puhelinmyyjäksi vain! Kyllä ne ottavat, kun kerran 16-vuotiaat toisen asteen opiskelijatkin pääsevät töihin, eikä heillä ole LAINKAAN kokemusta! Käyttäkää nyt, hyvät ihmiset, päätänne ja TEHKÄÄ asialle jotain. Miten ihmeessä itse kykenen opiskelemaan kahta korkeakoulututkintoa ja tekemään töitä samalla ja te ette kykene edes yhtä työnhakulomaketta täyttämään!!! Ja pitää vielä maksaa veroja teille, kun voisi nekin laittaa mieluummin pitkäaikaissairaille tai vastaaville eikä moisille nyhvääjille! Mummonikin aina sanoo: "Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka menevät edellä ja tekevät, ja niitä, jotka tulevat perässä ja arvostelevat."
""Kyllä töitä tekevälle riittää!" ei ole turhaan sanonta."
Jotenkin mulla on kadonnut usko tuon sanonnan paikkaansapitävyyteen noiden lukuisien "kiitos työpaikkahakemuksesta, valitettavasti valinta ei kohdistunut Sinuun" -kirjeiden jälkeen ...
"Nirsoudesta te kärsitte ja laiskuudesta, joten turha valittaa tavaroiden ynnä muiden kallistumista, jos ette itse tee asialle jotain."
Työnantajathan ne nirsoja on, kun eivät ota mua esim. myyjän töihin, kun olen niihin kuulemma ylikoulutettu. Olen kyllä hakenut paljon muitakin kuin oman alani töitä, sikäli mikäli se sinulle kuuluu.
"Jollei koulut ole aikanaan kiinostaneet, niin ette voi enempää pyytäkään - siivoojaksi, puhelinmyyjäksi vain!"
Kyllä on koulut kiinnostaneet: olen suorittanut kaksi amk-tutkintoa. Siivoojan töitä hakisin, jos voisin niitä tehdä, vaan kun en terveydellisistä syistä voi. Tuo on fakta, ei tekosyy. Puhelinmyyntityötä kokeilin neljä päivää, sitten sain kenkää, kun en saanut mitään myytyä vaikka yritin. Se on yllättävän vaikeaa hommaa, ei siihen kaikki kykene. Minä esimerkiksi en kykene, myönnetään. Siksi olenkin opiskellut.
"Miten ihmeessä itse kykenen opiskelemaan kahta korkeakoulututkintoa ja tekemään töitä samalla ja te ette kykene edes yhtä työnhakulomaketta täyttämään!!!"
Ahaa, nyt se selvisi - sä taidat olla aika nuori. No, elämä opettaa suakin. Työnhakulomakkeita olen täyttänyt ja hakemuksia tehnyt niin paljon, ettei sun laskutaito riittäisi niiden määrää laskemaan.
"Mummonikin aina sanoo: "Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka menevät edellä ja tekevät, ja niitä, jotka tulevat perässä ja arvostelevat.""
Ja mun mummoni sanoi: "Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten." - pääsevät töihin?
joka ei tiedä, että nettiin pääsee muualtakn kuin kotoa, niin on T Y H M Ä. Sitä paitsi, netti on halpa ja tarpeelllinen verrattuna moneen muuhun asiaan. Sen avulla, arvon pölkkypää, voi hakea työtä. Haluaisinkin tietää, mihin noin vähällä järjen juoksulla pääsee kukaan?
- -työtön-..
Olmero kirjoitti:
"Kyllä töitä tekevälle riittää!" ei ole turhaan sanonta. Nirsoudesta te kärsitte ja laiskuudesta, joten turha valittaa tavaroiden ynnä muiden kallistumista, jos ette itse tee asialle jotain. Jollei koulut ole aikanaan kiinostaneet, niin ette voi enempää pyytäkään - siivoojaksi, puhelinmyyjäksi vain! Kyllä ne ottavat, kun kerran 16-vuotiaat toisen asteen opiskelijatkin pääsevät töihin, eikä heillä ole LAINKAAN kokemusta! Käyttäkää nyt, hyvät ihmiset, päätänne ja TEHKÄÄ asialle jotain. Miten ihmeessä itse kykenen opiskelemaan kahta korkeakoulututkintoa ja tekemään töitä samalla ja te ette kykene edes yhtä työnhakulomaketta täyttämään!!! Ja pitää vielä maksaa veroja teille, kun voisi nekin laittaa mieluummin pitkäaikaissairaille tai vastaaville eikä moisille nyhvääjille! Mummonikin aina sanoo: "Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka menevät edellä ja tekevät, ja niitä, jotka tulevat perässä ja arvostelevat."
Kukas on sanonut ettei ole hakenut mihinkään?????Täälä työttömät kuule hakee päivittäin töitä. Sinä vielä kehtaat narista, että ollaanpa sitä laiskoja kun ei jakseta yhtä hakemusta täyttää.
Kouluja on käyty, monilla useampikin ammattitutkinto. Ja siivoamaan ei kuule pääse sinnekään noin vain.
Tuo kirjoitus siitä, että kerroppa se työpaikka johon vain MENNÄÄN , oli juuri siksi, että vaikka kymmeniin ja jopa satoihin paikkoihin moni työtön hakee, niin häntä ei sinne huolita.Sinä "fiksuna" tulkitsit senkin laiskuudeksi, ettei itse viitsi työtä hakea. Ei voi tollompaa ihmistä maa päällään kantaa...Olet juuri niitä jotka eivät ajattele omaa napaa pidemmälle tyyliin kun minä teen näin ja minulla menee näin hyvin ja kun minä olen päässyt töihin niin miten sinulla ei voi olla sitä ja tätä kun minullakin on. Minä, minä, minä.... - Faustino
-työtön-.. kirjoitti:
Kukas on sanonut ettei ole hakenut mihinkään?????Täälä työttömät kuule hakee päivittäin töitä. Sinä vielä kehtaat narista, että ollaanpa sitä laiskoja kun ei jakseta yhtä hakemusta täyttää.
Kouluja on käyty, monilla useampikin ammattitutkinto. Ja siivoamaan ei kuule pääse sinnekään noin vain.
Tuo kirjoitus siitä, että kerroppa se työpaikka johon vain MENNÄÄN , oli juuri siksi, että vaikka kymmeniin ja jopa satoihin paikkoihin moni työtön hakee, niin häntä ei sinne huolita.Sinä "fiksuna" tulkitsit senkin laiskuudeksi, ettei itse viitsi työtä hakea. Ei voi tollompaa ihmistä maa päällään kantaa...Olet juuri niitä jotka eivät ajattele omaa napaa pidemmälle tyyliin kun minä teen näin ja minulla menee näin hyvin ja kun minä olen päässyt töihin niin miten sinulla ei voi olla sitä ja tätä kun minullakin on. Minä, minä, minä......niin muiden kuin myös Olmeron suunnalta.
Häneltä on näyttänyt unohtuneen yleishyvä lähimmäisenvastuu miltei täysin. Silti hieman perää on hänenkin puheissaan. Serkkuni, 17- vuotias lukiolainen, on käynyt viimeisen vuoden aikana jo kolmessa työssä - puhelinmyynnistä kaupan kassalle ja lopulta eläinkauppaan, missä tälläkin hetkellä töissä - vaihtaen työtä täysin omasta halustaan. Ennen ensimmäistä työtänsä hänellä ei tietääkseni ollut lainkaan työkokemusta. Ainoa kenellä on ollut hieman hankaluuksia töidensä kannalta on lukion aikanaan kesken jättänyt ja täysin kouluttautumaton, alkoholisoitunut isoveljeni, 30-vuotias poikamies, joka on kuitenkin aina on löytänyt uuden työn ja päässyt aika ajoin eroon ongelmastaan. Potkuja hän on saanut, mutta silti pärjännyt taas eteenpäin.
Itse opiskelen myös kahta korkeakoulututkintoa (enkä voi väittää, ettenkö epäilisi Olmeroa hieman huiputtajaksi) - teknillistä ja taloutta - ja teen ohessa iltatöitä omalla alallani. Työn hakeminen ja pääsy ei ole ollut omalla kohdallani lainkaan hankalaa, edes lukioaikoina - päinvastoin. Aina olen töihin päässyt, kun olen hakenut, vaikken välttämättä aivan siihen työhön, mitä olisin juuri halunnut. Tosin sen jo alusta alkaen olen oppinut, ettei saa olla liian valikoiva - edes silloin, jos siihen olisi varaa. Ei ole olemassa huonoja kokemuksia, voi olla vain huonoa tuuria - pahoistakin tapauksista oppii jotain, joten kaikenlaiset työt ja kokemukset olen ottanut vastaan.
Henkilökohtaisesti en voi vaikuttaa asiaan sen enempää kuin muutakaan kansalaiset, jotka eivät kuulu pikkukylistä pitäjiin karttuviin liittoihin, poliittisiin puolueisiin tai asioita ajaviin komissioihin - mutta voin kuitenkin antaa vinkkiä omalla, vuosimääräisesti lyhyellä kokemuksella: Ota vastaan se, mikä tulee ja joka kerta, kun et onnistu, yritä kaksinverroin lujempaa! - pekkapp
pääsevät töihin? kirjoitti:
joka ei tiedä, että nettiin pääsee muualtakn kuin kotoa, niin on T Y H M Ä. Sitä paitsi, netti on halpa ja tarpeelllinen verrattuna moneen muuhun asiaan. Sen avulla, arvon pölkkypää, voi hakea työtä. Haluaisinkin tietää, mihin noin vähällä järjen juoksulla pääsee kukaan?
työnhaussa on tietokone ja nettiyhteys nykyään.
Oikeastaan työvoimatoimiston/KELAn tehtävänä olisi varmistaa että jokaisella työttömällä olisi oma nettiyhteys/tiekone käytössä. - puupääkkö
pekkapp kirjoitti:
työnhaussa on tietokone ja nettiyhteys nykyään.
Oikeastaan työvoimatoimiston/KELAn tehtävänä olisi varmistaa että jokaisella työttömällä olisi oma nettiyhteys/tiekone käytössä....kaikille työttömille ilmainen viinakaappi täyteen viinaa; työsuhdeauto, jolla sitten ajella humalassa; televisio ja siihen myös digiboksi sekä canal digital ja lautanen... Ei käy, sehän on taas lisää pois meiltä muilta, jotka pärjäävät muutenkin. Eiköhän maassamme tueta ja elätetä jo aivan tarpeeksi yhteiskunnan vauvoja. Kohtalo on kullakin omansa ja kaikki ovat oman onnensa seppiä. Säästöön vain kaikki pennosetkin, niin kyllä kertyy rahaa omaan koneeseen ja nettiin - ei ne niin paljoa maksa ja jos vain nettikonetta tarvitsee, sen saa parilla kympillä huuto.netistä tai ilmoituspalstoilta.
- pekkapp
puupääkkö kirjoitti:
...kaikille työttömille ilmainen viinakaappi täyteen viinaa; työsuhdeauto, jolla sitten ajella humalassa; televisio ja siihen myös digiboksi sekä canal digital ja lautanen... Ei käy, sehän on taas lisää pois meiltä muilta, jotka pärjäävät muutenkin. Eiköhän maassamme tueta ja elätetä jo aivan tarpeeksi yhteiskunnan vauvoja. Kohtalo on kullakin omansa ja kaikki ovat oman onnensa seppiä. Säästöön vain kaikki pennosetkin, niin kyllä kertyy rahaa omaan koneeseen ja nettiin - ei ne niin paljoa maksa ja jos vain nettikonetta tarvitsee, sen saa parilla kympillä huuto.netistä tai ilmoituspalstoilta.
verovarojen säästyvän?
Kyllä kansamme edustajat keksivät jonkun rahareiän, ettei sitä hyödylliseen vain tarvitse käyttää.
Mielelläsi siis maksat johtajiemme kekkereitä ja elätät heidän tuttujaan ("päiväkodin omistajia ja henkilökuntaa"), mutta työttömälle et myöntäisi työllisyyteen edistävää välinettä.
Näkökanta sen tuokin on.
- pekkapp
KELAn tiedot tule verottajalta ei pankista.
- just, must
Kelalla ja sossulla on oikeus mennä tutkimaan tilin saldo ja tulolähde hop, hop töihin siitä..
- pekkapp
just, must kirjoitti:
Kelalla ja sossulla on oikeus mennä tutkimaan tilin saldo ja tulolähde hop, hop töihin siitä..
minusta tarvitaan oikeuden määräys, joka tietenkin vaatii epäilyksen petoksesta.
Sossukin pyytää henkilöä itseä toimittamaan toimeentulotukea hakiessa tilitiedot(eli mistä näkyy rahan määrä).
Aikoinaan kuulin että Aktiasta olisi vaikeampi saada tietoja, kun ei ole yhteiskäytössä tai jotain sinne suuntaan.
Varma en kuitenkaan ole tiedosta, koska kyseessä kuulopuhe. - ettet örise..
pekkapp kirjoitti:
minusta tarvitaan oikeuden määräys, joka tietenkin vaatii epäilyksen petoksesta.
Sossukin pyytää henkilöä itseä toimittamaan toimeentulotukea hakiessa tilitiedot(eli mistä näkyy rahan määrä).
Aikoinaan kuulin että Aktiasta olisi vaikeampi saada tietoja, kun ei ole yhteiskäytössä tai jotain sinne suuntaan.
Varma en kuitenkaan ole tiedosta, koska kyseessä kuulopuhe.Tottakai pyytävät mutta, jos vähänkin epäilyttää niin saavat tarvittaessa tiedot kyllä, hop vaan..
Tässä olisi:
"2 §
Tiedot rahalaitoksilta
Kansaneläkelaitoksella ja tämän lain mukaisella muutoksenhakuelimellä on oikeus saada salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä pyynnöstä maksutta käsiteltävänä olevan työmarkkinatukea koskevan asian ratkaisemista varten välttämättömät työmarkkinatuen hakijaa tai saajaa taikka hänen puolisoaan koskevat tiedot rahalaitoksilta, ellei riittäviä tietoja ja selvityksiä muutoin saada ja on perusteltua syytä epäillä etuuden hakijan tai saajan antamien tietojen riittävyyttä tai luotettavuutta eikä hän ole antanut suostumustaan tietojen saamiseen. Pyyntö tietojen saamiseksi tulee esittää kirjallisena ja ennen pyynnön esittämistä on hakijalle tai saajalle annettava siitä tieto.
3 §
Tietojen luovuttaminen
Salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä Kansaneläkelaitoksella ja työttömyyskassalla on oikeus luovuttaa tehtävässään haltuunsa saamiaan tietoja työvoimatoimistolle ja työvoimatoimikunnalle työttömyyspäivärahan saamisen työvoimapoliittisiin edellytyksiin vaikuttavista seikoista.
Salassapitosäännösten estämättä voidaan 1 momentissa mainittuja tietoja luovuttaa edelleen asianomaiselle viranomaiselle rikkomusten ja rikosten selvittämistä ja syytteeseen panoa varten.
4 §
Kansaneläkelaitoksen tietojen käyttöoikeus
Kansaneläkelaitoksella on oikeus yksittäistapauksessa käyttää tämän lain mukaista etuutta käsitellessään muiden sille säädettyjen tehtävien hoitamista varten saamiaan tietoja, jos on ilmeistä, että ne vaikuttavat mainittuun etuuteen ja tiedot on lain mukaan otettava huomioon päätöksenteossa ja Kansaneläkelaitoksella olisi oikeus saada tiedot muutoinkin erikseen."
Tiedot; Finlex ajantasainen lainsäädäntö. - Tilitiedot...
pekkapp kirjoitti:
Varma en kuitenkaan ole tiedosta, koska kyseessä kuulopuhe.Ei Kela pääse suoraan kenenkään tilitietoihin tietenkään.
Kela voi kuitenkin asian ratkaisemista varten saada pankilta yksilöityä tietoa. Sen täytyy siis kysyä jotain tiettyä asiaa. Mihinkään yleiseen kyselyyn pankin ei tarvitse vastata. Siksi kai Kela yleensä vaatii tiliotteet, jos tarvitsee pankin tietoja. Itse olen tulostanut vain saldon netistä. Luultavasti Kelalla ei muihin tietoihin olekaan oikeutta. Pelkän saldotiedon aloin antaa sen jälkeen, kun Kelassa katosi kaksi minun tiliotettani. Asuin silloin pienellä paikkakunnalla, joten ei mikään kiva juttu.
Minun tietääkseni Aktia on nykyisin yhteiskäytössä. Ollut jo vuosia. Alkuvuosina oli toisin. - olit ajatellut,
just, must kirjoitti:
että esim. minä menisin töihin? Kaikista firmoista, joihin olen hakenut, saan vain "kiitos mutta ei kiitos" -kirjeitä.
- kielioppikurssille,
ettet örise.. kirjoitti:
Tottakai pyytävät mutta, jos vähänkin epäilyttää niin saavat tarvittaessa tiedot kyllä, hop vaan..
Tässä olisi:
"2 §
Tiedot rahalaitoksilta
Kansaneläkelaitoksella ja tämän lain mukaisella muutoksenhakuelimellä on oikeus saada salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä pyynnöstä maksutta käsiteltävänä olevan työmarkkinatukea koskevan asian ratkaisemista varten välttämättömät työmarkkinatuen hakijaa tai saajaa taikka hänen puolisoaan koskevat tiedot rahalaitoksilta, ellei riittäviä tietoja ja selvityksiä muutoin saada ja on perusteltua syytä epäillä etuuden hakijan tai saajan antamien tietojen riittävyyttä tai luotettavuutta eikä hän ole antanut suostumustaan tietojen saamiseen. Pyyntö tietojen saamiseksi tulee esittää kirjallisena ja ennen pyynnön esittämistä on hakijalle tai saajalle annettava siitä tieto.
3 §
Tietojen luovuttaminen
Salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä Kansaneläkelaitoksella ja työttömyyskassalla on oikeus luovuttaa tehtävässään haltuunsa saamiaan tietoja työvoimatoimistolle ja työvoimatoimikunnalle työttömyyspäivärahan saamisen työvoimapoliittisiin edellytyksiin vaikuttavista seikoista.
Salassapitosäännösten estämättä voidaan 1 momentissa mainittuja tietoja luovuttaa edelleen asianomaiselle viranomaiselle rikkomusten ja rikosten selvittämistä ja syytteeseen panoa varten.
4 §
Kansaneläkelaitoksen tietojen käyttöoikeus
Kansaneläkelaitoksella on oikeus yksittäistapauksessa käyttää tämän lain mukaista etuutta käsitellessään muiden sille säädettyjen tehtävien hoitamista varten saamiaan tietoja, jos on ilmeistä, että ne vaikuttavat mainittuun etuuteen ja tiedot on lain mukaan otettava huomioon päätöksenteossa ja Kansaneläkelaitoksella olisi oikeus saada tiedot muutoinkin erikseen."
Tiedot; Finlex ajantasainen lainsäädäntö.ja nimenomaan sellaiselle, jossa opetetaan pilkun käyttöä, hopi hopi vaan ...
- ei toivoo,,,,,
kielioppikurssille, kirjoitti:
ja nimenomaan sellaiselle, jossa opetetaan pilkun käyttöä, hopi hopi vaan ...
,,,herra höppö haluaa nyt ajatuksii jäädyttää ja ahkeralla kansalla veroruoskalla maksattaa. No,,, no,,,, jos työtön ei kokonaisuutta ymmärrä... Niin,,, sit ei, ei se heille ole ymärrettäväksi haluttukaan.
- tietoja tarpeeksi...
pekkapp kirjoitti:
Varma en kuitenkaan ole tiedosta, koska kyseessä kuulopuhe.sosiaaliluukku voi kysellä pankeista onko jätkällä tili siellä ja sen saa tietää,mutta saldoa ei pankki kerro.
Terveisin;varma tieto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231672
- 50970
Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r153816Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50756- 70676
- 67626
- 53617
- 59596
Onko Sofia jälleen jätetty?
Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.129578Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .
EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuusongelmien vuoksi, sanoo alan e120544Mies, näetkö minut myös
Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?20510- 5488
Voiko se ikinä toimia
Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het32488- 34487
- 50482
- 55478
Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?
Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?118476Mitä jos...
Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät142453- 4439
Totta on asia. Jeffrey Cohen on jättänyt Sofian.
Vaimon viesti on paljastanut totuuden.137431