Mistä löytäisi kriittistä skeptismiä ilman asenteellisuutta? Sellaista, jossa asioihin suhtaudutaan avoimesti, mutta silti kriittisesti.
Skeptismiä vaivaa sairaanloinen asenteellisuus ja omien näkökohtien puolustamisen ja oikeaksi osoittamisen tarve. Skeptismi, joka pitäisi perustua avoimeen kriittisyyteen, perustuukin hyvin vahvaan ja kapea-alaiseen "minä olen oikeassa, sinä olet väärässä" -todisteluun. Skeptikolla on selitys jo valmiina, ennaltamäärättynä, oli ilmiö sitten mikä ja millainen tahansa. Se antaa skeptisimistä hyvin epäuskottavan kuvan.
"'Totuus' on se, mitä mieltä minä asiasta olen", sopisi hyvin nykyskepismin motoksi. Kaiken tämän vuoksi skeptikkojen ja muun väen välisten keskustelujen seuraaminen on erittäin turhauttavaa.
Missä on avoin skeptisimi?
4
647
Vastaukset
- skepsismiin
asenteellisuus, eli kriittinen ajattelu kuuluu
- _skeptikko_
Hei! Kriittisyys kuuluu tieteelliseen perusasennoitumiseen. Tieteessä väitteitä ei voida hyväksyä ilman arvioivaa perehtymistä ja siksi väitteet on voitava kyseenalaistaa. Objektiivisuus tarkoittaa mielipiteistä, uskomuksista vapaata, puolueetonta näkemystä, siksi kritiikin on oltava avointa.
Skepsismiin kuuluu tieteenvapauden ihanne joka tarkoittaa käytännössä yksityistä yliopisto-instituutiota. - kriittinen skeptikko;)
Skeptisismi on nimenomaan kriittistä ja rationaalista ajattelua. Skeptisyyteen kuuluu epäillä kaikenlaista huuhaata, jota jopa valtiovalta saattaa kansalaisilleen syöttää. Skeptikko suhtautuu jumaliin ja lentäviin spagettihirviöihin yhtä loogisen johdonmukaisesti kuin mihin tahansa muuhun huuhaaksi todistettuun.
- keptikko
Olen monasti itse miettinyt samaa.
Tiedeyhteisö hyväksyy vain sellaisen skeptismin joka kohdistuu heidän 'huuhaaksi' leimaamiinsa oppeihin. 'Huuhaata' saa epäillä, mutta tiede on pyhä lehmä joka ei voi olla väärässä. Tieteeseen kohdistuva skeptismi on kerettiläisyyttä!
Kuitenkaan tiedekään ei ole staattinen rakennelma, vaan sen sisältö muuttuu. Jos näin ei olisi niin kaikki tieteellinen tutkimus voitaisiin kai lopettaa koska olemme jo saavuttaneet täydellisyyden. Mutta kun emme ole ; tiede on epätäydellistä joten kyllä siinä kritiikin sija täytyy olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs122559100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381572Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381473
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 281194
- 261141