Mistä löytäisi kriittistä skeptismiä ilman asenteellisuutta? Sellaista, jossa asioihin suhtaudutaan avoimesti, mutta silti kriittisesti.
Skeptismiä vaivaa sairaanloinen asenteellisuus ja omien näkökohtien puolustamisen ja oikeaksi osoittamisen tarve. Skeptismi, joka pitäisi perustua avoimeen kriittisyyteen, perustuukin hyvin vahvaan ja kapea-alaiseen "minä olen oikeassa, sinä olet väärässä" -todisteluun. Skeptikolla on selitys jo valmiina, ennaltamäärättynä, oli ilmiö sitten mikä ja millainen tahansa. Se antaa skeptisimistä hyvin epäuskottavan kuvan.
"'Totuus' on se, mitä mieltä minä asiasta olen", sopisi hyvin nykyskepismin motoksi. Kaiken tämän vuoksi skeptikkojen ja muun väen välisten keskustelujen seuraaminen on erittäin turhauttavaa.
Missä on avoin skeptisimi?
4
592
Vastaukset
- skepsismiin
asenteellisuus, eli kriittinen ajattelu kuuluu
- _skeptikko_
Hei! Kriittisyys kuuluu tieteelliseen perusasennoitumiseen. Tieteessä väitteitä ei voida hyväksyä ilman arvioivaa perehtymistä ja siksi väitteet on voitava kyseenalaistaa. Objektiivisuus tarkoittaa mielipiteistä, uskomuksista vapaata, puolueetonta näkemystä, siksi kritiikin on oltava avointa.
Skepsismiin kuuluu tieteenvapauden ihanne joka tarkoittaa käytännössä yksityistä yliopisto-instituutiota. - kriittinen skeptikko;)
Skeptisismi on nimenomaan kriittistä ja rationaalista ajattelua. Skeptisyyteen kuuluu epäillä kaikenlaista huuhaata, jota jopa valtiovalta saattaa kansalaisilleen syöttää. Skeptikko suhtautuu jumaliin ja lentäviin spagettihirviöihin yhtä loogisen johdonmukaisesti kuin mihin tahansa muuhun huuhaaksi todistettuun.
- keptikko
Olen monasti itse miettinyt samaa.
Tiedeyhteisö hyväksyy vain sellaisen skeptismin joka kohdistuu heidän 'huuhaaksi' leimaamiinsa oppeihin. 'Huuhaata' saa epäillä, mutta tiede on pyhä lehmä joka ei voi olla väärässä. Tieteeseen kohdistuva skeptismi on kerettiläisyyttä!
Kuitenkaan tiedekään ei ole staattinen rakennelma, vaan sen sisältö muuttuu. Jos näin ei olisi niin kaikki tieteellinen tutkimus voitaisiin kai lopettaa koska olemme jo saavuttaneet täydellisyyden. Mutta kun emme ole ; tiede on epätäydellistä joten kyllä siinä kritiikin sija täytyy olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812