Missä on avoin skeptisimi?

Kriitikko__

Mistä löytäisi kriittistä skeptismiä ilman asenteellisuutta? Sellaista, jossa asioihin suhtaudutaan avoimesti, mutta silti kriittisesti.

Skeptismiä vaivaa sairaanloinen asenteellisuus ja omien näkökohtien puolustamisen ja oikeaksi osoittamisen tarve. Skeptismi, joka pitäisi perustua avoimeen kriittisyyteen, perustuukin hyvin vahvaan ja kapea-alaiseen "minä olen oikeassa, sinä olet väärässä" -todisteluun. Skeptikolla on selitys jo valmiina, ennaltamäärättynä, oli ilmiö sitten mikä ja millainen tahansa. Se antaa skeptisimistä hyvin epäuskottavan kuvan.

"'Totuus' on se, mitä mieltä minä asiasta olen", sopisi hyvin nykyskepismin motoksi. Kaiken tämän vuoksi skeptikkojen ja muun väen välisten keskustelujen seuraaminen on erittäin turhauttavaa.

4

637

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skepsismiin

asenteellisuus, eli kriittinen ajattelu kuuluu

• _skeptikko_

Hei! Kriittisyys kuuluu tieteelliseen perusasennoitumiseen. Tieteessä väitteitä ei voida hyväksyä ilman arvioivaa perehtymistä ja siksi väitteet on voitava kyseenalaistaa. Objektiivisuus tarkoittaa mielipiteistä, uskomuksista vapaata, puolueetonta näkemystä, siksi kritiikin on oltava avointa.

Skepsismiin kuuluu tieteenvapauden ihanne joka tarkoittaa käytännössä yksityistä yliopisto-instituutiota.

• kriittinen skeptikko;)

Skeptisismi on nimenomaan kriittistä ja rationaalista ajattelua. Skeptisyyteen kuuluu epäillä kaikenlaista huuhaata, jota jopa valtiovalta saattaa kansalaisilleen syöttää. Skeptikko suhtautuu jumaliin ja lentäviin spagettihirviöihin yhtä loogisen johdonmukaisesti kuin mihin tahansa muuhun huuhaaksi todistettuun.

• keptikko

Olen monasti itse miettinyt samaa.

Tiedeyhteisö hyväksyy vain sellaisen skeptismin joka kohdistuu heidän 'huuhaaksi' leimaamiinsa oppeihin. 'Huuhaata' saa epäillä, mutta tiede on pyhä lehmä joka ei voi olla väärässä. Tieteeseen kohdistuva skeptismi on kerettiläisyyttä!

Kuitenkaan tiedekään ei ole staattinen rakennelma, vaan sen sisältö muuttuu. Jos näin ei olisi niin kaikki tieteellinen tutkimus voitaisiin kai lopettaa koska olemme jo saavuttaneet täydellisyyden. Mutta kun emme ole ; tiede on epätäydellistä joten kyllä siinä kritiikin sija täytyy olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20v on otettu kiinni

Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      172
      10432
    2. Mitä meidän välillä

Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      55
      2843
    3. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      82
      2578
    4. 86
      2412
    5. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      148
      2129
    6. Savonlinnan murhapolttaja romani

Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      244
      1988
    7. Ei me taideta

Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1421
    8. Kun aika on oikea niin

Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      13
      1405
    9. Muutama vuosi sitten oli pulaa hoitohenkilökunnasta

Nyt heitä sanotaan irti. Tarve ei ole hävinnyt mihinkään, ei myöskään raha jolla ihmisten työnteosta maksettiin; raha va
      Maailman menoa
      121
      1225
    10. Ilouutinen: Osmo Peltola jo teini-iässä, silti yhdessä Peltsi-isän kanssa taas tv:ssä!

Ihan paras parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Tämä on kyllä sellaista hyvänmielen telkkariohjelmaa, josta kukaan ei
      Tv-sarjat
      34
      883
    Aihe