Kyllä minä uskon

ekivaari

neitseestä syntymiseen juuri sillä tavalla niin kuin Jeesus ja apostolit sen opettivat, eli

Joh. 3:6
"Mikä lihasta on syntynyt, on lihaa; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henkeä."

Mark. 3:33
"Hän vastasi heille ja sanoi: »Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?»
34 Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
35 Sillä JOKA TEKEE JUMALAN TAHDON, SE ON MINUN VELJENI, SISARENI ja ÄITINI."

Ja näin toteutuu Mooseksen kautta puhuttu Jumalan sana:

5. Moos. 33:2
"hän sanoi: »HERRA TULI Siinailta, Seiristä hän nousi loistaen heille; hän ilmestyi kirkkaudessa Paaranin vuoristosta, HÄN TULI KYMMENTUHANTISESTA PYHIEN JOUKOSTA; hänen oikealla puolellansa liekitsi lain tuli.»"

Herra siis tulee "KYMMENTUHANTISESTA PYHIEN JOUKOSTA", eikä ainoastaan yhdestä nuoresta naisesta tai »neitsyt Mariasta».

Kun Jeesus ja apostolit puhuivat ja opettivat neitsyydestä, he tarkoittivat pääasiallisesti mielen vilpittömyyttä ja mielen turmeltumattomuutta ja neitsyyttä, [Room.1:28]

2. Kor. 11:3
"Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän MIELENNE ehkä TURMELTUU pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan."

1. Tim. 6:5
"alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet MIELELTÄÄN ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen."

2. Tim. 3:8
"Ja niinkuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin nuokin vastustavat totuutta, nuo MIELELTÄÄN turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä."

Löydättekö Jeesuksen ja apostolien puheista yhtään kohtaa, jossa he olisivat kerskanneet Marian lihallisesta neitsyydestä Jeesuksen äitinä?

Raamattua lukiessani olen saanut voimakkaasti tuntea, että Jeesus ja apostolit tahtoivat tehdä tiettäväksi ja edistää uskovaisten mielen vilpittömyyttä ja turmeltumattomuutta. Tässä valossa tulee hyvin ymmärrettäksi esim. Ilmestyskirjan 14: luvun neljännessä jakeessa mainitut "niin kuin" neitsyet.

14

336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J.Edgar

että neitseellisen syntymän idea on kopioitu Lähi-Idän vanhoista uskonnoista kristinuskoon. Siinä ei ole mitään ainutlaatuista.

Seuraava lainaus on lähteestä http://www.kristinusko-raamattu.argumentti.fi/jeesuksen_synty_lapsuusevankeliumit.php?id=35

1. jumalan poika syntyy ihmeellisellä tavalla, monesti neitsyestä
      2. vapahtajan syntymä oli profeettojen ennustama
      3. tähti-motiivi: uusi tähti näyttäytyi vapahtajan syntyessä
      4. vierailu-motiivi: paimenet, enkelit tai viisaat miehet tulevat vierailemaan vapahtaja-lapsen luona
      5. vaino-motiivi: hallitsijat tavoittelivat vapahtaja-lasta tappaakseen hänet
      6. jumala ei ole stabiili, vaan jumalalla on kärsimysvaiheita ja jumala kuolee (myös positiivinen eskatologia: henkilökohtainen pelastus, ikuinen elämä jumaluuden kohtaloon riittien avulla
      vihkiytyneille ja paha ikuisuuskohtalo jumaluuden salaisuuksiin vihkiytymättömille)
      7. tuonelaan astuminen, kuolleista nouseminen, joskus juuri kolmantena päivänä ja joissain tapauksissa taivaaseen kohoaminen kuoleman jälkeen

Yleisiä motiiveja ja kristillistä Jeesus-uskoa muistuttavia rinnakkaisia uskomuksia liittyen jumalien poikiin ja vapahtaja-sekä opettajumaliin Lähi-idän ja antiikin uskonnollisuudessa ovat:

1. jumalan poika syntyy ihmeellisellä tavalla, monesti neitsyestä
      2. vapahtajan syntymä oli profeettojen ennustama
      3. tähti-motiivi: uusi tähti näyttäytyi vapahtajan syntyessä
      4. vierailu-motiivi: paimenet, enkelit tai viisaat miehet tulevat vierailemaan vapahtaja-lapsen luona
      5. vaino-motiivi: hallitsijat tavoittelivat vapahtaja-lasta tappaakseen hänet
      6. jumala ei ole stabiili, vaan jumalalla on kärsimysvaiheita ja jumala kuolee (myös positiivinen eskatologia: henkilökohtainen pelastus, ikuinen elämä jumaluuden kohtaloon riittien avulla
      vihkiytyneille ja paha ikuisuuskohtalo jumaluuden salaisuuksiin vihkiytymättömille)
      7. tuonelaan astuminen, kuolleista nouseminen, joskus juuri kolmantena päivänä ja joissain tapauksissa taivaaseen kohoaminen kuoleman jälkeen

Jeesus- myytti on siis kopioitu vanhemmista uskonnoista, eikä siinä ole mitään uniikkia.
      Murentaa jonkin verran Jeesus- myytin uskottavuutta. Eikö?

• merim.raimo

muunlaisia kansoja ja heimoja oli profetioita Jeesuksesta ja kaikki ne ovat täyttyneet.Me tässä vaan odotellaan lupausta, että Jeesus tulee noutamaan omansa (vain omansa)valitettavasti. 1 Ms.3:15. Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille;(Hän)se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän" Jesajakin luvussa 53 kertoo ihan selvästi Jeesuksesta

• merim.raimo kirjoitti:

muunlaisia kansoja ja heimoja oli profetioita Jeesuksesta ja kaikki ne ovat täyttyneet.Me tässä vaan odotellaan lupausta, että Jeesus tulee noutamaan omansa (vain omansa)valitettavasti. 1 Ms.3:15. Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille;(Hän)se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän" Jesajakin luvussa 53 kertoo ihan selvästi Jeesuksesta

mitään mainintaa Jeesuksesta ole.

Luepas nuo mainitsemasi Raamatunkohdat uudelleen niin huomaat ettei siellä ole mainintaa Jeesuksesta.
        1 Ms.3:15-kohdassakin kirotaan kaikki naiset ja määrätään vihaamaan sukua.

1 Ms.3:15 Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.

• olleet ennen
        merim.raimo kirjoitti:

kuin Vanhaa testamenttia oli syntynytkään eli olivat vanhemmalta ajalta heidän kertomuksensa kuin heprealaisten kertomuksest. Miten se sellainen onnistuu, että aikaisemmin eläneet matkivat ennen kuin mitään matkittavaa onkaan?

• merim.raimo

kyllä Ekivaarin mieli on tosiaankin lähtenyt valtoimenaan laukkaamaan. Herra siis tulee "KYMMENTUHANTISESTA PYHIEN JOUKOSTA" eikä ainoastaan yhdestä nuoresta naisesta tai " neitsyt Mariasta " ????????????

• millainen usko?

Ekivaari, yritän ymmärtää millä tavalla uskot:

Ekivaari
      -Ei usko kolminaisuuteen
      -Ei usko neitseestäsyntymiseen
      -Uskoo jälleensyntymiseen
      -Ei usko kadotukseen raamatullisessa merkityksessä

Jos tuossa on virheitä, korjataan ne.

• sillä kaikki näkyväiset ovat kadotusta, jonka Jumala luo uudeksi ja paremmaksi:

2. Kor. 4:18
        "meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia."

Mutta kun Jumala luo katoavaisesta katoamatonta, en usko sen olevan vajavaista vaan täydellistä.

"Katso, uudeksi minä teen kaikki"!

• sua sanoa ?

Et näytä uskovan juurikaan niihin asioihin, joihin kristityt uskovat, mutta näytät uskovan sellaisiin asioihin joita teosofit opettavat.

Joten kysyn, sopiiko että sua kutsutaan teosofiksi ?

Eikö rehellisyys olekin hyvä tavoite ?

• nimittelystä enkä tiedä tarkalleen mitä teosofit opettavat. En tietääkseni ole käynyt yhdessäkään teosofien, adventistien enkä j.t:n kokouksissa enkä lukenut heidän kirjojaan.

Netmissionista minut ajattiin pois mukamas "universalistina", ja minun piti etsiä Wikipediasta selitys, mitä universalismilla tarkoitetaan!

Uudestisyntymiseni jälkeen luin aika paljon helluntailaista kirjallisuutta, mutta viime aikoina vähemmän, koska se on pääasiassa sitä kolminaisuusoppia.

Uskon käsitykseni olen saanut lukemalla Raamatun eri versioita, NOVUMIa, sekä olen tutkinut Isoa Raamatun Tietosankirjaa, jotka nekin olen huomannut tehdyiksi kolminaisuusopille myönteisiksi!

• on vaikeampaa
        ekivaari kirjoitti:

nimittelystä enkä tiedä tarkalleen mitä teosofit opettavat. En tietääkseni ole käynyt yhdessäkään teosofien, adventistien enkä j.t:n kokouksissa enkä lukenut heidän kirjojaan.

Netmissionista minut ajattiin pois mukamas "universalistina", ja minun piti etsiä Wikipediasta selitys, mitä universalismilla tarkoitetaan!

Uudestisyntymiseni jälkeen luin aika paljon helluntailaista kirjallisuutta, mutta viime aikoina vähemmän, koska se on pääasiassa sitä kolminaisuusoppia.

Uskon käsitykseni olen saanut lukemalla Raamatun eri versioita, NOVUMIa, sekä olen tutkinut Isoa Raamatun Tietosankirjaa, jotka nekin olen huomannut tehdyiksi kolminaisuusopille myönteisiksi!

Jos Helluntailaisen kirjallisuuden lukemisen vaikutuksesta päätyy tuollaiseen näkemykseen, on kyllä aika tarkistaa millaista kirjallisuutta Aikamedia levittää.

Novum ja Iso Raamatun Tietosanakirja (3 osainen) ovat hyvämaineisia kirjoja.

Olisit tarvinut aikanasi hyvän helluntaiseurakunnan, jossa olisi ollut perusteellista opetusta raamatun keskeisimmistä perusasioista.

Nyt ekivaari, kun sä ymmärrät uskon tuolla oudolla tavallasi, mitä olet kirjoittanut, olet kulkemassa aivan eri suuntaan kuin useimmat helluntailaiset, eikä sulla ja Helluntailaisilla ole paljoakaan yhteistä.

Oletan että sä yhä jatkat raamatun lukemista, sitä kautta yleensä on mahdollista päästä ymmärtämään kaikki uskon elämän tarpeelliset asiat.

Nuo sun esittämät muutamat kristinuskolle vieraat näkemykset ovat samat myös joillakin uskomattomilla, mutta se oletko sä uskossa vaiko et, on kuitenkin sun itsesi helpointa ja varminta päätellä ja tutkia. Ulkopuolisena kyllä ihmettelen tuollaisia näkemyksiä, jotka ovat uskoville vieraita.

• hirvas

ettei yksikään hukkuisi, vaan kaikki pelastuisivat. Siksi Hän antoi sanansa, joka on totuus, ja jotka siihen uskovat, pelastuvat.

Illan päätteeksi Jumalan sanaa ja totuutta:

2. PIET.3:9-18

9 Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
      10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
      11 Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa,
      12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
      13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.
      14 Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
      15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
      16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.
      17 Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne,
      18 ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään.

Jeesus on Jumalan Poika ja Hän on tie, totuus ja elämä.

• valehtelijana?
      * Kun hän kirjoittaa Jeesuksen syntymästä eri tavalla kuin sinä oletat?

• valehtelijana vaan totuuden puhujana, joka kertasi sitä täsmäopetusta, jota hän kuuli Jeesuksen neitseestäsyntymisestä opettaneen;

Matt. 12
        48 "Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: »Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?»
        49 Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: »Katso, minun äitini ja veljeni!
        50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

Jeesus antoi neitseestäsyntymiselle hengellisen merkityksen, jota sinä, Mohikaani, ja kolminaisuuden julistajat eivät hyväksy.

Ette löydä mistään Jeesuksen ja apostolien opetuksia, jotka kerskaisivat ja korostaisivat lihallisesta neitsyydestä.

• tämän löysin
        ekivaari kirjoitti:

valehtelijana vaan totuuden puhujana, joka kertasi sitä täsmäopetusta, jota hän kuuli Jeesuksen neitseestäsyntymisestä opettaneen;

Matt. 12
        48 "Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: »Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?»
        49 Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: »Katso, minun äitini ja veljeni!
        50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

Jeesus antoi neitseestäsyntymiselle hengellisen merkityksen, jota sinä, Mohikaani, ja kolminaisuuden julistajat eivät hyväksy.

Ette löydä mistään Jeesuksen ja apostolien opetuksia, jotka kerskaisivat ja korostaisivat lihallisesta neitsyydestä.

Kaikki uskontoon liittyvä pitää laittaa tähän,
        neitseestä syntymiset ja muut.

"Jokaiselle ihmiselle pitää antaa vapaa valintaoikeus itse päättää liittymisestään
        tai liittymättömyydestään kirkkoon tai uskontoon. Näin on !
        Ketään ei saa kastaa tai liittää uskontoon kysymättä lupaa asianomaiselta itseltään. "

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1444
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      53
      1374
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      106
      1108
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      121
      1071
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      76
      736
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      691
    7. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      572
    8. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      107
      562
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      548
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      515
    Aihe