Hei ystävät,
Olen sairastanut parkkista yli 20-vuotta. Elän yksin,onneksi olen suhteellisen hyväkuntoinen. Mielestäni on turhaa tuhlata aikaa kovin paljon tulevaisuuden murehtimiseen. Emmehän tiedä, olemmeko enää huomenna edes elossa...
Itselläni ei ole hoitajaa, ei nyt eikä tulevaisuudessa, sillä puolisoni on kuollut jo kauan sitten. Ymmärrän toki, että yhdessä surraan tällaiseen tautiin sairastumista, mutta suremisesta ei saisi tulla pysyvä olotila. Me olemme erilaisia, niin sairaat kuin hoitavat omaisetkin. On "potilaita", jotka marisevat kaikesta.....hoitajia, jotka holhoavat liikaa...
Eiköhän elämä useimmiten alkushokin jälkeen ole ihan elämisen arvoista, tautidiagnoosista huolimatta. Huumori arkitilanteissakin on usein korvaamaton apu yli vaikeiden tilanteiden. Meillä sairaillakin on ilonaiheita; kuulemme, näemme ja iloa on sekin, kun oma rakas puoliso on tukena.
Yhteiselämä on aina sovittelua ja toisen huomioonottamista. Elämä on tässä ja nyt...voimia ystävät ...vertaistuki on korvaamaton apu...
hoitamisesta...
1
751
Vastaukset
- parkkis
Kiitos kirjoituksestasi. Kirjoitit täyttä asiaa. Oli hienoa kuulla, et noinkin kauan sarastettuasi elät hyvin itsenäistä elämää. Se antaa myös toivoa meille, jotka olemme alkutaipaleella parkiksen kanssa. Olen samaa mieltä kanssasi, ettei niin kauheasti kannata surra sitä, mitä on ehkä 10-vuoden päästä. Sitten sen näkee, jos olemme elossa. Monella on varmaan kuva parkinsonista, et se invalidisoi ihmisen ja muutaman vuoden sairastumisen jälkeen. Ainahan ei näin käy. Parkkis on sairaus siinä kuin joku muukin, se etenee toisilla hitaammin, kuin toisilla. Esim. syöpä voi viedä kuolemaan jo vuodessa.
En itsekkään sairauttani hyväksy, mutta sen kanssa on vaan tultava toimeen, minun niinkuin puolisonikin. Jos hän rinnallani jatkaa, eikä lähde lätkimään. Kuinka usein käy, et sairaus eroittaa? Läheisten ja ystävien tuki autta jaksamaan elämässä. Onneksi on paljon ilonaiheita.
Voimme myös itse vaikuttaa kuntoomme hoitamalla sitä, vielä kun pystymme.
Onko niin, et naiset ovat useimmiten omaishoitajina ja helmommin ottavat määräävän roolin läheisensä elämässä, hoivaamisvietti. Miehet ovat ehkä kirjoitelleet vähemmän tuntojaan täällä omaishoitajana tai puolisona. Olisi kiva kuulla heidänkin mielipiteitään. Eletään tätäpäivää ja nautitaan siitä, huominen tuo omat murheensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.585545- 954491
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3752654Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s751203Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3341072- 62881
- 28863
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun46846Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja106817Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan52799