Ihminen ei ole lihansyöjä

Kati S

Vaikka syömmekin liharuokia ihminen ei ole luonnostaan lihansyöjä. Petoeläimet voivat syödä kuinka paljon hyvänsä rasvaa, ilman että niille kehittyy valtimotukoksia. Tappaessamme eläimiä syödäksemme liharuokia nopeutamme omaa kuolemaamme, koska lihassa oleva kolesteroli ja tyydytetty rasva ei ole tarkoitettu ihmisravinnoksi. Olemme elimistöltämme kasvissyöjiä. - Näin kirjoitti USA'n sydänlääkäriliiton puheenjohtaja päätoimittaja ja USAn johtavaan sydänlääkärilehden päätoimittaja. “ Although human beings eat meat, we are not natural carnivores. No matter how much fat carnivores eat, they do not develop atherosclerosis [clogged up arteries]. When we kill animals to eat them, they end up killing us because their flesh, which contains cholesterol and saturated fat, was never intended for human beings, who are natural herbivores.” DR WC ROBERTS, EDITOR-IN-CHIEF OF THE AMERICAN JOURNAL OF CARDIOLOGY

26

4083

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhuu pashaa

Eiköhän petoeläimillekin tulisi valtimotukoksia, jos eläisivät 70 vuotta, lihaa olisi saatavilla kuinka paljon tahansa ja tekisivät kevyttä toimistotyötä.

• Kalixin Kalle

Ovat ruokansa kanssa aika samanlaisia. Sika on myös sekasyöjä, kuten ihminenkin. Sika pärjää mainiosti kasvisperäisellä ravinnolla, mutta pistelee myös lihaa siinä sivussa jopa raakana ja hyvällä halulla. Ero on siinä, että sian elinpäivät ovat tavallisesti hyvin lyhyet. Jos tutkittaisiin miten sika reagoisi vuosikymmeniä kestävän elämänsä aikana sekaruokaan, todettaisiin melkoisella varmuudella sen potevan samoja sairauksia kuin ihminenkin, ellei kyseessä olisi karsinassa elävä, vaan vapaasti aitauksessa elävä possu. Kaikista eläimistä juuri sialla on kaikkein eniten ihmisen suolistoa muistuttava ruoan sulatusjärjestelmä. Petoeläimet ovat tyystin erilaisia kaikin puolin, emme voi verrata niiden elintapoja, emmekä ruokaa.

• monipuolinen

"Eiköhän petoeläimillekin tulisi valtimotukoksia, jos eläisivät 70 vuotta"

Paitsi jos otetaan huomioon että petoeläimillä on lyhyempi suoli kuin ihmisellä niin tukoksia voisi syntyä pedolle, joka elää 140 vuotta.

En kyllä itsekään usko ihmisen olevan täysin kasvissyöjä, sen kummemmin kuin täysin seka/lihansyöjäkään. Ihminen kykenee käyttämään ravinnoksi niin lihaa, palkokasveja, siemeniä ym. viljaa sekä suurinta osaa kasviksista. Melkein mitä vaan mitä ympäristö tarjoaa, jotain heinää lukuunottamatta. Ihmisiä löytyykin joka sorttia vegaaneista inuiitteihin. "Monipuolinen" olisikin mielestäni se tarkin termi, sillä "sekasyöjä" antaa kuvan, että ihminen tarvitsee välttämättä sekä lihaa että kasviksia.

(mutta toki elinikä kasvaa sitä mukaa, mitä kasvispainotteisempaa ravinto on)

• ADSasdfs
        monipuolinen kirjoitti:

Paitsi jos otetaan huomioon että petoeläimillä on lyhyempi suoli kuin ihmisellä niin tukoksia voisi syntyä pedolle, joka elää 140 vuotta.

En kyllä itsekään usko ihmisen olevan täysin kasvissyöjä, sen kummemmin kuin täysin seka/lihansyöjäkään. Ihminen kykenee käyttämään ravinnoksi niin lihaa, palkokasveja, siemeniä ym. viljaa sekä suurinta osaa kasviksista. Melkein mitä vaan mitä ympäristö tarjoaa, jotain heinää lukuunottamatta. Ihmisiä löytyykin joka sorttia vegaaneista inuiitteihin. "Monipuolinen" olisikin mielestäni se tarkin termi, sillä "sekasyöjä" antaa kuvan, että ihminen tarvitsee välttämättä sekä lihaa että kasviksia.

"(mutta toki elinikä kasvaa sitä mukaa, mitä kasvispainotteisempaa ravinto on)"

Ja veganismiuskovaisen perustelut tällekin huuhaa väitteelle olisi mukava kuulla?

• Veganismi = uskonto
        monipuolinen kirjoitti:

Ja perustelut?

Ainiin, eihän uskovaisen tarvitse väitteitään perustella.

• syö sä vaan papuja, mä taas...

Älä nyt oikeasti jaksa noita papujasi mainostaa. Vastustan itse sian- tai naudanlihan syöntiä, mutta en noista marmatuksiesi perusteella vaan sen vuoksi että niiden syöminen tekee pahan olon. Usein vaan on pakko syödä sian- ja naudanlihaa

Ihminen tulee syödä lihaa, nimittäin kalan lihaa sen rasvojen vuoksi (mutta sitä ei voi vaan ostaa päivittäin sen kalliin hinnan vuoksi). Minun avovaimoni isomummu eli kalan syömisellä (kirjolohi, siika yms.) melkein satavuotiaaksi ja toiset oli läskisoosi ja täysmaito!

Ihmisen tulee syödä monipuolisesti. Itse kokeilin syödä edellisviikolla pakastekalakeittoa. Silti minulla tuli hinku lähteä syömään kebabin tuohon lähi kebab-pizzeriaan.

En minä kuitenkaa meinaa alkaa papuja syömään, vaikka meinaan vähentää maidon juomista. Onkohan tuo kevytmaito enää sopiva ratkaisu näin 25-vuotiaalle miehelle. Tulisiko ruokajuoman vaihtaa totaalisesti piimään? Minusta kun maidon rasva ja kalkki tekevät nuo sydänverisuoni tukokset ja muut sepelvaltimotaudit yhdessä tuon perunan kanssa, jota suomalaisetkin syövät päivittäin!? Peruna saattaisi muuten olla terveellinen, joten paheita on vihanneksissakin tai mihin luokkaan se ystävämme peruna taas kuuluikaan.

Graavattu kala on minun herkku siinä missä ehkä sinulla sokerilla täytetty "karamelli". Kalliit on munkin "makeiset". Itse en taas voi syödä karamellejä...ne ovat helvetin pahoja!

• tiidu

Mun puolesta jokainen saa syödä ihan mitä huvittaa, mutta itelle oon löytänyt hyvän olon lihattomasta ruokavaliosta, kalaa ja maitotuotteita kyllä käytän. Jotenkin rupes vaan ällöttämään liha ja kana, siitä on jo yli 20v. Olo on tosi hyvä ja sairastellu en oo yhtään. Toisaalta, ei se aina se ruuan laatukaan vaikuta terveyteen vaan määrä, oon ravintola-alalla ja näen päivittäin miten sikamaisesti ihmiset syö. Tuntuu että ne yrittää tappaa ittensä ylensyönnillä!!

tiidu kirjoitti:

Mun puolesta jokainen saa syödä ihan mitä huvittaa, mutta itelle oon löytänyt hyvän olon lihattomasta ruokavaliosta, kalaa ja maitotuotteita kyllä käytän. Jotenkin rupes vaan ällöttämään liha ja kana, siitä on jo yli 20v. Olo on tosi hyvä ja sairastellu en oo yhtään. Toisaalta, ei se aina se ruuan laatukaan vaikuta terveyteen vaan määrä, oon ravintola-alalla ja näen päivittäin miten sikamaisesti ihmiset syö. Tuntuu että ne yrittää tappaa ittensä ylensyönnillä!!

"Olo on tosi hyvä ja sairastellu en oo yhtään."

Etkö syö edes makkaraa tai leikekinkkua, kuten "saunapalvia" ollenkaan!?

En itse kyllä ole sairastellut yhtään vaikka lihaa olisin syönyt. Riippuu paljon kumminkin ihmisestä. Enkä maidon juontiakaan lopettaisi kovinkaan mielelläni, mutta kysymys onkin tulevaisuuden ajattelua, eikä muuta! Ihminen tarvitsee kalkkia luustoa varten, vaikkei elimistö taas sitä ehkä pitäisikään yms. Olet oikeassa siinä että kalaa ihmisen tulee syödä (itse en ymmärrä totaalista vegetarisuutta, siinä missä joku "todellinen" suomalainen ei ymmärrä asekieltäytymistä, mutta mä ymmärrän taas sen puolen). Mikäli olet saanut kanasta tarpeeksi "ota vaihtoehdoksi" kananmuna, mutta mikäli olet todellinen vegetaristi niin ihmettelen kohdaltasi maitotuotteita ja kalaakin!

Tällöin en ymmärrä, miksi syöt edes kalaa, muttet lihaa tai kanaa!?

En kyl tajua niitä henkilöitä, jotka kykenevät pelkästään jotakin vihannessosekeittoa vetämään ja sanovat että ovat "kylläisiä", kun mun olisi pakko hakea vielä kebabin, koska en sitä litkua kykene syömään!

Minusta teillä puoli vegetaristeilla jää kyllä jostakin paitsi ravintoaineet. Ette ole nimittäin terveitä koskaan päästänne.

Ratkaisuni: jatkan maidon juontia "rasvattomalla maidolla"

Mitä helkuttia sä oikein syöt kun syöt pelkästään "yksipuolisesti" kalaa ja maitotuotteita...muutama resepti ois poikaa!

Tuntuu vähän että teikäläinen elää vain "pyhällä hengellä"!

"Toisaalta, ei se aina se ruuan laatukaan vaikuta terveyteen vaan määrä, oon ravintola-alalla ja näen päivittäin miten sikamaisesti ihmiset syö."

Kannattaisi varmaan vaihtaa alaa!? Minulle se olisi jo eettisyyden paikka, mikäli joutuisin silmätysten tekemään sellaista mistä en pitäisi!

• Aa.
        syö sä vaan papuja, mä taas... kirjoitti:

"Olo on tosi hyvä ja sairastellu en oo yhtään."

Etkö syö edes makkaraa tai leikekinkkua, kuten "saunapalvia" ollenkaan!?

En itse kyllä ole sairastellut yhtään vaikka lihaa olisin syönyt. Riippuu paljon kumminkin ihmisestä. Enkä maidon juontiakaan lopettaisi kovinkaan mielelläni, mutta kysymys onkin tulevaisuuden ajattelua, eikä muuta! Ihminen tarvitsee kalkkia luustoa varten, vaikkei elimistö taas sitä ehkä pitäisikään yms. Olet oikeassa siinä että kalaa ihmisen tulee syödä (itse en ymmärrä totaalista vegetarisuutta, siinä missä joku "todellinen" suomalainen ei ymmärrä asekieltäytymistä, mutta mä ymmärrän taas sen puolen). Mikäli olet saanut kanasta tarpeeksi "ota vaihtoehdoksi" kananmuna, mutta mikäli olet todellinen vegetaristi niin ihmettelen kohdaltasi maitotuotteita ja kalaakin!

Tällöin en ymmärrä, miksi syöt edes kalaa, muttet lihaa tai kanaa!?

En kyl tajua niitä henkilöitä, jotka kykenevät pelkästään jotakin vihannessosekeittoa vetämään ja sanovat että ovat "kylläisiä", kun mun olisi pakko hakea vielä kebabin, koska en sitä litkua kykene syömään!

Minusta teillä puoli vegetaristeilla jää kyllä jostakin paitsi ravintoaineet. Ette ole nimittäin terveitä koskaan päästänne.

Ratkaisuni: jatkan maidon juontia "rasvattomalla maidolla"

Mitä helkuttia sä oikein syöt kun syöt pelkästään "yksipuolisesti" kalaa ja maitotuotteita...muutama resepti ois poikaa!

Tuntuu vähän että teikäläinen elää vain "pyhällä hengellä"!

"Toisaalta, ei se aina se ruuan laatukaan vaikuta terveyteen vaan määrä, oon ravintola-alalla ja näen päivittäin miten sikamaisesti ihmiset syö."

Kannattaisi varmaan vaihtaa alaa!? Minulle se olisi jo eettisyyden paikka, mikäli joutuisin silmätysten tekemään sellaista mistä en pitäisi!

Huomaa suoraan sinusta, että olet suppea katseinen.
        Itse ajattelin samalla tavalla tai no en aivan mutta melkein ennen kun aloitin kasvissyönnin ja senkin aloitin enemmän periaatteesta kun tajusin massatuotanto/teurastus-periaatteen jota suurin osa valtioista nykyään harjoittaa.

"Etkö syö edes makkaraa tai leikekinkkua, kuten "saunapalvia" ollenkaan!?"
        -tuo nyt on tyhmä kysymys, makkara sattuu nyt olemaan rivoimpia lihavalmisteita mikä kasvissyöjän mieleen tulee, ainakin mitä olen huomannut, sehän on suurimmaksi osaksi teurasjätettä, eli hyyyyyiiii!!!!

Blääh jaksa etes selittää ku et kuitenkaan tajua...

Pari asiaa voin kuitenki vielä sanoa.

1. Vihannessosekeitto on muuten uskomattoman hyvää kun sen osaa maustaa ja valmistaa oikein. Kysehän on kuitenkin ruokailutottumuksesta..

2. Kun lopetin lihan syönnin n. 5v. sitten huomasin parissa kuukaudessa kuinka mieli kirkastui ja sairastelu loppui. sitä ennen söin suurimmaksi osaksi pelkkää lihaa tai kalaa mutta sitäkin harvemmin.
        Tulee minulla silloin tällöin syötyä lihaa mutta alkaa vain vituttamaan se rasvakrapula minkä se aiheuttaa..

Ratkaisuni: Lopettakaa ylensyönti, kun kerran syntikin se on ;) vähennetään lihan massatuotantoa. mietitään kaikki vähän mitä suuhun pistetään ja tutkitaan mistä se tuote joka on kädessä on peräisin. Silmät auki eikä uskota mainontaan. Tv on tehty propaganda koneeksi siis sitä se on. menipä vähän nyt muihinki juttuihin mutta ihan sama. Opetelkaa ajattelemaan itsenäisesti ja hyvää loppu elämää!!

Aa. kirjoitti:

Huomaa suoraan sinusta, että olet suppea katseinen.
        Itse ajattelin samalla tavalla tai no en aivan mutta melkein ennen kun aloitin kasvissyönnin ja senkin aloitin enemmän periaatteesta kun tajusin massatuotanto/teurastus-periaatteen jota suurin osa valtioista nykyään harjoittaa.

"Etkö syö edes makkaraa tai leikekinkkua, kuten "saunapalvia" ollenkaan!?"
        -tuo nyt on tyhmä kysymys, makkara sattuu nyt olemaan rivoimpia lihavalmisteita mikä kasvissyöjän mieleen tulee, ainakin mitä olen huomannut, sehän on suurimmaksi osaksi teurasjätettä, eli hyyyyyiiii!!!!

Blääh jaksa etes selittää ku et kuitenkaan tajua...

Pari asiaa voin kuitenki vielä sanoa.

1. Vihannessosekeitto on muuten uskomattoman hyvää kun sen osaa maustaa ja valmistaa oikein. Kysehän on kuitenkin ruokailutottumuksesta..

2. Kun lopetin lihan syönnin n. 5v. sitten huomasin parissa kuukaudessa kuinka mieli kirkastui ja sairastelu loppui. sitä ennen söin suurimmaksi osaksi pelkkää lihaa tai kalaa mutta sitäkin harvemmin.
        Tulee minulla silloin tällöin syötyä lihaa mutta alkaa vain vituttamaan se rasvakrapula minkä se aiheuttaa..

Ratkaisuni: Lopettakaa ylensyönti, kun kerran syntikin se on ;) vähennetään lihan massatuotantoa. mietitään kaikki vähän mitä suuhun pistetään ja tutkitaan mistä se tuote joka on kädessä on peräisin. Silmät auki eikä uskota mainontaan. Tv on tehty propaganda koneeksi siis sitä se on. menipä vähän nyt muihinki juttuihin mutta ihan sama. Opetelkaa ajattelemaan itsenäisesti ja hyvää loppu elämää!!

Sanoo ihminen, jolla on vessassa suolentyhjennysletku ja jääkaapissa pelkkää kaalia?

Kalliimmaksi tulee ostaa apteekista rautatabletteja kuin syödä lihaa.

Jos jääkaappi olisi meillä pelkkää rehuja niin mulla ei ainakaan menisi nälkä niihin (hernekeitto lihalla on minimi ruoka, josta vielä nälkä menee). Muistan vielä muutama vuosi sitten kun koulussa oli vihannessosekeittoa. Se ei kyllä uponnut ollenkaan. Mielummin syön makkaraa eli teurasjätettä kuin vihannessosekeittoa, josta ei mene edes nälkä!

"1. Vihannessosekeitto on muuten uskomattoman hyvää kun sen osaa maustaa ja valmistaa oikein. Kysehän on kuitenkin ruokailutottumuksesta.. "

Hyi helvetti, että kehtaat edes sanoa tollasta lihassyöjälle! Menee ehkä nälkä sulta, muttei multa!

"2. Kun lopetin lihan syönnin n. 5v. sitten huomasin parissa kuukaudessa kuinka mieli kirkastui ja sairastelu loppui. sitä ennen söin suurimmaksi osaksi pelkkää lihaa tai kalaa mutta sitäkin harvemmin.
        Tulee minulla silloin tällöin syötyä lihaa mutta alkaa vain vituttamaan se rasvakrapula minkä se aiheuttaa.. "

Sairastelu minusta alkaa, ellei ihminen ole sekasyöjä. Ravinteet ovat liian yksipuolisia ja se tuo puutostauteja yms. sullekin.

"Tulee minulla silloin tällöin syötyä lihaa mutta alkaa vain vituttamaan se rasvakrapula minkä se aiheuttaa.. "

Siinä missä herneet ja kaali alkaa pierettää.

"Lopettakaa ylensyönti, kun kerran syntikin se on ;) vähennetään lihan massatuotantoa."

Kun se päivä koittaa niin mä en aio olla enää elävien kirjoissa.

"mietitään kaikki vähän mitä suuhun pistetään ja tutkitaan mistä se tuote joka on kädessä on peräisin."

Mä en todellakaan ala miettimään, mitä esimerkiksi makkara sisältää, koska syön sitä silti vaikka sinun iloksesi.

"Silmät auki eikä uskota mainontaan. Tv on tehty propaganda koneeksi siis sitä se on."

nimenomaan ei uskota vegetaristeja! Onko tämä sulta joku provo?

"Opetelkaa ajattelemaan itsenäisesti ja hyvää loppu elämää!!"

Taidan tästä lähteä laittamaan kanan koivet uuniin.

• toivotontahuoh

syö sä vaan papuja, mä taas...

vittu sä oot tyhmin äpärä josta oon hetkeen lukenu :D menehän pikkupoika opiskelemaan

• todistaa toisin

Eskimot ovat kansa, joka todistaa väitteesi vääräksi. Lähes pelkällä raa'alla lihalla ja osin kalalla työstetty ruokavalio piti kansan kunnossa. Vasta viina ja vehnäjauhot alkoivat heitä heikentämään. Tutkijat havaitsivat raa'an lihan ja kalan syömisen olevan niin terveellistä, että puutostauteja ei esiintynyt. Kuinkas se olikaan? Väittävät ettei b-vitamiineja saa tarpeeksi kasvisruuasta, sitä täytyy täydentää purkista (b12), jotta tilanne olisi parempi. Edes väittämät sienten tai merilevän parantavan ko vitamiinin puutosta eivät nykyravintotieteilijöitten mukaan pidä paikkansa.

Ja kysymys: Haluaisiko keskustelun aloittajan elää ikuisesti? Mikä olisi sopiva ikä?

"Haluaisiko keskustelun aloittajan elää ikuisesti? Mikä olisi sopiva ikä?"

Varmaankin sellainen pari sataa vuotta olisi sellainen sopiva ikä sille!? :) Olen vasta 25-vuotias ja olen miettinyt, etten halua ainakaan vanhainkotiin ja elää edes 90-vuotiaaksi. Sellainen 60-70 vuoden ikä olisi ihan passeli, kunnes voisi mietiskellä jo "jättää homman nuoremmille".

Esittäisin samalla kysymyksen aloittajalle: Kuinka monta kasvissyöjän eläjää on elänyt tällä planeetalla pitempään kuin lihan syöjät? Kalaa tulee syödä...kanaakin tulee kuulemma syödä (terveellistä?)...lihaakin tulee syödä, vaikka saattoi sikaa ollakin. Mikäli olet toista mieltä varsinkin kalan suhteen niin kerro minulle sellainen "soijapapu", millä voidaan korvata kala tällä "soijapavulla"..haluaisin vain tietää vai pitääkö minun käydä sen vuoksi apteekissa korvatakseni kalan syönnin!?

Kala on hemmetin hyvää esimerkiksi graavattuna (lohikala) tai uunikalana (maku on taivaallista: sitä vain moni ei ymmärrä kun vegetaristi tuskin ei ole maistanutkaan). Vegetarismi on minusta totaalisesti eräänlainen "mielenhäiriö"! Ymmärrän vain sen hieman julmasti. Mikäli ei syö lihaa, kalaa, kananmunaa, eikä ole silloin vika päässä, ellei ole sitten todellista allergiaa.

• ihminen*

Ihminen on ravintoketjun huipulla, mutta itse kuoltuaan joutuu kaikkein alimmalle tasolle ravintoketjussa, eli bakteerien ravinnoksi. Liha sisältää rasvojen ohella myös valkuaisaineita, joten amerikkalaiset paskanpuhujat voivat pysyä Atlantin toisella puolella. Amerikkalaisissa "tutkimuksissa" on myös todettu, että ne ihmiset, jotka kieltäytyvät lihan syömisestä, potevat erilaisia puutostauteja enemmän kuin lihaa syövät. WC-tohtorit saisivat vaihtaa alaa ja olla pois lehtien päätoimittajien paikalta.

• duunarireiska

Ihminen on syönyt lihaa miljoonia(?) vuosia, siis heti kun oppi metsästämään ja jätti marjojen keräämisen vähemmälle. Ensin kai kalastettiin, mutta kun ihminen keksi paremmat aseet ja ansat villieläinten kaatamiseksi, alkoi lihan syönti.

Sitä ennenhän ihminen ei ollut lähelläkään ravintoketjun ykköspaikaa - vaan oli saalistettava ruoka isoille pedoille, joista suurta osaa ei ole enään olemassa. Ihminen todennäköisesti edesautti näiden petojen sukupuuttoonkuolemisen myös oman turvallisuutensa takia, en tiedä siitä enempää..

Viljaa on kylvetty vasta muutama tuhat vuotta, se ei todellakaan ole ihmisen luonnollinen ravinto. Geneettisesti olemme vielä toistaiseksi enemmän sopeutuvaisia liha- kala- ja hedelmäravintoon kuin viljasta tehtyyn ravintoon.

Esim. maitoa ihminen on juonut vain äidistään kunnes villieläimet keksittiin alistaa kotieläimiksi, joten maitokin on keinoravinne viljan ohella - otettu siis käyttöön vain sen helpon saamisen takia. "Maito on vasikoiden ja vauvojen ravintoa" on siis enemmän kuin vitsi. Maidosta saamme vain rasvaa(ellei rasvaton maito), kalsiumia ja d-vitamiinia(joka on kai lisätty nykyään keinotekoisesti). Näistä vain kalsium on tarpeellinen aine ja sitäkin saa muualta kun vain tietää mistä. Nykyään nautittu pastöroitu ja homogenisoitu maito on myös vahingollinen tuote monelle, ei mitään normaalia ihmisen ravintoa. Pohjoismaista (markkinavoimien)propagandaa tuo maidon terveellisyys. Lapsille ok, aikuinen ei tarvitse mihinkään.

• hampaista näkee

kun antropologit löytää vanhoja luurankoja, ne näkee heti hampaista onko kyseessä maanviljely- metsästäjä-keräilykulttuurin edustaja. maanviljelykulttuurilaisilla on paskat hampaat, metsästäjä-keräilijöillä hyvät.

• Eeden takaisin

Oletko lukenut koskaan raamatun luomiskertomusta? 1 Moos. 1:30 sanotaan:"Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät." Siis Jumala joka loi maan ja ihmisen, tarkoitti alunperin ihmisravinnoksi kasvit! Paratiisissa eivät ehkä edes eläimet tappaneet toisiaan vaan kaikki elivät sulassa sovussa keskenään! ( hämmästyttävä havainto tämäkin ) Kun synti tuli maailmaan, alkoi myös kuolema ja tappaminen, niin ei alunperin ollut tarkoitettu!

• turhuudenjumala

uskontopalstalle... sitäpaitsi kannattaako sitä paimentolaisheimojen satukirjaa ottaa ihan tosissaan?

• Eeden takaisin tosiaan

Ja 5 Moos. 14:4 "Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä." Siis Jumala joka loi maan ja ihmisen, tarkoitti ihmisravinnoksi lihan!

• ettänäin

jos kuolemaa ja tappamista ei ollut alunperin tarkoitettu niin eiköhän eläimiltä ja ihmisiltä olisi hyvin nopeasti loppunut elintila kesken?

• PERA

KOVINPA ON SUPPEA KÄSITYS!TIESITKÖ,ETTÄ MM. ORAVAT SYÖVÄT LINNUNPOIKIA,SIMPANSSIT PYYTÄVÄT PIENEMPIÄ APINOITA.NÄITÄ ESIMERKKEJÄ ON VAIKKA KUINKA NÄISSÄ NS.KASVISSYÖJISSÄ.
      KEHOITTAISIN LUKEMAAN OIKEITA KIRJOJA EIKÄ AINOASTAAN VIHERPIIPERTÄJIEN PROPAGANDASIVUJA NETISSÄ.

• sekaravinnonsyöjä.

End - of - discussion.

• Määääääää

vaan sekasyöjä.
      ihminen on alkujaan ollut metsästäjä-keräilijä joka on syönyt sekä kasveja että lihaa. En tunne ainuttakaan ihmistä, joka olisi pelkästään lihansyöjä, pelkästään kasvissyöjiäkin hyvin vähän.
      pisimpään eläneet tuntemani ihmiset ovat olleet sekasyöjiä.

• i love meat

Taas näitä kasvissyöjien propagandaiskuja!

• raaka lankkupihvi

Olisimme vielä apinoita, jos ihminen ei olisi alkanut syömään lihaa. No en tiedä olisiko sekään niin huono asia...

• Jotain tietävä

En voi sanoa muuta kuin www.anttiheikkila.com - totuus länsimaisesta elintarviketeollisuudesta. Ihminen on ollut aikojen alusta ja on edelleen lihansyöjä. Nykyiset jenkeistä kotoisin olevat low-fat high-carb ravintosuositukset ovat tehneet Suomesta kansantautimaan parissa kymmenessä vuodessa. Suomen puoli miljoonaa diabeetikkoa eivät johdu rasvoista vaan sokerin ja hiilarien yleistymisestä - nämä ovat sokeritaudin aiheuttajia.

Onko ihme että samalla päänrappeumataudit kuten alzheimer ja dementia ovat yleistyneet kun ihmiset eivät saa tarpeeksi luontaista ja eläinperäistä rasvaa - aivot kun ovat 60% rasvaa!

Tutustukaa vaikka tunnetun Ortopedin/kirurgin blogiin www.anttiheikkila.com, siellä on satoja diabeteksesta ruokavaliolla parantuneiden kommentteja ja totuudenmukaisempaa tietoa ravintoaineista kun mitä lääke/elintarviketeollisuus antaa ymmärtää.

Tiedättekö paljonko tilallinen saa vehnätonnista? - 100 euroa!! Toisin sanoen kaupassa maksava 4e kilohinnan leivässä maksaa raaka-aine 10 senttiä. Ruokateollisuus repii kymmenkertaiset katteet ja vain koska ihmiset suostuvat syömään tätä paskaa.

Syökää kunnon voita, rasvaista kalaa ja lihaa ja unohtakaa kaikki light/kevyt-tuotteet, joiden koostumus on korvattu keinotekoisilla E-aineilla ja muunnelluilla ravintoaineilla. Syökää sipulia ja muita kasvikunnan tuotteita, mutta älkää ihmeessä alkako vegetaristeiksi - näkyy sellaisia kalpeita puutostilassa olevia viherliisoja ihan tarpeeksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      164
      6638
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1985
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      44
      1842
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1162
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      348
      1144
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      51
      1095
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      14
      1031
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      940
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      928
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      917
    Aihe