Intoa kiinteiden maisteluun..

tyttö kohta 6 kk:ta

Hei!
Olenko malttamaton äiti :)?
Kiinteiden maistelu aloitettiin 4 kk:den jälkeen perintisellä peruna jne.., kun tuli 5 kk:ta aloitimme tutustua lihaan, hedelmiin, aamuisin nyt tarjoamme kaurapuuroa. Tyttö ei ole lainkaan innostunut maistelusta/kiinteiden syönnistä, syö hikisesti muutaman lusikan ja sitten ei mene alas mitään!! Yökkää joskus pahimmillaan, kun tarjoan maitoa=korviketta, se uppoaa!
Neuvolassa vaan sanottiin että reilummin puurot/lihat ja hedelmät testaukseen, tuntuu että tyttö haluaa mieluummin maitoa pullosta kuin kiinteitä.
Siis onko tarkoitus että tuon ikäisen pitää syödä melko paljon herättessään:puuroa, lounaalla liha/perunaa jne...
Saanko vinkkejä kokeneita. KIIToS!

6

658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KIINTEÄMPÄÄ

      Heips.

      Kokeile mannapuuroa ja lusikallinen hedelmäsosetta.
      Keitettyä perunaa, sekavihanneksia ja lohta mikrossa ja sit soseutat.
      Sekavihanneksia, sipulia (vähän) jauhelihaa, perunaa ja taas mikroon tai kattilaan ja soseuta.
      Raaka-aineita voit vaihdella ja uusia makuja lisätä pikkuhiljaa.
      Kiinankaalista jauhelihan kanssa pataa jne...
      Ei kun luovuutta keittiöö. Sit kannattaa pakastaa pilttipurkkeihin ja annoksia riittää vaihdellen.
      Kokkausintoa..ruisleivän kantapala oli mun neidille mieluisa ja autto kun rupes hampaat vaivaa.

      • :| :) :D

        Niin kauan kun lapsi kasvaa ja voi hyvin ei ole mitään hätää!
        Itse aloin tarjoamaan neidille päivittäin kiinteitä 5kk lähtien. Lapsi kasvoi hyvin ja oli tissimaidon ansiosta pyöreä vaikka ei suostunut maistamaankaan kiinteää ruokaa. Meillä lapsi söi pelkkää tissiä huimat 14kk!! Olin jo todella huolissani kun lapsi ei suostunut muuta syömään. Neuvolassa lohdutettiin ettei kannata surra koska lapsi kasvaa ja kehittyy hyvin. Eli tarjoa kiinteitä mutta yritä olla stressaamatta. Kyllä lapsi alkaa syömään sitten kun on siihen valmis!


      • neuvoista
        :| :) :D kirjoitti:

        Niin kauan kun lapsi kasvaa ja voi hyvin ei ole mitään hätää!
        Itse aloin tarjoamaan neidille päivittäin kiinteitä 5kk lähtien. Lapsi kasvoi hyvin ja oli tissimaidon ansiosta pyöreä vaikka ei suostunut maistamaankaan kiinteää ruokaa. Meillä lapsi söi pelkkää tissiä huimat 14kk!! Olin jo todella huolissani kun lapsi ei suostunut muuta syömään. Neuvolassa lohdutettiin ettei kannata surra koska lapsi kasvaa ja kehittyy hyvin. Eli tarjoa kiinteitä mutta yritä olla stressaamatta. Kyllä lapsi alkaa syömään sitten kun on siihen valmis!

        :)
        Silti ihmettelen, miksi neuvolasta sanottiin että nopeammalla tahdilla uusia tuotteita testaamaan?? Tyttö oli syntyessään 2.980 g ja pituus 49. Nyt (kohta 6 kk) painoa yli 7 kg ja pituus 68 cm. Eli kasvanut ihan normaalisti, ei käyrien yläpäässä mutta itse olen myös "normaalikokoinen" ollut vauvana. Imemisen lopetti itse 4 kuukautisena, korvikkeella menty siitä saakka.
        No, niin kuin sanoit, kyllä se alkaa maistumaan, kun aika on. Tuntuu että täälläkin sivuilla monet syöttävät kiinteitä aivan hurjaa tahtia.


    • aika kova

      Voi olla, että kaikki on lapselle tullut vähän liian vauhdilla. 6-7 kk iässä olisi hyvä olla jokin vilja ja liha ruokavaliossa (ei siis kaikki). 5 kk ei myöskään syö kovin karkeaa ruokaa (puurokin voi vielä tässä iässä tökkiä), joten voi sen vuoksi yökkiä. Kehotan etsimään netistä pdf:nä saatavan opuksen Lapsi, perhe ja ruoka. Se on sosiaali- ja terveysministeriön tekemä ja sen mukaan neuvolassakin pitäisi äitejä neuvoa. Aina ne neuvolan tädit eivät vain ole näistä ihan perillä.

    • -Lilliputti-

      ei ole mikään hätä vaikka ruoka määrät olisivat pieniä. 6kk iässäkin voisi vasta aloittaa kiinteiden antamisen eli mikä kiire on?
      vauvalle maidon kuuluu olla pääasiallinen ruoka eikä 5-6kk ikäisen tarvitse syödä montaa kiinteää ateriaa päivässä varsinkaan jos vauva kasvaa hyvin.
      nykyinen ruokien aloitus ikä on 6kk ja jos kiinteitä ruokia aloittaa 1-2 viikossa niin kuin suositus on niin ei vauva montaa ruokalajia syö 6kk iässä vaikka aloittaisi aijemminkin.

      • :)......

        nyt otammekin taas rauhallisemmin. Puuroa otamme illalla kauravellin muodossa ja päivät mennään maitolinjalla, tänään maisteltiin keitettyä porkkanasosetta ja se maistui :). Hedelmäsoseita otetaan maistiaisina sitten päiväunien jälkeen.
        Väliin vaan tuntuu että Neuvola tyrkyttää/mainostaa että tee sitä ja tee tätä! ja kun olen ensilapsen äiti, teen sitten kaiken sen mallin mukaan. Luulenpa että toisen kohdalla otan hieman rennommin:)
        Kiitos silti vinkeistä ja HYVÄÄ KEVÄÄN ODOTUSTA TEILLE KAIKILLE!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe