Yksinäisyyden filosofia?

Introvertti

Mistäköhän löytyisi yksinäisyyttä ja sitä puoltavaa filosofista kirjallisuutta?

Itse olen ns.Introvertti-tyyppinen henkilö.Tarkoitus olisi hieman jäsennellä omaa ajatusmaailmaa ja saavuttaa sisäisesti eheämpi olo.
Monet antiikin filosofit tuntuvat ylistävän ystävyyttä tai ystävien olemassaoloa,esim. Cicero:Ystävyydestä.
Minulle taas näillä ystävyyden ihannoimiskirjoituksilla ei tunnu olevan mitään annettavaa.Ihmissuhteiden yksipuolinen ja väkinäinen ylläpito tuntuu muutenkin hankalalta.Sosiaalisten suhteiden ylläpitotaitoja tai halukkuuta ei juurikaan ole.

14

1175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tällainen...
      • kateissa?

wikipedia.org -sivusto ei ole auennut pitkään aikaan.

• Arvo Ypö
    • Yöihminen

"Sosiaalisten suhteiden suositteleminen" perustunee siihen, että ihminen tarvii toista ihmistä omien ajatustensa peilaamiseen. Jos riittävän mielenkiintoisia peilejä ei meinaa löytyä millään, ihminen saattaa viihtyä mieluusti yksin – olematta yksinäinen. Se on eri asia kuin esim. masennuksen takia tapahtuva erakoituminen.

• Ari S. Toteles

Todella hyvin muotoiltu, kuvaa omaa tämän hetkistä katsantoani prikulleen.

Paskat peilit! =P

• öyh äyh

Laitetaan tämäkin ajatusten rönsyily esille:

"Kun katsot läheisiäsi, luontoa, tähtiä, katsot itseäsi, josta et mitään tiedä, ja sinä olet me kaikki. Olet yksin koska olet kaikki. Eikä kaikki voi olla yksin, sillä jos on kaikki, ei ole ketään joka on yksin." http://www.netlife.fi/users/msiivola/omia/viittoja.html

• sanottiin

kun on kirja, niin ihminen ei ole koskaan yksin. Nykyisin kai voidaan sanoa, että nettiliittymän hankkinut ihminen ei ole koskaan yksin.

• ELI7

Stoalaisuus on antiikin kreikan filosofinen suuntaus, jonka lähtökohtana on ulkopuolisen maailman ihmiseen aiheuttamien tunteiden hillitseminen.

Stoalaisuutta on myöskin orjan filosofiaksi kutsuttu.

Ennen ryhtymistä stoalaiseksi kannustaisin kuitenkin
      vielä yrittämään tarttumaan kiinni elämästä, se kun menee nopeasti ohi.

• Freedam

...perusongelmana on se, että puhut "yksinäisyyden filosofiasta". Jo tämä paljastaa, että koet olevasi yksinäinen. Jos pystyisitkin ajattelemaan tilannettasi "yksin olemisen filosofiana", lähtökohta olisi neutraalimpi.

Itsekin intorverttina ja samojen asioiden kanssa painineena pääsin asian kanssa sinuiksi silloin, kun ymmärsin ettei kukaan voi määritellä puolestani, kuinka paljon ja kuinka läheisiä ihmissuhteita minulla pitäisi olla. En ole kenellekään velkaa: jos yhteydenpito johonkin ihmiseen tuntuu enemmän rasitteelta enkä tunne saavani suhteesta mitään, minun ei ole pakko ylläpitää sitä.

Eräs ajatus, jonka muistaminen saattaa auttaa vaikeiden hetkien yli on "emme ole tässä maailmassa yksin". Ei ole lähtökohtaa "minä" ja "muut", vaan "me". On oma valintamme, kuinka tiiviisti olemme kontaktissa kanssaihmisten kanssa. Itse esimerkiksi tunnen kuuluvani ihmisten joukkoon aina liikkuessani kodin ulkopuolella, vaikka en olisi varsinaisesti tekemisissä kenenkään kanssa.

-- fd

• Anonyymi

yksinäisyyden filosofiaa :

-voi olla yksin, muttei kokea yksinäisyyttä
      -monet älykkäät ovat paradoksaalisesti yksinäisiä
      -on parempi kokea rakkaussuhde ja menettää se, kuin se että ei olisi kokenut sitä ollenkaan
      -pitkäaikainen eristäytyminen saattaa johtaa psyykkisiin ongelmiin
      -ihminen projisoi läheisiinsä omia piirteitään.
      -myös joukossa voi kokea yksinäisyyttä
      -olisi hyvä olla 1-2 ystävää, jolle voisi tarpeen tullen purkaa sydäntään.
      -usein surun joutuu kokea yksin ja ilon voi jakaa muiden kanssa.
      -vanhuus ja yksinäisyys? nuorempien velvollisuus pitää senioreille seuraa?
      -solipsismin mukaan vain sinä olet olemassa
      -tuomaan evankeliumi:" 49. Jeesus sanoi, ”Onnittelut niille, jotka ovat yksinäisiä ja valittuja, sillä te löydätte valtakunnan. Sillä sieltä te olette tulleet ja sinne te jälleen palaatte.” "
      -tuomaan evankeliumi:"75. Jeesus sanoi, ”Monet seisovat ovella, mutta ne, jotka ovat yksin, astuvat sisälle häähuoneeseen.” "
      -Raamattu : "Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen "

en käyttänyt tämän viestin laatimisessa tekoälyä...

Tuleeko muita pointteja aiheesta mieleen?

--
      heisielu

• Anonyymi

Kysyin tekoälyltä jotain lyhyesti yksinäisyydestä:

"Loneliness isn't the absence of company, it's the absence of purpose."

Niinhän se taitaa olla...

• Anonyymi

Kannattaa lukea Shopenhaueria. Filosofi on niin pessimistinen, että jos olet yksinäinen, päätät todennäköisesti elämänkulkusi, tai sitten tulet järkiisi ja vihdoinkin (!) ryhdyt ajattelemaan asioita kunnolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      73
      3121
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2854
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2405
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2246
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2063
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1577
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1420
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe