Mummuni aikoinaan piti yön yli graavikalaa merisuolattuna jääkaapissa.
Netissä annetaan ohjeeksi jopa 1-2 päivää, "yön yli" ja jossakin peräti 6 tuntia.
Ostin tänään lauantaina klo 11 jälkeen Turun kauppatorilta graavatun kirjolohen ja se suolattiin jo kauppatorilla ja taisin 11.40 istua jo bussissa.
Lasketaanko se (suolakypsennetyn kalan/tuorekalan/graavatun kalan) aika siitä kun tulin kotiin ja laitoin kalan jääkaappiin vai siitä kun se suolattiin kauppatorilla, mutta jouti kanssani bussin penkille. Oletan, että bussissa matka kestää kotiin kauppatorilta 20 minuuttia ja kala on sen ajan myös noin 20 asteen lämpötilassa? Ymmärrättekö mitä tarkoita...siis kysyn normaalissa olosuhteessa tuon tuorekalan kypsyysaikaa.
Onko joku muukin etonut Apetit -merkkisen graavikalan liikasuolaisesta makua.
Minkälaisia hintoja olette kirjolohen fileestä maksellut? sain n. 6 euroon tuon fileen (ostin 2 kalafilettä Turun kauppatorilta Merisaarelta ja maksoi yht. 12 euroa). se mikä graavattiin oli pienempi kuin se jonka heitin tänään uunikalaksi!
Graavattukala vie minulta kyllä kielenkin. Olen sen verran graavatun kalan ystävä. Kiitos mummu!
Ongelmana graavattu kirjolohi (kypsyttelyaika?)!
26
3566
Vastaukset
- vanha kokki
Suolaushetkestä liene ala. Jos suolaus tapahtui karkealla merisuolalla, odottelisin kyllä seuraavaan päivään.
Hintaa kirjolohifileelle on vaikea arvioida, kun et maininnut painoa.
Norjalainen kasvatettu merilohifilee ruodottomana maksoi tänään 5,95 e/kilo. Suolan voi viskata itsekin ja tilliäkin käyttäisin.
Siitä olemme yhtä mieltä, ettägraavatu kalaon todella hyvää, mutta niihin ei kuulu välttämättä kirjolohi. Kyseessä on kuitenkin makuasia.Ruodoton lohifilee ei todellakaan maksa 5,95 kilo et sillei hei! Tepon kaupoissa se maksaa noin 15-25 euroa per kilo et sillei hei! Se kulkee nimellä gourmet-lohifile tai ruodoton lohifile. Hyvälaatuisen (premier) lohen tunnistaa kirkkaanpunaisesta ja tasaisesta väristä et sillei hei! Olet tainnut ostaa jotain Ö-laatuluokan lohta et sillei hei!?
- jos file on
teppo.moi kirjoitti:
Ruodoton lohifilee ei todellakaan maksa 5,95 kilo et sillei hei! Tepon kaupoissa se maksaa noin 15-25 euroa per kilo et sillei hei! Se kulkee nimellä gourmet-lohifile tai ruodoton lohifile. Hyvälaatuisen (premier) lohen tunnistaa kirkkaanpunaisesta ja tasaisesta väristä et sillei hei! Olet tainnut ostaa jotain Ö-laatuluokan lohta et sillei hei!?
olutkin tarjouksessa silleen hei!!!!!
- Westii
teppo.moi kirjoitti:
Ruodoton lohifilee ei todellakaan maksa 5,95 kilo et sillei hei! Tepon kaupoissa se maksaa noin 15-25 euroa per kilo et sillei hei! Se kulkee nimellä gourmet-lohifile tai ruodoton lohifile. Hyvälaatuisen (premier) lohen tunnistaa kirkkaanpunaisesta ja tasaisesta väristä et sillei hei! Olet tainnut ostaa jotain Ö-laatuluokan lohta et sillei hei!?
Stadin kundilla on pitkät sormet et sillei hei! Perunajauhoja käytetään persvakoon et sillei hei!
- sinun mielestä
kuuluu aitoihin graavattaviin kaloihin tai suolakalaan
- vanha kokki
Aitoa merilohta, meritaimenta tai isoa siikaa.
Jotkut graavaavat kalan pelkästään suolalla. Minä teen seoksen hienosta merisuolasta sokerista ja jauhetusta valkopippurista. Käytän myös mielelläni hyvää tuoretta tillisilppua graavauksen yhteydessä. En myöskään milloinkaan sekoita itselleni tekemääni graavikalaan alkoholia, koska en pidä konjakille tai votkalle maistuvasta kalasta. Suolakaloiksi sopivia ovat silakka, neulamuikku, lahna ja särki sekä siika ja lohi.
Söin juuri viljeltyä siikaa, valitettavasti siitä on oikea kalanmaku kaukana, samoin on kirjolohen kanssa. Nämä ovat kuitenkin makuasioita, joten niistä on kenties tarpeetonta kiistellä, koska minulla nyt sattuu olemaan omat "luutuneet" mielipiteeni. On vain yksi tapa valmistaa kalaa, johon kelpuutan kirjolohen ja se on ns. Kertun-kala, jonka valmistuksen vuosikymmenet sitten opetti minulle eräs Rymättyläläinen emäntä.
Se on eräänlainen maustekala, johon tuo "kalakummajainen" sopii oikein hyvin, sanoisin jopa paremmin kuin villilohi. - epäonninen muikunmarinoija
vanha kokki kirjoitti:
Aitoa merilohta, meritaimenta tai isoa siikaa.
Jotkut graavaavat kalan pelkästään suolalla. Minä teen seoksen hienosta merisuolasta sokerista ja jauhetusta valkopippurista. Käytän myös mielelläni hyvää tuoretta tillisilppua graavauksen yhteydessä. En myöskään milloinkaan sekoita itselleni tekemääni graavikalaan alkoholia, koska en pidä konjakille tai votkalle maistuvasta kalasta. Suolakaloiksi sopivia ovat silakka, neulamuikku, lahna ja särki sekä siika ja lohi.
Söin juuri viljeltyä siikaa, valitettavasti siitä on oikea kalanmaku kaukana, samoin on kirjolohen kanssa. Nämä ovat kuitenkin makuasioita, joten niistä on kenties tarpeetonta kiistellä, koska minulla nyt sattuu olemaan omat "luutuneet" mielipiteeni. On vain yksi tapa valmistaa kalaa, johon kelpuutan kirjolohen ja se on ns. Kertun-kala, jonka valmistuksen vuosikymmenet sitten opetti minulle eräs Rymättyläläinen emäntä.
Se on eräänlainen maustekala, johon tuo "kalakummajainen" sopii oikein hyvin, sanoisin jopa paremmin kuin villilohi.oletko koskaan kokeillut kuhaa? Tätä ohjetta isäni käyttää yhä,on kova kalamies, samoin myöskin minä pidän tästä, ja hän tuo aina tuliaisina tullessaan jos sattuu saamaan pyhäjärvestä.
Eli graavaa kuha fileinä (n.500g/kalaa) tässä vaiheessa voi myös käyttää tilliä jos haluat.
Anna suolaantua 1 vrk.
Jonka jälkeen laita astiaan hienoksi viipaloitua keltasipulia, siis tavallista,sen päälle siivutettua suolattua kuhaa.
Ja tämän päälle n.3-4 rkl. auringonkukkaöljyä.
Sekä jälleen sipulia ja... n.3-4 kerrosta.
Anna maustua jääkaapissa 2vrk. tiiviissä astiassa.
Tätä kuitenkin pitää kääntää vuoroin ylösalaisin joidenkin tuntien välein. Tämän jälkeen on valmista ja mielestäni himotun hyvää.Myös 6v. tyttärenpoika vetelelee innolla ja täytyy välistä toppuuttaa, kuten meillä myös muut syövät hyvällä halulla.
Mutta kokeile ihmeessä jos on kuhaa saatavilla, odotan kiinnostuneena vastauksia.
koska näitä makuja on todella monia ja kaikilla erilaisia. kuulumisiin.. - vanha kokki
epäonninen muikunmarinoija kirjoitti:
oletko koskaan kokeillut kuhaa? Tätä ohjetta isäni käyttää yhä,on kova kalamies, samoin myöskin minä pidän tästä, ja hän tuo aina tuliaisina tullessaan jos sattuu saamaan pyhäjärvestä.
Eli graavaa kuha fileinä (n.500g/kalaa) tässä vaiheessa voi myös käyttää tilliä jos haluat.
Anna suolaantua 1 vrk.
Jonka jälkeen laita astiaan hienoksi viipaloitua keltasipulia, siis tavallista,sen päälle siivutettua suolattua kuhaa.
Ja tämän päälle n.3-4 rkl. auringonkukkaöljyä.
Sekä jälleen sipulia ja... n.3-4 kerrosta.
Anna maustua jääkaapissa 2vrk. tiiviissä astiassa.
Tätä kuitenkin pitää kääntää vuoroin ylösalaisin joidenkin tuntien välein. Tämän jälkeen on valmista ja mielestäni himotun hyvää.Myös 6v. tyttärenpoika vetelelee innolla ja täytyy välistä toppuuttaa, kuten meillä myös muut syövät hyvällä halulla.
Mutta kokeile ihmeessä jos on kuhaa saatavilla, odotan kiinnostuneena vastauksia.
koska näitä makuja on todella monia ja kaikilla erilaisia. kuulumisiin..Mutta ken sipulista pitää, niin varmasti on hyvää, sillä kalahan tuossa ei enää maistu. Kuten sanoit makuja on monia. Muuten, jos tarkoitat Pyhäjärvellä sitä Näsijärven alapuolella olevaa, olen asunut sen rannalla vuosikymmeniä sitten, aivan siinä Sankilan lähellä (maitotinki siellä), en arvosta kyseisen järven kaloja hyvinkään korkealle makunsa puolesta. Tuli aikoinaan myös hiukan kalasteltua Viikinsaaresta katsoen hiukan kauempaakin.
- IHMISET SÖI
kalan kun kalan ilman sen kummempaa oliko se särki,lahna,säynävä,hauki,siika, tai silakka
suolakalana,nyt syödään vain lohta sekä muita JALOJA LOHIKALOJA- vanha kokki
Mutta ajat muuttuvat. Silloin oli pakko, ei ollut tavallisella ihmisellä suurempia vaihtoehtoja, nyt on.
- vanha kokki
vanha kokki kirjoitti:
Mutta ajat muuttuvat. Silloin oli pakko, ei ollut tavallisella ihmisellä suurempia vaihtoehtoja, nyt on.
Erään lapsuudessani kuulemani palkollisten ja talollisten välisestä sopimuksesta Kemijokivarren asukkaiden kesken. Siinä sopimuksessa talollinen sitoutui noudattamaan palkollisten vaatimusta, että lohta ei esiinny ruokapöydässä, kuin enintään viitenä päivänä viikossa. Aiemmin sitä oli jokaisena päivänä. Tämä siis vielä sotiemme jälkeen.
- äitemuori
vanha kokki kirjoitti:
kaupunkilaisen on aikas vaikeeta saada järvikalaa torilta tai marketista, eli se lohi tai joskus siika on yleisin kala.
Mutta etkö yhtään ripauta hienoa sokeria graavisuolauksen yhteydessä? Minä yleensä pienen ripauksen sitä ja sitten tilliä pikkusilppuna, mutta ei liikaa. Äidiltäni sen opin ja sitten paino kalan päälle ja kylmään. Illalla kun laittoi, niin aamulla oli valmista, ei sen kummempia aikamääreitä ollut. - vanha kokki
äitemuori kirjoitti:
kaupunkilaisen on aikas vaikeeta saada järvikalaa torilta tai marketista, eli se lohi tai joskus siika on yleisin kala.
Mutta etkö yhtään ripauta hienoa sokeria graavisuolauksen yhteydessä? Minä yleensä pienen ripauksen sitä ja sitten tilliä pikkusilppuna, mutta ei liikaa. Äidiltäni sen opin ja sitten paino kalan päälle ja kylmään. Illalla kun laittoi, niin aamulla oli valmista, ei sen kummempia aikamääreitä ollut.Miltei joka kaupungin torilta, missä nyt kalakauppiaita vain on.Tosin sen saanti voi olla näihin aikoihin hieman huonoa, koska ei ole oikein jäitäkään järvissä, eivätkä okein veneetkään vesillä. Miksi kaipaat järvikalaa, sillä niissä on melko usein ikävä mudan maku, jonka merikalaan tottunut syöjä erottaa välittömästi, eikä ainakaan järvikalan eduksi.
Kysyitkö muuten minulta tuosta graavauksesta ja miksen käytä sokeria? Mainitsin kyllä sokerin ja tillinkin, mutta jos teen suolakalaa, niin siihen en sokeria käytä. Ainoastaan karkeata merisuolaa ja runsaasti. Suolakalan, etenkin lohen, valmistan fileinä ja painon alla. Suolakalan käyttö nykyään on kuitenkin jo terveys-syistäkin todella vähäistä.(Verenpaine). Toinen syy on kalan helppo saatavuus, jolloin ei tarvita pitkää säilyvyysaikaa, joka suolakalala on. Suolakalan näkisinkin lähinnä menneiden aikojen tapana säilöä ruokaa, koska ei ollut pakastimia. - olla viisas
vanha kokki kirjoitti:
Miltei joka kaupungin torilta, missä nyt kalakauppiaita vain on.Tosin sen saanti voi olla näihin aikoihin hieman huonoa, koska ei ole oikein jäitäkään järvissä, eivätkä okein veneetkään vesillä. Miksi kaipaat järvikalaa, sillä niissä on melko usein ikävä mudan maku, jonka merikalaan tottunut syöjä erottaa välittömästi, eikä ainakaan järvikalan eduksi.
Kysyitkö muuten minulta tuosta graavauksesta ja miksen käytä sokeria? Mainitsin kyllä sokerin ja tillinkin, mutta jos teen suolakalaa, niin siihen en sokeria käytä. Ainoastaan karkeata merisuolaa ja runsaasti. Suolakalan, etenkin lohen, valmistan fileinä ja painon alla. Suolakalan käyttö nykyään on kuitenkin jo terveys-syistäkin todella vähäistä.(Verenpaine). Toinen syy on kalan helppo saatavuus, jolloin ei tarvita pitkää säilyvyysaikaa, joka suolakalala on. Suolakalan näkisinkin lähinnä menneiden aikojen tapana säilöä ruokaa, koska ei ollut pakastimia.tai välkky vanha kokki.
- vanha kokki
olla viisas kirjoitti:
tai välkky vanha kokki.
En ymmärrä mitä tarkoitat,näköjään siis en ole ainakaan välkky, viisas luultavasti vielä vähemmän, koska en ymmärrä tarkoitustasi. Täsmentäisitkö siis hieman.
- sinä viisain välkky
olla viisas kirjoitti:
tai välkky vanha kokki.
Nyt hyvä neronleimaus, koska olet asiaan perehtynyt.
Minä tuossa ylempänä laitoin kuitenkin hyvän kuhaohjeen (järvikalasta).
Voisit vaihtaa palstaa toisaalle jos et osaa olla kuin negatiivisen kielteinen. (luullakseni olet aikuinen ihminen joten käyttäydy esimerkillisesti muillekin) - vanha kokki
sinä viisain välkky kirjoitti:
Nyt hyvä neronleimaus, koska olet asiaan perehtynyt.
Minä tuossa ylempänä laitoin kuitenkin hyvän kuhaohjeen (järvikalasta).
Voisit vaihtaa palstaa toisaalle jos et osaa olla kuin negatiivisen kielteinen. (luullakseni olet aikuinen ihminen joten käyttäydy esimerkillisesti muillekin)niin viestisi ei avaudu, vaikka kuinka yritän "välkyttää". Piti vielä lisäämäni tuohon ylempänä kirjoittamaani vastineeseen oivasta kuhaohjeestasi, mainostamani Kertunkala on myös jaloste, josta varsinainen kalanmaku on hävinnyt runsaiden muiden makujen tieltä. Mutta se, samoin kuin isäsi kehittämä "sipulikuha" maistuu varmasti monille, sillä ei kai aina tarvitse sen raaka-aineen maun olla hallitseva.
Olen kyllä yrittänyt olla positiivinen lähes kaikissa kannanotoissani, mutta joskus olen totaalisti eri mieltä ja tuon sen myös julki.
Luullakseni olen aikuinen, sillä piakkoin tulee 70 täyteen, mutta olen yrittnyt säilyttää kakaramaisen luonteeni siitä huolimatta. - en suinkaan sinulle vk
vanha kokki kirjoitti:
niin viestisi ei avaudu, vaikka kuinka yritän "välkyttää". Piti vielä lisäämäni tuohon ylempänä kirjoittamaani vastineeseen oivasta kuhaohjeestasi, mainostamani Kertunkala on myös jaloste, josta varsinainen kalanmaku on hävinnyt runsaiden muiden makujen tieltä. Mutta se, samoin kuin isäsi kehittämä "sipulikuha" maistuu varmasti monille, sillä ei kai aina tarvitse sen raaka-aineen maun olla hallitseva.
Olen kyllä yrittänyt olla positiivinen lähes kaikissa kannanotoissani, mutta joskus olen totaalisti eri mieltä ja tuon sen myös julki.
Luullakseni olen aikuinen, sillä piakkoin tulee 70 täyteen, mutta olen yrittnyt säilyttää kakaramaisen luonteeni siitä huolimatta.Tarkoittanut tuota viestiä viisaudesta tai tyhmyydestä.
Vaan hähelle joka laittoi nimimerkit
yritätkö-..olla viisas.Olen pahoillani jos luulit että se oli sinulle.
Olet muuten oukeassa että tässä kuhassa on sipulin maku tosi dominoiva,joku pitää joku ei.
Mutta tulin äsken kaupasta ja ostin merilohta, ja nyt teen liemen tähän kertun kalaan ja kerron sinulle sitten mielipiteeni. Mutta yritän tehdä makean liemen vaikkakin sanoit että on kuin karkkia söisi, dominoiko nyt sokeri.. - vanha kokki
en suinkaan sinulle vk kirjoitti:
Tarkoittanut tuota viestiä viisaudesta tai tyhmyydestä.
Vaan hähelle joka laittoi nimimerkit
yritätkö-..olla viisas.Olen pahoillani jos luulit että se oli sinulle.
Olet muuten oukeassa että tässä kuhassa on sipulin maku tosi dominoiva,joku pitää joku ei.
Mutta tulin äsken kaupasta ja ostin merilohta, ja nyt teen liemen tähän kertun kalaan ja kerron sinulle sitten mielipiteeni. Mutta yritän tehdä makean liemen vaikkakin sanoit että on kuin karkkia söisi, dominoiko nyt sokeri..Näin voisi sanoa, sillä suutuntuma on makeankirpeähkö, mutta täyteläinen. Etikka ja sokeri ovat pääosissa. Tee kalasta poikittaisia suikaleita, enintään sentin levyisiä. Muista vuorokauden maustumisaika. Kerrothan kuinka onnistui ja piditkö makeasta kalasta.
- lohien päällä
vanha kokki kirjoitti:
Näin voisi sanoa, sillä suutuntuma on makeankirpeähkö, mutta täyteläinen. Etikka ja sokeri ovat pääosissa. Tee kalasta poikittaisia suikaleita, enintään sentin levyisiä. Muista vuorokauden maustumisaika. Kerrothan kuinka onnistui ja piditkö makeasta kalasta.
kerkesin kuitenkin ennen vastaustasi viipaloimaan.
Ja tein sellasia sentin siivuja, mutta en kuiteskaan vinottain mutta haitanneeko tuo?
Sitä jäin miettimään että pitäisikö laittaa jotakin painoa päälle, koska tein "pitkään liemeen" Ja nousi pinnalle, vaiko laskeutuuko imeytyessään.Ja ilman muuta kerron tuloksesta. - että pitäisikö
lohien päällä kirjoitti:
kerkesin kuitenkin ennen vastaustasi viipaloimaan.
Ja tein sellasia sentin siivuja, mutta en kuiteskaan vinottain mutta haitanneeko tuo?
Sitä jäin miettimään että pitäisikö laittaa jotakin painoa päälle, koska tein "pitkään liemeen" Ja nousi pinnalle, vaiko laskeutuuko imeytyessään.Ja ilman muuta kerron tuloksesta.Rekisteröityä ettei tulisi näitä ikäviä väärinkäsityksiä, joista vain pahoittaa mielensä.
- vanha kokki
että pitäisikö kirjoitti:
Rekisteröityä ettei tulisi näitä ikäviä väärinkäsityksiä, joista vain pahoittaa mielensä.
Kansi päälle ja viileään paikkaan maustumaan.
En viitsi rekisteröityä, koska Teppo-moi! ehti rekisteröimään nimimerkkini, enkä tiedä kuinka kauan yleensäkään jaksan roikkua täällä, kun on minulla muitakin harrastuksia ja täällä on alkanut esiintyä oikeastikin asioista tietäviä jotka myös haluavat neuvoa ja opastaa tietoa kyseleviä. "Ei sota yhtä miestä kaipaa", mutta toistaiseksi nyt seuraan mielenkiinnosta näitä kirjoitteluja. - oivasta ohjeesta
vanha kokki kirjoitti:
Kansi päälle ja viileään paikkaan maustumaan.
En viitsi rekisteröityä, koska Teppo-moi! ehti rekisteröimään nimimerkkini, enkä tiedä kuinka kauan yleensäkään jaksan roikkua täällä, kun on minulla muitakin harrastuksia ja täällä on alkanut esiintyä oikeastikin asioista tietäviä jotka myös haluavat neuvoa ja opastaa tietoa kyseleviä. "Ei sota yhtä miestä kaipaa", mutta toistaiseksi nyt seuraan mielenkiinnosta näitä kirjoitteluja.Tämä oli mielenkiintoinen tuttavuus, ja yllättävän hyvää vaikka aluksi epäilinkin.
Vaikka kala oli leikattaessa pehmeää ajattelin että hajoaa rakanne vallan, mutta näin ei käynytkään, vaan se ikäänkuin kiinteytyi.
Ja nyt ymmärrän myös tämän "väljän" liemen tarkoituksen, sanoinpa hassusti kiinteytyi mutta myöskin imi itseensä, no kuinka nyt vain, mutta oli helppo tehdä. maukas ja hyvä juttu kun ei kaikki maistu aina graaville.
Kuitenkin tässä maistuu kala.
Ilmeisesti onnistuin sokerin kanssa koska maistuu myös makeahkolle muttei liikaa.
En mitannut sokerin määrää mutta useampia erikokoisia kourallisia meni, ja taas maistelin.
Tätä tulen tekemään toistekin ja kokeilen eri kaloilla.
vein muuten appivanhemmille myös maistiaisia naapuriin, käyn illalla kyläilemässä ja kysäisen mitä pitivät.
Mutta minä tykkäsin mausta, joten et turhia kehu kertun kalalla kuulumisiin.. - vanha kokki
oivasta ohjeesta kirjoitti:
Tämä oli mielenkiintoinen tuttavuus, ja yllättävän hyvää vaikka aluksi epäilinkin.
Vaikka kala oli leikattaessa pehmeää ajattelin että hajoaa rakanne vallan, mutta näin ei käynytkään, vaan se ikäänkuin kiinteytyi.
Ja nyt ymmärrän myös tämän "väljän" liemen tarkoituksen, sanoinpa hassusti kiinteytyi mutta myöskin imi itseensä, no kuinka nyt vain, mutta oli helppo tehdä. maukas ja hyvä juttu kun ei kaikki maistu aina graaville.
Kuitenkin tässä maistuu kala.
Ilmeisesti onnistuin sokerin kanssa koska maistuu myös makeahkolle muttei liikaa.
En mitannut sokerin määrää mutta useampia erikokoisia kourallisia meni, ja taas maistelin.
Tätä tulen tekemään toistekin ja kokeilen eri kaloilla.
vein muuten appivanhemmille myös maistiaisia naapuriin, käyn illalla kyläilemässä ja kysäisen mitä pitivät.
Mutta minä tykkäsin mausta, joten et turhia kehu kertun kalalla kuulumisiin..Ja tietysti vielä kivempaa, että se maistui myös.
Ihan pikkuvinkkinä, voit kirpeämmän maun saadaksesi hieman lisätä etikan suhdetta. Kun ja jos seuraavalla tuota teet, laita suhteeksi 1 osaa rajamäen väkiviinaetikkaa ja 3 osaa vettä, muuten samalla tavalla. Riittävä määrä lientä takaa kalan tasaisen kypsymisen. - kalan tuoreus !
vanha kokki kirjoitti:
Ja tietysti vielä kivempaa, että se maistui myös.
Ihan pikkuvinkkinä, voit kirpeämmän maun saadaksesi hieman lisätä etikan suhdetta. Kun ja jos seuraavalla tuota teet, laita suhteeksi 1 osaa rajamäen väkiviinaetikkaa ja 3 osaa vettä, muuten samalla tavalla. Riittävä määrä lientä takaa kalan tasaisen kypsymisen.Makuero on suuri tuoreen ja "tuoreen" kalan välillä.
Monet tiskillä ja torillakin lojuneet kalat eivät olet oikeasti tuoreita.
Graavatusta kalasta tulee ihan eri makuista kun se on tuoretta.
Ei tarvitse kuin karkeaa merisuolaa, ripaus sokeria, itse laitan ihan lievästi morttelissa rikottuja valkopippureita, joskus jonkun kokonaisen mustapippurinkin, ja tuoretta tilliä päälle ja paketti kylmään !
- joskus että tyttö
nuorena ja kala tuoreena se muuten pitää paikansa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841