Voisiko joku ystävällisesti kertoa, kuinka paljon on 5G:tä. Olimme lomareissussa ja siellä huvipuistossa olisi ollut sellainen vuoristorata jossa mainittu 5G:tä. Emme menneet tähän laitteeseen, mutta jäin miettimään, kestäisikö itse tuollaista. Eräässä toisessa radassa olimme ja siinäkin tuntui aika tavalla G voimat, mutten usko että oli niin paha, kuin tämä toinen joka meni myös pää ales päin.
Kuinka paljon siis ihminen kestää, siis tällainen normaali ihminen? Ja onko vuoristoratojen G voimakohdat vain hetkellisiä? Luin jostain että 4,5 G:ssä ihmisen näkö alkaisi hämärtymään ja muuttumaan putkimaiseksi...
Tykkään kovasti vuoristoradoista, mutten ole enää varma uskallanko mennä juuri 5G:n rataan!
Toivoisin asiallisia vastauksia.
G-voimat vuoristoradoissa
24
7776
Vastaukset
- Jonsson.
5 G:tä tarkoittaa yhtäkuin sitä, että elimistö joutuu kantamaan 5-kertaisesti elimistön normaalin painon. Jos painat 60 kg, niin 5 G:n kaarteessa istuimeesi ja elimistöösi (soveltaen) kohdistuu 5x60 = 300 kg voima. Esimerkiksi niskalihakset joutuvat kannattelemaan pään painon, joka on 5-kertainen (ja siksi usein ensimmäisenä huomaa pään retkahtavan ja olevan mahdotonta sitä kannatella).
G-voimien sietäminen pyörtymättä riippuu asennosta ja monesta muustakin tekijästä, mm. henkilön terveydestä, verenpaineesta, käytetystä "vastustustekniikasta", sekä ennen muuta kuormituksen kestosta. Hyvinkin korkeita G-kuormituksia pystyy sietämään, jos niiden kestoaika jää alle 4 sekunnin. Tämän jälkeen 4-5 G:tä on yleensä maksimi ilman mitään erikoisjärjestelyjä.
http://csel.eng.ohio-state.edu/voshell/gforce.pdf
G-voimien kestävyys on yksilöllistä ja esimerkiksi makuuasennossa niitä kestää edelleen paremmin kuin istuma-asennossa (esimerkiksi 9 G:tä). Seisaaltaan kestäminen on heikointa, koska kaikki veri valahtaa heti jalkoihin ja pyörtyminen on varsin todennäköistä jo alhaisissa G-voimissa.
Pyörtyminen johtuu siis siitä, että aivot eivät saa riittävästi verta (happea), verenpaine aivoissa putoaa liikaa.
Ns. g-housuilla (g-puvulla, engl. g suit, anti-g suit, anti-g-trousers) voi auttaa asiaa. Niissä ulkoisella ylipaineella puristetaan housut tiukasti jalkojen suuria lihaksia vasten, jolloin veren valuminen (jääminen) sinne hetksksi estyy ja aivojen verensaanti turvautuu.
http://www.daviddarling.info/encyclopedia/A/antigsuit.html
http://flug-revue.rotor.com/FRHeft/FRH9908/FR9908d.htm
G-housut kytketään lentokoneen automaattiseen paineistuslaitteeseen, joka automaattisesti paineistaa housut, kun anturit tunnistavat kohonneen g-voiman.
Seuraavassa saman tyyppisen paineistetun avaruuspuvun demonstraatio. Toiminta muistuttaa g-housuja. Avaruudessahan (korkealla ilmakehässä) kaivataan sitä ilmakehän painetta.
http://www.youtube.com/watch?v=WBi69V8oNuw
"The pneumatic "anti-g-trousers" consist of five interconnected air chambers, which cover the lower abdomen, thighs and lower leg. The trousers are connected via a hose and an anti-g-valve to the pressure system of the aircraft, (air pumped away from the engine). If the aircraft accelerates from between 1.5 to 2 g the trousers are automatically inflated, depending on the strain the centrifugal force has on the body."
Jos yksilöllisesti kärsii vaikkapa alhaisesta verenpaineesta, niin saattaa alttius pyörtymiselle lisääntyä. Varmaan myös muitakin fysiologisia tekijöitä on.
Seuraavassa harjoittamaton "noviisi" ei hallitse oikeaa tekniikkaa ja pyörtyy:
http://www.youtube.com/watch?v=aaDTk0ArbBE
Joskin hieman parempaa tekniikkaa, jossa jalkalihaksia yhteen puristamalla estetään veren valahtamista jalkoihin:
http://www.youtube.com/watch?v=Sbxguzogm1Q&feature=related
Yleensä ehkä 4 G:tä pidetään normaalitilanteessa maksimina. Ja esimerkiksi normaaliluokan lentokoneita ei mitoiteta (eikä saa kuormittaa) yli 3.8g ja –1.52g.
http://en.wikipedia.org/wiki/G-force#Human_g-force_experience
Seuraavassa varsin vaikuttava esitys:
http://www.youtube.com/watch?v=5_BNu9cEd8o
Joissain akrobaattiesityksissä 12 G:n voima hetkellisesti ei ole tavatonta (mm. ns. tykinkkulana toimiminen, laskeutumisessa verkkoon).
Ihmisen kallo saattaa kestää jopa 40 G:n törmäyksen, jota pidetäänkin fataliteetin raja-arvona törmäyskokeissa.
Asiaan vaikuttaa tietenkin myös mittausmenetelmä ja kohta. Tässä oli lähinnä käsitelty positiivista g-voimaa istuvaan kohteeseen, mutta sehän ei rajoita mitenkään todellisen voiman vaikutussuunnan vaihtoehtoja.
Se että vuoristorata kääntää henkilön ylösalaisin, ei varsinaisesti silti aiheuta negatiivista g-voimaa, koska henkilö pysyy tuoliin kahlittuna suuren positiivisen g-voiman johdosta (ja näin ollen hänen kääntämisensä ylösalaisin mahdollisesti vain vähentää g-kuormitusta 2 G:llä, elikkä maapallon vetovoima vähentää, eikä lisää ennestään positiivista kuormitusta).- sitten henki
yli 4,8 G kiihdytyksissä n. 5 %harjaantumattomista ihmisistä menettää näkönsä lopullisesdt5i
yli 7,2 % kiihdytyksissä n. 3,5 % harjaantumattomista ihmisistä menettää henkensä.
Lentolääkärinä en missään nimessä suosittele tällaisia tivolinehkeitä. - Niiskuli-08
..Jonssonin vastauksesta. Varsin valaiseva vastaus. =)
sitten henki kirjoitti:
yli 4,8 G kiihdytyksissä n. 5 %harjaantumattomista ihmisistä menettää näkönsä lopullisesdt5i
yli 7,2 % kiihdytyksissä n. 3,5 % harjaantumattomista ihmisistä menettää henkensä.
Lentolääkärinä en missään nimessä suosittele tällaisia tivolinehkeitä.Koska kolareissa sokeutuisi valtavia märiä ihmisiä,, kun ottaa huomioon kolareiden määrän. Joskin kolareissa kiihtyvyys kohdistuu toiseensuuntaan eikä istumalihaksiin päin.
Yksi teki vissiin vapaaehtoisesti 30g jarrutuksia vesi altaaseen, kuhan raketti ensin kiihdytti laitten vauhdin. parin päivän sokeuksia tuli hepulle, siinäkin kyllä hidastuvuus vaikutti nenän suuntaan.
En ole kyllä kuullut tuosta 4,8 h, ja viiden prosentin suhteesta koskaan keltään..
Saksassa tulevat hävittäjälentäjät testataan pistämällä kylmiltään 5g sentrifuukiin. Noo kai ne sallii 5% tulevan sokeina pihalle,ja sanovat ettei susta taida tulla lentäjää, koska sä et nää enää koskaan mitään.. Joten eipä pidä tuo paikkansa.. Toisaalta kuoleehan sunnuntai kävelylläkin ihmisiä, miksei sitten joku oisi vuoristorataan..
Jokatapauksessa 5G on paljon jos ei valmistaudu.. kädet ei nouse enää, samoin jalat pysyy maassa vaikka mitä tekisi.. osa pyörtyy jos voima on pidempään läsnä,, 4-5sekuntia- ei mene henki
airfoil kirjoitti:
Koska kolareissa sokeutuisi valtavia märiä ihmisiä,, kun ottaa huomioon kolareiden määrän. Joskin kolareissa kiihtyvyys kohdistuu toiseensuuntaan eikä istumalihaksiin päin.
Yksi teki vissiin vapaaehtoisesti 30g jarrutuksia vesi altaaseen, kuhan raketti ensin kiihdytti laitten vauhdin. parin päivän sokeuksia tuli hepulle, siinäkin kyllä hidastuvuus vaikutti nenän suuntaan.
En ole kyllä kuullut tuosta 4,8 h, ja viiden prosentin suhteesta koskaan keltään..
Saksassa tulevat hävittäjälentäjät testataan pistämällä kylmiltään 5g sentrifuukiin. Noo kai ne sallii 5% tulevan sokeina pihalle,ja sanovat ettei susta taida tulla lentäjää, koska sä et nää enää koskaan mitään.. Joten eipä pidä tuo paikkansa.. Toisaalta kuoleehan sunnuntai kävelylläkin ihmisiä, miksei sitten joku oisi vuoristorataan..
Jokatapauksessa 5G on paljon jos ei valmistaudu.. kädet ei nouse enää, samoin jalat pysyy maassa vaikka mitä tekisi.. osa pyörtyy jos voima on pidempään läsnä,, 4-5sekuntiaMielestäni aloittajan kysymys oli täysin ylimitoitettu ja pöljä, joten vastasin sen mukaisesti.
Oikea vastaus toki on: Jos et ole vakavasti sairas, sydänvikainen tai heikkokuntoinen ja jos ylipäätään menet huvipuistoon, niin voit olla täysin varma siitä, että huvipuiston laitteet eivät ole vaarallisia. Ei mikään huvipuisto pidä sellaisia laitteita joista olisi edes teoreettista uhkaa terveelle ihmiselle.
- poli
ihminen kestää vaa 2,5g katoin yhestä ohjelmasta
- jepullis
juu meijä lentokoneessa on g voima mittari ja näyttää välillä 3 tai 4 g silmukassa
- Anonyymi
Niin siis miten sitten olin (ja moni muukin) 4,7g (tietääkseni) laitteessa ilman mitään "ongelmia"?
- lukiolaispoika
ei ole olemassakaan, koska keskipakoisvoimaa ei ole oikeasti olemassa vaan se on keskihakuisvoima! Siis esim pyörähdystyylillä ei voida kovin pitkälle kuulaa työntää koska kuula pyrkii keskelle, elikkä pään sisään, hengenvaarallista.
- ölkjlkjlkjlkjjj
Jos tarkastelukoordinaatisto sidotaan henkilöön, niin silloin hän kokee todellisen keskipakoisvoiman. Voima siis työntää häntä keskipisteestä poispäin kaarteessa. Voima on täysin 100% todellinen ja havaittavissa vaikkapa kaarteessa autolla ajettaessa. Pakoisuutta EI voi nimittää hakuisuudeksi!
Keskihakuisvoima on se vastusvoima, joka lopulta pitää henkilön kaarteessa. Ja mm. kaarreajossa pitää hakuisuus- ja pakoisuusvoimien olla yhtä suuret, jotta kaarre jatkuisi kaarteena.
Kaarretilanteessa (kaartavaan objektiin sidotussa koordinaatistossa) on siis olemassa sekä keskipako-, että keskihakuisuusvoima, joiden yhteisvaikutuksesta muodostuu kaarteen kaarevuus. Jos keskipakovoima kasvaa, niin kaarteen säde kasvaa ja jos keskihakuisuusvoima kasvaa, niin kaarre tiukkenee.
Keskipakovoima on siis olemassa ja parempi nimitys voimalle, joka pyrkii heittämään objektin kaarteessa esimerkiksi ulos autosta. Toinen tapa on tietenkin ajatella, että suoraviivainen liike pyrkii jatkumaan, ja keskipakovoima johtuu siitä, mutta ei se silti poista kyseistä voimaa!
http://en.wikipedia.org/wiki/Centrifugal_force
Se mitä voimia on ja miksi niitä kannattaa nimittää riippuu siitä missä ja miten asiaa tarkastellaan. Kaikilla voimilla on vastavoimansa jos kappale ei kiihdy tarkastelukoordinaatistossa.
- verenpaine vaikuttaa
http://www.youtube.com/watch?v=TJi1vi9XHWY&feature=related
Edellisen pätkän mukaan verenpainetaudista on periaatteessa hyötyä ainakin G-voimien siedossa: esimerkiksi lyhyt ja lihava henkilö, jolla on korkea verenpaine kestää vaikka minkälaisia g-vetoja. Sen sijaan pitkä ja hoikka, jolla on matala verenpaine, pyörtyy välittömästi..
Elikkä ennen g-vetoa kannattaa jotenkin saada verenpaine nousemaan. Voisi tehdä seuraavanlaisen sekoituksen:
suolaa, sinappia, salmiakkia, kahvia, alkoholia,...??
ja hulauttaa sen kurkkuun vähän ennen testiä ja lisäksi jotenkin esimerkiksi raivostumalla saada verenpaineensa nousemaan. Pitää tietenkin varoa, ettei sitten tule vastareaktiota testissä, koska korkeata voi seurata erityisen matala paine... ???- henki menee
Tällainen keskustelu on täysin järjetöntä.
Yksi pöljä heittää alkuun idioottimaisen kysymyksen johon muut sitten vastailevat ties mitä soopaa jauhaen.
Vuoristorata ei ole vaarallinen tavallisen terveille ihmisille. Lääketieteelliset esim. Edelliset verenpaineneuvot ovat täysin perseestä. Vedä vittu korvilles ja tunge jääpuikko perseesees on aivan yhtä hyvä neuvo.
Vakavasti sairaat jatkuvassa lääkityksessä olevat ovat eri asia. Heitä opastaa oma lääkärinsä - Luulija
henki menee kirjoitti:
Tällainen keskustelu on täysin järjetöntä.
Yksi pöljä heittää alkuun idioottimaisen kysymyksen johon muut sitten vastailevat ties mitä soopaa jauhaen.
Vuoristorata ei ole vaarallinen tavallisen terveille ihmisille. Lääketieteelliset esim. Edelliset verenpaineneuvot ovat täysin perseestä. Vedä vittu korvilles ja tunge jääpuikko perseesees on aivan yhtä hyvä neuvo.
Vakavasti sairaat jatkuvassa lääkityksessä olevat ovat eri asia. Heitä opastaa oma lääkärinsäKeskustelu on ihan asiallista, ei ole huonoa kysymystä ensinkään. Mutta näköjään vastaajia on joka lähtöön. Itse jauhat eniten soopa sekaan.
Aloittaja kysyy asiallisen kyssärin, johon haluaa vastauksen, ei kaikki tiedä kaikkea.
Jääpuikot ei kuulu anatomiaan tällä palstalla. - Kyssäri ?
Luulija kirjoitti:
Keskustelu on ihan asiallista, ei ole huonoa kysymystä ensinkään. Mutta näköjään vastaajia on joka lähtöön. Itse jauhat eniten soopa sekaan.
Aloittaja kysyy asiallisen kyssärin, johon haluaa vastauksen, ei kaikki tiedä kaikkea.
Jääpuikot ei kuulu anatomiaan tällä palstalla.Olen kuullut, että jos kävellessä liukastuu ja kaatuu selälleen, niin päähän ja aivoihion kohdistuvat G-voimat voivat saada jopa yli 20 G:n paikallisia arvoja. Eivätkö ne ole vaarallisia.
Pysyn toistaiseksi kotona sängyssä odottaen asiallisia vastauksia vaarattomaan liikkumiseen. Olisiko ehkä hyvä määrätä kypärä pakolliseksi tiellä kävelijöille ? - Vyysikko
Kyssäri ? kirjoitti:
Olen kuullut, että jos kävellessä liukastuu ja kaatuu selälleen, niin päähän ja aivoihion kohdistuvat G-voimat voivat saada jopa yli 20 G:n paikallisia arvoja. Eivätkö ne ole vaarallisia.
Pysyn toistaiseksi kotona sängyssä odottaen asiallisia vastauksia vaarattomaan liikkumiseen. Olisiko ehkä hyvä määrätä kypärä pakolliseksi tiellä kävelijöille ?vakavaa ole.
Itse kerran liukastuin ja siitä seurasi 4:n päivän täydellinen muistinmenetys, aivotärähdys ja 2 viikkoa jatkuvaa päänsärkyä.
G voimia en osaa arvioida mutta olin aika pelti kiinni kaatuessani, joten tälli ollut varmaan melkoinen =) - fdsf
jos tuo ei mitään niin tässä on lähes 2 kertainen määrä g-voimia kuten tuossa 2.5g https://www.youtube.com/watch?v=j8i04jBLI5I
- jepullis
tota joo ei todellakaan oo viittä geetä huvipuistossa olen vetänyt silmukkaa ja käyny huvi puistossa niin kyllä silmukka tuntuu vähänniinku pahemmalta huvi puistossa on varmaa pahimmillaa 1g en silti 100% varma oo
- abiturientti
Tiedätkö mitä G tarkottaa? 1G:n voima kohdistuu ihmiseen, joka seisoo maanpinnalla. Huvipuistojen laitteissa on taatusti sitä suuremmat voimat. :-P
G= kappaleeseen (tässä tapauksessa ja lentäjä slangissa ihmiseen) kohdistuva gravitaatiovoima.. Lasketaan massa*putoamiskiihtyvyys (n.9.81 (m^2)/s)
Käytännössä tarkottaa siis, juuri sitä mitä joku aiemmin sanoi.. 2G altistama ihminen joutuu tekemään 2 kertaa enemmän hommia kannatellessaan elimiä sisällään, kuin maanpinnalla seisoskelija. Aivankuin hänen kehonsa painaisi kaksinkertaisesti normaaliin verrattuna. - Lintsisärkkispoweri
Esim suomessaki on kieppi on yli 3geen ukko on jopa 4geetä! Ja sit boosteriki oli mut en muista niitä on kyllä. :D
- Abiturientti
Keskipakoisuus ja -hakuisuus... Hmh. Vähänpä ootte fysiikkaa lukenu. Noi ovat vain fysiikanlakien arkipäiväistyksiä. :-P
Jos nämä ko. voimat olisivat kaarteessa yhtä suuret, kuinka selität normaalikiihtyvyyden eli sen, että kappale ylipäänsä kääntyy, eikä jatka suoraan eteenpäin, mikä tapahtuisi jos siihen vaikuttavien voimien summa olisi 0?? Kaarteessahan kappaleen liiketila muuttuu: kyseessä on jonkin sortin kiihtyvyys!! Kai sentään Newtonin toinen on herroille tuttu kaava. Eikös sitä nimitetä fysiikan peruslaiksi?
Se "hakuisuus"-voima on todellisuudessa kaarteessa olevan auton tapauksessa kitka, pyöritettävän lingon tapauksessa remmin tukivoima ja lentokoneessa siipien ja siivekkeiden noste. Ja nämä aiheuttaa kappaleelle ns. normaalikiihtyvyyden, jonka suunta on kappaleen kulkeman kaaren kuvitteelliseen keskipisteeseen.
Voitte itse tehdä mittauksia ja laskea esim. Autolla rinkiä ajamalla (jos jostain löydätte renkaiden kitkakertoinen), että autoon kohdistuva kitka voima on sama, mitä tarvitaan pitämään se ympyrä radalla.. Muistattehan laskee vektoreina, jotta merkit ja tulee oikein.. Suunnista ei tarvii välittää, koska laskun kannalta tärkeät voimat ovat kaikki samassa linjassa.. Auton massa supistuu kaavassa pois, joten siitäkään ei tarvii välittää.. Muistakaa virhearvioinnit!!!
Tuossa tarvittavia kaavoja:
Newton II: F= ma
Norm.kiihtyv.: a= (v^2)/r
Kitka: F= yN (y='myy')
Jos laskut onnistuu, huomaatte, että kitka on fysiikan lakien mukaan (kappaleeseen vaikuttava voima, aiheuttaa sille tietyn kiihtyvyyden) ainoa voima, joka autoon vaikuttaa, joten mitään keskipakoisvoimaa ei ole.. Kyse on juuri massan hitaudesta: kappale pyrkii säilyttämään liiketilansa, eli jatkamaan suoraan eteenpäin.. Huvipuistolaitteen 5G on ainakin osittain vain mainospuhetta, ja todellisenakin vain hyvin hetkellistä esim. vuoristoradan silmukan alimmassa kohdassa, missä huippukiihtyvyys optimiolosuhteissa voi ollakin 5 G sekunnin murto-osan.
Epäilijä voi ladata älypuhelimeensa kiihtyvyysmittarin. ; )- Anonyymi
5G löytyy kohta jokaiselta bussipysäkiltäkin. Sen hyödyntämiseksi täytyy tietysti olla melko uusi älypuhelin.
- Anonyymi
Taigassa just käyneenä niin 4,5geetä kyllä tuntuu...
- Anonyymi
Viidennen varvin aikana G-mies Jerry Cottonin kiihtyvyys on 5 g tienoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221691
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658