Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Teksturoitu soijapapurouhe

onko terveellistä?

Mitä tämä "teksturointi" tarkoittaa? Liittyykö se jotenkin tähän geenimuunteluun?

Minä kuvittelin että tuo soijarouhe on terveellistä kun ravintoarvot ainakin on niin hyvät.

12

6165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole
    • drygujio

      Eikös täsmälleen sama kysymys käsitelty muutama kuukausi sitten ja kysyjäkin oli ilmeisesti sama (ainakin teksti oli hyvin samankaltainen, mutten viitsi etsiä sitä aiempaa).

      • ainakaan

        kysyny mitään tämmöstä aikasemmin. vai että oli oikein "samankaltainen".. joku toinenkin on näköjään kiinnostunut SAMASTA ASIASTA.

        joo en minä ole sama henkilö.


      • joka kysyi aiemmin
        ainakaan kirjoitti:

        kysyny mitään tämmöstä aikasemmin. vai että oli oikein "samankaltainen".. joku toinenkin on näköjään kiinnostunut SAMASTA ASIASTA.

        joo en minä ole sama henkilö.

        Kun luin jostain että teollinen käsittely tekee soijasta epäterveellistä jopa terveydelle vaarallista


    • c.A.Sf.

      "Texturized vegetable protein" = "teksturoitu soija" = ekstruusiokäsitelty, vähärasvainen soija (kasviperäinen proteiini).

      Ekstruusiokäsittely ei ole geenimuuntelua, vaan teollisuusprosessi, jossa soija altistetaan korkealle paineelle ja leikkausvoimille lämmityksen alaisena. Prosessi on sama, jolla valmistetaan useimmat aamiaismurot ja mm. juustosnacksit. Raaka-aineena voi toki olla geenimuunneltu soija.

      • niin....

        mistäs sen sitten tietää mikä on geenimuunneltua ja mikä ei? onko jokin huomiollepantava seikka mistä voisi tämän todeta?


      • vituttaa.com

        Ihmisravinnoksi ei vielä toistaiseksi sallita yli 0,9 painoprosentia ylittäviä määriä gmo-aine tai lisäaineosia.
        Soijalesitiiniä näytetään lisättävän vähän kaikkiin rasvoihin, yös Beceliin..


      • two-socks
        vituttaa.com kirjoitti:

        Ihmisravinnoksi ei vielä toistaiseksi sallita yli 0,9 painoprosentia ylittäviä määriä gmo-aine tai lisäaineosia.
        Soijalesitiiniä näytetään lisättävän vähän kaikkiin rasvoihin, yös Beceliin..

        Pakko viilata pilkkua tähän väliin, että toistaiseksi gmo-ainesta sisältäviä elintarvikkeita ei sallita ihmisravinnoksi SUOMESSA. Monissa muissa maissa ne on olleet markkinoilla jo vuosikymmeniä..


    • johannes19

      Teksturoidulla soijarouheella viitataan rouheeseen, jota syntyy ikäänkuin sivutuotteena soijasta öljyä puristettaessa. Ravintoarvot tosiaankin ovat aika kohdallaan, kun kuivanahan tavarasta on puolet proteiinia - ja rautaa ja kaikkea muutakin terveellisehköä on aika runsain mitoin.

      Teksturointi ei viittaa millään tavoin sinua huolestuttavaan geenimanipulointiin, vaan täytynee ihan itse selvittää, millaista raakasoijaa kukin valmistaja käyttää. Esimerkiksi soyappetitin tuotteista erikseen netissä mainittiin, että kyseessä on nimenomaan ei-geenimanipuloitua soijaa. Kannattaa muissa tapauksissa asia tarkistaa, sillä suurin osa maailman soijasta on kuitenkin geenimanipuloitua. Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on manipuloitu.

      • AKRYYLIAMIDI

        Onko soijajauho teksturoitua. Olen aiemmin käyttänyt soijajauhoa mutta tuon mahdollisen teksturoinnin vuoksi olen lopettanut kun teksturointi "muuttaa" soijan epäterveelliseksi.


      • johannes19
        AKRYYLIAMIDI kirjoitti:

        Onko soijajauho teksturoitua. Olen aiemmin käyttänyt soijajauhoa mutta tuon mahdollisen teksturoinnin vuoksi olen lopettanut kun teksturointi "muuttaa" soijan epäterveelliseksi.

        Jos taas kerran tarkastellaan erästä soyappetitin tuotetta, niin parikymmentä prosenttia rasvaa viittaisi erittäin vahvasti teksturoimattomasta aineksesta jauhettuun tavaraan. Soijajauhoakin löytyy toki vähärasvaista, jossa rasvaa on alle prosentti - ja tämähän lienee tehty nimenomaan välttelemästäsi proteiini- ja kuitupitoisesta raaka-aineesta, joka jää soijaöljyä puristettaessa yli. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.


      • Hubax
        AKRYYLIAMIDI kirjoitti:

        Onko soijajauho teksturoitua. Olen aiemmin käyttänyt soijajauhoa mutta tuon mahdollisen teksturoinnin vuoksi olen lopettanut kun teksturointi "muuttaa" soijan epäterveelliseksi.

        Soijajauhoa ei ole teksturoitu; teksturoinnilla soijatuotteille (vaikkapa soijapihviä tehtäessä) saadaan aikaan rakenne kuten edellä on mainittu.

        Ekstruusiokäsittely ei tee soijasta epäterveellistä. Esim. akryyliamidia ei muodostu kun olosuhteet eivät ole sille suotuisat (muodostumiseen tarvittaisiin korkean lämpötila asparagiinia sokeria).

        Soijassa on fytoestrogeenejä eli runsas käyttö vähentänee miehillä parranajon tarvetta... :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe