Kasvisruokaa

vantaalle

9

1422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • idea..

      kun joillain sattuu tuo kasvisruokapäivä samalle päivälle liikuntapäivän kanssa ja ei sitä sitten oikein kasvisruualla jaksa.

      mutta sinänsä idea on kyllä ihan ok, sitä vain ei ole loppuun asti mietitty. kotona taidankin ottaa tuon käytännön että yhtenä päivänä on kasvisruokaa.

      • just...

        "aika huono idea kun joillain sattuu tuo kasvisruokapäivä samalle päivälle liikuntapäivän kanssa ja ei sitä sitten oikein kasvisruualla jaksa."

        Eipä nuo nykyajan nuoret muutenkaan jaksa enää mitään. Olisiko lihansyönnissä vika?

        Pahimmat makkaranmussuttajat ajavat lähikauppaan autolla, kun taas vege kävelee 10 kilsan päähän.


      • Täti Vihreä

        Ihmettelen, kun aina sanotaan "ettei kasvisruualla jaksa". Itse kun olen (tosin olen jo aikuinen enkä enää koululainen) huomannut viime aikoina siirryttyäni yhä enemmän kasvispainotteiseen ruokavalioon, että nälkä tulee itse asiassa kasvispäivinä jopa myöhemmin kuin aiemmin. Ilmeisesti kasvisruuassa on sen verran enemmän elimistön tarvitsemia aineita, ettei vatsa hinkuakaan heti lisää? Syön sitä kyllä ihan reippaasti vatsan täyteen niin kuin liharuokaakin.

        Mietinkin, onko tuossa väitteessä todella perää, vai onko se vain meidän sekasyöjien tietoisesti tai tiedostamattamme ylläpitämä myytti? Eikös kylläisyyteen vaikuta myös enemmän ruuan koostumus yleensä, eli esim. hiilihydraattien määrä? Esim. Akuutin sivuilla (http://yle.fi/akuutti/arkisto2005/250105_a.htm ) sanotaan näin:

        "Kasvipainotteinen, täysjyväviljapohjainen ruokavalio, jota muutenkin korostetaan on kylläisyydenkin kannalta hyvä.

        – Ruoan energiatiheys on hyvin merkittävä tekijä energian saannin kannalta. Mitä energiatiheämpää ruoka on eli mitä enemmän energiaa siinä on painoonsa nähden, sitä vähemmän se suhteessa tuottaa meille kylläisyyttä. Eli jos ruoka olisi energiatiheydeltään alhaisempaa, niin me voisimme syödä sitä enemmän ja me tulisimme siitä kylläisiksi ilman että me saamme niin paljon energiaa.

        – Kuitu, jota on kasvikunnan tuotteissa ja viljatuotteissa, vähentää ruoan energiatiheyttä ja on sen takia hyvä. kuitupitoinen ruoka vaatii myös enemmän pureskelua ja menee hitaammin ruoansulatuskanavassa eteenpäin ja on myös tehokas stimuloimaan kylläisyyttä välittäviä viestejä elimistössä.

        Asiantuntija: LEILA KARHUNEN, FT, erikoistutkija, Kuopion yliopisto, elintarvikkeiden terveysvaikutusten tutkimuskeskus"


      • mitä tekee..
        Täti Vihreä kirjoitti:

        Ihmettelen, kun aina sanotaan "ettei kasvisruualla jaksa". Itse kun olen (tosin olen jo aikuinen enkä enää koululainen) huomannut viime aikoina siirryttyäni yhä enemmän kasvispainotteiseen ruokavalioon, että nälkä tulee itse asiassa kasvispäivinä jopa myöhemmin kuin aiemmin. Ilmeisesti kasvisruuassa on sen verran enemmän elimistön tarvitsemia aineita, ettei vatsa hinkuakaan heti lisää? Syön sitä kyllä ihan reippaasti vatsan täyteen niin kuin liharuokaakin.

        Mietinkin, onko tuossa väitteessä todella perää, vai onko se vain meidän sekasyöjien tietoisesti tai tiedostamattamme ylläpitämä myytti? Eikös kylläisyyteen vaikuta myös enemmän ruuan koostumus yleensä, eli esim. hiilihydraattien määrä? Esim. Akuutin sivuilla (http://yle.fi/akuutti/arkisto2005/250105_a.htm ) sanotaan näin:

        "Kasvipainotteinen, täysjyväviljapohjainen ruokavalio, jota muutenkin korostetaan on kylläisyydenkin kannalta hyvä.

        – Ruoan energiatiheys on hyvin merkittävä tekijä energian saannin kannalta. Mitä energiatiheämpää ruoka on eli mitä enemmän energiaa siinä on painoonsa nähden, sitä vähemmän se suhteessa tuottaa meille kylläisyyttä. Eli jos ruoka olisi energiatiheydeltään alhaisempaa, niin me voisimme syödä sitä enemmän ja me tulisimme siitä kylläisiksi ilman että me saamme niin paljon energiaa.

        – Kuitu, jota on kasvikunnan tuotteissa ja viljatuotteissa, vähentää ruoan energiatiheyttä ja on sen takia hyvä. kuitupitoinen ruoka vaatii myös enemmän pureskelua ja menee hitaammin ruoansulatuskanavassa eteenpäin ja on myös tehokas stimuloimaan kylläisyyttä välittäviä viestejä elimistössä.

        Asiantuntija: LEILA KARHUNEN, FT, erikoistutkija, Kuopion yliopisto, elintarvikkeiden terveysvaikutusten tutkimuskeskus"

        kyllä kasvisruoka riittää ihan hyvin jos tekee kevyttä sisätyötä. mutta kun tekee vähänkin fyysisempää työtä niin itse en ainakaan pelkällä kasvisruualla pärjää. puhumattakaan siitä että koululaisilla kuluu vielä paljon energiaa kasvamiseen.


      • mitä syö...
        mitä tekee.. kirjoitti:

        kyllä kasvisruoka riittää ihan hyvin jos tekee kevyttä sisätyötä. mutta kun tekee vähänkin fyysisempää työtä niin itse en ainakaan pelkällä kasvisruualla pärjää. puhumattakaan siitä että koululaisilla kuluu vielä paljon energiaa kasvamiseen.

        Itse ainakin pärjään kasvisruualla, vaikka työstä tulee fyysistä rasitusta, plus hölkkään sinne joka päivä niin meno- kuin paluusuuntaankin (yht. 3km) ja kevyt kuntosali/joogaharjoitukset päälle (n.2 kertaa viikossa). Energiaa riittää hyvin kun syö monipuolisesti palkokasveja ja viljaa unohtamatta. Eihän lihakaan sinällään ole mikään ihmeaine, jota syömällä saa automaattisesti kaiken tarvitsemansa.


      • jkljhkjhkid
        mitä tekee.. kirjoitti:

        kyllä kasvisruoka riittää ihan hyvin jos tekee kevyttä sisätyötä. mutta kun tekee vähänkin fyysisempää työtä niin itse en ainakaan pelkällä kasvisruualla pärjää. puhumattakaan siitä että koululaisilla kuluu vielä paljon energiaa kasvamiseen.

        Yleensä nämä jaksamattomuusväitteet johtuvat siitä, että kyseinen henkilö ajattelee kasvisruoan olevan "liharuokaa", jossa vain liha on korvattu pavuilla tms. Oikeaoppinen kunnolla koostettu kasvisruoka ei ole tätä, vaan myös muiden ruoka-aineiden ravintopitoisuus pitää huomioida. Valkoinen pasta, vehnäjauhot, pikapuurot ym eivät kuulu täysipainoiseen kasvisruokaan yhtä suurina määrinä kuin tavalliseen sekaruokavalioon. Enpä yhtään ihmettele, jos kasvisruoalla ei jaksa kun pohjana on vaikkapa valkoinen makaroni. Ei sillä jaksa kukaan kasvisruokailijakaan.


      • monipuolisella
        mitä tekee.. kirjoitti:

        kyllä kasvisruoka riittää ihan hyvin jos tekee kevyttä sisätyötä. mutta kun tekee vähänkin fyysisempää työtä niin itse en ainakaan pelkällä kasvisruualla pärjää. puhumattakaan siitä että koululaisilla kuluu vielä paljon energiaa kasvamiseen.

        kasvisruoalla nimenomaan pärjää ja jaksaa tehdä fyysistä työtä. Monet huippu-urheilijat ovat kasvissyöjiä, jopa vegaaneja.


    • vege96

      Jos lihansyöjät valittaa, et ois nälkä jos ois kasvisruokaa, niin kokeilkaapa kaikki huviksenne syödä pelkkää salaattia ja näkkäriä koulussa. Tollasella "ruokailulla" joudun kasvissyöjänä selviimään sillon, kun siinä kunnon ruuassa on lihaa. Kummastakohan mahtaa jäädä enemmän nälkä, kunnollisesta kasvisruuasta vai salaatista ja näkkäristä.. Olisiko lihansyöjien niin vaikeaa ajatella vähän kasvissyöjiäkin?

      • Somedasadsadsadsads

        Eikö siellä koulussa tarjota myös kasvisruokaa, ainakin omassa koulussa on aina myös kasvisruokaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1130
    Aihe