Maakuntalehtien lempinimet?

Uteliainen

Viime päivänä tällä palstalla on ruodittu mm. Satakunnan Kansan kirjoitelmia.

Tulipa mieleen peräänkuuluttaa, josko palstalaisilta löytyisi tänne ”sivistykseksi” / viihdykkeeksi lempinimiä, joita kansan kärttyisä käsi on ikiomille maakuntalehdille antanut.

Omassa tiedossani ei ole montakaan. Hesarin tuntee tietenkin jokainen. Pohjolan Sanomat lienee vastapainoksi Posari. Itä-Savoa tiedän kutsuttavan Itukaksi, Savon Sanomia Savottalaeseksi.

Kainuun Sanomien vanha lempinimi Sonta-Siion juontanee juurensa niiltä ajoilta, kun lehti lukemisen jälkeen toimitti WC-paperin virkaa pihan perällä olevassa pömpelissä. Jos joku tietää jotain muuta lehteä kutsutun ihka samalla nimellä ihka samasta syystä, en ole kauhean hämmästynyt.

Eräät lehdet ovat poliittisesti painottuneina saaneet mehevimmät nimensä vastakkaisen leirin suusta. Esimerkiksi tuo mainittu Kainuun Sanomat (nyttemmin virallisesti sitoutumaton) oli taannoin joillekin Maalaisliittoa/Kepua vähemmän fanittaville Kirnupiimän Käyttöohje.

31

2687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hakro

      Stadilaisille Helsingin Sanomat on tietenkin Stadari, vaikka Hesarikin kyllä tunnetaan.

      Mainio kysymys sinänsä!

      • Paljasvarpainen

        Olen syntynyt stadissa 1950 Krunikassa ja asunut täällä siitä asti, enkä ole koskaan aiemmin kuullut tai lukenut nimitystä "Stadari"!


      • entinen stadilainen

        nimitys minulle tuo Stadari. Sensijaan Hesari tarkoitti ainakin ennen vanhaan Helsinginkatua,
        Helsingin Sanomat oli puolestaan Hesa.


      • moupi
        entinen stadilainen kirjoitti:

        nimitys minulle tuo Stadari. Sensijaan Hesari tarkoitti ainakin ennen vanhaan Helsinginkatua,
        Helsingin Sanomat oli puolestaan Hesa.

        Koska paljasjalkainen helsinkiläinen ei koskaan sano kotikaupunkiaan Hesaksi vaan Stadiksi, niin totta kai se on Stadari!


      • Uteliainen
        entinen stadilainen kirjoitti:

        nimitys minulle tuo Stadari. Sensijaan Hesari tarkoitti ainakin ennen vanhaan Helsinginkatua,
        Helsingin Sanomat oli puolestaan Hesa.

        Olen syntyisin Pönttövuoren takaa, mutta asuin Hesarilla (Helsinginkadulla) 1970-1979. Olen ollut Hesarin (Helsingin Sanomien) kestotilaaja aivan sieltä 1970-luvun alkuvuosista lähtien. Toisten suussa ovat saattaneet olla poikkeavatkin muodot.


      • Hakro
        Paljasvarpainen kirjoitti:

        Olen syntynyt stadissa 1950 Krunikassa ja asunut täällä siitä asti, enkä ole koskaan aiemmin kuullut tai lukenut nimitystä "Stadari"!

        Stadissa minäkin olen ikäni asunut ja vieläpä kuusi vuotta sinua pitempään, mutta en silti tunne - enkä varmaan ole kuullutkaan - kaikkia stadin slangin sanoja ja ilmauksia.


      • hesan guben
        moupi kirjoitti:

        Koska paljasjalkainen helsinkiläinen ei koskaan sano kotikaupunkiaan Hesaksi vaan Stadiksi, niin totta kai se on Stadari!

        haastattelun, jossa se sano kaupunkiaan 'hesaks'. väitti vielä uteluun, että stadi on ruotsinkielisten käyttämä slangisana.

        ehkä slangisanavalinnoilla on kielitaustansa?


    • Muikkulehti

      Kuusamossa ilmestyvä ja Koillismaan seutuvilla (Kuusamo, Posio, Taivalkoski yms.) yleisesti tilattu lehti Koillissanomat tunnetaan laajalti nimellä Muikkulehti. Nimitys tullee seudun suurimman järven, Kitkanjärven muikusta. En tiedä, onko nimi enää käytössä, mutta oli ainakin noin 30 vuotta sitten.

      • Muikunmukuttaja

        Menee ohi aloituksen aiheen, mutta eikös noita Kitkajärven pikkuruisia muikkuja kutsutakin Kitkan viisaiksi? Syynä se, että kala pääsisi laskujokea pitkin Venäjän puolelle, mutta älyää olla menemättä sinne.


    • laveaa

      Meillä päin sanotaan Satakunnan Kansaa Satkuksi.

      • ilmestyvät

        yksinkertaisesti Kansa ja Seutu.


    • Muistelus

      Tuusulanjärven viikkouutiset oli ainakin minun pienissä piireissäni Perä-Hyrylän Hätä-Huuto. :)

      • Muistelus

        Perä-Hyrylän Hätä-Huuto oli yksinomaan koottu kirjoitusvirheistä. Kukahan sitä kirjoitti?


      • tämäkin 

        Tekopitäjäni paikallislehteä toimitti sen alkuaikoina 1960-luvulla yritteliäs ja aikaansaapakin monitoimimies, jonka opillinen sivistys oli jäänyt nykymittapuun mukaan vähäiseksi. Mistäpä sitä maistereita joka lähtöön silloin...

        Lehteä luettiin ymmärtäväisesti, kirjoitusvirheet sivuuttaen. Lehdelle piti kuitenkin lempinimi antaa, ja toimittajansa mukaan nimi oli [Etunimi]:n ripuli.

        Jätettäköön paikkakunta ja tuo etunimi mainitsematta.


    • kommentinjättäjä

      > Savon Sanomia Savottalaeseksi.

      Savon Sanomia on nimitetty aikaisemman maalaisliittolaisen taustansa vuoksi Mullikaksi.

      Länsi-Savon tunnetaan lukijoittensa keskuudessa Länkkärinä.

      • Sudeettisavolainen

        ... tunnettiin 1960-luvulla keskikoulupiireissä myös nimellä "Möllikkästadsbladet".


      • tunnetaan..
        Sudeettisavolainen kirjoitti:

        ... tunnettiin 1960-luvulla keskikoulupiireissä myös nimellä "Möllikkästadsbladet".

        Savon Sanomat, kuten muuten Iisalmen Sanomatkin, tunnetaan myös nimellä Mullikka.


    • Hakro

      Kaakkois-Suomessa asuvat tuttavani käyttävät lehdestään eksoottisempaa nimitystä Etelä-Thaimaa.

      • ddwws

        Etelä-saimaa = mullikkasanomat


    • Kaikenlaista

      Keski-Uusimaa on tietenkin tuttavallisesti Keskari.

      Kauan sitten tuntemani ruotsinkielinen ystäväni käytti Hufvudstadsbladetista oli Höblä! Aika hauska, eikä kovin usein sitä ole sen jälkeen kuullut, jokin toinen, yleisemmin käytetty lempinimi tuolla taitaa olla, en vaan nyt muista.

      • Hakro

        Huusis / Huussis on varmaankin se yleisempi, mutta olen kuullut useasti myös Höblää käytettävän. Se tulee luontevasti lehden yleisesti tunnetusta lyhenteestä Hbl.


      • käsittääkseni
        Hakro kirjoitti:

        Huusis / Huussis on varmaankin se yleisempi, mutta olen kuullut useasti myös Höblää käytettävän. Se tulee luontevasti lehden yleisesti tunnetusta lyhenteestä Hbl.

        "Höblä" on yleisempi suomenkielisten keskuudessa kuin suomenruotsalaisten. Toki se tulee lehden virallisesta lyhenteestä Hbl. Ja "Höblänhän" voi vielä vääntää "Höpläksikin"...

        Omakielinen kutsumanimi Hbl:lle on "Husis", lausutaan "huussis" tai maalla "huusis" - kuitenkin siis (suomen)ruotsalaisella u-äänteellä, ei suomalaisella.


      • Uteliainen
        käsittääkseni kirjoitti:

        "Höblä" on yleisempi suomenkielisten keskuudessa kuin suomenruotsalaisten. Toki se tulee lehden virallisesta lyhenteestä Hbl. Ja "Höblänhän" voi vielä vääntää "Höpläksikin"...

        Omakielinen kutsumanimi Hbl:lle on "Husis", lausutaan "huussis" tai maalla "huusis" - kuitenkin siis (suomen)ruotsalaisella u-äänteellä, ei suomalaisella.

        >Omakielinen kutsumanimi Hbl:lle on "Husis",
        >lausutaan "huussis"

        Sittenhän tuo taitaisi kelvata samaan käyttöön kuin tuolla edempänä mainittu ”Sonta-Siioni” (Kainuun Sanomat anno dazumal).


      • mutta:
        Uteliainen kirjoitti:

        >Omakielinen kutsumanimi Hbl:lle on "Husis",
        >lausutaan "huussis"

        Sittenhän tuo taitaisi kelvata samaan käyttöön kuin tuolla edempänä mainittu ”Sonta-Siioni” (Kainuun Sanomat anno dazumal).

        Lausutaan "(suomen)ruotsalaisella u-äänteellä, ei suomalaisella".


      • "Kusari"

        Tuosta K-U:sta tuli mieleen, että Kansan Uutisten lyhennehän on KU, ja lehteä kutsuvatkin monet "Kusariksi".


      • Uutiset Nyheter Nyytiset Uu...
        "Kusari" kirjoitti:

        Tuosta K-U:sta tuli mieleen, että Kansan Uutisten lyhennehän on KU, ja lehteä kutsuvatkin monet "Kusariksi".

        Hyivn pienissä piireissä nimitettiin ennen Kansan Uutisia nimellä Kansas News.


    • joskus kuullut

      Keskipohjanmaalaiset nimittävät paikallista lehteään, Kalajokilaaksoa, tuolla ilmaisulla. En tosin ole aivan varma tuon j-kirjaimen ääntymisestä kaikissa tapauksissa...

    • Marjue

      Asuin -70-luvun puolivälissä jonkin aikaa Porissa. Muistelen siellä silloin kutsutun jotain paikallista lehteä nimellä "Karjarannan kaiku". Kyseessä lienee ollut paikallinen vasemmistolehti.
      Muistaako joku, mikä oli lehden nimi? Sijaitsiko sen toimitus Karjarannassa, vai mistä moinen kutsumanimi?

      • Björn E. Borg

        Karjarannan kaiku on vasemmistolehti Satakunnan Työ, joka ilmestyy edelleen. Ilmeisesti toimitus/paino on joskus sijainnut Karjarannassa. En tiedä nykytilannetta.


    • A.E.L.

      ... on aika yleisesti "Kitulehti". Nimen historia: omistajavaihdoksen myötä lehti oheni ja saamaan aikaan siinä oli isoja City-marketin (= kitumarket) mainoksia.

    • Ristinummelaane

      Hbl hyysintausplaaretti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe