Ilokseni huomasin, että lapsuusajan karkeista joitakin on palannut myyntiin ja osa niistä voi olla siellä ollutkin, en ole vaan huomannut.
Löytyy näköjään Pectus-pastilleja, Paxeja, Eucalyptuksia, Fazerin parhaat-pusseja, Eucamentholeja, Hopeatoffeitakin näyttää olevan, mutta onkos niitä vielä levyinä vai ovatko kaikki pusseissa yksittäispakattuina? Tai no mitäs sillä on väliä jos maku on vielä sama?
Jimi sekä Dakapo-patukoitakin löytyy, vaikkakin patukoitten koko on huomattavasti entisestä pienentynyt.Lakritsipiippujakin on ainakin niitä pieniä, mutta kai niitäkin löytyy isompanakin jostain, kun osaa vaan hakea.
Hyvä juttu että ovat tajunneet pitää Mignon-munat pääsiäisaikaan tarjolla, sillä se on parasta, mutta se onkin minun mielipiteeni.
Minä kaipaisin myyntihyllyille erikiva-toffeita,jotka olivat hedelmänmakuisia ja tais olla eri makuja.Rixrax-suklaavohveleitakin olisi kiva vielä saada.
Alkakaas ystävät muisteleen omia makeis-suosikkejanne ja kertokaa onko niitä nykyäänkin vielä myynnissä?
Onko suosikkikarkkejanne vielä saatavana?
28
4459
Vastaukset
- ippeliini
Tuli ensimmäisenä mieleeni,kun luin aloitustasi.
Tuttuja karkkimerkkejä nuo kaikki minulle,jotka mainitsit.
Muistatko Hellaksen monitäytesuklaapatukat?Voi hitsi,että oli hyviä.
Eipä nää karkit enää maistu yhtä hyviltä,kuin ennen vanhaan...lisäaineet pilaavat monet makeiset.- mirlen
Miten meikäläinen muistaa noita vaan suklaalevynä.Voi ei, muistan kun oli määrätty järjestyskin, mitkä rivit söin ekana.
Se on totta että ei ne maistu enää samalta kun lapsena.Vai onko se niin että aika kultaa muistot? Ainakin limsojen kohdalla maku ei ole enää yhtä hyvä, kun lapsuuden aikaisissa.Ne ovat nykyään sellasia litkuja ja keinotekoisen makuisia.
Laitoin ukkelin ostamaan tänään noita edellisessa luettelemiani nameja ja aion tänään maiskutella ja otan albumin lapsuusajalta esiin ja fiilistelen muistoissa. - ippeliini
mirlen kirjoitti:
Miten meikäläinen muistaa noita vaan suklaalevynä.Voi ei, muistan kun oli määrätty järjestyskin, mitkä rivit söin ekana.
Se on totta että ei ne maistu enää samalta kun lapsena.Vai onko se niin että aika kultaa muistot? Ainakin limsojen kohdalla maku ei ole enää yhtä hyvä, kun lapsuuden aikaisissa.Ne ovat nykyään sellasia litkuja ja keinotekoisen makuisia.
Laitoin ukkelin ostamaan tänään noita edellisessa luettelemiani nameja ja aion tänään maiskutella ja otan albumin lapsuusajalta esiin ja fiilistelen muistoissa.Luulenpa,että ne karkit senkin takia maistui niin hyvälle,kun niitä harvoin sai syödäkseen.
Samaa mieltä kanssasi noista limuista.Ei ole enää mallasjuoman ihania Palmoja myynnissä.
Mutta eihän mikään ole...niin kuin ennen,vai mitä?
- Marienhof
- Pastirol-karkkiaskit
- Känkkä- ja Ränkkä-karkkiaskit
- Minttu Ahaa -suklaapatukka
- Royal Xylitol -suklaapatukka
- Haribon pyöreät mustat sokerilla päällystetyt pallon muotoiset karamellit, näitä oli vielä muutamia vuosia sitten usein irtomyynnissä, mutta nyt ei ole enää ollut
- Minttu Dumle-karkit
- Fazerin Salmiakkiaakkoset -pussi jossa oli kolmea eri makua
Sitten muutamia jäätelöitä
- Valio Polkka-jäätelö
- Marianne -tuutti
- Kesäpäivä-tuutti, nimestä en ole ihan varma mutta näitä oli kaksi makua ja olikohan kummallakin vielä oma nimensä
ja vielä Estrellan Triangel/Triangle-sipsit- Royalit ruletti
..kyl, tosiaan harmi ettei Royal Xylitolia saa enää.. Oli aika elegantti maku, ne tavalliset ei maistu oikein miltään.. :/
- sipsejä
OIh! Noi sipsit oli lemppareita!
- karkeista
Tässä mietiskelin, rix-rax suklaavohveleita, myytiin silloin n.15-20 penniä/kpl,oli hyviä.
Myös nallekarkkeja, eri värisiä pennin kpl.
Ja olisiko ollut hartwallin päärynä limpparia jota lapsena juotiin saunan jälkeen lauantaina, grillimakkaran kera kesäiltana.
Ja tosiaan nämä purkka tyynyt pastillinväriset, 2kpl paketissa/läpinäkyvä.
Nyt ei ihan heti tule kaikki mieleen kun äsken katsoin keskustelun, mutta selainen tuli, kun pikkulikkana menin isän kans kioskille ja isä osti punaista norttia, ja minulle joka kerta dacabo patukoita.
Ja Äiti kiukutteli kotona että taas sen plikan takapuoli on täynnä näppylöitä.
ja arvaathan mistä johtui, ihan kiva muisto on tuokin,vaikka äidistä on aika jättänyt.- tuo monitäyte suklaa
jos en kovasti väärin muista, kulki nimellä RUUSUSUKLAA ja oli muistini mukaan levynä ja olikin, en ole edes epävarma.
Johtuneeko tuo nimi siis vain puheissa, ei paketissa, koska päällä oli ruusun kuva, ja tästäkin osattiin valita parhaat palat. - tuomonitäyte suklaa
jos en kovasti väärin muista, kulki nimellä RUUSUSUKLAA ja oli muistini mukaan levynä ja olikin, en ole edes epävarma.
Johtuneeko tuo nimi siis vain puheissa, ei paketissa, koska päällä oli ruusun kuva, ja tästäkin osattiin valita parhaat palat.
- mirlen
Ruususuklaa oli todellakin sen erimakuisia rivejä sisältävän suklaalevyn nimi.
Onhan niitä nallekarkkeja tietysti nytkin, mutta ennen ne olivat ihan eri makuisia.Sitten nuo suklaapatukatkin kuten Dacapo ja Jim(saa edelleenkin) ovat siitä ajasta paljon pienentyneet. Näin on käynyt myös tavallisille lakritsipatukoille, että kovin ovat käyneet pieniksi.
Minusta niissä vanhanajan limonadi-pulloissa, joissa oli se erikoinen korkki(en muista miksi sitä korkkia sanottiin)oli parasta vadelmalimsa.
Isän lellikkinä karkkikauppoja paljon kiertäneenä, muistan kun Hämeenlinnan torilla sain tuota limskaa ja munkkipossun.
Ai ne mansikka-karkitkin maistuivat paljon paremmilta kun nykyiset,sillä nuo kaikenmaailman lisäaineet tekevät sen.
Kävimme täs erääs puotimuseossa ja lipun lisäksi sieltä sai paksun nipun kuvaa siel olevistä tavaroista. Arvatkaas onko siihen jäänyt silmänreikiä?
Siellä on monia lapsuudesta tuttuja kuvia vanhoista elintarvikkeista sekä kaikesta muusta.
Voin sanoa että ilme kirkastui kummasti, kun saa edes katsoa jonkun tutun karkkipakkauksen kuvaa. Samalla palas tuon maku suuhun ja alkoi suu napsaan.
Ei siksi ettei olisi varaa lähteä täst vaik heti kauppaan ostaan jotakin hyvää, muttakun haluu makustella niit lapsuusajan namei.;D ;D
Mitäs ootteko ostaneet(kun on sattunut eteen)voipaperiin käärittyjä nekkuja?Onneksi niitä saa vieläkin.- muistan korkin
Oli turvakorkki jossa oli rengas mikä vedettiin sivulle,olenko oikeassa.
Ja tiedän tuon sanomasi mansikkakarkin ja sen maun,kerron kyllä on todella "kielen" päällä voi nystyrät sentään.Sinäkin olet sitten ollut isän lemmikki.Sinä Hämeenlinnassa minä Isän mukana Nokian torilla tunturimopon tarakalla. - Mirlen muistatko
muistan korkin kirjoitti:
Ja tiedän tuon sanomasi mansikkakarkin ja sen maun,kerron kyllä on todella "kielen" päällä voi nystyrät sentään.Sinäkin olet sitten ollut isän lemmikki.Sinä Hämeenlinnassa minä Isän mukana Nokian torilla tunturimopon tarakalla.Joskus(eli aina) mummu ja pappa toi ns. lehmä karkkeja, meitotoffeeta?Oliko aino, tai ainu nimisiä?
Mutta valkoinen paperi ja ja sinisellä piirretty lehmän(kasvot) - mirlen
muistan korkin kirjoitti:
Ja tiedän tuon sanomasi mansikkakarkin ja sen maun,kerron kyllä on todella "kielen" päällä voi nystyrät sentään.Sinäkin olet sitten ollut isän lemmikki.Sinä Hämeenlinnassa minä Isän mukana Nokian torilla tunturimopon tarakalla.Etsin tiedon käsiini Googlesta ja korkki jota tarkoitin oli patenttikorkki nimeltään.Sellaisia oli sillon limonadipulloissa,muistatko kun etsitja näet kuvan?
Muistan kyllä tuonkin jota sinä ehdotit.Laitahan karkki/makumuistoja vaan lisää. - totta kai
mirlen kirjoitti:
Etsin tiedon käsiini Googlesta ja korkki jota tarkoitin oli patenttikorkki nimeltään.Sellaisia oli sillon limonadipulloissa,muistatko kun etsitja näet kuvan?
Muistan kyllä tuonkin jota sinä ehdotit.Laitahan karkki/makumuistoja vaan lisää.Tämä karkkijuttu meni ohitse näköjää minultakin , ei ainu ei aino vaan se oli ALKU.ja myös se KORKKI siis ns. turvakorkki, sehän vedettiin keskeltä ylös ja jäi sellainen vaalea heltta, en muuten nähnyt kuvissa voisitko vihjata sivun.
- mirlen
totta kai kirjoitti:
Tämä karkkijuttu meni ohitse näköjää minultakin , ei ainu ei aino vaan se oli ALKU.ja myös se KORKKI siis ns. turvakorkki, sehän vedettiin keskeltä ylös ja jäi sellainen vaalea heltta, en muuten nähnyt kuvissa voisitko vihjata sivun.
Googleen patenttikorkki ja klikkaa vaik se eka auki niin siel on kuvaa siit pullosta.
- mirlen
Oli sellasia muutaman levyn sisältämiä levypurukumeja, mutta en nyt muista enää mitä makuja ja minkä nimisiä? En tainnut niitä silloin paljoa jauhaa.
Lollipop-tikkarit oli nam. Olen tässä muistellut, että olikos ne Erikivat purkkaa vai toffeita? No mitäs ne hedelmäfoffeet sitten olisivat olleet, kun olivat vaalenpunaisia,-keltaisia-vihreitä jne.ja olivat muistaakseni yksittäispakattuina ja pötköissä?
Kolathan(suklaa-ja toffeemaku)oli,enkä nyt muista, mutta kertokaas te jotka muistatte paremmin.
Vielä tää yks asia mua askarruttaa, kun olen aiemminkin puhunuttäällä lempparikarkeistani, jotka olivat paperipäällisiä ja karkki oli samannäköinen kun nykyinen Pihlajanmarja. Marmelaadi oli vaan paljon punaisempaa ja maistuvampaa ja alla ja päällä oli paksu kerros tomusokeria.Kuitenkin näen että paperi sen päällä olisi sisältänyt kuvaa maaseudulta mökkeineen ym.vai sekoitanko nyt kaksi eri karkkia?
Minkälainen olisi sitten ollut tuon mainitsemani karkin paperi, ellei se ollut tuo?
Minkänimisen karkin päällys olis sitten ollut tuo maalaismaisema?
Auttakaa mua ja hierokaa aivonystyröitänne, että löytys selitys mua vaivaavalle asialle.Kiitos!- ippeliini
Minulla on sellainen mielikuva,että tuo mainitsemasi marmelaadimakeinen oli Porvoossa olevan makeistehtaan tuotantoa.Muistikuvani mukaan oli pakattu yksiväriseen luonnonvaaleaan paperiin.
Ruotsin tuliaisina saatiin suklaalevyjä,joissa päällyspakkauksessa oli tosi kaunis maalaismaisema.Lehmä laitumella...taustalla joku mökki.Suklaa oli mitä ilmeisemmin Maraboun tehtaan valmistetta.Saimme myös tuliasina sinisessä peltirasiassa olevia ananaskarkkeja. - mirlen
ippeliini kirjoitti:
Minulla on sellainen mielikuva,että tuo mainitsemasi marmelaadimakeinen oli Porvoossa olevan makeistehtaan tuotantoa.Muistikuvani mukaan oli pakattu yksiväriseen luonnonvaaleaan paperiin.
Ruotsin tuliaisina saatiin suklaalevyjä,joissa päällyspakkauksessa oli tosi kaunis maalaismaisema.Lehmä laitumella...taustalla joku mökki.Suklaa oli mitä ilmeisemmin Maraboun tehtaan valmistetta.Saimme myös tuliasina sinisessä peltirasiassa olevia ananaskarkkeja.Voit olla hyvinkin oikeassa tuon marmelaadikarkin suhteen.Yritän vielä ottaa selvää,jos olisi ollut jonkun muunkin tehtaan.
Suklaalevyissä ja suklaarasioissahan oli paljon ennen ihania kuvia, kuten kissoja, maisemia,lapsia ym.ja varsinkin joulunaikaan.
Muistan vaan niin hyvin ainakin sen, että se kuva(olikohan siinä talo,lapsi puu ja lapsi tai jotain noista) oli juuri jossakin karamellin päällä olevassa paperissa.Kiitos kuitenkin ja laitahan vaan lisää omia suosikkejasi, niin saadaan jotain muisteltavaa. - ippeliini
mirlen kirjoitti:
Voit olla hyvinkin oikeassa tuon marmelaadikarkin suhteen.Yritän vielä ottaa selvää,jos olisi ollut jonkun muunkin tehtaan.
Suklaalevyissä ja suklaarasioissahan oli paljon ennen ihania kuvia, kuten kissoja, maisemia,lapsia ym.ja varsinkin joulunaikaan.
Muistan vaan niin hyvin ainakin sen, että se kuva(olikohan siinä talo,lapsi puu ja lapsi tai jotain noista) oli juuri jossakin karamellin päällä olevassa paperissa.Kiitos kuitenkin ja laitahan vaan lisää omia suosikkejasi, niin saadaan jotain muisteltavaa.Tuo marmelaadimakeinen on jotenkin niin jäänyt mieleeni,ja nimenomaan paperi,johon se oltiin pakattu.Vaalea paperi,kuviona aivan pieni vihertävä merkki....oiskohan ollut tehtaan logo?
Jouluiset suklaarasiathan oli todella upeita...niissä sitten säilyteltiin kiiltokuvia ja postikortteja,mitä saatiin maailmalta.
Minulla on tuolla vintillä sellainen muistojeni laatikko,pitää joku päivä penkoa,ja katsella jos sieltä löytyisi makeaan aiheeseen sopivaa todistusaineistoa.
Kiva,että eksyin tällekkin palstalle....tulee nostalginen olo.
Palaillaan asiaan:) - kysyt niin paljon
Kettukarkki,paperi keltaoranssi, karkin sivut mitkä punaiset, ja ketun nassu joka neljällä sivulla, myös punaiset.Ei muuten reunat ole tomusokeria.Minun papalla joka asui länsisuomessa, oli iki ihana aarre arkku, josta löytyi juuri näitä kettukarkkeja, ja marie keksejä.ja se arkku oli tummanvihreä ja mustat metalliosat. ja kun pappaa ja mummoa käytiin kerran kesässä katsomassa pari viikkoa kerrallaan koska matkaa oli n.450km eikä silloin ollut omaa autoa.Sillon muuten sanottii kättä päivää ja niiattiin nätisti.(ja jännä homma pelättiin jollain tavalla isovanhempia)
joten kuljettiin linja-autos tai mistä kyyti tuli. Tuli mieleen myös jokin olisiko ollut maissinaksu joka oli kuorrutettu suklaalla,joka oli joka paketetissa kun kummivanhemmat toivat milloin jouluna tai synttäreinä kyytiäisenä oliko puff, en muista - mirlen
kysyt niin paljon kirjoitti:
Kettukarkki,paperi keltaoranssi, karkin sivut mitkä punaiset, ja ketun nassu joka neljällä sivulla, myös punaiset.Ei muuten reunat ole tomusokeria.Minun papalla joka asui länsisuomessa, oli iki ihana aarre arkku, josta löytyi juuri näitä kettukarkkeja, ja marie keksejä.ja se arkku oli tummanvihreä ja mustat metalliosat. ja kun pappaa ja mummoa käytiin kerran kesässä katsomassa pari viikkoa kerrallaan koska matkaa oli n.450km eikä silloin ollut omaa autoa.Sillon muuten sanottii kättä päivää ja niiattiin nätisti.(ja jännä homma pelättiin jollain tavalla isovanhempia)
joten kuljettiin linja-autos tai mistä kyyti tuli. Tuli mieleen myös jokin olisiko ollut maissinaksu joka oli kuorrutettu suklaalla,joka oli joka paketetissa kun kummivanhemmat toivat milloin jouluna tai synttäreinä kyytiäisenä oliko puff, en muistatarkoitan sitä et mun lapsuudessa oli samanlaisia kun nää nykyset Pihlaja/pihlajanmarja-marmelaadit,väriä tosin oli paljon enemmän.Tuskin ne noin paljon olisivat muuttaneet koostumusta ja ulkonäköä.Olivat kuitenkin samanmallisia, mutta kahdella sivulla oli tomusokeria.Sitä tässä nyt haluaisin selvittää että minkänimisiä ne olisivat olleet ja minkä tehtaan? Samoin pähkäilen niiden käärepaperia, että oliko se muistamani maalaisaiheinen vai joku muu. No kai se täs joskus selviää.Pitää kysyä joltain joka on siihen aikaan ollut myymässä karkkeja.Kyselen siks kun mul on nyt kyselyikä ;D
- Pata ja kattila
mirlen kirjoitti:
tarkoitan sitä et mun lapsuudessa oli samanlaisia kun nää nykyset Pihlaja/pihlajanmarja-marmelaadit,väriä tosin oli paljon enemmän.Tuskin ne noin paljon olisivat muuttaneet koostumusta ja ulkonäköä.Olivat kuitenkin samanmallisia, mutta kahdella sivulla oli tomusokeria.Sitä tässä nyt haluaisin selvittää että minkänimisiä ne olisivat olleet ja minkä tehtaan? Samoin pähkäilen niiden käärepaperia, että oliko se muistamani maalaisaiheinen vai joku muu. No kai se täs joskus selviää.Pitää kysyä joltain joka on siihen aikaan ollut myymässä karkkeja.Kyselen siks kun mul on nyt kyselyikä ;D
On niitä muistamiasi marmelaadeja ollut. Niiden nimi oli "Kevät" ja valmistaja oli Hämeenlinnassa sijainnut Pohjola-Koitto-niminen yritys, joka oli alunperin toiminut Viipurissa. Yritys ja sen tuotteet lienevät kadonneet lopullisesti joskus 70-luvun lopulla.
- Kiitos!
Pata ja kattila kirjoitti:
On niitä muistamiasi marmelaadeja ollut. Niiden nimi oli "Kevät" ja valmistaja oli Hämeenlinnassa sijainnut Pohjola-Koitto-niminen yritys, joka oli alunperin toiminut Viipurissa. Yritys ja sen tuotteet lienevät kadonneet lopullisesti joskus 70-luvun lopulla.
Aikaa on kulunut kun kyselin siitä marmelaadikarkista ja tulin nyt vilkaisemaan sivuille. Ihana asia että nyt se löytyi se tieto ja kävin vielä eräillä sivuilla katsomassa siitä paperista kuvankin ja samanlaiselta se näytti. Joitain muistin näkäjään väärin siitä kuvasta, joka siinä kääreessä oli. Vielä kerran kiitos ja hyvää kesän odotusta!
- pöllökarkki
Pienenä (3-vuotiaasta eteenpäin) tykkäsin näistä eniten.
Nykyisin ne valmistetaan Norjassa ja väri on muuttunut ruskeaksi, samoja hyviä karkkeja ei enää ole olemassa. - Pettynyt
Ritariässä-purkkaa ei löydy mistään, vaikka olen toistuvasti kysellyt kaupoista ja kiokeista!!
- vielä vähän jatkoa,
..vaikka meneekin vähän offtopiciksi, niin urheilupuikko-jäätelöpuikkoja ei taida enää saada? Niitähän tehtiin kai 2000-luvullakin vielä, mutta muutamaan vuoteen en ole enää löytänyt..
Sitten oli jotain valion tai ingmannin valkosuklaa(?)-jäätelöpuikkoja jotka oli hieman saman makuisia muuten kuin noi urheilupuikot, mutta olivat kuorrutettuja..
Ja sitten vielä yks aika kova juttu oli kanssa ne lakritsijäätelöpuikot, joissa oli päällyspaperissa joku vanha linnan seinä tms. ja siinä mustia ikkuna-aukkoja ja kun noita ikkunoiden kohtia sitten painoi sormella sen verran että ne lämpeni, tuli esiin haamuja tai luurankoja tms. ...
- NoobMaster
Mun lempi karkkei on noin jotkut king kong:it, ne on jotakin apinan pää karkkei (salmiakkii). Sitten mun toinen lempi karkki on karkki, jota ei enään kai ole, se on se joka oli ennen lauantai pussis, jotatakin punasii apinoita, helvetin hyvii.
- muistelius
muistatko valmistajan?
kuka valmisti sitä soikeaa, ohuehkoa, puna-valkoista, aniskarkkia?
kova, imeskeltävä...
itse muistan karkin kyllä ja maku oli oikeesti anista, eikä mikään sekotus.
toinen puoli punainen, toinen vaaleahko.
minne ne kaikki hyvät häviää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2942543- 191930
- 53733
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti119662- 49562
Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla
Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?13492Peräännytkö nainen vai mitä sanot
Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?52484- 48477
- 55445
Auto katolleen Huhtalantiellä
Iso poliisioperaatio Lapualla, 7 poliisipartiota ajoi rosvoja takaa,loppu tuli kun rosvot osuivat pihlajaan lentäen siit11440