Kristityn foorumin uhri

selvisin kriisistä

Eksyin Internetissä vuosi sitten sellaisen lahkon kuin "kristityn foorumi" sivustoille. Jäin sivustojen artikkeleihin kiinni ja jouduin niitä lukiessani täydelliseen uskon kriisiin ja sairastuin syvään masennukseen, johon jouduin hakemaan myös ammattiapua. Aloin pelkäämään kaikkea sellaista yliluonnollista Pyhän Hengen toimintaa, mitä järki ei pysty selittämään, ja jota olin uudestisyntyneenä kristittynä pitänyt aikaisemmin täysin raamatullisena ja raittiina.

Jäin omasta seurakunnastani pois, ns. tuuliajolle, koska pelkäsin pastorin olevan eksyttäjä ja seurakunnan toiminnan olevan saatanasta. Olen luonteeltani iloinen ja valoisa, mutta nuo uskovaisia pelottelevat, Jumalan saarnamiehiä ja evankelistoja pilkkaavat ja panettelevat sivut saivat minut ahdistumaan ja masentumaan. Lisäksi huomasin, että minusta tuli noiden sivustoilla viettämäni ajan seurauksena todella lakihenkinen ja katkera toisia uskovaisia kohtaan.

Luin Juhani Aitomaan kirjaa "Uusi viini juovuttaa", ja aloin pitämään tuota omituista kirjaa jotenkin Raamatun rinnalle kuuluvana teoksena.

Kun selvisin masennuksestani, menin takaisin omaan seurakuntaani ja keskustelin tästä "kristityn foorumista" pastorini kanssa. Seurakuntamme pastori sanoi minulle, että hän tietää monia uskossa vielä nuoria ja kokemattomia ihmisiä eri seurakunnista, jotka ovat joutuneet uskossaan haaksirikkoon ja sairastuneet henkisesti luettuaan kyseisiä Juhani Aitomaan pelottelu sivuja Internetissä. Nämä sivustot ja niiden uskoville aiheuttamat ahdistus,- ja masennustilat ovat useiden eri seurakuntien johtohenkilöille ja sielunhoitajille tuttuja asioita.

Jumala piti minusta kuitenkin kaiken vaikeiden vaiheideni ja uskon kriisini keskellä huolta, ja sain kokea syvällä masennuksessani, kaiken pimeyden ja ahdistuksessani keskellä Jeesuksen armoa ja huolenpitoa. Uskon nyt, että Jumala salli minulle tämän koettelemuksen, jotta minusta tulisi vahvempi Hänessä. Jeesus halusi, että oppisin luottamaan enemmän Raamatun sanaan ja Jumalan huolenpitoon, enkä joidenkin yksittäisten ihmisten tai lahkojen, kuten kristityn foorumi, mielipiteisiin siitä, mikä on eksytystä ja mikä ei.

Haluan sanoa kaikille Kristityn foorumin uhreille ja kohtalotovereilleni, että katsokaa Kristukseen ja luottakaa Häneen. Armo riittää.

115

147017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvokasta kokemusta

      Kiitos kirjoituksestasi. Jaoit arvokasta kokemusta siitä, miten ultraoikea-puhdasoppisuuskin voi olla vaarallista, jopa tuhoisaa.

      • AlyllinenYhteisöissä

        On totta, että on uskovien yhteisöä joissa tulee uhriksi. Kuitenkin, olen vaihtanut seurakuntia ja kristillisiä yhteisöjä kuin rukkasia elämäni aikana. Nyt kokeilen Oneway Mission yhteisöä. Se on järjestyksessä 26. hengellinen paikka. Kohta varmaan alan kyllästyä siihenkin. On niin vaikeaa innostua mistään kunnolla juuri tällä hetkellä.

        Yksi tärkeä asia on elämässäni: musiikki -- säveltäminen, soittaminen ja improvisointi kosketinsoittimella/
        pianolla. Tämä on seikka, joka ylläpitää ohuen ohutta uskon yhteyttä siihen ns. Herraan.

        Menneisyydessä kävin silloin tällöin Saalemissa, helluntailaisten tilaisuuksissa. Itse asiassa, ei oikein jaksa enää keskustella tai edes jutella Siiloan seurakuntalaisten kanssa. He kun saattavat sille päälle päästessään olla enemmän tai vähemmän kiivailijoita. Ei ole helppoa osoittaa olevansa eräänlainen epäilevä Tuomas tai kriittinen ajatteleva kristitty, joka ei halua usein mennä valtameren mukana.

        Kysymys kuuluu: Mistä löytäisin uuden yhteisön, missä voisi olla lähes oma itsensä?

        Taitavat olla aika ahdasmielisiä seurakuntia / yhteisöjä yleensäottaen. On ihan sama mihin menee. Välillä koet hyväksyntää, mutta kaikki haihtuu pois aika äkkiä. Yhteisön voima ja auktoriteetti jyrää yksilön helposti. Käytännöllisesti katsoen, aika harva kristitty välittää aidosti ns. "muukalaisesta", millainen olen valtaosan elämästäni ollut. Tilanne korjautuisi aika pian, jos löytäisin samalla aaltopituudella olevia, korkean tason abstraktis-tieteelliseen ajatteluun kykeneviä tai siihen motivoituneita ajattelijoita.

        Ongelmani on älyllisyys korkean tason luovuus: Näin on käynyt, koska ei ole löytynyt ns. "sielun ystävää".


      • yksi näkemys vaan
        AlyllinenYhteisöissä kirjoitti:

        On totta, että on uskovien yhteisöä joissa tulee uhriksi. Kuitenkin, olen vaihtanut seurakuntia ja kristillisiä yhteisöjä kuin rukkasia elämäni aikana. Nyt kokeilen Oneway Mission yhteisöä. Se on järjestyksessä 26. hengellinen paikka. Kohta varmaan alan kyllästyä siihenkin. On niin vaikeaa innostua mistään kunnolla juuri tällä hetkellä.

        Yksi tärkeä asia on elämässäni: musiikki -- säveltäminen, soittaminen ja improvisointi kosketinsoittimella/
        pianolla. Tämä on seikka, joka ylläpitää ohuen ohutta uskon yhteyttä siihen ns. Herraan.

        Menneisyydessä kävin silloin tällöin Saalemissa, helluntailaisten tilaisuuksissa. Itse asiassa, ei oikein jaksa enää keskustella tai edes jutella Siiloan seurakuntalaisten kanssa. He kun saattavat sille päälle päästessään olla enemmän tai vähemmän kiivailijoita. Ei ole helppoa osoittaa olevansa eräänlainen epäilevä Tuomas tai kriittinen ajatteleva kristitty, joka ei halua usein mennä valtameren mukana.

        Kysymys kuuluu: Mistä löytäisin uuden yhteisön, missä voisi olla lähes oma itsensä?

        Taitavat olla aika ahdasmielisiä seurakuntia / yhteisöjä yleensäottaen. On ihan sama mihin menee. Välillä koet hyväksyntää, mutta kaikki haihtuu pois aika äkkiä. Yhteisön voima ja auktoriteetti jyrää yksilön helposti. Käytännöllisesti katsoen, aika harva kristitty välittää aidosti ns. "muukalaisesta", millainen olen valtaosan elämästäni ollut. Tilanne korjautuisi aika pian, jos löytäisin samalla aaltopituudella olevia, korkean tason abstraktis-tieteelliseen ajatteluun kykeneviä tai siihen motivoituneita ajattelijoita.

        Ongelmani on älyllisyys korkean tason luovuus: Näin on käynyt, koska ei ole löytynyt ns. "sielun ystävää".

        Kuulostaa aika tutulle. Kuulun luterilaiseen kirkkoon, mutta en juurikaan osallistu, koska olen niin monista asioista eri mieltä. Opiskeluni yliopistossa ja tieteen tuoman tiedon valossa olen joutunut muuttamaan monia käsityksiäni aivan uusiksi. Löydän paljon samoja ajatuksia kuin ateisteilla, mutta en ole ateisti. Paremminkin olen omaksunut ateisteilta kyvyn hyväksyä toisinajattelevia ihmisiä ja hyväksyä vapauden uskoa tai olla uskomatta. Mikä on tieteellisesti selvää asiaa, en käy väittämään vastaan. Se on hankala paikka joillekin uskovaisille, joten yleensä tässä vaiheessa menee sukset ristiin ja keskustelu loppuu tai vastapuoli ei kykene argumentoimaan ja alkaa käydä henkilöön asian sijaan. Näin on käynyt monta kertaa. Silloin on sama vaihtaa piirejä. Tuskin sellaista seurakuntaa missään on olemassa, jossa näitä asioita voisi yhdistää. Oman tien kulkijat ovat oman tien kulkijoita. Olen itsenäinen ja vahva ihminen, joten en edes kaipaa mitään seurakuntaa, joka sanelee omia sääntöjä, koska muotojumalisuus ja seremoniat ovat kaukana siitä alkuperäisestä uskosta, jota ensimmäiset kristityt kertoivat.


      • jokujoukonjatkona
        yksi näkemys vaan kirjoitti:

        Kuulostaa aika tutulle. Kuulun luterilaiseen kirkkoon, mutta en juurikaan osallistu, koska olen niin monista asioista eri mieltä. Opiskeluni yliopistossa ja tieteen tuoman tiedon valossa olen joutunut muuttamaan monia käsityksiäni aivan uusiksi. Löydän paljon samoja ajatuksia kuin ateisteilla, mutta en ole ateisti. Paremminkin olen omaksunut ateisteilta kyvyn hyväksyä toisinajattelevia ihmisiä ja hyväksyä vapauden uskoa tai olla uskomatta. Mikä on tieteellisesti selvää asiaa, en käy väittämään vastaan. Se on hankala paikka joillekin uskovaisille, joten yleensä tässä vaiheessa menee sukset ristiin ja keskustelu loppuu tai vastapuoli ei kykene argumentoimaan ja alkaa käydä henkilöön asian sijaan. Näin on käynyt monta kertaa. Silloin on sama vaihtaa piirejä. Tuskin sellaista seurakuntaa missään on olemassa, jossa näitä asioita voisi yhdistää. Oman tien kulkijat ovat oman tien kulkijoita. Olen itsenäinen ja vahva ihminen, joten en edes kaipaa mitään seurakuntaa, joka sanelee omia sääntöjä, koska muotojumalisuus ja seremoniat ovat kaukana siitä alkuperäisestä uskosta, jota ensimmäiset kristityt kertoivat.

        Minäkin kuulun joukkoon "ajatteleva ja kriittinen kristitty". Olen myös sitä mieltä ettei kristinuskon ja järjen tarvitse välttämättä olla ristiriidassa toistensa kanssa.
        Sääli että niin monet eivät edes halua keskustella järkevästi näistä asioista. Jos luterilainen kirkko haluaa pitää itsensä pystyssä vielä tällä vuosituhannella olisi hyvä jos se omaksuisi avoimemman ja suvaitsevaisemman mielen. Moni ateisti sanoo ettei raamattuun voi uskoa, koska siinä on niin paljon keskenään ristiriitaista tietoa. Tämä on totta (järkevän ja loogisen nykyihmisen on vaikea edes yrittää tulkita raamattua kirjaimellisesti). Minusta olisikin hirveän mielenkiintoista osallistua esimerkiksi kirkon järjestämään keskusteluiltaan, jossa ihmiset oikeasti saisivat vapaasti ja toisiaan tuomitsematta kertoa omista Raamatun tulkinnoistaan ja omasta suhteestaan Jumalaan ja uskonnollisuuteen. Mukana voisi olla myös muiden uskontojen edustajia. Kaikilta voisi oppia jotain.

        Ikävä kyllä tämä taitaa olla idealistinen kuvitelma joka ei tule koskaan toteutumaan.


      • pahan läheisyys
        jokujoukonjatkona kirjoitti:

        Minäkin kuulun joukkoon "ajatteleva ja kriittinen kristitty". Olen myös sitä mieltä ettei kristinuskon ja järjen tarvitse välttämättä olla ristiriidassa toistensa kanssa.
        Sääli että niin monet eivät edes halua keskustella järkevästi näistä asioista. Jos luterilainen kirkko haluaa pitää itsensä pystyssä vielä tällä vuosituhannella olisi hyvä jos se omaksuisi avoimemman ja suvaitsevaisemman mielen. Moni ateisti sanoo ettei raamattuun voi uskoa, koska siinä on niin paljon keskenään ristiriitaista tietoa. Tämä on totta (järkevän ja loogisen nykyihmisen on vaikea edes yrittää tulkita raamattua kirjaimellisesti). Minusta olisikin hirveän mielenkiintoista osallistua esimerkiksi kirkon järjestämään keskusteluiltaan, jossa ihmiset oikeasti saisivat vapaasti ja toisiaan tuomitsematta kertoa omista Raamatun tulkinnoistaan ja omasta suhteestaan Jumalaan ja uskonnollisuuteen. Mukana voisi olla myös muiden uskontojen edustajia. Kaikilta voisi oppia jotain.

        Ikävä kyllä tämä taitaa olla idealistinen kuvitelma joka ei tule koskaan toteutumaan.

        vai mikä toora se sitten olikaan.Muistaakseni asiasta kirjoittanut henkilö sanoi,että raamattu on siis pieni osa kaikista kirjoituksista.Valintaperusteista en tiedä mitään.Harmi ,että se serveri on lopetettu ,enkä tallentanut kaikkiaan kolmekymmentä liuskaa sisältävää keskustelua n. 10v. sitten Israelista ja sen syntyhistoriasta ,juutalaisuudesta ja raamatusta.Keskustelu oli opettavainen.Palstan nimi oli Finfo.


      • dfgdfgdfgdgd
        yksi näkemys vaan kirjoitti:

        Kuulostaa aika tutulle. Kuulun luterilaiseen kirkkoon, mutta en juurikaan osallistu, koska olen niin monista asioista eri mieltä. Opiskeluni yliopistossa ja tieteen tuoman tiedon valossa olen joutunut muuttamaan monia käsityksiäni aivan uusiksi. Löydän paljon samoja ajatuksia kuin ateisteilla, mutta en ole ateisti. Paremminkin olen omaksunut ateisteilta kyvyn hyväksyä toisinajattelevia ihmisiä ja hyväksyä vapauden uskoa tai olla uskomatta. Mikä on tieteellisesti selvää asiaa, en käy väittämään vastaan. Se on hankala paikka joillekin uskovaisille, joten yleensä tässä vaiheessa menee sukset ristiin ja keskustelu loppuu tai vastapuoli ei kykene argumentoimaan ja alkaa käydä henkilöön asian sijaan. Näin on käynyt monta kertaa. Silloin on sama vaihtaa piirejä. Tuskin sellaista seurakuntaa missään on olemassa, jossa näitä asioita voisi yhdistää. Oman tien kulkijat ovat oman tien kulkijoita. Olen itsenäinen ja vahva ihminen, joten en edes kaipaa mitään seurakuntaa, joka sanelee omia sääntöjä, koska muotojumalisuus ja seremoniat ovat kaukana siitä alkuperäisestä uskosta, jota ensimmäiset kristityt kertoivat.

        Hyväksyt vapauden uskoa tai olla uskomatta, siis menkööt kadotukseen se ei sinua liikuta. Usko on sitä varten että sielu pelastuu helvetiltä, se ei ole mitään leikkiä.


      • Probot
        AlyllinenYhteisöissä kirjoitti:

        On totta, että on uskovien yhteisöä joissa tulee uhriksi. Kuitenkin, olen vaihtanut seurakuntia ja kristillisiä yhteisöjä kuin rukkasia elämäni aikana. Nyt kokeilen Oneway Mission yhteisöä. Se on järjestyksessä 26. hengellinen paikka. Kohta varmaan alan kyllästyä siihenkin. On niin vaikeaa innostua mistään kunnolla juuri tällä hetkellä.

        Yksi tärkeä asia on elämässäni: musiikki -- säveltäminen, soittaminen ja improvisointi kosketinsoittimella/
        pianolla. Tämä on seikka, joka ylläpitää ohuen ohutta uskon yhteyttä siihen ns. Herraan.

        Menneisyydessä kävin silloin tällöin Saalemissa, helluntailaisten tilaisuuksissa. Itse asiassa, ei oikein jaksa enää keskustella tai edes jutella Siiloan seurakuntalaisten kanssa. He kun saattavat sille päälle päästessään olla enemmän tai vähemmän kiivailijoita. Ei ole helppoa osoittaa olevansa eräänlainen epäilevä Tuomas tai kriittinen ajatteleva kristitty, joka ei halua usein mennä valtameren mukana.

        Kysymys kuuluu: Mistä löytäisin uuden yhteisön, missä voisi olla lähes oma itsensä?

        Taitavat olla aika ahdasmielisiä seurakuntia / yhteisöjä yleensäottaen. On ihan sama mihin menee. Välillä koet hyväksyntää, mutta kaikki haihtuu pois aika äkkiä. Yhteisön voima ja auktoriteetti jyrää yksilön helposti. Käytännöllisesti katsoen, aika harva kristitty välittää aidosti ns. "muukalaisesta", millainen olen valtaosan elämästäni ollut. Tilanne korjautuisi aika pian, jos löytäisin samalla aaltopituudella olevia, korkean tason abstraktis-tieteelliseen ajatteluun kykeneviä tai siihen motivoituneita ajattelijoita.

        Ongelmani on älyllisyys korkean tason luovuus: Näin on käynyt, koska ei ole löytynyt ns. "sielun ystävää".

        Lohduttavaa kuulla, että on muitakin epäileviä Tuomaita, joiden tapaa etsiä vastauksia ja todisteita ei katsota aina hyvällä "oikeiden uskovaisten taholta".


      • AlyllinenYhteisöissä kirjoitti:

        On totta, että on uskovien yhteisöä joissa tulee uhriksi. Kuitenkin, olen vaihtanut seurakuntia ja kristillisiä yhteisöjä kuin rukkasia elämäni aikana. Nyt kokeilen Oneway Mission yhteisöä. Se on järjestyksessä 26. hengellinen paikka. Kohta varmaan alan kyllästyä siihenkin. On niin vaikeaa innostua mistään kunnolla juuri tällä hetkellä.

        Yksi tärkeä asia on elämässäni: musiikki -- säveltäminen, soittaminen ja improvisointi kosketinsoittimella/
        pianolla. Tämä on seikka, joka ylläpitää ohuen ohutta uskon yhteyttä siihen ns. Herraan.

        Menneisyydessä kävin silloin tällöin Saalemissa, helluntailaisten tilaisuuksissa. Itse asiassa, ei oikein jaksa enää keskustella tai edes jutella Siiloan seurakuntalaisten kanssa. He kun saattavat sille päälle päästessään olla enemmän tai vähemmän kiivailijoita. Ei ole helppoa osoittaa olevansa eräänlainen epäilevä Tuomas tai kriittinen ajatteleva kristitty, joka ei halua usein mennä valtameren mukana.

        Kysymys kuuluu: Mistä löytäisin uuden yhteisön, missä voisi olla lähes oma itsensä?

        Taitavat olla aika ahdasmielisiä seurakuntia / yhteisöjä yleensäottaen. On ihan sama mihin menee. Välillä koet hyväksyntää, mutta kaikki haihtuu pois aika äkkiä. Yhteisön voima ja auktoriteetti jyrää yksilön helposti. Käytännöllisesti katsoen, aika harva kristitty välittää aidosti ns. "muukalaisesta", millainen olen valtaosan elämästäni ollut. Tilanne korjautuisi aika pian, jos löytäisin samalla aaltopituudella olevia, korkean tason abstraktis-tieteelliseen ajatteluun kykeneviä tai siihen motivoituneita ajattelijoita.

        Ongelmani on älyllisyys korkean tason luovuus: Näin on käynyt, koska ei ole löytynyt ns. "sielun ystävää".

        Olen itsekin käynyt läpi eri uskonyhteisöjä, syvällisemmin helluntaiseurakuntaa ja lutherilaista -lutherilaisten seurakuntien hengelliset ajatusmaailmat tosin taitavat olla aikalailla rakentuneet jokaisen kirkon sisällä ihan omanlaisekseen; toisissa on kovasti joitain parantumiskokouksia, joissakin vanhoillisia ihmisiä jne jne. Sitten viimeisin, jokseenkin syvällinen, läpikäyminen oli Jehovan Todistajien yhteisön kanssa. Tässä yhteisössä oli viehättävää se että he todella tutkivat asioita; joka ikinen Jehovan Todistaja tutkii Raamattua SYVÄLLISESTI ja ajatuksella - ja tietenkin rukouksessa - päivittäin. On lupa kysyä kysymyksiä ja pohdiskella uskoaan. Ei haihateta sellaisten täysin tunneperäisten asioiden perässä, joista esimerkkinä voisi olla eräs Nokia Mission eräänlainen herätyskokous jossa kävin parikymppisenä. Siellä mm. musiikki loi samanlaisen huumaavan yhteenkuuluvuudentunteen, jonka olin saanut hieman nuorempana esimerkiksi Provinssirockissa, jonkun bändin keikalla. Pisti jo silloin epäilyttämään... MUTTA kuitenkin tässäkin Jehovan todistajien yhteisössä on aika selkeää sellainen tosinajattelijoiden syrjiminen. Heillä siis pohdiskelu ja kyseenalaistaminen on sallittua, mutta siihen on selvät rajat kastetuille todistajille. Mikä on mielestäni ihan ymmärrettävää. Juuri siksi en halunnut itse valita tätäkään yhteisöä omakseni, koska ymmärsin, että tietysti minun olisi oltava täysin samaa mieltä tietyistä asioista joita ei saanut kyseenalaistaa. Tosin kaiken tämän etsinnän keskellä monet ystäväni,jotka eivät usko mihinkään, eivät olisi halunneet antaa minulle tätä uskonetsimisvapautta, ja käyttäytyivät hekin hyvinin ahdasmielisesti.... eli taitanee olla melko inhimillistä puolella jos toisellakin.

        Kaiken tämän uskonkriisin keskellä jouduin myös pelkotiloihin ja masennukseen, ehkä mietin liikaakin näitä asioita. Itse olen antanut itselleni luvan olla vakaumukseton juuri nyt. Kahden pienen lapsen äitinä kuitenkin jouduin todella miettimään näitä asioita, jotta voisin tehdä lapsiani kohtaan sen minkä todella näen parhaaksi, ja itseäni kohtaan myös. Ja tutkin ja pohdiskelen mielelläni edelleen oman jaksamiseni mukaan.

        Olisikin varmasti hyvä miettiä sitä omaa uskoaan, vai mitä? Kaipaatko sitä tiettyä yhteisön hyväksyntää, vai kaipaisitko ehkä todellista itsetutkiskelua ja oman tiesi löytämistä? Ilman että minkään tietyn yhteisön tarvitsisi sinua hyväksyä tai hylkiä. Yhteisöissä tuntuu kuitenkin aina olevan vallalla jonkinlainen pelko toisinajattelua kohtaan, koska ajatusmaailma kuuluu rakentaa tiettyjen raamien sisälle. Ihmissuhteet ja elämän tapahtumat hengellistetään ja ovat aina joko Jumalasta tai saatanasta. Kannattaa vaihtaa mielipiteitä ja kirjoitella, ja ennenkaikkea - luulisin - lukea. Niin että todella viihtyisi oman nahkansa sisällä... Ja kun kuulee riittävästi erilaisia näkökulmia voi jopa ihan aidosti muodostaa omansa!


    • kummalliselta.

      Jouduit siis uhriksi lukemalla mielipiteitä, jotka eivät vastanneet uskoa jonka itse olit omaksunut?

      Eikai terve ihminen sen takia mielenterveysongelmiin joudu. Varmaan niitä on ollut sulla jo entuudestaankin?? Henkisesti tasapainossa olevalla ihmisellä on kykyä käsitellä erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä, varsinkin silloin kun kyse on täysin todisteita vailla olevista uskonasioista.

      Monet sanovat että karismaattisissa lahkoissa on paljon mukana ihmisiä joilla on mielenterveysongelmia. Varmaankin pienet asiat kuten esim "uskoa uhkaava tieto" ym voi aiheuttaa sen että joku menettää mielenterveytensä ja joutuu hoitoon...

      Suhtaudun periaatteessa uskontoon myönteisesti, mutta mielestäni ns hihhulointi ja fanaattisuus kertoo mielenterveysongelmista. Luulen ettei henkisesti tasapainoinen ihminen lähde sellaiseen "uskoon" mukaan jossa kovaäänisesti mekastetaan turuilla ja toreilla, tyrkytetään jeesusta ja tuomitaan ihmisiä...

      • entinen uhri myöskin

        HENGELLISESTI TASAPAINOINEN ihminen ei vietä aikaansa kristityn foorumilla, vaan siellä aikansa hengailtuaan ja siellä olevia artikkeleita kriittisesti tutkittuaan, ymmärtää lähteä pois ja karistaa tomutkin jaloistaan. Näin teki viisaasti ketjun aloittaja.

        Uskon, että kristityn foorumin fanaattiset kannattajat ja tämän kuoleman foorumin ylläpitäjät, ihmisten mielien häikäilemättömät manipuloijat, Pyhän Hengen voitelemien Jumalan ihmisten pilkkaajat, eivät itse ole HENKISESTI/SIELULLISESTI kovin terveitä, eivätkä tuskin edes Pyhästä Hengestä uudestisyntyneitä kristittyjä.

        Nämä ihmiset ovat omien järjenpäätelmiensä ja sielullisen viisautensa vankeja.(Raamattu puhuu riivaajien viisaudesta.) Jaak.3:15

        Niissä ihmisissä, niiden ihmisten elämässä, joiden tiedän ahkerasti lukevan Juhani Aitomaan "Uusi viini juovuttaa" kirjaa ei ole nähtävissä rakkautta, Hengen hedelmiä tai armeliaisuutta, vaikka he armosta tekopyhästi paljon jankuttavatkin.

        Mielestäni tästä kristityn foorumista, ja siitä, mitä näiden sivustojen lukeminen aiheuttaa uskossa vielä heikoille ja nuorille ihmisille, pitäisi uskaltaa puhua paljon nykyistä enemmän. Asia on todella tärkeä ja ajankohtainen, koska tämän foorumin uhreja on varmasti todella paljon Suomessa.


    • Samaa kokenut joskus

      Oli erittäin hyödyllistä lukea tämän jutun - kiitos!
      Tämä lahko on saanut erittäin paljon vahinkoa aikaan ja aiheuttanut paljon ahdistusta.
      Tuon Foorumin tekijät kyllä joutuvat vastaamaan sanoistaan ja tekemään tiliä Jumalan edessä.
      Liian moni "uskossa nuori" on "seonut" luettuaan noita katkeria kirjoituksia.

      • ihan näinkään ole

        sillä olen huomannut että ne varoittaa ihan oikeista ihmisistä ja asioista, vaikka niissä joissain arvosteluissaan menee liian pitkälle, eivätkä näe Pyhän Hengen työtä juuri missään ja näin ovat kuolettamassa oikeaakin toimintää.

        Nuista sairastumisista olen vähän eri mieltä, sillä hehän juuri tuomitsevat nuo uuden viinin ja toronton herätyksen ja benny hinnin ja howard brownen ym, ym vääriä henkilöitä.
        Olen itsekin huomannut että ne jotka näitä kutsuu teitävät että ne ei ole raittiita ja siellä ei vaelleta puhtaasti ja se henki on paha ja siellä on sairastunut paljon ihmisiä henkisesti, kun on äännelty eläinten äänillä yms. Raha ja haureus kuuluu näiden tomintaan oleellisesti, vaikka niitä yritetäänkin salata kuulijoilta.

        Tämä sama tominta on kaikkialla seurakunnissa, esim tiedän monia julistajia, jotka ovat homoja ja elää siinä synnissä aika näkyvästikin ja jos heitä arvostelee, niin sanotaan että mitä sinä Jumalan ihmistä arvostelet, eli sitä ei pidetä syntinä.
        Nyt eletään lopun aikoja ja se suurin vastustus herätykselle on siellä seurakuntie sisällä, kuten oli apostoilenkin aikana, ne kirkon johtajat vainosi eniten ja yritti estää evankeliumin leviämisen.


    • Jumalan pieni köyhä

      Hei

      Mainitsemasi opinsuunnat ovat usein lähteneet vastustamaan karismaattisuuden lieveilmiöitä täysin väärästä päästä, pelottelemalla ja leimaamalla koko toiminnan epäterveeksi. Siinä menee lapsi pesuveden mukana.

      On sinänsä ihan totta että kaikkialla missä on Pyhän Hengen toimintaa, siihen sekoittuu ihmistenkin toimintaa ja meidän sielullisia asioitamme, monesti ylpeyttäkin. Jos tämän takia leimataan koko touhu vääräksi tai eksytykseksi, ollaan hakoteillä.

      Uskon että oikea ratkaisu on etsiä Pyhän Hengen toiminnan ohella rakkautta, henkistä terveyttä ja kypsyyttä. Luottamus siihen, että Jumala ohjaa raittiimpaan ja terveempään suuntaan on paljon oikeampi tapa kuin kaiken liikkuvan tuomitseminen. Hänen kädessään loppujen lopuksi asiamme ovat, eikä toimintamme tarvitse olla täydellistä ollakseen oikeaa. Ihmisiä me olemme, karismaatikkoina ja Jumalan lapsinakin.

    • tietoa kaivataan

      En ole koskaan kuullut kyseisestä lahkosta, mutta tiedän kyllä yhden ihmisen joka jakaa tota Uusi viini juovuttaa kirjaa. Erikoinen tyyppi, vaikka en kovin hyvin häntä tunnekaan Hän on tietääkseni eronnut omasta seurakunnastaan, mutta käy joillakin Jeesus-päivillä tai juhlilla kesäisin.

      Keitä tähän lahkoon kuuluu tai siis ketkä ihmiset sitä pyörittävät?

      • tietoa jonkin verran

        Heihin kuuluu ainakin ns. malkkilaiset, jotka vastustavat Jumalan Pyhää Henkeä, panettelevat ja mustamaalaavat Jumalan ihmisiä ja levittävät vääristeltyä tietoa kristityn foorumin sivuilla ja omilla kotisivuillaan. He kokevat olevansa jonkinlaisia uskonpuhdistajia Suomessa, kulkevat kuningas Saulin hengessä.

        Heidän erikoisalueitaan ovat torontolaisuus ja menestysteologia. Näitä asioita nämä lahkolaiset ovat jaksaneet jauhaa näilläkin palstoilla jo usean vuoden ajan. Oman hengellisen elämän tähden näihin lahkolaisiin ja heidän touhuamisiinsa ei kannata kenekään uudestisyntyneen, pyhyydessä ja puhtaudessa haluavien Jeesuksen omien sotkeutua.


      • Asioita seurannut
        tietoa jonkin verran kirjoitti:

        Heihin kuuluu ainakin ns. malkkilaiset, jotka vastustavat Jumalan Pyhää Henkeä, panettelevat ja mustamaalaavat Jumalan ihmisiä ja levittävät vääristeltyä tietoa kristityn foorumin sivuilla ja omilla kotisivuillaan. He kokevat olevansa jonkinlaisia uskonpuhdistajia Suomessa, kulkevat kuningas Saulin hengessä.

        Heidän erikoisalueitaan ovat torontolaisuus ja menestysteologia. Näitä asioita nämä lahkolaiset ovat jaksaneet jauhaa näilläkin palstoilla jo usean vuoden ajan. Oman hengellisen elämän tähden näihin lahkolaisiin ja heidän touhuamisiinsa ei kannata kenekään uudestisyntyneen, pyhyydessä ja puhtaudessa haluavien Jeesuksen omien sotkeutua.

        Ei ole Jumalan ihmisiä, siis oikeita Herran palvelijoita joita he kritisoi.Kun puhutaan Pyhästä Hengestä niin nykyään Pyhän Hengen toiminnaksi väitetään yhtä ja toista on puhuttu jopa Pyhästä Hengestä juopumuksesta vaikka Raamattu sanoo Pyhän Hengen olevan raittiuden henki joten kyseessä on silloin harhaoppi ja haitallinen sellainen jos puhutaan Pyhästä Hengestä juopumisesta.
        Olen nähnyt touhua olen käynyt tällaisissa tilaisuuksissa


      • Kaph
        tietoa jonkin verran kirjoitti:

        Heihin kuuluu ainakin ns. malkkilaiset, jotka vastustavat Jumalan Pyhää Henkeä, panettelevat ja mustamaalaavat Jumalan ihmisiä ja levittävät vääristeltyä tietoa kristityn foorumin sivuilla ja omilla kotisivuillaan. He kokevat olevansa jonkinlaisia uskonpuhdistajia Suomessa, kulkevat kuningas Saulin hengessä.

        Heidän erikoisalueitaan ovat torontolaisuus ja menestysteologia. Näitä asioita nämä lahkolaiset ovat jaksaneet jauhaa näilläkin palstoilla jo usean vuoden ajan. Oman hengellisen elämän tähden näihin lahkolaisiin ja heidän touhuamisiinsa ei kannata kenekään uudestisyntyneen, pyhyydessä ja puhtaudessa haluavien Jeesuksen omien sotkeutua.

        Voisiko saada esimerkin Pyhän Hengen vastustamisesta? Kaikki "manifestaatiot" eivät ole Pyhästä Hengestä vaikka niiden sanottaisiin olevan.


      • sanotaan
        tietoa jonkin verran kirjoitti:

        Heihin kuuluu ainakin ns. malkkilaiset, jotka vastustavat Jumalan Pyhää Henkeä, panettelevat ja mustamaalaavat Jumalan ihmisiä ja levittävät vääristeltyä tietoa kristityn foorumin sivuilla ja omilla kotisivuillaan. He kokevat olevansa jonkinlaisia uskonpuhdistajia Suomessa, kulkevat kuningas Saulin hengessä.

        Heidän erikoisalueitaan ovat torontolaisuus ja menestysteologia. Näitä asioita nämä lahkolaiset ovat jaksaneet jauhaa näilläkin palstoilla jo usean vuoden ajan. Oman hengellisen elämän tähden näihin lahkolaisiin ja heidän touhuamisiinsa ei kannata kenekään uudestisyntyneen, pyhyydessä ja puhtaudessa haluavien Jeesuksen omien sotkeutua.

        'Kaikella on määräaikansa ja joka asialla taivaan alla, ... aika on heitellä kiviä ja aika on kerätä kivet...'

        Saarnaaja 3:1, 5

        Jos malkkilaisten eli Suomen Evankeliumikoulun ja Kristityn Foorumin johtotasolta tai ydinryhmästä muutamat ihmiset yhdessä laskevat julkisuuteen pitkiä eksyttäjälistoja, joissa on valheellisesti kymmeniä torontolaisiksi ja menestysteologeiksi tituleerattuja saarnaajia ja julistajia mm Helluntaiherätyksestä, niin mielestäni koko johtoryhmä on näistä listoista vastuussa. Johtoryhmään kuuluvat ainakin Juhani Aitomaa, Per- Olof Malk ja Olavi Peltola.

        On hyvä, että näiden kahden yhdessä toimivan ryhmittymän toimintaa ja heidän toimintansa hedelmiä voidaan kriittisesti arvioida Raamatun valossa ja tuoda se julkisuuteen. Koska nämä ryhmittymät toimivat aktiivisesti Internetissä ja Intenetin ulkopuolella, heidän pitää pystyä vastaanottamaan sellaista kritiikkiä, mikä ei perustu pelkkiin kuulopuheisiin vaan tosiasioihin.

        Jokainen meistä joutuu kerran keräämään joka ikisen kiven, mitä olemme toisiamme kohden heitelleet. Siitä ei tarvitse ihmisen huolehtia, vaan Jumala pitää siitä itse huolen.


      • Anonyymi
        sanotaan kirjoitti:

        'Kaikella on määräaikansa ja joka asialla taivaan alla, ... aika on heitellä kiviä ja aika on kerätä kivet...'

        Saarnaaja 3:1, 5

        Jos malkkilaisten eli Suomen Evankeliumikoulun ja Kristityn Foorumin johtotasolta tai ydinryhmästä muutamat ihmiset yhdessä laskevat julkisuuteen pitkiä eksyttäjälistoja, joissa on valheellisesti kymmeniä torontolaisiksi ja menestysteologeiksi tituleerattuja saarnaajia ja julistajia mm Helluntaiherätyksestä, niin mielestäni koko johtoryhmä on näistä listoista vastuussa. Johtoryhmään kuuluvat ainakin Juhani Aitomaa, Per- Olof Malk ja Olavi Peltola.

        On hyvä, että näiden kahden yhdessä toimivan ryhmittymän toimintaa ja heidän toimintansa hedelmiä voidaan kriittisesti arvioida Raamatun valossa ja tuoda se julkisuuteen. Koska nämä ryhmittymät toimivat aktiivisesti Internetissä ja Intenetin ulkopuolella, heidän pitää pystyä vastaanottamaan sellaista kritiikkiä, mikä ei perustu pelkkiin kuulopuheisiin vaan tosiasioihin.

        Jokainen meistä joutuu kerran keräämään joka ikisen kiven, mitä olemme toisiamme kohden heitelleet. Siitä ei tarvitse ihmisen huolehtia, vaan Jumala pitää siitä itse huolen.

        Ei pitäisi valehdella - ei tällaisia "eksyttäjälistoja" ole mainittujen tahojen toimesta missään eikä koskaan julkaistu!
        Muutenkin tämä jo vuosia vanha keskustelu on täynnä valheita ja paikkansa pitämätontä huhua - eli tyypillistä epäsosiaalista mediaa.


    • Helppo havaita

      Kristityn Foorum on itseasiassa hyvin epäkristillinen, epäasiallinen ja epähengellinen foorumi.
      Foorumin erikoisala on muiden uskovien solvaaminen ja harhaopiksi leimaaminen.
      Saa sen kuvan, että vain ja ainoastaan HE edustavat tervettä kristillisyyttä.
      Todellisuudessa he edustavat hyvin lakihenkistä, supisuomalaista "aina oikeassa" uskonnollisuutta.
      Anteeksi vaan, mutta siihen tulokseen olen tullut! Todella säälittävää!

      • "Armahtakaa toisianne!...

        Muutamia vuosia sitten löysin noille KF-sivuille. Ensin luulin, että olen raittiilla, ilmiöihin ja asioihin vain tosi kriittisesti suhtautuvilla sivuilla. Mutta sitten alkoi mielessäni nousta protesti sitä "me olemme oikeassa, muut väärässä" -tyyliä kohtaan. Ja mitä enemmän noita sivuja lueskelin, sitä hämmentyneemmäksi tulin. Kuinka on mahdollista, että sivustolla nimeltä mainiten mustamaalataan Herran omia, vilpittömiä sananjulistajia ja Herran palvelijoita. MISSÄ ON TAIVAALLINEN RAKKAUS noilla sivuilla? Missä näkyy Jeesuksen sanoma: "Olkaa yhtä"?

        Alkuperäinen kirjoittaja, ymmärrän hyvin, että sinulle kävi tuolla tavoin. Kriisiin jouduin minäkin, kunnes Herra vapautti. Hänellä on rakkauden ääni, ja nyt haluan kuulla vain sitä, en puutteellisia ja niin monissa kohdissa vajavaisia ihmisiä.


      • Voin sen sanoa
        "Armahtakaa toisianne!... kirjoitti:

        Muutamia vuosia sitten löysin noille KF-sivuille. Ensin luulin, että olen raittiilla, ilmiöihin ja asioihin vain tosi kriittisesti suhtautuvilla sivuilla. Mutta sitten alkoi mielessäni nousta protesti sitä "me olemme oikeassa, muut väärässä" -tyyliä kohtaan. Ja mitä enemmän noita sivuja lueskelin, sitä hämmentyneemmäksi tulin. Kuinka on mahdollista, että sivustolla nimeltä mainiten mustamaalataan Herran omia, vilpittömiä sananjulistajia ja Herran palvelijoita. MISSÄ ON TAIVAALLINEN RAKKAUS noilla sivuilla? Missä näkyy Jeesuksen sanoma: "Olkaa yhtä"?

        Alkuperäinen kirjoittaja, ymmärrän hyvin, että sinulle kävi tuolla tavoin. Kriisiin jouduin minäkin, kunnes Herra vapautti. Hänellä on rakkauden ääni, ja nyt haluan kuulla vain sitä, en puutteellisia ja niin monissa kohdissa vajavaisia ihmisiä.

        Ei tarvitse olla yhtä seurakuntaan luikertelevien valheveljien kanssa.

        Paavalikin kirjeessään mainitsee nimeltä Hymeneuksen ja Filetuksen ja varoitti uskovia heistä.

        On raamatullista varoittaa eksyttäjistä, ja kertoa totuus kaikenmaailman benihinneistä.


      • Pysy kaukana....

        PAREMPI NIMI Kristityn Foorumille olisi PRAVDA...sillä se on heidän mielestään ainoa totuus.
        Kuten Neuvostoliitossa kauan sitten!!! (Pravda = totuus)
        Tulee todella paha olo kun lukee niitä sivuja..
        Minä aion kyllä pysyä kaukana niistä jatkossa...


      • maltti on valttia
        Voin sen sanoa kirjoitti:

        Ei tarvitse olla yhtä seurakuntaan luikertelevien valheveljien kanssa.

        Paavalikin kirjeessään mainitsee nimeltä Hymeneuksen ja Filetuksen ja varoitti uskovia heistä.

        On raamatullista varoittaa eksyttäjistä, ja kertoa totuus kaikenmaailman benihinneistä.

        Olen pari kertaa nähnyt joitain Hinn videoita ja ihan karmivaa katseltavaa karjumisineen kaikkineen. Mutta hänen kannattajansa eivät arvostelua kestä vaan suuttuvat ja ahdistuvat. No, makunsa kullakin...


      • 7uskossa Jeesukseen7
        "Armahtakaa toisianne!... kirjoitti:

        Muutamia vuosia sitten löysin noille KF-sivuille. Ensin luulin, että olen raittiilla, ilmiöihin ja asioihin vain tosi kriittisesti suhtautuvilla sivuilla. Mutta sitten alkoi mielessäni nousta protesti sitä "me olemme oikeassa, muut väärässä" -tyyliä kohtaan. Ja mitä enemmän noita sivuja lueskelin, sitä hämmentyneemmäksi tulin. Kuinka on mahdollista, että sivustolla nimeltä mainiten mustamaalataan Herran omia, vilpittömiä sananjulistajia ja Herran palvelijoita. MISSÄ ON TAIVAALLINEN RAKKAUS noilla sivuilla? Missä näkyy Jeesuksen sanoma: "Olkaa yhtä"?

        Alkuperäinen kirjoittaja, ymmärrän hyvin, että sinulle kävi tuolla tavoin. Kriisiin jouduin minäkin, kunnes Herra vapautti. Hänellä on rakkauden ääni, ja nyt haluan kuulla vain sitä, en puutteellisia ja niin monissa kohdissa vajavaisia ihmisiä.

        On Kristuksen nimessä sanottava, että näissä niinsanotuissa Herran omissa saattaa olla niin valheenhengen saastuttama mieli, etteivät nämä enään näe eivätkä kuule totuutta,vaan vaeltavat kadotuksen ihmisen valheiden julistajina, eivätkä herää totuuteen.Armoa anteeksiantoa ja hyväksyntää ja oikean pyhänhengen vaikutusta tarvitaan.


      • orjyydesta vapauteen
        Pysy kaukana.... kirjoitti:

        PAREMPI NIMI Kristityn Foorumille olisi PRAVDA...sillä se on heidän mielestään ainoa totuus.
        Kuten Neuvostoliitossa kauan sitten!!! (Pravda = totuus)
        Tulee todella paha olo kun lukee niitä sivuja..
        Minä aion kyllä pysyä kaukana niistä jatkossa...

        Hei! Rakentavaa, lohduttavaa ja nuhtelevaa Herran Sanaa Suomen Siionille www.profetiansana.net. Siunattuja lukuhetkiä!!


    • kaikkeen totuuteen

      Kun aloin lukemaan Kristitynfoorumia, sain paljon uutta tietoa tärkeistä asioista. Olen oppinut raamatusta sen, että Jumalan Pyhä Henki on Totuuden Henki, joka johtaa kaikkeen totuuteen.

      Kristitynfoorumin kirjoituksien kautta, sain lisää hengellistä kasvua ja ymmärrystä, aloin paremmin ymmärtämään, että on olemassa ihmisiä, jotka käyttävät jumalallisuutta keinona voitonsaamiseen.

      Kristityn foorumi varoitti sellaisista ihmisistä ja nimesi joitakin heistä.

      Se on erittäin hyvä asia. Jumalan tahto on, että uskovien keskuudesta poistetaan ne, jotka ovat pahoja. Sillä tarkoitetaan menestysteologeja ja torontolaisia. Jumala vihaa syntiä ja Jumala vihaa eksyttäjiä.


      Uskon, että se on Jumalan johdatusta, että olen päätynyt Kristitynfoorumia lukemaan.

      • Lammas minäkin

        "Kristityn foorumi varoitti sellaisista ihmisistä ja nimesi joitakin heistä".

        - Aika törkeää lähteä nimeämään joitakin ihmisiä julkisesti vain siksi että näkemykset ovat erilaisia. Onkohan edes laillista?

        Sitä paitsi, vaikka Raamatun mukaan meillä on oikeus arvostella - niin tuomita ei - siihen meillä ei ole oikeutta.

        Kehottaisin lukemaan sanaa ja pyytämään että itse Jumala avaa ymmärrykselle sanan sisältöä, ja, kirkastaa Jeesusta.
        Uskossa pitää olla, ja saakin olla, itsenäinen, ei johdateltavissa.


    • tosi on

      Aitomaahan järjesti Hinnin vastustuskampanjan vuonna 2000 lehti-ilmoitteluineen. Jeesuksen palvelijoille ei kuulu kampanjointi vääriä profeettoja vastaan vaan evankeliumin saarnaaminen. Myös tällainen

      • Asioita seurannut

        kuulu väärien profeettojen kuuleminen.Hinn ennusti ainakin kahden tapahtumattoman asian tapahtuvan 90-luvulla Fidel Castron kuoleman ja Amerikan homoyhteisön tuhoutumisen.Kumpaakaan ei tapahtunut Jumala sanoo sanassaan että jos jonkun profeetan sana ei toteudu kun käytetään näin sanoja tyyliin "näin sanoo Herra" niin sitä tyyppiä ei pidä kuulla.

        Voi olla että Kf:llä on jossain määrin mennyt lapsi pesuveden mukana. Muttei ole tämän päivän karismaattisessa kentässäkään puhtaat jauhot pussissa. Paljon KF:n kritiikistä kuitenkin on aiheellista.Niistä sen kritisoimista henkilöistä luulen että suurin osa on oikeasti konnia ja vääriä profeettoja.
        Amerikan tulleesta karismaattisessa kristillisyydessä on vastenmielisiäkin piirteitä kuten että rivikristityille puhutaan synnistä ja samalla vedetään seurakunnan rahoja vähän omaan taskuun.


      • Mikä kampanja?

        Tämä on perätön väite. Juhani Aitomaalla ei ole mitään tekemistä jonkun lehti-ilmoittelukampanjan kanssa! Tällaisen kirjoittaja kertokoon miksi levittää tällaista perätöntä huhua. Asialliset mielipiteet ovat asia erikseen. Perättömän huhun levittely ja parjaaminen ei kuulu millekään julkiselle sivustolle. Kirjoittajaa pyydetään ottamaan yhteys J Aitomaahan, vaikka e maililla [email protected]


    • katulähetys sydämelläni

      Rakkaat Jumalan lapset. Olen lukenut tässä ajatuksianne ja ymmärrän myös hämmennystänne. Oletan että olette kirjoitusasustanne päätellen nuoria ja myös uskossa nuoria. Itse yli kolmekymmentävuotta sitten annoin elämäni Herralle ja uskon myös näinä vuosina jotain oppineeni Raamatusta ja uskovien elämästä tässä ajassa. Jokaisen usko tulessa koetellaan. Koettelematon usko ei ole kestävä totuuden edessä. Mielipiteitä saa olla, mutta vain Raamattuun perustuvat opetukset ja ajatukset ovat uskonelämää rakentavia ja kestävät sielunvihollisen meitä koetellessa. Älkää rakkaat nuoret unohtako Herran varoituksia eksytyksestä ja valvomisen tarpeesta. Vain Sanalla koetellaan tämänkin ajan sananjulistajat. Jos ei ole eletty ns. raittiin aikakauden seurakuntaelämää, ymmärrän ettei ole mitään mihin verrata tätä aikaa. Moni luulee, että uskovien kokoukset ja seurakuntaelämä on ollut aina juuri tämänkaltaista kuin nyt. Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Itse molemmat ajat eläneenä näen asioiden muuttuneen paljon, ja huonoon suuntaan, valitettavasti. On tullut laittomuuden ajan loppuhetket. Vanhemmat kristityt haluavat opettaa näistä ja teette hyvin kun kuuntelette mitä heillä on asioista sanottavaa. Mielestäni ylpeä mieli näkyy nyt näissä kirjoituksissanne. Se ei ehkä ole tarkoitus, mutta lukekaahan ne uudestaan niin huomaatte. Olen pahoillani että vain osissa kristillistä seurakuntaa enää valvotaan niinkuin Raamattu opettaa. Oikea valvominen on kaukana lakihengestä ja pitää uskovat Sanan tutkimisessa, koska vain sen kautta paljastuu sielunvihollisen viekas valhe. Toivotan teille tervettä mieltä ja Jumalan rauhaa Kristuksen veren sovituksessa. Ei kaikki ole sitä miltä näyttää ja totuuden kuuleminen ei aina miellytä uskoviakaan. Terveisin sisarenne Eeva 51v.

      • - yhtä ja toista nähnyt

        Olen törmännyt monimutkaisuuteen keskustellulla alueella. Mielipiteitä on laidasta laitaan.
        Prosessi, jonka olen läpikäynyt on opettanut erään asian: Ainoa uskon ja opin arvioimisperuste on Jumalan Sana. Nähdäkseni Aitomaa on siinä oikeassa, että hän haluaa ohjata katsomaan Jumalan Sanasta ONKO NIIN KIRJOITETTU.
        Näin Jeesus itse opetti kehottaessaan seuraajiaan katsomaan hedelmää.
        Kysymys ei siis ole MEIDÄN mielipiteistämme, vaan siitä,mitä SANA sanoo...
        ... ja lopulta siitä, että Herramme haluaa olla meille jokaiselle hyvä Paimen, jonka ääntä Hänen lampaansa kuulevat, mutta vierasta ne eivät seuraa (Joh 10). Haasteemme on oppia kuulemaan Hyvän Paimenen ääni kaikkien muiden äänien keskellä ja seurattava sitä. Silloin olemme suojassa ja turvassa.
        Itse en tuota ääntä kuunnellut - ja paloin karrelle hengellisen ja henkisen väkivallan vaikutuspiirissä (juuri siinä, mistä Aitomaa varoittaa puhuessaan Hinnistä ja kumppaneista)...
        Ihmettelen jälki käteen, miten ihmeessä suostuin Sanaa lukevana ihmisenä sellaiseen, mitä Sana ei tule (ja on siten Jeesuksen opetuksen vastaista)... Vielä enemmän ihmettelen sitä, miten pitkäänkin uskossa olleet tekevät saman virheen.
        Vallankäyttö jatkui senkin jälkeen, kun päätin lähteä yhteistöstä. Vääriä ilmiantoja (=valhetta - Herran mielen mukaista?), painostusta (minun olisi pitänyt osallistua kokouksiin saadakseni "siunauksen") ja lopulta täydellinen hylkääminen... Olen kiitollinen, etten jäänyt, koska olisin kirjaimellisesti osa syntiä (mitä muuta valheiden levittäminen toisin ajattelijoista on? Sen sijaan totuutta saa puhua, kun sen puhuu rakentavasti. Lukekaahan uudelleen Jeesuksen puheet! Hän käytti kieltä terävästi tarpeen vaatiessa... suojellakseen lampaita susilta.)
        Uskoni joutui kriisiin nimen omaan sen takia, kun minulle paljastui väärinkäytökset ja suoranaiset valheet. Sen sijaan uskoani en ole menettänyt. Luulen, että prosessin seurauksena on jotain kestävää - ja toivon mukaan aitoa, joka kestää koetuksen. (Mt 7:15-27)
        Rakkauden ja totuuden suhteesta Sana sanoo: "rakkaus ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa." (1 Kor 13:6) Jeesus oli täynnä armoa ja totuutta - hän ei musertanut särkyvää ruokoa. Toisaalta hänestä sanotaan, että hän ei särry eikä murru ennen kuin on saattanut oikeuden maan päälle." Siksi meitäkään ei ole kielletty puhumasta Sanan totuutta.


      • hengessä
        - yhtä ja toista nähnyt kirjoitti:

        Olen törmännyt monimutkaisuuteen keskustellulla alueella. Mielipiteitä on laidasta laitaan.
        Prosessi, jonka olen läpikäynyt on opettanut erään asian: Ainoa uskon ja opin arvioimisperuste on Jumalan Sana. Nähdäkseni Aitomaa on siinä oikeassa, että hän haluaa ohjata katsomaan Jumalan Sanasta ONKO NIIN KIRJOITETTU.
        Näin Jeesus itse opetti kehottaessaan seuraajiaan katsomaan hedelmää.
        Kysymys ei siis ole MEIDÄN mielipiteistämme, vaan siitä,mitä SANA sanoo...
        ... ja lopulta siitä, että Herramme haluaa olla meille jokaiselle hyvä Paimen, jonka ääntä Hänen lampaansa kuulevat, mutta vierasta ne eivät seuraa (Joh 10). Haasteemme on oppia kuulemaan Hyvän Paimenen ääni kaikkien muiden äänien keskellä ja seurattava sitä. Silloin olemme suojassa ja turvassa.
        Itse en tuota ääntä kuunnellut - ja paloin karrelle hengellisen ja henkisen väkivallan vaikutuspiirissä (juuri siinä, mistä Aitomaa varoittaa puhuessaan Hinnistä ja kumppaneista)...
        Ihmettelen jälki käteen, miten ihmeessä suostuin Sanaa lukevana ihmisenä sellaiseen, mitä Sana ei tule (ja on siten Jeesuksen opetuksen vastaista)... Vielä enemmän ihmettelen sitä, miten pitkäänkin uskossa olleet tekevät saman virheen.
        Vallankäyttö jatkui senkin jälkeen, kun päätin lähteä yhteistöstä. Vääriä ilmiantoja (=valhetta - Herran mielen mukaista?), painostusta (minun olisi pitänyt osallistua kokouksiin saadakseni "siunauksen") ja lopulta täydellinen hylkääminen... Olen kiitollinen, etten jäänyt, koska olisin kirjaimellisesti osa syntiä (mitä muuta valheiden levittäminen toisin ajattelijoista on? Sen sijaan totuutta saa puhua, kun sen puhuu rakentavasti. Lukekaahan uudelleen Jeesuksen puheet! Hän käytti kieltä terävästi tarpeen vaatiessa... suojellakseen lampaita susilta.)
        Uskoni joutui kriisiin nimen omaan sen takia, kun minulle paljastui väärinkäytökset ja suoranaiset valheet. Sen sijaan uskoani en ole menettänyt. Luulen, että prosessin seurauksena on jotain kestävää - ja toivon mukaan aitoa, joka kestää koetuksen. (Mt 7:15-27)
        Rakkauden ja totuuden suhteesta Sana sanoo: "rakkaus ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa." (1 Kor 13:6) Jeesus oli täynnä armoa ja totuutta - hän ei musertanut särkyvää ruokoa. Toisaalta hänestä sanotaan, että hän ei särry eikä murru ennen kuin on saattanut oikeuden maan päälle." Siksi meitäkään ei ole kielletty puhumasta Sanan totuutta.

        Vie Juhani Aitomaalle terveisiä, kun menet kohta oikeaoppisille, lihan tahdossa pidettäville "Kristus-juhlille" Jyväskylään.

        Matt.18:6
        Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

        Juhani Aitomaa ja kumppanit vastaavat Pyhän Jumalan edessä näistä Jumalan pienien viettelemisestä vielä kun aika tulee.


      • Kysyvä ei tieltä eksy
        hengessä kirjoitti:

        Vie Juhani Aitomaalle terveisiä, kun menet kohta oikeaoppisille, lihan tahdossa pidettäville "Kristus-juhlille" Jyväskylään.

        Matt.18:6
        Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

        Juhani Aitomaa ja kumppanit vastaavat Pyhän Jumalan edessä näistä Jumalan pienien viettelemisestä vielä kun aika tulee.

        Kiitos sinulle vanhalle uskovalle ! Minua aina pelottaa nuo uhkaukset, joita jotkut esittävät silloin, kun joku ottaa totuuden esille. Olen itsekin "uutena" uskovana joutunut tuon painostuksen kohteeksi, kun olen kysellyt mieltäni askarruttavia uskon asioita. Esimerkiksi henkien koettelu leimataan monesti Pyhän Hengen pilkaksi, vaikka Raamattu kehottaa meitä siihen ! Mieluummin seuraamme usein yleistä ilmapiiriä ja toisia ihmisiä kuin Sanaa..ja tunnustan itsessäni myös tuon piirteen. Minä en ole havainnut ainakaan vielä Kristitynfoorumissa mitään epäilyttävää, mutta ahdistusta se kieltämättä herättää, kun sitä sydämestään toivoisi, että tuo näkyvä kristillinen toiminta olisi todella oikeata ja sitten se ei kuitenkaan sitä ole (Onko se se " turmion iljetys seisomassa paikassa, jossa se ei saisi olla?"). Ainoastaan voin tuijottaa Kristuksen kasvoja kaikkein vähäisimmissä..."Kaikki, mitä olette tehneet vähäisimmille veljilleni, olette tehneet minulle !"...Herra armahda meitä helposti eksyviä ihmisiä ! Herra, Sinä sanoit, että vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä johtaakseen, jos mahdollista, valitut harhaan. Minä luotan siihen, että sinä et turhaan tätä varoitusta antanut, vaikka tuo varoitus ei lupaa meille kristityille helppoa ja yksinkertaista elämää. Kiitos; Jeesus, että sinä kuitenkin meitä ohjaat, eikä meidän tarvitse olla omassa varassamme !


      • kysymykseesi.
        Kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:

        Kiitos sinulle vanhalle uskovalle ! Minua aina pelottaa nuo uhkaukset, joita jotkut esittävät silloin, kun joku ottaa totuuden esille. Olen itsekin "uutena" uskovana joutunut tuon painostuksen kohteeksi, kun olen kysellyt mieltäni askarruttavia uskon asioita. Esimerkiksi henkien koettelu leimataan monesti Pyhän Hengen pilkaksi, vaikka Raamattu kehottaa meitä siihen ! Mieluummin seuraamme usein yleistä ilmapiiriä ja toisia ihmisiä kuin Sanaa..ja tunnustan itsessäni myös tuon piirteen. Minä en ole havainnut ainakaan vielä Kristitynfoorumissa mitään epäilyttävää, mutta ahdistusta se kieltämättä herättää, kun sitä sydämestään toivoisi, että tuo näkyvä kristillinen toiminta olisi todella oikeata ja sitten se ei kuitenkaan sitä ole (Onko se se " turmion iljetys seisomassa paikassa, jossa se ei saisi olla?"). Ainoastaan voin tuijottaa Kristuksen kasvoja kaikkein vähäisimmissä..."Kaikki, mitä olette tehneet vähäisimmille veljilleni, olette tehneet minulle !"...Herra armahda meitä helposti eksyviä ihmisiä ! Herra, Sinä sanoit, että vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä johtaakseen, jos mahdollista, valitut harhaan. Minä luotan siihen, että sinä et turhaan tätä varoitusta antanut, vaikka tuo varoitus ei lupaa meille kristityille helppoa ja yksinkertaista elämää. Kiitos; Jeesus, että sinä kuitenkin meitä ohjaat, eikä meidän tarvitse olla omassa varassamme !

        J. Aitomaa ja hänen yhteistyökumppaninsa viettelevät ihmisiä mielestäni siten, (lähinnä vielä uskossaan nuoria ja kokemattomia kristittyjä), että hänen kristityn foorumiaan lukevat Jumalan pienet alkavat kirjoittelemaan inhimillisessä järkeilyssään pitkiä eksyttäjä- ja noitalistoja niistä ihmisistä, jotka haluavat vilpittömin sydämin palvella Jumalaa, ja joita Jumala myöskin armostaan voimallisesti käyttää oman valtakuntansa eteenpäin viemisessä.

        Näillä palstoilla on julkaistu ns. "LISTAsurullinen", joka sisälsi lähes 200 tunnetun suomalaisen ja ulkomaalaisen julistajan, opettajan ja kirjailijan nimen, mutta se ei sisältänyt kuitenkaan malkkilaisten opettajien nimiä.
        Tätä listaa oli tekemässä lähettäjän oman kertoman mukaan useat ihmiset yhdessä ja listaa täydennetään heidän omien sanojensa mukaan kaiken aikaa. (nämä ihmiset käyvät malkkilaisten kokouksissa ja kesäjuhlilla)

        Tämä on todellisuudessa Juhani Aitomaan ylläpitämän kristityn foorumin hedelmä tämän hetken Suomessa.
        Puhutaan enemmän eksytyksistä ja saatanasta, ja käytetään kaikki aika niiden etsimiseen ja niistä puhumiseen, ja toisten Jumalan palvelijoiden mustamaalaamiseen.
        Tämä on juuri sitä mitä saatana haluaakin kristittyjen tekevän; kääntävän meidän katseemme pois ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Jeesuksesta Kristuksesta, pois Jumalan huolenpidosta ja armosta, ja ajaa herkkiä ja vähän vahvempiakin ihmisiä omasta seurakunnasta eristäytymisen kautta uskon haaksirikkoon.

        LISTAsurullinen oli todella surullista ja järkyttävää luettavaa.

        Ja vielä yksi tunnustus omalta puoleltani, mikä on vaivannut minua alusta saakka ja tilitän sen nyt tässä.

        Kirjoitin edellisen viestini ( "Viekää Juhani Aitomaalle terveiset...) lihallisessa kiivastuksissani väärässä hengessä (eli tuomiohengessä) ja huomasin sen heti viestin lähetettyäni, mutta silloin oli jo liian myöhäistä.
        En ehtinyt lukemaan edellisen kirjoittajan viestiä edes loppuun saakka, puoliväliin ehkä, kun jo lähetin vihaisen vastineen hänelle. Puolustihan hän minusta Aitomaan toimintaa ja hänen kristityn foorumiansa.

        Admata ei myöskään poistanut viestiäni pyynnöstäni huolimatta, koska hän ei voinut tietää olenko minä sen itse kirjoittanut vai joku muu. Kadun sitä, että kirjoitin viestini väärässä hengessä, mutta viestini ydinsisältöä en kuitenkaan kadu, tarkoitin sitä mitä sanoin.

        Olen samaa mieltä sinun kanssasi siitä, että Jumala saakoon meitä ja meidän vaellustamme johdattaa.
        Niin kauan kun me pysymme Kristuksessa, kaksivuoroisessa suhteessa Hänen kanssaan Pyhästä Hengestä uudestisyntymisen kautta, me emme joudu eksyksiin. Jumala on luvannut pitää tästä asiasta itse huolen, eikä Hän puhu koskaan omaa Sanaansa vastaan.


      • toiminnassa on se
        hengessä kirjoitti:

        Vie Juhani Aitomaalle terveisiä, kun menet kohta oikeaoppisille, lihan tahdossa pidettäville "Kristus-juhlille" Jyväskylään.

        Matt.18:6
        Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

        Juhani Aitomaa ja kumppanit vastaavat Pyhän Jumalan edessä näistä Jumalan pienien viettelemisestä vielä kun aika tulee.

        että he he ovat naamioinneet toimintansa tekopyhästi risti- ja "Kristus- keskeiseksi".
        Kulissien takana puuhataan kuitenkin ihan muuta.

        Kristus- keskeisyys kristillisessä julistuksessa, eli Jeesuksen Kristuksen ristinkuoleman korostaminen meidän syntiemme edestä, on tärkeää ja oikein silloin kun se tehdään oikeista motiiveista. Muuten se on pelkkää roskaa ja mitä iljettävintä epäjumalanpalvelusta Hänen edessään, joka yksin on Herra, Jeesus Kristus.


    • lukemassa

      ja mielestäni siellä oli esitetty omia raamatuntulkintoja ainoina oikeina, omia profeettoja ainoina oikeina, ja yritettiin jotenkin riistää toisilta tulkinnoilta niiden arvo. Minusta siis tuo ei poikkea näin ulkopuolisena mitenkään muista samankaltaisista lahkoista. Mielenterveys ei mitenkään ainakaan kärsinyt. Korkeintaan koko foorumi huvitti, niin lapsellisia teesejä siellä esitettiin - mutta niin esitetään kaikissa muissakin. Kaikki ovat mukamas absoluuttisen totuuden haltijoita. =)))

      Mielenterveysongelmia omaavan ihmisen pitäisi hakea ensin lääketieteellistä ja sitten vasta alkaa punnita näitä uskonkysymyksiä, jos enää tarviskaan. Terve maalaisjärki auttaa asiaa.

    • &&&&

      Nyt luin ensimmäistä kertaa kristityn foorumia ja ainakin ne kohdat mitä minä satuin lukemaan (kritiikkiä jenkkiläis karismaattisuutta kohtaan)olivat täyttä asiaa.Onhan nuo asiat hyvä tietää kun kokouksissa rahojaan lahjoittelee, kotkottaa tai kiekuu Jumalan kunniaksi.Tai "hengen" kosketuksesta antaa ylen.

      • Kristityn foorumista,

        puhumattakaan Evankeliumin opintoyhdistyksestä. Menestysteologiaan hurahtaneet eivät vain kritiikistä pidä, ja koko avauksen tarkoitus on mustamaalata kritiikkiä esittäneitä. Aloittajalla ja hänen säestäjillään tässä ketjussa ei ole puhtaat jauhot pussissa.


      • &&&&

        Ovat niin älytöntä sekoilua että jo ihan pelkällä aikuisella ajattelulla ja päättelyllä tulisi nähdä tuo toiminta sairaaksi.Ihmiset voi kuitenkin raamattuun, Jeesukseen ja Pyhän henkeen vetoamalla saada uskomaan ihan mitä soopaa tahansa!!!!
        Tämä ei sulje pois sitä etteikö koskaan mitään aitoa tapahtuisi, mutta kyllä tuon kaltainen joukko hurmos on enemmän tuhoisaa kuin rakentavaa.


      • Jeesuksen oma
        Kristityn foorumista, kirjoitti:

        puhumattakaan Evankeliumin opintoyhdistyksestä. Menestysteologiaan hurahtaneet eivät vain kritiikistä pidä, ja koko avauksen tarkoitus on mustamaalata kritiikkiä esittäneitä. Aloittajalla ja hänen säestäjillään tässä ketjussa ei ole puhtaat jauhot pussissa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8408995


    • >> Jumalan saarnamiehiä ja evankelistoja pilkkaavat ja panettelevat sivut saivat minut ahdistumaan ja masentumaan.

      • Nasse.

        sinun olisi helpompi vain myöntää että valehtelu tekee aina uhreja?

        Eikö olisi helpompaa hyväksyä se seikka että jeesussatu on satua ja kusetusta jolla hitaimpia huijataan, heistä tehdään uskonnon uhreja?


    • Hengenmies

      Minusta sinä puhut roskaa. Kävin sillä foorumilla, ja ainakin se, mitä se kertoo karismaattisuudesta ja parantajapuoskareista on totisinta totta. Kyllä sellainen toiminta täytyy tuoda julkisuuteen vaikka lista-surullisen kautta.

      Toivottavasti saamme listan näkyviin vielä.

      • kristitty.

        Alkuperäinen kristitynfoorumilaisten laatima lista, (ReaAallon susilistan laajennettu versio) joka sisälsi noin 200 tunnettua "menestysteologiksi" tai "torontolaiseksi" eksyttäjäksi nimettyä ihmistä k a i k i s t a Suomen seurakunnista; Luterilaisesta kirkosta, Helluntaiherätyksestä, Vapaakirkosta ja muista suunnista on tallessa. Myös alkuperäinen johdantopuhe kyseiseen listaan on tallessa. En kuitenkaan tiedä olisiko se oikein ja asiallista laittaa tänne esille. Vanha lihallinen luonto huutaa teolle oikeutusta, mutta Pyhä Henki sisimmässäni neuvoo jättämään asian Jumalan itsensä hoidettavaksi.

        Ehkä LISTA surullisen laatijat itse julkaisevat tuon listan uudestaan ihan alkuperäisessä muodossaan, jos katsovat tuon teon edistävän jotenkin Suomen kristikansan tämänhetkistä hengellistä tilaa ja tuovan lisää ihmisiä heidän omiin kokouksiinsa. Ainakin aikaisemmin he ajattelivat listan julkaisemisen olevan palvelus Jumalalle, paljastihan se pahat eksyttäjät ja varoitti heistä.


      • Tuom.
        kristitty. kirjoitti:

        Alkuperäinen kristitynfoorumilaisten laatima lista, (ReaAallon susilistan laajennettu versio) joka sisälsi noin 200 tunnettua "menestysteologiksi" tai "torontolaiseksi" eksyttäjäksi nimettyä ihmistä k a i k i s t a Suomen seurakunnista; Luterilaisesta kirkosta, Helluntaiherätyksestä, Vapaakirkosta ja muista suunnista on tallessa. Myös alkuperäinen johdantopuhe kyseiseen listaan on tallessa. En kuitenkaan tiedä olisiko se oikein ja asiallista laittaa tänne esille. Vanha lihallinen luonto huutaa teolle oikeutusta, mutta Pyhä Henki sisimmässäni neuvoo jättämään asian Jumalan itsensä hoidettavaksi.

        Ehkä LISTA surullisen laatijat itse julkaisevat tuon listan uudestaan ihan alkuperäisessä muodossaan, jos katsovat tuon teon edistävän jotenkin Suomen kristikansan tämänhetkistä hengellistä tilaa ja tuovan lisää ihmisiä heidän omiin kokouksiinsa. Ainakin aikaisemmin he ajattelivat listan julkaisemisen olevan palvelus Jumalalle, paljastihan se pahat eksyttäjät ja varoitti heistä.

        Liike paljastaa kylmän viileästi eksyttäjät ja niiden tyypillisimmät piirteet aika tyhjentävästi. Mutta jättää auki oikean, terveen hengellisen koke uksen ja armolahjat, joita liike ei näytä enää hyväksyvän. Ovat vailla selitystä Pyhän hengen raittiista toiminnasta. Aina olisi tukeuduttava yksin siihen, mitä Raamattu sanoo.

        Raamatun sanaa ei kukaan ihminen eikä mikään lahko, kirkko tai lahkon vastustaja voi tehdä tyhjäksi. Mielen terveysongelmia voi ilmetä ihan puhtaankin evankeliumin julistuksessa. Joku ei kestä nähdä edes krusifiksia. Tai jos sanoo sanan, Jeesus, niin tulee hyvin loukatuksi vakaumuksensa tähden.

        Yksin Jeesus voi tehdä meille selväksi, mikä on totta ja hyvältä kuullostavaa, tervettä. Jeesuksen nimessä parannetaan edelleen sairaita ja raihnaisia. Mutta tutkikoot kukin, missä hengessä mitäkin tehdään. Koetelkaa kaikki! Tässä on o gelmien syy! KF:ää on koeteltu Hengellisesti vajaaksi. He ovat jääneet ta palautuneet maitotasolle. Sekin on parempi, kuin nuo eksymykset, mistä he itse julistavat. Siunausta myös heille.


    • tunnusmerkki

      Luin Kristityn foorumia. Siellä on mielestäni paljon hyvää. Ennenkaikkea se osoittaa sairaan hurmahenkisyyden.

      Hyvä merkki on myös se, että eräs Kristityn foorumin kirjoittajista pyysi kriittisesti arvioimaan myös hänen omia kirjoituksiaan.

      Uskonliike missä kielletään omaan liikkeeseen kohdistuva kritiikki on psyykkisesti vaarallinen ja sairas yhteisö.

      • ed. kirjoittaja

        Luettuani vielä enemmän huomasin että myös Kristityn foorumi on tyypillinen fundamentalistinen liike. Hyvistäkin ansioistaan huolimatta se itse levittää silkkaa taikauskoa (mm. kreationismi) ja sukupuolista syrjintää (naispapit) sekä harjoittaa mm. seksuaalisten vähemmistöjen kiusaamista ja monenlaista Raamatulla lyömistä muiden fundamentalististen liikkeiden tapaan. Joten kriittisyys on enemmän kuin paikallaan myös Kristityn foorumia lukiessa.


      • Hengenmies

        Kertoisit itse omin sanoin. Se olisi uskottavampaa.


      • opetusta.

        http://koti.phnet.fi/elohim/harvest

        Ruvetaan kaikki yhdessä linkittämään tänne eri raamatunopettajien julistusta ja opetusta suunnasta ja toisesta, niin saadaan ketjun varsinainen aihe ja aloituspuheenvuoro mahdollisimman hyvin hämärrytettyä, eikö vain?

        Tämä palsta on Uskontojen uhrien palsta, ja varsinaisten opillisten kysymyksien laajempaan käsittelyyn on täällä omat palstansa. Tervemenoa.


      • linkitit.

        Kyllä tuossa tänne linkittämässäsi artikkelissa tuli terve ja AITO Kristus- keskeisyys hyvin raittiilla tavalla esille. Juuri noin se menee. Katsotaan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen täytettyyn sovintotyöhönsä Golgatalla ja silloin me emme voi joutua eksyksiin. Jeesus pitää meistä huolen.

        Siunausta sinulle veritas3, ja muillekkin Jeesuksen Kristuksen omille, sisarilleni ja veljilleni Herrassa.


      • "Vääräuskoiset"
        linkitit. kirjoitti:

        Kyllä tuossa tänne linkittämässäsi artikkelissa tuli terve ja AITO Kristus- keskeisyys hyvin raittiilla tavalla esille. Juuri noin se menee. Katsotaan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen täytettyyn sovintotyöhönsä Golgatalla ja silloin me emme voi joutua eksyksiin. Jeesus pitää meistä huolen.

        Siunausta sinulle veritas3, ja muillekkin Jeesuksen Kristuksen omille, sisarilleni ja veljilleni Herrassa.

        http://www.lolcatbible.com/images/8/8d/Gtfo.jpg


    • Tuom.

      ovat itse lähtökohdiltaan niitä "uhreja". Eivätkä he itse ole mikään lahko, mutta sellainen siitäkin helposti syntyy. He ovat selkeästi havainneet petoksen lahkoissaan ja ovat erittäin hyvin jäsentäneet harhaoppiset ilmiöt omissa seurakunnissaan. Ovat erotettuja, hylmkiöitä ja väärin kohdeltuja ja -ymmärrettyjä.

      Pettymys voi olla niin suuri, että paluu arkristillisyyteen voi olla erittäin traumaattista. täytyy myös muistaa, että joukko koostuu eri seurakunnista ja suunnista. Mutta tästäkin "suunnasta" voi tulla lahko, mistä täytyy taas irrottautua. Voidaan mennä ojasta allikkoon. Näin on saattanut käydäkin. ei hyväksytä minkäänlaista hengen toimintaa. Kriittisyydestä voi itsestään tulla oma eksymyksensä, missä kielletään kaikki hengen toiminta. Kyllä Jumala edelleen toimii armolahjojensa kautta ja ilmestyy luonnollisesti ja yliluonnollisesti.

      Olen myös havainnut uhrina olemisessa eräänlaista väärää uhria, tekeytymistä marttyyrin asemaan ja sillä keinoin syyllistää jotain tahoa. Varsinkin kristinusko on tarkoitettu juuri niille maailman hylkiöille, jotka eivät koe muiden taholta mitään olevan. Kaikissa maailmankatsomuksissa pitää joku terve piirre olla. Yleensä uhreiksi joudutaan ulkomailta tulleiden lahkojen kautta.

      • omenapuusix

        Joo

        Täytyy ihmetellä miten aikuiset ihmiset voi olla noin sekaisin niinkuin jotku kirjoittajat.

        Pysykää erossa kaikesta tuosta karismaattisuudesta ja lahkoilusta niin voitte säilyttää vielä pikkasien sitä järkiparkaa jota on kolhittu aika pahoin..

        Kannattaa myös hakea ammattiapua jos tuntuu että siihen on tarvetta. Jos tulee ahdistusta, syyllisyydentuntoa itkukohtauksia niin kannattaa mennä tosissaan ammattiauttajan pakeille vaikka vissiin aika kortilla ovatkin nuo ajat sun muut.. Ja ottakaa etäisyyttä tuohon lahkoiluun ja unohtakaa uskone muutamaksi vuodeksi ja kattokaa kuinka hyvin te voitte..Tietysti olen nyt saatanan kätyri ja korvaan kuiskuttelija mutta oikeesti kannattaa irtaantua ennenkuin menee syvemmälle ja tulee pahempia haavoja


      • jaLepoaHänessä
        omenapuusix kirjoitti:

        Joo

        Täytyy ihmetellä miten aikuiset ihmiset voi olla noin sekaisin niinkuin jotku kirjoittajat.

        Pysykää erossa kaikesta tuosta karismaattisuudesta ja lahkoilusta niin voitte säilyttää vielä pikkasien sitä järkiparkaa jota on kolhittu aika pahoin..

        Kannattaa myös hakea ammattiapua jos tuntuu että siihen on tarvetta. Jos tulee ahdistusta, syyllisyydentuntoa itkukohtauksia niin kannattaa mennä tosissaan ammattiauttajan pakeille vaikka vissiin aika kortilla ovatkin nuo ajat sun muut.. Ja ottakaa etäisyyttä tuohon lahkoiluun ja unohtakaa uskone muutamaksi vuodeksi ja kattokaa kuinka hyvin te voitte..Tietysti olen nyt saatanan kätyri ja korvaan kuiskuttelija mutta oikeesti kannattaa irtaantua ennenkuin menee syvemmälle ja tulee pahempia haavoja

        niin haavat alkaa kyllä parantua. Tulee ehjempi, tasapainoisempi, tyytyväisempi ja onnelllisempi - riippumatta ulkonaisista olosuhteista. Näin sanon kokemuksesta.
        Olen ollut paljon karismaattisissa kokouksissa, en mene sinne katselemaan ihmisiä, vaan kohtaamaan Herraa - olla kahden rukouskammiossa Herran kanssa, on myös ihana ylistää Häntä toisten uskovien kanssa jotka myös rakastavat Jeesusta.

        Itse en ole kuulluut kukkojen laulavan, mutta en kyllä ihmettelisi sitä. Joku Juhani Aitomaan tapainen henkilö saattaisi hyvinkin kiekua kun Herran Henki valtaisi. Se olisi nimittäin hyvin nöyryyttävä kokemus - mutta nöyrille Jumala antaa armon. Toivonkin Aitomaalle ja porukalle sellaista siunausta että heidätkin nöyryytettäisiin olemasta kukkona tunkiolla.
        Tänne alas vaan tavallisten tallaajien pariin ja pois pelottelemasta Jeesuksen omia, etteivät he uskalla lähestyä Herraa täydestä sydämestä ja Hengen vapaudessa.

        Kamalaa kyllä tuo kietominen siteisiin Jeesuksen omia, ikäänkuin Kaikkivaltias Jumala ei voisi pitää huolta meistä,
        kun me Hänessä riipumme.


      • peksuta
        jaLepoaHänessä kirjoitti:

        niin haavat alkaa kyllä parantua. Tulee ehjempi, tasapainoisempi, tyytyväisempi ja onnelllisempi - riippumatta ulkonaisista olosuhteista. Näin sanon kokemuksesta.
        Olen ollut paljon karismaattisissa kokouksissa, en mene sinne katselemaan ihmisiä, vaan kohtaamaan Herraa - olla kahden rukouskammiossa Herran kanssa, on myös ihana ylistää Häntä toisten uskovien kanssa jotka myös rakastavat Jeesusta.

        Itse en ole kuulluut kukkojen laulavan, mutta en kyllä ihmettelisi sitä. Joku Juhani Aitomaan tapainen henkilö saattaisi hyvinkin kiekua kun Herran Henki valtaisi. Se olisi nimittäin hyvin nöyryyttävä kokemus - mutta nöyrille Jumala antaa armon. Toivonkin Aitomaalle ja porukalle sellaista siunausta että heidätkin nöyryytettäisiin olemasta kukkona tunkiolla.
        Tänne alas vaan tavallisten tallaajien pariin ja pois pelottelemasta Jeesuksen omia, etteivät he uskalla lähestyä Herraa täydestä sydämestä ja Hengen vapaudessa.

        Kamalaa kyllä tuo kietominen siteisiin Jeesuksen omia, ikäänkuin Kaikkivaltias Jumala ei voisi pitää huolta meistä,
        kun me Hänessä riipumme.

        nuo ktristitynfoorumilaiset on nöyryytetty aikoinaan ja siksipä he kirjoittelevat ettei heidän kohtaloaan joutuisi noissa "rahankeruu pippaloissa" kukaan kokemaan. Helvetin on useammat heistä käyneet läpi omassa elämässään ja siitä vahvistuneina haluavat paljastaa omassa vajavaisuudessaan sen mikä heille on ymmärrettäväksi annettu. Valtaosa uskovista elää mailmassa kuitenkin hyvin pinnallisesti ja tunteidenkin mukaan, eikä ihmiset useinkaan huomaa mikä taustalla on vallassa. Mitä tulee foorumin muihin kuin mennari kirjoituksiin niin ne eivät ole välttämättä tarkoitettu kuin niille jotka punnitsevat mailman ajautumista nykyiseen tilaansa perisynnin takia, joka paljolti on syytä lähimenneisyydessäkin harjoitetusta Jumalan omaisuuskansan unohtamisesta ja tuhoamisesta. Asia on juuri niin kuin nimimerkki Tuom. kirjotti.


    • Vanhamää

      Eikö uhri huomaa tässä mitään uskovaiselle outoa?

      "Eksyin Internetissä vuosi sitten sellaisen lahkon kuin "kristityn foorumi" sivustoille. Jäin sivustojen artikkeleihin kiinni ja jouduin niitä lukiessani täydelliseen uskon kriisiin ja sairastuin syvään masennukseen, johon jouduin hakemaan myös ammattiapua. Aloin pelkäämään kaikkea sellaista yliluonnollista Pyhän Hengen toimintaa, mitä järki ei pysty selittämään, ja jota olin uudestisyntyneenä kristittynä pitänyt aikaisemmin täysin raamatullisena ja raittiina."

      Uhri on halunnut alkaa selittämään yliluonnollista Hengen toimintaa järjellä, vaikka todistaa uudestisyntyneenä pitäneensä aikaisemmin sitä täysin raamatullisena ja raittiina. Minulle heräsi kysymys: mitä tälle uudestisyntyneelle uskovalle oli tapahtunut, oliko hän kadottanut Pyhän Hengen alkaessaan järkeillä?
      Pyhä Henki ei vastusta järjen käyttöä, päin vastoin, sillä järjen antanut Jumala ei pakota meitä mihinkään järjettömään, mutta hänen tekojaan ja toimintaansa ei ihmisjärki pysty yhdellä kertaa ymmärtämään, siinä menee aikaa, mutta Raamattua lukemalla ja elämällä päivittäisessä yhteydessä Jeesukseen rukoillen ja uskoen Hänen sovitustyöhönsä asiat kirkastuvat järjellekin selkeästi. Joten jotakin outoa oli tapahtunut tälle uhrille.

      Toinen samassa ketjussa oleva kirjoittaa:
      "Pyhän Hengen voitelemien Jumalan ihmisten pilkkaajat, eivät itse ole HENKISESTI/SIELULLISESTI kovin terveitä, eivätkä tuskin edes Pyhästä Hengestä uudestisyntyneitä kristittyjä...Nämä ihmiset ovat omien järjenpäätelmiensä ja sielullisen viisautensa vankeja.(Raamattu puhuu riivaajien viisaudesta.) Jaak.3:15

      Oliko siis uhri vain omien järjenpäätelmiensä uhri? Uudestisyntynyt uskova oli alkanut alkanut pelätä lähes kaikkea? Jumalan Henki ei aiheuta ihmiselle pelkotiloja! Emme pelkää eksyttäjiä emmekä edes demoneita. Meillä on turvallinen olla Jeesuksen suojassa. Illmeisestikin uhri oli nuori, vasta uskoon tullut, koska oli noin altis opetuksille ja niiden vaikutuksille. Hengellinen ihminen tutkii kaiken Raamatun valossa ja vertailee opetuksia Sanaan. Perusasioissa, uskossa Jeesukseen hän ei tarvitse muiden opetusta siitä miten on tullut uskoon ja kuka on Jeesus!

      Toinen vaihtoehto onkin siis se, että uhri ei ollutkaan uudestisyntynyt vaan eksytetty. Hän oli joutunut kaatujien, naurajien ja huutajien kokoukseen jossa hänelle sanottiin: "Anna elämäsi Jeesukselle" ja "nyt olet uskossa, nyt saat voiman ja olet voittaja". Joku pani kättään hänen päälleen ja hän kaatui. Niissä piireissä on eräs "pyhän hengen baarimikkokin" joka kuljettaa henkeä kuin viinapulloa ja jakelee siitä muille. Monet huutavat ja huitovat. Paavali varoitti nuorta Timoteustakin ettei panisi kättään kenen tahansa päälle. Samoin ei tarvitse mennä kenen tahansa käden allekaan, jota ei hyvin tunne minkä hengen alainen hän on.
      Jumalan Pyhä Henki tulee ylhäältä, ja Hän tulee vain Jeesuksen evankeliumin kautta ja toimii vain Raamatun Sanassa. Sana tulee eläväksi ihmiselle ja synnyttää uudesti. Ihmisen koko arvomaailma muuttuu, hän täyttyy rakkaudella, ilolla ja RAUHALLA. Tämä on tärkeä tunnusmerkki. Samoin se ketä Jeesusta julistetaan, onko Hän Herra, Kristus joka tuli Isän luota ja syntyi ihmiseksi! Nykyään julistetaan myös vääriä jeesuksia. Väkevä eksytys on tullut niille jotka mieltyvät valheeseen ja etsivät korvasyyhyynsä heitä miellyttäviä opettajia.

      Monet kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi.

    • Jeesus auttaa.

      Tässä linkki kyseiselle sivustolle:

      http://www.kristitynfoorumi.fi/

      Kävin siellä pikaisesti ja olen heidän kanssaan samaa mieltä.
      Homous on syntiä ja kauhistus Jumalan edessä - Jeesuksen omien tulee rukoilla heidän puolestaan.
      Naispappeus on Raamatun vastainen ja syntiä jo Raamatun aikana oli papittaria, jotka olivat saatanan palvelijoita.

      PyhäHenki kirkastaa Kristusta.

      TaivaallinenIsä näytti rakkautensa meitä kohtaan uhramalla rakkaan ainoan poikansa Jeesuksen.

      TV 7 ja sitä katsoessa olen monta kertaa ajatellut sen olevan sielullista psyykkaamista - pumppaamista kuten eräs Krtistitty sanoi.

      Suurinosa ihmeparantajista ym. ovat vain itsensä korottajia. Olen käynyt monen tällaisen rukoiltavana, mutta koskaan en ole parantunut vaivastani, enkä myöskään kaatunut.

      Lisäsin foorumin suosikkeihini ja aijon käydä siellä katsomassa toistekin.

      PyhäHenki tekee ihmeitä, joita ei ihmisjärjellä voi selittää - näitä on esim. syöpäkasvaimen katoaminen jäljettömiin rukouksen jälkeen ja lääkäri on asiasta ihemissään ja toteaa vain ihmeen tapahtuneen - ei sitä voi järjellä käsittää. Juamalamme on paljon suurempi kuin meidän järkemme.

      Itse olen kokenut vainoa helluntailaisten ja erään rovastin toimesta.

      • Tuom.

        sinua. Olen samaa mieltä hellunaityyppisistä valheista ja eksytyksistä, mutta olen myös tietoinen KF:n hengettömyydestä . Jos olet löytämässä totuutta pikkuhiljaa, niin tuo ihmeessä esille, niin voidaan keskustella!? Nimimerkillä: toiset eksyy sielullisuuteen, uskonnollisuuteen,toiset väärien henkien pauloihin.


      • Kaph
        Tuom. kirjoitti:

        sinua. Olen samaa mieltä hellunaityyppisistä valheista ja eksytyksistä, mutta olen myös tietoinen KF:n hengettömyydestä . Jos olet löytämässä totuutta pikkuhiljaa, niin tuo ihmeessä esille, niin voidaan keskustella!? Nimimerkillä: toiset eksyy sielullisuuteen, uskonnollisuuteen,toiset väärien henkien pauloihin.

        KF ei ole lahko eikä edes minkäänlainen seurakunta. He kehoittavat ihmisiä itse tutkimaan asioita, näin monesti lukee heidän julkaisemissa kirjoissa.
        Benny Hinn, Rodney Howard-Browne yms. kieltävät omien toimintansa epäilyn ja kyseenalaistamisen. Seuraavat videot kertovat varmaan näiden Benny Hinnien hengellisyydestä kaiken.
        http://www.youtube.com/watch?v=XvXDzD95raA


      • yksi meistä
        Kaph kirjoitti:

        KF ei ole lahko eikä edes minkäänlainen seurakunta. He kehoittavat ihmisiä itse tutkimaan asioita, näin monesti lukee heidän julkaisemissa kirjoissa.
        Benny Hinn, Rodney Howard-Browne yms. kieltävät omien toimintansa epäilyn ja kyseenalaistamisen. Seuraavat videot kertovat varmaan näiden Benny Hinnien hengellisyydestä kaiken.
        http://www.youtube.com/watch?v=XvXDzD95raA

        KF mielestäni nimenomaan on lahko, joka muodostuu valtakunnallisesti keskenään verkottuneista yksilöihmisistä, jotka tekevät yhteistä päämäärätietoista, systemaattista ja tarkasti organisoitua työtä Internetissä mm. keskustelupalstoilla, omilla kotisivuillaan ja muualla.

        Kf täyttää monia lahkon tunnusmerkkejä. Kristityn foorumi- lahkolla on mm. oma raamattukoulu, oma lehti, oma kuoro, oma kirjakustantamo, oma kirjasto, omat kesäjuhlat (en tiedä onko yhteinen kodin hartauskirja jo valmistunut) jne. Linkit näihin löytyy Kf- sivuilta.

        Ja tuosta tänne linkittämästäsi videosta sen verran, että se on moneen kertaan leikattu ja editoitu tarkoitushakuisesti, eli se on jonkinlaista pahansuopaisessa hengessä katsojalle luotua vääristeltyä todellisuutta. Tuollaisilla videoilla ei ole minkäänlaista hengellistä painoarvoa. Kyseinen video ei ole tehty missään muussa kuin väärässä hajottavassa hengessä ja mustamaalaamistarkoituksessa. Jokainen katkeran mielen omaava amatöörikin pystyy siihen, ei tarvitse olla edes media-alan ammattilainen. Mutta media- alan ammattilainen katselee tuollaisia videoklippejä vähän toisenlaisesta näkökulmasta ja hymähtää surullisen huvittuneesti.

        Ikävää, että tässä ketjussa on korostunut pelkästään kristityn foorumin kritiikki Benny Hinniä, Rodney Howard- Brownea yms. kohtaan.
        Benny Hinn on vain pieni osa kf:ää. Tuolla Foorumilla jutellaan paljon muutakin. Siitä tärkeästä "muusta" ei ole puhuttu tässä ketjussa mitään, ja tällaisella palstalla kf:ään liittyvä syvällinen keskustelu on täysin mahdotonta. Pitäisi ehkä järjestää jonkinlainen paneelikeskustelu, johon kutsuttaisiin tietty määrä ihmisiä erilaisista seurakunnista laidasta laitaan, ja jokainen voisi antaa oman todistuksensa.

        Sen olen havainnoinut kristityn foorumista, että siellä tosiaan toisen käden juoruja kuunnellaan ja niitä levitellään eteen päin. Ei kovin kristillistä toimintaa mielestäni. Kummallista, että joillakin kristityillä riittää paljon aikaa saarnamiesten ja evankelistojen yksityiselämän jatkuvaan penkomiseen siinä toivossa, että jospa jostakin ihmisestä (tai seurakunnasta) jotakin pahaa ja sensaatiomaista sanottavaa löytyisi... Kenestäpäs meistä ei ?
        Kannattaa lukea tuosta ylempää ketjusta Jari Iivanaisen kotisivuilta kirjoitus “Harhaoppi numero yksi“. Luin sen ja se oli mielestäni todella hyvä ja oikeassa rakentavassa hengessä kirjoitettu opetusteksti.

        >>>Benny Hinn, Rodney Howard-Browne yms. kieltävät omien toimintansa epäilyn ja kyseenalaistamisen.>>>

        En usko, että Aitomaakaan panee pahakseen, jos hänenkin toimintaansa hiukan välillä kyseenalaistetaan ja kritisoidaan.


      • yksi.

      • ja elämä on
        yksi. kirjoitti:

        http://www.koti.phnet.fi/elohim/harhaoppinumeroyksi.html

        Karismaattinen fundamentalismi saa tottakai hyvääkin aikaan.Eihän tämänkaltainen toiminta muuten jatkuisi.Kuitenkin monet ovat tulleet henkisesti täysin nujerretuiksi ja tästä aiheesta ei voi, ikävä kyllä myöskään vaieta.Ainakaan nuorten ihmisten ei soisi hakevan ensisijaista apua minkään tasoisiin mielenterveyden ongelmiin kyseisistä yhteisöistä, senverran pahaa jälkeä on monelle syntynyt.
        Menkää mieluummin keskustelemaan ihan tavallisen ev.lut papin, lääkärin,psykologin, terapeutin ym.kanssa.Uskonnolla voi saada TODELLA pahaa jälkeä aikaan, jos ihminen jätetään ilman ammattiapua kun sitä tarvittaisiin.


      • Kaph
        yksi meistä kirjoitti:

        KF mielestäni nimenomaan on lahko, joka muodostuu valtakunnallisesti keskenään verkottuneista yksilöihmisistä, jotka tekevät yhteistä päämäärätietoista, systemaattista ja tarkasti organisoitua työtä Internetissä mm. keskustelupalstoilla, omilla kotisivuillaan ja muualla.

        Kf täyttää monia lahkon tunnusmerkkejä. Kristityn foorumi- lahkolla on mm. oma raamattukoulu, oma lehti, oma kuoro, oma kirjakustantamo, oma kirjasto, omat kesäjuhlat (en tiedä onko yhteinen kodin hartauskirja jo valmistunut) jne. Linkit näihin löytyy Kf- sivuilta.

        Ja tuosta tänne linkittämästäsi videosta sen verran, että se on moneen kertaan leikattu ja editoitu tarkoitushakuisesti, eli se on jonkinlaista pahansuopaisessa hengessä katsojalle luotua vääristeltyä todellisuutta. Tuollaisilla videoilla ei ole minkäänlaista hengellistä painoarvoa. Kyseinen video ei ole tehty missään muussa kuin väärässä hajottavassa hengessä ja mustamaalaamistarkoituksessa. Jokainen katkeran mielen omaava amatöörikin pystyy siihen, ei tarvitse olla edes media-alan ammattilainen. Mutta media- alan ammattilainen katselee tuollaisia videoklippejä vähän toisenlaisesta näkökulmasta ja hymähtää surullisen huvittuneesti.

        Ikävää, että tässä ketjussa on korostunut pelkästään kristityn foorumin kritiikki Benny Hinniä, Rodney Howard- Brownea yms. kohtaan.
        Benny Hinn on vain pieni osa kf:ää. Tuolla Foorumilla jutellaan paljon muutakin. Siitä tärkeästä "muusta" ei ole puhuttu tässä ketjussa mitään, ja tällaisella palstalla kf:ään liittyvä syvällinen keskustelu on täysin mahdotonta. Pitäisi ehkä järjestää jonkinlainen paneelikeskustelu, johon kutsuttaisiin tietty määrä ihmisiä erilaisista seurakunnista laidasta laitaan, ja jokainen voisi antaa oman todistuksensa.

        Sen olen havainnoinut kristityn foorumista, että siellä tosiaan toisen käden juoruja kuunnellaan ja niitä levitellään eteen päin. Ei kovin kristillistä toimintaa mielestäni. Kummallista, että joillakin kristityillä riittää paljon aikaa saarnamiesten ja evankelistojen yksityiselämän jatkuvaan penkomiseen siinä toivossa, että jospa jostakin ihmisestä (tai seurakunnasta) jotakin pahaa ja sensaatiomaista sanottavaa löytyisi... Kenestäpäs meistä ei ?
        Kannattaa lukea tuosta ylempää ketjusta Jari Iivanaisen kotisivuilta kirjoitus “Harhaoppi numero yksi“. Luin sen ja se oli mielestäni todella hyvä ja oikeassa rakentavassa hengessä kirjoitettu opetusteksti.

        >>>Benny Hinn, Rodney Howard-Browne yms. kieltävät omien toimintansa epäilyn ja kyseenalaistamisen.>>>

        En usko, että Aitomaakaan panee pahakseen, jos hänenkin toimintaansa hiukan välillä kyseenalaistetaan ja kritisoidaan.

        Tietosi KF:stä ovat virheelliset ja vääristelevät tietyssä mielessä. Organisoitu toiminta ei tee kenestäkään lahkoa. KF:n toiminta ei edellytä mitään sitoutumista. KF:n tilaisuudet ovat vapaaehtoisia, eli niihin saa osallistua ketä tahansa. Oma Raamattukoulu ei ole sisäoppilaitos tai suljettu keneltäkään. Eli kyseessä on täysin vapaaehtoinen toiminta, johon ei edellytetä mitään sitoutumista fyysisesti tai taloudellisesti. En ole itse mukana millään tavalla.

        Mitä taas tulee videoklippeihin, niin ne puhuvat puolestaan. Turha piiloutua minkään multimedia-ammattilaisuuden roolin taakse ja sitä kautta yrittää tehdä tosiasioita tyhjiksi, se on säälittää. Eikä noita videoklippejä multimedia-ammattilainen katso mitenkään erilailla, koska sisältö on sama kaikille. Paul Crouch raivoaa arvostelijoilleen, Kenneth Hagin on sekaisin, ei siitä pääse mihinkään. Onko leikkauksissa käytetty mitä ohjelmaa Premiere Pro:ta tai AVS-ohjelmaa tai FinalCut, se kiinnostaa mulitmedia-ammattilaista sekä se mitä efektiä leikkauksissa. ;-)

        Mitä tulee toisen käden juoruihin, ovat kaikki tietolähteen KF:n julkaisuissa mainittu. Eli asioiden todenperäisyys voidaan aina tarkastaa.

        Aitomaa ja co. kehoittavat arvostelemaan ja kritisoimaan, myös omia kirjoituksiaan ja saarnoja. Voit tarkastaa vaikka Juurikasvun kirjoista tai heidän kotisivuillaan olevista saarnoista.

        Vaikkei pitäisikään KF:n toiminnasta ei se ole lahko. KF:n kotisivut eivät ole mikään hengellisen kasvun alusta, mutta hyvä tietolähde.
        Käyttäkään omia aivojanne ja tutkikaa pyhiä kirjoituksia.


      • edell.
        Kaph kirjoitti:

        Tietosi KF:stä ovat virheelliset ja vääristelevät tietyssä mielessä. Organisoitu toiminta ei tee kenestäkään lahkoa. KF:n toiminta ei edellytä mitään sitoutumista. KF:n tilaisuudet ovat vapaaehtoisia, eli niihin saa osallistua ketä tahansa. Oma Raamattukoulu ei ole sisäoppilaitos tai suljettu keneltäkään. Eli kyseessä on täysin vapaaehtoinen toiminta, johon ei edellytetä mitään sitoutumista fyysisesti tai taloudellisesti. En ole itse mukana millään tavalla.

        Mitä taas tulee videoklippeihin, niin ne puhuvat puolestaan. Turha piiloutua minkään multimedia-ammattilaisuuden roolin taakse ja sitä kautta yrittää tehdä tosiasioita tyhjiksi, se on säälittää. Eikä noita videoklippejä multimedia-ammattilainen katso mitenkään erilailla, koska sisältö on sama kaikille. Paul Crouch raivoaa arvostelijoilleen, Kenneth Hagin on sekaisin, ei siitä pääse mihinkään. Onko leikkauksissa käytetty mitä ohjelmaa Premiere Pro:ta tai AVS-ohjelmaa tai FinalCut, se kiinnostaa mulitmedia-ammattilaista sekä se mitä efektiä leikkauksissa. ;-)

        Mitä tulee toisen käden juoruihin, ovat kaikki tietolähteen KF:n julkaisuissa mainittu. Eli asioiden todenperäisyys voidaan aina tarkastaa.

        Aitomaa ja co. kehoittavat arvostelemaan ja kritisoimaan, myös omia kirjoituksiaan ja saarnoja. Voit tarkastaa vaikka Juurikasvun kirjoista tai heidän kotisivuillaan olevista saarnoista.

        Vaikkei pitäisikään KF:n toiminnasta ei se ole lahko. KF:n kotisivut eivät ole mikään hengellisen kasvun alusta, mutta hyvä tietolähde.
        Käyttäkään omia aivojanne ja tutkikaa pyhiä kirjoituksia.

        >>> Mitä tulee toisen käden juoruihin, ovat kaikki tietolähteen KF:n julkaisuissa mainittu. Eli asioiden todenperäisyys voidaan aina tarkastaa>>>

        Toisen käden tiedot ovat mielestäni sellaisia, joita ei ole kysytty kyseiseltä henkilöltä itseltään suoraan. Juoruamista se on pahimmillaan silloin, jos sitä harrastetaan vahingoittamismielessä jotakin ihmistä kohtaan.
        Tutkitaan Raamatun kirjoituksia ja pyydetään Pyhää Henkeä avaamaan meille niitä ja käytetään myös inhimillistä ymmärryskykyämme, ihan niin kuin neuvoit. Minä ainakin uskallan kyseenalaistaa kristityn foorumin sivuston luotettavuuden objektiivisena tietolähteenä. Hengellisesti hajottava toiminta ei ole koskaan lähtöisin Jumalasta ja tämä on minun mielipiteeni. Joku toinen voi ja saa ajatella toisin. Siunausta sinulle.


      • Kaph
        edell. kirjoitti:

        >>> Mitä tulee toisen käden juoruihin, ovat kaikki tietolähteen KF:n julkaisuissa mainittu. Eli asioiden todenperäisyys voidaan aina tarkastaa>>>

        Toisen käden tiedot ovat mielestäni sellaisia, joita ei ole kysytty kyseiseltä henkilöltä itseltään suoraan. Juoruamista se on pahimmillaan silloin, jos sitä harrastetaan vahingoittamismielessä jotakin ihmistä kohtaan.
        Tutkitaan Raamatun kirjoituksia ja pyydetään Pyhää Henkeä avaamaan meille niitä ja käytetään myös inhimillistä ymmärryskykyämme, ihan niin kuin neuvoit. Minä ainakin uskallan kyseenalaistaa kristityn foorumin sivuston luotettavuuden objektiivisena tietolähteenä. Hengellisesti hajottava toiminta ei ole koskaan lähtöisin Jumalasta ja tämä on minun mielipiteeni. Joku toinen voi ja saa ajatella toisin. Siunausta sinulle.

        Kuten mainittua, KF on maininnut lähteensä sekä viitteensä artikkeleissaan.
        Tiedän KF:n tekevän työtään muusta kuin vahingoittamismielessä. KF ei väitä olevansa erehtymätön. Jos palataan muutamiin karismaatikoihin, kuten Hinn, Howard-Browne, Hagin, Copeland jne. voidaan todeta heidän toimintansa olevan epäraamatullista eikä niistä raportoiminen ole panettelua. Raamatussa Paavali varoitti valheveljistä nimillä.


    • Gal.5:1-6

      On ikävää, että tässä ketjussa ovat ylikorostuneet valtameren toisella puolella vaikuttavat nimet kuten Benny Hinn, Kenneth Hagin, Kenneth Copeland ja Rodney Howard- Browne jne. Olen karismaatikko, mutta en itsekkään ole koskaan kokenut omakseni sen tyylin kristillisyyttä, mitä edellä mainitut henkilöt edustavat. Näiden ihmisten toiminnan raportoiminen on kuitenkin vain pieni osa Kristityn Foorumin toimintaa.

      Tässä ketjussa on myöskin toistuvasti esiintyneet sanat torontolaisuus ja menestysteologia.

      Kristityn Foorumin toiminnassa näyttää olevan mukana ihmisiä, jotka eivät tiedä mitä nämä sanat tarkoittavat ja mitä nämä käsitteet pitävät sisällään. Menestysteologeiksi, torontolaisiksi ja eksyttäjiksi on näillä palstoilla umpimähkään leimattu ihan supisuomalaisiakin nimiä, kuten opiltaan ja omassa julistuksessaan perusluterilainen Päivi Niemi (Kansan Raamattuseura) Riku Rinne, Klaus Korhonen, Martti Kallionpää, Juha Ketola, Reijo Ruotsalainen, Hannu Vaurula, Veikko Pekki ja kymmeniä muita Jumalan ihmisiä Suomesta eri seurakunnista, jotka eivät ole missään tekemisissä torontolaisuuden tai menestysteologian kanssa. LISTAsurullinen, joka sisälsi mm. kaikkien edellä mainitsemieni henkilöiden nimet on ollut julkisesti kaikkien nähtävillä suomi24 foorumilla.

      Suomen Evankeliumikoulun ja Kristityn Foorumin julistus ja opetus on mielestäni vajaata evankeliumia, aivan niin kuin nimimerkki Tuom. viesteissään totesi.
      He ovat jääneet maitoasteelle, eivätkä pysty tai halua vastaanottaa vahvaa ruokaa Jumalan Sanasta. Vahvalla ruualla tarkoitan Kristuksen sovitustyön kautta pelastumisen lisäksi ylösnousemusvoiman sisäistämistä, johon kuuluu olennaisena osana yliluonnollisesti toimivat armolahjat ja niiden käyttäminen. Vapahtajamme Jeesus Kristus ei jäänyt riippumaan ristille, vaan Raamattu kertoo meille Hänen nousseen ylös kuolleista. Hän istuu tällä hetkellä Kaikkivaltiaan Isän oikealla puolella Taivaassa.

      Näiden kahden edellä mainitun ryhmittymän julistuksesta saa sellaisen kuvan, että ikään kuin he jättäisivät Apostolien teot ja Paavalin kirjeet huomioimatta, ja kuitenkin nämä pyhät kirjoitukset kuuluvat aina ja ikuisesti Raamatun kokonaisilmoitukseen, ovat tärkeä osa evankeliumia.

      Rovasti Olavi Peltola kertoo omilla kotisivuillaan pitäytyvänsä vanhassa kirkollisessa tunnustuksessa, jonka mukaan kristillistä julistusta seuraavat ihmeet ja merkit loppuivat kun viimeinen apostoli kuoli.
      Rovasti Per- Olof Malk (Suomen Evankeliumikoulu) opettaa, että karismaattisuus on Kristuksesta eteenpäin-teologiaa, eli Jumalan ‘armon riittävyydestä‘ poispäin kulkemista. Itse en löydä Raamatusta perusteluja näille ajatuksille.

      Kristityn Foorumin ja Suomen Evankeliumikoulun toiminnassa mukana olevat ihmiset eivät julista totuudessa ja sydämen puhtaudessa armon evankeliumia, vaikka he niin itse väittävät.

      Toisten, eri tavalla Raamattua tulkitsevien kristittyjen julkinen leimaaminen ja nimeäminen eksyttäjiksi osoittaa mielestäni sen, että nämä ihmiset eivät ole vielä kohdanneet todellista Jumalan armoa henkilökohtaisella tasolla, eivätkä he sen vuoksi voi elää sitä todeksi omassa elämässään. Silti Jumalan armo ja rakkaus Jeesuksessa Kristuksessa kuuluu niin heille kuin myös karismaatikoille ja kaikille niille jotka haluavat ottaa sen lahjana vastaan.

      Ristin sovitustyö on mielestäni kaiken terveen karismaattisen kristillisyyden perusta ja siitä lähdetään sitten raamatullisesti u s k o s s a e t e e n p ä i n, silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään Jeesukseen Kristukseen.

      • lista esiin.

        Täällä puhutaan listasta, mutta kukaan ei anna linkkiä siihen listaan - mielenkiinnolla kattoisin sen.

        Meitä ei ole kielletty rukoilemasta sairaiden puolesta, mutta ihminen ei voi luvata paranenmista tai sanoa, että heiluta nyt sitä kipeää kättäsi.

        Me saamme rukoilla ja Jumala päättää kenet parantaa ja kenet ei.
        Uusimman tutkimuksen mukaan jonka kuulin radio Dei:stä todistettuja ihmeparantumisia ei näiden tutkijoiden mukaan ollut.

        Rukoilin ilmaista parkkipaikkaa, kun olin menossa keskustan apteekkiin ja juuri kun tulin kohdalle aivan apteekin vierestä lähti auto, johon sai parkkeeratat kiekolla tunniksi. Pidän tätä rukousvastuksena.


      • kiusus 12

        Raamatun mukaan Jeesus paransi KAIKKI kohtaamansa sairaat. Ei yhtään poikkeusta, hän herätti jopa kuolleet. Jeesus Kristus on SAMA eilen tänään ja iankaikkisesti.


    • laupias samaria

      Vähän myöhässä tämä kommenttini sinulle. Toivottavasti olet päässyt tasapainoon. Maailmassa tulee Raamatun mukaan ajat pimenemään ja ahdistus lisääntyy. Jeesus sanoo omilleen: älkää te peljätkö.
      Ehkä sinulle ei sovi mielen herkkyytesi vuoksi tieto, jota toiset tarvitsevat ja voivat myös vastaanottaa. Jeesuskaan ei puhunut opetuslapsille kaikkea heti. Vastaanottimet ei vain olleet samalla pituudella.
      Mutta tuo Aitomaan väärä arvostelu ei sekään ole oikein. Hän puhuu sen mitä on saanut tehtäväkseen eikä monen profeetankaan sanomat hymyä huulille tuo. Etsi sinä niitä Raamatun paikkoja joita voit kestää.
      Jeesus rakastaa herkkiä lapsiaan, mutta ei kuitenkaan jätä ilmoittamatta totuutta vain sen tähden että jotkut siitä ahdistuvat. Hyvää jatkoa sinulle ja kaikille muillekin. Hyvä jatko voi olla joillekin vaikka vankila, kidutus tms. Kaikki me emme joudu marttyyreiksi, vain jotkut valitut.

      • opintuulissa

        Sanot viestissäsi näin:
        >>>Ehkä sinulle ei sovi mielen herkkyytesi vuoksi tieto, jota toiset tarvitsevat ja voivat myös vastaanottaa>Etsi sinä niitä Raamatun paikkoja joita voit kestää.
        Jeesus rakastaa herkkiä lapsiaan, mutta ei kuitenkaan jätä ilmoittamatta totuutta vain sen tähden että jotkut siitä ahdistuvat. >Uskon nyt, että Jumala salli minulle tämän koettelemuksen, jotta minusta tulisi vahvempi Hänessä. Jeesus halusi, että oppisin luottamaan enemmän RAAMATUN SANAAN ja Jumalan huolenpitoon, enkä joidenkin yksittäisten ihmisten tai lahkojen, kuten kristityn foorumi, MIELIPITEISIIN siitä, mikä on eksytystä ja mikä ei.


      • vallaistunut.
        opintuulissa kirjoitti:

        Sanot viestissäsi näin:
        >>>Ehkä sinulle ei sovi mielen herkkyytesi vuoksi tieto, jota toiset tarvitsevat ja voivat myös vastaanottaa>Etsi sinä niitä Raamatun paikkoja joita voit kestää.
        Jeesus rakastaa herkkiä lapsiaan, mutta ei kuitenkaan jätä ilmoittamatta totuutta vain sen tähden että jotkut siitä ahdistuvat. >Uskon nyt, että Jumala salli minulle tämän koettelemuksen, jotta minusta tulisi vahvempi Hänessä. Jeesus halusi, että oppisin luottamaan enemmän RAAMATUN SANAAN ja Jumalan huolenpitoon, enkä joidenkin yksittäisten ihmisten tai lahkojen, kuten kristityn foorumi, MIELIPITEISIIN siitä, mikä on eksytystä ja mikä ei.

        Ei saa kertoa, että benny valehtelee ja kerää hyväuskoisilta miljoonia luxuselämäänsä rahoittamaan.

        Profeettaahan siinä jo sellaisessa ahistellaan ja voideltuun kajotaan. voi voi.


      • yäkyäpeli=vielä here
        vallaistunut. kirjoitti:

        Ei saa kertoa, että benny valehtelee ja kerää hyväuskoisilta miljoonia luxuselämäänsä rahoittamaan.

        Profeettaahan siinä jo sellaisessa ahistellaan ja voideltuun kajotaan. voi voi.

        Kiitos "opintuulissa" viisaista sanoistasi.
        Vallistuneelle sanon, että käväise välillä Sanan lähteellä. Miten pitää kohdella veljeä joka on väärässä (sinun mielestäsi) Mene ja nuhtele häntä kahden kesken ja jos hän ei sinua kuuntele ota mukaan todistaja ja menkää ja nuhdelkaa häntä jne...on selvät säännöt kuinka meidän tulee toimia. Takanapäin parjaaminen on valitettavasti saatanan tyyli ja häntä palvelemaan sinä tällä käytökselläsi alistut. Tee parannus.


      • Paljon nähnyt
        yäkyäpeli=vielä here kirjoitti:

        Kiitos "opintuulissa" viisaista sanoistasi.
        Vallistuneelle sanon, että käväise välillä Sanan lähteellä. Miten pitää kohdella veljeä joka on väärässä (sinun mielestäsi) Mene ja nuhtele häntä kahden kesken ja jos hän ei sinua kuuntele ota mukaan todistaja ja menkää ja nuhdelkaa häntä jne...on selvät säännöt kuinka meidän tulee toimia. Takanapäin parjaaminen on valitettavasti saatanan tyyli ja häntä palvelemaan sinä tällä käytökselläsi alistut. Tee parannus.

        Miten ojennat lahkossa olevia, jotka ovat todella eksyneet harhateille; ei heihin järkipuhe tehoa.
        Raamatun sana on toisarvoista kun lahkojohtaja on saanut jotain päähänsä.
        Kuuntelevat vain lahkojohtajan määräyksiä. Espoossa on saanut alkunsa Koivuniemen lahko, jota johtaa Tapani Koivuniemi. Lahkon jäsenet pyritään eristämään yhteiskunnasta ja omasta perheestään.
        Tämä herra on saanut paljon pahaa aikaiseksi, niin paljon tuskaa ja kyyneleitä ja mitä vielä onkaan tulossa, jos tämä meno jatkuu ja sehän vain päivä päivältä pahenee.
        Mitä sanot tällaiselle, joka näkee kaikki muut riivaajien vaivaamina?????


      • laskemmeasianHänelle
        Paljon nähnyt kirjoitti:

        Miten ojennat lahkossa olevia, jotka ovat todella eksyneet harhateille; ei heihin järkipuhe tehoa.
        Raamatun sana on toisarvoista kun lahkojohtaja on saanut jotain päähänsä.
        Kuuntelevat vain lahkojohtajan määräyksiä. Espoossa on saanut alkunsa Koivuniemen lahko, jota johtaa Tapani Koivuniemi. Lahkon jäsenet pyritään eristämään yhteiskunnasta ja omasta perheestään.
        Tämä herra on saanut paljon pahaa aikaiseksi, niin paljon tuskaa ja kyyneleitä ja mitä vielä onkaan tulossa, jos tämä meno jatkuu ja sehän vain päivä päivältä pahenee.
        Mitä sanot tällaiselle, joka näkee kaikki muut riivaajien vaivaamina?????

        Ok. paljon nähnyt, meillä on rukouskokous lauantaina. Rukoilemme sen puolesta, että asiat saisivat selviytyä siellä. Jeesus on herrojen Herra ja kuningasten kuningas yli kaikkien olosuhteiden. Julistamme Hänen auktoriteettiaan sen liikkeen ylle. (Vapauteen Kristus vapautti meidät, älkää antako enää sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.)


      • Armoon luottava
        laskemmeasianHänelle kirjoitti:

        Ok. paljon nähnyt, meillä on rukouskokous lauantaina. Rukoilemme sen puolesta, että asiat saisivat selviytyä siellä. Jeesus on herrojen Herra ja kuningasten kuningas yli kaikkien olosuhteiden. Julistamme Hänen auktoriteettiaan sen liikkeen ylle. (Vapauteen Kristus vapautti meidät, älkää antako enää sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.)

        Kiitos, että rukoilette lahkoon joutuneiden puolesta. Sehän on ainoa asia mitä pystymme tekemään.


    • KF on hyvä juttu

      Kristityn Foorumi ei ole mikään lahko, vaan nettisivusto, ei mikään ihmisiä omaan poppooseensa kokoava seurakunta tai ryhmä. Se antaa hyvää taustatietoa hengellisistä virtauksista, joista muuten ei tietoa suomenkielellä juuri julkaista. Suomalainen kristillinen media on aika hiljaa monista asioista, joista maailmalla puhutaan paljon yleisemminkin. KF on ollut avuksi todella monille uskoville ja päinvastoin mitä nimim. "selvisin kriisistä" sanoo, moni menestysteologia-, uskon sana-, ym harhoihin joutunut ja niistä ahdistunut on saanut apua ja tarpeellista tietoa omaan hengelliseen vahvistumiseen.

      • "monet" ?

        >> moni menestysteologia-, uskon sana-, ym harhoihin joutunut ja niistä ahdistunut on saanut apua ja tarpeellista tietoa omaan hengelliseen vahvistumiseen.


    • Tosi hölmöä

      Tosi hölmöä ja asiatonta puhua KF:sta lahkona. Suomi toki on täynnä lahkoja, jos niin halutaan nähdä, eli yhden tai muutaman ihmisen pyörittämiä varainkeruuryhmiä johonkin tarkoitukseen. Monesti näissä ryhmissä on tarkka kontrolli mitä saa sanoa ja kuinka saa uskoa. Jos et siihen sovellu niin saat lähteä. KF ei kokoa porukkaa taakseen, ei kerää rahaa - missä se lahkolaisuus on?
      Jos netissä eksyy sen sivuille ja loukkaantuu/kauhistuu siitä, kuinka se totuudellisesti käsittelee Suomessakin monen jumaloimia amerikkalaisia miljonäärisaarnaajia ja heidän suomalaisia seuraajiaan, niin pääseehän sieltä heti pois yhdellä klikkauksella. KF on erittäin tarpeellinen sivusto.

      • mamma maalta

        Pidän sivustoa Suomen kansalaisille ja varsinkin uskoville erittäin haitallisena. Uskovat eivät muutenkaan juuri uskalla mennä uskossaan eteenpäin. Tällaiset sivustot edesauttavat tällaista käytöstä, senkun vaan jämähdetään paikoilleen ja arvostellaan ja etsitään vikoja toisista. Jumala näkee kunkin sydämen ja Hän näkee myös meidän halumme olla Jumalan lähellä ja tehdä Hänen tahtonsa täällä. Jos me erehdymme ja kompastumme Hän on voimallinen nostamaan meidät jälleen. On tärkeää, että me kilvoittelemme ja kurottaudumme eteenpäin kuten Paavali neuvoo. Rohkaisen sinua rakas sisareni tai veljeni Herrassa, mene eteenpäin, etsi eläviä raikkaita lähteitä. Luota siihen, että Herra Jeesus on varmasti kykenevä pitämään sinusta huolta. Katso yksin Jeesukseen ja pidä huolta uskonelämästäsi. Onnea matkaan. Ole rohkea.


    • kiitos ei

      Olen joskus lukenut Kristityn foorumin juttuja, ja itse jo 40v uskossa olleena ja raamattua säännöllisesti lukevana kyllä tuli jotenkin sellainen olo kun luki niitä kirjoituksia, että takana on jonkunmoinen vihaisuus ja tuomitsevaisuus toisia uskovia kohtaan, ja tuntui kuin olisi likasangosta saanut niskaansa, sellainen olo ainakin minulle tuli. Tuli vain mieleen Jeesuksen sanat älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi. Ja päätin että en enää edes mene heidän sivuilleen katsomaan.

    • Kirjoitustavasta,on pahsta jos painostetaan johokun toiseentilanteeseen,jos et tee näin niin tulee sitä ja tätä.
      Se on väärin

      • ajatellasaa

        Kristityn Foorumi www.kristitynfoorumi.fi näköjään jakaa ajatuksia.
        Kyseessä on järjestö, joka ohjaa ja kehottaa kristittyjä oppimaan ja harjoittamaan raamatullista arviointia/arvostelua ja erottamista (eng. discernment) kristillisen tai siksi väitetyn opetuksen ja käytännön suhteen.
        Kävijälaskuri näytti n. 343000, mikä jo kertoo jotain sivujen tarpeellisuudesta.

        Järjestö tekee yhteistyötä Suomen Evankeliumikoulun kanssa www.evank.org . Tämän julkaiseman lehden "Armo riittää" levikki on noin 2000. Lehti on hyvin vaatimaton siis tässä mielessä.
        Samaan yhteistyöverkostoon kuuluu myös Juurikasvu Kustannus www.juurikasvu.net Kyseessä on vaatimaton pieni kristillinen kustannusyhtiö.

        On aivan ymmärrettävää, että näistä yhteyksistä ja varsinkin Kristityn Foorumin sivuilta löytyy kirjoituksia, joihin kaikki eivät voi yhtyä. Tarkoituskaan ei liene se, että kaikki teksti otettaisiin vastaan kritiikittä. Kyse on siitä, että kristittyjen tulee arvioida ajan ilmiöitä eikä vain mennä joukon mukana.
        Tänä aikana tuodaan hyvin paljon sellaisia uusia virtauksia Suomeen, joita on maailmalla jo ehditty arvioida ja niistä on keskusteltu. On erittäin hyvä, että KF:n pitäjä jaksaa näitä suomentaa ja vielä itsekin kirjoittaa artikkeleja. Samoin hän seuloo kokemuksella sinne muiden lähettämiä kirjoituksia.

        Kristityn Foorumin ja sen kanssa yhteistyössä olevan Suomen Evankeliumikoulun haukkujat voisivat mieluummin siirtyä yksittäisten aihepiirien asialliseen arviointiin. Omista tunteistaan tai ensireaktioistaan kertominen ei luonnollisesti ole haukkumista. Siihen meillä on toki kaikilla oikeus. On ikävää, jos ei kykene rauhalliseen asioihin paneutumiseen. Silloin voi jättää asian sillä kertaa pois ohjelmasta. Ehkä juuri nuo kysymykset ovat sinulle vieraita ja jollekin toiselle hyödyksi.


      • pohdiskelija.
        ajatellasaa kirjoitti:

        Kristityn Foorumi www.kristitynfoorumi.fi näköjään jakaa ajatuksia.
        Kyseessä on järjestö, joka ohjaa ja kehottaa kristittyjä oppimaan ja harjoittamaan raamatullista arviointia/arvostelua ja erottamista (eng. discernment) kristillisen tai siksi väitetyn opetuksen ja käytännön suhteen.
        Kävijälaskuri näytti n. 343000, mikä jo kertoo jotain sivujen tarpeellisuudesta.

        Järjestö tekee yhteistyötä Suomen Evankeliumikoulun kanssa www.evank.org . Tämän julkaiseman lehden "Armo riittää" levikki on noin 2000. Lehti on hyvin vaatimaton siis tässä mielessä.
        Samaan yhteistyöverkostoon kuuluu myös Juurikasvu Kustannus www.juurikasvu.net Kyseessä on vaatimaton pieni kristillinen kustannusyhtiö.

        On aivan ymmärrettävää, että näistä yhteyksistä ja varsinkin Kristityn Foorumin sivuilta löytyy kirjoituksia, joihin kaikki eivät voi yhtyä. Tarkoituskaan ei liene se, että kaikki teksti otettaisiin vastaan kritiikittä. Kyse on siitä, että kristittyjen tulee arvioida ajan ilmiöitä eikä vain mennä joukon mukana.
        Tänä aikana tuodaan hyvin paljon sellaisia uusia virtauksia Suomeen, joita on maailmalla jo ehditty arvioida ja niistä on keskusteltu. On erittäin hyvä, että KF:n pitäjä jaksaa näitä suomentaa ja vielä itsekin kirjoittaa artikkeleja. Samoin hän seuloo kokemuksella sinne muiden lähettämiä kirjoituksia.

        Kristityn Foorumin ja sen kanssa yhteistyössä olevan Suomen Evankeliumikoulun haukkujat voisivat mieluummin siirtyä yksittäisten aihepiirien asialliseen arviointiin. Omista tunteistaan tai ensireaktioistaan kertominen ei luonnollisesti ole haukkumista. Siihen meillä on toki kaikilla oikeus. On ikävää, jos ei kykene rauhalliseen asioihin paneutumiseen. Silloin voi jättää asian sillä kertaa pois ohjelmasta. Ehkä juuri nuo kysymykset ovat sinulle vieraita ja jollekin toiselle hyödyksi.

        AJATELLA saa ja olisi oikein hyvä, koska ajatteleminen ja järki on yksi ihmisen s i e l u n u l o t t u v u u s tunteen ja tahdon lisäksi. Sielullisuus ja hengellisyys ovat kuitenkin kaksi ei asiaa ja tätä ei mielestäni kristityn foorumi piireissä ymmärretä, osata tai haluta terävästi discernmentoida.

        Net Missiossa on joku KF foorumin ja sen yhteisötahojen asioita ja toiminnan motiiveja tutkinut ja niitä myös AJATELLUT kirjoittanut hyvän tekstin. Siinä kyseinen kirjoittaja harjoittaa terävää ja kirkasta Kristityn Foorumin kehottamaa discernmenttiä, koskien kyseessä olevan foorumiin omaa “lähdekritiikkiä” ja toiminnan motiiveja.

        Älkää ihmiset jättäkö omaa seurakuntaanne kristityn foorumin mielipidekirjoitusten takia. Keskustelkaa kristityn foorumista ja sen yhteistyötahoista oman seurakuntanne pastorin ja sielunhoitajien kanssa.

        Jumalan tahto on, että jokaisella uskovalla on seurakunta ja hengellinen koti, joka antaa turvaa ja suojaa tällaisessakin tilanteessa.
        http://www.netmission.fi/fi/etusivu/index.php?show=messages&tid=14695&selPage=last


      • almamaria
        pohdiskelija. kirjoitti:

        AJATELLA saa ja olisi oikein hyvä, koska ajatteleminen ja järki on yksi ihmisen s i e l u n u l o t t u v u u s tunteen ja tahdon lisäksi. Sielullisuus ja hengellisyys ovat kuitenkin kaksi ei asiaa ja tätä ei mielestäni kristityn foorumi piireissä ymmärretä, osata tai haluta terävästi discernmentoida.

        Net Missiossa on joku KF foorumin ja sen yhteisötahojen asioita ja toiminnan motiiveja tutkinut ja niitä myös AJATELLUT kirjoittanut hyvän tekstin. Siinä kyseinen kirjoittaja harjoittaa terävää ja kirkasta Kristityn Foorumin kehottamaa discernmenttiä, koskien kyseessä olevan foorumiin omaa “lähdekritiikkiä” ja toiminnan motiiveja.

        Älkää ihmiset jättäkö omaa seurakuntaanne kristityn foorumin mielipidekirjoitusten takia. Keskustelkaa kristityn foorumista ja sen yhteistyötahoista oman seurakuntanne pastorin ja sielunhoitajien kanssa.

        Jumalan tahto on, että jokaisella uskovalla on seurakunta ja hengellinen koti, joka antaa turvaa ja suojaa tällaisessakin tilanteessa.
        http://www.netmission.fi/fi/etusivu/index.php?show=messages&tid=14695&selPage=last

        Olen todella iloinen ja, oli mahtavaa löytää Olavi Peltolan kotisivut ja nyt viellä, hän on laittanut opetuksensa puheen muotoon. Kuunnelkaa sieltä löydätte tervettä opetusta ja kasvatte uskossanne, joka on elämämme pituinen matka, niinkuin hän sanoo. Tänään juuri kuuntelin. Puheita eri aiheista ja sieltä: Kasvaminen teveeksi uskovaksi ihmiseksi. Siinä se on sanottu, mikä on tärkeintä uskossa, emmekä juokse kaiken maailman opin tuulissa. Sanotaanhan raamatussa että, lopun aikana ilmestyy paljon eksyttäjiä ja he tekevät tunnstekoja että, uskovatkin eksyvät. Rakkaudella, kaikille teille rukoilkaa, Henkien eroittamisen lahjaa.


    • pahan läheisyys

      etsivä löytää jyviä tunkiostakin

      • nimetön45

        Hei!mitä te sanotte siitä ilosanoma piiristä jossa joku rita vastailee aina jotenkin kysymyksiin ja
        optettaa että joyce m opettaa väärin.Mun mielestä se ei opeta väärin.Minulla on joskus paha olo kun
        luen näitä,en tiedä mistä johtuu olen niin pettynyt näihin asioihin kai.


      • terence.hill
        nimetön45 kirjoitti:

        Hei!mitä te sanotte siitä ilosanoma piiristä jossa joku rita vastailee aina jotenkin kysymyksiin ja
        optettaa että joyce m opettaa väärin.Mun mielestä se ei opeta väärin.Minulla on joskus paha olo kun
        luen näitä,en tiedä mistä johtuu olen niin pettynyt näihin asioihin kai.

        Olen joskus sitä foorumia silmäillyt. Vähän äkkijyrkästi ja ehdottoman tuntuisesti siellä minusta jaetaan susien leimoja. Neuvon sinua koettelemaan KAIKEN opetuksen ja AJATTELEMAAN ITSENÄISESTI.


    • kirja?

      "Uusi viini juovuttaa"

      Totisesti, se juovutti.

      • Sellasta131

        Itse en koe Aitomaan kirjoittelua niin ahdistavana yms. kuin mitä monet täällä kirjoittaneet. Itse olin kiinnostunut uskonasioista muutama vuosi sitten ja katsellessani aikani fundamentaalitason karismaattisuutta sain tarpeekseni. En sanoisi, että olisin luopunut uskosta, mutta opettavainen matka tuo ajanjakso oli.

        Olen tullut yhä vakuuttunemmaksi siitä, että kristityiden keskuudessa on todellakin menossa vakava eksytyksen jakso. Ja tämän eksytyksen yksi keskeisempiä piirteitä on juuri äärikarismaattisuus. Itse halusin löytää uskonnosta rauhan ja tehdä selvän pesäeron nykyisen maallisen maailman välille. Olen läpen kyllästynyt nykykulttuurimme pinnallisuuteen, jossa ulkonäölliset tekijät ja esimerkiksi seksuaalisuus on nostettu naurettavan korkeaan asemaan. Kulttuurimme voi pahoin ja tulevaisuutta on vaikea nähdä valoisana.

        Valitettavasti Benny Hinnin kaltaiset menestysteologit edustavat tämän maallisuuden uskonnollista puolta. Samoin ihmisten käyttäytyminen monissa uskovaisten tapahtumissa oli lähinnä ihmeparannusten ja suurten taloudellisten etujen jahtaamista. Se ei aina välttämättä näy konkreettisesti, mutta on usein suhteellisen helppoa lukea rivien välistä. Ihmisille luvataan valtavia asioita ja jokaista seurakunnan jäsentä ollaan korottamassa mitä suurimpiin tehtäviin. Ihmeparantumisia tapahtuu joka puolella, mutta mitään niistä ei voida koskaan todistaa. Esimerkiksi Benny Hinnin kohdalla ei ole todistettu ensimmäistäkään parannusta, vaikka hän on luvannut monta kertaa tuoda julki lääkärintodistuksia. Yhdessä kokouksessa hän väitti parantaneen pienen lapsen, joka oli kuuro tai mykkä. Hinn lupasi perustaa rahakeräyksen lapsen tulevaa koulutusta varten. Myöhemmin erään televiosiokanavan työntekijät ottivat lapsen perheen yhteyttä ja kysyivät pojan tilannetta. Hän ei ollut parantunut kyseisestä sairaudesta ja Hinnin ministeriö ei ollut ottanut heihin yhteyttä rahankeruuta koskien. Esimerkkejä on Hinnin kohdalla varmaan loputtomiin. Toisin sanoen valheita kaikki tyynni.

        Lukemattomat ei toteutuneet profetiat ja ihmeparantumiset eivät näytä kiinnostavan moniakaan äärikarismaattisuuden pauloissa toimivia henkilöitä. Niiden mainitseminen samoin kuin järjen käyttö kielletään ja niitä pidetään saatanallisina. Kaikki vähänkin negatiiviset asiat johtuvat milloin mistäkin henkivallasta ja niin edelleen. Uskoisin, että kaikkeen tähän järjenvastaiseen ja suoranaiseen hullutukseen on syynä ylpeys ja toisaalta ihmisten luonnollinen kiinnostus kaikkeen yliluonnolliseen. Kun kerran kelkkaan on lähdetty, niin siinä pysytään. Itse en pystynyt tällaista valheellisuutta katsomaan. Kyseisissä piireissä oli liikaa hiljaisia sopimuksia ja totuuden kiertämistä tavalla tai toisella.

        Kuinka paljon tämä eroaa siitä mentaliteetista, joka on havaittavissa maallisen puolen Big Brotherin kaltaisissa ilmiöissä? Väitän siis, että monet kristilliset suunnat ovat menneet tässä kohdin maailman mukaan. Se, mitä minä halusin paeta maallisuudesta, tulikin vastaan uskonnollisuudessa menestysteologiaan puettuna valeasuna. Kaikkien pitää ollan rikkaita, maailmankuuluja saarnamiehiä ihmeparantajia tai ylistäjiä. Kun mitään ei tapahdu, kukaan ei kysy tai ihmettele mitään. Seuraavassa kokouksessa onkin varmaan jo uudet ja eri profetiat.

        Muistan hyvin erään tunnetun suomalaisen saarnamiehen vierailun eräässä pienimuotoisessa tapahtumassa. Kokouksen loppupuolella saarnamies ilmoitti joidenkin paikallaolijoiden parantuneen erinäisistä sairauksista ja lupasi erilaisia läpimurtoja milloin milläkin alueella. Samaan aikaan, kun Pyhä Henki paransi ihmisiä ja julisti profetioita, samainen saarnamies katseli toistuvasti kelloaan ja kahvipöydän suuntaan. Ilmeisesti noita ihmeitä on tapahtunut hänen kohdallaan jo niin paljon, että kahvipullat ja tilaisuudesta poistuminen tuntuivat kiinnostavan enemmän. Mielestäni siinä oli jotankin kummallista. Uskaltaisin väittää, että lähes kaikki ihmiset miettisivät jotain aivan täysin muuta ihmeiden tapahtumishetkellä kuin kahvia ja pullaa.


      • : )
        Sellasta131 kirjoitti:

        Itse en koe Aitomaan kirjoittelua niin ahdistavana yms. kuin mitä monet täällä kirjoittaneet. Itse olin kiinnostunut uskonasioista muutama vuosi sitten ja katsellessani aikani fundamentaalitason karismaattisuutta sain tarpeekseni. En sanoisi, että olisin luopunut uskosta, mutta opettavainen matka tuo ajanjakso oli.

        Olen tullut yhä vakuuttunemmaksi siitä, että kristityiden keskuudessa on todellakin menossa vakava eksytyksen jakso. Ja tämän eksytyksen yksi keskeisempiä piirteitä on juuri äärikarismaattisuus. Itse halusin löytää uskonnosta rauhan ja tehdä selvän pesäeron nykyisen maallisen maailman välille. Olen läpen kyllästynyt nykykulttuurimme pinnallisuuteen, jossa ulkonäölliset tekijät ja esimerkiksi seksuaalisuus on nostettu naurettavan korkeaan asemaan. Kulttuurimme voi pahoin ja tulevaisuutta on vaikea nähdä valoisana.

        Valitettavasti Benny Hinnin kaltaiset menestysteologit edustavat tämän maallisuuden uskonnollista puolta. Samoin ihmisten käyttäytyminen monissa uskovaisten tapahtumissa oli lähinnä ihmeparannusten ja suurten taloudellisten etujen jahtaamista. Se ei aina välttämättä näy konkreettisesti, mutta on usein suhteellisen helppoa lukea rivien välistä. Ihmisille luvataan valtavia asioita ja jokaista seurakunnan jäsentä ollaan korottamassa mitä suurimpiin tehtäviin. Ihmeparantumisia tapahtuu joka puolella, mutta mitään niistä ei voida koskaan todistaa. Esimerkiksi Benny Hinnin kohdalla ei ole todistettu ensimmäistäkään parannusta, vaikka hän on luvannut monta kertaa tuoda julki lääkärintodistuksia. Yhdessä kokouksessa hän väitti parantaneen pienen lapsen, joka oli kuuro tai mykkä. Hinn lupasi perustaa rahakeräyksen lapsen tulevaa koulutusta varten. Myöhemmin erään televiosiokanavan työntekijät ottivat lapsen perheen yhteyttä ja kysyivät pojan tilannetta. Hän ei ollut parantunut kyseisestä sairaudesta ja Hinnin ministeriö ei ollut ottanut heihin yhteyttä rahankeruuta koskien. Esimerkkejä on Hinnin kohdalla varmaan loputtomiin. Toisin sanoen valheita kaikki tyynni.

        Lukemattomat ei toteutuneet profetiat ja ihmeparantumiset eivät näytä kiinnostavan moniakaan äärikarismaattisuuden pauloissa toimivia henkilöitä. Niiden mainitseminen samoin kuin järjen käyttö kielletään ja niitä pidetään saatanallisina. Kaikki vähänkin negatiiviset asiat johtuvat milloin mistäkin henkivallasta ja niin edelleen. Uskoisin, että kaikkeen tähän järjenvastaiseen ja suoranaiseen hullutukseen on syynä ylpeys ja toisaalta ihmisten luonnollinen kiinnostus kaikkeen yliluonnolliseen. Kun kerran kelkkaan on lähdetty, niin siinä pysytään. Itse en pystynyt tällaista valheellisuutta katsomaan. Kyseisissä piireissä oli liikaa hiljaisia sopimuksia ja totuuden kiertämistä tavalla tai toisella.

        Kuinka paljon tämä eroaa siitä mentaliteetista, joka on havaittavissa maallisen puolen Big Brotherin kaltaisissa ilmiöissä? Väitän siis, että monet kristilliset suunnat ovat menneet tässä kohdin maailman mukaan. Se, mitä minä halusin paeta maallisuudesta, tulikin vastaan uskonnollisuudessa menestysteologiaan puettuna valeasuna. Kaikkien pitää ollan rikkaita, maailmankuuluja saarnamiehiä ihmeparantajia tai ylistäjiä. Kun mitään ei tapahdu, kukaan ei kysy tai ihmettele mitään. Seuraavassa kokouksessa onkin varmaan jo uudet ja eri profetiat.

        Muistan hyvin erään tunnetun suomalaisen saarnamiehen vierailun eräässä pienimuotoisessa tapahtumassa. Kokouksen loppupuolella saarnamies ilmoitti joidenkin paikallaolijoiden parantuneen erinäisistä sairauksista ja lupasi erilaisia läpimurtoja milloin milläkin alueella. Samaan aikaan, kun Pyhä Henki paransi ihmisiä ja julisti profetioita, samainen saarnamies katseli toistuvasti kelloaan ja kahvipöydän suuntaan. Ilmeisesti noita ihmeitä on tapahtunut hänen kohdallaan jo niin paljon, että kahvipullat ja tilaisuudesta poistuminen tuntuivat kiinnostavan enemmän. Mielestäni siinä oli jotankin kummallista. Uskaltaisin väittää, että lähes kaikki ihmiset miettisivät jotain aivan täysin muuta ihmeiden tapahtumishetkellä kuin kahvia ja pullaa.

        pohjalta tulee sellainen vaikutelma ettei yksikään ihminen jolla mielenterveys on tasapainossa, ei lähde mukaan ääriuskoihin.
        Ystäväni tuli uskoon aikuisena. Lapsuuden koti oli uskovainen. Sen myötä, ymmärtääksen,i olen seurannut ja tutkinut lähinnä karismaattisen puolen juttuja. Olen katsellut tv 7 ilottomia ohjelmia.
        Kaikkea mm. syyllisyys saa aikaan. Ja jos satut valmiiksi olemaan syyllistynyt, on uskonsoppa valmis.
        Samaan aikaan kun sinulta "otetaan" pois erilaisia vaivaavia piirteitä, tuetaan, et ymmärräkkään kuinka yhtäkkiä olet joutunut koukkuun, syvälle suohon joista vain rohkeimmat selviävät. Ihmisiä lietsotaan
        mm. tuomitsemiseen. Toivottavasti tämä piirre kuuluu vain uusinnostuneiden piiriin.
        Vaikka asiaa tutkisi mistä suunnasta, en usko että Jumala on tarkoittanut eriyttää uskoja, kansoja jne.
        Jeesusta käytetään tekosyynä niin monelle teolle ja määräykselle.
        Rakkautta ja valoa kaikkien sydämiin.


      • uskojatoivo
        Sellasta131 kirjoitti:

        Itse en koe Aitomaan kirjoittelua niin ahdistavana yms. kuin mitä monet täällä kirjoittaneet. Itse olin kiinnostunut uskonasioista muutama vuosi sitten ja katsellessani aikani fundamentaalitason karismaattisuutta sain tarpeekseni. En sanoisi, että olisin luopunut uskosta, mutta opettavainen matka tuo ajanjakso oli.

        Olen tullut yhä vakuuttunemmaksi siitä, että kristityiden keskuudessa on todellakin menossa vakava eksytyksen jakso. Ja tämän eksytyksen yksi keskeisempiä piirteitä on juuri äärikarismaattisuus. Itse halusin löytää uskonnosta rauhan ja tehdä selvän pesäeron nykyisen maallisen maailman välille. Olen läpen kyllästynyt nykykulttuurimme pinnallisuuteen, jossa ulkonäölliset tekijät ja esimerkiksi seksuaalisuus on nostettu naurettavan korkeaan asemaan. Kulttuurimme voi pahoin ja tulevaisuutta on vaikea nähdä valoisana.

        Valitettavasti Benny Hinnin kaltaiset menestysteologit edustavat tämän maallisuuden uskonnollista puolta. Samoin ihmisten käyttäytyminen monissa uskovaisten tapahtumissa oli lähinnä ihmeparannusten ja suurten taloudellisten etujen jahtaamista. Se ei aina välttämättä näy konkreettisesti, mutta on usein suhteellisen helppoa lukea rivien välistä. Ihmisille luvataan valtavia asioita ja jokaista seurakunnan jäsentä ollaan korottamassa mitä suurimpiin tehtäviin. Ihmeparantumisia tapahtuu joka puolella, mutta mitään niistä ei voida koskaan todistaa. Esimerkiksi Benny Hinnin kohdalla ei ole todistettu ensimmäistäkään parannusta, vaikka hän on luvannut monta kertaa tuoda julki lääkärintodistuksia. Yhdessä kokouksessa hän väitti parantaneen pienen lapsen, joka oli kuuro tai mykkä. Hinn lupasi perustaa rahakeräyksen lapsen tulevaa koulutusta varten. Myöhemmin erään televiosiokanavan työntekijät ottivat lapsen perheen yhteyttä ja kysyivät pojan tilannetta. Hän ei ollut parantunut kyseisestä sairaudesta ja Hinnin ministeriö ei ollut ottanut heihin yhteyttä rahankeruuta koskien. Esimerkkejä on Hinnin kohdalla varmaan loputtomiin. Toisin sanoen valheita kaikki tyynni.

        Lukemattomat ei toteutuneet profetiat ja ihmeparantumiset eivät näytä kiinnostavan moniakaan äärikarismaattisuuden pauloissa toimivia henkilöitä. Niiden mainitseminen samoin kuin järjen käyttö kielletään ja niitä pidetään saatanallisina. Kaikki vähänkin negatiiviset asiat johtuvat milloin mistäkin henkivallasta ja niin edelleen. Uskoisin, että kaikkeen tähän järjenvastaiseen ja suoranaiseen hullutukseen on syynä ylpeys ja toisaalta ihmisten luonnollinen kiinnostus kaikkeen yliluonnolliseen. Kun kerran kelkkaan on lähdetty, niin siinä pysytään. Itse en pystynyt tällaista valheellisuutta katsomaan. Kyseisissä piireissä oli liikaa hiljaisia sopimuksia ja totuuden kiertämistä tavalla tai toisella.

        Kuinka paljon tämä eroaa siitä mentaliteetista, joka on havaittavissa maallisen puolen Big Brotherin kaltaisissa ilmiöissä? Väitän siis, että monet kristilliset suunnat ovat menneet tässä kohdin maailman mukaan. Se, mitä minä halusin paeta maallisuudesta, tulikin vastaan uskonnollisuudessa menestysteologiaan puettuna valeasuna. Kaikkien pitää ollan rikkaita, maailmankuuluja saarnamiehiä ihmeparantajia tai ylistäjiä. Kun mitään ei tapahdu, kukaan ei kysy tai ihmettele mitään. Seuraavassa kokouksessa onkin varmaan jo uudet ja eri profetiat.

        Muistan hyvin erään tunnetun suomalaisen saarnamiehen vierailun eräässä pienimuotoisessa tapahtumassa. Kokouksen loppupuolella saarnamies ilmoitti joidenkin paikallaolijoiden parantuneen erinäisistä sairauksista ja lupasi erilaisia läpimurtoja milloin milläkin alueella. Samaan aikaan, kun Pyhä Henki paransi ihmisiä ja julisti profetioita, samainen saarnamies katseli toistuvasti kelloaan ja kahvipöydän suuntaan. Ilmeisesti noita ihmeitä on tapahtunut hänen kohdallaan jo niin paljon, että kahvipullat ja tilaisuudesta poistuminen tuntuivat kiinnostavan enemmän. Mielestäni siinä oli jotankin kummallista. Uskaltaisin väittää, että lähes kaikki ihmiset miettisivät jotain aivan täysin muuta ihmeiden tapahtumishetkellä kuin kahvia ja pullaa.

        kahvi ja pulla on ruumiin ruokaa ja nälkäinen pastori. Ihmeet ja merkit seuraa nïtä kun uskovat ,ne seuraa kahvillekin ja kotiin ja matkoille.


      • jumalansana
        : ) kirjoitti:

        pohjalta tulee sellainen vaikutelma ettei yksikään ihminen jolla mielenterveys on tasapainossa, ei lähde mukaan ääriuskoihin.
        Ystäväni tuli uskoon aikuisena. Lapsuuden koti oli uskovainen. Sen myötä, ymmärtääksen,i olen seurannut ja tutkinut lähinnä karismaattisen puolen juttuja. Olen katsellut tv 7 ilottomia ohjelmia.
        Kaikkea mm. syyllisyys saa aikaan. Ja jos satut valmiiksi olemaan syyllistynyt, on uskonsoppa valmis.
        Samaan aikaan kun sinulta "otetaan" pois erilaisia vaivaavia piirteitä, tuetaan, et ymmärräkkään kuinka yhtäkkiä olet joutunut koukkuun, syvälle suohon joista vain rohkeimmat selviävät. Ihmisiä lietsotaan
        mm. tuomitsemiseen. Toivottavasti tämä piirre kuuluu vain uusinnostuneiden piiriin.
        Vaikka asiaa tutkisi mistä suunnasta, en usko että Jumala on tarkoittanut eriyttää uskoja, kansoja jne.
        Jeesusta käytetään tekosyynä niin monelle teolle ja määräykselle.
        Rakkautta ja valoa kaikkien sydämiin.

        menesty niin voit jakaa köyhille


    • hande-56

      Koska mielestäni menemme harhaan jos alamme nähdä jonkun ihmisen kaikkine tuomineen viisauksineen ja Raamatun tulkintoineen enempiarvoisena kuin mitä hän meille on lähimmäisenä.Koska rakasta Herraa Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseäsi.Jos ei osaa rakastaa itseään ei voi lähimmäistäänkään.
      Kyllähän me saviastiat olemme niin eksyttäväistä porukkaa kaikkine omine viisauksinemme että on hyvä kun meillä on Israelin Pyhä johdossa Jeesuksen kautta.Sanahan on siitä takeena.
      Ja tosiaan Armo on vielä tarjolla tässä ajassa.

    • uudestisyntymä

      kaikki uskonto ja uskonnollisuus on saatanasta ei Pyhä Henki joka on vapauden ja ilon Henki. saatana ja perinnäis säännöt yrittää varastaa Pelastuksen Ilon jota maailma ei voi antaa .Kateus ja omavanhurskaus on joidenkin ongelma .Vapauteen Kristus meidät vapautti. Lahjavanhurskaus puetaan uskovaan Hengessä ja Jeesuksen ansiot .Jotkut vaan ei tyydy Jeesuksen tekoon vaan lihallisina tekevät ristiä tyhjäksi ! pysy lahja pelastuksessa ja iloitse Pyhässä Hengessä joka on rakkauden lahja sinulle . Galatal.kirjeet ja hebrealaisille .Sait Pyhän Hengen lahjan uskosta et lain teoista.Olet rakastettu taivaasta asti ja pidå sinetistä kiinni ja ylistä ,tanssi Jeesukselle vapaudessa. Unohda laki ja uskonto !

    • Faktoja

      Niin kauan kun kiinnitämme sydämemme ihmisiin emmekä Kristukseen tulemme varmasti pettymään. Mikään seurakunta tai yhdistys ei saa olla itsetarkoitus. Se on väline jonka osana uskova toimii ja saa ravintoa.
      Jos siellä Sanaa vesitetään silloin se ei ole elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus.

      • Akilles

        Akilles
        Aivan oikein, Kristus on tie elämään. Kokenut Hellareiden vihaa ja jahtaamista
        monia vuosia .Muistakaa mikään uskonnollinen muotti ei tavoita Jumalan
        rauhaa ja siunausta , kohottakaamme katseemme Häneen joka uudistaa
        ja elämän antaa.


    • katsos vain!

      Ei ole totta, en tiennyt, että Suomesta löytyy vielä tällaisia hihhuliuskovaisia :D Ihan pistää hymyilyttämään...

    • Jeesuksen rauha

      Hyvä että kirjoitit tästä, itsekkin noin 40v uskossa olleena ja Herraa seuranneena kaikissa tuulissa ja tuiskuissa, ja monenlaisia oppejakin kuulleena, mutta kuitenkin raamattua joka päivä lukeneena ja se on auktoriteettinani kaikkeen kuulemaani ja näkemääni.

      Mutta, kun kerran kanssa "eksyin" Kristityn foorumin sivustolle lukemaan, en ole moista sivustoa ennen tavannutkaan, ei mitään hyvää toisissa kristityissä, päinvastoin kaikki muut on harhaoppisia heidän mielestään.

      Ei edes raamatussa Jeesus moittinut sen ajan seuraajiaan niinkään, eikä "suitsevaista kynttilän sydäntä sammuttanut, vaan armahti, paransi, rohkaisi, nosti ja sanoi usein "älä pelkää usko ainoastaan",
      mutta ainoat joille hän arvostelunsa osoitti oli sen ajan fariseukset ja kirjanoppineet.

      Yksi mikä minulle tuli mieleen tämän kyseisen foorumin kirjoituksista, niissä ei ollut rakkautta, kuitenkin siitä meidät pitäisi tunnistaa Jeesuksen opetuslapsiksi.
      Se minkä sieltä jäi hetkeksi oli jonkinlainen epäusko ja epäluulo kaikkea ja kaikkia evankeliumin julistajia ja kirkkoja kohtaan, siksi minä ainakin klikkaan kohta kiinni ne sivut jotka on ryöstämässä sen rauhan joka minulla on Jeesuksessa.

      • ihimettelempä sua

        Et ole rauhaa sitten varmaan löytänytkään, jos se sinulta voidaan niin helposti "ryöstää", että rauhasi on mennyttä kun käyt vain vähän joitain artikkeleita jossain selaamassa.


    • herätys ihmiset

      Olen nähnyt videon jossa Benny HInn omin sanoin kiroaa (curse) kaikki ne henkilöt, jotka uskaltautuvat sanallakaan vastustamaan hänen palvelutyötään!

      Onko tämä Hinnin toiminta rakkaudellista, armollista ja oikeaoppista toimintaa??

      http://www.youtube.com/watch?v=7wAQ5ftiEqE&feature=related

      ???????????????????????????????????????????????????

    • Leonardo84

      Tietääkö kukaan mikä on bethel ja kuka on tämä bill johnson. Onko ne raamatunoppeja vai ei.

      • Anonyymi

        Bill Johnson oli joskus TV7:lla jotain opetussarjaa pitämässä. Hän ei piittaa mielestäni Raamatusta vaan pyrkii omatekoisin perustein ja erilaisilla sielullisilla menetelmillä siihen, että jotain voimavaikutuksia koettaisiin. Ihmeet ja merkit ovat hänelle kaikki. Jeesuksen sovitustyö ei mitään.

        Johnsonin sekoilusta saa aika hyvän esimerkin youtubesta, kun katsoo "fire tunnel" -touhua tuossa Bethel-seurakunnassa, tai "glory cloud" hölmöilyä, jossa Jumala ilmestyy muka ihmeellisesti. kun jotain pientä kiiltelevää silppua leijuu ilmassa katon rajassa.


    • Anonyymi

      KF Juhani Aitomaa ja Olavi Peltola ovat harvinaisen tietoisia 'kirjoituksista ja Jumalan voimasta', joihin Jeesus viittaa eksyneiden yhteydessä. Jumalan voima on heikkoudessa, ei voimaantumista markkinoivassa karismaattisessa likkeessä. Jumala tuli itse heikoksi Poikansa kautta ja kuoli ja sovitti kaikki synnit itsensä kanssa. Se on hullutus karismaattisille lakia korostaville pakanoille, jota he eivät usko. Kaikki synnit on annettu anteeksi jo ennalta Kristuksessa, teemmepä niitä tai sitten emme. Kun uskomme siihen, niin annamme kaiken kunnian Jumalalle Kristuksessa, joka on näin armossaan päättänyt, jolloin pelastumme yksin uskon kautta, mutta siihen eivät karismaattiset opettajat (fariseukset) suostu, että joutuisivat luopumaan oman kunnian tavoittelustaan. Siitä kristityn foorumissa on kysymys, alkukristillisyydestä, joka tunnusti; 'Jeesus on Herra'.

    • Anonyymi

      2 v. Opiskelin ortodoksista teologiaa ihan etänä.

      Pidän sen opiskelijan asenteen, eli en ota kantaa ollenkaan asioihin.

      Hiljaisuus...

      • Anonyymi

        Kristityn foorumilla on hyvää asiaa.
        One way mission opetus on paljon terveempää kun nyky ajan hurmos karismaattisuus jota opetetaan kaikissa vapaiden suuntien seurakunnissa. Baptisti kirkko on varmasti hyvä myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristityn foorumilla on hyvää asiaa.
        One way mission opetus on paljon terveempää kun nyky ajan hurmos karismaattisuus jota opetetaan kaikissa vapaiden suuntien seurakunnissa. Baptisti kirkko on varmasti hyvä myös.

        Voi,kuinka raskasta on One wayn toiminta,Tapio Sopanen on todella väsyttävä puhuja,niinkuin hautajaisissa olisi ja muutenkin seurakunta on oksettavia muumioita täynnä.


    • Anonyymi

      Aloittaja ja monet muut tässä keskustelussa esittävät monia täysin keksittyjä ja paikkansapitämättömiä väitteitä Kristityn foorumista, Aitomaasta, Olavi Peltolasta, P O Malkista ym samanhenkisistä. Herää kysymys, mikä onkaan motiivi tällaiseen täysin pohjaa vailla olevaan turhaan herjaamiseen?

      • Anonyymi

        Jotkut amerikkalaisesta äärikarismaattisuudesta lumoutuneet eivät kestä sitä, että totuus menestysteologiasta, tästä uudesta (ties mistä lähtöisin olevasta) karismaattisuudesta, ja New "apostolic" reformationista, paljastetaan.


    • Anonyymi

      Juhani Aitomaa kirjoittaa asiaa.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Vi..tut sinä mikään uskontojen uhri ole, et edes ymmärrä mitä se tarkoittaa. Lapsellinen aloitus, täynnä toisin ajattelevien parjaamista. Jos olet onnellinen naiivissa yksisilmäisessä uskossasi, ole, mutta jätä eriävällä tavalla ajattelevat ja paremmin tietävät rauhaan. Elämänkokemus tekee hyvää tuollaiselle kuplaeläjille-luulette että Jumala on vaahtokarkkeja, maallisia siunauksia ja rahaa lahjoittava automaatti-kuinka hyvin hyvin väärässä olettekaan. Tee siis aloittaja itse parannus toisten parjaamisesta ja valheellisen subjektiivisen todistuksen antamisesta-sinä et ole kaikkitietävä etkä ole kykenevä arvioimaan sitä, mikä on kullekin hyväksi. Minä annan sinun kaltaistesi uskoa naurettavaan lapselliseen maailmaansa, jossa kaikki Jumalasta tuleva on pelkkää onnea ja hattaraa, mutta älä sinä tule sanomaan minunlaisillleni hyvin syvästi kärsineille, että sinun näkemyksesi on ainoa oikea. Kasva aikuiseksi.

      • Anonyymi

        monet syntyy lahko-perheeseen, eivät siis ole itse valinneet , hengelllistä eksytystä, vaan on opetettu, kotona ja lahko-seurakunnassa.

        "Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta
        sisältä ovat raatelevaisia susia" Matt: 7: 15


    • Anonyymi

      Kristityn forumissa kirjoitetaan ja kerrotaan mielestäni hyvin rauhallisesti ja koko ajan Jumalan Sanaan vedoten eksytyksestä .On hienoa että jotkut toimii raamatullisesti ja varoittaa tänä päivänä harhaopeista.Uskovat kun eivät lue raamattua ja kuuntele raitista raamatun opetusta juurikaan.Millä voit arvioida mikä on Jumalasta ja mikä harhaoppia,muuten kun raamatulla ? Et millään.Sitä Kristityn forumissa tekevät,näyttävät raamatun avulla mikä on harhaoppia.Massennus ja vaikeudet kuuluu kristityn elämään.Sen raamattu kertoo selkeästi.Myös varoitukset eksytyksistä ovat raamatusta.Kaikki pitää koetella,millä ? No raamatulla.Surku jos palasit sellaiseen srk takasin.Odotitko että harhaoppinen pastori kertois sulle olevansa harhaoppinen ? Itse iloitsen siitä että Jeesus avasi silmäni eksytyksille.Ja iloitsenkristityn forumista ja muista varoittajista joilla terve raamatullinen usko ja oppi.Harvassa sellainen on.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe