Voiko olla onnellinen yksin?

...ph...

Läheiseni jaksavat toitottaa minulle aina kuinka ihanaa sitten kun minäkin saan tyttökaverin ja joskus avioidun ja saan lapsia ja muuta tälläistä. Olenpa sitten pari kertaa tokaissut, etteivät nämä asiat kuulu suunnitelmiini, mutta aina minun luullaan vitsailevan tai sitten väitetään vaan, että nyt minusta tuntuu siltä, mutta kun ikää tulee vielä lisää niin varmasti mieli muuttuu. Olen 20-vuotias miehenalku.

Mutta nyt tuleekin pointtini eli voiko ihminen elää onnellisen elämän yksin? Ilman aviopuolisio/lapsia tai edes ystäviä? Vai onko niin kuin mulle aina sanotaan, että ihminen ei voi olla onnellinen yksin ja aina kuitenkin halutaan että olisi muitakin ihmisiä ympärillä?

Itselläni on todettu pitkäaikainen masennus ja vaikea asteinen ahdistuneisuus ja olen todella erakoitunut muusta elämästä. Kaiken vapaa-ajan vietän yksin kotonani, koulussa on jotain tyyppejä aina ollut joiden kanssa välitunnit pyörinyt, mutta eipä juurikaan muuta. Töissä käyn tauolla mielummin eri aikaan kuin muut. Kontakteja muihin ei juurikaan ole kuin töissä/koulussa ja sitten tietokoneen välityksellä jotain pientä säätöä.

Näen ainakin tällä hetkellä tulevaisuuteni yksin. Huomioikaa, että tämä on oma päätökseni! Tottakai monesti haaveilen kavereista ja seurustelukumppanista, mutta loppujen lopuksi olen mielummin yksin. Olen vain alkanut pohtimaan, että voiko ihminen tosiaan elää elämänsä OIKEASTI onnellisena yksin? Mielipiteitä tulemaan.

24

5778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siiri.

      Minä en pystyisi elämään täysin yksin. Olen todella kiitollinen/onnellinen siitä, että minulla on avomies. Ystäviä minulla ei ole, mutta heitä kaipaisin kovasti. Elämä ilman naispuolisia ystäviä on aika ankeaa. Koulussa kyllä on juttukavereita ja kyllä minä näinkin järjissäni pysyn, mutta olisin varmasti onnellisempi, jos olisi joku joka lähtisi kanssani lenkille tai shoppailemaan tai ihan minne vain, joku muukin kuin mieheni. Lapsia en pidä onnellisen elämän ehtona...Meille ei varmaan koskaan tule lapsia, kun emme kumpikaan niistä pidä erityisesti. ;-)

    • cudda

      Mina uskon, etta koko ajatuskuvio "tarvitsemme jonkun toisen tekemaan meidat onnelliseksi" on vaara. Yksin? Emmehan me koskaan ole yksin, meitahan on ties kuinka monta miljardia talla hetkella, kaikki olemme loppujen lopuksi "yhta". Ilman avioliittoja ja lapsia voi elaa taysin onnellisen elaman. Jos tuntuu, etta on tasapainossa omissa oloissaan, silloinhan kaikki on OK. Mikas ongelma siina on?

      • 17v luuseri

        Hyvin samallalailla mäkin ajattelen aloittajan kanssa. Ittekkään en usko koskaan seurustelevan yms. mutta ei haittaa onneksi on alkoholi.


      • laiha
        17v luuseri kirjoitti:

        Hyvin samallalailla mäkin ajattelen aloittajan kanssa. Ittekkään en usko koskaan seurustelevan yms. mutta ei haittaa onneksi on alkoholi.

        On se kamalaa, että 17 vuotias pitää itseään luuserina ja onnen tuojana on alkoholi. On se mitätöntä onnea.
        Ihminen on soiaalinen "eläin", siksi yksinolijhoita ihmetellään. En minäkään voisi olla yksin. Vaikka olen jo vanha mummu, tutustun ihmisiin ja saan jopa uusia ystäviä.
        Millä te yksinäiset nuoret täytätte aikanne, muulla kuin alkoholille?


      • desdemona
        laiha kirjoitti:

        On se kamalaa, että 17 vuotias pitää itseään luuserina ja onnen tuojana on alkoholi. On se mitätöntä onnea.
        Ihminen on soiaalinen "eläin", siksi yksinolijhoita ihmetellään. En minäkään voisi olla yksin. Vaikka olen jo vanha mummu, tutustun ihmisiin ja saan jopa uusia ystäviä.
        Millä te yksinäiset nuoret täytätte aikanne, muulla kuin alkoholille?

        Mielestäni onnellisuus löytyy yksinäisyydestä. Toki kaipaan seuraa välillä, mutta olen ihan tyytyväinen ja onnellinen itsekseni. Ennen luulin että elämäni olisi onnellisempaa jos tapaisin jonkun. Tapasinkin ja rakastin, mutta onnellisia meistä ei tullut.


      • hwroej+
        laiha kirjoitti:

        On se kamalaa, että 17 vuotias pitää itseään luuserina ja onnen tuojana on alkoholi. On se mitätöntä onnea.
        Ihminen on soiaalinen "eläin", siksi yksinolijhoita ihmetellään. En minäkään voisi olla yksin. Vaikka olen jo vanha mummu, tutustun ihmisiin ja saan jopa uusia ystäviä.
        Millä te yksinäiset nuoret täytätte aikanne, muulla kuin alkoholille?

        runkaaminen ja viina


    • tietoisesti eristäytyä

      Onhan se mahdollista jos löytää vain tarpeeksi kiinnostuksen kohteita... Toisaalta hyvin todennäköisesti sitä jossakin vaiheessa rupeaa kaipaamaan muita osapuolia.. Tietysti jos seuran saaminen on vaikeaa niin eipä siinä voi kuin yrittää saada sitä.

      Siltikin ei kannattaisi itse eristäytyä, sillä ajatukset voivat todellakin muuttua jossakin vaiheessa ja aina parempi jos on yrittänyt saada ystäviä. Silloin voi ainakin perustella itselleen yksinäisyyden.

      Yleensä ne jotka puhuvat yksinäisyyden autaaksi tekevästä voimasta ovat niitä, jotka ovat olleet suhteessa ties kuinka monen kanssa ja näin ollen pystyvät halutessaan saamaan kumppanin tai sitten vastavuoroisesti niitä jotka eivät ole olleet keneenkään kanssa ja joiden on vaikeaa saada kontakteja... Toisaalta jos valinnanvaraa ei ole niin silloin pitäisi vain opetalla olemaan yksin...

      Parasta on suhtautua vain avoimin mielin elämään ja ei ainakaan tietoisesti eristäytyä muista. Yksinäisyys kuitenkin josaakin vaiheessa varmasti rupeaa haittaamaan ja mitä enemmän ikää tulee niin sitä vaikeampaa on saada ystäviä...

    • Lon3r

      ...ainakaan kukaan normaali ihminen (laumasielu)!

    • goljattos

      itse teiän tässä vähän aikaa sitten päätöksen "yksin" elämisestä. kavereiden metsästkseen ja parisuhdehelvetteihin kyllästyneenä tein päätöksen että parempi olla yksin omissa oloissaan kuin yrittää roikkua kavereissa kiinni. miksi välittäisin kavereista kun kaverit ei välitä minusta. koko ikäni olen ollut erakko luonne. olotila parani melko nopeasti tämän päätöksen jälkeen. ennen pidin itseäni epäonnistuneena ja huonona koska en kelvannut kavereille jotka soittelivat pääasiassa vain silloin kun minusta oli hyötyä heille. eli yksin tästä eteenpäin i'm the best fuck the rest.

      • aloittaja

        Kappas kuinka samallalailla sinäkin ajattelet.

        Itse olen erittäin kiltti ihminen ja valitettavasti jotkut käyttävät sitä surutta hyväkseen. En vain aina ehkä osaa pitää puoliani tai uskalla sanoa EI. Tunsin (ja osittain taatusti tiesin) että jotkut vain yrittivät olla kavereitani koska he hyötyivät jollakin tapaa minusta. Osa saattoi mennä kyynisyyden piikkiin, myönnettäköön...

        Itsellä masennus alko joskus yläasteella jolloin kavereista erkaneminen ja tuo erakoituminen sai alkunsa. Sillon vihasin itseäni ja moitin itseäni, koska tunsin ettei minusta pidetä enkä kelpaa muille. Myöhemmin sitten tuli se, että ihan tarkoituksella jätin pitämättä yhteyttä moniin tyyppeihin ja halusin vaan viettää aikaa itsekseni. Myönnän, että haluaisin kavereita ja seurustelukumppanin jos monet asiat olisivat toisin, mutta tässä tilanteessa haluan vain olla yksin.

        Päätin jo vuosia sitten, etten tahdo enää parisuhdesäätöä. Kuitenkin parisen vuotta sitten aloin ystävystyä erään erittäin ihanan ja kauniin tytön kanssa, joka osoitti lopulta kiinnostuksen merkkejä minua kohtaan. Tämä oli ihan uskomatonta, sillä luulin tosiaan meitä vain kavereiksi ja osittain myös siksi hänen kanssa oli vain niin paljon helpompi ja mukavampi olla kuin muiden. Sitten tuli lopulta alko tulla vähän puhetta, että missä mennään kunnes oli pakko kieltäytyä. Tunnen edelleen, että olen riittämätön enkä tarpeeksi hyvä kenellekkään, en varsinkaan tälle tytölle. Lisäksi otan vain uskomattomat paineet heti kaikesta ja ahdistaa vain yksinkertaisesti liikaa.

        Pointti on se, että olisin saanut tytön, josta voi vaan yleensä haaveilla, mutta silti kieltäydyin. Mietin vieläkin usein tätä tyttöä ja harmin edelleen miksi olen tälläinen kuin olen, enkä voinut olla enempää kuin ystävä hänen kanssaan. Tiedän onneksi, että tein oikean ratkaisun ja se riittää minulle. Nykyään tuskin pidämme yhteyttä, pitkälti minun takiani.

        Kuten tekstistäni varmasti huomaa niin tavallaan en siis haluaisi olla yksin, mutta se on pienempi paha kuin se, että olisin muiden kanssa. Kumpikaan ei siis ole se oikea (ja paras) vaihtoehto, mutta yksin oleminen kuitenkin on se parempi niistä.

        Olen kyllä muutenkin ollut jo kauan, että "siedän" enemmän yksinoloa kuin useimmat. Varsinkaan nyt en tunne itseäni juurikaan ahdistuneeksi siksi, että olisin yksin. En kuitenkaan tiedä voinko koskaan olla onnellinen yksin ja tätä olenkin juuri pohdiskellut.

        Mutta kuten goljattos totesikin niin yksin tästä eteenpäin ja vitut muista...


      • mummu taas
        aloittaja kirjoitti:

        Kappas kuinka samallalailla sinäkin ajattelet.

        Itse olen erittäin kiltti ihminen ja valitettavasti jotkut käyttävät sitä surutta hyväkseen. En vain aina ehkä osaa pitää puoliani tai uskalla sanoa EI. Tunsin (ja osittain taatusti tiesin) että jotkut vain yrittivät olla kavereitani koska he hyötyivät jollakin tapaa minusta. Osa saattoi mennä kyynisyyden piikkiin, myönnettäköön...

        Itsellä masennus alko joskus yläasteella jolloin kavereista erkaneminen ja tuo erakoituminen sai alkunsa. Sillon vihasin itseäni ja moitin itseäni, koska tunsin ettei minusta pidetä enkä kelpaa muille. Myöhemmin sitten tuli se, että ihan tarkoituksella jätin pitämättä yhteyttä moniin tyyppeihin ja halusin vaan viettää aikaa itsekseni. Myönnän, että haluaisin kavereita ja seurustelukumppanin jos monet asiat olisivat toisin, mutta tässä tilanteessa haluan vain olla yksin.

        Päätin jo vuosia sitten, etten tahdo enää parisuhdesäätöä. Kuitenkin parisen vuotta sitten aloin ystävystyä erään erittäin ihanan ja kauniin tytön kanssa, joka osoitti lopulta kiinnostuksen merkkejä minua kohtaan. Tämä oli ihan uskomatonta, sillä luulin tosiaan meitä vain kavereiksi ja osittain myös siksi hänen kanssa oli vain niin paljon helpompi ja mukavampi olla kuin muiden. Sitten tuli lopulta alko tulla vähän puhetta, että missä mennään kunnes oli pakko kieltäytyä. Tunnen edelleen, että olen riittämätön enkä tarpeeksi hyvä kenellekkään, en varsinkaan tälle tytölle. Lisäksi otan vain uskomattomat paineet heti kaikesta ja ahdistaa vain yksinkertaisesti liikaa.

        Pointti on se, että olisin saanut tytön, josta voi vaan yleensä haaveilla, mutta silti kieltäydyin. Mietin vieläkin usein tätä tyttöä ja harmin edelleen miksi olen tälläinen kuin olen, enkä voinut olla enempää kuin ystävä hänen kanssaan. Tiedän onneksi, että tein oikean ratkaisun ja se riittää minulle. Nykyään tuskin pidämme yhteyttä, pitkälti minun takiani.

        Kuten tekstistäni varmasti huomaa niin tavallaan en siis haluaisi olla yksin, mutta se on pienempi paha kuin se, että olisin muiden kanssa. Kumpikaan ei siis ole se oikea (ja paras) vaihtoehto, mutta yksin oleminen kuitenkin on se parempi niistä.

        Olen kyllä muutenkin ollut jo kauan, että "siedän" enemmän yksinoloa kuin useimmat. Varsinkaan nyt en tunne itseäni juurikaan ahdistuneeksi siksi, että olisin yksin. En kuitenkaan tiedä voinko koskaan olla onnellinen yksin ja tätä olenkin juuri pohdiskellut.

        Mutta kuten goljattos totesikin niin yksin tästä eteenpäin ja vitut muista...

        - Opettele sanomaan EI niille, jotka yrittävät hyötyä sinusta.
        Murrosiässä koetaan psyykkisiä mullistukia. Saitko ammattiauttajan apua masennukseeseesi? Ellet, hae sitä nyt! Myönnät haluavasi kavereita ja tyttöystävän, jos monet asiat olisvat toisin. Mutta, kun asiat ovat niin kuin ne ovat, se on hyväksyttävä ja toimittava sen mukaisesti, myös kumppaneiden suhteen. Harvalla asiat ovat ihan OK. Aina sattuu jotain odottamatonta; minulle sattuu harva se päivä, vaikka tähän ikään mennessä olisi jo pitänyt oppia elämään. Me olemme sellaisia kuin olemme ja on opeteltava hyväksymään itsensä.
        Tapasit ihannetytön, mutta et uskaltanut "tarttua tilaisuuteen". Jospa nyt rohkeasti ottaisit yhteyttä tähän tyttöön ja kutsuist treffeiulle ja kerro hänelle ihan avoimesti, että tykkäät hänestä ja ehdota, että jos kumminkin yrittäisitte luoda ns. suhdetta.
        Mistä tiedät, että ratkaisusi oli oikea, kun kerran vieläkin se sinua harmittaa?
        Eikö olisi kiva tietää, mitä tyttö nyt ajattelee? Ota riski ja soita!!
        Ollakko vai eikö olla? Ollakko yksin vai kaksin? Siinä kysymykset, joihin sinulla ei ole selkeää vastausta. Tosiasia vain on, että ihminen kaipaa toisen luo. Ja varsinkin vanhana yksinolo on keljua, kun ei enää jaksa mennä erilaisiin rientoihin - silloin puoliso ja ystävät ovat tärkeitä.


      • aloittaja
        mummu taas kirjoitti:

        - Opettele sanomaan EI niille, jotka yrittävät hyötyä sinusta.
        Murrosiässä koetaan psyykkisiä mullistukia. Saitko ammattiauttajan apua masennukseeseesi? Ellet, hae sitä nyt! Myönnät haluavasi kavereita ja tyttöystävän, jos monet asiat olisvat toisin. Mutta, kun asiat ovat niin kuin ne ovat, se on hyväksyttävä ja toimittava sen mukaisesti, myös kumppaneiden suhteen. Harvalla asiat ovat ihan OK. Aina sattuu jotain odottamatonta; minulle sattuu harva se päivä, vaikka tähän ikään mennessä olisi jo pitänyt oppia elämään. Me olemme sellaisia kuin olemme ja on opeteltava hyväksymään itsensä.
        Tapasit ihannetytön, mutta et uskaltanut "tarttua tilaisuuteen". Jospa nyt rohkeasti ottaisit yhteyttä tähän tyttöön ja kutsuist treffeiulle ja kerro hänelle ihan avoimesti, että tykkäät hänestä ja ehdota, että jos kumminkin yrittäisitte luoda ns. suhdetta.
        Mistä tiedät, että ratkaisusi oli oikea, kun kerran vieläkin se sinua harmittaa?
        Eikö olisi kiva tietää, mitä tyttö nyt ajattelee? Ota riski ja soita!!
        Ollakko vai eikö olla? Ollakko yksin vai kaksin? Siinä kysymykset, joihin sinulla ei ole selkeää vastausta. Tosiasia vain on, että ihminen kaipaa toisen luo. Ja varsinkin vanhana yksinolo on keljua, kun ei enää jaksa mennä erilaisiin rientoihin - silloin puoliso ja ystävät ovat tärkeitä.

        Tiedän, että murrosiässä koetaan paljon kaikenlaista mullistavaa, mutta minulla tilanne ei kuitenkaan ajan saatossa (viidessä vuodessa) muuttunut juurikaan mihinkään. Sen verran apua kuitenkin tullut, etten oksenna enää aamuisin kouluun lähtiessä.

        Käyn psykologilla, myöhemmin mahdollisesti yksityisterapiaan tai vaihtoehtoisesti ei kumpaakaan. Mielialalääkitys sekä unta tuova -lääkitys on sekä lieviä rauhoittavia pahimpiin ahdistuksiin.

        Olemme kyllä keskustelleet tämän tytön kanssa jälkeenpäin ja kertonut osittain mikä on tilanteeni. Tämä tuli hänelle täysin yllätyksenä ja oli kyyneleet silmissä, koska en voinut uskoutua hänelle ja antanut auttaa. Mutta parempi näin kuten olen todennut. Mennään offtopikkiin taas vähän turhan paljon...

        Haluaisin kuulla lisää ihmisten tarinoita/kokemuksia, jotka ovat "yksin". Kyllä minä kuitenkin uskon, että ihmiset voivat olla täysin tyytyväisiä elämäänsä vaikkei koskaan avioituisi eikä omaisi muita kuin työkavereita. Sikäli siis jos se on oma valinta.


      • aloittaja
        aloittaja kirjoitti:

        Tiedän, että murrosiässä koetaan paljon kaikenlaista mullistavaa, mutta minulla tilanne ei kuitenkaan ajan saatossa (viidessä vuodessa) muuttunut juurikaan mihinkään. Sen verran apua kuitenkin tullut, etten oksenna enää aamuisin kouluun lähtiessä.

        Käyn psykologilla, myöhemmin mahdollisesti yksityisterapiaan tai vaihtoehtoisesti ei kumpaakaan. Mielialalääkitys sekä unta tuova -lääkitys on sekä lieviä rauhoittavia pahimpiin ahdistuksiin.

        Olemme kyllä keskustelleet tämän tytön kanssa jälkeenpäin ja kertonut osittain mikä on tilanteeni. Tämä tuli hänelle täysin yllätyksenä ja oli kyyneleet silmissä, koska en voinut uskoutua hänelle ja antanut auttaa. Mutta parempi näin kuten olen todennut. Mennään offtopikkiin taas vähän turhan paljon...

        Haluaisin kuulla lisää ihmisten tarinoita/kokemuksia, jotka ovat "yksin". Kyllä minä kuitenkin uskon, että ihmiset voivat olla täysin tyytyväisiä elämäänsä vaikkei koskaan avioituisi eikä omaisi muita kuin työkavereita. Sikäli siis jos se on oma valinta.

        Ja kyllä todellakin pelkään ja tiedän mitä pelkään, mutten ole varma miksi... Mutta pelkään kuitenkin.


      • goljattos
        aloittaja kirjoitti:

        Kappas kuinka samallalailla sinäkin ajattelet.

        Itse olen erittäin kiltti ihminen ja valitettavasti jotkut käyttävät sitä surutta hyväkseen. En vain aina ehkä osaa pitää puoliani tai uskalla sanoa EI. Tunsin (ja osittain taatusti tiesin) että jotkut vain yrittivät olla kavereitani koska he hyötyivät jollakin tapaa minusta. Osa saattoi mennä kyynisyyden piikkiin, myönnettäköön...

        Itsellä masennus alko joskus yläasteella jolloin kavereista erkaneminen ja tuo erakoituminen sai alkunsa. Sillon vihasin itseäni ja moitin itseäni, koska tunsin ettei minusta pidetä enkä kelpaa muille. Myöhemmin sitten tuli se, että ihan tarkoituksella jätin pitämättä yhteyttä moniin tyyppeihin ja halusin vaan viettää aikaa itsekseni. Myönnän, että haluaisin kavereita ja seurustelukumppanin jos monet asiat olisivat toisin, mutta tässä tilanteessa haluan vain olla yksin.

        Päätin jo vuosia sitten, etten tahdo enää parisuhdesäätöä. Kuitenkin parisen vuotta sitten aloin ystävystyä erään erittäin ihanan ja kauniin tytön kanssa, joka osoitti lopulta kiinnostuksen merkkejä minua kohtaan. Tämä oli ihan uskomatonta, sillä luulin tosiaan meitä vain kavereiksi ja osittain myös siksi hänen kanssa oli vain niin paljon helpompi ja mukavampi olla kuin muiden. Sitten tuli lopulta alko tulla vähän puhetta, että missä mennään kunnes oli pakko kieltäytyä. Tunnen edelleen, että olen riittämätön enkä tarpeeksi hyvä kenellekkään, en varsinkaan tälle tytölle. Lisäksi otan vain uskomattomat paineet heti kaikesta ja ahdistaa vain yksinkertaisesti liikaa.

        Pointti on se, että olisin saanut tytön, josta voi vaan yleensä haaveilla, mutta silti kieltäydyin. Mietin vieläkin usein tätä tyttöä ja harmin edelleen miksi olen tälläinen kuin olen, enkä voinut olla enempää kuin ystävä hänen kanssaan. Tiedän onneksi, että tein oikean ratkaisun ja se riittää minulle. Nykyään tuskin pidämme yhteyttä, pitkälti minun takiani.

        Kuten tekstistäni varmasti huomaa niin tavallaan en siis haluaisi olla yksin, mutta se on pienempi paha kuin se, että olisin muiden kanssa. Kumpikaan ei siis ole se oikea (ja paras) vaihtoehto, mutta yksin oleminen kuitenkin on se parempi niistä.

        Olen kyllä muutenkin ollut jo kauan, että "siedän" enemmän yksinoloa kuin useimmat. Varsinkaan nyt en tunne itseäni juurikaan ahdistuneeksi siksi, että olisin yksin. En kuitenkaan tiedä voinko koskaan olla onnellinen yksin ja tätä olenkin juuri pohdiskellut.

        Mutta kuten goljattos totesikin niin yksin tästä eteenpäin ja vitut muista...

        itse olen myös erittäin kiltti ihminen ehkä liiankin. kohtelias olen myös ja osaan käyttäytyä erittäin hyvin jos tarve niin vaatii. oma erakoituminen alkoi yläasteella jossa koin koulukiusaamista niin henkisenä kuin fyysisenä. vasta aikuisiällä tajusin tämän. tuskimpa koulukiusaajat ymmärtävät miten pahasti sellainen "vammauttaa" henkisen puolen. pelkästään tästä ei erakoitumiseni johdu vaan se on vain osa soppaa mitä ovat maustaneet monet monet vastoinkäymiset elämän varrella. ei muuta kuin tsemppiä valitsemallesi tielle. ja kuka sanoo että erakko elämä on outoa käytöstä ihmiseltä. mitäs jos erakot ovatkin "normaaleja" ja sosiaaliset ihmiset niitä outoja...


      • mummu taas
        aloittaja kirjoitti:

        Ja kyllä todellakin pelkään ja tiedän mitä pelkään, mutten ole varma miksi... Mutta pelkään kuitenkin.

        Hei!
        Kiva, kun edellinen vuodatukseeni vastasit, etkä ole yhtään mennyt offtopiikin; minun täytyi tavata sanaa muutaman kerran, ennen kuin ymmärsin, painotukseni oli ensin väärä - offto-piikin. Olen nauranut sitä.
        Pelostasi - Vosit kertoa, mitä pelkäät! Jos vaikka saisit helpostusta asiaan joltakin kokeneelta. Miksi, kysyt? Syyn selvittäminen onkin mutkikkaampi juttu, eikä kaikkeen tarvitse tietää vastausta. Lapsuuden vääryyksien kaivaminen on stressaava ja turhaa; parempiu unohtaa kärsityt vääryydet ja aloittaa joka päivä kuin uudesti syntyneenä.
        Tosiasia on, että kullakin on oikeus olla täällä ihan omana itsenään.
        Muuten, mulle tapahtui eilen yksi kelju juttu ja olin poissa tolaltani koko päivän ja näin kamalan painajaisen yöllä. Sattuu mokia harva se päivä, kun olen rohkea ja tartun ongelmiin ja sanon, mitä ajattelen, mutta usein saan kärsiä vastapuolen reaktiosta. Sellaista vain sattuu, mutta tänään tuntuu jo helpommalta, kun tapasin yhden ystävän ja kerroin hänelle ja sain ymmärrystä osakseni. Ihmisten reaktiot saattavt olla odottamattomia, varsinkin, kun itse on tavallisuudesta poikkeava, persoonallinen. Tsemppiä, nuori mies!!


    • goljattos

      itse teiän tässä vähän aikaa sitten päätöksen "yksin" elämisestä. kavereiden metsästkseen ja parisuhdehelvetteihin kyllästyneenä tein päätöksen että parempi olla yksin omissa oloissaan kuin yrittää roikkua kavereissa kiinni. miksi välittäisin kavereista kun kaverit ei välitä minusta. koko ikäni olen ollut erakko luonne. olotilani parani melko nopeasti tämän päätöksen jälkeen. ennen pidin itseäni epäonnistuneena ja huonona koska en kelvannut kavereille jotka soittelivat pääasiassa vain silloin kun minusta oli hyötyä heille. jokainen taplaa tyylillään eli yksin tästä eteenpäin i'm the best fuck the rest.

    • [.....]

      Sanoisin että yksin voi olla onnellinen, mielestäni se on kiinni perimmäisestä luonteesta, kuinka paljon henkilö janoaa toimintaa, huomiota ja hyväksyntää ollakseen onnellinen. Harvassa tosin ovat ihmiset jotka pärjäävät omillaan noiden suhteen.

      Itse olen jokseenkin pärjännyt, en tosin omavaraisesti aivan täydessä mittakaavassa, sillä opiskelujen parissa on muutama hyvän päivän tuttava joiden kanssa vaihdan kohdattaessa sanan jos toisenkin.
      Varsinaisesti en kuitenkaan kaipaa ketään, 90-luvun puolivälin jälkeen alkanut yksinäisyys on oman keittiöpsykiatrisen klinikan analyysin mukaan vääntänyt mieleni niin että yksinäisyys sopii minulle, olen kasvanut siinä ja oppinut siihen.

      Tuntuu oikeastaan oudolta ajatella että samassa asunnossa olisi aina joku, että joku olisi "lähellä" ja välittäisi. Helppo tosin näin nuorena sanoa, eri asia onkin millaiseen paniikkiin mahdollisesti joudun kun puhallan synttärikakusta 40 kynttilää.

      Nyt tosin, en kaipaa ketään, en käy juuri "ihmisten ilmoilla" enkä harrasta mitään joukkuejuttuja - olen yksin ja varsin tyytyväinen nykyiseen olotilaan.

    • yön lapsi

      Tekstisi voisi olla minun kirjoittama ilman tuota työtä, kun sellaista ei ole. Se on niin ristiriitaista. Tuntuu että jotain puuttuu, mutta ei pysty asialle tekemään mitään, kun ei osaa. Itse aina tappelen asian kanssa, yksinäisyyttä ei meinaa aina kestää, mutta muiden kanssakaan ei voi olla. Vihaan ihmisiä, mutta en voi elää ilmankaan. Se repii välillä pahasti mieltä.

      • haahuilija2

        Täytän tänä kesänä 21 ja ollut tässä nyt tasaisen yksinäinen ainakin kolme vuotta, sitä ennen minulla oli sentään koulussa henkilö jonka kanssa vietin koulupäivät. Sieltä koulusta kun lähdin niin sen jälkeen sosiaalinen elämäni on ollut äärimmäisen kuollutta. En käy ulkona (baareissa jne. siis) enkä ole koskaan seurustellut. Jotkut miehet ovat yrittäneet tehdä läheisempää tuttavuutta, mutta torjun kaikki. Minäkin tunnen itseni riittämättömäksi, tunnen etten koskaan olisi tarpeeksi hyvä kellekään. En edes osaa kuvitella itseäni suhteessa. Onhan se ärsyttävää kun sukulaiset joskus kyselevät, että jokos on löytynyt joku kiva kumppani. Kun tekisi vaan mieli sanoa, että ei ole eikä muuten ole kiinnostusta löytääkään.

        Monet ihmiset eivät kestä yksinäisyyttä laisinkaan! Siskoni on tällainen, hän ei pysty edes yhtä päivää olemaan yksinään. Minulle se ei tuota ongelmia, tietenkin joskus vaan aika käy pitkäksi.

        Minulla on vahva luulo, että tulen elämään yksin vielä pitkään.


    • poika 16

      Itselläni ei ole ainuttakaan kaveria ja en oikeastaan edes haluaisi niitä, mielestäni yksin on mukavempi olla, kavereista ei ole muuta kuin haittaa

    • yksin,yksin...

      "Mutta nyt tuleekin pointtini eli voiko ihminen elää onnellisen elämän yksin? Ilman aviopuolisio/lapsia tai edes ystäviä? Vai onko niin kuin mulle aina sanotaan, että ihminen ei voi olla onnellinen yksin ja aina kuitenkin halutaan että olisi muitakin ihmisiä ympärillä? "

      Minullakin on menossa samaan suuntaan.Uskoisin,että ykisnkin on mahdollista olla onnellinen tai tyytyväinen.Se tosin vaatii nykyhteiskunnassa (arvomaailma,joka korostaa ystävyyssuhteita) melko paljon työstämistä tai jopa lääkitystä,että saa työstettyä itsensä tasapainoon.

      Minulla oli ennen ystäviä,mutta syystä tai toisesta vanhat suhteet ovat ensin harventuneet ja lopulta niitä ei enää ole.
      Muutama ihminen on kuitenkin (toistaiseksi) ympärilläni,mutta ei sen tähden,että he olisivat ystäviäni.Mutta jossain vaiheessa ei enää ole ketään.Sitten voi sanoa,että on todella yksin.

      Itse olen pystynyt järkeilemään "tyytyväinen ja yksin"-asenteen.Mutta tunnetasolla en ole vielä sitä tilaa saavuttanut.Tämä on kuitenkin pakon sanelema tapa selviytyä.

    • Anonyymi

      No eikö sen aika äkkiä itse huomaa kun yksin elää kuukaudenkin, että onko onnensa kukkuloilla. Jos olet aidosti onnellinen nykyiseen tilanteeseen niin ei yksinäisyyttään tarvitse edes pohtia ja kysellä muilta täälä palstoilla.

    • Anonyymi

      Herman Hesse kirjoitti aikoinaan:
      ...Yksin on jokainen meistä
      jokainen pensas ja puu
      Toinen ei tunne toista
      sumuun sulkeutuu.

      Masennus ja Depressio on kaksi eri asiaa.
      Masennuksesta voi toipua
      Depressiosta ei.
      Itselläni on diagnosoitu keski-vaikea depressio.
      Itse olen sosiaalinen-erakko.
      Olen asiakaspalvelu työssä ja nautin työstäni.
      Mutta kun laitan työpaikan taka-oven kiinni
      itsestäni tulee erakko?

      En tiedä mikä se onnen "Mitta" on?
      Toiset voivat olla onnellisia erilaisista asioista,
      kuten pitääkin.
      Onni on myös "vahva" sanonta sitä nykään harvoin
      käytetään. Nykyään käytetään sanoja kuten: Iloinen, tyytyväinen
      ja hyvä........

      Jos itseltäni kysyttäisiin kuolinvuoteella:
      Minkälainen elämä sinulla oli?
      Vastaisin; Minulla oli hyvä elämä.

    • Anonyymi

      Aivan varmasti voi elää onnellisen elämän yksin.

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2859
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      403
      2752
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      78
      1924
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      70
      1893
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1803
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1794
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1738
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1542
    Aihe