Friteeraus,onko vaihtoehtoja?

Ceiling Cat

Ajattelin tehdä kiinalaista/itämaista/thairuokaa tässä. Ongelmana on vain niiden epäterveellisyys..
Kevätkääryleethän voin tehdä uunissa uppopaistamisen sijaan, mutta onko jotain vaihtoehtoa sille, kuinka voin tehdä toisella lailla esim. friteerattua kanaa ja katkarapuja, kuin frityyrillä ja uppopaistamisella?

Kiitoksia kauheasti jos viitsitte vastata, pääsisi laiharista huolimatta nauttimaan!

4

2350

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LadyXXLL

Siis mikä ihmeen epäterveellisyys? Luettelemissasi ruokakulttuureissahan on paljon sijaa laihduttelijallekin nauttia, eikä siis kannata sekoittaa esim. suomalaisten "kiinalaisravintoloiden" "kiinalaisia" ruokia oikeisiin kiinalaisiin ruokiin. Harvemmin itämaiset ruoat alkuperäisessä muodossaan sisältävät yhtä paljon rasvaa kuin suomalaiset vastineet.

Tässä muutama herkullinen, itämaishenkinen ohje;

*Sitruunainen kana-kookoskeitto*

500 ml kookosmaitoa (ei makeutettua)
      500 ml kanalientä
      2 sentin pala inkivääriä tai galangal-juurta raastettuna
      2 sitruunaruohoa
      5 tuoretta limetin lehteä
      250 g broilerin rintafilettä
      10 tuoretta herkkusientä
      pieni purkillinen pikkumaisseja
      3 rkl nam pla -kastiketta
      1 rkl sokeria
      0,5 dl limetti- tai sitruunamehua
      korianterisilppua koristeluun

Kiehauta puolet kookosmaidosta ja kanaliemi. Lisää joukkoon sitruunaruoho, inkivääri, limetin lehdet ja sokeri. Anna kiehua noin 10 min.
      Paloittele broilerifileet sopiviksi suupaloiksi. Puolita tarvittaessa herkkusienet. Lisää kanapalat ja vihannekset keittoon. Anna kiehua noin 5-7 minuuttia tai kunnes kana on kypsää.
      Lorauta joukkoon limettimehu ja kalakastike. Lämmitä lähes kiehuvaksi. Lisää lopuksi korianteri. Poista sitruunaruoho ja limetin lehdet ennen tarjoilua.

*Thaimaalainen lihacurry

450 g naudan sisäpaistia tai ulkofileetä
      2 rkl punaista thai currytahnaa
      1 tlk (400ml) kookosmaitoa
      300 g kasviksia suikaloituna
      2 rkl thaimaalaista kalakastiketta
      kasviöljyä

Leikkaa liha n. 1,5 x 1,5 cm kuutioiksi. Lämmitä currytahna öljyssä wokissa tai pannulla ja lisää kookosmaito. Lisää lihakuutiot, keitä noin 10 minuuttia. Lisää joukkoon kasvikset. Jatka keittämistä noin 10 min. Mausta lopuksi kalakastikkeella. Tarjoa lihacurry jasmiiniriisin kera.

*Kasviksia osterikastikkeessa

2-3 porkkanaa
      2 sipulia tai purjoa
      1 punainen paprika
      3 rkl kasviöljyä
      1 tlk (225 g) bambunversoviipaleita
      1 tlk (225 g) vesikastanjoita
      1 tlk (400 g) maissintähkiä
      1 pieni kesäkurpitsa
      8 rkl osterikastiketta
      1 tl inkivääritahnaa

Pilko kaikki kasvikset reiluiksi paloiksi 1 x 2 cm. Kuumenna öljy wok-pannussa tai paistokasarissa. Lisää porkkanat, sipuli tai purjo ja paprikat. Kypsennä noin 3 minuuttia. Lisää loput kasvikset ja kypsennä noin 3 minuuttia. Mausta osterikastikkeella ja inkivääritahnalla.
      Halutessasi voit lisätä naudanlihasuikaleita.

*Jättiravut Szechuan ja Hoisin kastikkeessa

500 g jättikatkaravun-
      pyrstöjä
      1 ps (100 g) Szechuan kastiketta
      1 dl Hoi Sin kastiketta
      Koristeeksi seesaminsiemeniä
      chiliä viipaloituna

Sekoita kastikkeet keskenään ja marinoi rapuja kastikkeessa noin puoli tuntia. Paista tai grillaa ravut kuumalla pannulla molemmin puolin. Ripottele paistettujen rapujen pinnalle seesaminsiemeniä ja chiliviipaleita.

• Ceiling Cat

Siis minä puhuin nyt kyllä friteeraamisesta.. Että kun suuri osa herkuista uppopaistetaan, niin olisiko sille vaihtoehtoa? Ostin kaupasta mustelakarenkaita ja shrimppejä frityyrissä, ja ne paistoin uunissa ja hyviä tuli, mutta jos itse pyöräyttää esim. banaaneja frityyrissä niin voiko nekin paistaa uunissa vai onko pakko uppopaistaa?

Toki muu itämainen/thai/kiinalainen ruoka voi olla terveellistä, kaikki wokit ja soosit ja muut. Mutta kun itse juuri haluaisin noita friteerattuja asioita niin niistä nyt kyselen..

Mutta kiitoksia noista muista ohjeista, varmasti kokeilen osaa niistäkin! saakohan tätä Szechuan- kastiketta ja Hoi Sin- kastiketta ostettua ihan tavallisista suurista marketeista, vai pitääkö mennä erikoiskauppaan? Ainakin kevätkääryletaikinani haen eräästä etnisestä kaupasta...

• mikälie...

liikaa kookosmaitoa, liian vähän kanaa, INKIVÄÄRIÄ !!! ei ikinä vaan nimenomaan galangal-juurta, sitruunaruoho pitää mätkiä raskaalla esineellä ja pilkkoa, sokeria ei tarvita lainkaan ja siruunmehua ei kannata lisätä kattilaan, vaan vasta lautaselle oman maun mukaan. Chili puuttuu ohjeesta tyystin.

• huoletta..
        Ceiling Cat kirjoitti:

Siis minä puhuin nyt kyllä friteeraamisesta.. Että kun suuri osa herkuista uppopaistetaan, niin olisiko sille vaihtoehtoa? Ostin kaupasta mustelakarenkaita ja shrimppejä frityyrissä, ja ne paistoin uunissa ja hyviä tuli, mutta jos itse pyöräyttää esim. banaaneja frityyrissä niin voiko nekin paistaa uunissa vai onko pakko uppopaistaa?

Toki muu itämainen/thai/kiinalainen ruoka voi olla terveellistä, kaikki wokit ja soosit ja muut. Mutta kun itse juuri haluaisin noita friteerattuja asioita niin niistä nyt kyselen..

Mutta kiitoksia noista muista ohjeista, varmasti kokeilen osaa niistäkin! saakohan tätä Szechuan- kastiketta ja Hoi Sin- kastiketta ostettua ihan tavallisista suurista marketeista, vai pitääkö mennä erikoiskauppaan? Ainakin kevätkääryletaikinani haen eräästä etnisestä kaupasta...

kattilasta nostat kaksinkertaisen talouspaperin päälle niin valuu aikalailla se rasva siihen. ei se rasva lihota vaan syödyn ruuan kokonaismäärä eli kalorit jos ymmärrät asiayhteyden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe