Hyvä rytmitaju korreloi älykkyyteen

jepejepjep

"hmiset, joilla on hyvä luontainen rytmitaju, ovat keskimääräistä älykkäämpiä, väittää tuore ruotsalaistutkimus."

Rumpalit ovat siis bändien älykköjä:D

http://www.hs.fi/viihde/artikkeli/Ruotsalaistutkimus Rumpalit keskimääräistä älykkäämpiä/1135235668565

114

22495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvisi

No nyt selvisi moni asia minunkin elämäni kohdalla.
      Mutta onhan sitä kaikenlaisia tutkimuksia,kuten...
      jos ei suutaan aukaise syödessä, niin posket likaantuu.................

• rumpu-paholainen

Eipä piä iha paikkansa kyllä tuo tutkimus.
      Kaikki rumpalit jotka tunnen nii ei oo mitenkään niin kauheen älykkäitä.

• Supercup

Moro!

Ilmeisesti tutkimuksen tekijällä ei ole kovin kummoista musiikillista tietämystä, kun tuollaista väittää!?

Jos rumpali soittaa tahdissa ja muut veivaa omiaan epätahdissa, niin eihän siitä valmista tule. Eli toimivassa bändissä kaikkien on oltava hyvinkin rytmitajuisia, jotta biisi toimii.

Soitan itse kitaraa, rumpuja ja bassoa. Olenko siis rumpalia kolme kertaa älykkäämpi?

Tää oli tällänen ajatuksen tynkä... Älkää ottako itseenne...

-Kaiu

• emmelihujanenkellokoski

... eikös basistin pitänyt olla se viisain... ?!? ;-)

• rumpal

haista äijä pas.. sä et tiiä mitää

• Supercup
        rumpal kirjoitti:

haista äijä pas.. sä et tiiä mitää

Terve!

Kiitos kommentistasi!

Voitko ystävällisesti tarkentaa, mitä en tiedä?
        Jotta tietäisin! :)

-Kaiu

• Rumpali-66

Älä pelkää. Et ole kolme kertaa älykkäämpi. Jos soitat kaikkia niitä päin helvettiä...mikä siitä tulee. Ei mikään. Minä olen soittanut 30-vuotta ja oppinut kaiken tarvittavan ja vähän enemmänkin, että laskeskeleppas siitä...mestari.

• rumpali70
        Supercup kirjoitti:

Terve!

Kiitos kommentistasi!

-Kaiu

Ota selvää tai paremminkin harjoittele lisää ja puhu sitten poika.

• ei ole torellista
        rumpali70 kirjoitti:

Ota selvää tai paremminkin harjoittele lisää ja puhu sitten poika.

Mikä ihmeen kumiukko veti herneet nenään ja mistä:) Päivän naurut sain taas. Taitaa joku basistin poikanen olla tarkkaa älykkyydestään,siitä nimellisestä.

• Ammattilainenniin
        ei ole torellista kirjoitti:

Mikä ihmeen kumiukko veti herneet nenään ja mistä:) Päivän naurut sain taas. Taitaa joku basistin poikanen olla tarkkaa älykkyydestään,siitä nimellisestä.

Aloittelijako se siinä pullistelee. opettele soittaan niin kuin edellä neuvottiin.

• G-mini
        emmelihujanenkellokoski kirjoitti:

... eikös basistin pitänyt olla se viisain... ?!? ;-)

"basisti on bändin seksikkäin"
        ja siitä saatta johtua kaikki ne vitsit tyhmistä basisteista..? :O :D

• on aina

helevetin tyhmiä. Onneksesi soitat myös rumpuja joten tämän tutkimuksen varjossa se kompensoi jumalatonta junttiuttasi :) Olet siis jotain tyhmän ja älykkään väliltä = keskiverto.

• niinkö luulet
        Supercup kirjoitti:

Terve!

Kiitos kommentistasi!

-Kaiu

et tiedä yhtää mistää mitää

• hyvin älykäs,
        on aina kirjoitti:

helevetin tyhmiä. Onneksesi soitat myös rumpuja joten tämän tutkimuksen varjossa se kompensoi jumalatonta junttiuttasi :) Olet siis jotain tyhmän ja älykkään väliltä = keskiverto.

kerroppa meille, montako rytmitajutonta basistia tunnet? Minä mikään muusikko ole, mutta minulla on käsitys, että basistilta vaaditaan myös jonkinlaista rytmitajua.

Taidat olla vain luuseri, jonka tytön basisti on vienyt. ;)

• hyvin älykäs, kirjoitti:

kerroppa meille, montako rytmitajutonta basistia tunnet? Minä mikään muusikko ole, mutta minulla on käsitys, että basistilta vaaditaan myös jonkinlaista rytmitajua.

Taidat olla vain luuseri, jonka tytön basisti on vienyt. ;)

muistolle. Urheilukenttää hoitamaan tarvitaan todellista älyä. Vai onko joku toista mielipuolta? Mites Remu..?!?

• drummerr

Hieno tutkimus, ja hieno tulos.

• ja multihemmoista

"Soitan itse kitaraa, rumpuja ja bassoa. Olenko siis rumpalia kolme kertaa älykkäämpi?"

Soittaisit ees jotain instrumenttia kunnolla...
        tietenkin vastaat tähän malliin, kuinka voit arvostella mun soittotaitoa kuulematta mua.
        Mutta tiedän että voin.

Olet luultavasti ja todennäköisesti 3 kertaa tyhmempi kuin rumpalinne, vaikka itse luulet toisin.

Jos olen väärässä, mikä on häviävän pieni mahdollisuus, mutta mahdollisuus kuitenkin, sinusta tulee ensimmäinen maailmanlaajuisesti tunnettu suomalainen multi-instrumentalisti.

Rumpalin tehtävä on vakuuttaa muu bändi siitä soitollaan, että minä määrään rytmin ja sykkeen tässä bändissä...jos rumpalistanne ei ole siihen, niin vaihtakaa hänet toiseen.

• ja oli hän sitten älykäs ta...
        J-P.Sartre kirjoitti:

muistolle. Urheilukenttää hoitamaan tarvitaan todellista älyä. Vai onko joku toista mielipuolta? Mites Remu..?!?

ei todellakaan ainoa basisti maailmassa.

• ja oli hän sitten älykäs ta... kirjoitti:

ei todellakaan ainoa basisti maailmassa.

mutta harvalla muusikolla on jokin tutkinto suoritettuna. Ei ole kyllä Maria Guzenina-Ärrälläkään. Ex-rouvarumpali. Samaa sakkia koko poppoo... Sex & drugs and rock'n roll.

• totta..

Poikani on rumpali ja testatusti paljon keskivertoa älykkäämpi. Tosin niin on muutkin perheenjäsenet keskimääräistä älykkäämpiä, joten tällä ei ihan välttämättä ole mitään tekemistä rytmitajun kanssa :)

• Pera

Sehän nyt on selvä, että rumpalin aivoradat ovat erilaiset ja selvästi hienorakenteisemmat kuin meillä tavallisilla tossunkuluttajilla. Ja miksi näin? No tietysti siksi, että rumpalin pitää pahimmillaan/parhaimmillaan jokaisella neljällä raajalla tehdä omaa juttuaan, ikään kuin moniajossa. Selvähän se on, että tämä vaatii aivoilta hienostuneempaa ja älykkäämpää rakennetta.

Joku kitaristi nyt pääsee helpolla kuin mikä, koska siinä täytyy suorittaa vain yhtä tehtävää. Pianisti tulee älykkyydessä heti rumpalin jälkeen, koska molemmille käsille on erikseen eri tehtävät.

• testannut

Älykkyytenne niissä älykkyystesteissä joissa jokaisesta tulee keskimääräistä älykkäämpi. Ehkä olet kuitenkin niin älykäs, että olet osannut etsiä oikeat testit ;-)

• apologies

Eli näistä kaikista voidaan vetää se johtopäätös, että olit sitten rumpali, basisti, kitaristi tai vaikka laulaja niin jos sinulla on hyvä rytmitaju niin olet TODENNÄKÖISESTI KESKIMÄÄRÄISTÄ VIISAAMPI. Ei voi ikinä sanoa että kuka bändeissä on fiksuin tai kenellä on paras rytmintaju, koska joka bändissä se on eri hemmo. Mutta tuo lähtökohta, että paras rytmintaju - viisain, pitää varmasti ainakin osittain paikkansa. Itse ainakin uskon. Ja nyt kun alkaa ajattelemaan meidänkin koulua niin kaikki parhaat soittajat(kitara, rummut, syntikka) ovat kyllä reilusti koulun keskitasoa parempia.

Että näin:D

• ammattimuusikko
        Pera kirjoitti:

Sehän nyt on selvä, että rumpalin aivoradat ovat erilaiset ja selvästi hienorakenteisemmat kuin meillä tavallisilla tossunkuluttajilla. Ja miksi näin? No tietysti siksi, että rumpalin pitää pahimmillaan/parhaimmillaan jokaisella neljällä raajalla tehdä omaa juttuaan, ikään kuin moniajossa. Selvähän se on, että tämä vaatii aivoilta hienostuneempaa ja älykkäämpää rakennetta.

Joku kitaristi nyt pääsee helpolla kuin mikä, koska siinä täytyy suorittaa vain yhtä tehtävää. Pianisti tulee älykkyydessä heti rumpalin jälkeen, koska molemmille käsille on erikseen eri tehtävät.

...siksi suppea on näkemyksesi asiasta. Oikeassa olet siinä että rumpalin raajat toimivat parhaimmillaan itsenäisesti ja homma vaatii valtavasti koordinaatiota. Kitaristi ei suorita "vain yhtä tehtävää", vaan molemmat kädet tekevät työtä itsenäisesti aivan kuten pianistillakin. Kitaran soittaminen vaatii paljon koordinaatiota, mutta eri tavalla kuin rumpujen soitto.

Vertauksesi on vähän sama kuin sanoisi, että autolla ajaminen vaatii kaikkien neljän raajan yhteispeliä, kun taas moottoripyörässä ei tarvitse kuin kääntää kaasukahvaa ja mennä eteenpäin. Mielestäni rumpalia ja kitaristia ei voi verrata toisiinsa aukottomasti, kun molemmat tehtävät vaativat vähän erilaisia ominaisuuksia.

• Supercup
        Pera kirjoitti:

Moro!

Lainaten: Joku kitaristi nyt pääsee helpolla kuin mikä, koska siinä täytyy suorittaa vain yhtä tehtävää. Pianisti tulee älykkyydessä heti rumpalin jälkeen, koska molemmille käsille on erikseen eri tehtävät.

Siis, kitaristillako yksikätinen tehtävä? Hihii! :)

Ei sen puoleen...kitaristi tekee myös jaloillaan töitä!? Wah wahin polkeminen, sekä: soundien vaihto pedaaleilla, kitaran viritys kesken biisin, huikan otto vasurilla E-sahaus kompin aikana, flirttailu eturivin kaunottarelle... jne...

Mulle on ihan sama mitä soitat, tai et soita ja kuinka älykäs olet, tai et ole! Mutta se, että täällä haistatellaan ja laitetaan asiattomia "fittuilu" kommentteja, ilman isoja kirjaimia ja välimerkkejä (itselläni oli äikkä 5 ja pystyn edes tällaiseen), niin tunnen vähän sääliä noita ihmisiä kohtaan...

Rock For All - All For Rock

• Kyllä joo
        Pera kirjoitti:

Elikkäs vain motoriikka toimii,,, heh :)

• ei..
        testannut kirjoitti:

Älykkyytenne niissä älykkyystesteissä joissa jokaisesta tulee keskimääräistä älykkäämpi. Ehkä olet kuitenkin niin älykäs, että olet osannut etsiä oikeat testit ;-)

Ei ole kyse mistään netin pilipalitesteistä, vaan me vanhemmat olemme molemmat ihan Mensan testeissä käyneet ja molemmat lapset on testattu ennen kouluunmenoa ja myöhemmin koulunkäynnin alettua ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että ovat ikäisiään paljon edellä.

Tyttö meni pitkän pohdinnan jälkeen suoraan ensimmäiseltä luokalta kolmannelle (tähän pyydettiin sekä opettajan, rehtorin, lastenpsykologin, että lastenpsykiatrin mielipide ja mietittiin hartaasti), poika ei ole halunnut vaihtaa luokkaa vaikka mahdollisuus siihen olisi. Lasten älykkyyden testaaminen ei lähtenyt edes vanhempien aloitteesta, vaan päiväkodissa kiinnitettiin asiaan huomiota ja koulukypsyyttä arvioidessa päädyttiin testaamaan laajemmin sen vuoksi, että tilannetta osataan "tarkkailla" koulussa.

Älykkäät lapset leimautuvat helposti häiriköiksi tms, koska turhautuvat. Tytöllä ei ole ollut tällaisia ongelmia, mutta pojalla on.. Älykkyys kun ei todellakaan tarkoita, että lapsi olisi hyväkäytöksinen ja helppo! :)

• vaadi
        Pera kirjoitti:

Vaan hajoitettua ajatusta johon ainakin minä kykenen hyvin, eytmeissä vaikka en todellakaan ole normaalia älykkäämpi. Pelkästään rytmitajuinen niinkin että osaa tehdä yhdellä kädellä toista kuint toisella ja toisella jalla toista kuin käsillä tai jallalla jne. Harjoittelu tähänkin auttaa, tosin kaikki eivät siihen kykene edes treenaamalla. MInä osaan napsuttaa/taputta..rytmiä salalla kuin puhun tai laulan ihan eri rytmissä sellasita mihin joutuu keskittymään siis improa. Tämä vaatii hajautettua mieltä, keskittymistä moneen asiaan saman-aikaisesti niin ettei keskity liiaksi mihinkään osa-alueeseen, muuten muut sekoavat. En ole älykäs silti.

• moonsorrow88
        Pera kirjoitti:

Jes! Meittiki on sitte joku nero (not)
        Vähän epäilen tätä.. Mutta kukin tavallaan.

• Nimetön
        Pera kirjoitti:

Oho.

Pera on kai nähnyt kitaraa ihan soitettavan.

Olisi hyvä havaita, ennen kuin alkaa analysoida kitaran soittoa, että instrumentissa käytetään molempia käsiä ja koko kroppaa. Samoin on muuten aika monen muunkin instrumentin kohdalla. Itse soitan kitaraa ja rumpuja, sekä tarvittaessa bassoa ja muita rytmisoittimia. Mutta ÄO:ni onkin vain 140 - pitäisikö siirtyä kuoripojaksi ?

• juupa

Tottahan se on, näkeehän sen jo päällepäin.

• 675

basistit on tyhmiä. se on todettu käytännön tasolla.

• Framus
        675 kirjoitti:

basistit on tyhmiä. se on todettu käytännön tasolla.

Basisti ja rumpali olivat menossa keikkapaikalle, basisti ajoi. Tanssipaikan pihalla basisti nousi autosta tavaroita purkamaan, mutta jätti vahingossa avaimet virtalukkoon ja ovi pamahti lukkoon! Kesti peräti tunnin, ennen kuin hän sai rumpalin ulos autosta!

• aivokäyrät mennä?

Aikanaan kokeilivat pianistin aivokäyrää.

Hyvin meni kun soitti oikealla tai vasemmalla kädellä, sitten kun soitti molemmilla käsillä, meni käyrä todellista siksakkia.

Siis luontainen rytmitaju on eri asia mitä opiskeltu rytmitaju.

• Tiedemies*

Toinen tutkimus kertoo myös seuraavaa:

Kun verrataan vaikkapa matemaatikon, kirjailijan ja lakimiehen aivoja muusikon aivoihin, ero on selkeä. Muut ovat kehittyneet suunnilleen samalla tavalla, muusikon aivoissa on selvästi näkyvissä enemmän hermoratoja yhdistäviä tekijöitä. Vasen ja oikea aivopuolisko ovat selvästi paremmin yhteydessä tosiinsa kuin muilla vertailuryhmän "älyköillä". Lyhyesti: muusikon aivot ovat kehittyneemmät.

• Lassehenrik

miten itse tutkijat pärjäävät naissä testeissä..Kummastuttaa välillä, et tukijat "keksivät" ja "löytävät" "uusia" asioita jatkuvasti ja sitten sitä hehkutetaan..Nää on yleensä asioita,jotka jo vanhastaan on itsestäänselviä juttuja. kohta varmaan joku tutkijaryhmä ilmoittaa sensaatiomaisesta löydöstä nimeltä alkuaine "?!"-tää on se,joka ratkaisee....odotellaan nyt 12vuotta vielä.

• Dampyre

siksi en siis ole rumpali xD

• niin haperolla

Pohjalla että uskokoot ken haluaa.Erään älykkyystutkijan teoria jossa älykkyyttä on 8 eri lajia mm. musikaalisuus johon rytmitajukin kuuluu alkaa kuulostaa jo oikean suuntaiselta, mutta eikö ole parempi puhua silloin eri lahjakkuuksista kuin älykkyydestä?

• Nimetön

Jaajaa. Kitaristi sun muut kiipparistit hoitavat sekä melodia- että rytmipuolen. Itse olen kitaristi ja rumpali, ja voin sanoa, että kitara vaatii enemmän älyä.

• ......................

Se kuules vaatii ainoastaan käden runkkausnopeutta!

• drummeri

Sitten et kaiketi osaa soittaa rumpuja ja koet että kitara on kanssasi yhtä puuta. Ei se niinkään mene poika.

• sjk1995

en oo kyllä ite tällä kannalla. rumpalit antaa sen rytmin ja kitaristit tulee siinä rytmissä. ilman rumpuja ja bassoa ei ois kunnon bändiikkää. meidänkin bändis ei oo kitaristia nii kyllä hyvin pärjätään

• viulisti
        sjk1995 kirjoitti:

en oo kyllä ite tällä kannalla. rumpalit antaa sen rytmin ja kitaristit tulee siinä rytmissä. ilman rumpuja ja bassoa ei ois kunnon bändiikkää. meidänkin bändis ei oo kitaristia nii kyllä hyvin pärjätään

siis soitan viulua. Koulussa pärjään matikassa aina ihan huipusti ja fysiikassa ym. matemaattisissa aineissa.ikinä en ole kyseisiä aineita erityisemmin edes treenannu, ne on menny ihan itestään ja kokeesta lähes aina täydet ihan ilman sen kummempaa yritystä. Heti kun vaaditaa lukumista siis et jatsais lukee esim historiaa numerot tippuu, koska en jaksa kuluttaa aikaa koulunkäyntiin yhtään. osaan toki jonkun verran soittaa myös rumpuja ja se on paljo helpompaa miltä se aluks näyttää! olen älykäs ja muutkin on ihmetellyt älyäni. ei pelkästään rumpalit oo älykkäitä!! oon kuullu sen että musikaalisuus on yhteidesssä matemaattiseen älykkyyteen.

• Jorkka;)

..ollut kymmenen vuotta autiolla saarella yksin, kun kerran rantaan ui kaunis alaston nainen joka sanoi:
      -kultaseni, nyt saat sitä mitä olet jo kauan kaivannut
      Siihen rumpali:
      -Älä perkele, onko sulla viinaa?

• Jepujeps

... siinäkin nähtiin, että rumpali eroaa selvästi tavan pulliaisista älykkyydessä ;)

• koulun

pahimmat häiriköt yleensä rummuissa.

• Hyvä idea!

mieleen.Virvelirumpu kainaloon ja eiku taas Mensaan jossa aina ennen näytetty ovea. Terv. Elukka Muppet showsta.

• Ite oon olevinaan jonkinlainen rumpali ja ajoitus ei oo ikinä oikein osunu oikein elämässä, eikä välttämättä musiikissakaan, että se siitä.

• Näin se menee..

Lapsesta pitäen on minulla ollut hyvä sävelkorva sekä rytmitaju. Tiedostan olleeni ehkä hieman skarppi yleisellä tasolla, mutta nykytilanteen yleissivistyksen perusteella en voisi sanoa itseäni älykkääksi. Amis rappeuttaa, en mä osaa edes "yleisiä" maita sijoittaa kartalle, saati sitten nimetä niiden pääkaupunkeja. Historian opetuksetkin valuvat vähintään muutaman kuukauden päästä lähes kokonaan pois. Matikka on helppoa, kohan sitä treenaa säännöllisesti. Muuten sekin alkaa hiipua.

Mutta onko näillä sitten tekemistä älykkyyden kanssa? Onko älykkyys jotain muuta kuin tietosanakirja päässä? Jos näitä ei sisällytetä älykkyyteen, voisin jopa sanoa olevani älykäs. Ihan näin maalaisjärjen sekä "elämän tiedostamisen" suhteen.

Niin joo ja en ole rumpali, vaikkakin pöytärummutus on tuttua.

• RUMPALI poika

KUN RUMPU PUHUU KOKO VIIDAKKO KUULEE.

Lyömäsoitintaiteilija WJK ,jolle mikään lyöminen ei ole vierasta !

• Kyllä on

näin..!

• joopas!!

no olipa tämän päivän pamaus :D

• vannomaan

Ei ainakaan pidä paikkaansa Jussi69:n kohdalla.. itse soittelen kyllä rumpuja joten hommassa vois jotain perää ollakkin :D

• Druguibas

Tunnen kyllä monia fiksuja kannunpaukuttajia. Tässähän puhutaankin nyt rumpaleista, eikä mistään finninaamaisista, räkäposkella punkkia takovista hörhöistä. Soittaminen ammattitasolla vaatii huomattavasti enemmän muuntautumiskykyä, rytmitajua, matemaattista tarkkuutta, nopeaa asioiden omaksumista, nuotinlukua, lukemattomien tahtilajien osaamista yms. joka ei todellakaan onnistu näiltä wannabe heavyrumpaleilta.

• on fiksuja

Basistitkin ovat fikjsuja ainakin basisti vitsien mukaan.

• Ruwlor

On onnellisia osaavat rytmittää bissenoton todella hienosti,remukin paukuttaa leipälävellä tosi mahtavasti.

• Paikansa

Minulla on aina ollut eitinomainen rytmi ja gordinaatiokyky ja elone kiskimääräistä tyhmempi, no ainakin pelkästään ihan normaaliälyinen en siis yhtään älykkäämpi kuin valtosa muista, olen taiteellisissa jutuissa normalia nokkelampia.
      Mutta esim. matemattikka on aivan hanurista. Ölykkystestissä (netissä tehdyssä) sain pisteitä vai päälle 80 joten se siitä älykyydestä, Lähese kaikkii numeeriset ja kirjasin tehtävät menivät päin seiniä, kuvio etc. pääsääntöisesti oikein. Tietysti jos matemattiika puoli olisi olut kohdallaan, olisin saanut varmasti selkeästi yli 100 pistettä.

• mutta-------

siis varmasti voi olla totta, että rytmitajulla on yhteyttä älykkyyteenkin.
      mutta kyllä kaikilla ihmisillä, jotka on musiikin kanssa tekemisissä, täytyy olla rytmitajua! laulajilla, kitaristeilla jne. ihan yhtälailla kuin rumpaleilla.
      että en mä tiedä onko rumpalit muka älykkäämpiä, kuin muutkaan bändin jäsenet?!

• rytmitajuinen rumpali

Ite paukuttelen rumpuja ja olen saanut ties mistä rytmitesteistä täysiä pisteitä. Intissäkin olin joutua radistiksi, koska minä höhlä tein tosissaan testin saaden täydet 100 prosenttia oikein. Älykkyystesteistä sitävastoin oon saanu ihan helevetin huonoja tuloksia.. Että rytmitaju ja älykkyys ei kulje käsi kädessä

• pikkutomi

pakkohan näin on olla ! rumpalit kunniaan.

• tutkimusss

Se on RUOTSALAINEN tutkimus, joten älkää ottako näin vakavissaan sitä ;) ja yleensäkin tutkimukset ovat täysin epätosia tai sitten niissä "todistetaan" jokin itsestäänselvyys kuten ilman vaatteita on kylmempää olla.

• Lassehenrik

se on :DDDD

• Nimetön

Musiikin "ymmärtäminen" vaatii kyllä älykyyttä, mutta esimerkiksi hyvän rumpalin ei tule tietää mitä hän soittaa, hänen tulee tuntea rytmi ja maalata se sitten rummuilla meidän muidenkin kuultavaksi.. Kuulostaa paskajauhannalta, mutta hyvä rumpali tekee näin, eikä mieti mielessään teoriaa.

Teoriani todistaa oikeaksi ystäväni, joka on erittäin taitava rumpali, mutta hän ei todellakaan ole mikään ruudinkeksijä. Tummaihoisilla on myös rytmi erittäin hyvin veressä ja maailman parhaat muusikot ovatkin usein tummaihoisia.

• ent. rumpalin vaimo

Näin on! Fiksuja ovat! :)

• Rumpu

Noh...sinä taidat 'rummuttaa' ihan toisen asian puolesta=P

• Rumpu

Asiahan on täysin selvä, siis niillä jotka osaavat asian. Rumpali on bändin sydän ja ohjaa tavallaan muita bändissä olevia soittimia. Tästä ei pidä kenenkään katkeroitua tai muuten loukkaantua, bändissä tarvitaan kuitenkin kaikkia.

• Lassehenrik

mitäs uutta tossaki tutkimukses muka oli,tana oikee läpimurto tieteelle taas :D

• sjk1995

rumpalit on samalla bändin pelläjä ja samalla älykköjä. paitsi ei meidän bändin kohdalla oo niin. kiipparisti on meidän kävelevä sanakirja xD ja mä oo se "pelle"

ja ruottalaiset on ruottalaisia

• Pasi Koppinen

Hyvät rumpalit ovat eittämättä älykkäitä. Ja onhan tunnetusti rumpali basistin paras ystävä. Tällöin ei tosin puhuta perinteisestä basismista vaan enemminkin siitä Pastorius-tyylisestä musisoinnista, James Jamersonia ja Hubert Dupontiakaan unohtamatta. Eikä Se Minguskaan mikään turha basisti ollut.

Onhan meillä Käytösvitosessa erinomainen kitaristikin, mutta jos joku haluaa kokeilla kykyjään vapaassa improvisoinnissa ihmisääntä käyttäen ilman akateemisia vaatimuksia, niin sehän on tervetullutta. Toki kosketinsoittajakin voisi tuoda oivan lisäsäväyksen. Mutta silloin tarvittaisiinkin mukaan kai joku puhaltajakin, jottei tarvitse bändin nimeä muuttaa.

• Nimetön

Rumpalihan lyö basistin mukaan ja pitäisi olla myöhässä ainakin noin 0,30-0,50 sekkaa. Silloinhan rhyt@komppi komppaa muihin sekoilijoiden soittoihin.
      Jokuhan täässä

• analyyttinen..

Rumpaliko soittaa basistin mukaan?...no tietenkin silloin, jos basisti on vakuuttanut muun bändin rytmisistä kyvyistään bändin rytmisenä sydämenä, ja rumpali on, mikä on...nössö tai jotain..

rumpalin raajoista sen verran, että ei riitä svengaavaan soittoon 4 raajaa...kroppa on näkymätön "viides raaja" jonka tehtävä on yhdistää kädet ja jalat samaan synkkaan.

Kuudes "raaja" kai tauoilla joutuu kovimpaan, ja miellyttävimpään käyttöö, ainakin minulla:D

Jos viel stemma, tai solistilaulantaa samaan aikaan rumpujen soiton ohella tekee, niin aikamoista raajojen yhteishallintaa rumpalilta vaaditaan.

Eipä siis ihme, että me ammattirumpalit olemme muita soittajia viksumpaa väkeä!!

• juu...

ei pidä paikkaansa ittekin oon rumpali ja ei mitää älykkyyttä....

• Huvikumput

jos sitä ``SÖNKKÖ`` JUSSI 69.Kuuntelee/kattoo ni TYHMÄ SE ON KU SAAPAS..!!!VITTU HÄLMÖJÄ KANNUNHAKKAJIA KAIKKI..!!!! ON ON.

• KAIKENLAISIA

Ruudinkeksijöitä sitä tutkijoina onkin , jaa niin ja viel sveduista hahahahhaha.....

• RUMMUTUSTA

KOKO MAAILMA ON FIKSUIMPIA,KUIN RYTSÖLÄT JAAKON VAIMO NAI NAISIA,RUNKKAA NAISIA,NUMEROLLA,JAAKKO ONKIN ESITTÄNYT AINUTTA NUMEROA MAAILMASSA,SEN LESBOLLAKIN ON NUMERO,VAIMOLLA,JOS TOTA VAIMOKSI VOI KUTSUA,JAAKKO EI OLE HOMO.SE TAAS RUMMUTTAA NUMEROLLA NAISIA,JATKUVASTI,SEN MOLOLLA JA SE PALIKKA ONKIN AIKAMOINEN.SIINTÄ TIEDÄN,ETTEI JAAKKO HOMO,JOPA LIVENÄKIN NAINUT,KERRAN,PÄÄSIÄISENÄ.

• sitten

mun pitäis olla älykkäämpi .joo varmasti pitää paikkansa, vähän epäilen.

• heh

Yleenäs bändeissä kaikilla jäsenillä on vähintään yhtä hyvä rytmitaju kuin rumpalilla.

• Iron Maiden^^
      • NAIN VAIMONI KAA,NAISIA

KOMMENTOI NAINTIIN ,ARVATKAAPA KUKA JULKISUUDEN HAHMO,EI SEN SUHTEISTA JA NAINTI TAVASTA MITÄÄN KIRJOITETA,ONKOHAN SILLÄKIN TEKSTIVIESTEJÄ,MEDIA KUKKUU.

• Kapula-apina

Tuossa jutussahan ei ollut kyse musikaalisuudesta tai rumpaleista, vaan rytmitajusta. Nyt täällä on jo kaiken maailman kapula-apinat vinkumassa pelkästään rumpaleista. Suuri osa taitaa olla jopa minuakin tyhmempiä

• Juise-67

Ei muuten koske meikäläistä :))

Tai tietty olen aina helvetin fiksu, mutta vain omasta mielestäni...ja vaan fiksumpi tulee kun promillet nousee

• Tämän artikkelin kirjottaja ?

Ootko muuten rumpali, sinä joka oot tämän artikkelin halunnut tuoda esille.. Ehkä ruotsalaistutkimuksen tekijä on myös rumpali :D

• Äitee-84

Poikani 6v on kova soittamaan rumpuja ja oikeesti jo osaakin peruskomppia ja jotain muutakin ja on myös fiksu, joten taitanee pitää paikkaansa tuo väite. ;) Nuihin molempiin aiotaan myös panostaa, joten pitkällekin on mahollista pötkiä. ;)

• en tiedä

...mutta IHANIA!!!! ainakin yksi ;)

• NYT JA AINA NAIDAAN

näin me rytsölät naidaan,kun ainuita numeroita maailmassa,kimmo marjasen kulli sen äitiin ja jaakon äitiin ,klooni muna,ja kimmon siskoon,mun lesbon vaimo niiden lehmä huorien poilluihin.terveisin jaska rytsölä,vähän te olette immppareita,jätkät,impoteesejä.hah hah ahaaaaa ha ha

• mut ei ainakaan vauvoja nyt

NO ETTE AINAKAAN PYSTY SANOMAAN,ETTÄ VAIMONI KAA RAISKATTAISIIN AINA VAUVOJA,KATO JOSKUS VIERAISSAKIN,HEKO HEKO,JA JÄLLEEN RYTSÖLÄN JÄBÄ JA LESBO VAIMO,OTTAKAA KANTAA,KUMPI ON PAREMPI RAISKATA,YHDESSÄ LESBONI VAIMON KAA.

• siitä sitten

että kumpi älykkäämpi pianisti bändis vai rumpali
      rumpalin tosin pitää soittaa vaan tiettyä komppia ja ehk välil vaihtaakkin mut pianos taas kokoajan eri nuotteja sun muuta sointua ja kummatkin vaatii rytmitajua ja rummuissa pysyy tahti kokoajan samana 1-4 vaikka eteenpäin pääsiskin mut pianossa menee aika lailla vaikeemmaks ja tahditki muuttuu aikalailla ku eteenpäin menee (oma mielipiteeni joten ei tarvitse alkaa väittelee vastaan)

• Vähän soittanut

Joo,Remukin loistaa älykkyydellään ;O) Empä tiiä selviääkö rumpali aina laskemalla 1-4:ään. Vilkaisepa video. On muuten ruotsalainen. Älykkydestä ei ole tietoa, mutta homma näyttää käyvän.

http://www.youtube.com/watch?v=31c-FL0ZlZ0

• että onko noin
        Vähän soittanut kirjoitti:

Joo,Remukin loistaa älykkyydellään ;O) Empä tiiä selviääkö rumpali aina laskemalla 1-4:ään. Vilkaisepa video. On muuten ruotsalainen. Älykkydestä ei ole tietoa, mutta homma näyttää käyvän.

http://www.youtube.com/watch?v=31c-FL0ZlZ0

no jos oikein tarkkoja ollaan niin tuossakin voidaan laskea 1-4 rytmissä ja ottaen huomioon että pianol ja kitaral menee melodia johon tarvitaan sit sitä taitoo ja rummut sit soittaa siin taustal joten ne melodiat on siin pääasemas yleensä ;P

• että onko noin kirjoitti:

no jos oikein tarkkoja ollaan niin tuossakin voidaan laskea 1-4 rytmissä ja ottaen huomioon että pianol ja kitaral menee melodia johon tarvitaan sit sitä taitoo ja rummut sit soittaa siin taustal joten ne melodiat on siin pääasemas yleensä ;P

Musiikkia, jota soitetaan ilman rumpuja, kutsutaan yleisesti accapella-musiikiksi. Se on ihan jees, mutta siitä puuttuu rummut..!

• ei suoranaisesti rumpaleita...

Tuo tutkimus on todennäköisesti käsitetty hieman väärin tai annettu ymmärtää väärin. En usko että siinä on tarkoitettu että rumpalit olisivat älykkäimpiä koska kyseessähän oli soittotaidottomista tyypeistä koottu joukkio eli ne jotka sisäistivät nopeasti oikeain rytmin niin oppivat myös nopeiten.

• Nimetön

Asia on niin että joku homo bändin rumpali ei ole fiksu vain siksi että osaa soittaa jotain paskoja rumpuja ja siinä samalla tietysti meikkaa ja pukeutuu homosti, on se sitten hienoo kun pikku tytöt tykkää, mutta tosi asiassa ne on ristiinpukeutuvia transuja.Mitä vittua kertoo joku ruotsalaistutkimus, jee vittu swen heitti päästään paskoja tuloksia ja sitten niistä täytyy jauhaa turhaan.Nämä paskat jutut alkaa vituttaan. ps. imekää kalpaa!!!

• Tähtisafiiri

Täytyy ottaa huomioon, että se oli ruotsalaistutkimus...

• on basistilla. Vain ja ainoastaan sen takia, että ne on turvonneet basistin juomisen takia. Mutta rumpali, hän on bändin sydän ja aivot. Kysykää vaikka Maria Guzenina-Richardsonilta; hänen poikansa isä on rumpali, joka tajusi jättää Marian ja lähteä suomesta nuoremman mallitytön matkaan... Sounds like Remu.

• Ihq-poju

Siisti juttu! Sekin varmasti korroloi, että lukee noita uutisii ja ottaa ne niinq tosissaan.

Niin mäkin aina teen, ja fixu olo tulee aina. Jes!

• Niinqu mitä..?!? Olla vai eikö olla, kas siinä kysymys. Niinqu.

• jollotijollo

totta, mä oon rumpali, kirjoitin 6x L ja gradustani sain myös laudaturin.

• Dr.Svhweinhecker

Pitkälle kehittynyt kyky tunnistaa toistuvia sarjoja (rytmitaju), ja kyky tunnistaa melodisia ja rytmisiä äänikehitelmiä ovat kumpikin osoituksia TIETYNLAISESTA älykkyydestä. Musikaalisuus on osoitus tietynlaisesta älykkyydestä, joka vaatii useiden eri aivojen alueiden harjaantuneisuutta, yhteistoimintaa ja toimintakykyä, ja osa noista aivojen osaalueista on hyödyllisiä myös YLEISEN matemaattis-loogisen, visuo-spatiaalisen älykkyyden, tai muun älykkyyden kannalta.

Käytännössä kuitenkaan pelkkä aivojen tiettyjen osaalueiden hyvä toimintakyky ei tee kenestäkään motzartia, vaan tarvitaan myös tietty intellektuaalinen sisältö joka voi syntyä vain pohdinnan, filosofian ja elämänkokemuksen myötä.

Toisaalta muusikaalinen henkilö voi olla huono jollakin toisella älykkyyden osa-alueella joka ei ole relevantti musiikan kannalta. Siksi ei kannata pelkän musikaalisuutensa takia alkaa luulemaan olevansa älykäs.

Kannattaa myös muistaa että musikaalisuutta voi harjoittaa ja siinä voi kehittyä.

• Turhailija

Tuolta löytyy aika mielenkiintoinen testi, jossa tarvitaan rytmitajua ja hyvää työmuistia:

http://tonometric.com/rhythmdeaf/

Tein sen ja koska olen turhamainen oman erinomaisuuden todistelija, kerron, että tulokseni oli 96% ekalla yrityksellä, kun testin tehneiden keskiarvo oli vähän päälle 70% ja 90% on "maailmanluokan suorituksen" raja. Olen siis kitaristi, en rumpali. Saman sivun melodiatestistä sain ekalla yrityksellä 83,3%, joka oli lievä pettymys, vaikka onkin "erittäin hyvä". Siksi uusin testin ja sain sentään 88,9% sillä kertaa. Testien laatija suosittelee tekemään niitä muutenkin harjoitusmielessä, koska omaa musikaalisuutta on tosiaan aina hyvä kehittää.

• los rumberos

Toki musikaalisuuttaan voi kehittää kuten ihminen voi kehittää kaikkia ominaisuuksiaan - älykin kehitttyy olosuhteista riippuen lapsena, tai voi jäädä kehittymättä jos huonosti käy, varsinkin jos henkilö ei ole poikkeuksellisen älykäs.

Musikaalisuus on usein kuitenkin selkeesti peritty ominaisuus, esim oma melodioiden ja rytmitajuni tulee selkeesti isältäni jolla oli samanlainen sävelkorva ku mulla, joka ottaa heti sävelestä ja rytmeistä kiinni oivaltaen niiden vivahteet.

Tällanen ominaisuus mulla oli jo lapsena ja tunsin voimakasta mieltymystä myös hyvinkin monimutkasiin ja kiehtoviin sävelkulkuihin ja musiikkilajeihin.

Yleensä musikaalinen ja rytmitajunen ihminen on sitä jo lapsena. Musiikin vivahteet lumoaa tällasen ihmisen eikä ykstoikkonen tai banaalin suoraviivanen musiikki edes kuulosta musiikilta, ainoastaan sellanen jossa on mielikuvituksekkaita mutta loogisia kuvioita ja kerrostumia, nautinnollisia oivaltavia toistoja.
        Esim rytmitajuselle musikaalisesti lahjakkaalle ihmiselle banaali, huutava iskelmämusiikki ei edes kunnolla kuulosta musiikilta vaan joltain "sopimus"-musiikilta - sovitaan nyt että tää on musiikkia ja että tää tunnettu iskelmälaulaja laulaa hyvin ja kivasti, jookos ?

• tosi on

Jälleen ruotsalainen nykytutkimus loistaa. Takanapäin näyttävät olevan Ruotsin tieteen saavutukset :(

• ...

Tutkimuksessa ei edes testattu rumpaleita. Eikä myöskään näin ollen esitetty mitään heidän älykkyydestään, etenkään suhteessa muihin muusikoihin.

Aloitusviesti sen sijaan saattaa kertoa jotain oleellista rumpalien älykkyydestä.

• Rimmaaja000

Jos toimii muusikkona, on oltava hyvä rytmitaju. Perehtyisit vähän musiikkialaan.

• varmaan sellainen

"kääntäen verrannollinen" juttu...

• kauden 2008 tulokas

boltsin paskinta hoppia since 2008

• puhetta

basistit on pändin aivot.

• kaikki muusikot

ole tavallista fiksumpia sillä sektorilla aivoissa, ainakin verrattuna epämusikaalisiin/taviksiin.
      Ja varsinkin kaikki ne muusikot jotka säveltävät MONIMUTKAISIA kappaleita. Rumpalillakin voi olla iisi biitti tai sitten todella monimutkainen ja vaihteleva. Esim. Metallican Lars Ulrich on aivan tajuton rumpali... täytyy nostaa hattua :) Erehtymätön rytmitaju.

• Passisti

pasistit on sittenkin älykkäitä! Niinhän olenn aina yrittänyt hiljaa väittää...

• jeebooou

Aah, kaikkiin soittimiin tarvitsee rytmitajua, ei yksin omaan rumpuihi. Vitun pässit menkää kouluu jos teijän yleis-sivistys on noin paska

• melodinen rytmi

Myös laulamisessa tarvitaan hyvää rytmitajua, siis jos puhutaan ammattilaistason laulamisesta. Melodioissa on aina tietty rytmi, LAA-LA-LAA tai LA-LA-LAL-LAL-LAA jne.

• Muusikkoasdoi

Se että paukuttaa rumpuja, ei suinkaan tarkoita, että sillä olis hyvä rytmitaju. Jollain muulla soittajalla voi olla ja monesti on parempi rytmitaju.

• hmhhh...,,..,.

En lue linkkejä, mutta kieltämättä tulee mieleen, etten koskaan ole pitänyt erityisen älykkäänä ketään, joka ei pysy nuotissa. Miten voi olla, että jos joku ei pysty seuraamaan jotakin stemmaa nuoteista tietämättäkin? Ja mitä älykkyyden lajia niillä on, jotka ei osaa laulaa edes keskinkertaisesti? Kiinnostava kysymys.:)

Joskus törmännyt tyyppeihin, jotka ei osaa laulaa edes "Kolme Varista"- biisiä sittenkään, vaikka sanat annettaisiin nokan eteen ja jos vaikka musiikki tulisi säestyksellä.

• pakko kompata

Ei millään pahalla, mutta joskus olen miettinyt pääni puhki, että mikä siinä on ettei toiset osaa laulaa yhtäkään nuottia kohdilleen... Siis onko ne ihmiset täysin sävelkuuroja??? Pakko olla. Mutta se on todella yleistä siinä tapauksessa. Kas kun ei ole enemmän täysin sokeita/värisokeita ihmisiä jos sävelkuurous on niin yleistä.
        Musiikki on kuitenkin yksi ihmisen perustarpeista ja jonkinlainen rytmi on kaikilla verissä. Luulisi että myös nuottikorva olisi kehittynyt kaikilla.

• Anonyymi

Vaimon aloitteesta sain BONGOT 65 vuotis lahjaksi, ja homma toimii!!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      89
      4600
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3133
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2202
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      231
      1348
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      67
      1097
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      112
      999
    Aihe