Ongelmia vastaostetussa -02 Avensiksessa

Toyotaan pettynyt

1.6 vvt-i, 125 000 mittarissa.

Pahin vika tällä hetkellä on öljyn vuotaminen. Mutta oikeastaan vastauksia haluaisin moottorin toiminnasta. Eli kylmäkäynnistäessa moottorin kierrokset ovat korkeat ja pysyvät korkeana kunnes moottori on lämmennyt. Liittyy päästöjen pitämiseen alhaisena, näin olen antanut itselleni selittää. Mutta kuinka kauan kierrokset pysyvät korkeana? Onko normaalia, että moottori lämpenee normaaliksi vasta lähes 10 minuutin ajon jälkeen?

Toinen kysymys liittyy korkeaan tyhjäkäyntitasoon, joka näkyy niin, että jos päästää kaasun pois esim. 3 vaihteella ajettaessa, peruskaasu on niin korkea, ettei auton nopeus laske ollenkaan alle 20 km/tunnissa. Edellinen automme oli diesel ja niihin moottoreihinhan kuuluu, ettei autoa saa pysähtymään vaikka kaasua ei painaisikaan, muttei siinäkään autossa auton peruskaasu ollut noin voimakas. Eli onko normaalia noin korkea peruskaasu bensaversiossa?

Auto on menossa merkkihuoltoon ensi viikolla, mutta ennen kuin alan väitellä korjaajien kanssa, haluaisin kuulla millainen auton pitäisi olla normaalisti toimiessaan.

Nimimerkillä autoista mitään ymmärtämätön naisihminen, jota korjaajien on helppo vedättää kympillä...

38

8479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaskam

      Moi, jos vastaostetussa autossa kone vuotaa öljyä on myyjän tehtävänä korjata se. Asiaa vaikeuttaa jos ostit auton yksityiseltä etkä huomannut vuotoa.

      Harva auto kulkee kolmosella alle 20 km/h tyhjäkäynnillä, konehan lähtee moottorijarrutuksen jälkeen vetämään kun tyhjäkäyntikierrokset tulevat vastaan. Lämpimän koneen tyhjäkäynti on 800-900 kierrosta minuutissa.

      Kylmänä 1.6 Vvt-i:ssä on melko korkeat kierrokset. 10 minuutin lämpenemisestä vaikea sanoa, riippuu missä autolla ajetaan. Maantiellä lämpenee nopeasti mutta esim. kaupunkigissa jonomatelussa hitaasti.

      • Toyotaan pettynyt

        Auto on ostettu liikkeestä onneksi.

        Okei, tyhjäkäynti on sitten ok. Edellinen bensa-auto oli vm -90, siinä auto todella sammui aika pian jos kaasulta jalan nosti, tekniikka on siis muuttunut.

        Ja se tarkennuskysymys. Auton kierrokset on tyhjäkäynnillä auton ollessa pysähdyksissä noin 700-800 ja tuossa ei ongelmaa olekaan. Silloin kun auto on liikkeessä ja kaasu pois, kierrokset tippuvat ensin tuonne 800 ja sitten lähte veto päälle, jolloin kierrokset nousevat 1000-1100 väliin. Ovatko nuo lukemat edelleen normaalit?

        Olisipas hyvä, jos ei valitettavaa korjaajalle olisikaan kuin tuo öljyvuoto :).


      • 2.4 STW

        Lämpöisen koneen tyhjäkäynti pitäisi olla 600-700 rpm.

        Ainakin 2.4 Aven lämpeäminen on lähinnä visti. Jos ajelee 70km/h ja lämpötila on alta nolla, niin 20min ei vielä välttämättä ole aina normaali lämpöinen. -20 pakkasella ja tasaisella 70 vauhdissa 2.4 ei lämpene välttämättä ollenkaan normaalilämpöiseksi jos kabiinikin on tarkoitus lämmittää. Tuo sentään imee liki 10L satasella joten lämpöä pitäisi syntyä. 1.6L kone ei tämän perusteella välttämättä lämpiä talvella ollenkaan normaalilämpöiseksi :-)


      • Toyotaan pettynyt
        2.4 STW kirjoitti:

        Lämpöisen koneen tyhjäkäynti pitäisi olla 600-700 rpm.

        Ainakin 2.4 Aven lämpeäminen on lähinnä visti. Jos ajelee 70km/h ja lämpötila on alta nolla, niin 20min ei vielä välttämättä ole aina normaali lämpöinen. -20 pakkasella ja tasaisella 70 vauhdissa 2.4 ei lämpene välttämättä ollenkaan normaalilämpöiseksi jos kabiinikin on tarkoitus lämmittää. Tuo sentään imee liki 10L satasella joten lämpöä pitäisi syntyä. 1.6L kone ei tämän perusteella välttämättä lämpiä talvella ollenkaan normaalilämpöiseksi :-)

        Kyllä meidän auto lämpenee, täällä on vielä ollut kunnon pakkasia niin, että on kovassakin pakkasessa ehditty autoa käyttää ja autoa kovasta pakkasesta ilman lämmitystä käynnistämään. Se mikä minusta on outoa, että moottori ei lämpene sen nopeammin oli sitten ulkona pakkasta -20 tai lämmintä 5 astetta (sen lämpimämpiä kelejä ei ole vielä ollut, joten ei kokemusta niistä).

        Niin ja sisäilman lämmittää riittävästi suhteellisen nopeasti kunhan moottorin lämpötila vähänkään lähtee nousemaan.

        Allekirjoitus viittaa muuten siihen, että kun ranskalaisista autoista on siirrytty nyt toyotaan, on ollut suuri pettymys, että vikoja on ollut aika lailla (nämä mainitsemani kun eivät ole ainoat). Vikatiheys sama kuin edellisessä autossa loppuaikoina ja sillä oli sentään mittarissa yli 300 000. Ja Toyotaan vaihdettiin nimenomaan siksi, että saataisiin auto, jossa ei ole jatkuvasti jotain huollettavaa :/


      • PaTu72
        Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Kyllä meidän auto lämpenee, täällä on vielä ollut kunnon pakkasia niin, että on kovassakin pakkasessa ehditty autoa käyttää ja autoa kovasta pakkasesta ilman lämmitystä käynnistämään. Se mikä minusta on outoa, että moottori ei lämpene sen nopeammin oli sitten ulkona pakkasta -20 tai lämmintä 5 astetta (sen lämpimämpiä kelejä ei ole vielä ollut, joten ei kokemusta niistä).

        Niin ja sisäilman lämmittää riittävästi suhteellisen nopeasti kunhan moottorin lämpötila vähänkään lähtee nousemaan.

        Allekirjoitus viittaa muuten siihen, että kun ranskalaisista autoista on siirrytty nyt toyotaan, on ollut suuri pettymys, että vikoja on ollut aika lailla (nämä mainitsemani kun eivät ole ainoat). Vikatiheys sama kuin edellisessä autossa loppuaikoina ja sillä oli sentään mittarissa yli 300 000. Ja Toyotaan vaihdettiin nimenomaan siksi, että saataisiin auto, jossa ei ole jatkuvasti jotain huollettavaa :/

        6v vanha auto, että ei siltä mitään uuden suoritusta voi enää vaatia vaikkei kilometrejä olekaan vielä paljoa.


      • Toyotaan pettynyt
        PaTu72 kirjoitti:

        6v vanha auto, että ei siltä mitään uuden suoritusta voi enää vaatia vaikkei kilometrejä olekaan vielä paljoa.

        Mutta jos vaihtaa 9 vuotta vanhasta, 300 000 ajetusta 6 vuotta vanhaan, kolmasosan ajettuun, olettaisi, että saa parempikuntoisen ja luotettavamman ajopelin. Ja toki parempikuntoinen auto onkin, mutta luotettavuuden kanssa on vähän niin ja näin, uusia vikoja lyhyen ajokokemuksen jälkeen on tullut vähän liian tiuhaan tahtiin, että juuri nyt jaksaisi olla kovin myötämielinen koko merkkiä ja ennen kaikkea paljon kehuttua laatua kohtaan.

        No, auto on nyt hankittu, eikä sitä olla vaihtamassa ihan heti uuteen, joten saakoon näyttää pidemmällä aikavälillä kykynsä. Tällä hetkellä tosiaan Toyota-laadusta ei vain tämän auton kohdalla valitettavasti voi puhua.


      • PaTu72
        Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Mutta jos vaihtaa 9 vuotta vanhasta, 300 000 ajetusta 6 vuotta vanhaan, kolmasosan ajettuun, olettaisi, että saa parempikuntoisen ja luotettavamman ajopelin. Ja toki parempikuntoinen auto onkin, mutta luotettavuuden kanssa on vähän niin ja näin, uusia vikoja lyhyen ajokokemuksen jälkeen on tullut vähän liian tiuhaan tahtiin, että juuri nyt jaksaisi olla kovin myötämielinen koko merkkiä ja ennen kaikkea paljon kehuttua laatua kohtaan.

        No, auto on nyt hankittu, eikä sitä olla vaihtamassa ihan heti uuteen, joten saakoon näyttää pidemmällä aikavälillä kykynsä. Tällä hetkellä tosiaan Toyota-laadusta ei vain tämän auton kohdalla valitettavasti voi puhua.

        missä ei olisi jonkinlaista pikkulaittamista ollut het' lähdöstä :-D


      • PaTu72 kirjoitti:

        missä ei olisi jonkinlaista pikkulaittamista ollut het' lähdöstä :-D

        ...totta.

        Auton vaihtoon vaikuttaa paljon, miten paljon siihen on korjattavaa ilmennyt. Monet eivät tee asialle mitään, vaan tietyssä pisteesssä auto menee vaihtoon. Ed. kirjoittajalle voin sanoa myös sanoa, että 6v aikana omistaja vaikuttaa autoon enemmän kuin valmistaja. Ajotyylillä, huollon puutteella saa minkä tahansa auton rikki.

        Usein käytetty auto vaatii alussa tietyt remontit ja sitten vasta se huoleton ajo alkaa...ainakin Tojon kohdalla alkaa. (ihan uusista en tiedä)

        Itse tapaan korjata/korjauttaa aina viat pois ja kas kummaa, vaihdon tarvetta ei ole näköpiirissä, 412tkm:sta tai 10v:n iästä huolimatta......


      • Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Auto on ostettu liikkeestä onneksi.

        Okei, tyhjäkäynti on sitten ok. Edellinen bensa-auto oli vm -90, siinä auto todella sammui aika pian jos kaasulta jalan nosti, tekniikka on siis muuttunut.

        Ja se tarkennuskysymys. Auton kierrokset on tyhjäkäynnillä auton ollessa pysähdyksissä noin 700-800 ja tuossa ei ongelmaa olekaan. Silloin kun auto on liikkeessä ja kaasu pois, kierrokset tippuvat ensin tuonne 800 ja sitten lähte veto päälle, jolloin kierrokset nousevat 1000-1100 väliin. Ovatko nuo lukemat edelleen normaalit?

        Olisipas hyvä, jos ei valitettavaa korjaajalle olisikaan kuin tuo öljyvuoto :).

        "Silloin kun auto on liikkeessä ja kaasu pois, kierrokset tippuvat ensin tuonne 800 ja sitten lähte veto päälle, jolloin kierrokset nousevat 1000-1100 väliin. Ovatko nuo lukemat edelleen normaalit?"

        -tuota en ymmärtänyt ollenkaan....

        jos ajat autolla ja päästät kaasusta kierrokset mihinkään tyhjäkäyntiin putoa, vai onko se automaattilaatikolla??????

        PS. dieselautosta siirtyminen bensa-autoon aiheuttaa "tunteita" kenelle tahansa. Niin paljon helpompi ja hillitympi diesel-moottorin kaasupoljin on. -tähän taas joku sanoo muuta, makuasiotahan nämä bensa/diesel-jutut pääasiassa on.....


      • Toyotaan pettynyt, toivotta...
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...totta.

        Auton vaihtoon vaikuttaa paljon, miten paljon siihen on korjattavaa ilmennyt. Monet eivät tee asialle mitään, vaan tietyssä pisteesssä auto menee vaihtoon. Ed. kirjoittajalle voin sanoa myös sanoa, että 6v aikana omistaja vaikuttaa autoon enemmän kuin valmistaja. Ajotyylillä, huollon puutteella saa minkä tahansa auton rikki.

        Usein käytetty auto vaatii alussa tietyt remontit ja sitten vasta se huoleton ajo alkaa...ainakin Tojon kohdalla alkaa. (ihan uusista en tiedä)

        Itse tapaan korjata/korjauttaa aina viat pois ja kas kummaa, vaihdon tarvetta ei ole näköpiirissä, 412tkm:sta tai 10v:n iästä huolimatta......

        Toivotaan, että tuo pitää paikkaansa, että alun remonttien jälkeen auto on kunnossa ja pysyy! Meillä on kyllä ollut tapana huoltaa auto kunnolla sekä korjata viat pikaisesti sitä mukaan kun ilmenee, niinpä edelliset autot onkin kestäneet hyvin verrattuna samanmerkkisiin vastaaviin.

        Miten vakava tuo öljyvuoto muuten on tämänikäisessä autossa? Saako sen korjattua? Minulla on sellainen käsitys, että siinä vaiheessa kun auto alkaa kuluttaa öljyä tai viimeistään sitten kun auto alkaa sitä tiputtamaan pihalle, moottori alkaa olla loppuun kulunut...


      • GGVV
        Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Auto on ostettu liikkeestä onneksi.

        Okei, tyhjäkäynti on sitten ok. Edellinen bensa-auto oli vm -90, siinä auto todella sammui aika pian jos kaasulta jalan nosti, tekniikka on siis muuttunut.

        Ja se tarkennuskysymys. Auton kierrokset on tyhjäkäynnillä auton ollessa pysähdyksissä noin 700-800 ja tuossa ei ongelmaa olekaan. Silloin kun auto on liikkeessä ja kaasu pois, kierrokset tippuvat ensin tuonne 800 ja sitten lähte veto päälle, jolloin kierrokset nousevat 1000-1100 väliin. Ovatko nuo lukemat edelleen normaalit?

        Olisipas hyvä, jos ei valitettavaa korjaajalle olisikaan kuin tuo öljyvuoto :).

        Moi, se miksi kierrokset nousevat kun ajat kakkosella tyhjäkäynnillä lienee järjestelmän aiheuttamaa; eli tietokone huomaa kierrosten olevan liian alhaiset ja antaa hieman kaasua jotta kone ei sammu.

        Vm -90 autokaan ei kuulu sammua jos jalan nostaa kaasulta vaihde päällä.

        Paljonko autoa tutkit ennen ostoa? Jos kone vuotaa öljyä se on pakko huomata jos vähäänkään vaivautuu autoon perehtymään. -02 auto on kuusi vuotta vanha, huolimattomalla käytöllä se voi olla hyvinkin kulunut.


      • Toyotaan pettynyt, toivotta... kirjoitti:

        Toivotaan, että tuo pitää paikkaansa, että alun remonttien jälkeen auto on kunnossa ja pysyy! Meillä on kyllä ollut tapana huoltaa auto kunnolla sekä korjata viat pikaisesti sitä mukaan kun ilmenee, niinpä edelliset autot onkin kestäneet hyvin verrattuna samanmerkkisiin vastaaviin.

        Miten vakava tuo öljyvuoto muuten on tämänikäisessä autossa? Saako sen korjattua? Minulla on sellainen käsitys, että siinä vaiheessa kun auto alkaa kuluttaa öljyä tai viimeistään sitten kun auto alkaa sitä tiputtamaan pihalle, moottori alkaa olla loppuun kulunut...

        ....."Miten vakava tuo öljyvuoto muuten on tämänikäisessä autossa?".....tekisi mieli sanoa, että vakavaa....nimittäin minä en ole tavannut öljyä vuotavaa Tojoa (raatoja = 15-20 vuotiaita ei lasketa), joten en osaa sanoa, mistä se edes tiputtaisi.....

        Öljyn kulutuksesta voin sanoa, joillakin Tojon yksilöillä on tapana kuluttaa öljyä, eikä moottori ole siitä huolimatta loppu.

        Edellinen Carinani söi jo 100tkm kohdalla 1L/5000tkm ja siitä huolimatta moottorilla ajettiin yli 400tkm, loppuvaiseessa se litra meni 3000km, mutta halpaa öljyä on saatavilla.....


      • ennen tutkimista
        Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Auto on ostettu liikkeestä onneksi.

        Okei, tyhjäkäynti on sitten ok. Edellinen bensa-auto oli vm -90, siinä auto todella sammui aika pian jos kaasulta jalan nosti, tekniikka on siis muuttunut.

        Ja se tarkennuskysymys. Auton kierrokset on tyhjäkäynnillä auton ollessa pysähdyksissä noin 700-800 ja tuossa ei ongelmaa olekaan. Silloin kun auto on liikkeessä ja kaasu pois, kierrokset tippuvat ensin tuonne 800 ja sitten lähte veto päälle, jolloin kierrokset nousevat 1000-1100 väliin. Ovatko nuo lukemat edelleen normaalit?

        Olisipas hyvä, jos ei valitettavaa korjaajalle olisikaan kuin tuo öljyvuoto :).

        Pitäisi ensin tutkia ja sitten vasta hutkia. Puhut kauheasta vikamäärästä vaikka et ole edes varma onko mitään vikaa. Vika 1) Ne korkeat tyhjäkäynti kierrokset saattavat olla normaalia kylmälle koneelle kun ajetaan pieniä matkoja. Tojoissa on järjestelmä joka nostaa kierroksia kun kone ei ole lämmin ja lämmönsäädin on täysillä ja puhallin isollaan. Vika 2) Öljyvuoto voi olla vuotava öljyropun tiiviste jos ei ole koskaan uusittu. Tai esim. vuotava vetoakselin stefa tiiviste. Siis pikkuvikoja. Öljyvuodolla ei todellakaan ole mitään tekemistä koneen kunnon kanssa!! VIE SE AUTO TOJOTA HUOLTOON KUN ET YMMÄRRÄ MITÄÄN!! SIIS AUTOISTA..


      • Toyotaan pettynyt
        ennen tutkimista kirjoitti:

        Pitäisi ensin tutkia ja sitten vasta hutkia. Puhut kauheasta vikamäärästä vaikka et ole edes varma onko mitään vikaa. Vika 1) Ne korkeat tyhjäkäynti kierrokset saattavat olla normaalia kylmälle koneelle kun ajetaan pieniä matkoja. Tojoissa on järjestelmä joka nostaa kierroksia kun kone ei ole lämmin ja lämmönsäädin on täysillä ja puhallin isollaan. Vika 2) Öljyvuoto voi olla vuotava öljyropun tiiviste jos ei ole koskaan uusittu. Tai esim. vuotava vetoakselin stefa tiiviste. Siis pikkuvikoja. Öljyvuodolla ei todellakaan ole mitään tekemistä koneen kunnon kanssa!! VIE SE AUTO TOJOTA HUOLTOON KUN ET YMMÄRRÄ MITÄÄN!! SIIS AUTOISTA..

        Mutta joo, aloittaja voi olla viisas ja vastata asiallisesti vaikkei vastaajat sitä olisikaan :o).

        Siis hyvä kuulla, ettei öljyvuoto välttämättä ole paha merkki. Ja jos et viitsi sitä aloitusta uudelleen lukea, autolle on varattu huoltoaika jo paljon ennen kuin tänne tulin kyselemään. Korjaajilta vain on ihan turha kysellä auton normaalista toiminnasta, auton omistajilta ja auton toimintaa tunteviltahan ne parhaat vastaukset saa, kunhan osaa suodattaa ja olla kriittinen lukemaansa kohtaan... Ja turha valittaa ja korjauttaa vikaa huollossa jota ei ole olemassa, siksi kysymykset auton normaalista toiminnasta.

        Vikamäärä ei ole kaikki mitä luettelin, muut viat vain ovat sillä tavalla selkeitä ja kiistattomia (mitä tietenkin öljyvuotokin on, sen syy ja seuraukset ovat vain epäselvät). Huolto on muuten oston jälkeen järjestyksessään jo kolmas, selkeimmät viat toki huomattiin jo koeajoissa.


      • Toyotaan pettynyt
        GGVV kirjoitti:

        Moi, se miksi kierrokset nousevat kun ajat kakkosella tyhjäkäynnillä lienee järjestelmän aiheuttamaa; eli tietokone huomaa kierrosten olevan liian alhaiset ja antaa hieman kaasua jotta kone ei sammu.

        Vm -90 autokaan ei kuulu sammua jos jalan nostaa kaasulta vaihde päällä.

        Paljonko autoa tutkit ennen ostoa? Jos kone vuotaa öljyä se on pakko huomata jos vähäänkään vaivautuu autoon perehtymään. -02 auto on kuusi vuotta vanha, huolimattomalla käytöllä se voi olla hyvinkin kulunut.

        Kiitos selityksestä, tuon ymmärsi jopa tällainen aivan-muun-alan-ihminen :). Autoa kaiketi tutkittiin liian vähän ennen ostoa. Kun auto siirrettiin hallista ulos koeajoa varten, auton alla ei ollut öljyläikkää, mutta senkin olen kuullut jälkeen päin, että myyjillä voi olla tapana laittaa jotkin suojat alle, ettei lattia likaannu ja öljyvuoto näy... Ja muutenpa en olisi osannut öljyvuodon mahdollisuutta epäillä.

        No joo, täytyy sanoa, että ottaa päähän kyllä ankarasti, mutta pitää varmaan suhtautua asiaan niin että kantapään kautta näitä asioita on toisinaan opiskeltava. Minkä verran autoa olisi tutkittava ennen ostoa, että se olisi riittävää? Naiivisti sitä oletti, että merkkiliikkeestä ostettu olisi myös kunnossa. Toki autoa nyt tutkailtiin tarkemmin kuin pelkästään väriä ja sisätilojen tilavuutta tarkkailemalla.

        Niin ja meidän vm -90 muuten sammui. Kerran siihen tuli jokin vika, tyhjäkäynnin kierrokset nousivat eikä auto pysähtynyt kun kaasun nosti ylös, silloin koko kulutus nousi hurjasti ja korjaamossa korjasivat takaisin sammuilevaksi itsekseen :). Samoin olen saanut muita bensakoneita sammumaan, kai se on sitten ajotavassa jotain häikkäää.


      • Toyotaan pettynyt
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        "Silloin kun auto on liikkeessä ja kaasu pois, kierrokset tippuvat ensin tuonne 800 ja sitten lähte veto päälle, jolloin kierrokset nousevat 1000-1100 väliin. Ovatko nuo lukemat edelleen normaalit?"

        -tuota en ymmärtänyt ollenkaan....

        jos ajat autolla ja päästät kaasusta kierrokset mihinkään tyhjäkäyntiin putoa, vai onko se automaattilaatikolla??????

        PS. dieselautosta siirtyminen bensa-autoon aiheuttaa "tunteita" kenelle tahansa. Niin paljon helpompi ja hillitympi diesel-moottorin kaasupoljin on. -tähän taas joku sanoo muuta, makuasiotahan nämä bensa/diesel-jutut pääasiassa on.....

        Jos siis ajan liikenteessä ja nostan jalan kaasulta pois koska haluan hiljentää vauhtia jonkin verran, kierroslukumittarin lukema tippuu sieltä jostain päälle 2000 ensin noin 800 ja sitten hetken päästä nousee noin 1300 (sekoilin ensin noiden lukemien kanssa kun muistelin mittaria väärin, piti käydä testailemassa vähän samalla kun lapsia kuljettelin harrastuksiin).

        Onko tuo 1300 siis ihan normaali lukema? Kyselen teiltä, ettei tarvitse sentään korjaajilta tyhmiä kysellä...


      • Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Jos siis ajan liikenteessä ja nostan jalan kaasulta pois koska haluan hiljentää vauhtia jonkin verran, kierroslukumittarin lukema tippuu sieltä jostain päälle 2000 ensin noin 800 ja sitten hetken päästä nousee noin 1300 (sekoilin ensin noiden lukemien kanssa kun muistelin mittaria väärin, piti käydä testailemassa vähän samalla kun lapsia kuljettelin harrastuksiin).

        Onko tuo 1300 siis ihan normaali lukema? Kyselen teiltä, ettei tarvitse sentään korjaajilta tyhmiä kysellä...

        ....jos sinulla ei ole automaattilaatikkoa, on fysiikaalliseti mahdotonta, että kierrokset putoaisivat 800:n, heti kaasusta helpattuasi

        Jos et tätä ymmrällä, luokittelen, että olet provopelle paviaani!


      • Toyotaan pettynyt
        PaTu72 kirjoitti:

        missä ei olisi jonkinlaista pikkulaittamista ollut het' lähdöstä :-D

        Meillä on todella ollut niin hyvä tuuri, ettei kertaakaan aiemmin autoa ostettaessa ole pian oston jälkeen esiin tullut vikaa, jota ei olisi tarkastuksessa ennen ostoa huomattu. Autot on todella olleet hyvässä kunnossa ostohetkellä.

        Mutta sen kyllä huomasi, että koeajoissa oli jos minkälaista autoa myynnissä. Yhdellä mm. ei voinut ajaa moottoritiellä ollenkaan, koska yli 80 km tuntivauhdissa auto lähti pienestäkin ohjausliikkeestä heittelehtimään. Eikä myyjää kiinnostanut ollenkaan palaute mitä autosta annettiin... Luulisi, että jos auto on tullut myyntiin jo 8 kk aiemmin, myyjällä alkaisi soittaa jossain kelloja, että ehkä nyt sentään tuo kaikkein selkein vika kannattaisi korjata. Mutta meni jo OT:ksi

        Kiitos vain kaikille vastanneille, myös niille jotka halusivat vain tulla pottuilemaan :o). Menen paljon viisaampana huoltoon autoa viemään.


      • Toyotaan pettynyt
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....jos sinulla ei ole automaattilaatikkoa, on fysiikaalliseti mahdotonta, että kierrokset putoaisivat 800:n, heti kaasusta helpattuasi

        Jos et tätä ymmrällä, luokittelen, että olet provopelle paviaani!

        Jos kirjoitan että kierrokset tippuvat yli 2000 800, se todella pitää paikkaansa. Jos jätän kertomatta itsestään selvän asian, että siihen menee aikaa toki vaihtelevasti riippuen auton lähtönopeudesta ja vaihteesta, siitähän totta kai voi päätellä, että väitän kierrosten tippuvan välittömästi, eikö vain?

        Käsittääkseni tuo tapahtumaketju on täysin normaali (muistaakseni joku olettamukseni vahvisti), siis että kun kierrokset on ensin vähitellen tippuneet 800, kierrosluku nousee sitten ylemmäs. Kysymys onkin, että onko tuo 1200-1300 kierrosta normaali kierrosmäärä kun kaasu on irti ja auto liikkeessä? Jos on, hyvä, nyt vain tuntuu kummallisen kovalta dieselmoottorilla varustetun auton jälkeen.

        Ja totta, dieselin jälkeen bensaan on kyllä ollut tottumista kaikin puolin, mutta siihen toki osasi varautua jo ennakolta, että tuntuma on toinen. Muutamia erikoisuuksia vain on tullut eteen tuon kaasun käyttäytymisessä, tällaisia ominaisuuksia ei tässä mittakaavassa ole tuttujemme autoissa kun asiaa on heiltä kyselty, kellään ei kyllä ole Toyotaa autonaan.


      • ave00'
        Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Meillä on todella ollut niin hyvä tuuri, ettei kertaakaan aiemmin autoa ostettaessa ole pian oston jälkeen esiin tullut vikaa, jota ei olisi tarkastuksessa ennen ostoa huomattu. Autot on todella olleet hyvässä kunnossa ostohetkellä.

        Mutta sen kyllä huomasi, että koeajoissa oli jos minkälaista autoa myynnissä. Yhdellä mm. ei voinut ajaa moottoritiellä ollenkaan, koska yli 80 km tuntivauhdissa auto lähti pienestäkin ohjausliikkeestä heittelehtimään. Eikä myyjää kiinnostanut ollenkaan palaute mitä autosta annettiin... Luulisi, että jos auto on tullut myyntiin jo 8 kk aiemmin, myyjällä alkaisi soittaa jossain kelloja, että ehkä nyt sentään tuo kaikkein selkein vika kannattaisi korjata. Mutta meni jo OT:ksi

        Kiitos vain kaikille vastanneille, myös niille jotka halusivat vain tulla pottuilemaan :o). Menen paljon viisaampana huoltoon autoa viemään.

        En ihan käsittänyt kaikkea, kun luin näitä juttuja.

        Öljyvuoto on ihan selkeä korjattava kohta, tulipa se mistä tahansa. Ja liike, josta ostit, korjaa.

        Tuo kierroslukujuttu on aika outo. Onko siis niin, että kun ajat kolmosella esim. 7-kymppiä ja otat jalan pois kaasulta, niin kierrokset putoavat jollakin viiveellä 800:aan ja nousevat sitten johonkin ylemmäs. Minun koslassani, joka on saman mallin vanhemmalla koneella, moottorijarrutus alkaa välittömästi laskea kierroksia suht. tasaisesti. Jos sinulla tekee, kuten luulen, niin tuleeko siinä ikävä nyökkäys, onko lasku niin nopea, vai laskeeko kierrokset hitaasti ja sitten taas hitaasti ylös.

        Olipa kuitenkin niin tai näin, niin mikseihän tuo ilmennyt koeajossa. Eipä tule äkistään mieleen, mikä olisi vikana. Mutta jos tuon vian saa näytettyä auton myyjälle, niin siellä se korjataankin.


      • Toyotaan pettynyt
        ave00' kirjoitti:

        En ihan käsittänyt kaikkea, kun luin näitä juttuja.

        Öljyvuoto on ihan selkeä korjattava kohta, tulipa se mistä tahansa. Ja liike, josta ostit, korjaa.

        Tuo kierroslukujuttu on aika outo. Onko siis niin, että kun ajat kolmosella esim. 7-kymppiä ja otat jalan pois kaasulta, niin kierrokset putoavat jollakin viiveellä 800:aan ja nousevat sitten johonkin ylemmäs. Minun koslassani, joka on saman mallin vanhemmalla koneella, moottorijarrutus alkaa välittömästi laskea kierroksia suht. tasaisesti. Jos sinulla tekee, kuten luulen, niin tuleeko siinä ikävä nyökkäys, onko lasku niin nopea, vai laskeeko kierrokset hitaasti ja sitten taas hitaasti ylös.

        Olipa kuitenkin niin tai näin, niin mikseihän tuo ilmennyt koeajossa. Eipä tule äkistään mieleen, mikä olisi vikana. Mutta jos tuon vian saa näytettyä auton myyjälle, niin siellä se korjataankin.

        Juu, kun ajan 3 ja otan jalan pois kaasulta, siinä on pieni viive ennen kuin kierrokset alkavat tippumaan. Oletan että se on normaalia, koskapa kylmällä moottorilla viive on aika pitkä (pari sekuntia) ja lämpimällä moottorilla viivettä ei taida olla ollenkaan? Sitten kierrokset putoavat tasaisesti sinne 800, jonka jälkeen kierrokset nopeasti nousevat ylös ja auto jonkin verran nytkähtää, muttei voi sanoa että häiritsevästi. Sen jälkeen kirrokset pysyvät tasaisesti siinä 1200-1300 kierroksen paikkeilla.

        En ole hakemassa täällä vastauksia, mikä on autoliikkeen vastuulla (paitsi tuon öljyvuodon osalta), enemmän haluan nyt vastauksia että mikä toiminta on normaalia ja mikä ei, eniten kun minua harmittaa ajella autolla joka ei ole kunnossa. Kaikenlaiset pienet käyntiomituisuudet jotka kuuluvat normaaliin käyntiin ovat vain tottumuskysymys, tärkeintä on saada korjatuksi viat jotka korjausta ovat vailla.

        Keskustelu olisi niin kovin paljon helpompaa jos kyseessä olisi itselle tuttu aihepiiri jossa termit ja tekniikka on hallussa kuten ompelu tai neulominen :).


      • Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Jos kirjoitan että kierrokset tippuvat yli 2000 800, se todella pitää paikkaansa. Jos jätän kertomatta itsestään selvän asian, että siihen menee aikaa toki vaihtelevasti riippuen auton lähtönopeudesta ja vaihteesta, siitähän totta kai voi päätellä, että väitän kierrosten tippuvan välittömästi, eikö vain?

        Käsittääkseni tuo tapahtumaketju on täysin normaali (muistaakseni joku olettamukseni vahvisti), siis että kun kierrokset on ensin vähitellen tippuneet 800, kierrosluku nousee sitten ylemmäs. Kysymys onkin, että onko tuo 1200-1300 kierrosta normaali kierrosmäärä kun kaasu on irti ja auto liikkeessä? Jos on, hyvä, nyt vain tuntuu kummallisen kovalta dieselmoottorilla varustetun auton jälkeen.

        Ja totta, dieselin jälkeen bensaan on kyllä ollut tottumista kaikin puolin, mutta siihen toki osasi varautua jo ennakolta, että tuntuma on toinen. Muutamia erikoisuuksia vain on tullut eteen tuon kaasun käyttäytymisessä, tällaisia ominaisuuksia ei tässä mittakaavassa ole tuttujemme autoissa kun asiaa on heiltä kyselty, kellään ei kyllä ole Toyotaa autonaan.

        ...ymmärsin, niin on sulla ihme auto, jos se jaksaa isommilla vaihteilla vaihtaa nostaa kierroksia tyhjäkäynnistä, kaasua painamatta.

        Kysymysesi suomennettuna: "kierrokset laskevat moottorijarrutuksella 800:n ja nousevat sitten noin 1200:n, onko normaalia?"

        Vastaus: täysin epänormaalia. Jos et siis paina kaasua vaihde päällä, auto joko sammuu tai liikkuu tyhjäkäynnillä, jos kuorma on kevyt (tie tasainen).


      • on käsittämätöntä
        Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Juu, kun ajan 3 ja otan jalan pois kaasulta, siinä on pieni viive ennen kuin kierrokset alkavat tippumaan. Oletan että se on normaalia, koskapa kylmällä moottorilla viive on aika pitkä (pari sekuntia) ja lämpimällä moottorilla viivettä ei taida olla ollenkaan? Sitten kierrokset putoavat tasaisesti sinne 800, jonka jälkeen kierrokset nopeasti nousevat ylös ja auto jonkin verran nytkähtää, muttei voi sanoa että häiritsevästi. Sen jälkeen kirrokset pysyvät tasaisesti siinä 1200-1300 kierroksen paikkeilla.

        En ole hakemassa täällä vastauksia, mikä on autoliikkeen vastuulla (paitsi tuon öljyvuodon osalta), enemmän haluan nyt vastauksia että mikä toiminta on normaalia ja mikä ei, eniten kun minua harmittaa ajella autolla joka ei ole kunnossa. Kaikenlaiset pienet käyntiomituisuudet jotka kuuluvat normaaliin käyntiin ovat vain tottumuskysymys, tärkeintä on saada korjatuksi viat jotka korjausta ovat vailla.

        Keskustelu olisi niin kovin paljon helpompaa jos kyseessä olisi itselle tuttu aihepiiri jossa termit ja tekniikka on hallussa kuten ompelu tai neulominen :).

        Millaisesta nopeudesta ja millä vaihteella tuon kierrosten laskun/noston? Onko kone silloin kylmä?

        Reilusta nopeudesta ei auto sellaista tee, eihän pyörivässä moottorissa(moottorijarrutuksella) voi kierrokset mitenkään yhtäkkiä vauhdissa tipahtaa.
        Ettei nyt ole kierroslukumittari sökö.


      • ave00'
        Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Juu, kun ajan 3 ja otan jalan pois kaasulta, siinä on pieni viive ennen kuin kierrokset alkavat tippumaan. Oletan että se on normaalia, koskapa kylmällä moottorilla viive on aika pitkä (pari sekuntia) ja lämpimällä moottorilla viivettä ei taida olla ollenkaan? Sitten kierrokset putoavat tasaisesti sinne 800, jonka jälkeen kierrokset nopeasti nousevat ylös ja auto jonkin verran nytkähtää, muttei voi sanoa että häiritsevästi. Sen jälkeen kirrokset pysyvät tasaisesti siinä 1200-1300 kierroksen paikkeilla.

        En ole hakemassa täällä vastauksia, mikä on autoliikkeen vastuulla (paitsi tuon öljyvuodon osalta), enemmän haluan nyt vastauksia että mikä toiminta on normaalia ja mikä ei, eniten kun minua harmittaa ajella autolla joka ei ole kunnossa. Kaikenlaiset pienet käyntiomituisuudet jotka kuuluvat normaaliin käyntiin ovat vain tottumuskysymys, tärkeintä on saada korjatuksi viat jotka korjausta ovat vailla.

        Keskustelu olisi niin kovin paljon helpompaa jos kyseessä olisi itselle tuttu aihepiiri jossa termit ja tekniikka on hallussa kuten ompelu tai neulominen :).

        Ei ole normaalia tuo, että kierrokset nousevat, jos et koske kaasupolkimeen. Jos et halua tarkistuttaa toimintaa ostoliikkeessä, niin ala sitten itse käydä läpi, missä on vika.

        Ei se sen enempää kärsivällisyyttä vaadi sielläkään.


      • Toyotaan pettynyt
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...ymmärsin, niin on sulla ihme auto, jos se jaksaa isommilla vaihteilla vaihtaa nostaa kierroksia tyhjäkäynnistä, kaasua painamatta.

        Kysymysesi suomennettuna: "kierrokset laskevat moottorijarrutuksella 800:n ja nousevat sitten noin 1200:n, onko normaalia?"

        Vastaus: täysin epänormaalia. Jos et siis paina kaasua vaihde päällä, auto joko sammuu tai liikkuu tyhjäkäynnillä, jos kuorma on kevyt (tie tasainen).

        Mutta ainakin osaan puhua siellä korjaamolla oikeilla termeillä. Tai ainakin vähän oikeammilla kuin tätä ketjua aloittaessani.

        Mutta se kyllä nyt hämää, että yhdessä viestissä sanotaan, ettei autoa saa sammumaan kaasun pois nostamalla ja toisessa sanotaan, että jos ei paina kaasua vaihde päällä, auto sammuu. Vai riippuuko se sitten tosiaan, että jos esim. ajaa ylämäkeen tai auto on täynnä porukkaa, moottori sammuu ja auto tyhjänä (vain kuski) tasaisella maalla liikkuu myös tyhjäkäynnillä?


      • Toyotaan pettynyt
        ave00' kirjoitti:

        Ei ole normaalia tuo, että kierrokset nousevat, jos et koske kaasupolkimeen. Jos et halua tarkistuttaa toimintaa ostoliikkeessä, niin ala sitten itse käydä läpi, missä on vika.

        Ei se sen enempää kärsivällisyyttä vaadi sielläkään.

        kummallisuuksia auton toiminnassa. Huollon kanssa jo sovittiin, että käyvät ajamassa autoa ja testaamassa sitä toimintaa. Sehän se eniten on ongelmana, että jos itse ei ole varma, onko kyseessä vika vai ei, huollon on helppoa sanoa, että normaalia on ja jättää asia silleen. Ja jos kyse on todellisesta viasta, se ei tule korjatuksi.


      • Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Mutta ainakin osaan puhua siellä korjaamolla oikeilla termeillä. Tai ainakin vähän oikeammilla kuin tätä ketjua aloittaessani.

        Mutta se kyllä nyt hämää, että yhdessä viestissä sanotaan, ettei autoa saa sammumaan kaasun pois nostamalla ja toisessa sanotaan, että jos ei paina kaasua vaihde päällä, auto sammuu. Vai riippuuko se sitten tosiaan, että jos esim. ajaa ylämäkeen tai auto on täynnä porukkaa, moottori sammuu ja auto tyhjänä (vain kuski) tasaisella maalla liikkuu myös tyhjäkäynnillä?

        ....luin tuon saman kirjoituksen kuin sinäkin vasta vastaukseni ja luin sen ihan ajatuksella.

        -ihmeelliseltä tuo kuulosti, mutta voisiko ihan uusimmissa autoissa saattaa olla sellaista moottorielektronikkaa, joka estää moottoria sammumasta.

        Jos kuitenkin ajatellaan ihan maalaisjärjellä, sehän on vaarallista, jos auto omia aikojaan nostaa 400 kierrosta, joka isolla vaihteella on useita kilometrejä tunnissa nopeutta lisää????

        Sen uskon, että tekniikka on niin kehittynyttä, että moottorinohjain yrittää korjata polttoaineen syöttöä, jos auto on sammumassa, mutta omia aikojaan se ei saa kiihdytellä.....


      • OLEKKAAN!
        Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Juu, kun ajan 3 ja otan jalan pois kaasulta, siinä on pieni viive ennen kuin kierrokset alkavat tippumaan. Oletan että se on normaalia, koskapa kylmällä moottorilla viive on aika pitkä (pari sekuntia) ja lämpimällä moottorilla viivettä ei taida olla ollenkaan? Sitten kierrokset putoavat tasaisesti sinne 800, jonka jälkeen kierrokset nopeasti nousevat ylös ja auto jonkin verran nytkähtää, muttei voi sanoa että häiritsevästi. Sen jälkeen kirrokset pysyvät tasaisesti siinä 1200-1300 kierroksen paikkeilla.

        En ole hakemassa täällä vastauksia, mikä on autoliikkeen vastuulla (paitsi tuon öljyvuodon osalta), enemmän haluan nyt vastauksia että mikä toiminta on normaalia ja mikä ei, eniten kun minua harmittaa ajella autolla joka ei ole kunnossa. Kaikenlaiset pienet käyntiomituisuudet jotka kuuluvat normaaliin käyntiin ovat vain tottumuskysymys, tärkeintä on saada korjatuksi viat jotka korjausta ovat vailla.

        Keskustelu olisi niin kovin paljon helpompaa jos kyseessä olisi itselle tuttu aihepiiri jossa termit ja tekniikka on hallussa kuten ompelu tai neulominen :).

        !!!


      • TojoTec
        Toyotaan pettynyt kirjoitti:

        Mutta ainakin osaan puhua siellä korjaamolla oikeilla termeillä. Tai ainakin vähän oikeammilla kuin tätä ketjua aloittaessani.

        Mutta se kyllä nyt hämää, että yhdessä viestissä sanotaan, ettei autoa saa sammumaan kaasun pois nostamalla ja toisessa sanotaan, että jos ei paina kaasua vaihde päällä, auto sammuu. Vai riippuuko se sitten tosiaan, että jos esim. ajaa ylämäkeen tai auto on täynnä porukkaa, moottori sammuu ja auto tyhjänä (vain kuski) tasaisella maalla liikkuu myös tyhjäkäynnillä?

        Aivan samantyyppinen vika oli autossani ja sitä asentajat etsivät puoli päivää, kunnes yksi asentaja huomasi että imusarjan yksi pultti oli jostain syystä mennyt poikki ja se vuoti sieltä välistä sekaan kylmää ilmaa aiheutsen aivan vastaavan tyyppisen vian autoon kuin sinulla.

        Vika todellakin korjaantui uudella tiiviisteellä ja imusarjan pään tasaiseksi hiomalla. Tietenkin uusittiin kaikki kiinnityspultit varmuuden vuoksi ja näin kaikki oudot käyntiviat, käynnistysvaikeudet ja polttoaineen kulutus normalisoitui.


        Näytti myös siltä kuin sieltä olisi tullut öljytöhnää/polttoainetta lohkon kylkeen, mikä vaikutti aivan ensisilmäyksellä öljyvuodolta mutta tämäkin ongelma poistui saatua imusarjan kiinnityksen kuntoon!


      • ei sammuta
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....luin tuon saman kirjoituksen kuin sinäkin vasta vastaukseni ja luin sen ihan ajatuksella.

        -ihmeelliseltä tuo kuulosti, mutta voisiko ihan uusimmissa autoissa saattaa olla sellaista moottorielektronikkaa, joka estää moottoria sammumasta.

        Jos kuitenkin ajatellaan ihan maalaisjärjellä, sehän on vaarallista, jos auto omia aikojaan nostaa 400 kierrosta, joka isolla vaihteella on useita kilometrejä tunnissa nopeutta lisää????

        Sen uskon, että tekniikka on niin kehittynyttä, että moottorinohjain yrittää korjata polttoaineen syöttöä, jos auto on sammumassa, mutta omia aikojaan se ei saa kiihdytellä.....

        Kyllä noi nykytekniikkaihmeet pyrkii siihen, että moottori ei sammuisi itsestään. Sen huomaa siinäkin, kun lähtee liikkeelle painamatta kaasua(tosi varovaisella kytkimen nostolla tasamaalla), pyrkii moottorinohjaus pitämään koneen käynnissä.
        Se ei kuitenkaan kaasuttele liikaa, joten nopeus ei nouse, vaan auto matelee tasaisella eteenpäin, monesti ykkösvaihteella saattaa edetä hieman nykien.

        Mikäli ilmastointilaite on päällä, voi ryömintänopeus olla suurempi.


      • se on
        TojoTec kirjoitti:

        Aivan samantyyppinen vika oli autossani ja sitä asentajat etsivät puoli päivää, kunnes yksi asentaja huomasi että imusarjan yksi pultti oli jostain syystä mennyt poikki ja se vuoti sieltä välistä sekaan kylmää ilmaa aiheutsen aivan vastaavan tyyppisen vian autoon kuin sinulla.

        Vika todellakin korjaantui uudella tiiviisteellä ja imusarjan pään tasaiseksi hiomalla. Tietenkin uusittiin kaikki kiinnityspultit varmuuden vuoksi ja näin kaikki oudot käyntiviat, käynnistysvaikeudet ja polttoaineen kulutus normalisoitui.


        Näytti myös siltä kuin sieltä olisi tullut öljytöhnää/polttoainetta lohkon kylkeen, mikä vaikutti aivan ensisilmäyksellä öljyvuodolta mutta tämäkin ongelma poistui saatua imusarjan kiinnityksen kuntoon!

        Todellakin ylimääräiset ilmahörpyt nostaa moottorin kierroksia. Tyhjäkäynnillä taasen liika ilma saa koneen sammumaan, toki nykytekniikka osaa syöttää lisää bensaa, jos ilmavuoto ei ole ihan "väärässä paikassa".


      • ei sammuta kirjoitti:

        Kyllä noi nykytekniikkaihmeet pyrkii siihen, että moottori ei sammuisi itsestään. Sen huomaa siinäkin, kun lähtee liikkeelle painamatta kaasua(tosi varovaisella kytkimen nostolla tasamaalla), pyrkii moottorinohjaus pitämään koneen käynnissä.
        Se ei kuitenkaan kaasuttele liikaa, joten nopeus ei nouse, vaan auto matelee tasaisella eteenpäin, monesti ykkösvaihteella saattaa edetä hieman nykien.

        Mikäli ilmastointilaite on päällä, voi ryömintänopeus olla suurempi.

        ...varsinkin ykkösvaihteella, mutta kyllä oma dieselini tulee "hulluksi", jos yrittää vaikka kolmolla ajaa tyhjäkäynnillä. -eli idea ajaa tyhjäkäynnillä kuuluu ainoastaan pihanopeuksiin....

        Siitä voimme olla samaa mieltä, että auto on rikki, jos se omia aikojaan kaasuttelee 400 kierrosta lisää????


      • varmasti!
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...varsinkin ykkösvaihteella, mutta kyllä oma dieselini tulee "hulluksi", jos yrittää vaikka kolmolla ajaa tyhjäkäynnillä. -eli idea ajaa tyhjäkäynnillä kuuluu ainoastaan pihanopeuksiin....

        Siitä voimme olla samaa mieltä, että auto on rikki, jos se omia aikojaan kaasuttelee 400 kierrosta lisää????

        Se ei kyllä ole normaalia todellakaan, että nostelee kierroksia älyttömästi.
        Kyllähän se auto toki alkaa rynkyttelemään isolla vaihteella, kun vauhti laskee liian alas. Kakkosella bensa-Ave vielä mennä jolkottelee(muistaakseni), etenkin ilmastoinnin ollessa kytkettynä.


    • kekoon

      Näitä samoja asioita jo ilmenikin aiemmissa viesteissä.

      1. Kylmänä käynnistyksen jälkeen moottorin kuuluukin käydä korkeammilla kierroksilla, tarvitseehan kylmä kone rikkaampaa seosta. Kierrokset sitten laskevat moottorin lämpenemisen myötä, lämpenemisnopeuteen vaikuttaa mm. mahdollinen esilämmitys, ilman lämpötila...

      2. Moottorijarrutuksessa kierrosten ei kuulukaan laskea välittömästi alas, vaan tippuvat nopeuden myötä. Millään vaihteella auto ei pysähdy kokonaan tasaisella, moottorinohjaus antaa lisää kaasua, kun kierrosnopeus laskee tarpeeksi, jottei moottori sammu.
      Mikäli ilmastointilaite on päällä, kulkee auto(ainakin Avensis) suuremmalla kaasulla ja esim. kakkosvaihteella moottorijarrutus on laimeampi.

      3. Öljyvuoto ei ole normaalia, joten siitä voit valittaa auton myyneeseen liikkeeseen. Vuoto voi tosiaan johtua ihan pienestä asiasta, normaalisti japsiautojen moottoreilla ei ole taipumusta öljyvuotoihin.

    • KYLLÄ

      LÖYTYNYT JOKO MAAILMAN ERIKOISIMMIN KÄYTTÄYTYVÄ AUTO TAI AUTONOSTAJA! Voinee vain todeta...

    • samikm

      Moi, miksi ihmeessä annat kierrosten pudota moottorijarrutuksessa tyhjäkäynnille asti? Kun jarrutan moottorilla, vaihdan pienemmälle/painan kytkimen pohjaan ennen kuin kierrokset menevät tyhjäkäynnille. Mitään hyötyä/järkeä tavassasi ei ole, lisäksi jos lähdet kiihdyttämään liian alhaisilla kierroksilla se rasittaa tarpeettomasti vaihdelaatikkoa eikä bensakone edes jaksa kiihtyä kunnolla.

      • .....

        Lueskelin tätä aihetta ja ihmettelin että mikäs tässä on niin ongelmallista. Missään en huomannut mainintaa että ongelma esiintyisi nimenomaan moottorijarrutuksessa. Ongelmahan voi esiintyä esim. sellaisessa tilanteessa kun saavut liikennevaloihin, painat kytkimen pohjaan, kierrokset tippuvat normaalisti tyhjäkäynnille, mutta kun yrität lähteä varovasti letkan mukana liikkeelle niin kierrokset noussevat yllättäen 1300. Sitä en tiedä onko se vika vai ominaisuus, mutta mikään ihme se ei ole. Itse ostin aikoinaan uuden 1,8vvti -01 aven ja se nosti pikkukierroksilla käydessä kierroksia noin 200:lla kun ohjaustehostinta kuormitti. Piti opetella kaasunkäyttö uudestaan parkkiruudusta peruuttaessa.


      • Anonyymi
        ..... kirjoitti:

        Lueskelin tätä aihetta ja ihmettelin että mikäs tässä on niin ongelmallista. Missään en huomannut mainintaa että ongelma esiintyisi nimenomaan moottorijarrutuksessa. Ongelmahan voi esiintyä esim. sellaisessa tilanteessa kun saavut liikennevaloihin, painat kytkimen pohjaan, kierrokset tippuvat normaalisti tyhjäkäynnille, mutta kun yrität lähteä varovasti letkan mukana liikkeelle niin kierrokset noussevat yllättäen 1300. Sitä en tiedä onko se vika vai ominaisuus, mutta mikään ihme se ei ole. Itse ostin aikoinaan uuden 1,8vvti -01 aven ja se nosti pikkukierroksilla käydessä kierroksia noin 200:lla kun ohjaustehostinta kuormitti. Piti opetella kaasunkäyttö uudestaan parkkiruudusta peruuttaessa.

        Näin se vain menee kun ei harrastella päästöhuijauksia sekä amerikkalisia pitänee miellyttää. Siksi hybridi varmaan tämä hybridi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe