Synkr??

Ristimies

Jouduin tahtomattani mukaan keskusteluun siitä miten pitää suomeksi kirjoittaa erästä sanaa.
Ajattelin kysyä tämän palstan asiantuntijoilta miten tuota sanaa pitäisi kirjoittaa suomeksi???
En voi tietenkään tässä ja nyt sanoa mitä sanaa tässä nyt ajetaan takaa koska sehän vaikuttaisi keskusteluun.
Mutta sen voin sanoa että tuo sanaa kuvaa merkillisiä yhteensattumia ja se alkaa näin:
synkr..............
Voisivatko palstalaiset kertoa miten tuota sanaa pitää kirjoittaa oikein konaisuudessaan???

13

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Insidentuuraaja

      Pitäisi varmaan olla itsensä Nikke Pärmin sivistyssanasivistys saadakseen synkr-alkuiset sanat ja merkilliset yhteensattumat keskenään synkroniin!

    • Toki voisimme auttaa, mutta sekinhän vaikuttaisi keskusteluun.

      • Ristimies

        Annan vähän vielä lisäaikaa.
        Kirjoitukseni on kyllä lähetetty ihan vakavassa mielessä.
        Eli mikä se voisi olla? Synkro........?


      • Ristimies kirjoitti:

        Annan vähän vielä lisäaikaa.
        Kirjoitukseni on kyllä lähetetty ihan vakavassa mielessä.
        Eli mikä se voisi olla? Synkro........?

        Kysymyksesi alku ”Jouduin tahtomattani mukaan keskusteluun siitä miten pitää suomeksi kirjoittaa erästä sanaa” paljastaa, että suomi ei ole äidinkielesi tai teet tahallasi virheen, joka antaa sellaisena vaikutelman.

        Mene siis muualle trollaamaan tai kysy asiallisesti suomen kielestä niiltä, jotka sitä osaavat.


      • Ristimies
        Yucca kirjoitti:

        Kysymyksesi alku ”Jouduin tahtomattani mukaan keskusteluun siitä miten pitää suomeksi kirjoittaa erästä sanaa” paljastaa, että suomi ei ole äidinkielesi tai teet tahallasi virheen, joka antaa sellaisena vaikutelman.

        Mene siis muualle trollaamaan tai kysy asiallisesti suomen kielestä niiltä, jotka sitä osaavat.

        kommentti ' Yuccalta' asialliseen kysymykseeni. Tavataanko jossain henk. kohtaisesti? Näytän mitä mieltä minä olen sinusta.Mene itse jonnekin muualle trollaamaan. Voin antaa sinulle lisävauhtia.

        Kerron siis nyt mistä on kysymys. Pyydän vastauksia muilta kuin ' Jukalta ' .

        Kysymys on siitä että eräs henkilö on eräässä tekstissä käyttänyt sanaa ' synkroniteetti '. Ja heti tuli huomauttamista joltakin toiselta että tuo sana on väärä ja että pitäisi käyttää sanaa
        ' synkronisiteetti ', Ja tästä nyt nuo kaksi riitelevät keskenään. Ovat riidelleet jo pari päivää. Toinen viittaa Jungiin ja hänen käyttämäänsä sanaan ' synkronisiteetti ' ja toinen viittaa siihen että kun googlaa sanaa 'synkroniteetti ' niin saa useitakin vastauksia.
        Mitä mieltä olette ( paitsi Jukka ).


      • Insidentuuraaja
        Ristimies kirjoitti:

        kommentti ' Yuccalta' asialliseen kysymykseeni. Tavataanko jossain henk. kohtaisesti? Näytän mitä mieltä minä olen sinusta.Mene itse jonnekin muualle trollaamaan. Voin antaa sinulle lisävauhtia.

        Kerron siis nyt mistä on kysymys. Pyydän vastauksia muilta kuin ' Jukalta ' .

        Kysymys on siitä että eräs henkilö on eräässä tekstissä käyttänyt sanaa ' synkroniteetti '. Ja heti tuli huomauttamista joltakin toiselta että tuo sana on väärä ja että pitäisi käyttää sanaa
        ' synkronisiteetti ', Ja tästä nyt nuo kaksi riitelevät keskenään. Ovat riidelleet jo pari päivää. Toinen viittaa Jungiin ja hänen käyttämäänsä sanaan ' synkronisiteetti ' ja toinen viittaa siihen että kun googlaa sanaa 'synkroniteetti ' niin saa useitakin vastauksia.
        Mitä mieltä olette ( paitsi Jukka ).

        Mielestäni 'synkroniteetti' ei ole paras mahdollinen sana, mutta 'synkronisiteetti' on sitäkin huonompi. Lisäksi kumpikaan ei käsittääkseni tarkoita tai kuvaa ”merkillisiä yhteensattumia” (ainakaan sanatarkasti).

        'Synkronisuus' olisi jo paremmin minun mieleeni. Synonyymejä sille voisivat olla vaikkapa 'tahdistuneisuus' ja 'samanaikaisuus'.

        Suomen kieli pyrkii käsittääkseni eroon täytteenä olevista turhista välitavuista. Mieluummin syntesointi kuin syntetisointi jne. Tältä kannalta tarkastellen siis mieluummin synkroniteetti kuin synkronisiteetti.

        Aikoinaan autoihin saatiin synkronisoidut vaihteistot. Nykyautot ovat sen verran kehittyneempiä, että niiden vaihteistot ovat synkronoituja.


    • jjklhlkjhkjhkjh

      "Kellot oli synkronoitava."

      tai

      "Kellot oli synkronisoitava."

      Google:

      noin 23 700 osuman joukosta haulle synkronointi
      noin 3 280 osuman joukosta haulle synkronisointi

      Näyttäisi siltä, että lyhyempi muoto on saamassa jalansijaa.

      • Siis mitä?

        Kuvaako synkronointi mielestäsi merkillisiä yhteensattumia?


      • Siis mitä? kirjoitti:

        Kuvaako synkronointi mielestäsi merkillisiä yhteensattumia?

        Niin, ei alkuperäinen kysyjä eivätkä sanan oikeasta kirjoitusmuodosta riitelevät kaveruksetkaan edes tiedä, mitä ko. sana tarkoittaa.

        Hilpeätä. ;)


      • Ristimies
        Kollimaattori kirjoitti:

        Niin, ei alkuperäinen kysyjä eivätkä sanan oikeasta kirjoitusmuodosta riitelevät kaveruksetkaan edes tiedä, mitä ko. sana tarkoittaa.

        Hilpeätä. ;)

        siitä missä mielessä minä ( ja tuttavani ) ovat käyttäneet sanaa ' synkroniteetti ' .
        Tapaus on aito:
        Keskustelin erään henkilön kanssa eräästä asiasta josta kerrottiin eräässä kirjassa.
        Kun etsin sitä kirjaa niin kävikin ilmi ettei minulla ollut sitä enää. Se oli ollut lainassa ja olin palauttanut sen.
        Ajattelin sitten tutustua erääseen toiseen kirjaan.
        Kun umpimähkään avasin tämän toisen kirjan niin osuin sattumalta sivulle jossa kerrottiin perusteellisesti juuri siitä asiasta josta oli ollut puhetta.
        Tällainen oli mielestäni merkillinen yhteensattuma.
        Ja ainakin ' me ' olemme käyttäneet tällaisista merkillisistä yhteensattumista sanaa
        ' synkroniteetti ' .


      • Insidentuuraaja
        Ristimies kirjoitti:

        siitä missä mielessä minä ( ja tuttavani ) ovat käyttäneet sanaa ' synkroniteetti ' .
        Tapaus on aito:
        Keskustelin erään henkilön kanssa eräästä asiasta josta kerrottiin eräässä kirjassa.
        Kun etsin sitä kirjaa niin kävikin ilmi ettei minulla ollut sitä enää. Se oli ollut lainassa ja olin palauttanut sen.
        Ajattelin sitten tutustua erääseen toiseen kirjaan.
        Kun umpimähkään avasin tämän toisen kirjan niin osuin sattumalta sivulle jossa kerrottiin perusteellisesti juuri siitä asiasta josta oli ollut puhetta.
        Tällainen oli mielestäni merkillinen yhteensattuma.
        Ja ainakin ' me ' olemme käyttäneet tällaisista merkillisistä yhteensattumista sanaa
        ' synkroniteetti ' .

        Sveitsiläinen psykiatri ja psykoanalyytikko Carl Gustav Jung (1875–1961) on toden totta käyttänyt saksankielistä sanaa ”Synchronität” juuri kuvailemiasi ”merkillisiä yhteensattumia” tarkoittavassa merkityksessä. Tuo sana on suomennettu milloin 'synkroniteetti', milloin 'synkronisiteetti'.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_Jung käyttää jälkimmäistä, minä valitsisin ehdottomasti edellisen.

        En ole perehtynyt psykologiaan kummoisestikaan, joten tuo termi oli jäänyt minulle vieraaksi. Kiitos siitä, että johdatit minut tuntemaan sen!


    • PIPANA

      Synkronisiteetti

    • Orwell-1984

      Kaarina Turtia: Otavan uusi sivistyssanakirja (3. painos):

      synkronia = samanaikaisuus,samatahtisuus

      synkroninen = samanaikainen, yhtäaikainen, kielit.: samanaikaisia kielen ilmiöitä ja aineksia kuvaileva, vastakohtana diakroninen, tekn.: samatahtinen, tasatahtinen, tahti-


      synkronisaatio = vars. tekn.: saattaminen synkroniseksi,tekeminen tasatahtiseksi,koneistojen tahdistaminen yhteensopiviksi

      synkronisaattori = tekn.: tahdistin

      synkronistinen = synkronismiin kuuluva,samanaikainen, samanlaiset asiat rinnastava tai rinnakkain esittävä

      synkronoida = synkronisoida,synkronistaa, tehdä synkroniseksi,tahdistaa,samanaikaistaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe