kurkkujen säilöntä

etikka

voiko etikka kurkkuja säilyttää huoneen lämmössä
säilömisen jälkeen?
ohjeissa sanotaan, pitäisi laittaa viileään,
vaan eihän ne kaupan hyllylläkään ole kylmässä.
meinasin keittää purkit ja kannet ennen säilöntää,
auttaisiko?

4

1576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeilija

Itse olen joskus kokeillut, muttei pitkään säily huoneenlämmössä. pienehkö purkki, ehkä maks 2 kuukautta, ei pidempään
      Tavara kaupan hyllyllä vaihtuu nopeasti, lisäksi ne on ilmatiiviisti pakattu, joten säilyvät pidempään.

• auflauf

Jos tarkoitat avomaakurkuista säilöttyjä etikkakurkkuja.
      Keitettyäsi purkit ja kannet, huuhtele vielä kuumalla Atamonin säilöntäjauheella. Laita kurkut suoraan kattilasta kuumina purkkeihin (itse käytän tässä työvaiheessa uunikintaita käsissä, koska säilön kurkut lähes kiehuvasta liemestä)ja lisää lientä, niin että kurkut peittyvät. Sulje kannet hyvin. Jätä esim. tiskipöydälle purkit jäähtymään. Kun kuulet kansien alkavan napsahdella, voit olla varma purkin ilmatiiviydestä. Suosittelen kuitenkin esim. kaappia, johon ei auringonvalo suoraan paista. Mieluimmin pimeä paikka. Itselläni on viimekesänä säilöttyjä kurkkuja vielä muutama purkki. Aiva erinomaisen makuisia. Säilytän purkkeja keittiön takana olevassa varastohuoneessa. Tämänkesän helteet huomioon ottaen, on varastohuone lämmin.

• Titta

Kaupassa on purkkeja joihin laitetaan muovikansi ennen varsinaista kantta. Eli kuuma purkki täytetään piripintaan kuumaa säilykettä. Painetaan muovikansi päälle. Se on siis sellainen, että keskus menee purkin sisään ja reunat jäävät purkin reunan päälle. Nostetaan hiukan reunaa ja sihautetaan ilma pois, tämän jälkeen kierretään normaali kansi päälle. Näin niistä tulee ilmatiiviitä.Annetaan jäähtyä vaikka pöydällä.

Minä huuhtelen purkin säilöntäainetableteista ja vedestä tehdyllä liuoksella. Tai kuumennan ne uunissa.

Itse vien kyllä tilan puuttessa kellariin, mutta se ei ole kovin kylmä. Kaveri on säilyttänyt samalla tavalla säilöttyjä kurkkuja piemeässä keittiön alakaapissa, missä on ilmastointiventtiili.

• unna03

Kysymys näin, kun en ole koskaan säilönyt kurkkuja ennen. Pitääkö liemi siis olla kuumaa kun kaadan kurkkujen päälle vai antaa jäähtyä ensin ennen kaatamista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      23
      1850
    2. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      53
      1691
    3. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      30
      1423
    4. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      69
      1103
    5. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      50
      1022
    6. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      53
      880
    7. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      49
      861
    8. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      23
      860
    9. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      175
      832
    10. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      21
      760
    Aihe