ranskalaiset kotona

k-nahka

terve mieheen ja naiseen ! ajattelin kokeilla kotitekoisia ranskanperunoita. pata, öljy ja terävä veitsi on jo. mikä perunalaatu soveltuu parhaiten ja pitkäänkö paistetaan 3 min ?? yritin googlettaa ohjeita mutten ainakaan vielä onnistunut. vinkkejä kaivataan kiireesti.

6

5794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SMP68

Huomenia, itse olen tehnyt ranskalaisia kotona kiinteästä perunasta, lajiketta en muista, mutta mitä kiinteämpi sen parempi. Paistoaikaa en mitannut, sitten kun olivat kauniin ruskeita nostin ennen suolausta valumaan liiat öljyt pois. Kertaakaan ei tarvinnut ainootakaan tikku-perunaa heittää pois. Kokeile rohkeasti.

• paisto

Itse tehtyjen ranskalaisten perunoiden onnistumiseksi on perunat keitettävä rasvassa kahteen kertaan. Muuten ei tule kunnollisia rapeita pottuja.

• idea?

Miten pitkään paistetaan ekalla ja tokalla kerralla?
        Eli pitääkö ensin vain esikypsentää, vai käristetäänkö heti valmiiks ja sitten vaan viimeistellään toisella kierroksella.

• rasvassa keitetty yäk!

Laita öljy ja mausteet kulhoon ja pyöritä perunat siellä ja sitten uunipannulle uuniin kypsymään.

• Hedelmäbäti

nuo ole enemmänkin ns. "vanhasen potut" kun ranskalaiset perunat..:)

Itse totesin, ettei kunnollisia ranskalaisia oikein pysty tekemään ilman minimi 3 litran rasvakeitintä. Pienempi öljymäärä jäähtyy niin älyttömän nopeasti jolloin ranskalaiset jää epämiellyttävän löysiksi. Lisäksi termostaatti on iloinen asia, nimimerkillä kerran saanut aikaan kivan roihun kun öljy kattilassa leimahti palamaan...

• vanha kokki
        Hedelmäbäti kirjoitti:

nuo ole enemmänkin ns. "vanhasen potut" kun ranskalaiset perunat..:)

Itse totesin, ettei kunnollisia ranskalaisia oikein pysty tekemään ilman minimi 3 litran rasvakeitintä. Pienempi öljymäärä jäähtyy niin älyttömän nopeasti jolloin ranskalaiset jää epämiellyttävän löysiksi. Lisäksi termostaatti on iloinen asia, nimimerkillä kerran saanut aikaan kivan roihun kun öljy kattilassa leimahti palamaan...

Parhaat ranskikset saat, kun leikkaat suht. kiinteämaltoiset perunat ohuemmiksi kuin kotimaiset ovat yleensä. Leikkaa perunat kylmään veteen ja anna jonkin aikaa liota. Nosta valumaan lävikköön, näin irroitat niistä tärkkelystä. Lämmitä
        öljy 180 asteeseen ja laita perunasuikaleita koriin vähän kerrallaan. Esikeitä niitä, mutta nosta pois öljystä ennen kuin alkavat ruskistumaan. Laita esikeitetyt perunat valumaan. Jos teet paljon, voit pussittaa niitä ja pakastaa. Näin esivalmistellut perunat käytetäänkuten kaupasta ostetut. Parhaat niistä tulee öljykeittimessä 180 asteen lämmössä, kunnes saavat kauniin kullankeltaisen ominaisvärinsä. Ranskanperunan tulee olla rapea vielä annoslautasellakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe