Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

yo-juhlat ilman vieraita

Nimetön

Onko kellään muulla tällaista tilannetta, että
sukulaisella on samaan aikaan yo-juhlat kuin on itsellä, ja tämän sukulaisen luokse menevätkin sitten kaikki potentiaaliset kutsuvieraat?

Omiin juhliini pääsee tulemaan vain oma äitini sekä tätim kun sukulaispoika on kaikkien lellikki ja vielä monen L:n kirjoittaja.
Tulee varmasti ikimuistoiset juhlat, jotka muistetaan aina. Odotin noita juhlia koko lukioajan. Muistan kuinka tädillä oli omat sensaatiomaiset juhlansa. Piste iin päälle on vielä se , että minulla ei ole varaa edes juhlamekkoon, joten vietän tuon iloisen kesäpäivän farkuissa ja t-paidassa.

Olisi lohdullista kuulla myös mahdollisten kohtalotovereiden mietteitä kyseisestä aiheesta.
näitä varmaan sattuu ja tapahtuu monessa perheessä.

115

47137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko varma

      etteivät pistäydy myös teille? Vai onko liian pitkä välimatka käydä kaksissa juhlissa? Meillä päin kyläläisiäkin saapuu aina ylioppilaita ja muita juhlimaan niin ei kukaan joudu pelkkiä sukulaisia katselemaan. Onnittelut valmistumisesta.

      • minänimetön

        eipä juuri ole ketään, jolta mekkoa lainata.
        Ja sukulaispojan juhlat pidetään tosiaan toisella puolella suomea, jonne vieraat matkaavat jo hyvissä ajoin.

        puolisen tuntia sitten peruin tekstiviestillä omat minipippaloni. Joten siitä ei enää ole päänvaivaksi. Näin on kaikkien kannalta parempi. Ei tarvitse uhrata aikaa eikä rahaa.


      • Älä viitsi luovuttaa
        minänimetön kirjoitti:

        eipä juuri ole ketään, jolta mekkoa lainata.
        Ja sukulaispojan juhlat pidetään tosiaan toisella puolella suomea, jonne vieraat matkaavat jo hyvissä ajoin.

        puolisen tuntia sitten peruin tekstiviestillä omat minipippaloni. Joten siitä ei enää ole päänvaivaksi. Näin on kaikkien kannalta parempi. Ei tarvitse uhrata aikaa eikä rahaa.

        Käy nyt vielä läpi kaikki paikkakuntasi kirpparit ym alennustavaratalot. Hienon mekon voi saada pikkurahalla, varsinkin jos sitä osaa vähän tuunata/korjausommella itse.

        Älä viitsi heittäytyä marttyyriksi ja perua juhlia! Siitä ei jää kuin paha mieli sinulle ja niille, jotka olisivat olleet tulossa. Vietä omannäköisesi ja oman kukkarosi mukaiset juhlat ja heitä sukulaispoika mielestäsi. Iloinen juhlamieli kaunistaa paremmin kuin tyyriit vaatteet ja trendikäs vieraslista.


      • HöH
        Älä viitsi luovuttaa kirjoitti:

        Käy nyt vielä läpi kaikki paikkakuntasi kirpparit ym alennustavaratalot. Hienon mekon voi saada pikkurahalla, varsinkin jos sitä osaa vähän tuunata/korjausommella itse.

        Älä viitsi heittäytyä marttyyriksi ja perua juhlia! Siitä ei jää kuin paha mieli sinulle ja niille, jotka olisivat olleet tulossa. Vietä omannäköisesi ja oman kukkarosi mukaiset juhlat ja heitä sukulaispoika mielestäsi. Iloinen juhlamieli kaunistaa paremmin kuin tyyriit vaatteet ja trendikäs vieraslista.

        Ne juhlat voi vallan hyvin pitää vaikka viikkoa myöhemmin, jolloin ei tekosyksi käy toiset samankaltaiset juhlinnat toisaalla...Itse pidin yo-pippaloni viiokn myöhässä, kylläkin siksi että halusin olla toisaalla silloin kun olisi virallinen päivä ollut...


      • oma päätös
        minänimetön kirjoitti:

        eipä juuri ole ketään, jolta mekkoa lainata.
        Ja sukulaispojan juhlat pidetään tosiaan toisella puolella suomea, jonne vieraat matkaavat jo hyvissä ajoin.

        puolisen tuntia sitten peruin tekstiviestillä omat minipippaloni. Joten siitä ei enää ole päänvaivaksi. Näin on kaikkien kannalta parempi. Ei tarvitse uhrata aikaa eikä rahaa.

        Minua on aina jotenkin häirinnyt tämä ihmisten "juhla keskeisyys". Itse tein jo vuosia sitten päätöksen, etten turhia juhlia pidä. Rippijuhlat jäivät väliin ja nyt en halua kutsua ketään juhlistamaan yo lakkiani, sillä usein ihmiset vain tulevat, antavat kortin ja lähtevät kaikki vaivalla leivotut herkut vatsassaan tai taskussaan. Eivät he tule sinne itse juhlakalun takia. Jollakin voi olla toisin, että sukulaiset oikeasti välittävät enemmän valmistuneesta kuin ilmaisesta shampanjasta. Tämä on kuitenkin täysin oma päätös eikä käytännön sanelema pakko.


      • kokemuksesta...
        oma päätös kirjoitti:

        Minua on aina jotenkin häirinnyt tämä ihmisten "juhla keskeisyys". Itse tein jo vuosia sitten päätöksen, etten turhia juhlia pidä. Rippijuhlat jäivät väliin ja nyt en halua kutsua ketään juhlistamaan yo lakkiani, sillä usein ihmiset vain tulevat, antavat kortin ja lähtevät kaikki vaivalla leivotut herkut vatsassaan tai taskussaan. Eivät he tule sinne itse juhlakalun takia. Jollakin voi olla toisin, että sukulaiset oikeasti välittävät enemmän valmistuneesta kuin ilmaisesta shampanjasta. Tämä on kuitenkin täysin oma päätös eikä käytännön sanelema pakko.

        Ärsyttää sellainenkin, että vieraat piipahtavat vain hetkisen ja kertovat kuinka monissa juhlissa jo ovat käyneet ja moniinko vielä täytyy ehtiä!


      • ääsimäisyys
        minänimetön kirjoitti:

        eipä juuri ole ketään, jolta mekkoa lainata.
        Ja sukulaispojan juhlat pidetään tosiaan toisella puolella suomea, jonne vieraat matkaavat jo hyvissä ajoin.

        puolisen tuntia sitten peruin tekstiviestillä omat minipippaloni. Joten siitä ei enää ole päänvaivaksi. Näin on kaikkien kannalta parempi. Ei tarvitse uhrata aikaa eikä rahaa.

        mitä hauskaa niissä yo-pippaloissa on? Itselläni kävi tasan tarkkaan 6sukulaista ja 2 vanhempien tuttavaa ja 3omaa kaveria. Isot oli birskeet, siis ei...Itse myöskin maksoin oman yopukuni ja lakkini, sekä myös noista aineiden kirjoittamisista tulleet maksut.
        Yllättävästi löytyi kuitenkin se 600mummoa siihen pukuun ku tajusin säästää jo hyvissä ajoin ja tiesi että muuten saan olla ilman pukua. Ja tyttärille ku noita mekkoja näkyy henkoissa ja makoissa aika edukkaasti löytyvän niin ihmettelen vaan...ettei ole paria kybää jäänyt säästöön että saisi mekon ostettua...
        Yo-kuvat sentäs taisi mutsi maksaa ettei ne menny omasta pussista, samaten myös nuo bibbaloiden tarjoilut meni mutsin kukkarosta. Ja tämä oli vuonna 94...
        Itse en pippaloista niin piitannut ja ajattelinkin että ketään ei tule(olihan tuo äitimuori mainostanut kaikille sukulaisille että ei siitä pojasta ylioppilasta tule kun ei ikinä lue, tottahan se oli mutta M:n paperit silti tuli...lukemattakin) ja mulle tärkeintä olikin se pippalointi sitten loppuillasta omien kavereiden kanssa. Bileitä tulee ja menee ja nuo yobileet olleet sen kummemmat ja mitäs tuosta. Isommat juhlat on edessä ja enään ei tartte opintotukia säästellä pukua varten;o)


      • Mie vain
        HöH kirjoitti:

        Ne juhlat voi vallan hyvin pitää vaikka viikkoa myöhemmin, jolloin ei tekosyksi käy toiset samankaltaiset juhlinnat toisaalla...Itse pidin yo-pippaloni viiokn myöhässä, kylläkin siksi että halusin olla toisaalla silloin kun olisi virallinen päivä ollut...

        jälkikäteen pidetyissä juhlissa ja täytyy sanoa, että tunnelma oli vähän "väljähtynyt". Juhlakalu ei ollut vaivautunut pukeutumaan juhlan mukaisesti, vaan keikkui jo käytössä nuhraantuneissa arkivaatteissa ja vieraat olivat ykköset päällä. Tuntui vähän siltä kuin juhlittava ei olisi arvostanut vieraitaan, kun ei ollut viitsinyt pukeutua juhlavasti. Tukallekaan hän ei ollut tehnyt mitään, vaan se oli epämääräisenä sotkuna. Enpä enää koskaan mene jälkikäteen pidettyihin juhliin, jos ne ovat tuollaiset. Ruokakin tarjottiin haaleana, mikään ei ole niin ällöttävää, kuin haaleana tarjottu kiusaus.


      • Mie vain
        kokemuksesta... kirjoitti:

        Ärsyttää sellainenkin, että vieraat piipahtavat vain hetkisen ja kertovat kuinka monissa juhlissa jo ovat käyneet ja moniinko vielä täytyy ehtiä!

        Etiketin mukaan ei kyseisiin pippaloihin edes saa jäädä asumaan. Noin tunnin visiitti riittää.


      • HöH kirjoitti:

        Ne juhlat voi vallan hyvin pitää vaikka viikkoa myöhemmin, jolloin ei tekosyksi käy toiset samankaltaiset juhlinnat toisaalla...Itse pidin yo-pippaloni viiokn myöhässä, kylläkin siksi että halusin olla toisaalla silloin kun olisi virallinen päivä ollut...

        Näinkin voit tehdä. Ja Jimm&Jill:stä ainakin saa välillä mekkoja n. 40-50 eurollakin. Ja ihan nättejäkin.


    • muinaisaikojen_yo

      Minulla oli vähän samanlainen tilanne siinä mielessä, että omista yo-juhlistani tuli - odotetusti - pienimuotoinen tilaisuus. Meillä kun on pieni suku, joten osallistujamäärä pyöri (oma perhe mukaan lukien) noin kymmenen hujakoilla. Mutta silloin ainakaan ei tullut mitään "esiintymisjännityksiä" tai huolia, että mistä sitä puolituntemattomien ihmisten kanssa edes puhuu...

      Omassa suvussa ei edes minun lisäkseni ollut muita kirjoittajia sinä vuonna, silti, johtuen tuosta suvun pienestä koosta, tuli pieni juhla.. Ei se minua haitannut ainakaan.. Aviomiehelläni on iso suku ja ovat aika juhlaintoa porukkaa. Hänen yo-juhlansa veivät koko VIIKONLOPUN aikaa ja vieraita oli ollut pitkälti toista sataa. :) Puolisoni oli epävarmana ihmisenä suorastaan kärsinyt tästä.

      Ikävä juttu tuo sinun tilanteesi sikäli, jos suvussa on siis toinenkin kirjoittaja, jonka luo vieraat oikein parveilevat.. :( Voisitkohan tehdä niin, että järjestäisit omat juhlasi esim. sunnuntaina, jos tämä suvun lempijuhlakalu juhlii omansa lauantaina? Tai tehdä tiettäväksi, että kahvitusta saa koko viikonlopun ajan?

      Minusta kannattaa tehdä parhaansa siinä tilanteessa, jossa nyt sattuu olemaan. Anna sinä sen sukulaispojan loistaa "ällillään", mitä jos itse pyrkisit järjestämään erityisen persoonalliset ja lämminhenkiset juhlat? Joskus mietin sellaista, että voisikohan yo-juhlan jotenkin yhdistää esim. mökkikauden avajaisiin? Että juhlittaisiin mökillä, olisi joku kiva kaunis puutarha"katos" ja sen alla sitten tarjoilu.

      Muutenkin.. Olen itse melkoinen sukujuhlien veteraani ja täytyy sanoa, että minä en niinkään muistele niitä tosi isolla budjetilla kokoon pistettyjä, ah niin tavanomaisia juhlia, vaan mieleen jäävät ne vähän erilaisemmat, joissa on esim. juhlittavan ihmisen ystävän itse kirjoittama & lausuma runo ohjelmana.. tai juhlapaikka on erikoisempi, esim. juuri kesämökki. Jäykkää pönötystä me saamme kaikki kyllin tässä elämässä kokea.

      Juhlavaatteet voivat olla kauniit myös luonnon keskellä juhliessa. Tai mitä jos järjestäisit yo-piknikin???? Olisi ainakin erilaista. Voin taata, että ihmiset voisivat siitä syttyä enemmän kuin perinteisestä kahvittelusta neljän seinän sisällä ja "ällien" kyselystä!

      Yritä tehdä itsesi näköinen juhla. Jos sukulaiset päättävät sen jättää väliin - no, omapa on vahinkonsa. ;) Ehkä haluaisitkin kutsua juhlaasi jonkun sellaisen, jonka kanssa sinulla oli kivaa peruskoulun 1. luokalla. Tai sitten kouluaikojen naapureita, opettajia..?

      Sukulaisuus nyt on vain sellainen veren muodostama side. Ainakin minun elämässäni ihan muut suhteet ovat osoittautuneet vankemmiksi.

      Tsemppiä ja ONNEA vuoden -08 ylioppilaalle!

      • muinaisaikojen_yo

        Kuten täällä on jo todettukin, kannattaa EHDOTTOMASTI katsastaa kirpparit! Mieluiten jo nyt. Ihan oikeasti: itse löysin kirpparilta UPEAN juhla-asun mieheni työpaikan pikkujouluun. Kuulin jälkeenpäin sitä mainitun illan upeimmaksi asuksi. Useampi kuin yksi nainen kävi kyselemässä, että mistäs ostit.. ;)

        Tälle asukokonaisuudelle tuli hintaa alle 10 euroa. Enkä mitenkään edes ollut pakotettu kirpparilta ostamaan, sattuipa vain silmääni todella upea, englantilainen asu, jollaista en täällä kotimaassa ole nähnyt. Eli mars kirppareille. :) Mukavat lenkkarit jalkaan vaan, jos kaupungin kaikki kirpparit kiertää - se puuha käy jaloille, mutta kannattaa.

        Älä jätä juhlaa pitämättä, älä siis ainakaan jos HALUAT juhlia! Olet juhlasi ansainnut, nauti siitä.

        Itseäni ei olisi haitannut yo-juhlien muodostuminen vieläkin pienemmiksi kuin sitten olivat.. Jotenkin tuntui tyhmältä jutella ihmisten kanssa, joita viimeksi oli joskus 10 vuotta sitten nähnyt. Esim. kummisetäni ja kummitätini ovat olleet tosi etäisiä koko lapsuuteni ajan, tuntui vähän hölmöltä siinä sitten heidän kanssaan jutskailla, kun ei oltu missään tekemisissä oltu..

        Miehen isossa suvussa on tosiaan aina tehty niin että jos kirjoittajia on samana vuonna useampia, niin juhlat on sijoitettu viikonlopun kahden päivän osalle sillä lailla solidaarisesti.. :) Mutta vaikka tulisi useampi ylppäri samalle päivälle, niin kyllä nämä avioliiton kautta sukulaiseni juhlivat.. :) Vaikka liitävät paikasta toiseen, mutta mentävä on.


    • raggar

      Tärkeintä on se, että SINÄ olet valmistumassa ylioppilaaksi. Ei opiskelua juhlien vuoksi tehdä, vaan sinun itsesi tähden! Koko YO-juhlahpöptys on pelkkää pintalumetta. Ole ylpeä saavutuksestasi, äläkä anna tällaisten pikkujuttujen painaa mieltäsi.

      Hyvää kesää!

    • äipykkä

      Heipat!
      Kuulostaa tosi kurjalta, mutta älä huoli, koita saada sukulaisissa aikaan huonoa omatuntoa, joten ne muistaa sua sitten sitäkin suuremmalla lahjarahalla... Ja toiseksi, näytä niille! Tsemppaa itellesi kunnon opiskelupaikka ja menesty elämässäsi, ja sitten kun olet hyvässä duunissa ja arvostettu, kutsut ne oman lapsesi yo-juhliin, ja teet hienovaraisesti ja tyylikkäästi tiettäväksi, että et ole unohtanut... Siis sillee positiivisella tavalla :). Ohje siis on: älä katkeroidu, vaan tee itsellesi hyvä elämä, sulle kaikki on mahdollista!! Go for it!

    • onnea uudelle yo:lle!

      Älä ole murheellinen - elämäsi varrella tulee taatusti olemaan vielä suurempiakin juhlimisen aiheita kuin yo-lakki. Eikä ne suuret loisteliaat juhlat elämän tarkoitus ole.
      Tee äitisi ja tätisi kanssa vaikka piknik eväskorin ja kuohuviinin kera. Silloin ei tarvitse miettiä pukeutumistakaan - ottakaa valokuvia ja viettäkää ikimuistoinen päivä. Taatusti sellainen jää paremmin mieleen kuin tarkasti mietitty kankea seremonia, jossa juodaan kahvia posliinikupista pikkusormi ojossa ja kaiki vieraat vaan odottavat sopivaa tilaisuutta päästä lähtemään kotiin ja vaihtamaan kankeat juhlavaatteet farkkuihin ja t-paitaan.
      Et varmaan ole ainut, jolle ei suuria juhlia järjestetä. Monilla ei ole sellaisiin edes varaa, koska rahaa tarvitaan arkipäivän elämiseen ja olemiseen.
      Iloitse saavutuksestasi ja ole kuitenkin iloisin mielin.

    • tollaset sukulaiset

      eivät ole mistään kotoisin,jos eivät osaa sinua arvostaa.Menkööt muualle ja olkoot idiootteja.

    • WAALL

      Näytä niille vielä, että olet oman tien kulkija. Pintakoreus ei pitkälle vie.

    • Poison.

      Yksikään sukulainen ei tullut omiin yo-juhliini, eikä kyse edes ollut siitä että samaan aikaan olisi olleet toiset pirskeet, vaan "välimatka" (Pohjois-Suomesta Keski-Suomeen). Samalla paikkakunnalla ei asunut edes kavereita (olin muuttanut abivuotena). No, juhlat pidettiin, joihin tuli paikalle naapureita, ja illemmalla kävin kaupungilla tutun kanssa ja ennen sitä naapurin vastaavissa pirskeissä. Ihan hyvät muistot niistä jäi, vaikka kun kuulin ettei kukaan vaivautuisi niihin tulemaan se aluksi toki sattuikin. Lopulta en moisesta välittänyt, päivä oli kaunis ja olo vapautunut lukion päättymisestä.

      Muista että ne ovat sinun juhlat, ja sinun on juhlittava työurakkasi päättymistä. Mitä väliä sillä on, keitä siellä lopulta on, ainakin äitisi ja tätisi on paikalla - pienetkin juhlat voivat olla kauniit. Heität ne farkut myös hiiteen juhlapäivänäsi, kirppareilta löytää paljon hyvää, sekä netistä ja kavereilta voi kysellä mahdollisia mekkoja, ei sen mikään monen sadan design-luomus täydy olla. Muista myös jatkoa ajatellen, että juhlasi kertovat myös nätisti, ketkä ovat oikeasti läheisiä ja välittävät sinusta, ei suinkaan täydy potea huonoa omaatuntoa jos et jatkossa kutsu "eräitä henkilöitä" juhliisi. ;)

      Onnea valmistumisesta!

    • täälläkin päin

      Itsellä on kyllä sukulaisia jonkin verran tulossa (kai?), mutta minulla on sellainen tilanne että oma ISÄ ei suostu tulemaan..

      Ja tämä vain siitä syystä ettei hän halua nähdä äitini uutta miesystävää, joka on asunut meidän kanssa saman katon alla jo neljä vuotta.

      Oli ja on vieläkin aika loukkaantunut olo...

      • ...............

        Typerää sinulta edes kutsua isääsi teille,jos siellä on toinen mies jo hänen pakallaan.Menisitkös itse????


    • kokemusta on

      Minä vietin juhlattomat yojuhlat viime vuonna omasta tahdostani. Paikalle kutsuin vain äitini, siskoni, enoni ja isovanhempani. Yhteen pöytään mahduttiin syömään mahtava ateria ja mukavaa oli. Ei kaduta. Sukulaiset jaksoivat jopa muistaa lahjalla, vaikka kutsua en lähettänyt. Ei olisi kyllä tarvinnut.

      Oma sukuni on inhottava. Seläntakaa puhuvia täynnä, katsoneet aina meidän perhettä "mustana lampaana". Mielummin sitä juhlii siis hienoa päivää porukalla, joka OIKEASTI arvostaa saavutustasi!!! Tekopyhät ihmiset juhlikoot tekopyhästi jossain muualla.

    • Nings

      -03 kirjotin ylioppilaaksi, ja pistin päälle samat vaatteet kun oli ysiluokan kevätjuhlissa kun yläasteelta pääsin. Siistin sifonkihameen ja topin, siihen pieni laukku ja hartiahuivi. Sultakin varmaan löytyy kaapista jotain mitä oot aikasemmin jossain kevätjuhlissa pitänyt. Ota vähän aurinkoa pihalla ja pistä hiuksiin kiharat foliorullilla tai talouspaperilla tai sipaise nuttura niskaan. Mulla itsellä ei ollut aikaa eikä mielenkiintoa meuhkata vaatteista ja mikäs siinä kun rahaa säästyy. Pienellä budjetilla pärjää ihan hyvin :)

      • Ei kiva

        omiin juhliin tulossa alkoholisti-isä, mielenterveysongelmainen äiti ja muutama sukulainen, jotka on viimeksi nähnyt yli kymmenen vuotta sitten:(


    • ystäviä kylään

      No mitä niistä sukulaisista. Vietä ihana ja hauska pvä äitisi ja sen tätisi kanssa joka tulee, lisäksi kutsut ystäviä tai naapureita.
      Menkään porukalla ulos syömään ja korkkaatte kotona plon kuohuviiniä :)
      Siitä se lähtee, älä ala marttyyriksi, siitä jää vain paha mieli ja kadut sitä sitten joskus myöhemmin.

      Minulla on kokemusta myös tuosta "toiseksi" jäämisestä. Serkkuni on samanikäinen kun minä, joten minun rippijuhliini tai ylioppilasjuhliini ei montaa sukulaista tullut.

      Ja lisäksi illalla varmaankin vietätte luokkanne kanssa yhdessä iltaa, ainakin useimmissa kaupungeissa on uusille ylioppilaille jokin tietty nimikkoravintola tms, jonne kokoonnutaan.

      Mekko-ongelma: käy vaikka noissa halpisliikkeissä, H&M jne, varmasti irtoaa jokin kiva mekko tai tunika 10-15 eurolla.
      Siihen yhdistät jonkin kivan vanhan hameen tai housut. Tai hyödynnät vanhoja vaatteita ja tuunaat niistä uutta. Tässäkään ei kannata olla "marttyyri", aina voi jotain kivaa löytää tai lainata.

      Hauskoja juhlia - pidä ne! Vanha sanontahan on, kun väki vähenee, niin pidot paranee ;))

    • mummuliini

      ...miksi juhlanne ovat samana päivänä???? Ylioppilaslakki ja todistus saadaan lauantaina, mutta voihan toinen juhlia sunnuntaina????? Oma tyttäreni riemuitsi aikanaan siitä, että pääsi käymään ystäviensä juhlilla lauantaina ja hänen juhlilleen sunnuntaina pääsivätkin sitten kaikki ystävät, jotka olivat juhlaansa jo edellisenä päivänä viettäneet. Toki moni juhlii myös molempina päivinä että vieraat ehtivät varmasti käydä. Itse en pidä lauantain yo-juhlista, sillä silloin yleensä juhlittava itse poistuu jo alkuillasta omien kavereidensa keskuuteen baareeihin ja illan loppuvieraat eivät näe koko juhlakalua...... tässä siis yksi ratkaisu pulmaasi. Ja puvun löydät varmasti kirpparilta jos olet ns. normaalikokoinen. Eihän kenellekkään tarvi kertoa sen alkuperää :D Juhlailoa ja Onnea saavutuksestasi!

      • Nickelback

        Näin se kannattaa tehdä.

        Onnea!


    • Paistaapi läpi

      No olisit itse kirjoittanut sen monta "ällää"! niin olisivat tulossa sun tykösi varmaankin! Ettet nyt vain olisi kateellinen! hyi hyi!

      Ja kun kerran tiesit että ylioppilaaksi pääset niin olisit herranen aika alkanut säästämään mekkoa varten rahaa! vai meinasitko että meidän muiden se sulle pitäs kustantaa!

      Ala kuule elämään omaa elämää äläkä ruikuta siellä kateellisena!

      • joo...

        Kirjoita ja säästä,voi olla helpommin sanottu kuin tehty! Elämä ei aina mene niin kuin suunnittelee! Toivon,että sinullekin tulee joskus jotain ongelmia...


      • Poison.

        En tiedä kuinka vinksahtaneesti aloitusviestiä pitää katsoa että siitä saa jotenkin kateellisen kuvan, mutta suomi24:ssä tunnetusti kaikki on mahdollista. Kokeile ensi kerralla vaikka lukea viesti ihan ajatuksen kanssa, ja mieti vaikka hetki ennen kuin klikkaat "lähetä".


    • Äippä

      Heissan!

      Ymmärrän tosi hyvin murheesi, mulle ei ole omakohtaisia lakkiais kokemuksia, mutta tiedän, että meidänkin suvussa voisi tulla vastaavaa eteen...
      Oma tyttäreni kirjoittaa ensi vuonna ja onneksi kukaan muu sukulaisemme(ainakaan minun tietääkseni) ei ole silloin kirjoittamassa, ettei konflikteja pääse syntymään.
      Mutta pienet juhlat hänkin tulee saamaan, koska olen erittäin pienituloinen yh-äiti.
      Muilla sukulaislapsilla on aina TODELLA hulppeita kekkereitä, ihan jo pienemmistäkin asioista.
      Älä peru omia juhliasi! Se on Sinun päiväsi tuli paikalle sitten 1 tai 100 vierasta! Olet puurtanut kovasti oman lakkisi eteen ja ansaitset juhlasi.
      Vein viime vuonna lapseni "ulos" syömään, kun toinen tyttäreni lopetti yläasteen ja pääsi haluamaansa jatko-opintopaikkaan.
      Kyseisenä päivän oli lakkiaispäivä ja samaisessa ruokapaikassa (paikallinen,pieni ja erit. edullinen paikka) oli yo-tytön lakkiasia juhlimassa pieni porukka, johon kuului tytön äiti ja kaksi kaveria sekä ilmeisesti joku sukulaismies (ei ollut isä). Koko porukka oli iloisen oloisia ja ruokailun jälkeen hajaantuivat kukin omille teillee.
      Että kyllä sitä voi hyvin pienestikkin viettää!

      Toivotan Sinulle oikein paljon onnea ja lupaathan edes yrittää nauttia päivästäsi, olet sen ansainnut. Arvosanat eivät ole pääasia, vaan se kova työ joka nyt "palkitan" valkoisella lakilla!

      Olisi kiva tietää, miten ko. päiväsi sujui, sitten kun se on ohi!
      TSEMPPIÄ!!!!

      • koska sukua

        ei juuri ole...isovanhemmat kurkku ja toinen tomaatti....silleen...Annan rahaa että pääsee kavereitten kans illalla...johonkin...ja seur. päivänä.
        Ja tuolle pienituloiselle yh-äidille vinkki: oon tehnyt näin, mullakaan kun ei ole juuri rahaa...Jos käytät käteistä, laita johonkin paikkaan umpipurkki, jossa on reikä...sinne tunget kaikki pikkukolikot mitä ikinä vaihtorahoiksi saat...jokaikinen. Ite laitan 0.50senttisestä alaspäin...joskus menee eurokin.
        Kaupassa valkkaan>tuunko toimeen ilman tätä....tulen...ja laitan sinne purkkiin, olkoon vaikka kaksi euronen...ja kun maksan laskuja nettipaankissa...siirrän jemmatilille aina kaikki loput...siis jos laskut maksaa yht. vaikka 97.00 siirrän tuon 3euroo ja jos vaikka 91.00 niin tuon neljä euroa....sillai sulla on ensi kevääksi mukava summa rahaa....elikkä jos mielesi tekee vaikka suklaalevyä...tunge se raha sinne purkkiin....tarviin tätä ensi keväänä enemmän...
        kokeileppa...


    • Otan osaa

      Meillä on toisinpäin.Meille vanhemmille poika ilmoitti jo ajoissa että olis kivempi jos ette tulisi yo juhliini,ettei teitä tarvitsisi hävetä!Kyllä siinä sydäntä karvasteli.Yritän kuitenkin ajatella positiivisesti että hänen valmistumisensa on pääasia ja pääsy jatko opintoihin.Nämäkin tulevat olemaan aika"ikimuistoiset"juhlat meille.Siinä sitten vieraille selitellään äkillisiä työkiireitä..

      • yksi äiti

        Miten ihmeessä lapsi voi hävetä omia vanhempiaan ja sanoa sen ääneen? Surullista, että ette pääse osallisiksi poikanne valmistumisesta ja juhlista. Toivottavasti hän vielä tulee toisiin ajatuksiin!


      • tyttönen20v.
        yksi äiti kirjoitti:

        Miten ihmeessä lapsi voi hävetä omia vanhempiaan ja sanoa sen ääneen? Surullista, että ette pääse osallisiksi poikanne valmistumisesta ja juhlista. Toivottavasti hän vielä tulee toisiin ajatuksiin!

        pojalla varmaan murrosikä jäänyt päälle :D ehkä se joskus ohi menee..(oma pikkusiskoni wanha ja alkaa pikkuhiljaa pääsemään vanhempien häpeämisestä yli..)

        tai sitten vanhemmat vain ovat niin hirveitä ihmisiä. jos jompikumpi on alkoholisti niin eipä siinä paljoa ihmeteltävää.. en halua nyt vihjailla että olisi, enhän minä heitä tunne!! :D yleisesti vain että joskus käy näinkin..


    • J:n mamma.

      Hei,
      ettekö voi sopia, että teillä on eri aikaan juhlat? Tämä mahdollistaisi, että sukulaiset ja tuttavat kävisivät kummassakin. Näin meillä, poikani juhlat vietetään päivällä ja hänen serkkunsa juhlat illemmalla ja osallistumme myös niihin :) Tämä tietenkin vain jos välimatka ei ole kovin pitkä.

      Onnea Sinulle.

    • Rautaneito85

      Meillä oli serkun kanssa samana päivänä yo-juhlat. Järjestettiin juhlat sitten samassa paikassa, kun suurin osa vieraista ois kumminki ollu samoja. Samalla säästyi vieraat siltä vaivalta, että ois kahdissa juhlissa pitänyt käydä. Juhlat pidettiin miun vanhempien luona ja serkun kodin ovella oli lappu, jossa väärään paikkaan eksyneet vieraat ohjattiin oikeaan paikkaan (toki kutsussa oli maininta juhlapaikasta, mutta kaikki eivät sitä tajunneet).

      Meillä juhlat suju hyvin, eikä kumpikaan varastanut huomiota toiselta. Toisaalta sukumme on melko tiiviisti tekemisissä keskenään, en tiedä teidän tilannettanne. Mutta tämä oli miun ehdotukseni. :)

      • minänimetön

        kyllä itsekin ajattelin yhteisä juhlia, mutta vain todella nopeasti, sillä meillä tämä suku jakaantuu rikkaisiin ja köyhiin. mitä me köyhät olemme sinne tunkemaan omaa mitätöntä panstamme.
        Näillä on vuokrattuna hienot tilat , jossa aikovat vielä yöpyä. Enkä halua todellakaan mennä sinne vertailuun tämän herra L:n kanssa, kun itse olen keskiverto kirjoittaja.

        Tämä ei todellakaan ollut tällainen säälinkerjuuviesti, joten ei kettuilua siitä kiitos. En koe edes olevani "marttyyri", sillä ei ole asiaa jonka puolesta kuolen. Juhlat on peruttu ja sillä siisti. niille kutsuvieraille en edes mainitse siitä, joten en voi saada sääliä. Se ei ole tarkoitus. Oikeastaan en mieti enää koko asiaa.


      • miimi
        minänimetön kirjoitti:

        kyllä itsekin ajattelin yhteisä juhlia, mutta vain todella nopeasti, sillä meillä tämä suku jakaantuu rikkaisiin ja köyhiin. mitä me köyhät olemme sinne tunkemaan omaa mitätöntä panstamme.
        Näillä on vuokrattuna hienot tilat , jossa aikovat vielä yöpyä. Enkä halua todellakaan mennä sinne vertailuun tämän herra L:n kanssa, kun itse olen keskiverto kirjoittaja.

        Tämä ei todellakaan ollut tällainen säälinkerjuuviesti, joten ei kettuilua siitä kiitos. En koe edes olevani "marttyyri", sillä ei ole asiaa jonka puolesta kuolen. Juhlat on peruttu ja sillä siisti. niille kutsuvieraille en edes mainitse siitä, joten en voi saada sääliä. Se ei ole tarkoitus. Oikeastaan en mieti enää koko asiaa.

        Pidä juhlat vaikka viikon kuluttua valmistujaispäivästä - ne pienimuotoisetkin. Eihän varsinaisena päivänä ole pakko juhlia.
        Äläkä mieti suvun neroa pahoilla mielin - jokainen ihminen on erilainen.


      • Primrose
        minänimetön kirjoitti:

        kyllä itsekin ajattelin yhteisä juhlia, mutta vain todella nopeasti, sillä meillä tämä suku jakaantuu rikkaisiin ja köyhiin. mitä me köyhät olemme sinne tunkemaan omaa mitätöntä panstamme.
        Näillä on vuokrattuna hienot tilat , jossa aikovat vielä yöpyä. Enkä halua todellakaan mennä sinne vertailuun tämän herra L:n kanssa, kun itse olen keskiverto kirjoittaja.

        Tämä ei todellakaan ollut tällainen säälinkerjuuviesti, joten ei kettuilua siitä kiitos. En koe edes olevani "marttyyri", sillä ei ole asiaa jonka puolesta kuolen. Juhlat on peruttu ja sillä siisti. niille kutsuvieraille en edes mainitse siitä, joten en voi saada sääliä. Se ei ole tarkoitus. Oikeastaan en mieti enää koko asiaa.

        Oletko minkä kokoinen? Uutta omistajaa vailla on nätti vaaleanpuna-valkoinen nilkkapituinen mekko ohuilla olkaimilla. Oli omissa ylppäreissäni mekkona, mutta jälkeenpäin en ole enää tarvinnut. Siihen liittyy myös vähän ikävänpuoleisia muistoja henkilöstä, jolta sen sain, joten en välitä sitä suuremmin säästääkään. Itse mekossa ei ole vikaa.


      • minänimetön
        Primrose kirjoitti:

        Oletko minkä kokoinen? Uutta omistajaa vailla on nätti vaaleanpuna-valkoinen nilkkapituinen mekko ohuilla olkaimilla. Oli omissa ylppäreissäni mekkona, mutta jälkeenpäin en ole enää tarvinnut. Siihen liittyy myös vähän ikävänpuoleisia muistoja henkilöstä, jolta sen sain, joten en välitä sitä suuremmin säästääkään. Itse mekossa ei ole vikaa.

        XS - kokoa olen, toisinaan käy myös S .riippuu vaatteesta.
        jos koko täsmää niin paljonko pyytäisit leningistäsi?


      • ihmisiä maailmassa enemmän
        Primrose kirjoitti:

        Oletko minkä kokoinen? Uutta omistajaa vailla on nätti vaaleanpuna-valkoinen nilkkapituinen mekko ohuilla olkaimilla. Oli omissa ylppäreissäni mekkona, mutta jälkeenpäin en ole enää tarvinnut. Siihen liittyy myös vähän ikävänpuoleisia muistoja henkilöstä, jolta sen sain, joten en välitä sitä suuremmin säästääkään. Itse mekossa ei ole vikaa.

        Kiitos tytön puolesta. Hienoa, että joku haluaa auttaa aivan pyytettömästi ja on empaattinen.


      • ilman juhliakin!
        minänimetön kirjoitti:

        XS - kokoa olen, toisinaan käy myös S .riippuu vaatteesta.
        jos koko täsmää niin paljonko pyytäisit leningistäsi?

        Toivottavasti saat vastauksen ja puvunkin! Lämmittää mieltä, että on empaattisia ihmisiä olemassa.
        Valmistun itsekin, mutta olen päättänyt että en pidä mitään juhlia, mieheni kanssa ollaan kahdestaan vain, syödään ja skoolataan. Muistan myös sinua ja nostan maljan sinulle, sillä olet sen arvoinen! =)


      • Uniikkiputiikki
        minänimetön kirjoitti:

        XS - kokoa olen, toisinaan käy myös S .riippuu vaatteesta.
        jos koko täsmää niin paljonko pyytäisit leningistäsi?

        Kirjoitin tuonne alemmas jo sinulle, mutta jos huomaat tästä paremmin niin otahan yhteyttä, minä voin mahdollisesti auttaa sinua:

        [email protected]


    • Eppo

      Meilläkin oli viime kesänä suvussa kahdet ylppärit. Tilanne ratkaistiin ihan kätevästi niin, että toinen piti la ja toinen su. Sovussa kun eletään.

    • ymmärrän täysin

      Ymmärrän täysin mistä puhut. Itselläni olisi varaa ostaa se mekko, ja pitää ne juhlat... mutta ketään ei sinne tulisi. Olen useampaan kertaan kertonut äidilleni, että aion tarjota kakkukahvit päättäjäispäivänäni, mutta hän ei korvaansa asialle lotkauta. Miesystävän lasten kuulumiset tuntuvat niin paljon tärkeämmiltä.

      Tuntuu hieman pahalta, kun ammatin saaminen ei minulle ollut kovinkaan helppoa, tein siihen paljon töitä, ja sain mielestäni ihan ok arvosanat. Kesäksi on tiedossa jopa oman alani harjoittelupaikka. Ja tästä kaikesta olen todella ylpeä, MINÄ TEIN SEN! Miksi kukaan ei halua iloita kanssani? Kilpailevia ylppäreitä tai muita valmistujaisia ei ole, joten sekään ei selitä tätä.

      En halua lahjoja, en kukkia, tai kortteja, olisin vain halunnut tarjota kakkukahvit, jos asia olisi ketään kiinnostanut.

      Minun onneni on, että minulla on mies ja kaksi lasta, he ainakin tulevat katsomaan päättäjäisiäni ja nauttivat kakkukahvista kanssani.

      • Äippä kans

        Päiväsihän on täydellinen, kolme rakastavaa ihmistä kanssasi.


    • impotenttibratur

      Ensi vuosi ahdistaa... Minä taas EN haluaisi kutsua meille ketään! Inhoan jos täytyy kutsua joku (sukulainen) kylään, yksikin sukulainen käy jo hermoille. Ja meille niitä vieraita ei tulisi edes montaa, koska läheisiä välejä ei suvun kanssa ole (vaivaannuttavaa, kun niillä vähäisillä vierailla fiilis "missäs kaikki muut ovat?"). Ja lisäksi, en tule millään muotoa olemaan mikään laudaturmagneetti, joten tuntuu pöljältä raahata ketään tänne korpeen.

      tuskaatuskaatuskaa

      • ahdistua

        etukäteen yo-kirjoituksista - sen kerkee tekee kun kirjoitukset on ohi ;)


    • Priimus__

      En aikanaan juhlinut mitenkään YO:ta. Olin ikäluokastani ainoa joka ei juhlinut, vaikka monet pyysivät pitämään juhlat. Ei vain itseä kiinnostanut, mitä järkeä on tehdä jotain vain siksi että niin kuuluu tehdä. Arvosanat olivat ihan ok, stipendejä yms tuli, mutta mikä oikeastaan on ylioppilas?

      Enemmän ilon aihetta oli minun mielestäni siinä että sain opiskelupaikan jota halusin, ja vieläkin tärkeämpää oli kun sain ensimmäisen kesätyöpaikan oman alani yrityksestä. Niitä vain ei tavata juhlia, mikä on sinänsä aika hassua. Niillähän on kuitenkin jatkon kannalta suurempi merkitys ihmisen elämässä.

      Ja kun miettii noita yo-kirjoituksen tuloksia, niin työelämässä kukaan ei ole ollut ensimmäisen kesän jälkeen kiinnostunut hienoista numeroistani vaan työhistoriastani. Katsopa hyvin pärjäävien aikuisten ihmisten taustoja. Vaikkapa Hjallis Harkimo, lukihäiriöinen ja opettajien typeryksenä pitämä kaveri, mutta vanhemmiten näyttänyt kyvyillään pärjäävänsä paremmin kuin varmaan kukaan 7 ällän ylioppilas. Sitäkin puolta kannattaa miettiä.

      Muutenkaan en paljoa perusta juhlista. Minusta ne ovat typeriä riittejä, joista en oikein saa kiksejä. Kyllä ilo pitää repiä arjesta, vaikka siitä että on hieno auringonpaiste tms.

    • sp86

      Eipä hirveästi kiinnostanut "akateemisen yläastejatkon" loputtua hirveästi juhlia. Hirveästi melua tyhjästä. Ei lukiosta edes valmistu ammattiin. Ainut juhlinnan syy oli se, että se paska loppui. Lukemista, lukemista ja lukemista, mutta ei yhtään käytännönläheistä asiaa. Paljon kivempaa oli päästä lukion loputtua ekan kerran töihin. Vaikka työ olikin ihan retardia, niin ei se mitään. Kyllä työ tekee vapaaksi...

    • on pienikin juhla

      ansaitun uurastuksen jälkeen ei kannata iloa pilata vieraidev vähyyden takia.hyvin usein tuollainen yhteen sattuma tulee eteen,mutta onhan vuorokaudessa 24 tuntia jospa suretkin turhaa.pienimmät yo-juhlat missä itse olen ollut ainoana vieraana.ojensin yo:lle 5 pitkää tumman punaista ruusua pienen shekin kera.ja naama loisti juhla kalulla.siis vietä ihana juhla päivä ja heitä vieraille se pulma ratkaistavaksi kumman juhliin tulevat

    • tosiaan kirppikselle

      tai sitten menet sinne farkuissa.minusta onkin aika typerän näköisiä ne yo:puvut.huh huhu.jotain piristystä sinne toisi joku farkku asu.ja nyt ,juhlat pystyyn eihän sen tarvii kaikkien etikettien tapaan mennä.ONNITTELUT SINULLE!

    • ole varma, että sinun vuor...

      Älä jää nyt voihkimaan vaan valmista perheesi kanssa itsellesi juhlat. Sosiaalitoimistosta pyydä rahaa sopivaan mekkoon tai tosiaan lainaa kavereiltasi. Yleensä lakkiaispäivä on yhtä häslinkiä. Mene itse muiden mukaan rinta rottingilla juhlimaan suosikkipoikaa. Vääränlainen ylpeys on vain nieltävä. Minulla oli rippijuhlissani tasan yksi vieras. Muistan tämän aina!!! Nokka pystyyn ja iloitsemaan tästä urakastasi=välietapistasi?. Sukuilaistesi on ymmärrettävä, että sinäkin haluat olla juhlittu. Elämää on lakkiaisten jälkeenkin. Toivon, että kaikenlaisista kouluista valmistuville nuorille perhepiiri järjestäisi kekkereitä ja annettaisiin tunnustusta.

    • oikeesti en ymmärrä

      Mä en oikeesti ymmärrä. Siis asutko jossain yksinäsi jo alaikäisenä, vai miten 'äiti ja täti vaan pääsee kylään'? Luulisi, että lukiolaiset on vielä vanhempien helmoissa ja äitisi ja isäsi on se, joka ne juhlat järjestää.

      Ja ei muka ole rahaa mekkoon, joita saa alle 20 euron uutena ja 2-10e kirppareilta tai huutonetistä?

      olisit voinut vaikka etukäteen säästää 2e/kk niin olisi mekkorahat, tai pyytää äidiltäsi lahjaksi se mekko.

      Sitten sukusi - jos ette pysyt yhteisiä kemuja viettämään, niin mitä siitä.
      Vietä oma juhlasi vaikka sunnuntaina, niin kaikki kaverisi ja muut tutut pääsee käymään.

      Ei rahaa taas kahviin tai yhteen kakuun? No pyydä vieraita nyyttäriperiaatteella kyllä.


      TAAS OIKEESTI UUSAVUTTOMIA!

    • aikoinaan

      ei ollut ketään sukulaisia. Mutta asuin kerrostalossa ja meillä päin oli tapana, että koko talon väki kutsuttiin juhliin. Se oli siis ns. "pakko". No mummoa ja pappaa sitten kyllä riitti. Ja sainhan niiltä pieniä summia rahaa lahjaksi. Mummoilla oli kivaa rupatella yhdesä ja ihmetellä, miten raisusta ei mitenkään kiltistä tytöstä tuli yo!

    • tiiam

      Itsellä oli juhlat samaan aikaan serkun kanssa, luokkakavereita kun oltiin. Ensin käytiin ravintolassa syömässä perheen kesken ja sitten mentiin serkun juhliin. Rippijuhlat piti aikoinaan jakaa samaisen serkun kanssa ja oli sitä sitten vielä isänkin puolelta saman ikäinen serkku niin mentiin vielä sinnekkin. Myöhemmin tuntui siltä kun olisi ollut vaan toisten juhlissa eikä omissa ollenkaan...

    • kokemusta on

      Minun poikani reputti ensimmäisenä keväänä ja lakkiaisia ei tullut. Olin siitä surullinen kun en voinut järjestää juhlia.
      Olen kulkenut monissa keväisissä yo-juhlissa, jossa porukoita menee ja tulee ja huiske vaan käy. Ja tosiaan vieraat kehuvat, että monetko juhlat nämä ovat. Ei määrä vaan laatu. Juhli niiden kanssa, jotka tulevat luoksesi ja sunnuntaina voi jatkaa juhlintaa.
      (Sainkin sitten järjestää syksyllä lakkiaiset pojalleni, se olikin hauskaa, kun kaikki kutsutut vieraat pääsivät ja saivat istua rauhassa, ei ollut kiire toisiin juhliin, kun niitä ei ollut)

    • minävaanehdottelen

      Voisitteko sukulaispojan kanssa pitää juhlanne yhtäaikaa samassa paikassa? Molemmat hommaisi eväät puoliksi. Eikö ole ketään kaveria serkkua tms. jolta voi lainata mekkoa..

      • appariolenminä

        yhteisissä juhlissa voi tulla itselle tukala olo kun alkaa sukulaiskanat vertailemaan arvosanoja. voi olla aika ahdistavaa itselle jos se toinen on usean ällän oppilas ja itse juuri ja juuri eximian arvoinen.


    • shame-no

      ei väliä

    • mapee

      Meillä on sisarusten lapsia samoilla vuosilal joten niin rippu kuin muitakin juhlia on ollut pakko suunnitella ihan yhdessä. Suvun toivomuksesta on jopa eri kuukausille yritetty sijoittaa kolmet riparit samana suvena. Synttäreitäkin on niin, että pahimmillaan sankarit on syntyneet samana päivänä...

      Kaikki onnistuu jos tahtoo.

      Kirjoituksesi on jossain määrin itsesäälin valottama. Mekkoon ei ole rahaa ollenkaan eikä kai matkaankaan, mutta juhliin olisi ollut?

      Ehkä sukulaiset tietää tilanteesi ja siksi eivät tahdo rasittaa talouttasi jne?

      Mene sinne juhliin sinäkin ja nappaa osasi kaikesta huvista ja unohda huonot puolet. Tai vietä juhliasi niiden kanssa, jotka todella ovat tärkeitä ja myös tulevat sinne vaikka millä konstilla. Ehkä ihan oikeasti et kaipaa ihmisiä joille sinä ja juhlasi ei ole tärkeä ja vaivan väärti?

      Kukin juhlii tavallaan ja tahollaan. Toinen jousta aja toinen ei, kukin taas tavallaan...

      Onnea kuitenkin saavutuksestasi!!

    • samaa kokenut

      minulla oli kyllä yo-juhlat, mutta sen jälkeen kaikki valmistumisjuhlat jätettiin huomiottaa. kaikille muille serkuille kerättiin aina rahalahjat ym. huomionosoitukset ja juhlat järkättiin, muttei meidän perheen lapsille.
      Ehdotan yhteisyo-juhlia serkkusi kanssa! Ennätätte sopia sen vielä.

    • äikänope

      Nyt on aika ryhdistäytyä! Ota selvää mihin aikaan ne toiset juhlat ovat ja ilmoita sukulaisille ja ystäville, että toivot heidän ehtivän myös sinun juhliisi, joiden kerrot alkavan pari tuntia myöhemmin!

      Mekkoja saa muuten yllättävän halvalla, jos vain hiukan näkee vaivaa etsimisessä; jos et löydä uutta, osta vanha kirpparilta! Pääasia, että jollakin tavalla valmistaudut suureen juhlaasi.

      Ja jos ei kukaan tule, voit aina mennä vaikka äidin kanssa syömään / lasilliselle - tai sitten menet iloisena sinne toisiin lakkiaisiin, jossa sukulaiset varmasti onnittelevat myös sinua!

    • Maisteri ilman juhlia

      Hei
      Pienellä porukalla voi aina juhlia.
      Minä en itse halunnut yo-juhlia, muut juhlivat.
      Kun valmistuin Maisteriksi, ei juhlia.
      Nyt vanhempana ajattelen, että voisi juhlia
      ...vaikka keväällä klo kuuden valoista-juhlaa.
      Siis tehdä tikusta asiaa ja juhlia.

      Juhlalla tarkoitan sitä, että ystävä tai kaksi on läsnä ja mieli hyvä yhdessäolosta.

    • rapadi87

      mun vanhemmatkaan ei edes soittanut kun minä sain lakin. hajoo saakeli sinne pieni kakru

    • tuttava

      Tuttavani valmistui ammattikoulusta ja olisi halunnut juhlia asiaa, perhe ilmoitti jo etukäteen, ettei valmistuminen ole mikään syy juhlia ja niin ei juhlia suostuttu kustantamaan. Meitä muita valmistuneita on varmaan paljon, joille ei tule juhlia.

    • kevättuuli

      Hei!
      jos ei ole varaa kolttuun niin miten sitten niihin juhliin..mutta eikös ne voi järjestää joko samana päivänä myöhempään tai vasta sunnuntaina
      pieni muotoisena!
      itselleni tulee ehkä 3 kutsua!!!!!! Onneksi ovat kyllä samalla paikkakunnalla!
      mutta zemppiä ja onnea!

    • Tsemppis

      ... ja ota käytäntöön suunnitelma B. Pidä juhlat seuraavana päivänä, niin vieraat pääsevät sinunkin juhliisi. Ja mistä edes tiedät että jättäisivät juhlasi väliin? Paitsi jos molemmat juhlat on kaukana toisistaan. Lainaa mekko tai kierrä kirpparit.

      Ruikutus seis lopeta itsesi vertaaminen muihin. Sinä olet sinä ja kelpaat kyllä. Ole ylpeä saavutuksestasi ja ala suunnittelemaan oman näköisiäsi juhlia.

      Niin, ja onneksi olkoon :)

    • eihajuakaan

      Harmittaa sinun puolestasi. Olisiko mahdollista pitää yo-juhlat yhdessa sukulaispoikasi kanssa?
      Onko sulle ehkä kavereita jolta voisit lainata mekon juhliasi varten? Jos sulla on sellainen kaveri joka käyttää mekkoja?
      Todella harmi jos joudut viettää tärkeän päivän näin, uskon että olosi ei tällä hetkellä ole juuri hyvä, mutta ehkä tilannetta pystyy parantamaan?

    • äiti x4

      Kuulehan , ei sukulaiset tee sinun juhlistasi juhlia vaan ystävät, vanhempien ystävät, kummit, ja sinun omat ystävät
      Ei juhlia tarvi sukulaisia ajatellen järjestää vaan niitä muita ihmisiä varten jotka varmaan sinun juhliisi tulevat
      Minun poikani aikoinaan kirjoitti ylioppilaaksi tuolla 900km päässä, josta hän sitten jälkeen päin matkusti tänne kotiinsa juhlimaan yo;ksi pääsyä
      Ja meidän juhlissa ei ollut kyllä kuin kaksi sukulaista mutta sitäkin enemmän ystäviä ja naapureita
      Ja juhlat oli mukavat ilman sukulaisia
      Eli nyt tyttö hommaat vaan edullisen mekon jostain, ei sen tarvi kallis olla vaan ihan muuta kun farkut ja nauti juhlapäivästäsi täysin siemauksin
      Anna äidillesi mahdollisuus juhlia oman lapsen yo juhlia, ja juhli sinäkin omaa suurta saavutustasi ilman surkuttelua noita sukulaisista jotka eivät osallistu juhliisi
      Juhlista voi tulla paljon mukavammat kun siellä ei olekaan noita tekopyhiä sukulaisia joille on tärkeämpää mennä sukulaispojan juhliin
      Ajattele kuinka mukavaa on juhlia ilman noita tekopyhiä sukulaisia ja yrittää keskustella heidän kanssaan.Joutuvat ne myös sinua muistamaan kortilla ja rahalla mutta säästyt siltä ettei tarvi aikaa viettää heidän kanssaan
      Eli juhlat pystyyn vaikket isoja juhlia haluakaan pitää mutta tulet huomaamaan että sinne tulee vieraita joita et osaa edes odottaa:=))

    • ugly girl

      ei sitten ole käynyt mielessänne että voisitte pitää pippalot eri aikaan mutta samana päivänä jos vieraat kävis eka sun luona ja sit sinne lellikin luo..tuli vaan mieleen,ja mekon kyllä löydät jos vaan etit..varmasti isäs tms voi sulle siihen rahaa hiukan antaakkin=)

    • pippeli

      aika yliarvostettu juhla. Ite pääsin yo:ksi 7 vuotta sitten enkä pitänyt sitä mitenkään erikoisena. Enkä pidä nytkään!!
      Turha titteli koska joudut kuitenkin menemään pääsykokeisiin vaikka kuinka monta vitun ällää sulla onkaan.

      T: kohta tippainssi

    • peruivatko tulonsa

      Älä ota tavaksi marttyyrin asennetta.
      Kaikki juhlat tulevat kalliiksi, koko lukio on sairaan kallis kolme-nelivuotinen, ei se sitten enää yhdestä juhlamekosta voi olla kiinni. Köyhä ihminen on maailman kekseliäin, eikä yleensä takerru pikkuseikkoihin, eikä varsinkaan valita. Veikkaan kirjoitustasi provoksi.
      Laske paljonko lukio tuli kokonaisuudessa maksamaan. Jos olet suoriutunut lakkiin asti, älä nyt ala nyhvelöimään sukusi takia, kun ette taida muutenkaan olla läheisiä.

      Yhä useammat pitävät kaikki ns. sukujuhlat pienimuotoisina nykyisin, tyyliin: oma perhe, isovanhemmat, kummit, ystävät. Lahjariippuvaiset järjestävät valtavia juhlia, kutsuvat naapureita myöten kaikki mahdolliset.

    • ONNEA YLIOPPILAALLE

      Hei!

      Tuli tässä mieleen kun joku ehdotti, että omat juhlasi olisivat paria tuntia myöhemmin, mutta eihän se käy.

      Pidä juhlat eri päivänä tai kysy sukulaiseltasi, että voisitteko pitää juhlat yhdessä. Kun ripeästi toimit, vielä sukulaisetkin ehtivät varautua!

    • ikävältä tuntuu...

      Itse menin naimisiin pari kesää sitten, vieraita oli häissä reilu 120, joista minun ystäviäni tai kavereitani pyöreä nolla, sukulaisia oli muutama. Vähän tuntui paskalta ja hävettikin, kai ne sulhasen ystävät, tutut ja muut vähän ihmetteli, että eikö mulla ystäviä ole... kutsuin kyllä lapsuudenystäviä ja niitä nykyisiäkin, mutta kaikilla oli muuta tai välimatka (350km noin) liian pitkä. Majoituksetkin olisin heille hommannut ja kyytejä, mutta kun ei niin ei.

      Eniten vittuunnuin eräälle kaverille, joka joka viikonloppu pörrää baareissa kännäämässä, mutta jolla ei ollut varaa tulla häihin.

      Samoin minulla ei ollut polttareita. Ei ketään kiinnostanut sellaisia järjestää.

    • Itse en juhli kyllä yo juhlia, mutta valmistun lauantaina, ja juhliini ei tule kuin muutama sukulainen. Jopa oma isäni jättää tulematta juhliini koska pitää työtään tärkeämpänä kuin tyttärensä valmistujaisia :/

      • Valmistujaiset

        Nimimerkki tuttava sen sanoi: moni valmistuu ammattiin, ja sitä ei juhlita ollenkaan. Päätä juhlia sitten oikein kunnolla, kun valmistut, ota silloin takaisin kaikki se, mitä nyt jäät paitsi. Tällainen yo-ihmisten paijjaaminen saisi loppua. Akateemisuutta yliarvostetaan. Eräs proffa sanoi kerran, että ei pidä unohtaa, että marjojen poimiminenkin vaatii aivotoimintaa. (Aasialaiset kohta poimivat marjamme ja jalostavat niiden hienot ainesosat lääkeruuaksi, joita rahtaavat tänne takaisin meidän ostettavaksemme.)


    • Sara

      Mulla on kans periaatteessa sama tilanne. Onneks sentään omistan juhlamekon,mutta sukulaisia ei oo tulossa,kun heillä on samaan aikaan toisella puolella Suomea juhlia. todella loukkaavaa,mutta ajattelin,että ei sitte. pidän juhlat kavereiden kesken...

    • Åpo j.

      itselle ei vanhemmat halunneet järkätä juhlia joten otin ja menin SILTI bailaamaan.Kirpparilta varmaan löydät jotain juhlavaa päälle ja pidä niin hauskaa että muita kaduttaa.Kiittele sukulaisia muistamisestasi vaikket mitään saisikaan ja ei ne ällät ole mikään ehdoton tae menestymisestä.Voit kai korottaa arvosanojasi vielä jos harmitaa.

    • mimmeli5

      Jos toinen pitää lauantaina niin pidä itse juhlat sitten vasta sunnuntaina!! Kuka sen määrää että on juuri pidettävä tuolloin kyseisenä lauantaina??

    • Riina_79.

      Nyt juhla ja ylioppilaaksi tulo varmasti tuntuu erittäin tärkeältä. Kun vuosia kuluu, osaa asiaa suhteuttaa. Ylioppilaaksi pääsee nykyään lähes kaikki, jotka haluavat. Paljon vaikeampaa on saada opiskelu paikka ja lopulta ammatti. Itse pidin valmistumista yliopistosta paljon suurempana saavutuksena kuin ylioppilaaksi pääsyä.

      Koita juhlia sen minkä pystyt perhepiirissä tai ystävien kanssa. Kyllä varmasti joku mekko löytyy kirpparilta ja juhlien onnistuminen on enemmän asenteesta kiinni. Tai sitten et juhli ja ymmärrät ylioppilas turhuuden. Moni ammattiin valmistunut jää vähemmälle huomiolle ja taatusti porukka menee useammin ylioppilasjuhliin kuin valmistujaisiin.

    • mie98865

      Itelle tilanne se et saan lakin vasta joulukuus, mutta tiiän jo nyt et ei oo paljoo sukulaisii tulossa... KAikki asuu toisela puolella Suomee ja helpommalla pääsis jos menisin ite sinne. JA äitiä ei pahemmin kiinnosta hyysätä sukua ku suku on mitä on...

    • jebalus

      Isoveljeni piti juhlat sunnuntaina, kun lauantaina oli huono päivä pitkien välimatkojen takia yms. Onnistuneet juhlat olivat, eikä tullut päällekkäisyyksiä. Itsekin olisin järkännyt juhlani sunnuntaiksi jos serkkuni olisi päässyt samana vuonna, mutta valitettavasti hänellä jäi lakki saamatta.

    • Kohtalonkamusi

      Minullakin aikoinaan kävi täysin sama juttu, ei ollut yo-juhlissani melkeinpä ollenkaan vieraita.
      Oli vain isäni, äiti ei ole ollut aikoihin paikalla ilotilaisuuksissamme, sillä hän ei enää välitä meistä, niin ja sitten oli toki kaksi siskoani ja isovanhemmista mummi ja ukki siellä. Ei ollut muita, sillä minullakin kävi niin, että sukulaisella oli samaan aikaan ja sinnehän ne kaikki muut menikin. Huoh. Ja mekkokin oli likinäköisen mummini ompelema rääsy. Katkerasti sanottu, mutta niin se oli.
      Tämä on täysin tositarina, ja ymmärrän todellakin, miltä sinusta tuntuu.
      Toivottavasti sinua piristää tämä, sillä sinun juttusi piristi myös minua. Luulin, ettei kenellekään ole käynyt näin iki kuuna päivänä.
      Kaikki menee hyvin, usko pois. (:

    • Saijukki

      ...että tilanne on tuollainen. Itse en valmistu enkä ole valmistunut yo:ksi, mutta kokemusta on valmistujaisista. Surullista se on jos ei vieraat pääse tai tässä tapaksessa edes halua tulla juhliisi. Mutta ajattele siitäkin huolimatta positiivisesti. Ei ole ainakaan arvostelevia vieraita/sukulaisia ja juhlista varmasti tulee juuri sinun näköisesi vaikka vieraita ei olisi paikalla lainkaan. Vaate puolikin varmasti järjestyy ennen juhlia. Voisithan pyytää vaikka etukäteislahjaksi mekkoa. Tsemppia juhlapäivääsi ja onnea valmistumisesi johdosta!!!

    • 0xvieraita

      HEI!
      minulla on vähän sama tilanne, ei vieraita.
      En tunne melkeistään ketään sukulaisiani, omiin juhliini olisi tulossa varmaan vain vanhempani ja 3 serkkua ja heidän vanhempansa ja yksi kaverini vanhempiensa kanssa, koska he ovat perhetuttuja. Mutta en kehtaa kutsua ketään muita kavereitani koska heillä on satoja vieraita, ja minulla on vaivaiset 10, eräs ystävänikin selitti että he tarvitsevat pitopalvelun apua, koska heille tulee niin paljon vieraita, itselleni tulee sellainen olo että en tuntisi ketään, häpeän sitä että en tunne sukulaisiani ja olen hiukan vihainen että- vanhempani ovat tehneet sillä lailla.

    • neuvo

      moi, ei ole helppo tilanne.

      Mutta miksi et aikatauluta juhlia - muutama tunti myöhemmin tai muutama tunti aikaisemmin?

      Perheet viettää eri aikaan juhlia - esimerkkinä parin vuoden takaa, kun juhlia oli klo kahdesta klo kahdeksaan. Vieraathan ovat vain pari tuntia kerrallaan yhdessä paikassa.

      Onneks olkoon sulle.

      tv lukija

    • ib-ylioppilas-08

      No jos kerran tiedät, etteivät sukulaisesi ole juhlissasi tulossa poikkeamaan, nii kannattaa kutsua kaikki kaverit, joilla ei ole lakkiaisia ja juhlia juhliasi ystävien ja miksei vaikka naapureidenkin kesken. :) ainakin näitä ihmisiä luulisi kiinnostavan sinun elämäsi ja miten olet pärjännyt. Omat rippijuhlat menivät samallalailla, kun serkkupoika sattui samalle leirille kuin mie ja kaikki sukulaiset menivät hänen luokseen. Rahaa ei pienistä juhlista välttämättä tule niin paljon kuin suurista, mutta eihän se ole tärkein vaan lämmin tunnelma ja mukavat juhlat.

      Ei ne juhlat yhteen mekkoon kaadu, mutta kirppareille suosittelen suuntaamaan, ainakin punaisen ristin kontti-kirppareilta löytyy jopa melko uusia ja vähän käytettyjä hienoja mekkoja/hameita, jotka sopivat juhliin. Itsekään en aio mihinkään monen sadan euron mekkoon pukeutua, kun syksyllä lakin päähäni saan. Ei se vaate kantajastaan tee kaunista vaan kantaja vaatteestaan. ;)

    • Uniikkiputiikki

      Otapa yhteyttä minuun niin katsotaan voinko auttaa sinua:

      [email protected]

      Terveisin,
      Päivi/Uniikkiputiikki

    • juulia83

      Valmistuin muutamia vuosia sitten aamattikoulusta, eipä minunkaan juhliini ketää tullut.. oikeastaan oma valintani! (koska kaikki olivat menossa serkkuni juhliin) setä kävi kahvilla, otti minut autonsa kyytiin ja siitä sitten serkun YO-juhliin! Otin kaiken ilon irti serkkuni juhlista, joissa puolet sukulaisistani eivät edes tienneet minun valmistumisesta, kunnes serkkuni äiti eli minun kummitätini yhtäkkiä toi minulle kortin ja rahaa ja halasi ja onnitteli, oli siinä sitten tosi hyvä fiilis kun kaikki loput sukulaiset perässä, jotka eivät edes tienneet että olen valmistunut!
      Oli oikein kivat ja onnistuneet kekkerit =) eikä tarvinnut itse höösätä juhlia, sinne vain serkkupojan juhliin kuokkimaan, varmasti ne jotka sua siellä arvostaa niin muistavat myös sinua siinä samalla ;)

      • unohtuvat

        Minä toivoisin, että ammattiin valmistuvia muistettaisiin paremmin, kuin nykyisin. Valmistujaispäiväkin on siirretty perjantaille, jolloin useimmat ihmiset ovat töissä, eivätkä pääse osallisiksi valmistujaisista. Mitä tämä kertoo arvostuksesta? Kuitenkin ammattiin valmistuminen on suuri etappi elämässä. Ja työn tekijöitä tarvitaan aina.

        Minun veljelleni pidettiin yhtä hienot juhlat valmistumisen kunniaksi, kuin itse sain ylioppilaaksi pääsyn kunniaksi. Veljeni valmistui erittäin hyvin arvosanoin, ja on siitä lähtien nauttinut sukunsa arvostuksesta. Luulen, että suuri syy tähän oli se, että äiti arvosti niin paljon, että antoin kunnian valmistumisesta pojalleen ja antoi sen näkyä! Kun valmistutaan, tai saavutetaan jotakin, niin juhlitaan! Annetaan sen näkyä ja kuulua! Muuten sitä ei kukaan kuule eikä näe, eikä saa siitä tietääkään. Ja alkuperäiselle kirjoittajalle: jos saat hankittua mekon ja järjestettyä juhlat, vaikka pienetkin, niin juhli, sillä se päivä eletään vain kerran!

        Onnea ammatillisista oppilaitoksista sekä lukiosta
        valmistuville!


      • Nostetta on..
        unohtuvat kirjoitti:

        Minä toivoisin, että ammattiin valmistuvia muistettaisiin paremmin, kuin nykyisin. Valmistujaispäiväkin on siirretty perjantaille, jolloin useimmat ihmiset ovat töissä, eivätkä pääse osallisiksi valmistujaisista. Mitä tämä kertoo arvostuksesta? Kuitenkin ammattiin valmistuminen on suuri etappi elämässä. Ja työn tekijöitä tarvitaan aina.

        Minun veljelleni pidettiin yhtä hienot juhlat valmistumisen kunniaksi, kuin itse sain ylioppilaaksi pääsyn kunniaksi. Veljeni valmistui erittäin hyvin arvosanoin, ja on siitä lähtien nauttinut sukunsa arvostuksesta. Luulen, että suuri syy tähän oli se, että äiti arvosti niin paljon, että antoin kunnian valmistumisesta pojalleen ja antoi sen näkyä! Kun valmistutaan, tai saavutetaan jotakin, niin juhlitaan! Annetaan sen näkyä ja kuulua! Muuten sitä ei kukaan kuule eikä näe, eikä saa siitä tietääkään. Ja alkuperäiselle kirjoittajalle: jos saat hankittua mekon ja järjestettyä juhlat, vaikka pienetkin, niin juhli, sillä se päivä eletään vain kerran!

        Onnea ammatillisista oppilaitoksista sekä lukiosta
        valmistuville!

        Nykyisinhän ammattikoulut ovat tosi haluttuja opiskelupaikkoja. Itse kävin aikoinani, kauan sitten, lukion. Valmistuin ja sain lakkini. Opiskelin myöhemmin yliopistossa ja se oli kivaa - olisipa vain töitä.

        Jos NYT saisin päättää, niin en olisi mennyt lukioon ollenkaan. Sen olisi voinut käydä myöhemmin vaikka iltakouluna. Minusta ammattiin opiskeleminen kannattaisi tuossa nuoressa elämänvaiheessa todella hyvin. Olisi sitten edes mahdollisuus töihin. Opiskellahan voi aina työn ohessa.

        Onnea silti kaikille ylioppilaille, onhan tässä sellainen elämän virstanpylväs nyt saavutettu. Sama koskee ammattiin valmistuneita. Onneksi sellainen vastakkainasettelu yo-ammattikoulu alkaa olla jo historiaa. :) Jo siksikin, kun moni suorittaa nykyisin MOLEMMAT, eli valmistuu sekä ammattiin että valkolakiksi samaan syssyyn.

        Muistakaa ihmiset ylioppilaita ja ammattiin valmistuneita. On surullista, jos nuorta ihmistä ei vaivaudu kukaan muistamaan. Valmistujien vanhemmat: järjestäkää mieluummin vastaanotto-tyylisiä juhlia, joissa vieraiden ei odoteta viipyvän monta tuntia. Näin vieraatkin voisivat halutessaan samana päivänä muistaa useampaa valmistujaa. Ettei sitten olisi näitä surullisia tarinoita olemattomista juhlista. Eli kahvitarjoilu, jotain suolapalaa (valmiita voileipiä tai voileipäkakku, pasteijoita) ja makeaa ja ilmoitus, että meillä on pannu kuumana esim. kello 14-18 välisenä aikana.

        Vieraiden kannalta ovat ongelmallisia nämä juhlat, joissa on oikein ruokatarjoilu ja oikein hämäläiseen malliin odotetaan vieraiden istuvan täyden työpäivän ajan vieraisilla. Silloin juuri moni joutuu sellaisiin vaikeisiin valintatilanteisiin, kun ei VOI näin ollen osallistua kuin yhteen juhlaan. Ja kuitenkin halu muistaa muitakin nuoria on suuri.


      • Lakillinen amis
        unohtuvat kirjoitti:

        Minä toivoisin, että ammattiin valmistuvia muistettaisiin paremmin, kuin nykyisin. Valmistujaispäiväkin on siirretty perjantaille, jolloin useimmat ihmiset ovat töissä, eivätkä pääse osallisiksi valmistujaisista. Mitä tämä kertoo arvostuksesta? Kuitenkin ammattiin valmistuminen on suuri etappi elämässä. Ja työn tekijöitä tarvitaan aina.

        Minun veljelleni pidettiin yhtä hienot juhlat valmistumisen kunniaksi, kuin itse sain ylioppilaaksi pääsyn kunniaksi. Veljeni valmistui erittäin hyvin arvosanoin, ja on siitä lähtien nauttinut sukunsa arvostuksesta. Luulen, että suuri syy tähän oli se, että äiti arvosti niin paljon, että antoin kunnian valmistumisesta pojalleen ja antoi sen näkyä! Kun valmistutaan, tai saavutetaan jotakin, niin juhlitaan! Annetaan sen näkyä ja kuulua! Muuten sitä ei kukaan kuule eikä näe, eikä saa siitä tietääkään. Ja alkuperäiselle kirjoittajalle: jos saat hankittua mekon ja järjestettyä juhlat, vaikka pienetkin, niin juhli, sillä se päivä eletään vain kerran!

        Onnea ammatillisista oppilaitoksista sekä lukiosta
        valmistuville!

        Sanopas muuta miks valmistujaiset on syysätty perjantaille.. Itseä se hiukan harmitti. Meillä oli silti hieno juhla koululla, tupsulakit pistimme päähän ja silleen. Juhlin sitten lauantaina, kun pe ei olisi sopinut. Kai se siksi järjestetää pe ettei mene lakkiaiset ja valmistujaiset samalle reviirille :P Kun poikaystäväni valmistui, hänen äiti sano suoraan ettei valmistuneille pidetä suuria juhlia... Se on yo tapa. Noh sitte oli viime kesänä tän siskon yot niin kylläpä oli erilailla satsattu niihinkin. Paljon meitä valmistujaisia viettäviä kunnioitetaanki :D


      • amis_..
        unohtuvat kirjoitti:

        Minä toivoisin, että ammattiin valmistuvia muistettaisiin paremmin, kuin nykyisin. Valmistujaispäiväkin on siirretty perjantaille, jolloin useimmat ihmiset ovat töissä, eivätkä pääse osallisiksi valmistujaisista. Mitä tämä kertoo arvostuksesta? Kuitenkin ammattiin valmistuminen on suuri etappi elämässä. Ja työn tekijöitä tarvitaan aina.

        Minun veljelleni pidettiin yhtä hienot juhlat valmistumisen kunniaksi, kuin itse sain ylioppilaaksi pääsyn kunniaksi. Veljeni valmistui erittäin hyvin arvosanoin, ja on siitä lähtien nauttinut sukunsa arvostuksesta. Luulen, että suuri syy tähän oli se, että äiti arvosti niin paljon, että antoin kunnian valmistumisesta pojalleen ja antoi sen näkyä! Kun valmistutaan, tai saavutetaan jotakin, niin juhlitaan! Annetaan sen näkyä ja kuulua! Muuten sitä ei kukaan kuule eikä näe, eikä saa siitä tietääkään. Ja alkuperäiselle kirjoittajalle: jos saat hankittua mekon ja järjestettyä juhlat, vaikka pienetkin, niin juhli, sillä se päivä eletään vain kerran!

        Onnea ammatillisista oppilaitoksista sekä lukiosta
        valmistuville!

        Noin kymmenen vuotta sitten valmistuin ammattiin ja toivoin pidettävän juhlat, mutta äitini ei halunnut järjestää, koska ei muka ollut tapana muille kuin ylioppilaille. Vieläkin harmittaa, sillä olin silloin itse ylpeä saavutuksestani.

        Onneksi sentään myöhemmin valmistuessani insinööriksi sukulaiset tulivat juhlimaan, vaikkakin itse nekin piti kuitenkin järjestää.


      • kirjoittamani
        Nostetta on.. kirjoitti:

        Nykyisinhän ammattikoulut ovat tosi haluttuja opiskelupaikkoja. Itse kävin aikoinani, kauan sitten, lukion. Valmistuin ja sain lakkini. Opiskelin myöhemmin yliopistossa ja se oli kivaa - olisipa vain töitä.

        Jos NYT saisin päättää, niin en olisi mennyt lukioon ollenkaan. Sen olisi voinut käydä myöhemmin vaikka iltakouluna. Minusta ammattiin opiskeleminen kannattaisi tuossa nuoressa elämänvaiheessa todella hyvin. Olisi sitten edes mahdollisuus töihin. Opiskellahan voi aina työn ohessa.

        Onnea silti kaikille ylioppilaille, onhan tässä sellainen elämän virstanpylväs nyt saavutettu. Sama koskee ammattiin valmistuneita. Onneksi sellainen vastakkainasettelu yo-ammattikoulu alkaa olla jo historiaa. :) Jo siksikin, kun moni suorittaa nykyisin MOLEMMAT, eli valmistuu sekä ammattiin että valkolakiksi samaan syssyyn.

        Muistakaa ihmiset ylioppilaita ja ammattiin valmistuneita. On surullista, jos nuorta ihmistä ei vaivaudu kukaan muistamaan. Valmistujien vanhemmat: järjestäkää mieluummin vastaanotto-tyylisiä juhlia, joissa vieraiden ei odoteta viipyvän monta tuntia. Näin vieraatkin voisivat halutessaan samana päivänä muistaa useampaa valmistujaa. Ettei sitten olisi näitä surullisia tarinoita olemattomista juhlista. Eli kahvitarjoilu, jotain suolapalaa (valmiita voileipiä tai voileipäkakku, pasteijoita) ja makeaa ja ilmoitus, että meillä on pannu kuumana esim. kello 14-18 välisenä aikana.

        Vieraiden kannalta ovat ongelmallisia nämä juhlat, joissa on oikein ruokatarjoilu ja oikein hämäläiseen malliin odotetaan vieraiden istuvan täyden työpäivän ajan vieraisilla. Silloin juuri moni joutuu sellaisiin vaikeisiin valintatilanteisiin, kun ei VOI näin ollen osallistua kuin yhteen juhlaan. Ja kuitenkin halu muistaa muitakin nuoria on suuri.

        Mutta ei 80-luvun alussa tullut kuulonkaan, kun keskiarvo oli vajaa 9, että olisi mennyt amikseen tms. Lukiossa minulla arvosanat romahtivat, kun siellä olisi pitänyt jo lukeakin, matikkaa lukuunottamatta, mutta senkin kirjoituksissa onnistuin möhlimään. Oikea ratkaisu olisi ollut mennä kauppiksen laskentalinjalle, silloin olisin päässyt takuulla laskenta-alalle töihin. Kävin sitten ynnämuutakouluja, mihin pääsin, useammankin ja vähän aikaa oli vakityö ennen lamaa, mutta enimmäkseen pätkiä. Pilasin urani lähtemällä lukioon, kun en ole lukijatyyppiä.

        Nytpä sitten tässä nelikymppisenä opetellaan uutta ammattia amk:ssa. En kyllä aio tätä juhlia muuten kuin perheen kanssa, lapsi valmistuu samaan aikaan amiksesta kuin minäkin. Lapseni lähti amikseen, vaikka onkin kielissä ja matikassa hyvä, ja se on ehdottomasti oikea ratkaisu. Hän on luokkansa paras, ammattiaineista ei ainuttakaan vitosta huonompaa ja opettajienkin mukaan alallaan erittäin lahjakas, sekä teoriassa että käytännössä. Jos haluaa, lukion käy milloin vaan ja amiksen jälkeenkin on jatkot täysin auki, jos hän niin haluaa.

        Ylppärit olivat painajainen. Huonot paperit, kun paljon parempia odotettiin ja paljon vieraita, sillä isäni oli tunnettu yrittäjä ja tekijä. Sukulaisia meillä ei käynyt välimatkojen takia paljoa, eikä olekaan paljoa, mutta muita vieraita kymmeniä. En edes tuntenut kaikkia, he eivät olleet minun vieraitani, vaan suurin osa vanhempieni vieraita.

        Alkuperäinen, tee näköisesti juhlat niillä resursseilla mitä on. Parempi se on että vierailla on sydän paikallaan. Mieluummin vähän ja laatua kuin paljon ja sekundaa. Ota voimaa, näytä vielä sukulaisillesi, että sinä pystyt!

        Pikkuhiljaa alkaa se lukion yliarvostus kadota, se kun on nykyään kaikkien saavutettavissa ja millon tahansa. Eron näkeekin siinä, itse olen ensimmäisiä peruskoulusukupolvia, joilla tämä mahdollisuus on ollut. Mutta muutaman vuoden minua vanhemmat pitävät vielä lukioita ihmeellisempänä kuin se on, ne jotka eivät ole itse siihen päässeet aikaan jolloin myös raha vaikutti.


      • kuka tahansa...
        kirjoittamani kirjoitti:

        Mutta ei 80-luvun alussa tullut kuulonkaan, kun keskiarvo oli vajaa 9, että olisi mennyt amikseen tms. Lukiossa minulla arvosanat romahtivat, kun siellä olisi pitänyt jo lukeakin, matikkaa lukuunottamatta, mutta senkin kirjoituksissa onnistuin möhlimään. Oikea ratkaisu olisi ollut mennä kauppiksen laskentalinjalle, silloin olisin päässyt takuulla laskenta-alalle töihin. Kävin sitten ynnämuutakouluja, mihin pääsin, useammankin ja vähän aikaa oli vakityö ennen lamaa, mutta enimmäkseen pätkiä. Pilasin urani lähtemällä lukioon, kun en ole lukijatyyppiä.

        Nytpä sitten tässä nelikymppisenä opetellaan uutta ammattia amk:ssa. En kyllä aio tätä juhlia muuten kuin perheen kanssa, lapsi valmistuu samaan aikaan amiksesta kuin minäkin. Lapseni lähti amikseen, vaikka onkin kielissä ja matikassa hyvä, ja se on ehdottomasti oikea ratkaisu. Hän on luokkansa paras, ammattiaineista ei ainuttakaan vitosta huonompaa ja opettajienkin mukaan alallaan erittäin lahjakas, sekä teoriassa että käytännössä. Jos haluaa, lukion käy milloin vaan ja amiksen jälkeenkin on jatkot täysin auki, jos hän niin haluaa.

        Ylppärit olivat painajainen. Huonot paperit, kun paljon parempia odotettiin ja paljon vieraita, sillä isäni oli tunnettu yrittäjä ja tekijä. Sukulaisia meillä ei käynyt välimatkojen takia paljoa, eikä olekaan paljoa, mutta muita vieraita kymmeniä. En edes tuntenut kaikkia, he eivät olleet minun vieraitani, vaan suurin osa vanhempieni vieraita.

        Alkuperäinen, tee näköisesti juhlat niillä resursseilla mitä on. Parempi se on että vierailla on sydän paikallaan. Mieluummin vähän ja laatua kuin paljon ja sekundaa. Ota voimaa, näytä vielä sukulaisillesi, että sinä pystyt!

        Pikkuhiljaa alkaa se lukion yliarvostus kadota, se kun on nykyään kaikkien saavutettavissa ja millon tahansa. Eron näkeekin siinä, itse olen ensimmäisiä peruskoulusukupolvia, joilla tämä mahdollisuus on ollut. Mutta muutaman vuoden minua vanhemmat pitävät vielä lukioita ihmeellisempänä kuin se on, ne jotka eivät ole itse siihen päässeet aikaan jolloin myös raha vaikutti.

        Et pärjännyt lukiossa, kun et lukenut. Ja matinkankin möhlit, kun siinäkään ei pärjää työtä tekemättä. Et sitten ymmärtänyt heti lukion jälkeen mennä amikseen, tai kauppikseen ?

        Amista voi arvostaa, vaikkei mollaisi lukiolaisia, jotka siellä ymmärtävät lukeakin.


      • _timpuri_
        amis_.. kirjoitti:

        Noin kymmenen vuotta sitten valmistuin ammattiin ja toivoin pidettävän juhlat, mutta äitini ei halunnut järjestää, koska ei muka ollut tapana muille kuin ylioppilaille. Vieläkin harmittaa, sillä olin silloin itse ylpeä saavutuksestani.

        Onneksi sentään myöhemmin valmistuessani insinööriksi sukulaiset tulivat juhlimaan, vaikkakin itse nekin piti kuitenkin järjestää.

        Valmistuin itse ammattikoulusta rakennusmieheksi ja vain vanhempani muistivat. Kakkua ei ollut mutta sentään kahvit kotona keitettiin.=/ Kellon sain äidiltä lahjaksi. Yhden ainoan kerran olen ylioppilas juhlissa käynyt ja taitaa jäädä siihen yhteen kertaan..


    • Jii

      minulla on sellainen tilanne että vanhemmat ovat eronneet ja iskä lupasi että juhlat saadaan pitää hänen omakotitalossaan missä muutkin sisarukseni asuu. äiti asuu kerrostalossa niin siellä ei kannata. no sitte iskän uusi nainen teki ongelmia ja iskä perui juhlat. iskä oli jo aijemmin sanonut äitille että pitäkööt juhlansa missä haluaa, minähän en niihin senttiäkään laita. hän ei alun perinkään halunnut järjestää juhlia vaikka niin sanoin. sovittiin että minä järjestän juhlat ja teen kaikki jutut että lainaan vaan sitä taloa muutamaksi tunniksi. niin ei olisi ollut vaivaa. nyt sitten minä ja äiti ollaan päätetty että koska iskää ei kiinnosta, hän ei halua osallistua millään tavalla, eikä antaa apua, ei rahallista eikä muutakaan. niin ne järjestetään minun asunnossa, pienessä opiskelija paskassa ja iskää ja hänen uutta nais ystävää ei kutsuta. iskän sukulaiset, äiti ja sen sukulaiset, sisarukset tulee ja mummo ja ukki. se on hyvä ratkaisu minun mielestä koska iskää ja sitä niasta ei voi kutsua, he ovat ongelman tekijöitä ja itsekkäitä joiden seurassa tulee vaivaava olo. niin ei se omakotitalon iso piha ja kauniit maisemat ole niin tärkeää kuin mukava ja leppoisa tunnelma. valitsen itse mieluummin mukavan tunnelman ja pienen asunnon kuin kireän ilmapiirin. itselläni on äidin ostama mekko ja kengät. mutta kampaus aikaa ei ole vielä varattu eikä mitään leivoksia tehty mutta onhan tässä vielä aikaa. valokuvaus aijat taitaa olla jo menny :/ iikk.......... mutta tätä ennen oli kauheasti ongelmia rahasta, paikasta ym.. ja iskä nyt haluaisi järjestää juhlat omakotitalossaan ilman äitiäni ja hänen sukulaisiaan. mutta en enää ala sitä vaihtamaan, minä ja äiti tehdään ne juhlat kahdestaan koska iskää ei kiinnosta paskan vertaa..

      älä välitä ei minullakaan ole unelma juhlia, tai edes toista vanhemapaa paikalla..kaikki vain itsepäisyyden ja oman kunniansa takia...itketty on ja paljon mutta kyllä minä juhlat järjestän. vaikka sinne tuskin tuleekaan paljon porukkaa...kaikki asuu niin kaukana. sama tapahtuu kuin rippijuhlissa, vain täti ja naapurin tyttö olivat käymässä perheeni lisäksi...kiva kiva

      mutta tärkeintä on että SE ON MEIDÄN JUHLA!!!!!!!!! ja meitä pitää juhlia ja siksi ne juhlat järjestätään koska me raadettiin 3 vuotta ja siksi ei kukaan saa pilata meidän juhlia. tulkootpa ketä tulee, kannattaa olla iloisia niistä ihmisistä jotka ilmaantuu koska sitten tiedät että ne on ihmisä jotka oikeesit välittää ja on sulle tärkeitä. ja tosiaan kannattaa katella käytettyjä pukuja ja kampauksen saa itsekin tehtyä :) kiharat on juhlavat ja helpot tehdä tai nuttura .

      aurinkoista yo päivää meille :)

    • potpot

      Hei
      Älä välitä jos juhliisi ei tule paljon ihmisiä. Ei se maailmaa kaada!
      Itse en aio pitää yo.juhlia ollenkaan kun valmistun. Itse pyysin vanhempiani viemään minut lomalle sinäpäivänä kun on omat ylioppilasjuhlani. Lupasivat viedä minut 2 viikoksi Espanjaan! :DD
      En näe siinä mtn hohtoa, että sukulaiseni tulisivat onnittelemaan minua miltein Suomen toiselta puolelta 12 vuodeksi pidentyneen peruskoulun takia. Sitähän se nimittäin on: lukion käyminen tarkoittaa 3 vuoden lisäystä peruskouluun. En näe siinä mtn juhlimisen aihetta.
      Amiksiahan ennemmin pitäisi juhlia kun valmistuvat ammattiin..
      Joka tapauksessa toivottavasti kirjoittajan ylioppilasjuhlat onnistuvat (vaikka ne olisivat pienet sellaiset). Mielestäni pienet juhlat ovat muutenkin paremmat kuin suuret. Juhliminen hyvässä seurassa on parempaa kuin sellaisten kanssa jotka ovat lähes puolituttuja ja joiden kanssa juttu ei muutenkaan lennä.

    • arska

      Hei kaikille ylioppilaille, jotka ovat samassa jamassa kuin alkuperäinen kirjoittaja. Minä ainakin toivotan teille kaikille todella paljon onnea ja menestystä mihin sitten menettekään!! Älkää pilatko suurta päiväänne murehtimalla onko vieraita vai ei. Jos sukulaiset ovat ääliöitä eivätkä tajua saapua juhlimaan kanssanne, niin unohtakaa heidät ja pitäkää itse hauskaa vaikka pienemmällä porukalla. Älkääkä menkö kenenkään sellaisen sukulaisen juhliin jotka eivät vaivaudu tulemaan teidän juhliinne. Itse olen tehnyt juuri niin ja aina saa selitellä miksi en tule juliin. No en viitsi mennä sellaisten sukulaisten juhliin jotka eivät ole saapuneet omiini ja perheeni juhliin, vaikka olen heidät juhliini kutsunut.
      Tsemppiä kaikille kevään 2008 YLIOPPILAILLE!!!!
      Olkaa ylpeitä itsestänne.

    • vääry

      Minulla on ollut useana keväänä kahdett juhlat. Molemmissa on piipahdettu. Ei ole tarkoitus olla koko päivää siellä! Ja ihan samaa sukua on ollut molemmat juhlijat.

      Oletko ihan varma, että sukulaiset eivät tule sinun luoksesi? Tai sitten tulevat tosiaan sunnuntaina. Et ole lainkaan ainoa, jolla on tämä tilanne.

    • -->

      Ylioppilasjuhlat ovat yliarvostettua sontaa. Ylioppilas ei ole yhtään mitään eikä ylioppilaskirjoitukset ole mikään ihme asia. Jos ei ylioppilaaksi pääse niin on jo todella tyhmä. Itse luin iltalukiossa töiden ohella eikä tehnyt ees tiukkaa. Siksi en edes juhlinut, en nähnyt aihetta... on sitä vaikeimmistakin asioista selvitty eikä niitäkään ole juhlittu.

      En myöskään mene kenenkään ylioppilasjuhliin. Ammattiin valmistumisjuhliin toki menen kun jotain on oikeasti saavutettu.

      • det

        Viestisi sävystä päätellen et tainnut selviytyä yo-kirjoituksista kovinkaan hyvin eivätkä yliopiston ovat ole sinulle avautuneet. Buahahhahhahaaaa!


    • Ylioppilaalle

      Tärkeintä on että olet valmis, juhlia voi vaikka koko kesän ja sinulla on 80 vappuakin edessä vielä :)

      Dont worry, koko elämäsi on VASTA EDESSÄ :)

    • eihajuakaan

      kuulehan, minulla olisi mahdollisuus auttaa sinua jotenkin, jätän tähän sähköpostin: [email protected]

      kirjoita minulle sinne, ja ehkä mä voisin auttaa ainakin juhlamekon osalta.

    • "juhliini"

      ei saapunut edes vanhemmat. Muutin lukion alussa kotoa ja vanhempien mielestä en ollut heille enää tilivelvollinen omista tekemisistä. Tiesin kyllä että heillä oli jyrkkä kanta siihen että kun muuttaa kotoa niin he eivät tule auttamaan, mutta enpä ole heitä nähnyt nyt kolmeen vuoteen. Kävin muutaman kerran lukion alussa heitä katsomassa mutta naapurin rouva kertoi että olivat lähteneet lomalle. Enää ei ole edes ikävä, mutta kavereitani kummastuttaa aina mun vanhemmat. Nyt onneksi sain kunnon töitä vuodeksi niin eipä sitä rahaa enää tarviskaan.

    • piupauks

      mun kahdella serkulla oli yo:t samaan aikaan kuin minulla, välimatkaa yli 400km. sukulaisia tuli käymään sitten seuraavina päivinä, silti juhlissa hirveän paljon porukkaa: vanhempien ystäviä jotka ovat seuranneet minun kasvamistani, naapureita ja ystäviä sekä appivanhemmat ja puoliskon sisaruksia... voiko olla niin huono säkä että kaikki ystävät ja kummitkin ovat yhteisiä tuttuja jotka menevät sukulaistesi luo??

      ja itsehän en maksanut kuin lakista. mekon lainasin pikkusiskolta ja kampauksen ja meikin väänsin itse. myös kuvat otettiin yhdessä poikaystävän kanssa.

      jos kukaan vain ei millään pääse juhliisi, niin miksi et siirtäisi juhlia?

    • yo 2007

      Itselläni oli pienet juhlat - ei vaan ole suurta tukijoukkoa ympärillä eikä ketään, ketä kutsua.

      Kutsuin reilut 20, paikalle tuli 10.

      Huvittavaahan tässä oli se, että olin lukioni paras oppilas :D

    • kaiken kokenut

      Älä välitä moukkamaisista sukulaisistasi. Jatkossa boikotoi heidän juhliaan ja jätä kylmästi jatkossa kutsumatta heidät omiin juhliisi. Tuollaisessa tilanteessa joukko voisi jakaa itsensä kahtia ja toiset vierailisivat toisen luona ja toiset toisen. Pidä oman näköiset juhlasi ja arvosta itse itseäsi.

    • Abin äiti

      Missäs sanotaan, että yo-juhlat pitää olla lakkiaispäivänä?? Olimme pari vuotta sitten sunnuntaina lakkiaisissa, kun sattui kans pari serkkua/ystävän lasta pääsemaan ylioppilaaksi samaan aikaan. Sunnuntain juhlat olivat ihanan kiireettömät, aikaa rauhassa nauttia pöydän tarjoilusta ja vieraiden seurasta.

      Tänä vuonna itsekin päädyimme pitämään juhlat sunnuntaina, koska poikamme tyttöystävä saa myös lakin. Ompa kummallakin omat juhlat

    • misterhoney

      Vietin omat juhlani kaverini luona, kun oma isäni ja hänen uusi puolisonsa "äitipuoleni" haukkuivat minua ennen kirjoituksia, ettei minusta tule koskaan YO:ta. Juhlapäivä oli täysi painajainen, onneksi minulla oli sentään sydämmellisiä ystäviä joihinka saattoi luottaa.

    • ylioppilas2000

      sinä olet se joka on valmistunut ja eihän sitä niin juhlia tavitse jos ei ite halua.
      haluatko?
      minä olen ollut yo-juhlissa joissa ei ollut edes todistusta näytillä koska mitään todistusta ei edes ollut! ei sitä suoraan sanottu ,mutta oli aika läpinäkyvää huijausta.
      sinulla on se todistus ja olet mieleisesi juhlat ansainnut jos vain haluat!
      minun yo-juhlia ei suvun kanssa juhlittu vaan kahvit tarjosin jos halusivat valmistumiseni kunniaksi tulla kylään.minä juhlin kavereiden kanssa ne juhlat ja sain sellaiset juhlat mitkä halusinkin!

    • ögho

      Itsellänikään ei ole juhlia tiedossa. Vanhemmat eivät juhlia halunneet järjestää ja he ovat katkoneet välit sukulaisiin, joten sukulaisiakaan ei ole tulossa. Olisin juhlinut uudessa kotikaupungissani (Muutin juuri pois kotoa), mutta täkäläiset tuttavani menevät muihin juhliin, lomamatkoille tai töihin. Harmittaa kyllä, mutta eipä rippijuhliakaan tai täysi-ikäistymistäkään tullut juhlittua...

    • yhtä arvokas

      kun ei yksinkertaisesti ole sukulaisia eikä ystäväprheitä ketä kutsua.

      • tulevan abin äiti

        Surullista lukea näitä juttuja!Mutta juhlat tai juhlijoiden määrä ei yhtään vähennä teidän saavutusten arvoa!Olkaa silti hurjan ylpeitä itsestänne, ja sanokaa piut paut muille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2077
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1788
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1413
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1338
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe