http://www.flickr.com/photos/26418663@N05/sets/72157604974306933/
http://www.cpl.org/?q=node/5177
Ensimmäisen linkin yksittäisiltä kuvasivuilta löytyy myös näyttelyn selitteiden tekstisisältöä.
Täällä Pohjan perukoilla ainakin harrastajien äänekkyyden perusteella melko suosittu lojban näyttää jääneen ohiolaisissa kulttuuripiireissä jokseenkin paitsioon.
Keinokielinäyttely Clevelandin kirjastossa
3
855
Vastaukset
"Aux"-kielten harrastajia (esperanto, interlingua) on Suomessa varmasti tuhatkertainen määrä lojbanista kiinnostuneisiin (harrastajista puhumattakaan).
Mutta kertooko tilanne kielistä vai niiden harrastajista? Mielestäni enemmän kielistä. Oletan, että tyypillinen keinokielten aktiivinen harrastaja on joko:
- Pragmaatikko: kielestä pitää olla hyötyä suhteessa oppisen vaivaan. Kielen pitää olla siis helppo oppia ja sillä pitää olla paljon puhujia. Esperantistit kuuluvat tähän ryhmään.
- Romantikko: kielessä täytyy olla mystiikaa, eksotiikkaa, estetiikkaa, henkeä.. elvish-kielet ja klingon kuuluvat tähän ryhmään.
Lojban ei kuulu kumpaankaan ryhmää. Se asiallisen (kuivan?) tieteellinen, huolellisesti suunniteltu sovellus mm. informaatioteoriasta, logiikasta ja kognitiotieteestä. Se ei ole helppo, eikä erityisen kaunis (olen oppinut pitämään siitä lopulta..), mutta se on idealtaan ja rakenteeltaan tyylikäs omassa luokassaan ilman minkäänlaista vertailukohtaa. Siinä on yhdistetty ihailtavalla tavalla inhimillisyys ja ohjelmointikielten rationaalisuus. Tähän ei pysty mikään muu.
Se, että siihen ei ole valtavasti innostusta kertoo enemmän konglengareista yleensä kuin itse lojbanista ja muista kielistä sekä siitä, että lojbanin aika ei ihan vielä ole ollut kypsä, sen tarpeellisuuden ovat vain harvat tajunneet.
Kaikkea hyvä muille kielille! Ne vain ovat ihan eri luokassa.- kaidan polun taapertaja
No joo, kiinnostuinpa sittenkin Lojban-kielestä. Luulen että alan sitä vähitellen opettelemaan.
Onhan siinä paljon hienoa. En silti kuvittele että siitä koskaan oikeasti maailmankieltä tulee. Onhan nämä nähty Esperantot ja muut. Toivotaan, toivotaan oikein tohtorisvoimin, mutta toiveeksi jää. Kun ei mikään eikä kukaan pakota niin eihän niitä opettele muut kuin joku harva siellä täällä.
Vaikka kielen alkeiden parissa vasta takkuilenkin niin olenpa jo ehtinyt erikseen suremaan sitä että näin harvinaista kieltä osaavat ovat niin fiksua porukkaa että eihän niille meikäläinen pysty juuri mitään hyödyllistä tekstiä tuottamaan sittenkään kun kielen jo osaa ;-)
Missä viipyy "Lojban for dummies"! kaidan polun taapertaja kirjoitti:
No joo, kiinnostuinpa sittenkin Lojban-kielestä. Luulen että alan sitä vähitellen opettelemaan.
Onhan siinä paljon hienoa. En silti kuvittele että siitä koskaan oikeasti maailmankieltä tulee. Onhan nämä nähty Esperantot ja muut. Toivotaan, toivotaan oikein tohtorisvoimin, mutta toiveeksi jää. Kun ei mikään eikä kukaan pakota niin eihän niitä opettele muut kuin joku harva siellä täällä.
Vaikka kielen alkeiden parissa vasta takkuilenkin niin olenpa jo ehtinyt erikseen suremaan sitä että näin harvinaista kieltä osaavat ovat niin fiksua porukkaa että eihän niille meikäläinen pysty juuri mitään hyödyllistä tekstiä tuottamaan sittenkään kun kielen jo osaa ;-)
Missä viipyy "Lojban for dummies"!"Lojban for dummies" ei kai ole tulossakaan lähivuosina, mutta lähiviikkoina kopioin keskeneräisen suomenkielisen Lojban-oppaani kopioitavaksi tarkemmin ilmoittamaani paikkaan.
Jos kertoo minulle sähköpostilaatikkonsa S24-postiini, voi lähettää ihan pikaisesti paluupostissa sen mitä nyt on valmista. Siinä on ehkä tarpeeksi alkuun pääsemiseksi.
Mutta en yritäkään tehdä lojbanista helpompaa, kuin se on. Esittelen asian kuitenkin suomeksi ja omalla tavallani, joka ehkä eroaa hieman muista lähteistä.
Optimaalisen lojbanille sopivan opetusmenetelmän kehittely ei ole oikeasti alkanutkaan.
S24-postilaatikkoni:
jusad(miuku)suomi24.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389