Keinokielinäyttely Clevelandin kirjastossa

De La Vega

3

922

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Aux"-kielten harrastajia (esperanto, interlingua) on Suomessa varmasti tuhatkertainen määrä lojbanista kiinnostuneisiin (harrastajista puhumattakaan).

Mutta kertooko tilanne kielistä vai niiden harrastajista? Mielestäni enemmän kielistä. Oletan, että tyypillinen keinokielten aktiivinen harrastaja on joko:
      - Pragmaatikko: kielestä pitää olla hyötyä suhteessa oppisen vaivaan. Kielen pitää olla siis helppo oppia ja sillä pitää olla paljon puhujia. Esperantistit kuuluvat tähän ryhmään.
      - Romantikko: kielessä täytyy olla mystiikaa, eksotiikkaa, estetiikkaa, henkeä.. elvish-kielet ja klingon kuuluvat tähän ryhmään.

Lojban ei kuulu kumpaankaan ryhmää. Se asiallisen (kuivan?) tieteellinen, huolellisesti suunniteltu sovellus mm. informaatioteoriasta, logiikasta ja kognitiotieteestä. Se ei ole helppo, eikä erityisen kaunis (olen oppinut pitämään siitä lopulta..), mutta se on idealtaan ja rakenteeltaan tyylikäs omassa luokassaan ilman minkäänlaista vertailukohtaa. Siinä on yhdistetty ihailtavalla tavalla inhimillisyys ja ohjelmointikielten rationaalisuus. Tähän ei pysty mikään muu.

Se, että siihen ei ole valtavasti innostusta kertoo enemmän konglengareista yleensä kuin itse lojbanista ja muista kielistä sekä siitä, että lojbanin aika ei ihan vielä ole ollut kypsä, sen tarpeellisuuden ovat vain harvat tajunneet.

Kaikkea hyvä muille kielille! Ne vain ovat ihan eri luokassa.

• kaidan polun taapertaja

No joo, kiinnostuinpa sittenkin Lojban-kielestä. Luulen että alan sitä vähitellen opettelemaan.

Onhan siinä paljon hienoa. En silti kuvittele että siitä koskaan oikeasti maailmankieltä tulee. Onhan nämä nähty Esperantot ja muut. Toivotaan, toivotaan oikein tohtorisvoimin, mutta toiveeksi jää. Kun ei mikään eikä kukaan pakota niin eihän niitä opettele muut kuin joku harva siellä täällä.

Vaikka kielen alkeiden parissa vasta takkuilenkin niin olenpa jo ehtinyt erikseen suremaan sitä että näin harvinaista kieltä osaavat ovat niin fiksua porukkaa että eihän niille meikäläinen pysty juuri mitään hyödyllistä tekstiä tuottamaan sittenkään kun kielen jo osaa ;-)

Missä viipyy "Lojban for dummies"!

• kaidan polun taapertaja kirjoitti:

No joo, kiinnostuinpa sittenkin Lojban-kielestä. Luulen että alan sitä vähitellen opettelemaan.

Onhan siinä paljon hienoa. En silti kuvittele että siitä koskaan oikeasti maailmankieltä tulee. Onhan nämä nähty Esperantot ja muut. Toivotaan, toivotaan oikein tohtorisvoimin, mutta toiveeksi jää. Kun ei mikään eikä kukaan pakota niin eihän niitä opettele muut kuin joku harva siellä täällä.

Vaikka kielen alkeiden parissa vasta takkuilenkin niin olenpa jo ehtinyt erikseen suremaan sitä että näin harvinaista kieltä osaavat ovat niin fiksua porukkaa että eihän niille meikäläinen pysty juuri mitään hyödyllistä tekstiä tuottamaan sittenkään kun kielen jo osaa ;-)

Missä viipyy "Lojban for dummies"!

"Lojban for dummies" ei kai ole tulossakaan lähivuosina, mutta lähiviikkoina kopioin keskeneräisen suomenkielisen Lojban-oppaani kopioitavaksi tarkemmin ilmoittamaani paikkaan.

Jos kertoo minulle sähköpostilaatikkonsa S24-postiini, voi lähettää ihan pikaisesti paluupostissa sen mitä nyt on valmista. Siinä on ehkä tarpeeksi alkuun pääsemiseksi.

Mutta en yritäkään tehdä lojbanista helpompaa, kuin se on. Esittelen asian kuitenkin suomeksi ja omalla tavallani, joka ehkä eroaa hieman muista lähteistä.

Optimaalisen lojbanille sopivan opetusmenetelmän kehittely ei ole oikeasti alkanutkaan.

S24-postilaatikkoni:
        jusad(miuku)suomi24.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      20
      1334
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1231
    3. 64
      1220
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1205
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1049
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      957
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      923
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      84
      847
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      824
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      791
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      676
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      656
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      653
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      636
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      618
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      582
    19. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      564
    20. Kumpi tästä nyt

Teki niin vaikeaa?
      Ikävä
      60
      544
    Aihe