Lonkan keinonivelleikkaus

Nainen42

Täältä löytyy varmaan joku, jolle on tehty reuman vuoksi lonkan keinonivelleikkaus?

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia.
Kauanko olit sairaalassa?
Olitko sen jälkeen jossain kuntoutuksessa?
Kuinka pian operaation jälkeen sait kävellä kainalosauvoilla?
Entä kuinka pian sait kävellä ilman sauvoja?
Lähtikö kivut?
Miten lonkan liikkuvuus?
Kestääkö kävellä/pyöräillä normaalisti?
Kuinka pitkään olit sairaslomalla?
ym. ym.

Itselläni on kyseinen operaatio edessä runsaan kuukauden päässä ja alkaa pikkuhiljaa pelottaa...

16

4371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ALu

      Onko vaihtoehtoa? Mailaa yhteystietosi osoitteella [email protected] niin kerron lisää.

    • Nadja

      Sairaalassa 1-2 vk. Kävellä voi parin päivän päästä tukea vasten/kyynärsauvoilla. Kävelin kyynärsauvioilla n. kuukauden. En saanut kuntoutusta, mutta jumppaohjeet. N. 2-3 kk:n kuluttua lonkka oli kunnossa, mutta varoa täytyi. Nyt se on ihan normaali ja voin harrastaa kaikenlaista, kävellä, pyöräillä jne. lonkka on ihan normaalin oloinen, eikä ole kipuja. Sairaslomalla olin 3 kk.
      Tsemppiä sinulle, hyvin se leikkaus menee. Pian pääset kivuista ja liikkuminen on ihanaa! :)))

      • Nainen42

        Olipa mukava kuulla omakohtainen kokemuksesi.

        Itselläni leikkaus on edessä runsaan 3 viikon kuluttua. Hermostuttaa, mutta toisaalta odotan innolla, että pääsisin näistä kivuista ja vaivoista.

        Toivotan mukavaa syksyä!


      • Nadja
        Nainen42 kirjoitti:

        Olipa mukava kuulla omakohtainen kokemuksesi.

        Itselläni leikkaus on edessä runsaan 3 viikon kuluttua. Hermostuttaa, mutta toisaalta odotan innolla, että pääsisin näistä kivuista ja vaivoista.

        Toivotan mukavaa syksyä!

        Ai niin, unohdin vielä kertoa, että a) se sairasloma on yleensä 2 kk (mulla piteni, koska muuten tauti oli huonossa jamassa, tulehdusarvot korkealla, ei liittynyt lonkaan) ja b) osa pääsee sairaalasta jo 5:ssä päivässä. Leikkauksestani on nyt 2 v., lonkkavaivoja en enää edes muista.. :)

        Oikein hyvää syksyä sinulle, leikkauksesi menee varmasti hyvin (rutiinia kirurgeille) & pian pääset taas liikkumaan ilman kipuja! :)


      • Nainen42
        Nadja kirjoitti:

        Ai niin, unohdin vielä kertoa, että a) se sairasloma on yleensä 2 kk (mulla piteni, koska muuten tauti oli huonossa jamassa, tulehdusarvot korkealla, ei liittynyt lonkaan) ja b) osa pääsee sairaalasta jo 5:ssä päivässä. Leikkauksestani on nyt 2 v., lonkkavaivoja en enää edes muista.. :)

        Oikein hyvää syksyä sinulle, leikkauksesi menee varmasti hyvin (rutiinia kirurgeille) & pian pääset taas liikkumaan ilman kipuja! :)

        Kiitos vastauksistasi Nadja.

        Nyt olen aika hermostunut. Minun piti nimittäin tänään mennä sairaalaan leikkausta varten, mutta sairastapauksen vuoksi leikkaus siirtyi kaksi päivää. Menen siis torstaina ja leikkaus tehdään perjantaina. Nyt ei oikein osaa tehdä muuta kuin odottaa.

        Luin tuossa uudelleen ensimmäisen vastauksesi rohkaisuksi. Nimittäin luettuani fysioterapeutilta saamani "alkuajan rajoitusohjeet leikkauksen jälkeen" alkoi taas hermostuttaa. Mutta eiköhän tässä 2-3 kk saa kärvisteltyä kun ajattelee uuden nivelen tuomia etuja, kivuttomuutta ja liikkumaan pääsyä.

        Hyvää syksyä Sinulle Nadja!


      • reumis
        Nainen42 kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi Nadja.

        Nyt olen aika hermostunut. Minun piti nimittäin tänään mennä sairaalaan leikkausta varten, mutta sairastapauksen vuoksi leikkaus siirtyi kaksi päivää. Menen siis torstaina ja leikkaus tehdään perjantaina. Nyt ei oikein osaa tehdä muuta kuin odottaa.

        Luin tuossa uudelleen ensimmäisen vastauksesi rohkaisuksi. Nimittäin luettuani fysioterapeutilta saamani "alkuajan rajoitusohjeet leikkauksen jälkeen" alkoi taas hermostuttaa. Mutta eiköhän tässä 2-3 kk saa kärvisteltyä kun ajattelee uuden nivelen tuomia etuja, kivuttomuutta ja liikkumaan pääsyä.

        Hyvää syksyä Sinulle Nadja!

        Hei kyllä se onnistuu.Elämäsi helpottuu.Tunnen muutaman henkilön ,joka on käynyt lonkkaleikkauksen.Oli tyytyväinen tulokseen.Varovasti vaan aloittelet sitten leikkauksen jälkeen.
        Pitelen peukkuja puolestasi.


      • Nadja
        Nainen42 kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi Nadja.

        Nyt olen aika hermostunut. Minun piti nimittäin tänään mennä sairaalaan leikkausta varten, mutta sairastapauksen vuoksi leikkaus siirtyi kaksi päivää. Menen siis torstaina ja leikkaus tehdään perjantaina. Nyt ei oikein osaa tehdä muuta kuin odottaa.

        Luin tuossa uudelleen ensimmäisen vastauksesi rohkaisuksi. Nimittäin luettuani fysioterapeutilta saamani "alkuajan rajoitusohjeet leikkauksen jälkeen" alkoi taas hermostuttaa. Mutta eiköhän tässä 2-3 kk saa kärvisteltyä kun ajattelee uuden nivelen tuomia etuja, kivuttomuutta ja liikkumaan pääsyä.

        Hyvää syksyä Sinulle Nadja!

        Hei!

        Harmi kun joudut vielä odottelemaan leikkausta, mutta kuten jo totesin, pelko on turhaa (vaikkakin luonnollista..) Leikkaus kestää muutaman tunnin, kivut saa lääkkeillä pois... jos niitä on - mulla ei juurikaan ollut. Sunnuntaina pääset jo jaloittelemaan ja maanantaina aloitat jumpparin kanssa treenit. Sairaalassa ehkä n. viikko ja sitten kotona harjoittelu jatkuu. Muutaman kuukauden päästä kävelet ilman kipuja, eikä kukaan edes huomaa (et edes sinä!), että sinulla olisi lonkassa tekonivel! :)

        Onnea ja siunausta perjantaille & pikaista toipumista Sinulle!


    • Nainen42

      ja könötän eka kertaa tietokoneen äärellä lonkkaproteesileikkauksen jälkeen.

      Nyt en jaksa enempää mutta kirjoitan myöhemmin, jos jotakuta kiinnostaa.

      • Nadja

        Kiva kuulla, että leikkaus on ohi ja ilmeisesti meni hyvin? Onhan se suuri ja voimiavievä leikkaus, mutta päivä päivältä sitä vahvistuu ja lonkka paranee pikku hiljaa...

        Paranemista sinulle ja tsemppiä&pitkäjänteisyyttä treeneihin! :)


      • Camala

        Pari päivää sitten luin eräästä lehdestä jutun lonkan tekonivelleikkauksesta. Ajattelin silloin, että pitäisi sinua pyytää kertomaan siitä täällä. Kiinnostaa varmasti monia muitakin. Itselleni ei ole tehty vielä yhtään leikkausta reuman takia.


      • Nainen42
        Camala kirjoitti:

        Pari päivää sitten luin eräästä lehdestä jutun lonkan tekonivelleikkauksesta. Ajattelin silloin, että pitäisi sinua pyytää kertomaan siitä täällä. Kiinnostaa varmasti monia muitakin. Itselleni ei ole tehty vielä yhtään leikkausta reuman takia.

        Tämä oli minulle ensimmäinen keinonivelleikkaus. Puhdistusleikkauksia on tehty useampia polveen ja kyynärniveliin 80-luvulla. 90-luvun selvisin ilman leikkauksia.

        Leikkaus tehtiin spinaalipuudutuksessa (en ole 100% varma tuon nimityksen oikeellisuudesta.) Selkäytimeen puudutus kuitenkin laitettiin. Pelkäsin puudutusta kovasti, koska minut on aina ennen nukutettu leikkauksissa. Pelko osoittautui turhaksi. Puudutuksen antaminen ei tuntunut juuri miltään. Sain vielä lääkkeen, jotta nukkuisin toimenpiteen aikana. En halunnut kuulla ääniä. Kävi kuitenkin niin, että heräsin, kun leikkaava kirurgi saapui ja puhui kailottaen. Olin siis herällä koko ajan ja kuulin kaikki sahaukset ym. äänet. Eivät ne minua kuitenkaan häirinneet.

        Leikkauksen jälkeen olin heräämössä tuntitolkulla. Siellä seurattiin verenpainetta, ym. elintoimintoja. Puudutusaine laski verenpaineeni kovasti alas ja aiheutti lievähköä kutinaa ylävartaloon. Pahoinvointia ei ollut missään vaiheessa ja söin aterian heti osastolle takaisin päästyäni - ehkä noin 5 tunnin kuluttua leikkauksesta.

        Leikkauksen jälkeisenä päivänä fysioterapeutti opetti käyttämään kävelytelinettä. En kuitenkaan monta askelta jaksanut. Kolmantena päivänä leikkauksesta opetettiin kävelemään kainalosauvoilla. (normaalisti käytetään kyynärsauvoja mutta ojennusvajavaisten kyynärnivelieni vuoksi käytän kainalosauvoja). Kahta sauvaa on käytettävä kuusi viikkoa vaikka jalka tuntuisi kuinka hyvältä.

        Kotiin lähdin kuudentena päivänä leikkauksen jälkeen. Ihan pakko ei olisi vielä ollut lähteä mutta olosuhteet tuntuivat sellaiselta, että päätin lähteä. Minulla oli kotiin hoitaja tiedossa pariksi päiväksi.

        Kivuista sen verran, että leikkauspäivänä ei juuri kipuja tuntunut, koska puudutusaine vaikutti ja selkäytimeen jätetyn letkun kautta sain jatkuvasti kipulääkettä. Eka yönä ja seuraavana päivänä kivut olivat kuitenkin h...tilliset ja tuntui, että riittävän lääkityksen saamisesta sai taistella. Sama jatkui melkein koko sairaalassaoloajan.

        Kotiin oli valmiiksi hankittuna ja paikalleen laitettuna sängynjalkojen korokkeet, wc:n koroke, suihkutuoli, istuimenkoroke, sukanjalkaanvetolaite ja pihdit, joilla voi noukkia tipahtaneet tavarat yms. näitä apuvälineitä tarvitaan, koska matalalle ei saa istua. Lonkka ei saa mennä alle 90 asteen kulman ja muutenkin tiettyjä asentoja täytyy varoa kunnes lihakset saa jumpattua parempaan kuntoon.

        Olen nyt nukkunut kolme yötä kotona ja yöt ovat aika vaikeita. Saan nimittäin nukkua vain selälläni tai vasemmalla kyljellä, jolloin polvien väliin täytyy laittaa tyyny, ettei jalka mene ristiin toisen jalan kanssa. Särky vaivaa varsinkin öisin. Kaikki aamutoimet ym. välttämättömät vievät kovasti aikaa, kun täytyy varoa vääriä liikkeitä ja käyttää sauvoja.

        Tässä vaiheessa kai jalan kuntouttaminen jumppaamalla on tärkeintä. Ulos kävelylenkille en vielä usko rohkenevani viikkoon-kahteen mutta sitten on varmaan pakko. Toivottavasti kivut vähenevät nopeasti ja siten olo helpottuu. Nyt tuntuu, että tunti yhtäjaksoista istumistakin on liikaa.

        Aika sekava sepustus tästä taisi tulla. Jos jotain olennaista jäi pois tai muuten tulee mieleen kysymyksiä, yritän vastata.

        Mistä lehdestä muuten luit sen jutun Camala?


      • Camala
        Nainen42 kirjoitti:

        Tämä oli minulle ensimmäinen keinonivelleikkaus. Puhdistusleikkauksia on tehty useampia polveen ja kyynärniveliin 80-luvulla. 90-luvun selvisin ilman leikkauksia.

        Leikkaus tehtiin spinaalipuudutuksessa (en ole 100% varma tuon nimityksen oikeellisuudesta.) Selkäytimeen puudutus kuitenkin laitettiin. Pelkäsin puudutusta kovasti, koska minut on aina ennen nukutettu leikkauksissa. Pelko osoittautui turhaksi. Puudutuksen antaminen ei tuntunut juuri miltään. Sain vielä lääkkeen, jotta nukkuisin toimenpiteen aikana. En halunnut kuulla ääniä. Kävi kuitenkin niin, että heräsin, kun leikkaava kirurgi saapui ja puhui kailottaen. Olin siis herällä koko ajan ja kuulin kaikki sahaukset ym. äänet. Eivät ne minua kuitenkaan häirinneet.

        Leikkauksen jälkeen olin heräämössä tuntitolkulla. Siellä seurattiin verenpainetta, ym. elintoimintoja. Puudutusaine laski verenpaineeni kovasti alas ja aiheutti lievähköä kutinaa ylävartaloon. Pahoinvointia ei ollut missään vaiheessa ja söin aterian heti osastolle takaisin päästyäni - ehkä noin 5 tunnin kuluttua leikkauksesta.

        Leikkauksen jälkeisenä päivänä fysioterapeutti opetti käyttämään kävelytelinettä. En kuitenkaan monta askelta jaksanut. Kolmantena päivänä leikkauksesta opetettiin kävelemään kainalosauvoilla. (normaalisti käytetään kyynärsauvoja mutta ojennusvajavaisten kyynärnivelieni vuoksi käytän kainalosauvoja). Kahta sauvaa on käytettävä kuusi viikkoa vaikka jalka tuntuisi kuinka hyvältä.

        Kotiin lähdin kuudentena päivänä leikkauksen jälkeen. Ihan pakko ei olisi vielä ollut lähteä mutta olosuhteet tuntuivat sellaiselta, että päätin lähteä. Minulla oli kotiin hoitaja tiedossa pariksi päiväksi.

        Kivuista sen verran, että leikkauspäivänä ei juuri kipuja tuntunut, koska puudutusaine vaikutti ja selkäytimeen jätetyn letkun kautta sain jatkuvasti kipulääkettä. Eka yönä ja seuraavana päivänä kivut olivat kuitenkin h...tilliset ja tuntui, että riittävän lääkityksen saamisesta sai taistella. Sama jatkui melkein koko sairaalassaoloajan.

        Kotiin oli valmiiksi hankittuna ja paikalleen laitettuna sängynjalkojen korokkeet, wc:n koroke, suihkutuoli, istuimenkoroke, sukanjalkaanvetolaite ja pihdit, joilla voi noukkia tipahtaneet tavarat yms. näitä apuvälineitä tarvitaan, koska matalalle ei saa istua. Lonkka ei saa mennä alle 90 asteen kulman ja muutenkin tiettyjä asentoja täytyy varoa kunnes lihakset saa jumpattua parempaan kuntoon.

        Olen nyt nukkunut kolme yötä kotona ja yöt ovat aika vaikeita. Saan nimittäin nukkua vain selälläni tai vasemmalla kyljellä, jolloin polvien väliin täytyy laittaa tyyny, ettei jalka mene ristiin toisen jalan kanssa. Särky vaivaa varsinkin öisin. Kaikki aamutoimet ym. välttämättömät vievät kovasti aikaa, kun täytyy varoa vääriä liikkeitä ja käyttää sauvoja.

        Tässä vaiheessa kai jalan kuntouttaminen jumppaamalla on tärkeintä. Ulos kävelylenkille en vielä usko rohkenevani viikkoon-kahteen mutta sitten on varmaan pakko. Toivottavasti kivut vähenevät nopeasti ja siten olo helpottuu. Nyt tuntuu, että tunti yhtäjaksoista istumistakin on liikaa.

        Aika sekava sepustus tästä taisi tulla. Jos jotain olennaista jäi pois tai muuten tulee mieleen kysymyksiä, yritän vastata.

        Mistä lehdestä muuten luit sen jutun Camala?

        Se oli joku viime syksynä ilmestynyt Hyvä terveys-lehti. Lehden toimittaja oli ollut mukana, kun n. 70-vuotiaalle miehelle oli tehty leikkaus nivelrikon takia. Miestä oli haastateltu vielä 4 kk leikkauksen jälkeen. Hän oli erittäin tyytyväinen leikkaukseen ja toipumiseen.


      • Nadja
        Camala kirjoitti:

        Se oli joku viime syksynä ilmestynyt Hyvä terveys-lehti. Lehden toimittaja oli ollut mukana, kun n. 70-vuotiaalle miehelle oli tehty leikkaus nivelrikon takia. Miestä oli haastateltu vielä 4 kk leikkauksen jälkeen. Hän oli erittäin tyytyväinen leikkaukseen ja toipumiseen.

        Lisäisin tähän vielä sen, että jokainen kokee eri tavalla leikkaukset ja niistä toipumisen. Minulle tehtiin lonkkaleikkaus muutama vuosi sitten, enkä joutunut kärsimään kivuista juuri yhtään. Leikkausta seur. pvänä oli kipua, mutta kun lääkettä lisättiin, häipyi kipukin. Parin päivän kuluttua lonkassa ei tuntunut enää minkäänlaista kipua...
        Lonkkaleikkaukset onnistuvat yleensä erinomaisesti ja potilas saa hyvin toimivan lonkkanivelen. Toipumiseen menee tietysti muutama kuukausi, mutta sen jälkeen se elämä alkaa.. :)


      • Nainen42
        Nadja kirjoitti:

        Lisäisin tähän vielä sen, että jokainen kokee eri tavalla leikkaukset ja niistä toipumisen. Minulle tehtiin lonkkaleikkaus muutama vuosi sitten, enkä joutunut kärsimään kivuista juuri yhtään. Leikkausta seur. pvänä oli kipua, mutta kun lääkettä lisättiin, häipyi kipukin. Parin päivän kuluttua lonkassa ei tuntunut enää minkäänlaista kipua...
        Lonkkaleikkaukset onnistuvat yleensä erinomaisesti ja potilas saa hyvin toimivan lonkkanivelen. Toipumiseen menee tietysti muutama kuukausi, mutta sen jälkeen se elämä alkaa.. :)

        "Lisäisin tähän vielä sen, että jokainen kokee eri tavalla leikkaukset ja niistä toipumisen."

        Huomasin tuon sairaalassa, kun samana päivänä saman leikkauksen kokenut nainen selvisi melkeinpä ilman kipuja kun taas minä kärsin koko ajan kivuista.


    • Nainen42

      Lonkkaproteesileikkauksesta on nyt aikaa viisi ja puoli viikkoa. Toipuminen etenee. Ainoa ongelma on unettomuus. Heräilen pitkin yötä. Ilmeisesti se, että ei edelleenkään saa nukkua kuin selällään tai terveellä kyljellä (tällöin tyyny polvien välissä), vaivaa. Mutta eiköhän se tästä...

      Sellaiseen asiaan havahduin, että minähän pärjään ilman särkylääkkeitä! Se tuntuu mahtavalta toista vuotta jatkuneen särkylääkkeiden maksimiannoksen syömisen jälkeen.

      Ensi perjantaina saan jättää toisen sauvan pois. Ai että, odotan taas kävelemään pääsyä...

    • >Nipo>

      KAS, SIIHEN K U O L L E E T eivät pysty kommentoimaan! Stana!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe