Onko yliopistollisessa sairaalassa pakko alistua opiskelijoiden tutkittavaksi? Minua pelottaa kovasti, että sairaalaan joutuessa ympärillä häärää 10 kandia kyselemässä ja supisemassa.
Pitäisikö tehdä niin, että jos sairaskohtaus tai välitöntä leikkaushoitoa vaativa tila syntyy, menen taksilla vanhempieni paikkakunnalle 300 kilometrin päähän ja siellä sitten keskussairaalaan?
Onko kenelläkään kokemusta tästä tai osaisiko kertoa tarkemmin?
Lääketieteen opiskelijat
41
7659
Vastaukset
- minävaan123
Miten helvetissä muuten oppivat jos ei valvotusti saa potilaita tutkia ja hoitaa. Hyvällä säkällä siellä pikkupaikkakunnalla on sitten nuori lääkäri ilman valvovaa silmää hotamassa sun sairautta ekaa kertaa, koska koko opiskeluaika on mennyt siihen että ääliöt potilaat kieltävät osallistumasta hoitoon. Että revi siitä...
- se on
Kyllä keskussairaaloissa on hyvin usein kokeneet erikoislääkärit ja ilahduttavan vähän lääketieteen opiskelijoita.
Moni vanhus ja en yhtään ihmettele että nuorempikin potilas kokee pelkoa, ahdistusta ja kauhua kun sängyn ympärille pesiytyy viisitoista 18-23-vuotiasta nuorukaista kyselemään.
Ajattelepa vaikka komplisoitunutta synnytystä. Äiti on peloissaan, kuinka vauvalle käy ja viisitoista ihmistä vuoron perään mittaa kohdunkaulaa.
Tai vastasyntyneiden teho-osastolla sama kopla käy päivittelemässä vauvan hyvin huonoa vointia.
Hyvän kuvan opiskelijan mentaliteetista saat tälläkin palstalla: yhä useammalle tokaistaan "Mene sinne hom(e)opaatille tai kuole kotiisi". Että tämmöistä ainesta siinä opinahjossa. Säälittää sairaanhoitajien puolesta, joita nämä keskenkasvuiset turhaan juoksuttavat. - jälleen kerran
se on kirjoitti:
Kyllä keskussairaaloissa on hyvin usein kokeneet erikoislääkärit ja ilahduttavan vähän lääketieteen opiskelijoita.
Moni vanhus ja en yhtään ihmettele että nuorempikin potilas kokee pelkoa, ahdistusta ja kauhua kun sängyn ympärille pesiytyy viisitoista 18-23-vuotiasta nuorukaista kyselemään.
Ajattelepa vaikka komplisoitunutta synnytystä. Äiti on peloissaan, kuinka vauvalle käy ja viisitoista ihmistä vuoron perään mittaa kohdunkaulaa.
Tai vastasyntyneiden teho-osastolla sama kopla käy päivittelemässä vauvan hyvin huonoa vointia.
Hyvän kuvan opiskelijan mentaliteetista saat tälläkin palstalla: yhä useammalle tokaistaan "Mene sinne hom(e)opaatille tai kuole kotiisi". Että tämmöistä ainesta siinä opinahjossa. Säälittää sairaanhoitajien puolesta, joita nämä keskenkasvuiset turhaan juoksuttavat.Taas joku kiusanhenki tahtoo vaan pelotella ihmisiä asioilla, jotka eivät ole totta. Motiivia voi vaan arvailla, mutta ei kyllä hyvin tunnu pyyhkivän edellisellä kirjoittajalla.
- Lääkärissä en käy
"Hyvällä säkällä siellä pikkupaikkakunnalla on sitten nuori lääkäri ilman valvovaa silmää hotamassa sun sairautta ekaa kertaa, koska koko opiskeluaika on mennyt siihen että ääliöt potilaat kieltävät osallistumasta hoitoon."
Asenteessasi on parantamisen varaa? Potilas ei ole ääliö vaan se on asiakas, joka vaatii rahoillensa vastinetta, koska joutuu maksamaan hoidosta. Jollei sitä saa niin "lääkäri on paska" yksiselitteisesti ja silloin kannattaa miettiä ihan muuta alaa kuin lääkärin! - sun mielestä
Lääkärissä en käy kirjoitti:
"Hyvällä säkällä siellä pikkupaikkakunnalla on sitten nuori lääkäri ilman valvovaa silmää hotamassa sun sairautta ekaa kertaa, koska koko opiskeluaika on mennyt siihen että ääliöt potilaat kieltävät osallistumasta hoitoon."
Asenteessasi on parantamisen varaa? Potilas ei ole ääliö vaan se on asiakas, joka vaatii rahoillensa vastinetta, koska joutuu maksamaan hoidosta. Jollei sitä saa niin "lääkäri on paska" yksiselitteisesti ja silloin kannattaa miettiä ihan muuta alaa kuin lääkärin!sitten lääkärin pitäisi oppia ammattinsa, jos ei opiskeluaikana saa tutustua oikeiden potilaiden hoitoon ja oppia sitä itse? Kirjoista oppiminen ei riitä. Vaikuttaa omissa asenteissasi olevan parantamisen varaa.
- "Lääkärissä en käy"
sun mielestä kirjoitti:
sitten lääkärin pitäisi oppia ammattinsa, jos ei opiskeluaikana saa tutustua oikeiden potilaiden hoitoon ja oppia sitä itse? Kirjoista oppiminen ei riitä. Vaikuttaa omissa asenteissasi olevan parantamisen varaa.
Em. nimimerkki haluaa vain kiusata ja provosoida muita ihmisiä. Parempi jättää koko tyyppi omaan arvoonsa ja välttää ottamasta kantaa noihin juttuihin. Eiköhän se lopulta väsy ja mene pois jonnekin muualle hölmöilemään.
- POTILAS123
Lääkärissä en käy kirjoitti:
Asenteessasi on parantamisen varaa? Potilas ei ole ääliö vaan se on asiakas, joka vaatii rahoillensa vastinetta, koska joutuu maksamaan hoidosta. Jollei sitä saa niin "lääkäri on paska" yksiselitteisesti ja silloin kannattaa miettiä ihan muuta alaa kuin lääkärin!ei asiakas. Asiakashan on aina oikeassa, toisin kuin potilas....joka useimmiten väärässä koska on ÄÄLIÖ.
- Lääkärissä en käy
POTILAS123 kirjoitti:
ei asiakas. Asiakashan on aina oikeassa, toisin kuin potilas....joka useimmiten väärässä koska on ÄÄLIÖ.
....joten palvelun tulee olla osaavaa eikä ääliömäistä ja asiakas on aina oikeassa!
- Lääkärissä en käy
"Lääkärissä en käy" kirjoitti:
Em. nimimerkki haluaa vain kiusata ja provosoida muita ihmisiä. Parempi jättää koko tyyppi omaan arvoonsa ja välttää ottamasta kantaa noihin juttuihin. Eiköhän se lopulta väsy ja mene pois jonnekin muualle hölmöilemään.
Älkää vastailko lainatulle nimimerkille Lääkärissä en käy.
Lääkäri ei ole ihminen vaan se on rahastaja!
- tietenkään
pakko, vaan aina saa kieltäytyä. Yliopistosairaala on opetussairaala joten todennäköisesti kandeja olisi siihen tulossa sairautesi hoitoa oppimaan, mutta aina saat kieltäytyä siitä. Voit myös sallia esim. kierrolla opiskelijoiden läsnäolon, mutta kieltäytyä vaikka siitä että opiskelija laittaa tipan. Kategorinen "sallin-en" ei siis tarvitse olla vaan voit valita mistä kieltäydyt.
Itse sairaalassa annan aina opiskelijoiden olla läsnä, koska miten he muuten oppisivat mitään. Tippaakin minulle on opiskelijat laittaneet, usein olen antanut vaikka niin että saa yrittää 3 kertaa ja jos ei sitten onnistu niin sitten oikea hoitaja laittaa. - potilas 12
No ei ole pakko alistua.
Sinulta kysytään siihen lupa.
Ja niitä kandeja on yleensä 1. Eli yksi ihminen on opiskelemassa.
Kaikilla aloilla on työharjoittelijoita, jos olet siitä vielä tietoinen.
Itselläni kandi tutki keskenmenoni ultralla ja kaikki meni todella hyvin.
Ei ollut 10 tyyppiä kuikuilemassa alapäätäni.
Kattelisit hiukan vähemmän niitä amerikkalaisia hömppäsarjoja ja aloittaisit vaikka jonkun uuden harrastuksen, niin ei tarttis noin tyhmiä miettiä.
Tai mene vaikka sinne vanhempiesi luo takasin vähän kasvamaan.- Lääkärissä en käy
"Itselläni kandi tutki keskenmenoni ultralla ja kaikki meni todella hyvin. "
Mistä tiedät, että meni "hyvin"?
- Livia..
Ei ole pakko antaa kandien olla paikalla, eikä sen kieltämisestä seuraa mitään ikävää.
Tässä tulee esiin sisäänottomäärien kasvattamisen ongelmat. Meidänkin kurssilla on reilusti yli sata henkeä, joten vaikka synnytyksiä on tosi vaikea päästä seuraamaan edes ryhmissä, saati sitten yksin.- luodaan
keinotekoinen tarve lääkäreille ja pidetään lääkäreiden määrä keinotekoisesti keinotekoista tarvetta pienempänä, niin lääkäreiden palkat nousevat järjettömän korkeiksi.
- seurata porukalla
Synnytyksessa on kerrallaan mukana korkeintaan yksi opiskelija, ei koskaan edes kahta.
- Vihainen täti
seurata porukalla kirjoitti:
Synnytyksessa on kerrallaan mukana korkeintaan yksi opiskelija, ei koskaan edes kahta.
Kun olin synnyttämässä, tuli synnytyssaliin yllättäen kymmenpäinen opiskelijaparvi seuraamaan synnytystä. Eikä minulta kysytty "saako tulla". Voi helkutti.
- uskottavalta...
Vihainen täti kirjoitti:
Kun olin synnyttämässä, tuli synnytyssaliin yllättäen kymmenpäinen opiskelijaparvi seuraamaan synnytystä. Eikä minulta kysytty "saako tulla". Voi helkutti.
Taidat keksiä omiasi. Kerropa milloin ja missä näin meneteltiin?
- Livia..
uskottavalta... kirjoitti:
Taidat keksiä omiasi. Kerropa milloin ja missä näin meneteltiin?
Ainakin toijalalainen tuttuni oli joutunut useamman kandin kopeloitavaksi synnyttäessään. Siltä oli sentään kysytty lupa ja sen oli antanut, mutta ei tajunnut kuinka monta opiskelijaa oli tulossa.
Käsittääkseni meillä Tampereellakin seurataan synnytyksiä ryhmässä, koska eihän ole mahdollista järjestää yli sataa synnytystä sellaiseksi, että paikalle saataisiin opiskelija katsomaan.
Tuo luvan kysymättä jättäminen on todella ikävää. Ihan ekalla jaksolla meillä oli tavallaan tutustumiskäynti sairaalassa, ja etsimme pareittain (minä olin toisen tytön kanssa) potilaan, jota hänen luvallaan seurasimme vastaanotolle. Yllättäen huoneessa istuikin lääkärin seurana miespuolinen kandi, eikä hän esitellyt itseään eikä kysynyt lupaa paikallaoloon. Lääkärikään ei noteerannut tilannetta mitenkään, ja meidän potilaamme (vanhempi nainen) sanoi jälkeenpäin kokeneensa tilanteen ahdistavana, kun nuoren miehen nähden piti riisua housut. - saavuttuani,
Livia.. kirjoitti:
Ainakin toijalalainen tuttuni oli joutunut useamman kandin kopeloitavaksi synnyttäessään. Siltä oli sentään kysytty lupa ja sen oli antanut, mutta ei tajunnut kuinka monta opiskelijaa oli tulossa.
Käsittääkseni meillä Tampereellakin seurataan synnytyksiä ryhmässä, koska eihän ole mahdollista järjestää yli sataa synnytystä sellaiseksi, että paikalle saataisiin opiskelija katsomaan.
Tuo luvan kysymättä jättäminen on todella ikävää. Ihan ekalla jaksolla meillä oli tavallaan tutustumiskäynti sairaalassa, ja etsimme pareittain (minä olin toisen tytön kanssa) potilaan, jota hänen luvallaan seurasimme vastaanotolle. Yllättäen huoneessa istuikin lääkärin seurana miespuolinen kandi, eikä hän esitellyt itseään eikä kysynyt lupaa paikallaoloon. Lääkärikään ei noteerannut tilannetta mitenkään, ja meidän potilaamme (vanhempi nainen) sanoi jälkeenpäin kokeneensa tilanteen ahdistavana, kun nuoren miehen nähden piti riisua housut.ensimmäiselle kerralle, riisuttuani puseroni huoneeseen tupsahti kymmenen nuorta ihmistä, jotka seisoivat kihertäen minun paljasta rintaani tuijottamassa. Kukaan ei kertonut minulle, keitä he olivat, enkä siinä vaiheessa tiennyt, onko huoneessa aina lauma ihmisiä. Se oli koko sairauteni traumaattisin hetki. Kirjoitan siitä kirjassanikin, joka tullee ulos pian.
- Livia..
saavuttuani, kirjoitti:
ensimmäiselle kerralle, riisuttuani puseroni huoneeseen tupsahti kymmenen nuorta ihmistä, jotka seisoivat kihertäen minun paljasta rintaani tuijottamassa. Kukaan ei kertonut minulle, keitä he olivat, enkä siinä vaiheessa tiennyt, onko huoneessa aina lauma ihmisiä. Se oli koko sairauteni traumaattisin hetki. Kirjoitan siitä kirjassanikin, joka tullee ulos pian.
Juuri tuollainen on inhottavaa. Ainoa asia, millä voisin yrittää lohduttaa on se, että jos ne lääkisläisiä olivat, niin eivät varmasti naureskelleet sinun paljaalle rinnallesi, sen verran kypsää väkeä täällä on. Mutta äärimmäisen ikäväähän tuo on. Jos vielä asioit samalla lääkärillä, voisit ehkä hänelle asiasta mainita, niin muut potilaat säästyisivät tuolta jos lääkäri oppisi kysymään lupaa ensin?
- Kandi tre
Livia.. kirjoitti:
Tuo luvan kysymättä jättäminen on todella ikävää. Ihan ekalla jaksolla meillä oli tavallaan tutustumiskäynti sairaalassa, ja etsimme pareittain (minä olin toisen tytön kanssa) potilaan, jota hänen luvallaan seurasimme vastaanotolle. Yllättäen huoneessa istuikin lääkärin seurana miespuolinen kandi, eikä hän esitellyt itseään eikä kysynyt lupaa paikallaoloon. Lääkärikään ei noteerannut tilannetta mitenkään, ja meidän potilaamme (vanhempi nainen) sanoi jälkeenpäin kokeneensa tilanteen ahdistavana, kun nuoren miehen nähden piti riisua housut.Tampereella ainakaan kandit eivät seuraa synnytyksiä ryhmissä, eivätkä käsittääkseni kätilöopiskelijatkaan. Ja tottahan toki on mahdollista järjestää yli sata synnytystä yksittäisille opiskelijoille, taysissa kun on vuodessa n. 5000 synnytystä. Kandien ei tarvitse nähdä kuin muutama synnytys per naama, ja jokaiseen synnytykseen menee vain yksi kandi/kätilöopiskelija, ja kaikilta äideiltä kysytään siihen lupa ennen synnytystä.
Ja eikös toijalalaisetkin synnytä taysissa,jolloin tuokin olisi vain liioiteltua huhupuhetta. Erikoistuvia kyllä voi olla useampikin, mutta heillä sitten onkin jo ihan eri status ja kokemus.
Ja pääsääntöisesti kierroilla ollessa ei potilailta erikseen kysytä lupaa kandin läsnäoloon. TAYS on opetussairaala, sen varmasti kaikki tietävät. Kandin tutkimukselle pyydetään kyllä aina erikseen lupa. Osa potilaista kieltää opiskelijoiden läsnäolon, mutta yleensä eivät. Tutkimisen kieltävätkin sitten useammat.
Että sellaista. - Livia..
Kandi tre kirjoitti:
Tampereella ainakaan kandit eivät seuraa synnytyksiä ryhmissä, eivätkä käsittääkseni kätilöopiskelijatkaan. Ja tottahan toki on mahdollista järjestää yli sata synnytystä yksittäisille opiskelijoille, taysissa kun on vuodessa n. 5000 synnytystä. Kandien ei tarvitse nähdä kuin muutama synnytys per naama, ja jokaiseen synnytykseen menee vain yksi kandi/kätilöopiskelija, ja kaikilta äideiltä kysytään siihen lupa ennen synnytystä.
Ja eikös toijalalaisetkin synnytä taysissa,jolloin tuokin olisi vain liioiteltua huhupuhetta. Erikoistuvia kyllä voi olla useampikin, mutta heillä sitten onkin jo ihan eri status ja kokemus.
Ja pääsääntöisesti kierroilla ollessa ei potilailta erikseen kysytä lupaa kandin läsnäoloon. TAYS on opetussairaala, sen varmasti kaikki tietävät. Kandin tutkimukselle pyydetään kyllä aina erikseen lupa. Osa potilaista kieltää opiskelijoiden läsnäolon, mutta yleensä eivät. Tutkimisen kieltävätkin sitten useammat.
Että sellaista.Kuten varmaan tekstistä näkyy, en ole kandivaiheessa vielä ja mulla oli ihan väärä käsitys. Miten ihmeessä se synnytyksen seuraaminen sitten toteutetaan? Soitetaanko opiskelijalle, että nyt olisi hyvä menossa, äkkiä tänne?
En tiedä missä se toijalalaiskaverini on synnyttänyt (ja oliko se silloin toijalalainen), mutta en kyllä usko että on liioitellut. Täytyy kysyä tarkemmin kun näen sen.
Edelleen idealistisena nuorena tuo luvan kysymättömyys tuntuu inhottavalta, mutta kai se sitten olis aika epäkäytännöllistä jokaisen kohdalla tiedustella nätisti, että saiskohan nämä nyt katsoa. Säälitti vaan se meidän mummu silloin ekalla jaksolla, kun se oli niin mukava ja kaino. - toimii:
Livia.. kirjoitti:
Kuten varmaan tekstistä näkyy, en ole kandivaiheessa vielä ja mulla oli ihan väärä käsitys. Miten ihmeessä se synnytyksen seuraaminen sitten toteutetaan? Soitetaanko opiskelijalle, että nyt olisi hyvä menossa, äkkiä tänne?
En tiedä missä se toijalalaiskaverini on synnyttänyt (ja oliko se silloin toijalalainen), mutta en kyllä usko että on liioitellut. Täytyy kysyä tarkemmin kun näen sen.
Edelleen idealistisena nuorena tuo luvan kysymättömyys tuntuu inhottavalta, mutta kai se sitten olis aika epäkäytännöllistä jokaisen kohdalla tiedustella nätisti, että saiskohan nämä nyt katsoa. Säälitti vaan se meidän mummu silloin ekalla jaksolla, kun se oli niin mukava ja kaino.Päivystätte synnytyssalissa eli istuskelette kanslian sohvalla ja menette sitten aina kätilön perässä kun alkaa tapahtumaan. Jokainen seuraa kulloinkin yhden äidin synnytystä alusta loppuun ja kaikkiaan synnytyksiä tulee seurattua kymmenkunta. Jokaiselle kyllä riittää näkemistä ja kokemista. Jos on herkkiä äitejä tai muuten vaikea tilanne, niin kätilöt kyllä sanovat kun ei sovi tulla mukaan.
Ja luvan kysymisestä sen verran, että jos kandi on lääkärin mukana, niin lääkärin tehtävänä on silloin esitellä tai olla esittelemättä kandi ja kysyä luvat. Tervehtiä pitää muistaa joka tapauksessa, esiteltiinpä sitten tai ei.
Muutoin tietysti pitää aina itse ensimmäisenä esitellä itsensä ja statuksensa ja kertoa mitä on tarkoutus tehdä ja että se sopiihan se potilaalle. Kandi-sana ei sano suurimmalle osalle yhtään mitään, joten esitellessä pitää käyttää opiskelija-titteliä kurssiasemasta riippumatta. Kättely kuuluu asiaan, jos se tilanteen puolesta on luontevaa (eli potilas ei ole makuulla).
Oma positiivinen ja ennakkoluuloton asenne on avain kaikkeen kanssakäymiseen niin potilaiden kuin henklökunnankin kanssa. Omalla kohdalla yksikään potilas ei ole kieltäytynyt haastattelusta tai tutkimuksesta enkä tunne ketään muutakaan, jolle näin olisi käynyt.
- lääkäreitä?
Haluamme ilmaisen sairaanhoidon? Haluamme lääkäreiden olevan ammattitaitoisia? Mutta haluamme, että he harjoittelevat joillakin muilla potilailla, ei meillä? Tai mikseivät harjoittele nukeilla? Sitten tulkoot operoimaan minua, kirurgeina, kun minä saavun sairaalaan. Luotan vain siihen yhteen lääkäriin, nukeilla koulutettuun, kunhan hänellä on lääkärintitteli.
Jos haluaa maksaa sairastamisestaan, voihan sitä mennä yksityissairaalaan, jossa ei opiskelijoita ole. Ilmaisuuden vastapuoli on se, että potilas on ilmaista harjoittelumateriaalia opiskelijoille. Kaikki hyötyvät.
Auttaa asiaa varmaankin, jos kaikki osapuolet yrittävät ajatella, miltä tuntuisi olla sinä toisena osapuolena. Varmaan aika noloa opiskelijoillekin mittailla vuoronperään jonkun kohdunkaulaa ja yrittää olla lääkäriä, vaikka kaikki on niin uutta ja on niin tavattomasti muistettavaa. Opiskelija varmaan ilahtuisi, jos potilas sanoisi jotain rohkaisevaa hänelle!- potilaana
usein ollut.Minulta ainakin on kysytty sopiiko jotta
opiskelija ryhmä tulee toimenpiteeseen mukaan,ja miksi ei sopisi.Asennoitumis kysymys,ajattelin jotta tottahan heidän käytännössäkin on kokemusta.Ei mitään negatiivista sanottavaa ole heistä.Rohkeasti vaan suosittelen toisillekkin. - on kyllä
"Opiskelija varmaan ilahtuisi, jos potilas sanoisi jotain rohkaisevaa hänelle!"
Mitä sille pitäisi sanoa? Minä oon kippee? Potilaan ei tarvitse olla lääkisopiskelijan henkinen tukipilari, potilaan pitää saada sairastaa sairaalassa rauhassa, ilman että siinä vieressä on epämääräistä jengiä huuli pyöreänä.
Jos käytännön oppia halutaan, opiskelijat voisivat tehdä skopioita, maxpunktioita sun muita keskenään. En minä antaisi kandin muljutella laskimoa, että missähän se on, kun kokenut sairaanhoitaja ottaa verinäytteen tai laittaa tipan hetkessä.
Näitä sisäänottomääriä pitäisi karsia, 10-20 opiskelijaa korkeintaan vuodessa per yliopisto. Ei ole mitään järkeä kouluttaa (ja juottaa) verorahoilla montaa sataa lääkärinkloppia hökeltämään.
Ja sisäänotossa olisi hyvä olla myös jonkinlainen taso, että turha aines karsiutuu pois. M.Sc. tai Ph.D. voisi olla hyvä sisäänottokriteeri, kuin ylioppilastutkinto ja juosten kustu pääsykoe.
Se on ihan kamalaa että näitä on jo terveyskeskuksissa kesäsijaisina, joillekin ei mene millään kaaliin että jokin lääke nyt ei kerta kaikkiaan vain sovi ja että toinen lääke olisi parempi. Minullakin oli kihtioireita ja kandi(!) väkisin määräsi mahalaukun limakalvolle erittäin haitallisen kipulääkkeen, kun turvallisempi buranakin olisi riittänyt.
Kun menin sitten yksityislääkärille, siellä molemmat naureskelimme, miten kaikkitietäviä nämä nuoret tytöt ja pojat ovat, heh. Pistettiin myös lääkkeet uusiksi ja hyvin on pärjätty.
Vai vielä pitäisi oman sairauden lisäksi ymmärtää ja ilahduttaa lääkisopiskelijaa? Voi herra jee.. - "Lääkärissä en käy...
on kyllä kirjoitti:
Mitä sille pitäisi sanoa? Minä oon kippee? Potilaan ei tarvitse olla lääkisopiskelijan henkinen tukipilari, potilaan pitää saada sairastaa sairaalassa rauhassa, ilman että siinä vieressä on epämääräistä jengiä huuli pyöreänä.
Jos käytännön oppia halutaan, opiskelijat voisivat tehdä skopioita, maxpunktioita sun muita keskenään. En minä antaisi kandin muljutella laskimoa, että missähän se on, kun kokenut sairaanhoitaja ottaa verinäytteen tai laittaa tipan hetkessä.
Näitä sisäänottomääriä pitäisi karsia, 10-20 opiskelijaa korkeintaan vuodessa per yliopisto. Ei ole mitään järkeä kouluttaa (ja juottaa) verorahoilla montaa sataa lääkärinkloppia hökeltämään.
Ja sisäänotossa olisi hyvä olla myös jonkinlainen taso, että turha aines karsiutuu pois. M.Sc. tai Ph.D. voisi olla hyvä sisäänottokriteeri, kuin ylioppilastutkinto ja juosten kustu pääsykoe.
Se on ihan kamalaa että näitä on jo terveyskeskuksissa kesäsijaisina, joillekin ei mene millään kaaliin että jokin lääke nyt ei kerta kaikkiaan vain sovi ja että toinen lääke olisi parempi. Minullakin oli kihtioireita ja kandi(!) väkisin määräsi mahalaukun limakalvolle erittäin haitallisen kipulääkkeen, kun turvallisempi buranakin olisi riittänyt.
Kun menin sitten yksityislääkärille, siellä molemmat naureskelimme, miten kaikkitietäviä nämä nuoret tytöt ja pojat ovat, heh. Pistettiin myös lääkkeet uusiksi ja hyvin on pärjätty.
Vai vielä pitäisi oman sairauden lisäksi ymmärtää ja ilahduttaa lääkisopiskelijaa? Voi herra jee.....tämänkin viestin takana. Ei siis kannata ottaa todesta noita keksittyjä juttuja.
- edeltä mainittu
"Lääkärissä en käy... kirjoitti:
...tämänkin viestin takana. Ei siis kannata ottaa todesta noita keksittyjä juttuja.
Kuules, minä olen ihan oma persoonani. Mitenkäs sinä nyt oikein sotket ihmisiä? Kyllä minä käyn lääkärissä, erityisen mielelläni työterveyslääkärilläni ja muissa asioissa Mehiläisessä. Se minun kihtioireisiin määrätty lääke oli indometasiini, jostain syystä tämä kandi oli niin fiksoitunut siihen. Oikeasti siihen olisi Burana riittänyt hyvin. Eikä sitä allopurinoliakaan olisi tarvinnut aloittaa, kun uraatit olivat muutaman viikon päästä normaalit.
Taidat itse provota useammalla nimimerkillä. Olet ehkä ensimmäisen vuoden opiskelija, jolla kovasti ottaa jokin asia nuppiin - sinullakin
edeltä mainittu kirjoitti:
Kuules, minä olen ihan oma persoonani. Mitenkäs sinä nyt oikein sotket ihmisiä? Kyllä minä käyn lääkärissä, erityisen mielelläni työterveyslääkärilläni ja muissa asioissa Mehiläisessä. Se minun kihtioireisiin määrätty lääke oli indometasiini, jostain syystä tämä kandi oli niin fiksoitunut siihen. Oikeasti siihen olisi Burana riittänyt hyvin. Eikä sitä allopurinoliakaan olisi tarvinnut aloittaa, kun uraatit olivat muutaman viikon päästä normaalit.
Taidat itse provota useammalla nimimerkillä. Olet ehkä ensimmäisen vuoden opiskelija, jolla kovasti ottaa jokin asia nuppiinMutta taidat itse olla sellainen lääkäriopiskelijoille syystä tai toisesta katkera tai kateellinen sairaanhoitaja?
- olla...
sinullakin kirjoitti:
Mutta taidat itse olla sellainen lääkäriopiskelijoille syystä tai toisesta katkera tai kateellinen sairaanhoitaja?
...se "lääkärin kaveri" - tai mistä näitä sekopäitä erottaa toisistaan?
- kuivettunut
on kyllä kirjoitti:
Vai vielä pitäisi oman sairauden lisäksi ymmärtää ja ilahduttaa lääkisopiskelijaa? Voi herra jee..kuin rusina, siitä kivut. Juo runsaasti vettä, niin et tarvitse buranoita.
Lääkäreistä on pulaa, ja teidän kuivettuneiden rusinoiden vanhetessa heitä tarvitaan yhä enemmän. Toivoa sopii, että heidät on koulutettu todellisten potilaiden todellisia kasvaimia ja tyriä tutkimalla eikä toinen toisiaan hipelömällä.
Rohkaisulla tarkoitan vaikka sitä, että ei katsoa toljota opiskelijaa äkäisesti, vaan vaikka jopa hymyilee. Ei se vie energiaa, päinvastoin! - Lääkäri 2
Taidat itse provota useammalla nimimerkillä. Olet ehkä ensimmäisen vuoden opiskelija, jolla kovasti ottaa jokin asia nuppiinNo, ensinnäkin ihmetyttää vähän että miksi ihmeessä menit sinne vastaanotolle jos kerran tiesit että sinulla on kihti ja Buranalla se paranee? Buranaa saa käsikauppalääkkeenä ilman reseptiäkin. Ehkäpä tuo lääkäri määräsi siksi sinulle indometasiinia kihtiisi, että se on tehokkain tulehduskipulääke ja tehokkain lääke kihtiin, eikä sitä saa ilman reseptiä, jos olisi määrännyt sinulle Buranaa niin olisit varmaan täällä ihmettelemässä että määräsi vain Buranaa jota saa ilman reseptiäkin eikä tehokkainta kihtilääkettä, johon taas vaaditaan resepti eli kun et sitä saanut niin turha käynti oli jne.
Kyllä se Buranakin käy mahalle joskaan ei niin paljon kuin indometasiini. Mutta eipä ole tehoakaan siinä määrin kuin indometasiinilla. Mitalilla on tässäkin kaksi puolta siis. Eikä se indometasiini muutaman kerran kihtiin otettuna käy juuri enempää mahan päälle kuin se Buranakaan, yleensä kihtitulehdukseen riittää muutama annos tulehduskipulääkettä kuitenkin eli se ja sama kumpaa käyttää, indometasiinilla vain paranee varmemmin. Pienen ruokamäärän kera otettuna se indometasiini ei käy juuri yhtään terveelle mahalle ja jos luit lääkkeen pakkausselosteen (kuten kuuluu potilaan aina tehdä) niin siinä lääke kehotetaan ottamaan ruuan kera.
Allopurinolin määrääminen oli taas lääkäriltä ihan fiksua, koska uraattiarvon vastaamiseen menee aikaa ja jos se olisi ollut koholla niin olisi estynyt uusi kihtikohtaus sillä, ehkä estyi nytkin vaikka arvo oli normaalirajoissa? Helppoa jälkeenpäin sanoa että arvohan oli normaali eli mitäs sitä määräsi. Jos olisikin käynyt niin että arvo olisi ollut koholla eikä olisi määrännyt niin miten sitten olisi suu pantu? Ennen kaikkea kun allopurinolista ei haittaakaan ole niin miksei sitä määrää jo valmiiksi ja sitten jos uraatti on normaali niin voihan sen lopettaa taas kun saadaan lisää tietoa. - miten muuten opit kuin teke...
on kyllä kirjoitti:
Vai vielä pitäisi oman sairauden lisäksi ymmärtää ja ilahduttaa lääkisopiskelijaa? Voi herra jee.."Jos käytännön oppia halutaan, opiskelijat voisivat tehdä skopioita, maxpunktioita sun muita keskenään. En minä antaisi kandin muljutella laskimoa, että missähän se on, kun kokenut sairaanhoitaja ottaa verinäytteen tai laittaa tipan hetkessä."
luuletko ettei nämä kokeneet sairaanhoitajat ole koskaan joutuneet harjoittelemaan näitä verinäytteenottoja ja tipanlaittoja. Katsos kaikki ovat jossain vaiheessa niitä aloittelijoita/harjoittelijoita, jotka ovat tarvinneet potilaita, joiden kanssa harjoitella. Se on kuule ihan erilaista pistellä koulussa nuoria ja hyväkuntoisia kavereita kuin sairaalassa sairaita/vanhoja ihmisiä, joilla huonot suonet. Eiköhän sama päde moneen muuhunkin asiaan... - kandipaatti
Taidat itse provota useammalla nimimerkillä. Olet ehkä ensimmäisen vuoden opiskelija, jolla kovasti ottaa jokin asia nuppiinKyseinen kandi noudatti piirulleen nykyisiä hoitosuosituksia, etkä tuonut esille mitään minkä vuoksi hän ei niin olisi saanut tehdä. Indometasiinin ja Buranan riskiprofiilit ovat identtiset, eli olisi se mahasi voinut siitä Buranastakin poksahtaa. Akuuttiin kihtiin indometasiini on tehokkain kipulääke, ja allopurinoli on se varsinainen hoitava lääke. Jos ei halua joutua TEOn hampaisiin, on syytä allopurinolia kirjoittaa jos kihtidiagnoosi on selvä.
- kandipaatti
on kyllä kirjoitti:
Vai vielä pitäisi oman sairauden lisäksi ymmärtää ja ilahduttaa lääkisopiskelijaa? Voi herra jee.."Mitä sille pitäisi sanoa? Minä oon kippee? Potilaan ei tarvitse olla lääkisopiskelijan henkinen tukipilari, potilaan pitää saada sairastaa sairaalassa rauhassa"
Tästä olen aivan samaa mieltä. On tärkeää opiskelijoille kohdata sairaita ihmisiä, jotta omaksuisivat empaattisen ja rohkaisevan asenteen heidän hoitamiseensa.
Opiskelijoilla tulisi myös olla hienotunteisuutta ymmärtää, milloin heidän läsnäoloaan ei kaivata. Esimerkiksi hyvin tunteikas tai kivulias potilas ei ole hyvä opetuspotilas.
Oikeastaan kaikkein hankalimmassa asemassa ovat opiskelijat itse, jos he joutuvat sairaalapotilaiksi. Silloin ei ole kivaa, jos paikalle liimaantuu lauma kurssikavereita ihmettelemään omaa alapäävaivaa.
"Jos käytännön oppia halutaan, opiskelijat voisivat tehdä skopioita, maxpunktioita sun muita keskenään."
Harjoittelemme hyvin paljon keskenämme, mutta se ei koskaan vastaa oikean potilaan hoitamista. Kun toimenpide on nukeilla ja kaverilla opittu tarpeeksi hyvin, on vain kokeiltava ensi kerta potilaalla. Yhtä hankala se poskiontelopunktio on ensi kertaa tehdä, oli tekijä kandi tai jo valmistunut.
"En minä antaisi kandin muljutella laskimoa, että missähän se on, kun kokenut sairaanhoitaja ottaa verinäytteen tai laittaa tipan hetkessä."
Arvaapa miten se kokenut sairaanhoitaja on taitonsa oppinut? No potilailla "harjoittelemalla" tietenkin! Se, että on valmistunut lääkäriksi tai sairaanhoitajaksi ei tarkoita, että olisi päässyt harjoittelemaan jotakin toimenpidettä paljoa. Kesätöissä anestesiologialla ollut kandi voi olla paljon taitavampi tipanlaittaja kuin 3 vuotta työelämässä ei-operatiivisella alalla työskennellyt sairaanhoitaja.
"Ja sisäänotossa olisi hyvä olla myös jonkinlainen taso, että turha aines karsiutuu pois. M.Sc. tai Ph.D. voisi olla hyvä sisäänottokriteeri, kuin ylioppilastutkinto ja juosten kustu pääsykoe."
Tieteellinen pohjatutkinto ei millään tasolla takaa hyviä kädentaitoja, empatiaa tai muutakaan potilaiden hoitoon liittyvää. Usein nuo tiedehenkisimmät pänttääjät eivät ole lainkaan empaattisia ja muutenkin sieltä sohelommasta päästä kun pitäisi oikeasti jotain potilaiden kanssa tehdä.
Ajatuksesi ovat hyvin tyypillisiä, harkitsemattomia ennakkoluuloja ja sinänsä oikein ymmärrettäviä - ei näitä oikeita faktoja voi oikein tietää, jossei alaa opiskele tai sillä työskentele.
- kandipaatti
Väärinkäsitysten ja ennakkoluulojen välttämiseksi kerron nyt vähän faktaa näin lääketieteen opiskelijan näkökulmasta.
Potilaalla on AINA oikeus kieltäytyä opiskelijoiden läsnäolosta. Aina ei luvan kysyminen suju hyvissä ajoin etukäteen, ja valitettavasti joskus potilas tuodaan tilaan jossa jo valmiiksi opiskelijoita on paikalla. Tämä on valitettavaa, eikä niin saisi tapahtua. Onneksi se on harvinaista, enkä ole koko opiskeluaikanani (joka alkaa jo olla lopuillaan) ollut tilanteessa, jossa olisi seurannut konflikti aiheesta.
Opiskelijat eivät koskaan saa toimia itsenäisesti, vaan aina on joku ohjaamassa ja valvomassa. Ketjussa mainittu keskenmenon toteaminen on todellakin tapahtunut niin, että joku "oikea lääkäri" on ollut mukana seuraamassa ja varmistamassa.
Synnytysosastoilla yleensä yhden synnyttäjän kanssa on yksi ja vain yksi kandi, joka tarkkaan kysyy luvan etukäteen läsnäoloonsa. Jopa naistentaudeilla kieltäytyminen on äärimmäisen harvinaista, ihmiset suhtautuvat yleensä todella mukavasti meihin opiskelijoihin.
Eli: kieltäytyä saa aina ja mistä tahansa, vaikka kesken tutkimuksen jos siltä tuntuu. Opiskelijat eivät siitä todellakaan loukkaannu, vaan ymmärtävät hyvin asian.- JUMALAA PELKÄÄVÄ
Olin vaimon kanssa synnytyksessä, joka oli sektio. Menin eteistilaan eri tietä, kuin vaimoni oli jo mennyt. Samassa tilassa pukeutui kaksi kovin nuoren näköistä miestä. Kysyin olivatko opiskelijoita ja aikoivatko tulla seuraamaan synnytystä. Molempiin tuli myöntävä vastaus. Sanoin siihen, että ette tule! Johon he sanoivat, että ovat kysyneet luvan vaimoltani. Sanoin, että meidän perheessä teen minä päätökset, joten alkakaa laputtaa! Yrittivät vielä jotain ynistä, mutta sanoin että nyt on paras mennä, niin kauan kuin voivat poistua terveenä! Toinen vielä koetti kurkkia ovessa olevasta ikkunasta, mutta menin karjumaan käytävälle, että noin isojen miesten on paras uskoa koska pitää lähteä. Muu hoitohenkilökunta leikkauksessa olikin onneksi naisia. Onneksi myös toinen kandi oli niin fiksu, että veti toisenkin mennessään pois. Hyvä ettei tarvinnut ruveta lyömään kavereita jakkaralla, jonka olisin tehnyt. Viisaampi kavereista huomasi, että etsin katseellani sopivaa asetta. Kirurgina toiminut nainen koetti vielä, että vaimo antoi luvan. Johon sanoin, että kyllä se sentään aviomiehellekin kuluu, kuka vaimon alapäätä katsoo, tai jos ei kuulu, niin huomenna laitetaan ero vireille! Vaimo sanoikin, että katedria asennettaessa, kun sattui oikein kunnolla muutenkin, oli lupaa kysytty. Vielä se minusta huoramaiselta vaikuttava kirurgi koetti selittää, että tämä on opetussairaala. Sihen minä ärähdin, että olkoon vaan, mutta minun vaimoni ei ole mikään opetusväline!
- JUMALAA PELKÄÄVÄ
RAAMATUN TOTUUDET OVAT YLI LÄÄKETIETEEN JA MUIDENKIN TIETEIDEN. EIKÄ IHMINEN VOI PARANTAA SITEN KUIN JUMALA, VAIKKA OLISI KUINKA ETEVÄ LÄÄKÄRI. Tässä on oikea suhde alastomuuteen: "Ja Nooa oli peltomies ja ensimmäinen, joka istutti viinitarhan. Mutta kun hän joi viiniä, niin hän juopui ja makasi alasti majassansa. Ja Haam, Kanaanin isä, näki isänsä hävyn ja kertoi siitä molemmille veljillensä ulkona. Niin Seem ja Jaafet ottivat vaipan ja panivat molemmat sen hartioilleen ja menivät selin sisään ja peittivät isänsä hävyn; ja heidän kasvonsa olivat käännetyt toisaalle, niin etteivät he nähneet isänsä häpyä. Kun Nooa heräsi päihtymyksestänsä ja sai tietää, mitä hänen nuorin poikansa oli hänelle tehnyt, niin hän sanoi: "Kirottu olkoon Kanaan, olkoon hän veljiensä orjain orja"." JUMALA ON YLI KAIKEN JUMALA, EIKÄ TOISTA OLE! HÄNEN POIKANSA JESHUA HAMASIAH'IN VERI VOI VAPAUTTAA MEIDÄT SAIRAUKSISTA, JOTKA OVAT TULLEET MAAILMAAN SYNNIN KAUTTA. SILLÄ "HÄNEN VERESSÄÄN ON VOIMA!"
- lääketieteilijä
Kieltäytyä tosiaan saa. Arvostan kuitenkin lääketieteen opiskelijana potilaita, jotka suostuvat kandien läsnäoloon tai tutkittaviksi. Osa kieltäytyjistä, joilla ei ole esim. mitään kiusallista vaivaa tai sosiaalisia fobioita ym. kieltäytyy mielestäni turhaan, ajattelemattomuuttaan. 99% tapaamistani lääketieteen opiskelijoista osaa suhtautua potilaaseen kunnioittaen ja tuntee vastuunsa. Itse olin jo 1. opiskeluvuotena miespuolisena terveyskeskuksessa seuraamassa gynekologista tutkimusta jne. Silti missään tilanteessa en suhtautunut potilaaseen epäasiallisesti ja pyrin käyttäytymään ammatillisesti, eikä suurin osa potilaista edes varmaan arvannut, että toimenpiteitä seurasi 1. vuoden opiskelija. Toki kerran joku potilas arvasi minun olevan aloitteleva, kun jouduin olosuhteiden pakosta avustamaan eräässä toimenpiteessä, olin hieman jännittynyt ja lääkäri sai neuvoa kädestä pitäen. Ylipäätänsä opiskelijat ovat aina valvonnan ja opastuksen alla, eikä potilailla ole todellista vahingoittumisen tms. vaaraa.
- suksikaa uskikset he
Uskontojen "totuuksilla" voi korkeintaan pyyhkiä persettään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle222748Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A101852Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom671739Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.521705Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise1191653Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell971633Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.701440Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001235Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥311178Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta121137