Mensa = yhtä tappelua

Mensu

Kävinpä minäkin mensan älykkyystestissä alkuvuodesta ja maksoin siitä 30 euroa. Tavoitteena oli lähinnä itselle selvittää oma taso muiden joukossa. Ylitin Mensaan pääsyn rajan ja ajattelin kokeeksi liittyä mensaan, eli maksoin jäsenmaksun 30 euroa.

Aloin sitten saada Mensalainen-lehteä, joka olikin melkoinen pettymys. ...uhkailua jäsenmaksun maksamatta jättämisesellä... suuri osa lehdistä hallitusten jäsenten välistä tappelua... kieroilua, tiukkapipoisuutta, eroamiseen johtavia juonitteluja... Ei paljon kiinnostanut. Näitä huippuälykkäitä ei yhdistä mikään muu kuin älykkyys ja sun mukana näyttää usein olevan aggressivuutta, kyvyttömyyttä sovitella, ylimielisyyttä...

Olihan sitten kuulemma Internetissä mensalaiten keskustelusivut, joten kysyin tunnusta sinne. Eipä ole tullut puolessa vuodessa vastausta.

No eipä tule minulta jäsenmaksuakaan ensi vuonna.

35

9532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kata

      Itse erehdyin maksamaan jäsenmaksua jopa kahdelta vuodelta, ehkä olen hitaammin tajuavaa laatua kuin sinä. =)
      Aivan samanlaisen kuvan minäkin Mensan toiminnasta sain, mikä ihmeen järki tällä yhdistyksellä on lopun perin toimia? Aika kauas ollaan ajauduttu alkuperäisistä ylevistä tavoitteista... liikaa itseään älykkäinä pitäviä ihmisiä toistensa kanssa tekemisissä, sillä kukaan voi myöntää olevansa väärässä, vai?

      • Meikäläinen

        Siinähän taas näkee kun "älykkäät" ihmiset
        tekevät jotain. Sana älykkäät siis lainausmerkeillä varustettuna. Oikeasti kysymys
        on itserakkaista ihmisistä, joilla on kamala
        tarve olla aina oikeassa ja kun erimielisyyksiä
        tulee niin sitten ollaan napit vastakkain.


      • jaahas
        Meikäläinen kirjoitti:

        Siinähän taas näkee kun "älykkäät" ihmiset
        tekevät jotain. Sana älykkäät siis lainausmerkeillä varustettuna. Oikeasti kysymys
        on itserakkaista ihmisistä, joilla on kamala
        tarve olla aina oikeassa ja kun erimielisyyksiä
        tulee niin sitten ollaan napit vastakkain.

        voi vittu, älä helvetissä yleistä. Yksilön suuntautuminen ratkaisee, oli tyhmä tai fiksu. Itsekeskeisyys tai päinvastoin.


      • hai
        jaahas kirjoitti:

        voi vittu, älä helvetissä yleistä. Yksilön suuntautuminen ratkaisee, oli tyhmä tai fiksu. Itsekeskeisyys tai päinvastoin.

        Erityisyhdistykset tuntuvat vetävän puoleensa itsekeskeisiä ihmisiä. Tässä muistinvarainen lainaus Groucho Marxilta: "En halua jäseneksi klubiin, joka suostuisi ottamaan minut jäsenekseen."


      • Timo
        jaahas kirjoitti:

        voi vittu, älä helvetissä yleistä. Yksilön suuntautuminen ratkaisee, oli tyhmä tai fiksu. Itsekeskeisyys tai päinvastoin.

        tosiaan voi vittu. älä yritä täällä olla parempi kuin muut!


      • Homo Genius

        Yhdistys nyt on yhtä hyvä tai huono kuin jäsenistönsä. Ei Mensalainenkaan (siis se lehti) tipu taivaasta annettuna, vaan muodostuu niistä jutuista, joita jäsenistöltä saadaan riivittyä. Vaikka en kyseistä julkaisua aivan huipputasokkaana pidäkään, niin ei se mielestäni niin surkea ole kuin tässä keskustelun aloittaja antoi ymmärtää.

        Kokouksissa jaksoin liittymiseni jälkeen käydä muutaman kerran, mutta ne olivat niin voimakkaasti tietyn ydinporukan kontrollissa, etten jaksanut ponnistella päästäkseni piirin sisäpuolelle. Uskon kuitenkin saman ilmiön liittyvän muuhunkin järjestötoimintaan, jolloin "itseään älykkäänä pitävät ihmiset" eivät ole se ainoa syy toiminnan ongelmiin.


      • Kuinka monta mensalaista ta...

      • ei jäsen missään
        hai kirjoitti:

        Erityisyhdistykset tuntuvat vetävän puoleensa itsekeskeisiä ihmisiä. Tässä muistinvarainen lainaus Groucho Marxilta: "En halua jäseneksi klubiin, joka suostuisi ottamaan minut jäsenekseen."

        yhteisöllisyys ei muutenkaan ole muodissa, ehkäpä mensakin elää ajassa mukana ?


      • äo 81 suppean mensan testin...
        Meikäläinen kirjoitti:

        Siinähän taas näkee kun "älykkäät" ihmiset
        tekevät jotain. Sana älykkäät siis lainausmerkeillä varustettuna. Oikeasti kysymys
        on itserakkaista ihmisistä, joilla on kamala
        tarve olla aina oikeassa ja kun erimielisyyksiä
        tulee niin sitten ollaan napit vastakkain.

        Kuten otsikko


    • Myös pettynyt
    • ei jäsen missään

      jonkinlainen itsetehostuksen tarve on jäseniksi liittyjillä ? vai aito tarve jutella/oleskella muitten fiksujen kanssa ?

      • Homo Genius

        Motiivit ovat varmaankin kovin moninaiset. Tuohon itsetehostukseen en oikein usko, koska suuri enemmistö mensalaisista ei kerro jäsenyydestään edes tuttavapiirilleen. Tuo aito tarve jutella/oleskella "muitten fiksujen" kanssa tuntuisi todennäköisemmältä, mutta valitettavasti sekin motivoi vain liittymään, ei pysymään jäsenenä. Uusi jäsen havaitsee nopeasti, että Mensassa ei tunnu olevan fiksuja ihmisiä suhteellisesti yhtään enempää kuin muussakaan väestössä.

        Tuossa aikaisemmassa viestissäni "Kenen syy?" yritin vielä puolustaa Mensalainen-lehteä, mutta saatuani eilen uusimman numeron (4/2003, toimitettu minulle ilmeisesti hieman myöhässä), niin en voi muuta kuin allekirjoittaa keskustelun aloittajan ajatukset. Kovin oli surullista luettavaa.


      • Etunimettis Sukunimi
        Homo Genius kirjoitti:

        Motiivit ovat varmaankin kovin moninaiset. Tuohon itsetehostukseen en oikein usko, koska suuri enemmistö mensalaisista ei kerro jäsenyydestään edes tuttavapiirilleen. Tuo aito tarve jutella/oleskella "muitten fiksujen" kanssa tuntuisi todennäköisemmältä, mutta valitettavasti sekin motivoi vain liittymään, ei pysymään jäsenenä. Uusi jäsen havaitsee nopeasti, että Mensassa ei tunnu olevan fiksuja ihmisiä suhteellisesti yhtään enempää kuin muussakaan väestössä.

        Tuossa aikaisemmassa viestissäni "Kenen syy?" yritin vielä puolustaa Mensalainen-lehteä, mutta saatuani eilen uusimman numeron (4/2003, toimitettu minulle ilmeisesti hieman myöhässä), niin en voi muuta kuin allekirjoittaa keskustelun aloittajan ajatukset. Kovin oli surullista luettavaa.

        En minäkään usko, että kyse on itsetehostuksesta, jonka takia mensaan liitytään. Luulisin että moni huippuälykäs ei oikein tule toimeen "tavisten" kanssa ja arvelee pääsevänsä kaltaistensa seuraan. Mensanhan mainostetaan olevan älykästä sosiaalista toimintaa, jossa on tapaamisia ja kaikenlaista toimintaa alkaen flipperinpeluusta.

        Itsetehostuksesta puhuvat ne, jotka eivä pääse mensaan. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

        Samalla tavallahan KAIKKEA voi syyttää itsetehostuksesta. Jos haluaa työtä ja auton ja asunnon, on se itsetehostusta. Jos haluat pärjätä urheilusssa, on se itsetehostusta. Eikö sitä sitten saisi tehdä mitään?


      • charade
        Homo Genius kirjoitti:

        Motiivit ovat varmaankin kovin moninaiset. Tuohon itsetehostukseen en oikein usko, koska suuri enemmistö mensalaisista ei kerro jäsenyydestään edes tuttavapiirilleen. Tuo aito tarve jutella/oleskella "muitten fiksujen" kanssa tuntuisi todennäköisemmältä, mutta valitettavasti sekin motivoi vain liittymään, ei pysymään jäsenenä. Uusi jäsen havaitsee nopeasti, että Mensassa ei tunnu olevan fiksuja ihmisiä suhteellisesti yhtään enempää kuin muussakaan väestössä.

        Tuossa aikaisemmassa viestissäni "Kenen syy?" yritin vielä puolustaa Mensalainen-lehteä, mutta saatuani eilen uusimman numeron (4/2003, toimitettu minulle ilmeisesti hieman myöhässä), niin en voi muuta kuin allekirjoittaa keskustelun aloittajan ajatukset. Kovin oli surullista luettavaa.

        Liityin tänä vuonna loppuvuodeksi (nimeni on siinä uusimmassa).

        Luin lehteä. Pöh. Jätän todella maksut tästedes maksamatta - opiskelija haluaa rahalleen myös vastinetta. Eikö fiksuilla ihmisillä oikeasti ole parempaa tekemistä? Mitä pelleilyä!

        Minun on myönnettävä: parasta mitä Mensasta irti sain, saan tai saanen tulevaisuudessakaan on se 30 e maksava ihan nätti paperinpala, jossa lukee mukava prosenttiluku 99,91.

        Sitä on sitten kiva vilautella kavereille ja kertoa, miten kova jätkä on, kun on näin fiksu.


      • muuli
        Etunimettis Sukunimi kirjoitti:

        En minäkään usko, että kyse on itsetehostuksesta, jonka takia mensaan liitytään. Luulisin että moni huippuälykäs ei oikein tule toimeen "tavisten" kanssa ja arvelee pääsevänsä kaltaistensa seuraan. Mensanhan mainostetaan olevan älykästä sosiaalista toimintaa, jossa on tapaamisia ja kaikenlaista toimintaa alkaen flipperinpeluusta.

        Itsetehostuksesta puhuvat ne, jotka eivä pääse mensaan. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

        Samalla tavallahan KAIKKEA voi syyttää itsetehostuksesta. Jos haluaa työtä ja auton ja asunnon, on se itsetehostusta. Jos haluat pärjätä urheilusssa, on se itsetehostusta. Eikö sitä sitten saisi tehdä mitään?

        voit olla mutta, vanha kiinalainen viisaus sanoo ei kuule, ei näe, ei puhu.


      • mitä
        muuli kirjoitti:

        voit olla mutta, vanha kiinalainen viisaus sanoo ei kuule, ei näe, ei puhu.

        Rinnastatko älykkyyden ja fiksuuden? Eivät ole mielestäni suoraan verrannollisia keskenään. Lähempänä on viisaus ja fiksuus. Viisaus on eri asia kuin älykkyys. Henkilö voi olla älykäs, mutta ei viisas. Siinä on vissi ero.

        Älykkyys on tietty aivokapasiteetti, minkä kukin saa syntymälahjanaan. Elämä tuo viisautta itse kullekin persoonallisesti älykkyysosamäärästä riippumatta.


      • mitä
        mitä kirjoitti:

        Rinnastatko älykkyyden ja fiksuuden? Eivät ole mielestäni suoraan verrannollisia keskenään. Lähempänä on viisaus ja fiksuus. Viisaus on eri asia kuin älykkyys. Henkilö voi olla älykäs, mutta ei viisas. Siinä on vissi ero.

        Älykkyys on tietty aivokapasiteetti, minkä kukin saa syntymälahjanaan. Elämä tuo viisautta itse kullekin persoonallisesti älykkyysosamäärästä riippumatta.

        Tarkoitin tämän viestin charadalle. Hänen alempana olevaan viestiinsä.


      • Etunimettis Sukunimi
        muuli kirjoitti:

        voit olla mutta, vanha kiinalainen viisaus sanoo ei kuule, ei näe, ei puhu.

        En ole fiksu (mitä se tarkoittaakaan), mutta kuulen, näen ja puhun.


      • Stardust
        charade kirjoitti:

        Liityin tänä vuonna loppuvuodeksi (nimeni on siinä uusimmassa).

        Luin lehteä. Pöh. Jätän todella maksut tästedes maksamatta - opiskelija haluaa rahalleen myös vastinetta. Eikö fiksuilla ihmisillä oikeasti ole parempaa tekemistä? Mitä pelleilyä!

        Minun on myönnettävä: parasta mitä Mensasta irti sain, saan tai saanen tulevaisuudessakaan on se 30 e maksava ihan nätti paperinpala, jossa lukee mukava prosenttiluku 99,91.

        Sitä on sitten kiva vilautella kavereille ja kertoa, miten kova jätkä on, kun on näin fiksu.

        Mitä puhuikin jo tästä asiasta, mutta laitanpa omankin mielipiteeni.

        Fiksu ei taida tarkoittaa samaa kuin älykäs. Periaatteessa se kai tarkoittaisi samaa, mutta fiksu-sanaa tuntuvat yleensä käyttävän kaikkea muuta kuin älykkäät ihmiset puhuessaan itsestään ja ystävistään.

        Luulen, että fiksuudella tarkoitetaan sitä, ettei ole tehnyt mitään erityisen tuhoisaa tyhmyyttä tai muuten pilannut elämäänsä, tulevaisuuttaan tai kuvaansa muiden silmissä. Fiksu tarkoittanee lähinnä "normaalia ympäristöönsä nähden" tai, jos on erityisen fiksu, "hyvin menestyvää ympäristöönsä nähden".

        Esimerkiksi fiksu huonomaineisessa lähiössä ei tarkoita ollenkaan samaa kuin fiksu kalliilla asuinalueella, vaan määritelmä riippuu aina ympäristöstä. Fiksu julkkis esiintyy kyllä rahallista korvausta vastaan silloin tällöin roskalehdissä, mutta ei tee mitään Nykäsen Matin tyylisiä tempauksia.

        Edellinen on siis oma kokemusperäinen käsitykseni fiksu-sanan merkityksestä, en tiedä kuinka yleismaailmallinen se on. En kuitenkaan mielelläni käytä fiksu-sanaa tuon takia. En ihaile normaaliutta mitenkään erityisesti.

        Mitä kirjoitti seuraavaa:

        "Älykkyys on tietty aivokapasiteetti, minkä kukin saa syntymälahjanaan. Elämä tuo viisautta itse kullekin persoonallisesti älykkyysosamäärästä riippumatta."

        Tätä olen usein miettinyt, sillä minun mielestäni älykkyys vaikuttaa suoraan tiedon sisäistämis- ja hankintakykyyn. Miksi ne eivät kuitenkaan aina näytä kohtaavan?

        Ehkäpä olen sittenkin väärässä ja älykkyystesteillä mitattava älykkyys EI vaikuta kovin paljoa tiedon hankkimis- ja omaksumiskykyyn. Mutta mikä siihen sitten oikein vaikuttaa? Siitä ei taida kellään olla sen paremmin tutkimus- kuin päättelytietoa, vai onko?


      • mitä
        Stardust kirjoitti:

        Mitä puhuikin jo tästä asiasta, mutta laitanpa omankin mielipiteeni.

        Fiksu ei taida tarkoittaa samaa kuin älykäs. Periaatteessa se kai tarkoittaisi samaa, mutta fiksu-sanaa tuntuvat yleensä käyttävän kaikkea muuta kuin älykkäät ihmiset puhuessaan itsestään ja ystävistään.

        Luulen, että fiksuudella tarkoitetaan sitä, ettei ole tehnyt mitään erityisen tuhoisaa tyhmyyttä tai muuten pilannut elämäänsä, tulevaisuuttaan tai kuvaansa muiden silmissä. Fiksu tarkoittanee lähinnä "normaalia ympäristöönsä nähden" tai, jos on erityisen fiksu, "hyvin menestyvää ympäristöönsä nähden".

        Esimerkiksi fiksu huonomaineisessa lähiössä ei tarkoita ollenkaan samaa kuin fiksu kalliilla asuinalueella, vaan määritelmä riippuu aina ympäristöstä. Fiksu julkkis esiintyy kyllä rahallista korvausta vastaan silloin tällöin roskalehdissä, mutta ei tee mitään Nykäsen Matin tyylisiä tempauksia.

        Edellinen on siis oma kokemusperäinen käsitykseni fiksu-sanan merkityksestä, en tiedä kuinka yleismaailmallinen se on. En kuitenkaan mielelläni käytä fiksu-sanaa tuon takia. En ihaile normaaliutta mitenkään erityisesti.

        Mitä kirjoitti seuraavaa:

        "Älykkyys on tietty aivokapasiteetti, minkä kukin saa syntymälahjanaan. Elämä tuo viisautta itse kullekin persoonallisesti älykkyysosamäärästä riippumatta."

        Tätä olen usein miettinyt, sillä minun mielestäni älykkyys vaikuttaa suoraan tiedon sisäistämis- ja hankintakykyyn. Miksi ne eivät kuitenkaan aina näytä kohtaavan?

        Ehkäpä olen sittenkin väärässä ja älykkyystesteillä mitattava älykkyys EI vaikuta kovin paljoa tiedon hankkimis- ja omaksumiskykyyn. Mutta mikä siihen sitten oikein vaikuttaa? Siitä ei taida kellään olla sen paremmin tutkimus- kuin päättelytietoa, vai onko?

        Mieleen heräsi kysymys, mikä on viisautta? Senkin määritelmä ei ole mitenkään yksi selitteinen. Ihminen voi elää ja toimia viisaasti. Hänellä voi olla laaja ns. kirjatietoviisaus, mutta toiminnan alueella homma mättää. Siispä viisautta on se, miten tietojaan osaa käytännössä toteuttaa. Viisauden jakamisen taito on myös tärkeä. Kenenkään päähän ei voi viisautta ja tietoa kaataa. Viisas parhaimmillaan osaa herättää toisen ajattelemaan sellaisista vinkkeleistä, joita tämä muuten ei olisi huomannut.

        Uh, nyt katkesi multa ajatus viisauden mietinnästä, kunpa joku osaisi jatkaa. :)


      • charade
        Stardust kirjoitti:

        Mitä puhuikin jo tästä asiasta, mutta laitanpa omankin mielipiteeni.

        Fiksu ei taida tarkoittaa samaa kuin älykäs. Periaatteessa se kai tarkoittaisi samaa, mutta fiksu-sanaa tuntuvat yleensä käyttävän kaikkea muuta kuin älykkäät ihmiset puhuessaan itsestään ja ystävistään.

        Luulen, että fiksuudella tarkoitetaan sitä, ettei ole tehnyt mitään erityisen tuhoisaa tyhmyyttä tai muuten pilannut elämäänsä, tulevaisuuttaan tai kuvaansa muiden silmissä. Fiksu tarkoittanee lähinnä "normaalia ympäristöönsä nähden" tai, jos on erityisen fiksu, "hyvin menestyvää ympäristöönsä nähden".

        Esimerkiksi fiksu huonomaineisessa lähiössä ei tarkoita ollenkaan samaa kuin fiksu kalliilla asuinalueella, vaan määritelmä riippuu aina ympäristöstä. Fiksu julkkis esiintyy kyllä rahallista korvausta vastaan silloin tällöin roskalehdissä, mutta ei tee mitään Nykäsen Matin tyylisiä tempauksia.

        Edellinen on siis oma kokemusperäinen käsitykseni fiksu-sanan merkityksestä, en tiedä kuinka yleismaailmallinen se on. En kuitenkaan mielelläni käytä fiksu-sanaa tuon takia. En ihaile normaaliutta mitenkään erityisesti.

        Mitä kirjoitti seuraavaa:

        "Älykkyys on tietty aivokapasiteetti, minkä kukin saa syntymälahjanaan. Elämä tuo viisautta itse kullekin persoonallisesti älykkyysosamäärästä riippumatta."

        Tätä olen usein miettinyt, sillä minun mielestäni älykkyys vaikuttaa suoraan tiedon sisäistämis- ja hankintakykyyn. Miksi ne eivät kuitenkaan aina näytä kohtaavan?

        Ehkäpä olen sittenkin väärässä ja älykkyystesteillä mitattava älykkyys EI vaikuta kovin paljoa tiedon hankkimis- ja omaksumiskykyyn. Mutta mikä siihen sitten oikein vaikuttaa? Siitä ei taida kellään olla sen paremmin tutkimus- kuin päättelytietoa, vai onko?

        Olen osittain samaa, osittain eri mieltä...

        Älykäs (kuten sanoit) sanana ainakin pyrkii kuvaamaan henkisen suorituskyvyn sitä osa-aluetta, joka ei juurikaan muutu; sitä aivokapasiteettia.

        Mutta fiksusta en ole täysin samaa mieltä.

        Sanot sen tarkoittavan: "Normaalia ympäristöönsä nähden" tai "hyvin menestyvää ympäristöönsä nähden" Ylipäänsä painotat ympäristöä - niin että fiksu-sanan semantiikka vaihtelisi ympäristön mukaan. Mahdollisesti, mutta minä näen, ettei se ole näiden sanojen merkitysopillisista eroista se tärkein. Eikö kuitenkin ennemmin näin:

        'Fiksulla', toisin kuin 'älykkäällä', on positiivinen tunnelataus. Älykäs-sana vain pyrkii kuvaamaan mahdollisen osuvasti asiantilaa; 'fiksu' taasen välittää myös asenteita.

        Siksi 'fiksuun' usein yhdistetään esimerkiksi hyvät käytöstavat (joita melko yleisesti arvostettaneen), joilla ei ole älyn kanssa mitään tekemistä. Fiksu-sanaa käytetään osoittamaan arvostusta kohteelle. Tästä syystä ympäristönsä suhteen esim. taloudellisesti menestyneet saavat osakseen fiksu-sanaa keskimääräistä useammin - isot rahat ovat jotakin, jota melko laajalti arvostetaan.

        'Fiksu' ei minun näkemykseni mukaan tarkoita suinkaan normaaliutta. Sanalla pyritään osoittamaan kunnioitusta joitakin henkisiä ominaisuuksia (jotka eivät tietenkään rajoitu älykkyyteen, mutta jotka kuitenkin sisältävät senkin). Koska niin, on sen merkitys varsin subjektiivinen. Kuten kauneus, on myös fiksuus katsojan silmässä.


      • Pekka
        charade kirjoitti:

        Liityin tänä vuonna loppuvuodeksi (nimeni on siinä uusimmassa).

        Luin lehteä. Pöh. Jätän todella maksut tästedes maksamatta - opiskelija haluaa rahalleen myös vastinetta. Eikö fiksuilla ihmisillä oikeasti ole parempaa tekemistä? Mitä pelleilyä!

        Minun on myönnettävä: parasta mitä Mensasta irti sain, saan tai saanen tulevaisuudessakaan on se 30 e maksava ihan nätti paperinpala, jossa lukee mukava prosenttiluku 99,91.

        Sitä on sitten kiva vilautella kavereille ja kertoa, miten kova jätkä on, kun on näin fiksu.

        Jos Mensalainen-lehdessä ei le hyviä juttuja, niin kirjoita sinä sinne sellainen. Sehän on yhdistyksen jäsenten tekemä lehti.


      • Pekka
        Etunimettis Sukunimi kirjoitti:

        En minäkään usko, että kyse on itsetehostuksesta, jonka takia mensaan liitytään. Luulisin että moni huippuälykäs ei oikein tule toimeen "tavisten" kanssa ja arvelee pääsevänsä kaltaistensa seuraan. Mensanhan mainostetaan olevan älykästä sosiaalista toimintaa, jossa on tapaamisia ja kaikenlaista toimintaa alkaen flipperinpeluusta.

        Itsetehostuksesta puhuvat ne, jotka eivä pääse mensaan. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

        Samalla tavallahan KAIKKEA voi syyttää itsetehostuksesta. Jos haluaa työtä ja auton ja asunnon, on se itsetehostusta. Jos haluat pärjätä urheilusssa, on se itsetehostusta. Eikö sitä sitten saisi tehdä mitään?

        Juuri noin. Edesmennyt Helsingin Mensan puheenjohtaja sanoi, että jos älykkyydessä on noin yhden sigman suuruinen ero keskustelijoiden välillä, ei juttua oikein synny.

        Mulle tämä ei ole ongelma. Olin lauantaina 50-vuotisjuhlissa, jossa 12,5 % porukasta oli Mensan jäseniä ja noin 50 % muista voisi hyvinkin päästä porukkaan. Ja hauskaa oli!

        Jokainen hakee sopivaa seuraa itselleen.


    • ÄÖ -200

      Mensahan on Maailman laajuinen `firma `. Voisiko joku ihmisryhmä tehdä rahaa tällä touhulla? Olisiko jollakin tietoa jostakin väärinkäytöksistä joihin tämä yhteisö on syyllistynyt?

      • Pekka

        Ei tunnu julkaistujen lukujen mukaan kunnon bisnekseltä, hintsusti fyffee Mensalla,

        Ehkä ne tekee hilloo muualla kuin yhdistyksessä. Voi olla liian fiksuja jäseniä estämässä kähmintää!


    • mensalainen

      Ei me enää tapella. Lehtikin on parantunut.

      • tulin näin ja lähdin

        Oikeasti asiat ei ole muuttuneet kymmenessä vuodessa miksikään. Melkein missään muussa yhdistyksessä ei tapella (kuka on "älykkäin" eli ilkein), kiusata isolla joukolla ja puhuta pskaa selän takana niin paljon, ilman mitään kykyä itsekritiikkiin, kuin Mensassa.
        Mensa on iso kupla.


    • rajojen sisällä

      Näkisin tuon edellä mainitun ilkeyden koko Suomen henkisen ilmapiirin ongelmana. En niinkään yksittäisen yhdistyksen ongelmana. Minusta Suomalainen kommunikointityyli on ensisijaisesti selän takana arvostelua ja mustamaalaamista. Toisaalta parhaimmillaan Suomalainen ystävyys rakentuu omaan kehuun ja omien saavutusten kertomiseen molemminpuolisesti.

      Tämä asia realisoitui minulle kun olin ulkomalla. Huomasin, että ihmiset kohtaavat toisensa tasavertaisina. Myöskin sanattomalla viestinnällä, eleet ilmeet oli suurempi käytännön merkitys.

      Eräs ulkomailla asuva Suomalainen sanoin hyvin kun hän käy Suomessa.
      Täällä saa "märkiä rättejä naamaan". Sillä han tarkoitti töykeyttä yms.

    • ite oot

      Mensalaisilta ("älykkäiltä") voisi odottaa jotain parempaa kuin sitä, että aikuiset kiusaavat porukalla yksittäisiä aikuisia mahdollisimman ilkeällä tavalla, keskustelupalstalla (jota kutsutaan "foorumiksi") omalla koko nimellään. Mensalaisten älykkyyttä kuvastaa hyvin se, että suurin osa heistä taitaa ajatella, että tällaisella toiminnalla he nolaavat kiusatut, mutta eivät ollenkaan itseään ja samalla koko yhdistyksen.

    • psykopaatteja?

      Onko kyse psykopaateista? Ihmisistä jotka pystyvät tekemään hirveitä asioita toisille, mutta jälkeenpäinkään he eivåt tunne tehneensä mitään väärin. Ja voivat helposti uusia pahoja tekojaan.

      Väkivaltarikos psykopaatteja on yritetty parantaa terapialla, huonoin tuloksin. Siellä ne oppivat näyttelemään/ teeskentelemään normaalia. Terapiat ovat osoittaneet, että psykopaatin luonnetta ei voi muuttaa.

      Rikoshistoriassa korkea älykkyys ja psykopaattisuus on usein yhdistetty samaan rikolliseen henkilöön.

    • veritas
      • tzzy<jjz

        http://yle.fi/uutiset/tutkimus_psykopaatit_tuntevat_empatiaa_jos_haluavat/6749114?ref=leiki-uu PArempi tutkimus on tämä. Jos tämä pitää paikkansa, psykopaatit ehkä ovatkin nimenomaan kehittyneimpiä ihmisiä. Sillä normaalit ihmiset syyllistyvät kaikenlaisiin hirveyksiin myöskin, ja tekevät sen nimenomaan siksi, koska eivät kykene hallitsemaan tunteitaan. Jos psykopaatti voi valita mitä tunteita kokee on se yksinomaan hyvä juttu. Miksipä turhaan tunteakaan empatiaa sellaisia ihmisiä kohtaan, joista tietää, etteivät he sitä ansaitse?


    • kasrboasjaeorsasfafo

      Psykopatia on liukuma eikä on-off-tila, kuten älykkyys. Suurin osa ihmisistä sijoittuu lähemmäksi psykopaattia kuin esim. Jeesusta.

      • jepagoa

        Mitä ensinnäkään tekee sellaisella "empatialla", joka aktivoituu vain veren lennätyksestä, jos ihminen pystyy kuitenkin esim. haukkumaan toista netissä ilman tunnontuskia tai laukaisemaan ohjuksen kunhan ei näe mitä siellä minne se osuu käy. Nykymaailmassa enää todella harvat toisten satuttamisen muodot edellyttävät veren lennätystä.


    • liukuva työaika

      Oma havaintoni on, että johtaviin tehtäviin hakeutuu henkilöitä joilla on psykopaattisia ominaisuuksia. Psykopaattisuudesta on heille etua, he pystyvät tekemään toimenpiteitä joita normaalisti tunteva empaattinen ihminen ei kykene tekemään. Henkilöstö kärsii psykopaattisesta johtajasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe