Mitä ainetta on kylmäkallessa oleva geeli?
kaupoista on hävinnyt geelikallet
voisi vaihtaa kallen veden geelin,kun tietäisi mitä se on.
KYLMÄKALLE
13
8744
Vastaukset
- ---
En ole aivan varma kylmäkalleista, mutta kylmähauteissa käytetään ainakin ammoniumnitraattia, koska sen liukeneminen veteen on endoterminen. NH4^ NO3
- höh?
Ja miksihän ihmeessä haluaisit vaihtaa kylmäkallen veden geeliin?
Ainoa hyöty 'geelikallesta' on se, että sitä voi muotoilla, mutta ei se geeli pysy kylmänä kauempaa kuin jää.- GEELIÄ
Olen ajellut kesäkuumalla lapissa monet kerrat.
kylmälaukku yöt ulkona ,muuten kuumassa autossa.
vesikallet on sulia alle vuorokaudessa,mutta geelikallet on mulla kestäneet n. 2.5 vrk.
tosin minun kylmälaukku on lisäeristetty ja kannessa on tiiviste - geelin sulamis
GEELIÄ kirjoitti:
Olen ajellut kesäkuumalla lapissa monet kerrat.
kylmälaukku yöt ulkona ,muuten kuumassa autossa.
vesikallet on sulia alle vuorokaudessa,mutta geelikallet on mulla kestäneet n. 2.5 vrk.
tosin minun kylmälaukku on lisäeristetty ja kannessa on tiivistepiste kerro lämpötilasta mitään.
mutta tuttua on että vesijää on nolla-asteista.
laukun koko ja alkulämpötila vaikuttaa tietenkin
sulamiseen. jos laukussa olis vaikka kuution lihakimpale pakaste, sulais se jonkun päivän varmasti. - GEELIÄ
geelin sulamis kirjoitti:
piste kerro lämpötilasta mitään.
mutta tuttua on että vesijää on nolla-asteista.
laukun koko ja alkulämpötila vaikuttaa tietenkin
sulamiseen. jos laukussa olis vaikka kuution lihakimpale pakaste, sulais se jonkun päivän varmasti.tänään pohjoiseen .liian vähän geelikalleja kylmälaukkuun
back in july?? - Jukka P
Pakastegeeli luovutaa -18 astetta usean tunnin. Vesikalle luovuttaa 2 astetta eli kallella ei voi säilöä pakasteita väliaikaisesti.
Pakastegeelit ovat tuttuja tuotteita terveydenhuollosta. - Anonyymi
Jukka P kirjoitti:
Pakastegeeli luovutaa -18 astetta usean tunnin. Vesikalle luovuttaa 2 astetta eli kallella ei voi säilöä pakasteita väliaikaisesti.
Pakastegeelit ovat tuttuja tuotteita terveydenhuollosta.Ei se mitään kylmää luovuta. Vain lämpöenergia tässä tapauksessa siirtyy. Ei mikään kylmäenergia.
- Jukka P
Geelivaraaja saa ainakin Etoloista ja Prismoista
- kylmää olutta aina
Kylmäketjusta on huolehdittava jopa kaupasta kotiin kannettaessa elintarvikkeita. Itse käytän eväsrasian tai juomapullon mukana aina geelikylmäpussia. Onpa kätevää pakata geelipussi kassiin ja kipaista kaupasta tuoretta ja oikein säilöttyä kalaa. Auton lämpötila voi olla kesäkuumalla jopa 60ast.
- Auli Kuu
Mikä pakastegeeli?MIten toimii
- Niko Y
Facebookin sivulta Gel-Ice saa tietoa geelivaraajista.
Geelien aineesta jotain:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_pack
Pakkauksen rikkoontuminen voi tuottaa jotain ikävyyttä noissa.
Muutoin jos kylmälaukussa on tilanpuutetta tai ei halua kantaa ylimääräistä painolastia, niin mukaan pakattavien mehujen (miltei kaiken pakastamista kestävän evään) jäädyttäminen ajaa miltei saman asian jäähdytyksen suhteen kuin erillinen jääpala muovipuollossa. Muovipullo voi olla melko täynnäkin jäädytettäessä, varsinkin jos sen pakastaa lappeellaan. Autoretkelle voi pakata (osittain) jäädytettyjä juomavesipullojakin. Metsään ei ehkä vettä kannata kantaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131218
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1191062- 134959
- 96802
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten299763Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48579- 75514