KYLMÄKALLE

GEELIÄ

Mitä ainetta on kylmäkallessa oleva geeli?
kaupoista on hävinnyt geelikallet
voisi vaihtaa kallen veden geelin,kun tietäisi mitä se on.

13

8744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      En ole aivan varma kylmäkalleista, mutta kylmähauteissa käytetään ainakin ammoniumnitraattia, koska sen liukeneminen veteen on endoterminen. NH4^ NO3

    • höh?

      Ja miksihän ihmeessä haluaisit vaihtaa kylmäkallen veden geeliin?

      Ainoa hyöty 'geelikallesta' on se, että sitä voi muotoilla, mutta ei se geeli pysy kylmänä kauempaa kuin jää.

      • GEELIÄ

        Olen ajellut kesäkuumalla lapissa monet kerrat.
        kylmälaukku yöt ulkona ,muuten kuumassa autossa.
        vesikallet on sulia alle vuorokaudessa,mutta geelikallet on mulla kestäneet n. 2.5 vrk.
        tosin minun kylmälaukku on lisäeristetty ja kannessa on tiiviste


      • geelin sulamis
        GEELIÄ kirjoitti:

        Olen ajellut kesäkuumalla lapissa monet kerrat.
        kylmälaukku yöt ulkona ,muuten kuumassa autossa.
        vesikallet on sulia alle vuorokaudessa,mutta geelikallet on mulla kestäneet n. 2.5 vrk.
        tosin minun kylmälaukku on lisäeristetty ja kannessa on tiiviste

        piste kerro lämpötilasta mitään.
        mutta tuttua on että vesijää on nolla-asteista.
        laukun koko ja alkulämpötila vaikuttaa tietenkin
        sulamiseen. jos laukussa olis vaikka kuution lihakimpale pakaste, sulais se jonkun päivän varmasti.


      • GEELIÄ
        geelin sulamis kirjoitti:

        piste kerro lämpötilasta mitään.
        mutta tuttua on että vesijää on nolla-asteista.
        laukun koko ja alkulämpötila vaikuttaa tietenkin
        sulamiseen. jos laukussa olis vaikka kuution lihakimpale pakaste, sulais se jonkun päivän varmasti.

        tänään pohjoiseen .liian vähän geelikalleja kylmälaukkuun
        back in july??


      • Jukka P

        Pakastegeeli luovutaa -18 astetta usean tunnin. Vesikalle luovuttaa 2 astetta eli kallella ei voi säilöä pakasteita väliaikaisesti.

        Pakastegeelit ovat tuttuja tuotteita terveydenhuollosta.


      • Anonyymi
        Jukka P kirjoitti:

        Pakastegeeli luovutaa -18 astetta usean tunnin. Vesikalle luovuttaa 2 astetta eli kallella ei voi säilöä pakasteita väliaikaisesti.

        Pakastegeelit ovat tuttuja tuotteita terveydenhuollosta.

        Ei se mitään kylmää luovuta. Vain lämpöenergia tässä tapauksessa siirtyy. Ei mikään kylmäenergia.


    • Jukka P

      Geelivaraaja saa ainakin Etoloista ja Prismoista

    • kylmää olutta aina

      Kylmäketjusta on huolehdittava jopa kaupasta kotiin kannettaessa elintarvikkeita. Itse käytän eväsrasian tai juomapullon mukana aina geelikylmäpussia. Onpa kätevää pakata geelipussi kassiin ja kipaista kaupasta tuoretta ja oikein säilöttyä kalaa. Auton lämpötila voi olla kesäkuumalla jopa 60ast.

    • Auli Kuu

      Mikä pakastegeeli?MIten toimii

      • Niko Y

        Facebookin sivulta Gel-Ice saa tietoa geelivaraajista.


    • Geelien aineesta jotain:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_pack
      Pakkauksen rikkoontuminen voi tuottaa jotain ikävyyttä noissa.

      Muutoin jos kylmälaukussa on tilanpuutetta tai ei halua kantaa ylimääräistä painolastia, niin mukaan pakattavien mehujen (miltei kaiken pakastamista kestävän evään) jäädyttäminen ajaa miltei saman asian jäähdytyksen suhteen kuin erillinen jääpala muovipuollossa. Muovipullo voi olla melko täynnäkin jäädytettäessä, varsinkin jos sen pakastaa lappeellaan. Autoretkelle voi pakata (osittain) jäädytettyjä juomavesipullojakin. Metsään ei ehkä vettä kannata kantaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe