Työmatkapyörä? Helkama Oiva, Tunturi Akseli?

Saku F.

Moi

Etsin itselle työmatkapyörää, jolla voisi polkea selkä melko suorana, mutta että matka ei silti olisi yhtä raskasta vääntämistä. Pyörän pitäisi olla kestävä ja jämäkkä sekä helppo huoltaa.

Olen ajatellut Oivaa tai Akselia. Onko jotain ehdotuksia tai näkemyksiä?

Aiemmin olen ajellut vain hieman kalliimmilla pyörillä ja pääasiassa maastopyörillä.

21

13440

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • modattuna

      Helkama Jääkäri, johon fiksumpi satula ja kapeampi tanko?

    • mies...

      Miksi pitäisi olla miesten runko?

      • Hyvin kulkee

        Ostin juuri tarjouksesta ratasvaihtisen Nopsan 299:- Hintaansa nähden tosi hyvä peli työmatkoille.


      • Maantiellä

        "Miksi pitäisi olla miesten runko?"

        Vääntöjäykkyyden takia ja siksi, että oikein mitoitettu naisten tunko on liia lyhyt keskiverto miehelle. Päin vastoin, kannattaa naistenkin suosia ensin mainitusta syystä miesten runkoa, jos geometria vain osuu kohdalleen.


    • Rumasetä1

      Jos matka on yli pari kilometriä suuntaansa älä osta Oivaa. Itselläni on Oiva ns. kakkospyöränä ja sopii hyvin tavarankujetukseen kaupasta kotiin, kun laitoin myös eteen taakkatelineen, mutta on niin HIDAS ajaa leveiden renkaiden ja pystyn ajoasennon takia.

      • Pettynyt...

        Osta Akseli. Itse ostin tänään Oivan, eikä myyjä edes maininnut 26" -renkaista ja nyt vituttaa. Tottakai sitä olettaa että kyseessä on aikuisten pyörä eikä 26 tuumainen. Hiemankin pitempää lenkkiä tehdessä hengästyy, koska joutuu polkemaan tiheään, ja kuitenkin sitä lenkkiä tulee tehtyä ihan ajan kuluksi useasti viikossa.


      • hdfgaf
        Pettynyt... kirjoitti:

        Osta Akseli. Itse ostin tänään Oivan, eikä myyjä edes maininnut 26" -renkaista ja nyt vituttaa. Tottakai sitä olettaa että kyseessä on aikuisten pyörä eikä 26 tuumainen. Hiemankin pitempää lenkkiä tehdessä hengästyy, koska joutuu polkemaan tiheään, ja kuitenkin sitä lenkkiä tulee tehtyä ihan ajan kuluksi useasti viikossa.

        Näyttää vaan menevän siihen, että tunturi akseliakaan ei kohta saa kuin vaan 26" vanteilla... paska homma


      • alkup. Maantiepyöräi
        Pettynyt... kirjoitti:

        Osta Akseli. Itse ostin tänään Oivan, eikä myyjä edes maininnut 26" -renkaista ja nyt vituttaa. Tottakai sitä olettaa että kyseessä on aikuisten pyörä eikä 26 tuumainen. Hiemankin pitempää lenkkiä tehdessä hengästyy, koska joutuu polkemaan tiheään, ja kuitenkin sitä lenkkiä tulee tehtyä ihan ajan kuluksi useasti viikossa.

        "...aikuisten pyörä eikä 26 tuumainen. Hiemankin pitempää lenkkiä tehdessä hengästyy, koska joutuu polkemaan tiheään..."

        Ihan perus juttuja. Kiekon koolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten millä kadenssilla saavuttaa minkin nopeuden. Vaihtamalla etu ja taka rattaita, valitaan oikea välityssuhde kuhunkin tarkoitukseen.

        Aikaisemmin mainittu pysty ajoesnto on sen sijaan yksi varma syy hengästymiseen. Vastuksesta on yli 60% ilmanvastusta. Jos haluaa ajaa mukavammin, on ajoasennon oltava tasapainoisempi, eli matalampi.

        Ostakaa tuo, siinä on ihan peru juttuja:

        http://www.bookplus.fi/kirjat/bicycling_magazines/pyöräilijän_käsikirja-4345940


      • Nojailija
        alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        "...aikuisten pyörä eikä 26 tuumainen. Hiemankin pitempää lenkkiä tehdessä hengästyy, koska joutuu polkemaan tiheään..."

        Ihan perus juttuja. Kiekon koolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten millä kadenssilla saavuttaa minkin nopeuden. Vaihtamalla etu ja taka rattaita, valitaan oikea välityssuhde kuhunkin tarkoitukseen.

        Aikaisemmin mainittu pysty ajoesnto on sen sijaan yksi varma syy hengästymiseen. Vastuksesta on yli 60% ilmanvastusta. Jos haluaa ajaa mukavammin, on ajoasennon oltava tasapainoisempi, eli matalampi.

        Ostakaa tuo, siinä on ihan peru juttuja:

        http://www.bookplus.fi/kirjat/bicycling_magazines/pyöräilijän_käsikirja-4345940

        "Ihan perus juttuja. Kiekon koolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten millä kadenssilla saavuttaa minkin nopeuden. Vaihtamalla etu ja taka rattaita, valitaan oikea välityssuhde kuhunkin tarkoitukseen.

        Aikaisemmin mainittu pysty ajoesnto on sen sijaan yksi varma syy hengästymiseen. Vastuksesta on yli 60% ilmanvastusta. Jos haluaa ajaa mukavammin, on ajoasennon oltava tasapainoisempi, eli matalampi."

        Sama pätee hengästymiseen ja väsymiseen. Eli jos vauhtia on liikaa omaan jaksamiseen, niin hengästyy ja pitää vähentää nopeutta, aivan sama vastatuulessa oli asento ihan mikä tahansa. Kun sillä nenällä yrittää hioa sitä asvalttia niin siinä tulee niska kipeeksi ja jäykäksi. Kaksi vaihtoehtoa, molemmissa sattuu, joko niskaan, tai hengästyy, hengästymiseen auttaa vauhdin hiljentäminen, ja niskan sattumiseen se kun pitää päänsä pystyssä, selän kanssa suorassa linjassa. Heittää sen kyykkypyörän lähimpään jorpakkoon, ja hankkii tilalle kunnon nojapyörän.


      • Snaut
        Nojailija kirjoitti:

        "Ihan perus juttuja. Kiekon koolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten millä kadenssilla saavuttaa minkin nopeuden. Vaihtamalla etu ja taka rattaita, valitaan oikea välityssuhde kuhunkin tarkoitukseen.

        Aikaisemmin mainittu pysty ajoesnto on sen sijaan yksi varma syy hengästymiseen. Vastuksesta on yli 60% ilmanvastusta. Jos haluaa ajaa mukavammin, on ajoasennon oltava tasapainoisempi, eli matalampi."

        Sama pätee hengästymiseen ja väsymiseen. Eli jos vauhtia on liikaa omaan jaksamiseen, niin hengästyy ja pitää vähentää nopeutta, aivan sama vastatuulessa oli asento ihan mikä tahansa. Kun sillä nenällä yrittää hioa sitä asvalttia niin siinä tulee niska kipeeksi ja jäykäksi. Kaksi vaihtoehtoa, molemmissa sattuu, joko niskaan, tai hengästyy, hengästymiseen auttaa vauhdin hiljentäminen, ja niskan sattumiseen se kun pitää päänsä pystyssä, selän kanssa suorassa linjassa. Heittää sen kyykkypyörän lähimpään jorpakkoon, ja hankkii tilalle kunnon nojapyörän.

        Oletko tutustunut Tähtipyöriin? Esim. malli Sirius Classic on 28" perinteellinen miestenpyörä, jota saa 1, 3 tai 7-vaihteisena. Nuo Tähtipyörät valmistaa Pohjanmaan Sulvassa Tähtipyörä Oy. He tekevät myös maitokärryjä, jos sellaiseen sattuisit tarvitsemaan.


      • alkup. Maantiepyöräi
        Nojailija kirjoitti:

        "Ihan perus juttuja. Kiekon koolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten millä kadenssilla saavuttaa minkin nopeuden. Vaihtamalla etu ja taka rattaita, valitaan oikea välityssuhde kuhunkin tarkoitukseen.

        Aikaisemmin mainittu pysty ajoesnto on sen sijaan yksi varma syy hengästymiseen. Vastuksesta on yli 60% ilmanvastusta. Jos haluaa ajaa mukavammin, on ajoasennon oltava tasapainoisempi, eli matalampi."

        Sama pätee hengästymiseen ja väsymiseen. Eli jos vauhtia on liikaa omaan jaksamiseen, niin hengästyy ja pitää vähentää nopeutta, aivan sama vastatuulessa oli asento ihan mikä tahansa. Kun sillä nenällä yrittää hioa sitä asvalttia niin siinä tulee niska kipeeksi ja jäykäksi. Kaksi vaihtoehtoa, molemmissa sattuu, joko niskaan, tai hengästyy, hengästymiseen auttaa vauhdin hiljentäminen, ja niskan sattumiseen se kun pitää päänsä pystyssä, selän kanssa suorassa linjassa. Heittää sen kyykkypyörän lähimpään jorpakkoon, ja hankkii tilalle kunnon nojapyörän.

        Ei tuo maantiepyörä oikein mitoitettuna mitenkään hankala ajettava ole. Mutta nojakkikaan ei välttämättä ole huono vaihtoehto työmatkapyöräksi. Kohtuuhintaisten nojakkien saatavuus vain Suomessa on ollut hieman haastavaa. Sen sijaan hyviä maantiepyöriä saa reilulla tonnilla.


      • perusasiat
        alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        "...aikuisten pyörä eikä 26 tuumainen. Hiemankin pitempää lenkkiä tehdessä hengästyy, koska joutuu polkemaan tiheään..."

        Ihan perus juttuja. Kiekon koolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten millä kadenssilla saavuttaa minkin nopeuden. Vaihtamalla etu ja taka rattaita, valitaan oikea välityssuhde kuhunkin tarkoitukseen.

        Aikaisemmin mainittu pysty ajoesnto on sen sijaan yksi varma syy hengästymiseen. Vastuksesta on yli 60% ilmanvastusta. Jos haluaa ajaa mukavammin, on ajoasennon oltava tasapainoisempi, eli matalampi.

        Ostakaa tuo, siinä on ihan peru juttuja:

        http://www.bookplus.fi/kirjat/bicycling_magazines/pyöräilijän_käsikirja-4345940

        "Kiekon koolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten millä kadenssilla saavuttaa minkin nopeuden."

        Höpsistä. Etu- ja takarattaat ovat vain osa kokonaisvälityssuhteesta. Kokonaisvälityssuhde samoilla rattailla on tietenkin suuremmalla rengaskoolla suurempi. Se kasvaa suoraan verrannollisesti renkaan läpimitan kasvaessa.

        Se on sitten toinen kysymys, mikä on oikea välityssuhde. Yleensähän ajetaan liian suurilla välityksillä. Vakiopyörän kadenssia voi toki nostaa vauhtia lisäämällä...


      • karenssia
        perusasiat kirjoitti:

        "Kiekon koolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten millä kadenssilla saavuttaa minkin nopeuden."

        Höpsistä. Etu- ja takarattaat ovat vain osa kokonaisvälityssuhteesta. Kokonaisvälityssuhde samoilla rattailla on tietenkin suuremmalla rengaskoolla suurempi. Se kasvaa suoraan verrannollisesti renkaan läpimitan kasvaessa.

        Se on sitten toinen kysymys, mikä on oikea välityssuhde. Yleensähän ajetaan liian suurilla välityksillä. Vakiopyörän kadenssia voi toki nostaa vauhtia lisäämällä...

        'Vakiopyörän kadenssia voi toki nostaa vauhtia lisäämällä... '

        Oikeammin sanottuna: Vakiopyörän vauhtia voi lisätä kadenssia nostamalla.

        Vain Fixissä syy ja seuraus voi olla, että kadenssi nousee kaverin tuupatessa vauhtia lisää...


    • OjvaPeli

      Olen ajanut niin työ- kuin hurvittelumatkat Oivalla jo lähes 20 vuotta. Ekoilla kesäduuniliksoilla ostin.. Pisimmät yksittäiset polkaisut sellaista 100km luokkaa. Ei se mikään kilpapyörä ole, mutta luotettavampaa laitetta, siis minun kokemukseni mukaan, saa hakea. Suosittelen 10-10.

    • Pitkähkö

      Mulla oli oiva, mutta onneksi se varastettin. Muuten ihan hyvä, mutta rungon korkeus ei riitä täysikasvuiselle 190 cm miehelle.

      Nyt hakusessa korkearunkoinen peruspyörä pystyllä ajoasennolla. Onko sellaisia edes?

      • Alkup_maantiepyöräi

        Osta cyclocrossari. Sellaisen saa Suomestakin oikean kokoisena.


      • Pitkähkö

        Haluaisin tavallisen peruspyörän, jossa olisi pysty ajoasento. Haluaisin myös, että pyörä näyttää perinteiseltä polkupyörältä.

        Taidan ostaa Akselin ja laittaa siihen sähkömoottorillisen etuvanteen kompensoimaan matalaa runkoa ja huonoa ajoasentoa.


      • Alkup_maantiepyöräi
        Pitkähkö kirjoitti:

        Haluaisin tavallisen peruspyörän, jossa olisi pysty ajoasento. Haluaisin myös, että pyörä näyttää perinteiseltä polkupyörältä.

        Taidan ostaa Akselin ja laittaa siihen sähkömoottorillisen etuvanteen kompensoimaan matalaa runkoa ja huonoa ajoasentoa.

        Tämän pitää olla provo. :D :D :D Huonoa ajoasentoa ei voi kompensioda muuta kuin vaihtamalla koko rungon. Cyclocrossareita myydään myös korkeahkolla ajoasennolla.


      • Pitkähkö
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Tämän pitää olla provo. :D :D :D Huonoa ajoasentoa ei voi kompensioda muuta kuin vaihtamalla koko rungon. Cyclocrossareita myydään myös korkeahkolla ajoasennolla.

        Ei, Ihan tosissani ajattelen, että sähkömoottorista tuleva vetoapu korvaa vähän huonomman ajoasennon. Toki mielelläni ostaisin isomman rungon, mutta eipä niitä näytä olevan markkinoilla, jos haluaa perinteisen peruspyörän, eikä mitään crossareita.


      • Anonyymi

        Kona merkkiä kannattaa vilkasita. Löytyy "peruspyöriä" kuten esim. Kona Dew Deluxe tai Dr. Dew.


    • Anonyymi

      Jos joku vielä hakee kokemustietoa Helkama Oivasta, niin ostin 7-vaihteisen ja on kyllä melko jäykkä polkea. Pyöräkaupalla testatessa ei niin lyhyellä kierroksella saanut kunnon tuntumaa ja tuntui, että ei kait tässä voi mitään kummallisempaa olla, mutta kyllä osoittautunut pettymykseksi tässä arkiajossa. Noh ajattelen että reidet kasvaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe