Mites tuo Sampo taivutetaan, Sammon vai Sampon?
Sammon vai Sampon?
7
641
Vastaukset
Jos kyse on etunimestä, on taivutus Sampo : Sampon mahdollinen. Jos ”Sampo” olisi vieraskielinen nimi, sellainen taivutus olisi ainoa mahdollinen; sellaisia tapauksia ei liene.
Muissa tapauksissa taivutetaan Sampo : Sammon.
Etunimen taivutuksesta kielenhuolto sanoo:
”Taivutusta Sammon on suositettu, mutta sen rinnalla Sampon on yleistymässä. (Vakuutusyhtiön ja pankin nimi taipuu astevaihtelullisena Sammon kuten Kalevalan sampo.)”
Kielikello 3/2002- Hakro
Miten sitten taipuu Yucca? Yuccan vai Yucan?
Sammon kohdalla Yuccan/Yucan näkemys näyttää edellisestä kerrasta muuttuneen. - Yucca joka ei viitsi kirjautua
Hakro kirjoitti:
Miten sitten taipuu Yucca? Yuccan vai Yucan?
Sammon kohdalla Yuccan/Yucan näkemys näyttää edellisestä kerrasta muuttuneen.”Yucca” on logonomainen valmiste, jota ei taivuteta.
Näkemysten muuttumisesta taidat kirjoittaa läpiä päähäsi, kuten näkyy viittauksistasi. (Siis siitä, että niitä ei ole. Siis et yksilöi, mitä vastakkaista olen muka kirjoittanut missä.) - Hakro
Yucca joka ei viitsi kirjautua kirjoitti:
”Yucca” on logonomainen valmiste, jota ei taivuteta.
Näkemysten muuttumisesta taidat kirjoittaa läpiä päähäsi, kuten näkyy viittauksistasi. (Siis siitä, että niitä ei ole. Siis et yksilöi, mitä vastakkaista olen muka kirjoittanut missä.)>> ”Yucca” on logonomainen valmiste, jota ei taivuteta. >>
Ohhoh!
Uskoakseni "Yucca" on merkinnyt tämän "valmisteen" nimimerkikseen, niinkuin minä olen merkinnyt "Hakron". Sikäli kuin tiedän, nimimerkkejä taivutetaan aivan niinkuin nimiäkin.
Viittaukseni edelliseen Sampo-nimen taivutusta koskevaan ketjuun on niin helppo löytää (selaamalla muutamia sivuja taaksepäin), etten katsonut aiheelliseksi yksilöidä tarkemmin. Saatat muistaa ketjun, josta itse poistit lähettämäsi alatyylisen viestin. Ei siitä ole kuin runsas kuukausi aikaa. - J343
Lähinnä tarkoitin pankkia ja Suomalaista nimeä. Rupesi vain mietityttää kun tuo Sampon kuulostaa ainakin omaan korvaani kömpelöltä ja tönköltä taivutukselta joka olisi ulkomaalaisen tekemä joka ei kieltä ymmärrä hyvin. Mutta aika monessa uutisessa tuota käytetään.
- Yucca taas
Hakro kirjoitti:
>> ”Yucca” on logonomainen valmiste, jota ei taivuteta. >>
Ohhoh!
Uskoakseni "Yucca" on merkinnyt tämän "valmisteen" nimimerkikseen, niinkuin minä olen merkinnyt "Hakron". Sikäli kuin tiedän, nimimerkkejä taivutetaan aivan niinkuin nimiäkin.
Viittaukseni edelliseen Sampo-nimen taivutusta koskevaan ketjuun on niin helppo löytää (selaamalla muutamia sivuja taaksepäin), etten katsonut aiheelliseksi yksilöidä tarkemmin. Saatat muistaa ketjun, josta itse poistit lähettämäsi alatyylisen viestin. Ei siitä ole kuin runsas kuukausi aikaa.Käytän sanaa ”Yucca” logon tavoin allekirjoituksena. Jos sinä haluat käyttää sitä muutoin, se on sinun asiasi.
Minua ei kiinnosta, mistä selaamisesta (tai viestien poistamisesta) puhut. Tosiasia on, että et yksilöinyt väitettäsi, mikä on useimmiten merkki siitä, että puhuu läpiä päähänsä. En väitä, että valehtelet, koska on mahdollista, ettet vain ymmärrä, mitä muut kirjoittavat, ja kenties itse uskot muiden viesteissä olevan asioita, joita sinä niihin sepität, fabuloit ja keksit. - Huomauttelija
J343 kirjoitti:
Lähinnä tarkoitin pankkia ja Suomalaista nimeä. Rupesi vain mietityttää kun tuo Sampon kuulostaa ainakin omaan korvaani kömpelöltä ja tönköltä taivutukselta joka olisi ulkomaalaisen tekemä joka ei kieltä ymmärrä hyvin. Mutta aika monessa uutisessa tuota käytetään.
Sinun kirjoituksessasi on ainakin viisi kirjoitusvirhettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla4361264- 641116
- 61852
- 61805
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18727Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k100713- 72694
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49671- 60657
- 26653