Ruumiinavaus

Avoleski83

Katsoin tossa äsken ruumiinavaus videon ja kyllä oli sellanen näky ettei siinä paljon vainajaa kunnioiteta, niinkun ne väittävät. Tosin vainajan kasvot peitetään toimenpiteen aikana. (Ihan ilman kuvaustakin) Näin olen ymmärtänyt.
Mutta raakan näköstä touhua. Niinku lihaa leikeltäs vaan syötäväksi : 0 Itselleni en haluis tekevän noin sitten ku kuolen. Avomieheni menetin reilut 7kk sitten ja siks tähän nyt kirjotin että missä on se puhuttu vainajan KUNNIOITUS? Toisaalta, pitäähän sekin ymmärtää ettei sitä kuolinsyytä kai muuten vois selvittää. Mutta kamalaa silpomista silti..

59

11319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isäni

      menetin v. 1976. Kuoli kotona sydänkohtaukseen käsiini ja seuraavana aamuna saapui poliisiviranomainen minua kuulustelemaan: "Mitäs teit kun isäsi noin kuoli"

    • kandipaatti

      Juuri tuosta syystä ei maallikoita päästetä avauksiin katsomaan: se on aika brutaalia hommaa. On parempi, että suuri yleisö pitää ruusuiset kuvitelmansa hellän hartaista ja juhlallisista avauksista, vaikka todellisuus on ihan toisenlaista. Esimerkiksi rintakehän avaaminen vaatii aika tavalla voimaa, sitä on mahdotonta tehdä niin että se näyttäisi "kunnioittavalta". Kasvoja ei todellakaan peitetä avauksissa, eikä ruumiin kasaanparsiminenkaan todella ole mitään esteettistä mikrokirurgista hommaa vaan sinne sullotaan täytteeksi leikkausliinoja ja vanua.

      Ei kannata katsoa noita videoita, jos ei ole alalla. Asiaan ei meinaan osaa suhtautua viileän rationaalisesti.

      • Avoleski83

        No, enpä tiedä missäpäin avauksessa olet itse ollut mukana mutta näin minulle sanottiin ja olen kerran nähnytkin avauksen.
        Ja tässäkin videossa kasvot peitettiin kokoajan ja samoin silloin kun itse olin mukana. "Maallikkoja ei päästetä" Hah... Oletko olevinasi jotenkin parempi?
        Ei tähän vainajaan ainakaan leikkausliinoja tungettu täytteeksi. Uskon että joka paikassa sama menetelmä.


      • Avoleski83

        En tiedä yrititkö tekstilläsi pahoittaa mun mielen, mutta siinä et onnistunut. Aika paljon kuitenkin itsellä kokemusta ko. asiasta niin et saanut valehdeltua ihan kaikkea:D


      • Avoleski83

        Taida itsellä olla minkäänlaista kunnioitusta vainajia kohtaan, tekstistä päätellen.


      • ..lääkisläinen
        Avoleski83 kirjoitti:

        En tiedä yrititkö tekstilläsi pahoittaa mun mielen, mutta siinä et onnistunut. Aika paljon kuitenkin itsellä kokemusta ko. asiasta niin et saanut valehdeltua ihan kaikkea:D

        osanottoni menetyksesi johdosta.
        Kukaan ei varmastikaan, ei nimimerkki kandipaatti tahi kukaan muukaan, halua teksteillään pahoittaa sinun mieltäsi, miksi joku sellaista haluaisi?

        Mitä kandipaatti kirjoitti, se pitää kyllä paikkansa, itse olen ollut opiskelujen myötä useammassakin avauksessa mukana. Oletko sinä ollut?"Aika paljon kuitenkin itsellä kokemusta ko. asiasta niin et saanut valehdeltua ihan kaikkea:D"
        Viitasitko kenties avaukseen/avauksiin vai ihan johonkin muuhun, se jäi minulle epäselväksi.

        Näkemässäsi videossa on, kuten tuolla todettiinkin, sattuneista syistä kasvot oli peitetty, mutta ymmärrät varmasti itsekin, että esim. kallon auki sahaaminen olisi aivan mahdotonta jos kasvot olisi peitetty ym. On aivan eri asia katsoa maalikoille suunnattuja videoita kuin olla itse paikan päällä. Avauksesta ei millään keinoin saa sen "siistimpää" kuin mitä se on, MUTTA, ei siinä silti mitenkään vainajaa kohden epäkunnioittavasti käyttäydytä. Asiat vain on tehtävä omalla tavalla.

        Mitä tulee siihen ettet toivo itsesi joutuvan avatuksi...Jos kuolet esim. epäselvissä olosuhteissa tai kotosalla ym., niin avaus on aivan automaattinen. Voit googlailla aiheesta, tietoa löytyy.

        Kuten sanottu, ei kukaan ole sinun mieltäsi halunnut pahoittaa, en minäkään halua, kunhan vain kirjoitin faktaa.

        Aurinkoista kesää sinulle.


      • Avoleski83
        ..lääkisläinen kirjoitti:

        osanottoni menetyksesi johdosta.
        Kukaan ei varmastikaan, ei nimimerkki kandipaatti tahi kukaan muukaan, halua teksteillään pahoittaa sinun mieltäsi, miksi joku sellaista haluaisi?

        Mitä kandipaatti kirjoitti, se pitää kyllä paikkansa, itse olen ollut opiskelujen myötä useammassakin avauksessa mukana. Oletko sinä ollut?"Aika paljon kuitenkin itsellä kokemusta ko. asiasta niin et saanut valehdeltua ihan kaikkea:D"
        Viitasitko kenties avaukseen/avauksiin vai ihan johonkin muuhun, se jäi minulle epäselväksi.

        Näkemässäsi videossa on, kuten tuolla todettiinkin, sattuneista syistä kasvot oli peitetty, mutta ymmärrät varmasti itsekin, että esim. kallon auki sahaaminen olisi aivan mahdotonta jos kasvot olisi peitetty ym. On aivan eri asia katsoa maalikoille suunnattuja videoita kuin olla itse paikan päällä. Avauksesta ei millään keinoin saa sen "siistimpää" kuin mitä se on, MUTTA, ei siinä silti mitenkään vainajaa kohden epäkunnioittavasti käyttäydytä. Asiat vain on tehtävä omalla tavalla.

        Mitä tulee siihen ettet toivo itsesi joutuvan avatuksi...Jos kuolet esim. epäselvissä olosuhteissa tai kotosalla ym., niin avaus on aivan automaattinen. Voit googlailla aiheesta, tietoa löytyy.

        Kuten sanottu, ei kukaan ole sinun mieltäsi halunnut pahoittaa, en minäkään halua, kunhan vain kirjoitin faktaa.

        Aurinkoista kesää sinulle.

        Joo, kiitos tiedosta vain.
        Kerro mulle miten se vainaja saadaan arkkuun ihan oman itsensä näköisenä takas, ettei näy mitää jälkiä?
        Entä sillon kun ihminen kuolee alkoholimyrkytykseen kai se avaus tehdään kunnolla eikä vaan todeta että joo, promillet sitä luokkaa et siihen kuoli?! Ois tärkeetä jos vastaisit, vaikka aika todennäkösesti miehelleni se avaus tehtiin kunnolla, mutta jotenkin jäänyt asia kalvamaa.


      • Taneli..
        Avoleski83 kirjoitti:

        Joo, kiitos tiedosta vain.
        Kerro mulle miten se vainaja saadaan arkkuun ihan oman itsensä näköisenä takas, ettei näy mitää jälkiä?
        Entä sillon kun ihminen kuolee alkoholimyrkytykseen kai se avaus tehdään kunnolla eikä vaan todeta että joo, promillet sitä luokkaa et siihen kuoli?! Ois tärkeetä jos vastaisit, vaikka aika todennäkösesti miehelleni se avaus tehtiin kunnolla, mutta jotenkin jäänyt asia kalvamaa.

        Vahvistan kyllä nuo kahden aiemman kollegan kuvakset ruumiinavauksen kulusta. Maallikosta (termillä en mitenkään yritä ylentää itseäni) avaus varmasti näyttää brutaalilta ja pahalta, ja onhan se kieltämättä aika rajua, kun vahvoilla pihdeillä tai taltalla paukutellaan kylkiluut katki ja kallo sahataan auki niin että luupöly lentää. Mutta aina huolehditaan siitä, että vainaja saadaan tutkimuksen jälkeen vielä "näyttämään nätiltä". Tässä onnistutaan siten, että ihoviilto tulee vain leuan alta häpyluun päälle. Lopuksi se ommellaan tietysti kiinni ja hautajaisissa se jää luonnollisesti vaatteiden alle piiloon. Kallon sahaus suoritetaan siten, että iho viilletään korvan takaa toisen korvan taakse niskan kautta, irrotetaan nahka kallosta ja käännetään siis takaraivon iho hupuksi kasvoille. Sahataan kallo, tutkitaan aivot, laitetaan kallon puolikas takaisin, vedetään päänahka kasvoilta takaisin kallon päälle ja ommellaan taas korvasta korvaan kiinni. Haava jää piiloon hiusten alle tai tyynyä vasten. Mitään turhia viiltoja ja silpomisia ei todellakaan tehdä, vaan näiden kahden viillon kautta operoidaan. Joskus joudutaan tekemään viiltoja myös esim. reisien iholle, jos tutkitaan alaraajoihin vievien suurten verisuonien tilaa. Mutta aina vainaja on avauksen jäljiltä sellaisessa kunnossa, että hautajaisissa voi pitää arkkua auki. (Siis jos kuolemaa ei ole edeltänyt esim. auto-onnettomuus, jossa kasvot ovat kovasti kärsineet.)

        Ja kyllä, totta kai myös alkoholin vaikutuksen alaisena olleet tutkitaan kunnolla, ja viinasta huolimatta ruumiinavaus tehdään, mikäli kuolema on tapahtunu odottamatta tai epäselvissä olosuhteissa tai on syytä epäillä, ettei alkoholimyrkytys ole ainut syy kuolemaan.


      • Avoleski83
        Taneli.. kirjoitti:

        Vahvistan kyllä nuo kahden aiemman kollegan kuvakset ruumiinavauksen kulusta. Maallikosta (termillä en mitenkään yritä ylentää itseäni) avaus varmasti näyttää brutaalilta ja pahalta, ja onhan se kieltämättä aika rajua, kun vahvoilla pihdeillä tai taltalla paukutellaan kylkiluut katki ja kallo sahataan auki niin että luupöly lentää. Mutta aina huolehditaan siitä, että vainaja saadaan tutkimuksen jälkeen vielä "näyttämään nätiltä". Tässä onnistutaan siten, että ihoviilto tulee vain leuan alta häpyluun päälle. Lopuksi se ommellaan tietysti kiinni ja hautajaisissa se jää luonnollisesti vaatteiden alle piiloon. Kallon sahaus suoritetaan siten, että iho viilletään korvan takaa toisen korvan taakse niskan kautta, irrotetaan nahka kallosta ja käännetään siis takaraivon iho hupuksi kasvoille. Sahataan kallo, tutkitaan aivot, laitetaan kallon puolikas takaisin, vedetään päänahka kasvoilta takaisin kallon päälle ja ommellaan taas korvasta korvaan kiinni. Haava jää piiloon hiusten alle tai tyynyä vasten. Mitään turhia viiltoja ja silpomisia ei todellakaan tehdä, vaan näiden kahden viillon kautta operoidaan. Joskus joudutaan tekemään viiltoja myös esim. reisien iholle, jos tutkitaan alaraajoihin vievien suurten verisuonien tilaa. Mutta aina vainaja on avauksen jäljiltä sellaisessa kunnossa, että hautajaisissa voi pitää arkkua auki. (Siis jos kuolemaa ei ole edeltänyt esim. auto-onnettomuus, jossa kasvot ovat kovasti kärsineet.)

        Ja kyllä, totta kai myös alkoholin vaikutuksen alaisena olleet tutkitaan kunnolla, ja viinasta huolimatta ruumiinavaus tehdään, mikäli kuolema on tapahtunu odottamatta tai epäselvissä olosuhteissa tai on syytä epäillä, ettei alkoholimyrkytys ole ainut syy kuolemaan.

        Kiitoksia tuosta tiedosta että miehelleni on todella tehty kunnon avaus eikä vaan todettu että kuollut niihin promille määriin.
        Entä osaatko sanoa, ymmärtääkö ihminen että nyt tuli lähtö 4 promillen kännissä, vai meneekö ihan sammumalla? Näin ainakin ex-naapurini sanoi että mieheni oli vaan tipahtanut pöydän alle ja hän oli luullut mieheni vain sammuneen. Olisiko tässä vaiheessa ollut vielä jotain tehtävissä?
        Miehelläni oli veressä promilleja 4,2 ja virtsasta otettu 5promillea. Silti sain hänen puheestaan selkoo kun soitti minulle 20min ennen arvioitua kuolinaikaa. Mutta miksei tätä arvioitua kuolinaikaa ollut laitettu avaus raporttiin? Kiitos jos vastailet!


      • haloo4
        Avoleski83 kirjoitti:

        En tiedä yrititkö tekstilläsi pahoittaa mun mielen, mutta siinä et onnistunut. Aika paljon kuitenkin itsellä kokemusta ko. asiasta niin et saanut valehdeltua ihan kaikkea:D

        onko sulta avoleski montaki ukkoo kuollu ku on niin paljo kokemusta?


    • ruumiinavauksessa

      on avata koko ihminen, katsoa kaikki elimet, avata pää ja katsoa aivot, jne. koska eihän kuolinsyytä muuten voi selvittää ellei tutkita tarkasti ja systemaattisesti. Jos vainajan kunnioituksesta avattaisiin vain vatsa, kun arvellaan että kuoli vatsatulehdukseen, ja sitten olisikin aivoissa iso verenvuoto, niin se jäisi löytämättä. Ei se "silpominen" vainajan kunnoittamista vähennä. Olen ollut mukana useammissa ruumiinavauksissa eikä niissä yhdessäkään ole vainajasta vitsailtu tai kohdeltu mitenkään muutenkaan epäkunnioittavasti.

    • Livia..

      Ei kai se kunnioitus mitenkään liity siihen silppuamiseen, vaan kyse on lähinnä avaajan ajatuksista. Oletkohan muuten nähnyt videon obduktiosta (se "tavallinen" avaus) vai dissektiosta, jossa on kysymys anatomian opettelusta? Obduktiossahan siis avataan vatsa- ja rintaontelo ja pääkoppa, mutta varsinaisesti ei "leikata lihaa". Obduktiohan on rutiinitouhua, ja minusta se on sen henkilön kunnioittamista, joka vainaja on ollut, kun halutaan selvittää kuolinsyy tarkemmin. Tuo nyt vain on ainoa tapa se selvittää.

      Kasvoja ei peitetä obduktiossa, videossa näin tehdään jotta katsojat eivät tunnista vainajaa.

      • Avoleski83

        Ihan tavallisen avauksen katsoin.


      • kandipaatti
        Avoleski83 kirjoitti:

        Ihan tavallisen avauksen katsoin.

        Peräänkuulutit "totuutta" siitä, millaisia avaukset ovat. Kerroin sinulle omien, todellisten (ei siis videolta, vaan reaalielämästä avausten seuraajana ja tekijänä) että millaista Suomessa menettelyt ovat. Tarkoituksenani tai yrityksenäni ei todellakaan ollut mielesi pahoittaminen, vaan realistisen käsityksen antaminen aiheesta, kun kerran avausten todellisuus sinua kiinnosti.

        Ja kuten tuossa toinen lääkiksen penkkiä kuluttanut jo vahvistikin, en todellakaan valehdellut tai kaunistellut sanaakaan.

        Minusta todellista vainajan kunnioitusta on se, että kaikin keinoin pyritään tuomaan hänelle oikeutta selvittämällä kuolinsyy ja kuolemaan johtaneet tekijät. Henki/sielu/mikäikinä ei enää siinä kalmossa ole läsnä, vaan ruumis on vain todistusaineistokokonaisuus, jota voi lukea kuin kirjaa.


    • äitinsä poika

      Ruumiinavauksiahan ei tehdä "huvin vuoksi". Ne tehdään vain tarvittaessa. Minun äidillenikään ei tehty ruumiinavausta koska hän kuoli sairaalassa ja kuolinsyy oli sikäli tiedossa.

      • Hoitaja

        eli liikaa insuliiniä veressä?


      • äitinsä poika
        Hoitaja kirjoitti:

        eli liikaa insuliiniä veressä?

        Äitini kuolinsyy oli pitkälle edennyt syöpäsairaus.

        Hän oli hoidettavana sairaalassa (tosin vain kipulääkitystä koska ei olisi kestänyt varsinaisia syöpälääkkeitä), joten ruumiinavausta ei tehty kun omaisetkaan eivät sitä erikseen vaatineet.


      • Ex-preppari

        ruumiinavauksista löysin vanhan viestin täältä, ihan täyttä asiaa tänäkin päivänä:

        "KÄSITTEITÄ ja TIETOA:
        Kirjoittanut: minä 5.12.2004 klo 18.20


        LAIN MUKAAN henkilön kuolemansyy on selvitettävä, ennenkuin HENKILÖ VOIDAAN HAUDATA. Käytännössä asiat etenevät seuraavasti:


        "Kuolemansyyn selvittämisen kannalta keskeisimmät säännökset ja määräykset ovat:

        * Laki kuolemansyyn selvittämisestä
        * Asetus kuolemansyyn selvittämisestä
        * Lääkintöhallituksen yleiskirje n:o 1789/83

        Kuolemasta on aina viipymättä ilmoitettava joko lääkärille tai poliisille. Ilmoitus olisi ensisijaisesti tehtävä viimeksi hoitaneelle lääkärille tai kuolinpaikan terveyskeskuksen lääkärille.

        Mikäli kuolemantapaukseen liittyy oikeuslääketieteelliseen selvitysjärjestelmään johtavia piirteitä on lääkärin ilmoitettava tapauksesta poliisille. Muussa tapauksessa lääkäri voi laatia vainajasta joko kuolintodistuksen tai lähiomaisen suostumuksella lähetteen lääketieteelliseen ruumiinavaukseen.

        Mikäli lääketieteellisessä ruumiinavauksessa ilmenee seikkoja, jotka viittaavat oikeuslääketieteellisen kuolemansyynselvityksen tarpeeseen, tulee avausta suorittaneen lääkärin keskeyttää avaus ja ottaa yhteys poliisiin.

        Vastaavasti mikäli poliisille on ilmoitettu kuolemantapauksesta, joka poliisin suorittaman selvityksen mukaan kuuluu lääketieteellisen kuolemansyynselvityksen piiriin, tulee poliisin kuolemansyynselvittämisasetuksen 2 §:n mukaan ilmoittaa asiasta hoitavalle lääkärille. Rajatapauksissa poliisin ja lääkärin tulee neuvotella keskenään."
        http://www.laakariliitto.fi/julkaisut/laki/6.html

        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        KUOLEMANSYYN SELVITYS, OIKEUSLÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUS: KRITEERIT:
        --kuoleman ei tiedetä johtuneen sairaudesta
        --kuoleman on aiheuttanut tai sen epäillään aiheuttaneen tapaturma, myrkytys, ammattitauti, itsemurha, hoitotoimenpide tai rikos
        --kuolema on tapahtunut muuten yllättäen
        (suositellaan myös seuraavissa olosuhteissa: tahdonvastaisessa hoidossa, asevelvollisuuslain mukaisessa palveluksessa, pidätettynä, vangittuna, sekä päihtyneenä säilöönotettuna olevasta henkilöstä)

        OIKEUSLÄÄKETIETEELLISEN RUUMIINAVAUKSEN MÄÄRÄÄ SIIS SUORITETTAVAKSI AINA POLIISI, esimerkiksi lääkärin lähetteen (sairaalassa kuolleet) tai oman tutkintansa (esim. kotona kuolleet) perusteella. OIKEUSLÄÄKETIETEELLISEN RUUMIINAVAUKSEN SUORITTAA AINA OIKEUSLÄÄKÄRI (esim. LÄÄNINOIKEUSLÄÄKÄRI, hänen sijaisensa, oikeuslääketieteen professori, tai hänen valvonnassaan työskentelevä assistentti (oikeuslääketieteeseen erikoistuva lääkäri)), ELI SIIS JOTAIN "OIKEUSPATOLOGEJA" EI OLE OLEMASSAKAAN, VAAN OIKEUSLÄÄKETIETEELLISET RUUMIINAVAUKSET SUORITTAA AINA OIKEUSLÄÄKÄRI (vaikka hänellä patologin tutkinto oikeuslääketieteeseen erikoistumisen lisäksi olisikin). OIKEUSLÄÄKÄRI ON VALTION VIRKAMIES (tähän rinnastettavissa myös esim. avauksia tekevät oikeuslääketieteen professorit), jolla EI ole mitään kytkentöjä sairaalaan, vaikka OIKEUSLÄÄKETIETEEN LAITOS tai OIKEUSLÄÄKETIETEELLISET RUUMIINAVAUKSET tehtäisiinkin sairaaloiden YHTEYDESSÄ SIJAITSEVISSA tiloissa (lääninhallitus vuokraa nämä tilat ja joskus preparaattoreiden palvelukset sairaalalta). OIKEUSLÄÄKETIETEELLISTÄ RUUMIINAVAUSTA EIVÄT OMAISET VOI KIELTÄÄ, TÄHÄN EI VAIKUTA MYÖSKÄÄN ESIMERKIKSI VAINAJAN TIEDOSSA OLEVA KIELTEISYYS, EIKÄ MIKÄÄN MUUKAAN SEIKKA, VAAN PÄÄTÖS TÄSTÄ ON AINA POLIISIN.

        Oikeuslääkärin suorittama kuolemansyyn selvitys = oikeuslääketieteellinen (EI "OIKEUSTIETEELLINEN") ruumiinavaus (kaikkine tarvittavine tutkimuksineen) ja niiden perusteella tehtävät päätelmät kuolemansyystä (perus- (välivaiheen-) ja välitön kuolemansyy), sekä kuolemanluokasta (sairaus, tapaturma, henkirikos, tuntematon etc) -> näiden perusteella laaditaan KUOLINTODISTUS, oheistuotteena syntyy myös RUUMIINAVAUSPÖYTÄKIRJA, jossa kuvataan makroskooppiset ja mikroskooppiset löydökset, sekä kuolemansyyt ja -luokka.

        JOSKUS HARVOIN kuolinsyystä EI SAADA selvyyttä minkään tutkimusten avulla, JOLLOIN KUOLEMANSYYKSI JÄÄ EPÄSELVÄ, tällöin usein myös POLIISIN ESITUTKINNASTA HUOLIMATTA KUOLEMANLUOKAKSI JÄÄ EPÄSELVÄ.

        HAUTAUSLUPA (joskus "väliaikainen kuolintodistus") on se paperi, joka kirjoitetaan ruumiinavauksen jälkeen, ja jonka perusteella vainaja voidaan haudata, ja esim perunkirjoitus (viimeistään 3 kk kuolemasta) suorittaa. Hautausta tai perunkirjoitusta varten EI siis tarvita (varsinaista) KUOLINTODISTUSTA (=LOPULLINEN ASIAPAPERI), jonka valmistuminen kestää riippuen siitä, onko esimerkiksi oikeuskemiallisia tai histologisia (kudosopillisia) näytteitä otettu. KUOLINTODISTUKSEN tulisi valmistua 3 kk:n kuluttua avauksesta, mutta oikeuslääkäristä riippuen saattaa ko aika venyä. HAUTAUSLUVALLA VOI SIIS KAIKKI KÄYTÄNNÖN ASIAT HOITAA, poikkeuksena esim henkivakuutusasiat, joissa vakuutusyhtiö edellyttää KUOLINTODISTUSTA ja usein myös AVAUSPÖYTÄKIRJAA. Näitä EI välttämättä ITSE tarvitse ko vakuutusyhtiöön toimittaa, riittää että jättää vakuutuskorvaushakemuksen sisään, JA VAKUUTUSYHTIÖ ITSE PYYTÄÄ AVAUKSEN TEHNEELTÄ OIKEUSLÄÄKÄRILTÄ EM PAPEREITA. Kun korvaushakemusta tehdään, kerrotaan että avaus on tehty ja missä, vakuutusyhtiö faksaa pyynnön oikeuslääkärin toimistoon. On siis pankilta paskapuhetta vaatia KUOLINTODISTUSTA vainajan asioiden hoitamiseksi (tällaista ON tapahtunut), HAUTAUSLUPA RIITTÄÄ (ellei vainajalla ole siis henki-ym vakuutusta pankissa). Koska useat tahot asioita järjesteltäessä kyselevät HAUTAUSLUPAA, voidaan srk:sta tai maistraatista hakea virkatodistusta, josta henkilön kuolema ilmenee JA TÄLLÄ HOITAA käytännön asiat, eli näin pitäisi pystyä menettelemään. Kun OIKEUSLÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUS on suoritettu, kuolintieto syötetään suoraan väestötietojärjestelmään tai se lähetetään kirjallisena versiona maistraatille, joka sen rekisteriin kirjaa. Kun tieto on rekisterissä, VOIDAAN VIRKATODISTUS SAADA (jos ei vielä ole, mutta hautauslupa on -> en ole aivan varma antavatko). HAUTAUSLUVAN voi saada mukaan vainajaa noudettaessa tai sitten aiemmin haettaessa, nämä käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain.

        Lähiomaisella on oikeus saada aina kopio (varsinaisesta) kuolintodistuksesta, OIKEUSLÄÄKETIETEELLISEN KUOLEMANSYYNSELVITYKSEN YHTEYDESSÄ tämän saa paikkakunnasta riippuen oikeuslääkärin toimistosta tai poliisiviranomaiselta (joillakin paikkakunnilla poliisi lähettää lähiomaiselle automaattisesti).
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        OHESSA VIELÄ TIETOA ESIMERKINOMAISESTI OIKEUSLÄÄKETIETEELLISEN RUUMIINAVAUKSESTA:

        Oikeuslääketieteellinen kuolemansyynselvitys (T)
        01.11.2004

        Ohje omaisille / i / Patologia / T937oikeus2004.1fi
        på svenska

        Lain mukaan kuolemansyy on selvitettävä ennen kuin henkilö voidaan haudata ja monissa tapauksissa riittävä kuolemansyynselvitys edellyttää ruumiinavauksen tekemistä. Vaikka kuolema olisi tapahtunut sairaalassakin, suoritetaan poliisin määräyksestä lakiin perustuva oikeuslääketieteellinen kuolemansyynselvitys, mikäli

        * kuoleman ei tiedetä johtuneen sairaudesta
        * kuoleman on aiheuttanut tai sen epäillään aiheuttaneen tapaturma, myrkytys, ammattitauti, itsemurha, hoitotoimenpide tai rikos
        * kuolema on tapahtunut muuten yllättäen

        Poliisi

        Lain mukaan oikeuslääketieteellisestä kuolemansyynselvityksestä vastaa aina poliisi, joka harkintansa mukaan voi määrätä tehtäväksi ruumiinavauksen. Turussa kuolemansyynselvityksestä vastaa rikospoliisin väkivaltaryhmä.

        Ruumiinavaus

        Oikeuslääketieteellistä tutkimusta varten vainaja siirretään sairaalasta patologian yksikköön, jossa oikeuslääketieteen erikoislääkäri tai hänen valvonnassaan oleva assistenttilääkäri suorittaa poliisin määräyksen saatuaan ruumiinavauksen. Avauksesta ei vainajan omaisille aiheudu kuluja.

        Hautaukseen liittyvät asiat

        Alustaviin hautausjärjestelyihin on mahdollista ryhtyä jo ennen hautausluvan saamista, mutta pääsääntöisesti ei hautauspäivää tule sopia ennen kuin ruumiinavaus on suoritettu. Omaiset voivat itse valita haluamansa hautaustoimiston, jonka henkilökunta neuvoo ja palvelee useimmissa käytännön kysymyksissä.

        Hautauslupa ja vainajan luovutus

        Ruumiinavauksen suorittamisen jälkeen oikeuslääkäri kirjoittaa hautausluvan, jonka voi noutaa Turun yliopiston oikeuslääketieteen laitokselta (Kiinamyllynkatu 10, kerros C 6). Vainaja luovutetaan siunausta varten TYKS:n patologian yksiköstä (Kiinamyllynkatu 4-8). Yleensä hautaustoimiston edustaja huolehtii vainajaa noutaessaan myös hautausluvan hakemisesta. Vainajan näyttöä ja luovutusta koskevia tiedusteluja voi tehdä puhelinnumerosta 02-313 2672.

        Tutkimustulokset

        Voitte halutessanne keskustella ruumiinavauksen tuloksista avauksen suorittaneen lä äkärin kanssa (Turun yliopiston oikeuslääketieteen laitos, puh. 02-333 7438). Pääsääntöisesti tietoja annetaan vain vainajan lähiomaiselle ja poliisille. Rikostapauksissa kaikki tiedustelut ohjataan suoraan poliisille.

        Kuolintodistus

        Koska oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen sisältyy lähes aina lisätutkimuksia, kestää kuolemansyyselvityksen valmistuminen yleensä useita kuukausia. Kaikkien tutkimusten valmistuttua avauksen suorittanut lääkäri kirjoittaa kuolintodistuksen. Halutessanne siitä kopion teidän tulee itse pyytää sitä joko oikeuslääketieteen laitokselta (puh. 02-333 7438) tai poliisilta (puh. 02-281 5447).
        http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/3040/6850

        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        LÄÄKETIETEELLISESTÄ RUUMIINAVAUKSESTA:

        LÄÄKETIETEELLISEN RUUMIINAVAUKSEN SUORITTAA patologi (patologian erikoislääkäri) tai patologiaan erikoistuva lääkäri patologian erikoislääkärin valvonnassa. Se VOIDAAN SUORITTAA JOS VAINAJA OLI VIIMEISEN SAIRAUTENSA VUOKSI LÄÄKÄRIN HOIDOSSA, EIVÄTKÄ OIKEUSLÄÄKETIETEELLISEN AVAUKSEN KRITEERIT TÄYTY, JA JOS SILLÄ ON SAAVUTETTAVISSA JOTAKIN LISÄTIETOA KUOLEMASTA (ESIM TARKENNUSTA KUOLINMEKANISMIIN, KUN USEITA MAHDOLLISIA KUOLEMANSYYEHDOKKAITA ON OLEMASSA). LÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUS EI SIIS OLE "PAKOLLINEN", JA SIITÄ VOIVAT OMAISET KIELTÄYTYÄ (tosin lupaa avata kuitenkin voi hoitanut lääkäri anoa lääninhallitukselta erikseen). LÄÄKETIETEELLISEN RUUMIINAVAUKSEN ollessa kyseessä KUOLINTODISTUKSEN JA HAUTAUSLUVAN KIRJOITTAA HOITANUT LÄÄKÄRI, KUOLINTODISTUS KIRJOITETAAN PATOLOGIN LAUSUNNON PERUSTEELLA, eli PATOLOGI EI KIRJOITA KUOLINTODISTUSTA! Näin hautauslupa ja aikanaan myös kuolintodistuskopio haluttaessa noudetaan esimerkiksi siltä osastolta, missä henkilö menehtyi. Joskus myös postittavat pyydettäessä lähiomaiselle.
        LÄÄKETIETEELLISISSÄ AVAUKSISSA OIKEUSLÄÄKÄRI JA POLIISI VOIVAT TOIMIA "KONSULTTEINA", JOS ON EPÄILYSTÄ SIITÄ, TULISIKO SUORITTAA OIKEUSLÄÄKETIETEELLINEN VAI LÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUS. MUUTEN LÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUSTOIMINTA EI SIIS KOSKETA HEITÄ, JOS JOTAIN ERITYISTÄ EI ILMENE.
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


        JA LISÄTIETOA LÄÄKETIETEELLISISTÄ AVAUKSISTA:

        "Lääketieteellinen ruumiinavaus tehdään, jos halutaan varmistaa kuolinsyy. Yleisin tilanne on, että potilaan elämän aikana ei ole päästy täysin selvyyteen taudin laadusta, esimerkiksi syövän lähtökohdasta. Joskus avaus tehdään omaisten toiveesta.

        Lääketieteellisiin ruumiinavauksiin tarvitaan aina omaisen lupa. Mikäli lähiomaisia ei ole, anotaan lupa lääninhallitukselta. Avauksen suorittaa patologiaan erikoistunut lääkäri eli patologi, lääkintävahtimestarin avustamana.
        Hautauslupa annetaan obduktio-osastolta vainajaa noudettaessa hautaustoimiston edustajalle, omaiselle tai läheiselle. Vainajan lähiomaisella on oikeus saada pyydettäessä jäljennös kuolintodistuksesta, jonka antaa vainajaa hoitanut osasto."
        http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,115 9,1161,1940,2813

        JA

        "Kuolinsyyn selvitykseen liittyviä ohjeita omaisille (T)
        01.11.2004

        Ohje omaisille / i / Patologia / T937kuolinsyy2004.1fi
        på svenska

        Lääketieteellinen ruumiinavaus

        Vainajan hautaamista varten tarvitaan hautauslupa, joka laaditaan kuolintodistuksen yhteydessä. Kuolintodistuksen laatii potilasta hoitanut lääkäri. Jos kuolintodistuksen laatimiseen ei ole käytettävissä riittävästi tietoja kuolinsyystä, tehdään vainajalle ruumiinavaus. Lääketieteellisen ruumiinavauksen tekeminen edellyttää vainajan omaisen tai muutoin läheisten henkilöiden suostumusta. Lääketieteen taudinmäärityksen ja hoidon tason ylläpidon kannalta on tärkeää, että ruumiinavauksia voidaan tehdä.

        Potilasta hoitaneelta osastolta vainaja siirretään patologian yksikköön, jossa tarvittaessa suoritetaan avaus kolmen päivän kuluessa. Avauksen yhteydessä otetaan eri elimistä pieniä mikroskooppinäytteitä, jotka ovat tarpeellisia kuolinsyyn selville saamiseksi.

        Heti avauksen jälkeen patologi laatii avauskertomuksen, jonka pitäisi olla seuraavana päivänä tai sitä seuraavana päivänä käytettävissä hoitaneella osastolla kuolintodistuksen laatimista varten. Kuolintodistuslomake on monisivuinen. Varsinaisen kuolintodistuksen lääninhallitusta ja Tilastokeskusta varten laatii osastolla potilasta hoitanut lääkäri joko heti avauksen jälkeen tai, mikäli kuolinsyyn arviointi edellyttää mikroskooppinäytteiden tutkimista, viimeistään kolmen kuukauden kuluessa. Yleensä mikroskooppitutkimus valmistuu 2-4 viikossa, mutta varsinkin keskushermostoon liittyvien ongelmien yhteydessä voi tutkimus kestää useita kuukausia. Lähiomaisella on oikeus saada todistuksesta kopio. Lomakkeen toinen osa on lupa hautaamiseen ja kolmas kotikunnan maistraattiin toimitettava ilmoitus väestötietojärjestelmää varten.

        Lisätietoja kuolintodistukseen ja hautauslupaan liittyvissä asioissa antavat hoitaneen osaston lääkäri ja muu henkilökunta. Tietoja annetaan vain lähiomaiselle tai muulle läheiselle.

        Avauksen jälkeen vainaja jää edelleen patologian yksikköön siihen asti, kunnes omaiset ovat saaneet järjestettyä vainajan siirron. Tiedon siitä, milloin vainajan voi avauksen jälkeen noutaa, saa patologian yksiköstä puh. 02-3132672

        Vainajan näyttämisen omaiselle tulisi tapahtua osastolla ennen patologian yksikköön siirtoa tai patologian yksikön kappelissa vasta silloin, kun hautaustoimisto hakee vainajan."
        http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/3040/8140


        Ja lisätietoa kuolemansyyn selvityksestä:
        http://www.stat.fi/tup/kuolintodistusarkisto/kuolemansy yt_laki.html

        http://www.laakariliitto.fi/julkaisut/laki/6.html"


        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?
        category=97&conference=4500000000000156&
        posting=22000000005651846#22000000005651846


    • ja tehtävät

      Ruumiinavauksessa on tietyt asiat, jotka pitää tutkia. Rintakehä voidaan avata sydänleikkauksenkin takia, eikä sitä potilas tiedä. Kalloa voidaan porata aivoleikkauksen takia. Eivät ne vähennnä potillaan kunnioittamista. Elävällä vammat paranevat, kuolleelle tikit jäävät.

      Kotona kuolleelle ei tehdä ruumiinavausta, jos kuolinsyy on ilmeinen. Tällainen on esimerkiksi kuolevan potilaan kotihoito. Tai mummoni kuoli kotiin, mutta oli ollut monta kertaa sydämensä takia sairaalassa. Ei hänelle ruumiinavausta tehty.

      Olen ollut ruumiinavauksessa, josta meidät opiskelijat ajettiin pois. Ilmeni kesken kaiken, että potilaan sairaus voisi tarttua.

    • Avoleski83

      Vielä senverran että pitääkös se paikkansa että vainajaan sullotaan avauksen jälkeen "täytteeksi" vanua ja leikkaus liinoja? Niinkuin tuo yksi tossa kertoi.
      Ja elimet vain laitetaan vissiin takas eikä ommella mitenkään?
      En käynyt miestäni arkussa katsomassa, mutta valokuva hänestä on ja siinä hän on ihan oman itsensä näköinen ja rauhallinen. Tosin paria lautumaa ei ole peitetty, eikä partaa ajettu. Mutta ehostusta ei varmaan tehdäkään ilman omaisten pyyntöä. Miten voi olla mahdollista että eräs mies oli 3 päivää ruumishuoneella ja heräsi? Nyt hän on todistamassa ihmisille että on helvetti ja taivas. Oliko tämä ns. Valekuolema? Sitten vielä sellainen kysymys että kun ambulanssi miehistö on paikan päällä todennut ettei mitään ole tehtävissä(ei oltu edes yritetty elvyttää) niin hehän eivät saa todeta kuolleeksi, ainoastaan lääkäri.
      Onkohan mieheni kuljetettu tämän paikkakunnan sairaalassa lääkärillä että hän sen vahvistaa vai onko se vahvistettu Tampereella jossa avauskin tehtiin? Kiitos tosi paljon jos vastaat, nämä vaivaavat minua.

      • kandipaatti

        Useimmat elimet menevät aika turhan pilkkeeksi avauksessa, ja muutenkin kudosten kimmoisuus vähenee joten kyllä niitä käytettyjä rättejä ja muita usein sullotaan toppaukseksi ruumiiseen, jotta näyttäisi nätimmältä. Elimiä (jotka ovat avauksen loputtua viipaleina) ei ommella takaisin, vaan korkeintaan pakataan ne takaisin vatsaonteloon. Koko komeus eli rintaontelo ommellaan sitten karkeasti kasaan sulkien rintaontelo. Kallon kalotti on yleensä avattu siten, että päänahan saa rullattua nätisti takaisin niin, että nahansulku tikit jäävät niskaan.

        Valekuolema on Suomen oloissa harvinainen, jos ei nyt suorastaan mahdoton tilanne. Kertomaasi legendanomaiseen esimerkkiin on vaikea kommentoida tuntematta tapausta. Sellaista diagnoosia kuin valekuolema ei ole olemassa.

        Totta, vain lääkäri saa virallisesti todeta kuoleman. Tiedon siitä, kuka miehesi kuoleman totesi saat ainoastaan tiedustelemalla paikasta, jossa avaus tehtiin tai jossa hän mahdollisen sairautensa tiimoilta oli viimeksi hoidossa.


      • Avoleski83
        kandipaatti kirjoitti:

        Useimmat elimet menevät aika turhan pilkkeeksi avauksessa, ja muutenkin kudosten kimmoisuus vähenee joten kyllä niitä käytettyjä rättejä ja muita usein sullotaan toppaukseksi ruumiiseen, jotta näyttäisi nätimmältä. Elimiä (jotka ovat avauksen loputtua viipaleina) ei ommella takaisin, vaan korkeintaan pakataan ne takaisin vatsaonteloon. Koko komeus eli rintaontelo ommellaan sitten karkeasti kasaan sulkien rintaontelo. Kallon kalotti on yleensä avattu siten, että päänahan saa rullattua nätisti takaisin niin, että nahansulku tikit jäävät niskaan.

        Valekuolema on Suomen oloissa harvinainen, jos ei nyt suorastaan mahdoton tilanne. Kertomaasi legendanomaiseen esimerkkiin on vaikea kommentoida tuntematta tapausta. Sellaista diagnoosia kuin valekuolema ei ole olemassa.

        Totta, vain lääkäri saa virallisesti todeta kuoleman. Tiedon siitä, kuka miehesi kuoleman totesi saat ainoastaan tiedustelemalla paikasta, jossa avaus tehtiin tai jossa hän mahdollisen sairautensa tiimoilta oli viimeksi hoidossa.

        Hei ja kiitos vastauksistasi.
        Minkä takia ne rätit sinne sisään laitetaan?
        Eihän sitä muutenkaan nää kaavun alta millainen on tuo kroppa..
        Saisinko mahdollisesti vastauksia tämän kaupungin lääkäreiltä että kuka hänet kuolleeksi totesi?
        Entä miksi miestäni ei oltu edes yritetty elvyttää?
        Ja tuohon asiaan henkiin heräämisestä, niin aivan totta ovat ne mitä kerroin. Googlella saat enempi tietoa hakusanalla:" kuolleista heränneet" Kai Jumalan sitten tarvii olla olemassa. Kiitos jos vastaat vielä kysymyksiini.
        -ANNIKA-


      • Elvis ei elpynyt
        Avoleski83 kirjoitti:

        Hei ja kiitos vastauksistasi.
        Minkä takia ne rätit sinne sisään laitetaan?
        Eihän sitä muutenkaan nää kaavun alta millainen on tuo kroppa..
        Saisinko mahdollisesti vastauksia tämän kaupungin lääkäreiltä että kuka hänet kuolleeksi totesi?
        Entä miksi miestäni ei oltu edes yritetty elvyttää?
        Ja tuohon asiaan henkiin heräämisestä, niin aivan totta ovat ne mitä kerroin. Googlella saat enempi tietoa hakusanalla:" kuolleista heränneet" Kai Jumalan sitten tarvii olla olemassa. Kiitos jos vastaat vielä kysymyksiini.
        -ANNIKA-

        Ei kai se että ambulanssimiehistö kertoo että "mitään ei ollut tehtävissä" tarkoita etteikö henkilöä olisi yritetty elvyttää.

        Vai kertoivatko he nimenomaan että ei lainkaan yritetty elvyttää?


      • Avoleski83
        Elvis ei elpynyt kirjoitti:

        Ei kai se että ambulanssimiehistö kertoo että "mitään ei ollut tehtävissä" tarkoita etteikö henkilöä olisi yritetty elvyttää.

        Vai kertoivatko he nimenomaan että ei lainkaan yritetty elvyttää?

        Ei kai se että ambulanssimiehistö kertoo että "mitään ei ollut tehtävissä" tarkoita etteikö henkilöä olisi yritetty elvyttää.

        Vai kertoivatko he nimenomaan että ei lainkaan yritetty elvyttää?

        "Kyllä, nimenomaan kertoi etteivät edes yrittäneet elvyttää"


      • rekisteröitymätön**
        Avoleski83 kirjoitti:

        Ei kai se että ambulanssimiehistö kertoo että "mitään ei ollut tehtävissä" tarkoita etteikö henkilöä olisi yritetty elvyttää.

        Vai kertoivatko he nimenomaan että ei lainkaan yritetty elvyttää?

        "Kyllä, nimenomaan kertoi etteivät edes yrittäneet elvyttää"

        Ihmisen kuollessa aika nopeasti tulee kuolonkankeutta ja muita merkkejä, joiden läsnäolo kertoo ensiapuhenkilökunnalle, että ei kannata elvyttää. Tosin tiedän, että jotkut elvyttävät silti - ihan siitä syystä, että omaisille ei jäisi paha mieli, kun "ei edes yritetty". Usein siinä shokissa ei osaa ajatella niin kylmän loogisesti vaan haluaa uskoa, että toivoa ehkä on/olisi ollut.
        En usko, että ambulanssihenkilökunta jättäisi yrittämättä elvytystä, elleivät ole 110% varmoja, että potilas on jo kuollut.


        Ja joskus on vain reilumpaa olla elvyttämättä - esim. jos pupillien valorefleksin puuttumisesta voidaan nähdä, että aivot ovat jo kuolleet, ei elvytetä, vaikka sydämen ehkä jotenkin saisi vielä käyntiin. Miksi antaa omaisille turhaa toivoa, kun kuolema sitten seuraa kuitenkin teho-osastolla sydän-keuhkokoneessa jonkin ajan päästä?

        Osanottoni menetyksesi johdosta. Toivottavasti saat vastaukset sinua askarruttaviin kysymyksiin ja voit keskittyä suremiseen.


      • Taneli..
        Avoleski83 kirjoitti:

        Ei kai se että ambulanssimiehistö kertoo että "mitään ei ollut tehtävissä" tarkoita etteikö henkilöä olisi yritetty elvyttää.

        Vai kertoivatko he nimenomaan että ei lainkaan yritetty elvyttää?

        "Kyllä, nimenomaan kertoi etteivät edes yrittäneet elvyttää"

        Mm. silloin ei elvytetä, kun potilaalla on niin pahoja vammoja, ettei hengissä selviäminen ole todennäköistä, esim. jos aivot ovat tulleet ulos, kallo pahasti halki, pää irti, potilas jäätynyt silmämuniaan myöten, potilas on palanut pahoin, löydettäessä sydänsähkökäyrä näyttää suoraa viivaa, on tullut lautumia, ruumis on alkanut jo mädäntyä jne. Ambulanssimiehet ovat kyllä yleensä osaavia ja kokeneita, joten kyllä heidän arvioonsa elvytystarpeesta voi luottaa. Ja epäselvissä tapauksissahan he soittavat lääkärille lisäohjeita saadakseen.

        Ja noista räteistä vielä: itse en ole nähnyt, että ruumiinonteloon olisi rättejä laitettu, mutta varmasti niinkin tehdään, jos ruumiin muoto jää avauksen jäljiltä liian poikkeavaksi. Kaikissa näkemissäni avauksissa aivojen tilalle on laitettu sellua ja sitten kalotti päälle ja päänahka ommeltu. Sitä en tiedä, että mihin aivot menevät, vatsaonteloon vai muualle. Päähän niitä ei kuitenkaan laiteta takaisin.


      • Avoleski83
        rekisteröitymätön** kirjoitti:

        Ihmisen kuollessa aika nopeasti tulee kuolonkankeutta ja muita merkkejä, joiden läsnäolo kertoo ensiapuhenkilökunnalle, että ei kannata elvyttää. Tosin tiedän, että jotkut elvyttävät silti - ihan siitä syystä, että omaisille ei jäisi paha mieli, kun "ei edes yritetty". Usein siinä shokissa ei osaa ajatella niin kylmän loogisesti vaan haluaa uskoa, että toivoa ehkä on/olisi ollut.
        En usko, että ambulanssihenkilökunta jättäisi yrittämättä elvytystä, elleivät ole 110% varmoja, että potilas on jo kuollut.


        Ja joskus on vain reilumpaa olla elvyttämättä - esim. jos pupillien valorefleksin puuttumisesta voidaan nähdä, että aivot ovat jo kuolleet, ei elvytetä, vaikka sydämen ehkä jotenkin saisi vielä käyntiin. Miksi antaa omaisille turhaa toivoa, kun kuolema sitten seuraa kuitenkin teho-osastolla sydän-keuhkokoneessa jonkin ajan päästä?

        Osanottoni menetyksesi johdosta. Toivottavasti saat vastaukset sinua askarruttaviin kysymyksiin ja voit keskittyä suremiseen.

        Moi ja kiitti viestistäsi.
        Juu siis kun kysyin miksei miestäni elvytetty sain vastauksen "Ei kannattanut" Ja hänellä oli ollut jo muutama lautuma kasvoilla, ruumiinlämpö 32,5 astetta.. Mitä häntä arkku kuvasta olen katsonut niin siinä näkyykin selvästi pari pientä lautumaa.
        Voi olla, että olen jo kysynyt mutta onkohan mieheni todennut Tampereen lääkäri virallisesti kuolleeksi kun ambulanssi miehistö ei voi, vai onko viety täällä Vammalassa lääkärin kautta?
        Nykyäänhän pitää ottaa myös se aivosähkö käyrä että voi todeta kuolleeksi..


      • Avoleski83
        Taneli.. kirjoitti:

        Mm. silloin ei elvytetä, kun potilaalla on niin pahoja vammoja, ettei hengissä selviäminen ole todennäköistä, esim. jos aivot ovat tulleet ulos, kallo pahasti halki, pää irti, potilas jäätynyt silmämuniaan myöten, potilas on palanut pahoin, löydettäessä sydänsähkökäyrä näyttää suoraa viivaa, on tullut lautumia, ruumis on alkanut jo mädäntyä jne. Ambulanssimiehet ovat kyllä yleensä osaavia ja kokeneita, joten kyllä heidän arvioonsa elvytystarpeesta voi luottaa. Ja epäselvissä tapauksissahan he soittavat lääkärille lisäohjeita saadakseen.

        Ja noista räteistä vielä: itse en ole nähnyt, että ruumiinonteloon olisi rättejä laitettu, mutta varmasti niinkin tehdään, jos ruumiin muoto jää avauksen jäljiltä liian poikkeavaksi. Kaikissa näkemissäni avauksissa aivojen tilalle on laitettu sellua ja sitten kalotti päälle ja päänahka ommeltu. Sitä en tiedä, että mihin aivot menevät, vatsaonteloon vai muualle. Päähän niitä ei kuitenkaan laiteta takaisin.

        Niin siis tarkoitin kun kirjotit näin:
        löydettäessä sydänsähkökäyrä näyttää suoraa viivaa, on tullut lautumia. Nuo olivat miehelläni, mutta silti olen katkera ettei elvytetty..Onhan ihmisiä ollut 2vrk:kin kuolleena ja herännyt! Mutta ne on taas Jumalan ihmeitä ne.


      • tarkoittanee tajuttomuutta
        rekisteröitymätön** kirjoitti:

        Ihmisen kuollessa aika nopeasti tulee kuolonkankeutta ja muita merkkejä, joiden läsnäolo kertoo ensiapuhenkilökunnalle, että ei kannata elvyttää. Tosin tiedän, että jotkut elvyttävät silti - ihan siitä syystä, että omaisille ei jäisi paha mieli, kun "ei edes yritetty". Usein siinä shokissa ei osaa ajatella niin kylmän loogisesti vaan haluaa uskoa, että toivoa ehkä on/olisi ollut.
        En usko, että ambulanssihenkilökunta jättäisi yrittämättä elvytystä, elleivät ole 110% varmoja, että potilas on jo kuollut.


        Ja joskus on vain reilumpaa olla elvyttämättä - esim. jos pupillien valorefleksin puuttumisesta voidaan nähdä, että aivot ovat jo kuolleet, ei elvytetä, vaikka sydämen ehkä jotenkin saisi vielä käyntiin. Miksi antaa omaisille turhaa toivoa, kun kuolema sitten seuraa kuitenkin teho-osastolla sydän-keuhkokoneessa jonkin ajan päästä?

        Osanottoni menetyksesi johdosta. Toivottavasti saat vastaukset sinua askarruttaviin kysymyksiin ja voit keskittyä suremiseen.

        "jos pupillien valorefleksin puuttumisesta voidaan nähdä, että aivot ovat jo kuolleet"

        Tajuttoman henkilön pupillien tilanne on aivan sama, vaikka hänen aivonsa eivät ole kuolleet?


      • Avoleski83
        Taneli.. kirjoitti:

        Mm. silloin ei elvytetä, kun potilaalla on niin pahoja vammoja, ettei hengissä selviäminen ole todennäköistä, esim. jos aivot ovat tulleet ulos, kallo pahasti halki, pää irti, potilas jäätynyt silmämuniaan myöten, potilas on palanut pahoin, löydettäessä sydänsähkökäyrä näyttää suoraa viivaa, on tullut lautumia, ruumis on alkanut jo mädäntyä jne. Ambulanssimiehet ovat kyllä yleensä osaavia ja kokeneita, joten kyllä heidän arvioonsa elvytystarpeesta voi luottaa. Ja epäselvissä tapauksissahan he soittavat lääkärille lisäohjeita saadakseen.

        Ja noista räteistä vielä: itse en ole nähnyt, että ruumiinonteloon olisi rättejä laitettu, mutta varmasti niinkin tehdään, jos ruumiin muoto jää avauksen jäljiltä liian poikkeavaksi. Kaikissa näkemissäni avauksissa aivojen tilalle on laitettu sellua ja sitten kalotti päälle ja päänahka ommeltu. Sitä en tiedä, että mihin aivot menevät, vatsaonteloon vai muualle. Päähän niitä ei kuitenkaan laiteta takaisin.

        Miksei niitä elimiä laiteta takaisin sinne mistä ne on otettukin? Onko siitä liikaa vaivaa tms..?


      • Avoleski83
        tarkoittanee tajuttomuutta kirjoitti:

        "jos pupillien valorefleksin puuttumisesta voidaan nähdä, että aivot ovat jo kuolleet"

        Tajuttoman henkilön pupillien tilanne on aivan sama, vaikka hänen aivonsa eivät ole kuolleet?

        Mitä sä tolla viestilläs niinku tarkotat??


      • Taneli..
        Avoleski83 kirjoitti:

        Miksei niitä elimiä laiteta takaisin sinne mistä ne on otettukin? Onko siitä liikaa vaivaa tms..?

        Sisäelimet kyllä laitetaan takaisin ruumiinonteloon, mutta ne menevät pienempään tilaan kuin ennen avausta, koska esim. maksa, munuaiset ja keuhkot usein viipaloidaan. Sitä en tiedä, miksi aivoja ei laiteta takaisin päähän.


      • niinku tarkotan niinku
        Avoleski83 kirjoitti:

        Mitä sä tolla viestilläs niinku tarkotat??

        Tarkotan niinku sitä että tajuttoman ihmisen silmien pupillit ei reagoi valoon, niinku.

        Toisin sanoen, se että pupillit eivät reagoi valoon ei todista että henkilö on kuollut, niinku. Se voi olla vain tajuton, niinku, mutta hengissä, niinku.

        Eli voihan se olla kuollutkin, mutta ei sitä pupilleista näe.


      • ihmisen..
        niinku tarkotan niinku kirjoitti:

        Tarkotan niinku sitä että tajuttoman ihmisen silmien pupillit ei reagoi valoon, niinku.

        Toisin sanoen, se että pupillit eivät reagoi valoon ei todista että henkilö on kuollut, niinku. Se voi olla vain tajuton, niinku, mutta hengissä, niinku.

        Eli voihan se olla kuollutkin, mutta ei sitä pupilleista näe.

        pupillit reagoivat kyllä valolle. Ellei sitten ole laajentuneet jonkun huumeen/lääkkeen vaikutuksesta, tai jos vaikka on joku iso aivoverenvuoto tajuttomuuden syynä jne. Mutta siinä olet oikeassa että reagoimattomuus ei tietenkään yksinään riitä kuoleman toteamiseen.


      • kandipaatti
        Avoleski83 kirjoitti:

        Niin siis tarkoitin kun kirjotit näin:
        löydettäessä sydänsähkökäyrä näyttää suoraa viivaa, on tullut lautumia. Nuo olivat miehelläni, mutta silti olen katkera ettei elvytetty..Onhan ihmisiä ollut 2vrk:kin kuolleena ja herännyt! Mutta ne on taas Jumalan ihmeitä ne.

        Lautumat ja kuolonankeus kuuluvat ns. sekundaarisiin kuoleman merkkeihin, eli kun ne alkavat ilmetä ovat sydänlihas ja aivot jo pysyvästi täysin tuhoutuneet. Siksi ei sinun kannata laisinkaan kantaa kaunaa siitä, ettei miestäsi elvytetty - se olisi ollut täysin toivoton yritys.


      • syynä
        Taneli.. kirjoitti:

        Sisäelimet kyllä laitetaan takaisin ruumiinonteloon, mutta ne menevät pienempään tilaan kuin ennen avausta, koska esim. maksa, munuaiset ja keuhkot usein viipaloidaan. Sitä en tiedä, miksi aivoja ei laiteta takaisin päähän.

        olla se, että kallon sisältä alkaa valua "aivoa"?


      • Taneli..
        syynä kirjoitti:

        olla se, että kallon sisältä alkaa valua "aivoa"?

        Tuskin aivot ulos valuisivat ommellun nahan läpi, sillä nehän ovat ihan kiinteää tavaraa, eivätkä mitään hyytelöä tai nestettä.


      • Ex-preppari
        Taneli.. kirjoitti:

        Tuskin aivot ulos valuisivat ommellun nahan läpi, sillä nehän ovat ihan kiinteää tavaraa, eivätkä mitään hyytelöä tai nestettä.

        paljonkin sanottavaa, mutta otan kantaa vain tähän, kun en ehdi nyt pidempään kertoilemaan: niitä aivoja on täysin mahdoton laittaa kallon sisälle takaisin sen jälkeen, kun oikeuslääkäri tai patologi (tai edelläoleviksi erikoistuva) on ne tutkinut. Kun niiden rakenne on rikottu, niitä ei millään järkevällä tavalla saa laitettua siihen tilaan, minne ne kokonaisina ollessaan juuri tismalleen sopivat.

        Ja tuohon aivojen koostumukseen: lähinnä tulee mieleen hyytelö, jossa kalvoja, mutta lähes sosemaisessa muodossa voivat parhaillaan olla, jos henkilö on on jo pitkälle edenneen mätänemisen tilassa.


      • Ex-preppari
        Taneli.. kirjoitti:

        Mm. silloin ei elvytetä, kun potilaalla on niin pahoja vammoja, ettei hengissä selviäminen ole todennäköistä, esim. jos aivot ovat tulleet ulos, kallo pahasti halki, pää irti, potilas jäätynyt silmämuniaan myöten, potilas on palanut pahoin, löydettäessä sydänsähkökäyrä näyttää suoraa viivaa, on tullut lautumia, ruumis on alkanut jo mädäntyä jne. Ambulanssimiehet ovat kyllä yleensä osaavia ja kokeneita, joten kyllä heidän arvioonsa elvytystarpeesta voi luottaa. Ja epäselvissä tapauksissahan he soittavat lääkärille lisäohjeita saadakseen.

        Ja noista räteistä vielä: itse en ole nähnyt, että ruumiinonteloon olisi rättejä laitettu, mutta varmasti niinkin tehdään, jos ruumiin muoto jää avauksen jäljiltä liian poikkeavaksi. Kaikissa näkemissäni avauksissa aivojen tilalle on laitettu sellua ja sitten kalotti päälle ja päänahka ommeltu. Sitä en tiedä, että mihin aivot menevät, vatsaonteloon vai muualle. Päähän niitä ei kuitenkaan laiteta takaisin.

        tuossa elvytysasiassa, kuten myös siinä, miten tuon pään kanssa menetellään. Käytännössä myös kaulan muotojen palauttamiseksi avausta edeltäneeseen tilaan apuna käytetään sitä samaista sellua, sillä kurkunpää-henkitorvi-ruokatorvi-ym -yhdistelmän sijoittaminen entiselle paikalleen on myös lähes mahdoton tehtävä, tai ainakin erittäin hankala, eikä lopputulos ole niin siisti kuin sellulla hoidettuna.

        Näin se vaan on, kuulostaa karulta, ehkä se sitä onkin, mutta ei se vainaja niiden elinten paikkaa enää kerkiä ihmettelemään. Vaikka jäljellejäävistä tuokin kuulostaa varmasti hyvinkin vaikealta asialta..


      • Ex-preppari
        Ex-preppari kirjoitti:

        tuossa elvytysasiassa, kuten myös siinä, miten tuon pään kanssa menetellään. Käytännössä myös kaulan muotojen palauttamiseksi avausta edeltäneeseen tilaan apuna käytetään sitä samaista sellua, sillä kurkunpää-henkitorvi-ruokatorvi-ym -yhdistelmän sijoittaminen entiselle paikalleen on myös lähes mahdoton tehtävä, tai ainakin erittäin hankala, eikä lopputulos ole niin siisti kuin sellulla hoidettuna.

        Näin se vaan on, kuulostaa karulta, ehkä se sitä onkin, mutta ei se vainaja niiden elinten paikkaa enää kerkiä ihmettelemään. Vaikka jäljellejäävistä tuokin kuulostaa varmasti hyvinkin vaikealta asialta..

        se, että esim niitä junaruumiitahan ei saa siistiksi suurimmassa osassa tapauksista millään, kun ovat n. grammojen-viiden kilon palasina. Jos juna on ruhjonut vain keskivartalon (maattu raiteella) voi arkkuun laittamisen ja pukemisen jälkeen lopputulos olla ihan siistikin. Useimmiten mitään näytettävää ei kuitenkaan ole. Sama koskee jotain umpimätiä tai täysin palaneita ruumiita, niistä ei saa katsomiskelpoista kukaan eikä millään. Ei ole katsottavaa oikein myöskään sellaisessa, että esim haulikolla on ammuttu päästä puolet - suurin osa pois. Toki käsiä voi katsastaa, mutta ei sitä vainajaa saa tuossakaan tapauksessa mitenkään järkevästi sinne arkkuun siten, ettei se pää sieltä vielä ikävästi muistuttaisi tapahtuneesta.

        Pahoitteluni karskiudesta, mutta tällaista elämä on. Eikä näitä viestejä ole onneksi kenenkään pakko lukea, yritän lähinnä omalta osaltani pitää tarut ja urbaanilegendat poissa jos voin, näistä asioista.

        Eli ei se sellukaan ihan kaikkea pelasta..


      • Ex-preppari
        Ex-preppari kirjoitti:

        paljonkin sanottavaa, mutta otan kantaa vain tähän, kun en ehdi nyt pidempään kertoilemaan: niitä aivoja on täysin mahdoton laittaa kallon sisälle takaisin sen jälkeen, kun oikeuslääkäri tai patologi (tai edelläoleviksi erikoistuva) on ne tutkinut. Kun niiden rakenne on rikottu, niitä ei millään järkevällä tavalla saa laitettua siihen tilaan, minne ne kokonaisina ollessaan juuri tismalleen sopivat.

        Ja tuohon aivojen koostumukseen: lähinnä tulee mieleen hyytelö, jossa kalvoja, mutta lähes sosemaisessa muodossa voivat parhaillaan olla, jos henkilö on on jo pitkälle edenneen mätänemisen tilassa.

        Tulikin lätistyä enemmän, kun pitikään, ja nyt tuli jo kiirekin. Noo..


      • Avoleski83
        Taneli.. kirjoitti:

        Sisäelimet kyllä laitetaan takaisin ruumiinonteloon, mutta ne menevät pienempään tilaan kuin ennen avausta, koska esim. maksa, munuaiset ja keuhkot usein viipaloidaan. Sitä en tiedä, miksi aivoja ei laiteta takaisin päähän.

        Vastauksistasi, nyt oon saanut kaiken tiedon mikä mieltä askarrutti suoraan mieheni avanneelta patologilta.
        Hän soitti minulle kun laitoin s-postia.


      • A29
        rekisteröitymätön** kirjoitti:

        Ihmisen kuollessa aika nopeasti tulee kuolonkankeutta ja muita merkkejä, joiden läsnäolo kertoo ensiapuhenkilökunnalle, että ei kannata elvyttää. Tosin tiedän, että jotkut elvyttävät silti - ihan siitä syystä, että omaisille ei jäisi paha mieli, kun "ei edes yritetty". Usein siinä shokissa ei osaa ajatella niin kylmän loogisesti vaan haluaa uskoa, että toivoa ehkä on/olisi ollut.
        En usko, että ambulanssihenkilökunta jättäisi yrittämättä elvytystä, elleivät ole 110% varmoja, että potilas on jo kuollut.


        Ja joskus on vain reilumpaa olla elvyttämättä - esim. jos pupillien valorefleksin puuttumisesta voidaan nähdä, että aivot ovat jo kuolleet, ei elvytetä, vaikka sydämen ehkä jotenkin saisi vielä käyntiin. Miksi antaa omaisille turhaa toivoa, kun kuolema sitten seuraa kuitenkin teho-osastolla sydän-keuhkokoneessa jonkin ajan päästä?

        Osanottoni menetyksesi johdosta. Toivottavasti saat vastaukset sinua askarruttaviin kysymyksiin ja voit keskittyä suremiseen.

        Toivottavasti leski et pidä kännissä kuollutta juoppopukkiasi pyhimyksenä. Eiköhän hänelle tehty normaalit kuolemaan liittyvät asiat. Hänen paikkansa on ruumisarkussa.


    • tapauksessa hyvin

      pian. Elikkä se on jokseenkin sama asia missä kunnossa arkkuun laitetaan, koska minkäänlaista säilymistä taikka paluumahdollisuutta ei ole.

      Kannattaisi katso muutama valokuva mätänemistilan saavuttaneista ruumiista, niin ymmärtäisit, että se mitä ruumiinaavauksessa tehdään on pientä verrattuna siihen mitä mikroeliöstö ruumiille tekee KAIKISSA TAPAUKSISSA.

      Vaikkapa tuossa linkissä. Siellä on paljon samanlaisia lisää, jos asia enemmän kiinnostaa.

      http://poetry.rotten.com/wurms/

      • Avoleski83

        Mätänemis kuvia kun katoin linkkiä?
        Eikä kyllä oikeestaan kiinnostakaan.
        Ei se oo sama minkä näkösenä arkkuun laitetaan kun omaiset katos käyvät katsomassa usein vainajaa ja onhan paluumahdollisuus.
        Se Daniel josta on Youtubessakin oli 3 päivää kuolleena ja heräs ja tää on aivan tosi.
        Suomessakin tapahtunut samaa.
        Mutta tätä asiaa mun ei tarvi enää käsitellä, mieheni avannut patologi soitti mulle ja sain kaiken tarpeellisen tiedon mikä mieltä vaivas.


    • perkele helvetistä

      "Se Daniel josta on Youtubessakin oli 3 päivää kuolleena ja heräs ja tää on aivan tosi.
      Suomessakin tapahtunut samaa."

      Heh heh, joo, varmasti oli kuolleena 3 päivää ja sitten heräs. Vittu mitä paskaa.

    • oma toive

      Ainakin itse haluan, että mulle kuoltuani tehdään ruumiinavaus. Täytyisköhän siitä tehdä ihan joku testamentti, että missään tapauksessa ei saa jättää avaamatta!

      Siksi, että haluan, että kun mut laitetaan hautaan, olen TAATUSTI kuollut. Sen takaa viimeistään ruumiinavaus.

      Ei sillä, että uskoisin siihen, että lääkärien taholta kuolleeksi todettu ihminen voisi oikeasti ollakin hengissä, mutta maailmassahan on kuitenkin tapahtunut ihmeitäkin. Joku äärimmäistäkin äärimmäisen harva tapaus on todellakin voinut herätä henkiin, mutta oikeasti kuitenkin vain joksikin hyvin lyhyeksi ajaksi. No, minä en halua herätä henkiin lyhyeksikään ajaksi siellä ruumishuoneella enkä varsinkaan haudassa.

      Omaisten ei kannata vaivata päätään sillä, miten vainajaa käsitellään sairaaloissa ja patologian laitoksilla. Eihän siellä sairaaloissa leikkaussaleissakaan operoidessa voida ajatella, onko potilas nyt varmasti kunnioitusta herättävässä asennossa tms. Se on tehtävä, mikä on pakko. Mitään ylimääräisiä kommervenkkejä ei tehdä eikä mitään ruumiin häpäisyjä jne. Vain se tehdään, mikä kuuluu tehdä. Eiköhän jätetä nämä asiat ammattilaisille ja keskitytä muihin asioihin, joita niitäkin varmasti vainajien omaisilla on.

    • Huhhuh...

      Ruumiinavauksessa viilletään olkapäistä pilluun/kulliin asti viilto ja vedellään auki niin kauan kuin suolisto pursuaa pöydälle. Sitten revitään veitsien kanssa munuaiset irti suonista, leikataan oksaleikkureilla rintakehä paukkuen auki, revitään sydän, keuhkot ja maksa irti, suolistokin otetaan osissa. Sitten kurkusta otetaan kieli ja loput pikkuelimet. Tässä vaiheessa ''ruumiinkanootissa'' kelluu puolikkaan uima-altaan verran verta. Kallon päällä oleva nahka vedetään korvien takaa eteen ja taakse, porataan kalloon viiltoja joista korkinavaajan tyyppisellä välineellä vedetään kallonpuolikas irti niin että aivot hytkyvät näkyviin. Sitten aivoja vedetään kädellä taaksepäin, katkotaan hermot ja lopuksi ydinjatke jolloin aivot vain vedetään ulos päästä. Lopuksi kaikki elimet viipaloidaan terävällä veitsellä moneen osaan kuin metwurstimakkaraa konsanaan ja sullotaan vatsaonteloon. Päähän laitetaan paperia (ei vessassa käyntiä varten). Sitten ommellaan ja voit taas jatkaa matkaasi rauhassa kohti mullansyöntiä. Muista, ettei ruumiinavauksen jälkeen kannata enää herätä henkiin jotteivat tiedotusvälineet ryntää häiritsemään patologien arvokasta työtä!

      • huohlo

        Obduktiopreparaattori eli ruumiinavausavustaja suorittaa vainajan avaamisen joka
        käsittää viillon kaulalta häpyluuhun asti sekä kallon avaamisen. Ruumiinavauksen
        yhteydessä vainajalta poistetaan sisäelimet viitenä eri ryhmänä eli ”elinblokkina”.
        Elinblokit jaetaan aivoblokkiin (isoaivot, pikkuaivot, selkäydinjatkos), keuhkoblokkiin (kieli, kurkunpää, henkitorvi, kilpirauhanen, ruokatorvi, sydän, aortan alkuosa,
        keuhkot), suoliblokki (suolilieve, ohutsuoli, paksusuoli, umpisuoli – ja lisäke), väliblokki (osa ruokatorvea, mahalaukku, pohjukaissuoli, haima, perna, maksa, sappirakko) ja urogenitaaliblokki (munuaiset, lisämunuaiset, virtsajohtimet, virtsarakko,


      • huohlo
        huohlo kirjoitti:

        Obduktiopreparaattori eli ruumiinavausavustaja suorittaa vainajan avaamisen joka
        käsittää viillon kaulalta häpyluuhun asti sekä kallon avaamisen. Ruumiinavauksen
        yhteydessä vainajalta poistetaan sisäelimet viitenä eri ryhmänä eli ”elinblokkina”.
        Elinblokit jaetaan aivoblokkiin (isoaivot, pikkuaivot, selkäydinjatkos), keuhkoblokkiin (kieli, kurkunpää, henkitorvi, kilpirauhanen, ruokatorvi, sydän, aortan alkuosa,
        keuhkot), suoliblokki (suolilieve, ohutsuoli, paksusuoli, umpisuoli – ja lisäke), väliblokki (osa ruokatorvea, mahalaukku, pohjukaissuoli, haima, perna, maksa, sappirakko) ja urogenitaaliblokki (munuaiset, lisämunuaiset, virtsajohtimet, virtsarakko,

        urogenitaaliblokki (munuaiset, lisämunuaiset, virtsajohtimet, virtsarakko,
        osa virtsaputkea, osa peräsuolta, eturauhanen/munasarjat, kohtu, vagina)


    • Näin se vaan on

      Maasta sinä olet tullut ja maaksi sinun pitää jälleen tulevan, AAMEN. Se on meidän kaikkien edessä :(

    • sitroen.

      Kannattaa lukea kirja "Kuolet vain kahdesti".

    • Anonyymi

      Kauheaa lukea mitä siellä oikeasti tapahtuu. Jotenkin toivoisi että elämä jossain muodossa jatkuisi vaikka ruumis tuhoutuukin. Ehkä minun elinaikanani keksitään jotain millä ihmisen mieli säilötään niin, että siitä tulee ikuista ja voidaan halutessa siirtää uuteen ruumiiseen, vaikkapa robottiin.

    • Anonyymi

      Mun kaverin vaimo kuoli sydämen repeämään.

    • Anonyymi

      Isälle tehtiin ruumiin avaus ja sen jälkeen kun kuusi miestä kantoi arkkua se painoi ainakin 150 kiloa.kaikki ihmetteli mitä siellä sisällä oli.isän paino noin 75 kg ja mäntyarkku 30kg.mitäköhän me omaiset ei tiedetä ja mitä salataan.laitetaanko ruumiin sisälle jotain nestettä että maatuisi nopeammin.kysyn vaan.kyllä tämä maailma on ihmeellinen asia.jo kolmas läheinen mainitakseni joka menehtyi 4 korona rokotteen ottamisen jälkeen muutaman viikon sen ottamisesta.

    • Anonyymi

      No joo nyt ymmärrän miksi paino tuplaantuu joissakin tapauksissa.eli ruumis täytetään märällä sellulla joka nopeuttaa mätänemistä.ja siihen vähän vielä käymisaineita mukaan.kannattaa tehdä jatkossakin niitä elintenluovutuspapereita.ei saa luovuttaa.ei paljon kysellä omaisilta.ettekä sitä koskaan tule tietämään.sairasta on ihmisen kunnioitus.rahastusta on tämäkin bisnes.

    • Anonyymi

      Perustakaa firmoja joiden nimi on ruumiiden täyttöä ennen hautaus seremonia.

    • Anonyymi

      Ja lisäksi vielä se että arkku painoi 25 kiloa ja isäni oikeuslääketieteellisen jälkeen enää noin 70 kiloa.mutta kuusi miestä ei meinannut jaksaa kantaa.tässä syy.ihmisen sisälle laitetaan täyteen märkää turvetta ja siihen mätänemisen nopeuttamis aineita.näin ollen kokonaispaino on noin 150 kiloa.olen monesti ihmetellyt kanteessa tätä asiaa.ja sen selvisin.että näin suomessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe