Sosiopaattinen ADHD

ritalin

Kirjoitin viestin alunperin vastauksena The-Puun avaukseen, mutta palstan tyyliin avaus katosi ennen lähettämistä.

Tunnen henkilön, jolla on ADHD ja antisosiaalinen/sosiopaattinen persoonallisuus ja mietin, että haluaisitko kertoa jotain neuvoja, kuinka tulla tämän henkilön kanssa toimeen.

Suurimmat ongelmat ovat patologinen valehtelu, jota hän käyttää tunteensiirron ja projektiivisen identifikaation tukemiseen, ja taipumus ihmisten hyväksikäyttämiseen ja välinpitämättömyyteen näitä kohtaan.
Valehtelun vuoksi en voi koskaan tietää täysin, puhuuko hän totta, vai ei. Valehtelua on esiintynyt hänellä voimakkaasti noin 5-6-vuotiaasta lähtien, mutta noin 16-vuotiaana hän otti harppauksen valehtelun laadussa ja siitä on tullut sen jälkeen varsin haittaavaa.

Hänellä on jonkin verran taipumusta väkivaltaisuuteen ja tiedän, että yhden pahoinpitelyn hän on tehnyt. Valehteli poliisille ja selvisi ilman vaikeuksia.

Toisinaan tämä henkilö on varsin mukava, anteeksiantavainen ja todella joustava, mutta pahimmillaan epäluotettava, valehteleva, hyväksikäyttävä ja suorastaan silmittömän häikäilemätön ja paha.
Sosiopaattiseen tyyliin hän antaa joidenkin ihmisten käyttää häntä hyväkseen mielinmäärin ja suorastaan suojelee ja puolustaa näitä, mutta toisia kohtaan hän on kylmä, armoton ja suorastaan murhanhimoinen.

Itse taidan olla neutraalissa asemassa.

29

1875

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The-Puu

Tässä omakohtaisia mielipiteitä aloitukseesi.
      Varsin tuttua moni asia kun katsoo tuntemiani ihmisiä. Itsekin ennen valehtelin,
      mutta parannuksen tehtyä en voi sietää sitä.
      Valehtelevat ihmiset ovat ärsyttäviä.
      Kuitenkin minulla on tuttavasi kanssa jotain samaakin,
      toisista en pidä ja toisilta sallin melkein mitä vaan.

Yksi haaveileva valehtelija kertoo milloin mitäkin soopaa,
      mutta kuuntelen ja hymyilen.
      Annan jutun tulla toisesta korvasta sisään toisesta ulos.
      Periaatteella; puhu sinä minä pidän hevosta.
      Muuta syytä ei voi olla kuin pidän jostain syystä tästä henkilöstä,
      ja hän minusta.

Sinuna tekisin samoin.
      Tietenkin karkeimpiin juttuihin voi esittää vastaväitteen, väitelläkkin.
      Kuitenkin neutraali lujat rajat ja suvaitseva asenne henkilöä kohtaan.

Kurinpalauttajatyypit ja otetaanpa luulot pois ovat pahimpia mahdollisia minulle vieläkin. Varmasti myös henkilölle josta kerroit.

• ritalin

Jep, täytyy välttää liikaa yhteentörmäystä. Tuo onnistuu minulta luonnostaankin, vaikka välillä hän on itse sen verran hyökkäävä, että pientä kitkaa voi syntyä.(Eli minun suunnaltani ei yhteentörmäystä synnykään)
        Olen kuitenkin aina onnistunut säilyttämään malttini hänen kanssaan, vaikka toisinaan minusta tuntuu, että hän ei sitä aivan pysty tekemään.

Yksi ongelma on tosiaan valehtelu. Olen tuntenut hänet pitkään ja nuorempana tosiaan annoin niiden fantasianomaisten ja selvien valheiden tulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Hän kuitenkin kehittyi valehtelussa siinä 15-16-vuotiaana valtavasti, enkä voi enää ohittaa niitä olkaa kohauttamalla. Ei sitä tiedä koskaan, puhuko totta, vai ei.

Hän osaa myös toimia selän takana ja levittää toisista perättömiä, joskin täysin uppoavia ja aidon oloisia juoruja ja valheita.
        Osaa myös käyttää hyväkseen taitavasti ja pystyy hetkessä vääristämään asioita edukseen, saamalla jopa vieraita ihmisiä puolelleen. On erittäin taitava näyttelijä.

Tyyliin, jos tämän kanssa menee kauppaan, niin kassalla selviää, että hänellä ei olekaan rahaa maksaa ostoksiaan, mutta se ei olekaan hänelle ongelma, vaan hän nostaa näytöksen, missä alkaa päivitellä minulle, että eikö MINULLA olekaan rahaa maksaa ostoksia(jotka ovat hänen)... Tällöin myyjä ja muut kassajonossa alkavat tuijottaa tiukan näköisesti minua ja suurinpiirtein hoputtamaan, että "kaivapas nyt kuvetta"...
        Tällaiset tilanteet tulevat niin yllättäen ja taitavasti, että en voi kuin joko paeta, tai kustantaa hänen ostoksensa.

Silloin, kun ulkopuoliset eivät tiedä todellista tilannetta, hän osaa erittäin taitavasti antaa näille itseään hyödyttävän, väärän kuvan asioista.

• olla
        ritalin kirjoitti:

Jep, täytyy välttää liikaa yhteentörmäystä. Tuo onnistuu minulta luonnostaankin, vaikka välillä hän on itse sen verran hyökkäävä, että pientä kitkaa voi syntyä.(Eli minun suunnaltani ei yhteentörmäystä synnykään)
        Olen kuitenkin aina onnistunut säilyttämään malttini hänen kanssaan, vaikka toisinaan minusta tuntuu, että hän ei sitä aivan pysty tekemään.

Yksi ongelma on tosiaan valehtelu. Olen tuntenut hänet pitkään ja nuorempana tosiaan annoin niiden fantasianomaisten ja selvien valheiden tulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Hän kuitenkin kehittyi valehtelussa siinä 15-16-vuotiaana valtavasti, enkä voi enää ohittaa niitä olkaa kohauttamalla. Ei sitä tiedä koskaan, puhuko totta, vai ei.

Hän osaa myös toimia selän takana ja levittää toisista perättömiä, joskin täysin uppoavia ja aidon oloisia juoruja ja valheita.
        Osaa myös käyttää hyväkseen taitavasti ja pystyy hetkessä vääristämään asioita edukseen, saamalla jopa vieraita ihmisiä puolelleen. On erittäin taitava näyttelijä.

Tyyliin, jos tämän kanssa menee kauppaan, niin kassalla selviää, että hänellä ei olekaan rahaa maksaa ostoksiaan, mutta se ei olekaan hänelle ongelma, vaan hän nostaa näytöksen, missä alkaa päivitellä minulle, että eikö MINULLA olekaan rahaa maksaa ostoksia(jotka ovat hänen)... Tällöin myyjä ja muut kassajonossa alkavat tuijottaa tiukan näköisesti minua ja suurinpiirtein hoputtamaan, että "kaivapas nyt kuvetta"...
        Tällaiset tilanteet tulevat niin yllättäen ja taitavasti, että en voi kuin joko paeta, tai kustantaa hänen ostoksensa.

Silloin, kun ulkopuoliset eivät tiedä todellista tilannetta, hän osaa erittäin taitavasti antaa näille itseään hyödyttävän, väärän kuvan asioista.

hidas?

• ritalin
        olla kirjoitti:

hidas?

Jos viittaat kauppa-esimerkkiini, niin sinulle tekisi hyvää olla itse tilanteessa. Osaa nimittäin laittaa oikeat sanat oikeiden henkilöiden suihin. Siinä ei puhuta enää nopeudesta. Jos yritän jotain vastatoimia, hän saa sivulliset hyökkäämään kimppuuni.
        Ei ole väliä, mitä sanon, tai miten toimin, sillä hän tulkkaa minut muille vääristyneesti ja estää muiden avulla minua reagoimasta vastaan.

Toki asiaa varmasti auttaa vielä krooninen(neuroottinen) syyllisyyden tuntoni, mutta viime vuosina, kun olen ollut sinut itseni kanssa, hän on silti pystynyt taktikoimaan tilanteissa. Yllättävyys ja tarkka strategia ja oikea-aikaisuus ovat hänen valttejaan. Näillä hän selviää poliisistakin.

• etukäteissuunnittelua
        ritalin kirjoitti:

Jos viittaat kauppa-esimerkkiini, niin sinulle tekisi hyvää olla itse tilanteessa. Osaa nimittäin laittaa oikeat sanat oikeiden henkilöiden suihin. Siinä ei puhuta enää nopeudesta. Jos yritän jotain vastatoimia, hän saa sivulliset hyökkäämään kimppuuni.
        Ei ole väliä, mitä sanon, tai miten toimin, sillä hän tulkkaa minut muille vääristyneesti ja estää muiden avulla minua reagoimasta vastaan.

Toki asiaa varmasti auttaa vielä krooninen(neuroottinen) syyllisyyden tuntoni, mutta viime vuosina, kun olen ollut sinut itseni kanssa, hän on silti pystynyt taktikoimaan tilanteissa. Yllättävyys ja tarkka strategia ja oikea-aikaisuus ovat hänen valttejaan. Näillä hän selviää poliisistakin.

Kun olet tilanteet noin hyvin analysoinut - mikset tee omaa käsikirjoitustasi ja toteuta se seuraavan kerran vastaavassa tilanteessa?

• ritalin
        etukäteissuunnittelua kirjoitti:

Kun olet tilanteet noin hyvin analysoinut - mikset tee omaa käsikirjoitustasi ja toteuta se seuraavan kerran vastaavassa tilanteessa?

Kyllä minulla on kaikenlaisiin tilanteisiin käsikirjoitus, mutta se ei aina riitä. Se, mitä noissa tilanteissa todella tarvitaan, on spontaanius ja tiettyä hereillä oloa. Juuri nämä ovat ne asiat, missä assi on ongelmana.
        Hän on aina yllättävä ja toimii aina siten, että yllätyksen ja tilanteen etu on hänen puolellaan ja myös niin, että hän ennalta-ehkäisee mahdollisen vastatoimenpiteen. Tilanteet ovat hänen osaltaan niin hyvin valmisteltuja ja samalla spontaaneita, että käytännössä niissä ei juuri mitään pysty vastaan sanomaan.
        Hän myös valmistelee tilanteita jo etukäteen, näyttelemällä sopivanlaista tilannetta ja antamalla muille väärää kuvaa tilanteesta.

Ongelmia tuottaa, kun hän luo jatkuvasti toisille ihmisille mielikuvia toisista ihmisistä, jotta voisi vääristää vuorovaikutussuhteita itselleen edullisiksi. Tällaisella toiminnalla on toisinaan myös pitkän aikavälin vaikutuksia.

• assille
        ritalin kirjoitti:

Kyllä minulla on kaikenlaisiin tilanteisiin käsikirjoitus, mutta se ei aina riitä. Se, mitä noissa tilanteissa todella tarvitaan, on spontaanius ja tiettyä hereillä oloa. Juuri nämä ovat ne asiat, missä assi on ongelmana.
        Hän on aina yllättävä ja toimii aina siten, että yllätyksen ja tilanteen etu on hänen puolellaan ja myös niin, että hän ennalta-ehkäisee mahdollisen vastatoimenpiteen. Tilanteet ovat hänen osaltaan niin hyvin valmisteltuja ja samalla spontaaneita, että käytännössä niissä ei juuri mitään pysty vastaan sanomaan.
        Hän myös valmistelee tilanteita jo etukäteen, näyttelemällä sopivanlaista tilannetta ja antamalla muille väärää kuvaa tilanteesta.

Ongelmia tuottaa, kun hän luo jatkuvasti toisille ihmisille mielikuvia toisista ihmisistä, jotta voisi vääristää vuorovaikutussuhteita itselleen edullisiksi. Tällaisella toiminnalla on toisinaan myös pitkän aikavälin vaikutuksia.

käyttöön!

• ritalin
        assille kirjoitti:

käyttöön!

Hän on hetkellisen improvisoinnin mestari. Jos ei muuta, niin luultavasti hän usuttaisi sivulliset syömään minut elävältä.
        Eli hän saisi minut näyttämään todella hullulta, jos antaisin aihetta. En ole vain riittävän impulsiivinen ja häikäilemätön pystyäkseni siihen.

• kuulostaa
        ritalin kirjoitti:

Nyt ei oikein uppoo tuo teksti!

• ritalin
        kuulostaa kirjoitti:

Nyt ei oikein uppoo tuo teksti!

oikein tarkoitat?

• on?
        ritalin kirjoitti:

Hän on hetkellisen improvisoinnin mestari. Jos ei muuta, niin luultavasti hän usuttaisi sivulliset syömään minut elävältä.
        Eli hän saisi minut näyttämään todella hullulta, jos antaisin aihetta. En ole vain riittävän impulsiivinen ja häikäilemätön pystyäkseni siihen.

tälläisen ihmisen kanssa?

• kasvinkumppanillesi
        ritalin kirjoitti:

oikein tarkoitat?

on tällaisesta käytöksestä?

• ritalin
        on? kirjoitti:

sanopa se. Sellaisten ihmisten maailmassa me elämme. Mitä tekemistä meillä on tämän maailman kanssa?

• ritalin
        kasvinkumppanillesi kirjoitti:

on tällaisesta käytöksestä?

Varmaan pystyy tukemaan kaikkivoipaisuuden fantasiaa, mitä varten se manipulointi ja näytteleminen on hänelle kehittynytkin. On ilmeisesti sen verran kieroon kasvanut, että arvostaa materiaa yli kaiken.

• kasvatetaan
        ritalin kirjoitti:

Varmaan pystyy tukemaan kaikkivoipaisuuden fantasiaa, mitä varten se manipulointi ja näytteleminen on hänelle kehittynytkin. On ilmeisesti sen verran kieroon kasvanut, että arvostaa materiaa yli kaiken.

ja narsisteiksi - kasvatusvälineenä digitv.

• maailmaan?
        on? kirjoitti:

huomaamme kuitenkin ennen pitkää kuinka keskeneräinen se on...

Mitä teemme?

a) muutamme maailmaa
        b) sopeudumme maailmaan
        c) kaivaudumme omaan poteroomme

onko muita vaihto-ehtoja?

• ritalin
        kasvatetaan kirjoitti:

ja narsisteiksi - kasvatusvälineenä digitv.

paremmin työ! Lapsilta viedään vanhemmat jo pienenä liukuhihnalle, jolloin syntyy hylkäämistrauma ja puolet lapsista tulee narsistisiksi. Tilalle annetaan leluja esineitä, joiden hankkimisen vuoksi vanhempi muka joutuu työtä tekemään. Irrationaalinen maailmankuva syötetään lapsille yhteiskunnallisella laajuudella ja voimma, sekä teollisella mekanismilla.
        Ihmiset kasvatetaan jo vauvana tunnevammaisiksi ja esineistä riippuvaisiksi vallankäyttäjiksi. Kukaan ei pysty pysäyttämään tätä yhteiskunnallista kaasukammiota, koska kaikki riippuvaistetaan ja uhrataan sille jo vauvasta.

Sitä sanotaan velvollisuudeksi. On kuulemma yleinen velvollisuus sille, että yhdenkään ihmisen ei anneta elää. On kuulemma velvollisuus elättää itsensä toisten ruualla, jotta nämäkin joutuisivat uhraamaan lapsensa.

• elämällä
        ritalin kirjoitti:

paremmin työ! Lapsilta viedään vanhemmat jo pienenä liukuhihnalle, jolloin syntyy hylkäämistrauma ja puolet lapsista tulee narsistisiksi. Tilalle annetaan leluja esineitä, joiden hankkimisen vuoksi vanhempi muka joutuu työtä tekemään. Irrationaalinen maailmankuva syötetään lapsille yhteiskunnallisella laajuudella ja voimma, sekä teollisella mekanismilla.
        Ihmiset kasvatetaan jo vauvana tunnevammaisiksi ja esineistä riippuvaisiksi vallankäyttäjiksi. Kukaan ei pysty pysäyttämään tätä yhteiskunnallista kaasukammiota, koska kaikki riippuvaistetaan ja uhrataan sille jo vauvasta.

Sitä sanotaan velvollisuudeksi. On kuulemma yleinen velvollisuus sille, että yhdenkään ihmisen ei anneta elää. On kuulemma velvollisuus elättää itsensä toisten ruualla, jotta nämäkin joutuisivat uhraamaan lapsensa.

Hyvä Elämä - mistä se tulee?

• elämänkumppanistasi?

pointti?

• ritalin

mutta melko läheisestä ihmisestä.

• intimiteettinsä
        ritalin kirjoitti:

yksipuolisen paljastuksen?

• ritalin
        intimiteettinsä kirjoitti:

yksipuolisen paljastuksen?

Olemme molemmat(nuoria) heteromiehiä. Kyseessä on reilu 20-vuotias henkilö siis.

• pistän tulemaan
        ritalin kirjoitti:

Olemme molemmat(nuoria) heteromiehiä. Kyseessä on reilu 20-vuotias henkilö siis.

Aikoinaan eräs tuttavani, diagnosoitiin bibona, sittemmin ADHD. Hän oli värikäs persoonaltaan ja hänen päivänsä olivat menoa täynnään. (keskisormella kommunikoiden)
        Yksi asia mikä pisti silmään oli se että tämä kehuskeli sillä miten hän kykeni manipuloimaan ympäristöään ja varsinkin aviopuolisoaan. Itse hän ei koskaan ollut tehnyt työtä verottajalle mutta tuli toimeen hyvin täyttämällä päivänsä milloin mitenkin. Hän oli jossain määrin ihastuttava mutta myös vihastuttava siinä missä meni sovinnaisuuden raja.
        En osaa tähän enempää kirjoittaa kuin sen että kyseinen henkilö meni jossain vaiheessa liian pitkälle kontrolloidessaan muita. Tästä yritin puhua hänen kanssaan mutta hän vastasi siihen että onko se nyt oikein että hän tuntee huonoa omaatuntoa?
        Emme pidä enää yhteyksiä enkä liiemmin kaipaa sitä.

• kumppanisi
        ritalin kirjoitti:

mitään korjattavaa käytöksessään, vai kohdistuuko muutostarve pelkästään sinuun?

• ritalin
        kumppanisi kirjoitti:

mitään korjattavaa käytöksessään, vai kohdistuuko muutostarve pelkästään sinuun?

En usko, että hän näkee itsessään mitään vikaa, tai ongelmaa. Hän käyttää projektiota ja sekottaa itsensä muihin jatkuvasti siten, että muistaa(ainakin fantasioi) toisen tehneen jotain, mitä hän on tehnyt ja itse tehneensä jotain, mitä joku muu on tehnyt. Eli hän ottaa itseensä muiden hyvät puolet ja siirtää toisiin omat huonot puolensa.
        Hän ei ole erityisemmin nähnyt minussa mitään vikaa, tai syyttänyt minua, mutta on siis muuten häikäilemätön ja hyväksikäyttävä toisinaan.

Hän ei ole missään vaiheessa nähnyt omistavansa ongelmia. Minusta tuntuu, että hän kieltää erittäin vahvasti ne ongelmat, jotkä hänen on pakko nähdä.
        Hänestä puuttuu kuitenkin monet narsisteille tyypilliset piirteet, eli mielestäni hänellä on paljon rajatilaa muistuttava persoonallisuus, mutta hän on paremminkin antisosiaalinen, kuin narsistinen persoonallisuushäiriö.

• tutulta
        ritalin kirjoitti:

En usko, että hän näkee itsessään mitään vikaa, tai ongelmaa. Hän käyttää projektiota ja sekottaa itsensä muihin jatkuvasti siten, että muistaa(ainakin fantasioi) toisen tehneen jotain, mitä hän on tehnyt ja itse tehneensä jotain, mitä joku muu on tehnyt. Eli hän ottaa itseensä muiden hyvät puolet ja siirtää toisiin omat huonot puolensa.
        Hän ei ole erityisemmin nähnyt minussa mitään vikaa, tai syyttänyt minua, mutta on siis muuten häikäilemätön ja hyväksikäyttävä toisinaan.

Hän ei ole missään vaiheessa nähnyt omistavansa ongelmia. Minusta tuntuu, että hän kieltää erittäin vahvasti ne ongelmat, jotkä hänen on pakko nähdä.
        Hänestä puuttuu kuitenkin monet narsisteille tyypilliset piirteet, eli mielestäni hänellä on paljon rajatilaa muistuttava persoonallisuus, mutta hän on paremminkin antisosiaalinen, kuin narsistinen persoonallisuushäiriö.

"En usko, että hän näkee itsessään mitään vikaa, tai ongelmaa. Hän käyttää projektiota ja sekottaa itsensä muihin jatkuvasti siten, että muistaa(ainakin fantasioi) toisen tehneen jotain, mitä hän on tehnyt ja itse tehneensä jotain, mitä joku muu on tehnyt. Eli hän ottaa itseensä muiden hyvät puolet ja siirtää toisiin omat huonot puolensa."

Kuulostaa tutulta ja jollain tavalla narsistiselta.

• sisarukseni
        tutulta kirjoitti:

"En usko, että hän näkee itsessään mitään vikaa, tai ongelmaa. Hän käyttää projektiota ja sekottaa itsensä muihin jatkuvasti siten, että muistaa(ainakin fantasioi) toisen tehneen jotain, mitä hän on tehnyt ja itse tehneensä jotain, mitä joku muu on tehnyt. Eli hän ottaa itseensä muiden hyvät puolet ja siirtää toisiin omat huonot puolensa."

Kuulostaa tutulta ja jollain tavalla narsistiselta.

ja kasvinkumppanini

• henkilölle

Tuo kuulostaa jotenkin tutulle toiminnalle. Tässä vain kyse on ongelmista. Eräs ihminen on taitava puhumaan niin että kaikki ympärillä olevat ihmiset luulevat että ryven ongelmissa ja enkä osaa itse mitään. Hän siirtää tavallaan omat ongelmansa minulle kun hän puhuu. Hän ei luultavasti tee näin tahallaan, hän vain jostain syystä puhuu niin että ihmiset rupeaa tuijottamaan minua että siinäpä pinneberg. Kun hän itse on hölmöillyt hän rupeaa minua valistamaan kuin minä olisin sen tehnyt. Se on varoittelua mutta väärällä tavalla tehtynä, hän unohtaa aina mainita aluksi että hänelle itselle on sattunut niin. Siksi toiset saavat aina sen kuvan että hän sanoo minulle siksi etten uusisi typeryyttäni.Hän puhuu niin luontevasti ettei muut osaa epäillä mitään. Siksi en halua olla missään hänen kanssaan, koskaan ei nimittäin voi tietää milloin hän aloittaa, se riippuu mitä hän itse on aina aiemmin kokenut.

• on!

ja vaikea on osoittaa heidän toimintansa valheelliseksi.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3200
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1772
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe