Täydellinen kastike?

Mr. Pizza

Olen päätynyt tekemään itse pizzakastikkeen ja suosittelen samaa ohjetta muillekin.

Ehtaa ketsuppia
Tomaattipyrettä

(molempia 50-50)

öljyä
sitruuna mehua tai colajuomaa
valkosipulia
oreganoa tai pizzamaustetta tai basilikaa
tabascoa tai muuta chiliä
"RIPAUS" mustaapippuria

sekoita

määrät ovat kunkin itse määriteltävissä, mutta kastike ei saisi olla kovin löysää.

9

3610

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pois se ketsuppi

Mä en ymmärrä, miksi ihmisten pitää tunkea jotain lisäaineilla ahdettua ketsuppia pizzaan. Ketsuppihan lämmitettäessä muuttuu kuivaksi ja nihkeäksi kököksi, kun säilöntäaineet kovettuu.

Vaihda se ketsuppi paseerattuun tomaattiin tai vaikka tomaattimurskaan (pyrettä riittää se pikkupurkki), niin saat huomattavasti parempaa, kun vielä jaksat hauduttaa sitä miedolla lämmöllä, kunnes mausteet ovat irronneet ja tasautuneet.

• Mr. Pizza

Joo olet oikeassa, mutta olen huomannut, että ketsupissa oleva etikka antaa hyvät sävärit mm. pastakastikkeen pohjana, siis vain loraus ketsuppia.

• edellinen
        Mr. Pizza kirjoitti:

Joo olet oikeassa, mutta olen huomannut, että ketsupissa oleva etikka antaa hyvät sävärit mm. pastakastikkeen pohjana, siis vain loraus ketsuppia.

ketsuppia, niin esipaista hetki pizzapohjaa pelkkä loraus oliiviöljyä päällä. Siitä ne sävärit tulee. Sitten tomaattikastike ja sitä ketsuppia samaanaikaan kun muutkin täytteet ja juuston, niin se ketsuppi pysyy kosteana. Mutta ihan siinä pizzan reunoilla se palaa kuivaksi.

Tottahan jokainen saa tehdä, miten itse näkee parhaaksi. En sitä moiti, mutta jos tekee, niin tekee sitten kunnolla alusta loppuun. =)

• kastike

Ei tomaattisörsseleistä tule yhtään hyviä, jos ei lorauta sekaan runsaasti punaviiniä.

• _kannattaa_

muistaa kaataa se punaviini ja muut erikseen kurkusta alas.

• Vitjamunat

Parhaan kastikkeen saat kun soseutat sen tuoreista makeista tomaateista. ketsupin etikkasuutta saat punaviinietikasta... (muista käyttää todella varoen) Ja haudutat sitä miedolla lämmöllä mausteuden kera. Lainaan tuolla aiemmin holon kirjoittamaa ohjetta:

Hyvä tomaattikastike on tärkeä..
      Kirjoittanut: Holo 17.5.2008 klo 21.38

Tee kastike aina tuoreista tomaateista, makeista mielellään. Soseuta tehosekottimella, mukaan sopivasti valkosipulin kynsiä, tuoretta basilikaa ja oreganoa, mustapippuria,vähän chiliä, suolaa, ripaus sokeria, tujaus punaviinietikka ja oliiviöljyä. Kastikkeen voi myös kiehauttaa ennen käyttöä maun jalostamiseksi. Kaikki siis teho- tai sauvasekottimella sileäksi. Voittaa tölkki murskat 6-0. Tomaattisoosiin kannattaa ehdottomasti panostaa. Kokeilkaa.

• pizzamaisteri

Parhaan kastikkeen saa kokonaisina tölkitetyistä (kuorituista) tomaateista, ne kun on oikeasti kypsinä poimittuja. Kaupan "tuoreet" tomaatit poimitaan raakoina ja irrallisena "kypsynyt" on paljon valjumman makuinen kuin oikeasti kypsynyt.

Olet aivan oikeassa tuossa tomaattikastikkeen esikiehautuksesta, siinä mausteet pääsee kunnolla aukeamaan kastikkeeseen. Ketsuppia tai pyreeta en laittaisi pizzakastikkeeseen lainkaan, niillä on parempiakin tarkoituksia.

• vitjamunat
        pizzamaisteri kirjoitti:

Parhaan kastikkeen saa kokonaisina tölkitetyistä (kuorituista) tomaateista, ne kun on oikeasti kypsinä poimittuja. Kaupan "tuoreet" tomaatit poimitaan raakoina ja irrallisena "kypsynyt" on paljon valjumman makuinen kuin oikeasti kypsynyt.

Olet aivan oikeassa tuossa tomaattikastikkeen esikiehautuksesta, siinä mausteet pääsee kunnolla aukeamaan kastikkeeseen. Ketsuppia tai pyreeta en laittaisi pizzakastikkeeseen lainkaan, niillä on parempiakin tarkoituksia.

Tuossa voi olla pointtia. Täytyy kokeilla. Tuoretomaateissakin on kyllä huimia makueroja... kirsikkatomaatit taitavat olla yleensä kaikkein maistuvimpia...

• pizzamagistern
        vitjamunat kirjoitti:

Tuossa voi olla pointtia. Täytyy kokeilla. Tuoretomaateissakin on kyllä huimia makueroja... kirsikkatomaatit taitavat olla yleensä kaikkein maistuvimpia...

Sehän voi olla, että kirsikkatomaatitkin annetaan kypsyä pidempään kuin ns. bulkkitomaatin, joka poimitaan käytännössä raakana. En vaan hinnasta tiedä paljonko kirsikkatomaatit maksaa kilo, voi olla halvempaa ja järkevämpää käyttää ne vaikka salaatteihin ja purkkitavaraa kastikkeeseen. Voihan sitä silti kokeilla, parempaa siitä silti tulee kuin normitomaateista. Tietysti jos itse pääsee kasvattamaan lämpimässä, aurinkoisessa ja suojatussa paikassa tavallista tomaattia kypsiksi asti, niin aijai. Kaupan tomaatit on kuin varjo siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7085
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      49
      3406
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2137
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      41
      2090
    Aihe