Uskon olemus

jukka.finland

Uskon olemusta raamatussa kuvataan seuraavasti:

"Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy. Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen" (Hebr. 11:1-2). Viimeinen lause viittaa mm. Aabrahamiin, jonka uskosta kerrotaan näin:

"-niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" -sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat. Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva [kuin on tähtiä taivaalla]", eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut -sillä hän oli jo noin satavuotias- ja että Saaran kohtu oli kuolettunut; mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle, ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää. Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi" (Rm. 4:17-22).

Alempana selitetään uskon olevan luulemista, luuloa. Raamattu ei opeta näin. Usko ei ole luulemista, vaan niin kuin kirjoitettu on: "Kun me tiedämme, että meidän vanha ihmisemme on Hänen kanssaan ristiinnaulittu" (Rm. 6:6). Usko syntyy Jumalan Sanan kuulosta ja sen perusteella me tiedämme, me, jotka uskoimme kuulemamme Sanan. Tässä kuuleminen merkitsee paljon enemmän kuin vain korvilla kuulemista; se on kuulemista sellaista, jonka synnyttää Jumalan Sana. Tämä kuuleminen on Kristuksen vastaanottamista ja Hänen Lunastustekonsa varaan heittäytymistä.

Kaiken raamatullisen uskon perusta on Jumalan lähettämä sana. "Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin" Jes. 55:10-11.

Usko toimii. Se ottaa vastaan kirjoitetun ilmoituksen, pitää sen luotettavana ja toimii sen mukaisesti. Pinnallisesti voisimme verrata sitä näin: Olen lähdössä Karjalohjalta Helsinkiin bussilla. Otan esille aikataulukirjan ja tutkin mihin aikaan seuraava bussi lähtee Karjalohjalta. Aikataulussa lukee, että seuraava bussi lähtee kello 16.35. Tässä vaiheessa kysymys on siitä, uskonko kirjoitetun ilmoituksen asiasta. Jos uskon, lähden bussipysäkille, ellen usko, jään paikoilleni (ja voin tietysti väittää, ettei se bussi tullutkaan). Mutta jäin bussista koska en uskonut kirjoitettua aikatauluilmoitusta, selitinpä mitä tahansa. Jos olisin uskonut ja toiminut saamani tiedon perusteella olisi ilmoitus tullut minulle todeksi. Epäusko ei ota tuota tarpeellista askelta, mutta väittää ponnekkaasti, ettei ilmoitus ole totta. Kukaan, joka on totellut Jumalan Sanaa, ei väitä sellaista, koska välittömästi, kun ottaa ensimmäisen askeleen uskoo Herraan Jeesukseen ja huomaa Jumalan Sanan olevan totta.

Usko on hyvin yksinkertainen asia käytännössä, mutta tälläkin palstalla uskosta osattomat tekevät siihen monia mutkia; niin, tekevätpä sen turhaksikin. Mutta he eivät ole totelleet Sanaa ja siksi ovat kompastuneet.

5

266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulle

sukua?

• Ope !

jukka.finland = jukka.suomi
        Tom of Finland = Suomen Tom

• sanoa,
        Ope ! kirjoitti:

jukka.finland = jukka.suomi
        Tom of Finland = Suomen Tom

että mä olen Suomen Jukka Karjanlohjalta.

• sanoa, kirjoitti:

että mä olen Suomen Jukka Karjanlohjalta.

Ehkä olisi pitänyt kuitenkin valita nimimerkiksi jukka.suomi. En tullut vain silloin ajatelleeksi, että minulla oli kovin kuuluisa serkku.

Mutta nimihän ei miestä pahenna ellei mies nimeä. Liekö naapurin Eikka (nimi muutettu) ollut sitten nimelleen pahennukseksi, kun emäntänsä kutsuu häntä nykyisin tenutatiksi? Mene ja tiedä, mutta aihe on poikennut kauas aloituksen aiheesta, sen tiedän. Minä olen hyppysellinen savea jolla on henkäys sieraimissaan; sellaisesta ei kannata paljon keskustella, kun tuo savimajakin alkaa jo rapistua.

• Frihet tuo mulle Suomeen sohvan...ajattele! Jotain hyvää tulevaisuutta ajatellen. Kysyisin Miasta mutta et taida tavalliseen tapaasi haluta vastata.
      Silti kysyn, mutta voit olla varma että oma kirjoituksesi ei päde.
      Usko ei riitä...
      No, menipäs tää nyt syvälliseksi...Kaikkea hyvää sun päivääsi Jukka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      97
      4812
    2. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      170
      4425
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      86
      4207
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      116
      2678
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      137
      2658
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2197
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2097
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1880
    9. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1759
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1747
    Aihe