hätä-

trakeostomia?

Pystyykö hätätrakeostomiassa laittaa putkeksi vaikka esim mehupillin jos ei ole parempaa saatavilla???
Kiitokset jos joku oikeesti tietää :)

5

3424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos ei ole

      mitään muuta kuin mehupilli käytettävissä ja potilas tukehtuu muuten parissa minuutissa, niin sitten laitat sen mehupillin.

      • a.p.

        Eikö potilaan henkitorveen ja keuhkoihin valu verta trakeostomian yhteydessä vaarallisen paljon? Varsinkin jos ns. maallikko suorittaa kyseisen toimenpiteen?


      • se on
        a.p. kirjoitti:

        Eikö potilaan henkitorveen ja keuhkoihin valu verta trakeostomian yhteydessä vaarallisen paljon? Varsinkin jos ns. maallikko suorittaa kyseisen toimenpiteen?

        Tottakai se on mahdollista, jos kohta ei ole ihan oikea. Mutta jos muuten on vaihtoehtona tukehtuminen ja toisaalta taas mahdollinen pelastuminen....


    • on toinen

      riivaaja! Yritin kysyä veritulpista,Että kuinka kauan niitä on verisuonista liuottamalla poistettu? Mutta tuo aasi tulee aina väliin.

    • Mary123321

      Voi laittaa mehupillin tai kynän ilman sisäkynää. Tietty olis ideaali jos hätätilanteessa lääkäri tai hoitaja tekee tämän mut avun saaminen voi kestää joskus ja jos heimlich ei auta ja tyyppi alkaa sinertyä. Silloin on toimittava tai tukehtva ihan varmasti kuolee. Jos lekuri/ ensihoito ei paikalla toivon että joku maallikon tekee mulle sen! Silläkin riskillä et menis pieleen. Mä oon kyllä opetellu hätätrakeostomian anatomiaa ja etsinyt omasta kurkusta kohdan ja muidenkin tunnustellut. 100 varmasti teen jollekin jos on tarvis! En yhtään epäröi pelastaa kuolevaa jos menee jo huulet ja kasvot siniseksi hapenpuutteesta, tukehtuessa siis!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1298
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe