Menikö Oikein???

naimisiin ja asunto

Hei!!! Haluaisin kysyä että menikö tämä nyt siis miten oikein ja mitä tarkottaa... olen nuori eikä kokemusta ole ,mies vanhempi... ELI mennää kohta naimisiin ja nyt ostettiin asunto (miehellä myyty asunto eli hällä omaisuus eli puolet uudesta velasta) ni tehtiin siitä semmonen kauppakirja että miehellä 3/4 ja mulla 1/4 asunnosta mutta ei virallista avioehtoa... Uus velka eli puolet uuden asunnon hinnasta otettiin puoleksi! Meillä on yksi lapsi, mulla ei vakituista paikkaa, kohta menen 1,5vuodeksi töihin mutta miehellä on... Ni kaikki ok tässä tai siis reilu peli?

4

1483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotta avautuu, keksin luvut tilanteeseenne.

Ostitte 200.000 EUR talon, johon miehesi pistää 100.000 EUR edellisen myynnistä, ja otatte yhteistä lainaa 100.000 EUR.

Lainhuudoissa merkitään että omistat talosta 1/4 ja miehesi 3/4. Jos tosiaan makatte lainaa puoliksi, tämähän on ihan reilu juttu (sinä omistat osuuden mihin otit velkaa, hän vastaavasti)

Tosin, jos eroatte niin sinä tuossa kuviossa olet vahvoilla... vasti sitten kun sitä avio-oikeutta ruvetaan soveltamaan. Eli, sinuna olisin hiljaa avioehdosta, ellei ukko-rukka ymmärrä sitä vaatia.

Yksinkertaistamiseksi oletetaan että avioeroatte, ja yllä keksimäni luvut eivät ole muuttuneet ... EIKÄ kummallakaan ole muuta omaisuutta (autoa, venettä, kesämökkiä...) tai muita velkoja (kulutusluottoja, opintovelkoja, tms.). Jos keksit noitakin summia, voin laskea lähempänä ihmisten tavallista ositusta olevan "mallisuorituksen".

Eli, laskettaisiin kummankin nettovarallisuus yo. summista :

Mies => 200.000 x 0,75 - 100.000 x 0,50 = 100.000 EUR

Sinä => 200.000 x 0,25 - 100.000 x 0,50 = 0 EUR

Koska sinulla on avio-oikeus miehesi omaisuuteen, ja hän sinua rikkaampi ... hän joutuu maksamaan avioerossa sinulle tasinkoa 50.000 EUR jonka jälkeen nettovarallisuutenne ovat yhtäsuuret.

Omistussuhteisiin tai velkavastuisiin tällä ei ole vaikutusta.

Jos olisi avioehto, ei tasinkoa tarvitse maksaa.

Se on sitten itse kunkin pohdittavissa, mikä on vastaus kysymykseesi: "Menikö Oikein????"

• --voi---

No voi vittu... mut tuntien en pysty olemaan hiljaa ja joudutaa nyt se avioehto tekemään... en pysty salaamaan siltä mitää... mitä mä teen... elää nyt huonon omatunnon kans jo valmiiksi...

• ja kiiruusti
        --voi--- kirjoitti:

No voi vittu... mut tuntien en pysty olemaan hiljaa ja joudutaa nyt se avioehto tekemään... en pysty salaamaan siltä mitää... mitä mä teen... elää nyt huonon omatunnon kans jo valmiiksi...

Nyt sitten hemmetin kiireesti vihille ja pidät turpasi kiinni siihen saakka.

Voit rauhoitella omatuntoasi sillä, että jos tässä nykytilanteessa vastaisitte omaisuuden yllpidosta ja remonteista yhdessä, niin miehesi saisi erossa arvonnoususta silti kolminkertaisesti sen, mitä sinä. Ja toisaalta eihän sinun ole erossa mikään pakko ottaa tasinkoa vastaan. Eli voit ihan hyvin päättää olla reilu sitten vasta.

• --voi--- kirjoitti:

... niin, olen avioehdon vankkumaton kannattaja (kuten noin 1/3 muutakin avioliittonsa solminutta), mutta en "tuputa", kukin tekee miten parhaaksi katsoo ... kunhan ymmärtää mistä sopii, tai jättää sopimimatta ... ja etenkin, mitä avio-oikeus avioerossa (tai kuolemassa) tarkoitaa. Sitä sanotaan sopimisen vapaudeksi.

Mutta kuten yllä viisassti ohjeistettiin... tasinkoa ei ole pakko vaatia avioerossa (se oli avio-oikeus, ei aviovelvollisuus toisen omaisuuteen). Jos esim. lähdet syyrialaisen sitransoittajan matkaan, ehkä moraalikäsityksesi mukaan menettelisitkin niin. Jos taas ukkosi vaihtaa jälleen nuorempaan 10 vuoden päästä ... ehkä tasingon vaatimiselle voisikin olla "oikeutus".

Tässä vaiheessa turha huonoa omaatuntoa potea ... avioehto kun astuu voimaan vain avioliiton päättyessä... tosin, kaikki avioliitot päättyvät (joko ero tai kuolema) ainakin maallisen taivalluksen osalta. Tosin, avioehdon VOI laatia pelkästään avioeron varalta (jolloin kuolinpesältä leski voi saada tasinkoa).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7170
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2547
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      104
      1992
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1538
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1079
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      863
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      718
    Aihe