mokkula englanniksi

netzter

Nyt sitten selvisi sekin, mitä 'mokkula' on englanniksi. Financial Timesin liitteessä esiteltiin ilmielävä mokkula, joka on heitin kielellä
'dongles'. Että vaan tiedoksi.

18

3914

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaapeloitsija

ne keksii. Oikeasti mokkula on ollut jo kymmeniä vuosia dongle.

Nimim. Rolling Stonekset on lempparini.

• Dongle-sana tarkoittaa vanhastaan ja normaalisti edelleen muuta, nimittäin ohjelman mukana tulevaa laitetta, joka tarvitaan, jotta ohjelmaa voi käyttää. Tällaista järjestelyä käytetään ohjelmien luvattoman käytön estämiseen (erityisesti laittomien kopioiden käytön estämiseen).

Katso vaikka ATK-sanakirjasta (jossa on näppärä vaikka vähän väännähtävä suomennos ”tonkeli”*)) tai lunttaa
        http://www.webopedia.com/TERM/d/dongle.html

Huolimattomassa sanomalehti-, Suomi24- tms. kielessä tekniikan sanoja tietysti saatetaan käytellä miten sattuu.

*) ”Miksi ohjelma ei toiminut? No tonkeli oli ronkeli.”

• Mokkulisti.
        Yucca kirjoitti:

Dongle-sana tarkoittaa vanhastaan ja normaalisti edelleen muuta, nimittäin ohjelman mukana tulevaa laitetta, joka tarvitaan, jotta ohjelmaa voi käyttää. Tällaista järjestelyä käytetään ohjelmien luvattoman käytön estämiseen (erityisesti laittomien kopioiden käytön estämiseen).

Katso vaikka ATK-sanakirjasta (jossa on näppärä vaikka vähän väännähtävä suomennos ”tonkeli”*)) tai lunttaa

Huolimattomassa sanomalehti-, Suomi24- tms. kielessä tekniikan sanoja tietysti saatetaan käytellä miten sattuu.

Voihan noita sanakirjoja värkätä kuka tahansa, ja keksiä uusia sääntöjä ja merkityksiä vanhoille asioille.
        Mokkulaksi tuotakin joissain ohjelmissa tarvittavaa vehjettä on kutsuttu.
        Mokkula kuin mokkula. Ensimmäisen kerran kuulin mokkulasta puhuttavan joskus 35 vuotta sitten, eikä tuolloin ollut tietoakaan mistään mikrotietokoneen liittämisestä internettiin, kun ei ollut olemassa mikrotietokoneita eikä nettiä eikä ohjelmia, joiden käyttämiseen tarvittaisiin mokkula. Eikä muuten ATK-sanakirjaa. Kukahan senkin on keksinyt.

• moduloija
        Mokkulisti. kirjoitti:

Voihan noita sanakirjoja värkätä kuka tahansa, ja keksiä uusia sääntöjä ja merkityksiä vanhoille asioille.
        Mokkula kuin mokkula. Ensimmäisen kerran kuulin mokkulasta puhuttavan joskus 35 vuotta sitten, eikä tuolloin ollut tietoakaan mistään mikrotietokoneen liittämisestä internettiin, kun ei ollut olemassa mikrotietokoneita eikä nettiä eikä ohjelmia, joiden käyttämiseen tarvittaisiin mokkula. Eikä muuten ATK-sanakirjaa. Kukahan senkin on keksinyt.

Minun ammatti-ikäni, joka muuten on jo varsin pitkä, aina Elliot 803 -tietokoneesta lähtien, kaikenlaiset moduulit ovat olleet mokkuloita. On ollut liitäntämokkuloita, on ollut ohjelmamokkuloita.

• Omistaja 
        Mokkulisti. kirjoitti:

Minulla on 19 vuoden takainen versio Tietotekniikan liiton julkaisemasta ATK-sanakirjasta. Toivoa sopii, että uudemmat laitokset eivät ole aivan niin pöpejä kuin tuo minun hyllystäni löytyvä. En ole kuitenkaan tohtinut tuoreempiin painoksiin tutustuakaan.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&posting=22000000024744263

• Närkästynyt kansalainen
        Yucca kirjoitti:

Dongle-sana tarkoittaa vanhastaan ja normaalisti edelleen muuta, nimittäin ohjelman mukana tulevaa laitetta, joka tarvitaan, jotta ohjelmaa voi käyttää. Tällaista järjestelyä käytetään ohjelmien luvattoman käytön estämiseen (erityisesti laittomien kopioiden käytön estämiseen).

Tuohon linkkiin ei kannata uskoa. Meillä on ollut kaksi tai kolme tietokonetta kerrallaan jo melkein 10 vuotta, eikä niissä ole ollut rinnakkaisporttia. Dongleja on kyllä ollut useampia, ja nytkin on käytössä muutama.

Laittomien kopioiden käytön estämiseen tarkoitetut donglet olivat kaiketi niitä ensimmäisiä dongleja. Sen jälkeen niitä on tullut kasapäin lisää mitä erilaisimpiin tarkoituksiin.

Millähän minä avaan auton ovet ellen avaimella?

• Muisteleiksen
        Närkästynyt kansalainen kirjoitti:

Tuohon linkkiin ei kannata uskoa. Meillä on ollut kaksi tai kolme tietokonetta kerrallaan jo melkein 10 vuotta, eikä niissä ole ollut rinnakkaisporttia. Dongleja on kyllä ollut useampia, ja nytkin on käytössä muutama.

Laittomien kopioiden käytön estämiseen tarkoitetut donglet olivat kaiketi niitä ensimmäisiä dongleja. Sen jälkeen niitä on tullut kasapäin lisää mitä erilaisimpiin tarkoituksiin.

>Millähän minä avaan auton ovet ellen avaimella?

Jossakin Savon sydänmailla 1980-luvulla: pari nuorta sveitsiläisturistia oli hätää kärsimässä. He olivat pysähtyneet Suomesta vuokratulla Toyota Carinallaan valokuvaamaan tienvarren näkymiä. Ovet olivat menneet lukkoon ja avaimet roikkuivat auton sisällä virtalukossa. Olin käymässä äitini luona. Äitiäni tultiin hakemaan tulkiksi – hänen tiedettiin osaavan auttavasti englantia. Äitini usutti minut puolestaan asialle, arvellen minun osaavan kommunikoida jopa vieraiden omallakin kielellä.

Otin samalla työkalupakin mukaani. No, kylän seppäkin oli hälytetty hätiin oman arsenaalinsa kanssa. Siinä me sitten yritimme murtautua Toyotaan kilpaa. Minä voitin, vaikkei minulla aikaisempaa kokemusta moisista puuhista juuri ollutkaan!

En minä sitä värkkiä dongleksi nimittäisi, jonka minä letkunkiristimestä linjapihdeillä muotoilin, ikkunan ja tiivisteen välisestä raosta sisään tungin ja jonka kärjellä sain takaoven lukon painikkeen houkutelluksi ylös...

Huojentuneet turistiparat olisivat väkisinkin tunkeneet taskuihini paperirahaa, mutta enhän minä toki moisesta mitään, ei ei!

• Muisteleiksen
        Närkästynyt kansalainen kirjoitti:

Olen ajanut eräällä ranskalaismerkillä viimeiset 20 vuotta ja nykyisellä autoyksilölläni kohta 12 vuotta. Mitäpä sitä hyvää turhaan vaihtamaan!

Minulla on autooni kaksi avainta. Toisen avaimen kahvaosa on vähän paksumpi. Sen sisuksiin on kätketty pieni koodattu infrapunalähetin nappiparistoineen. Avaan autoni keskuslukituksen painamalla tuossa avaimen kahvaosassa olevaa pientä painiketta.

Olen käyttänyt avaintani kohta 12 vuotta tietämättä kutsua sitä dongleksi. Mutta tästedes taidankin tietää!

• Harmistunut kansalainen
        Muisteleiksen kirjoitti:

Olen ajanut eräällä ranskalaismerkillä viimeiset 20 vuotta ja nykyisellä autoyksilölläni kohta 12 vuotta. Mitäpä sitä hyvää turhaan vaihtamaan!

Minulla on autooni kaksi avainta. Toisen avaimen kahvaosa on vähän paksumpi. Sen sisuksiin on kätketty pieni koodattu infrapunalähetin nappiparistoineen. Avaan autoni keskuslukituksen painamalla tuossa avaimen kahvaosassa olevaa pientä painiketta.

Olen käyttänyt avaintani kohta 12 vuotta tietämättä kutsua sitä dongleksi. Mutta tästedes taidankin tietää!

"Olen käyttänyt avaintani kohta 12 vuotta tietämättä kutsua sitä dongleksi".

Älä hyvä ihminen alakaan kutsua avaintasi dongleksi. Mutta mietipä voiko sitä kutsua avaimeksi, kun se ei takuulla muistutakaan maailman ensimmäistä avainta.

• Muisteleiksen
        Harmistunut kansalainen kirjoitti:

"Olen käyttänyt avaintani kohta 12 vuotta tietämättä kutsua sitä dongleksi".

Älä hyvä ihminen alakaan kutsua avaintasi dongleksi. Mutta mietipä voiko sitä kutsua avaimeksi, kun se ei takuulla muistutakaan maailman ensimmäistä avainta.

Tämän ompi näköinen:
        http://www.tradeinpost.com/peugeot3.jpg

Kuvassa on aihio, jonka metalliosaan ei ole jyrsitty vielä haittoja. Se transponderiosa on tuo musta muovimötikkä.

Ollaanpa sitten kutsumatta avaimeksi, ainakin sinun ollessa kuulomatkan päässä.

• kaapeloitsija
        Muisteleiksen kirjoitti:

Tämän ompi näköinen:
        http://www.tradeinpost.com/peugeot3.jpg

Kuvassa on aihio, jonka metalliosaan ei ole jyrsitty vielä haittoja. Se transponderiosa on tuo musta muovimötikkä.

Ollaanpa sitten kutsumatta avaimeksi, ainakin sinun ollessa kuulomatkan päässä.

avain on suunnilleen tämännäköinen:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sähkötys

• Muisteleiksen
        kaapeloitsija kirjoitti:

avain on suunnilleen tämännäköinen:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sähkötys

Minä sanoisin tuota kuvassa näkyvää Bencheriä avainnusosaksi! Se vaatii kaverikseen elektroniikkaosan, jolloin saadaan ns. automaattiavain. Kun avainnusosan vartta pukkaa toiseen suuntaan peukalolla, pukkaa elektroniikka tulemaan pisteitä. Etusormella vastakkaiseen suuntaan painettaessa tulee viivaa. Pitää vain oppia heiluttelemaan vartta vaakasuorassa sopivaan tahtiin, niin saadaan aikaan sähkötystä (jota jotkut kutsuvat vieroksumallani sanalla ”morsetus”). :•)

Vastaavanlaisen vekottimen olen taannoin omistanutkin.

Sitä ennen minulla oli ihan oikea avain (eli ”pumppu”, kuten asiaan vihkiytyneet sitä kutsuvat). Sen varsi liikkuu pystysuorassa suunnassa (tai tarkemmin sanoen on nivelöity keinumaan vaakasuoran akselin suhteen). Pisteet ja viivat on sillä muodostettava jokainen erikseen, pienellä ranneliikkeellä. Ostin avaimeni 1964. Se muistutti hyvinkin paljon tämän kuvan avainta:
        http://www.mtechnologies.com/srs/39001b.jpg

Vibroplex-tyyppiset mekaaniset puoliautomaattiavaimet jätettäköön tämän esseen ulkopuolelle.

• kaapeloitsija
        Muisteleiksen kirjoitti:

Minä sanoisin tuota kuvassa näkyvää Bencheriä avainnusosaksi! Se vaatii kaverikseen elektroniikkaosan, jolloin saadaan ns. automaattiavain. Kun avainnusosan vartta pukkaa toiseen suuntaan peukalolla, pukkaa elektroniikka tulemaan pisteitä. Etusormella vastakkaiseen suuntaan painettaessa tulee viivaa. Pitää vain oppia heiluttelemaan vartta vaakasuorassa sopivaan tahtiin, niin saadaan aikaan sähkötystä (jota jotkut kutsuvat vieroksumallani sanalla ”morsetus”). :•)

Vastaavanlaisen vekottimen olen taannoin omistanutkin.

Sitä ennen minulla oli ihan oikea avain (eli ”pumppu”, kuten asiaan vihkiytyneet sitä kutsuvat). Sen varsi liikkuu pystysuorassa suunnassa (tai tarkemmin sanoen on nivelöity keinumaan vaakasuoran akselin suhteen). Pisteet ja viivat on sillä muodostettava jokainen erikseen, pienellä ranneliikkeellä. Ostin avaimeni 1964. Se muistutti hyvinkin paljon tämän kuvan avainta:
        http://www.mtechnologies.com/srs/39001b.jpg

Vibroplex-tyyppiset mekaaniset puoliautomaattiavaimet jätettäköön tämän esseen ulkopuolelle.

Ei tuo nyt ihan automaattinen ole, eikä siitä taida automaattista tulla, vaikka siihen elektroniikkaakin lisäisi.
        Minä muuten en ole koskaan omistanut omaa pumppua. Lainapumpulla, sellaisella Ericssonin vehkeellä pumppailin arviolta 40 vuotta. Lopetin pumppaamisen, ja palautin pumpun kuvittelemalleni omistajalle. Hän totesi, että ei omista ko. pumppua, mutta ei sitä voida palauttaa omistajalleen. Oli kuulemma lainassa Aero Oy:n Kalevan kipinältä.

• kaapeloitsija
        kaapeloitsija kirjoitti:

Ei tuo nyt ihan automaattinen ole, eikä siitä taida automaattista tulla, vaikka siihen elektroniikkaakin lisäisi.
        Minä muuten en ole koskaan omistanut omaa pumppua. Lainapumpulla, sellaisella Ericssonin vehkeellä pumppailin arviolta 40 vuotta. Lopetin pumppaamisen, ja palautin pumpun kuvittelemalleni omistajalle. Hän totesi, että ei omista ko. pumppua, mutta ei sitä voida palauttaa omistajalleen. Oli kuulemma lainassa Aero Oy:n Kalevan kipinältä.

Kaleva (OH-ALL).

• Muisteleiksen
        kaapeloitsija kirjoitti:

Kalevaahan etsiskeltiinkin alkukesästä – tuloksetta.
        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Alasammutun Kalevan etsinnät alkavat Viron rannikolla/1135236672735

Olemattomiin ovat minulla jääneet pumppailut sitten vuosien 1969–1970, jolloin käytin Tasavallan Sotaväeltä käyttööni kuittaamaani pumppua. Antokokeessa ranne hyytyi jossakin 110:n tienoille ja 120:n vastaanottokokeessa tuli pari virhettä liikaa. Satasen tasoilla kuitenkin sain vähän ennen kotiuttamista pari ylimääräistä lomapäivää (ne radioviestittäjän luokkakokeet, 2. ja 1. luokka, oli tullut suoritetuksi koulutuksen varhaisemmissa vaiheissa).

Joskus 15-kesäisenä olisivat 120:n tasotkin varmaan onnistuneet, pumpullakin. Niihin aikoihin käytin kuitenkin automaattiavainta ja vastaanotto oli selväkielisanomien lukemista ”päähän”, niitä paperille kirjoittamatta.

Tosi sähköttäjien seurassahan tuolla 120:n nopeudella (merkkiä sekunnissa) ei tietenkään ole mitään jakoa!

Vieläköhän kuudenkympin tasokokeet mahtaisivat onnistua näin vuosikymmenien jälkeen – vai pitäisiköhän tyytyä tavoittelemaan neljääkymppiä?
        :•)

• Harmaantuva

Jos tarkoitat mokkulalla DNA-nimisen operaattorin mainostekstien tapaan tietokoneen USB-porttiin liitettävää langatonta modeemia, niin 'wireless USB modem' voisi olla ymmärrettävin yksikäsitteinen termi.

Dongle (monikossa dongles) saattaa tarkoittaa muitakin nikaleita tai rekkuleita, joten sen käyttämisessä on riskinsä.

Itse tulin ensimmäistä kertaa tekemisiin termin 'dongle' kanssa ehkä noin 15 vuotta sitten. Hankin silloin skannerini kaveriksi tekstinlukuohjelman (OCR, optical character recognition), joka vaati toimiakseen tietokoneen rinnakkaisportiin asennettavan palikan, englanniksi 'dongle'. Ohjelman valmistaja pyrki tällä siihen, etteivät ohjelman piraattikopiot toimisi toisissa tietokoneissa. DNA:n tulevista mokkuloista minulla ei ollut silloin vielä aavistustakaan.

• Takametsien mies

>Hankin silloin skannerini kaveriksi tekstinlukuohjelman
        >(OCR, optical character recognition), joka vaati toimiakseen
        >tietokoneen rinnakkaisportiin asennettavan palikan,...

Sellaisia käytettiin aikoinaan luvattoman kopioinnin estämiseksi. Muistan siitä käytetyn myös nimeä porttivahti.

• köljökjlkjlökj

Mokkula tarkoittaa isoa paisetta, finniä, kohoumaa, kukkulaa, mitä tahnsa sellaiseen viittaavaa. Vaikkapa GPS-laitetta auton katolla. DNA on sen sittemmin ominut itselleen, vaikkakin se on ollut jo aikaisemmin käytössä em. merkityksissä.

Jos löydät jostain engl. kielisen vastineen em. paiseelle, kohoumalle, kukkulalle, finnille, niin se se on!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      287
      6000
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      49
      3912
    3. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      36
      3266
    4. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      63
      3150
    5. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      59
      3050
    6. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      171
      3015
    7. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      93
      2797
    8. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      92
      2503
    9. Abdullah iski Citycenterin vessassa

Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html
      Maailman menoa
      205
      2130
    10. Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa

ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt
      Maailman menoa
      77
      2078
    Aihe