Juuston valmistus

Helmikuttu

Hei, kuka osaa vielä valmistaa juustoa itse?? Kaipaan teko-ohjeita sekä vuohenjuustolle että myös lehmänmaidosta valmistettavalle juustolle. Kaikki mahdolliset ohjeet on tervetulleita.

7

4405

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mualaistollo

      Ota suurin kattila. Kuumenna muutama litra maitoa ja laita sekaan vähän juustonjuoksutinta. Sitä saa hyvinvarustetuista marketeista ja annostusohje on pullossa.

      Kun massa ja hera ovat erottuneet, laita vähän suolaa sekä valuta ja puristele massasta liika neste pois, mutta ei liian kuivaksi asti. Massa saa olla notkeaa. Tuloksena on juustomassapallo. Jos tuosta pallosta taputtelee leipälapiolle litteän kakun ja paistaa avotulen loimussa molemmin puolin täplikkääksi, niin siitä tulee leipäjuusto.

      • Helmikuttu

        Kokeilenpa heti viikonloppuna. Voiko juuston paistaa kotiuunissa?


      • voi, jos ...
        Helmikuttu kirjoitti:

        Kokeilenpa heti viikonloppuna. Voiko juuston paistaa kotiuunissa?

        jos teet nuotion uuniin, ja loimutat juuston siinä, heh :-)

        Tai ehkä grillivastuksilla saisi noita ruskeita täpliä? Kokeile ja kerro, miten onnistui! Raaka-ainehan on halpaa, ja varmasti syötävää joka tapauksessa.


    • itsetehtynä

      1 litra kokomaitoa
      200 g kokomaito-jugurttia (kreikkalaista, turkkilaista tai muuta maustamatonta)

      Kiehauta maito. Lisää heti jugurtti liedellä, sekoita aineet keskenään. Anna jäähtyä. Odota kunnes hera eroaa muodostuvasta juustosta. Ota hera talteen. Sitä voi hyvin käyttää juomana tai leivontaan. Siinä on paljon ravintoaineita, ei pidä heittää pois.
      Ota suuri siivilä ja laita siihen harsokangasta tai ohuempi keittiöpyyhe. Laita juusto valumaan siivilään kankaan päälle. Voi valuttaa myös Melitta-paperin läpi siivilässä.Lopuksi voi vielä puristella juustoa, mutta ei liikaa, ettei siitä tule liian kuivaa. Tämä juusto maistuu erittäin hyvältä, maku on kermaisen pehmeä.Juustoa voi hyvin säilyttää viikon jääkaapissa foliolla peitettynä, tulee vain paremmaksi.Hyvää esim.viipaloitujen tomaattien kanssa, päälle hiukan öljyä ja balsamico-kastiketta ja mustaa pippuria myllystä. Tai salaattien lisäkkeenä.

      • Helmikuttu

        Kuulostaa herkulliselta! :-)
        Kiiots!


      • vielä..

        Massan voi maustaa tekovaiheessa vaikkapa rouhitulla rosepippurilla tai viherpippurilla. Näin saa vaihtelua. Mausteena voi käytttää mitä tahansa maustetta. KUkin omien makutottumustensa mukaan.


    • vieläkö löytyisi rahkan val...

      olen kahlannut koko kirjaston keittokirjat läpi eikä löytynyt juuston teko ohjetta,eikä pirkka,ei ruokamaailma ja tässä se nyt oli.kiitos

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe