Uutta autoa olen katellut ja mielenkiintoa olisi ostaa näinä ilmastonmuutoksen aikoina vähäkulutuksinen peli. Onkos noista hybridiautoista jo kulkupeliksi? Toyota Prius on ainut joka tulee mieleen ja ilmeisesti valittiin jossain tuulilasissa tai vastaavassa vuoden eko-autoksi. Onko muilta merkeiltä vastaavia tarjolla?
Entäs hybridiautot?
44
3288
Vastaukset
- järkeä
Prius maksaa alkaen 30t€ ja kuluttaa noin 5-6 litraa bensiiniä sadalla, on pieni ja ruma rimpula.
Jos ostat saman kokoluokan dieselin, saat sen 10t€ halvemmalla, saat paremman suorituskyvyn ja tilat kaupan päälle. Kuluttaa saman verran, jopa vähemmän.
Kerro edes yksi syy, miksi noista kannattaisi valita prius?- syy
Prius on kaunis ja hienosti muotoiltu auto, uutta tekniikkaa jossa kulutus pienillä nopeuksilla laskee nollaan (koska menee sähköllä), dieselit aiheuttavat paljon haitallisia hiukkaspäästöjä, kallis dieselpolttoaine Suomessa, dieselvero, muutaman vuoden päästä vanhaa tekniikkaa on turha yrittää kaupata kun kaikki ostaa hybriditekniikkaa
- Yliasiamies
syy kirjoitti:
Prius on kaunis ja hienosti muotoiltu auto, uutta tekniikkaa jossa kulutus pienillä nopeuksilla laskee nollaan (koska menee sähköllä), dieselit aiheuttavat paljon haitallisia hiukkaspäästöjä, kallis dieselpolttoaine Suomessa, dieselvero, muutaman vuoden päästä vanhaa tekniikkaa on turha yrittää kaupata kun kaikki ostaa hybriditekniikkaa
Hybridissä ei ole tulevaisuus.
Moni tehdas on hylännyt koko ajatuksen.
Liian monimutkainen tekniikka ja saatanan kalliit akut uusittavana.
Uudet dieselit ovat hiukkaspäästöiltään olemattomia.
Se on vanhentunut argumentti dieseleitä vastaan.
Dieselit ovat valtavasti kehittyneet.
Turha argumentoida dieseleitä vastaan vanhentunein argumentein.
Ei ole myöskään dieselin vika, että sitä verotetaan vaan tietenkin verottajan vika ! - pseudosyitä
syy kirjoitti:
Prius on kaunis ja hienosti muotoiltu auto, uutta tekniikkaa jossa kulutus pienillä nopeuksilla laskee nollaan (koska menee sähköllä), dieselit aiheuttavat paljon haitallisia hiukkaspäästöjä, kallis dieselpolttoaine Suomessa, dieselvero, muutaman vuoden päästä vanhaa tekniikkaa on turha yrittää kaupata kun kaikki ostaa hybriditekniikkaa
- Prius on kaunis ja hienosti muotoiltu auto
Kauneus on katsojan silmässä. Omasta mielestäni se on eräs rumimmista teillämme liikkuvista tekeleistä.
- uutta tekniikkaa
Öh? Onko tuo jokin syy ostaa auto?
-jossa kulutus pienillä nopeuksilla laskee nollaan
Dieselkään ei kuluta sammuneena mitään. Kokonaiskulutus ratkaisee, hetkellisellä kulutuksella ei ole mitään merkitystä.
- dieselit aiheuttavat paljon haitallisia hiukkaspäästöjä
Nykydieseleissä on hiukkassuodattimet.
- kallis dieselpolttoaine Suomessa
Se on silti halvempaa kuin bensa. Sitäpaitsi säästyneellä kymppitonnilla ostat yli 7000 litraa dieseliä. Sillä ajaa 150.000 kilometriä.
- dieselvero
Jo 15.000km/vuosi kuolettaa dieselveron.
- muutaman vuoden päästä vanhaa tekniikkaa on turha yrittää kaupata kun kaikki ostaa hybriditekniikkaa
Oletko kenties ennustaja? Enpä usko. Hybridit ovat liian kalliita, että ne yleistyisivät. - Puujalkavitsikirjakauppa
pseudosyitä kirjoitti:
- Prius on kaunis ja hienosti muotoiltu auto
Kauneus on katsojan silmässä. Omasta mielestäni se on eräs rumimmista teillämme liikkuvista tekeleistä.
- uutta tekniikkaa
Öh? Onko tuo jokin syy ostaa auto?
-jossa kulutus pienillä nopeuksilla laskee nollaan
Dieselkään ei kuluta sammuneena mitään. Kokonaiskulutus ratkaisee, hetkellisellä kulutuksella ei ole mitään merkitystä.
- dieselit aiheuttavat paljon haitallisia hiukkaspäästöjä
Nykydieseleissä on hiukkassuodattimet.
- kallis dieselpolttoaine Suomessa
Se on silti halvempaa kuin bensa. Sitäpaitsi säästyneellä kymppitonnilla ostat yli 7000 litraa dieseliä. Sillä ajaa 150.000 kilometriä.
- dieselvero
Jo 15.000km/vuosi kuolettaa dieselveron.
- muutaman vuoden päästä vanhaa tekniikkaa on turha yrittää kaupata kun kaikki ostaa hybriditekniikkaa
Oletko kenties ennustaja? Enpä usko. Hybridit ovat liian kalliita, että ne yleistyisivät.>Jo 15.000km/vuosi kuolettaa dieselveron.
Minkä henkilöauton dieselverolla? - koeajanut
> Prius maksaa alkaen 30t€ ja kuluttaa noin 5-6 litraa
Todellisuus:
EU 4.3l/100km, jos ajaa paljon ruuhkissa (kaupungiss) helposti vähempikin.
Osta pois, ei sitä turhaan eko-autoksi valittu. Jonkun on oltava edelläkävijä ja on hienoa että löytyy ihmisiä jotka haluavat kantaa vastuuta henkilökohtaisilla teollaan. Vanhakantaista vastustustusta kyllä tulet kohtaamaan, mutta niiden argomentit on usein virheellisiä ja vanhentuneita. - vaikka TM
Puujalkavitsikirjakauppa kirjoitti:
>Jo 15.000km/vuosi kuolettaa dieselveron.
Minkä henkilöauton dieselverolla?Lue vaikka tuoreemmasta TMstä isompien perhedieseleiden vertailu siltä osin.
- xxxx-p
Diesel-automaatti 10 vuoden käyttövoimaverot = kalliimpi kuin Prius.
Sitäpaitsi diesel haisee. - xxxx-p
vaikka TM kirjoitti:
Lue vaikka tuoreemmasta TMstä isompien perhedieseleiden vertailu siltä osin.
Priukseen verrattuna diesel-vero ei kuoleennu missään diesel-autossa.
- yleistyminen
pseudosyitä kirjoitti:
- Prius on kaunis ja hienosti muotoiltu auto
Kauneus on katsojan silmässä. Omasta mielestäni se on eräs rumimmista teillämme liikkuvista tekeleistä.
- uutta tekniikkaa
Öh? Onko tuo jokin syy ostaa auto?
-jossa kulutus pienillä nopeuksilla laskee nollaan
Dieselkään ei kuluta sammuneena mitään. Kokonaiskulutus ratkaisee, hetkellisellä kulutuksella ei ole mitään merkitystä.
- dieselit aiheuttavat paljon haitallisia hiukkaspäästöjä
Nykydieseleissä on hiukkassuodattimet.
- kallis dieselpolttoaine Suomessa
Se on silti halvempaa kuin bensa. Sitäpaitsi säästyneellä kymppitonnilla ostat yli 7000 litraa dieseliä. Sillä ajaa 150.000 kilometriä.
- dieselvero
Jo 15.000km/vuosi kuolettaa dieselveron.
- muutaman vuoden päästä vanhaa tekniikkaa on turha yrittää kaupata kun kaikki ostaa hybriditekniikkaa
Oletko kenties ennustaja? Enpä usko. Hybridit ovat liian kalliita, että ne yleistyisivät.on varmaa, sen tietämiseen ei tarvitse käydä korkeita kouluja.
Eurooppalaiset autonvalmistajat jäivät vaan pahasti lähdössä, vaikka nyt jo kulisseissa säpistään kunnolla.
Ranskasta tulee hybridi markkinoille parin vuoden sisään, Porsche osti Toyotalta hybriditekniikkaa omaan hybrisimalliinsa jne. - prius
koeajanut kirjoitti:
> Prius maksaa alkaen 30t€ ja kuluttaa noin 5-6 litraa
Todellisuus:
EU 4.3l/100km, jos ajaa paljon ruuhkissa (kaupungiss) helposti vähempikin.
Osta pois, ei sitä turhaan eko-autoksi valittu. Jonkun on oltava edelläkävijä ja on hienoa että löytyy ihmisiä jotka haluavat kantaa vastuuta henkilökohtaisilla teollaan. Vanhakantaista vastustustusta kyllä tulet kohtaamaan, mutta niiden argomentit on usein virheellisiä ja vanhentuneita."EU 4.3l/100km, jos ajaa paljon ruuhkissa (kaupungiss) helposti vähempikin."
Salli mun nauraa. Vai että 4.3l ruuhkissa. No ei varmasti. Tai ainakin pitää olla ajovalot ja ilmastointi sitten pois päältä ja madella jotain 5km/h tunnissa. Nimittäin muuten se akun varaus ehtyy vaikka olisit pysähtyneenä, ja sen jälkeen alkaa bensakone huutamaan. Jos ajat lyhyen matkan pitkässä ajassa, kuten ruuhkissa yleensä tapana on, niin kulutus kyllä pompsahtaa todella korkealle. Se on sitten eri asia, että pääseekö kuitenkin halvemmalla kuin tavallisella autolla. Melkovarmasti pääsee, joten siinä ei ole mitään hätää. Kaupunkikulutus ei kuitenkaan ole 4.3l edes ihanne tapauksessa. Tosin jos moottori on lämmin ja ajelet kesällä, niin saatat päästä 4:n tuntumaan tai alikin siinä 60km/h:n rajoituksissa. Valitettavasti vaan talvi, ja kesäisinkin kylmä kone alkumatkasta, pilaavat senkin suorituksen. - Puujalkavitsikirjakauppa
vaikka TM kirjoitti:
Lue vaikka tuoreemmasta TMstä isompien perhedieseleiden vertailu siltä osin.
Emmä mitään TM:aa ala ostamaan. URL or didn't happen.
- kun kilpailijat
prius kirjoitti:
"EU 4.3l/100km, jos ajaa paljon ruuhkissa (kaupungiss) helposti vähempikin."
Salli mun nauraa. Vai että 4.3l ruuhkissa. No ei varmasti. Tai ainakin pitää olla ajovalot ja ilmastointi sitten pois päältä ja madella jotain 5km/h tunnissa. Nimittäin muuten se akun varaus ehtyy vaikka olisit pysähtyneenä, ja sen jälkeen alkaa bensakone huutamaan. Jos ajat lyhyen matkan pitkässä ajassa, kuten ruuhkissa yleensä tapana on, niin kulutus kyllä pompsahtaa todella korkealle. Se on sitten eri asia, että pääseekö kuitenkin halvemmalla kuin tavallisella autolla. Melkovarmasti pääsee, joten siinä ei ole mitään hätää. Kaupunkikulutus ei kuitenkaan ole 4.3l edes ihanne tapauksessa. Tosin jos moottori on lämmin ja ajelet kesällä, niin saatat päästä 4:n tuntumaan tai alikin siinä 60km/h:n rajoituksissa. Valitettavasti vaan talvi, ja kesäisinkin kylmä kone alkumatkasta, pilaavat senkin suorituksen.joka on todettu monessa testissä. Uutta tekniikkaahan siinä ei ole ellei siksi katsota paljon kuluttavaa polttomoottoria. Toimivia sähköautoja oli jo 90-luvun alussa ja ottomoottori sinänsä on vanha keksintö.
Olen ihan samaa mieltä että Prius on todella rumannäköinen kinneri. - se kuluttaa
kun kilpailijat kirjoitti:
joka on todettu monessa testissä. Uutta tekniikkaahan siinä ei ole ellei siksi katsota paljon kuluttavaa polttomoottoria. Toimivia sähköautoja oli jo 90-luvun alussa ja ottomoottori sinänsä on vanha keksintö.
Olen ihan samaa mieltä että Prius on todella rumannäköinen kinneri.ja nimenomaan saastuttaa kaupunkiliikenteessä vähemmän.
Tiedoksi muuten, että valtaosa maailman ihmisistä asuu kaupungeissa.
- Yliasiamies
Nämä pienimoottoriset ekodieselit kulkevat paremmin eivätkä kuluta yhtään enempää kuin hybridit.
Asiasta oli hyvä testi Moottori-lehdessä.
Civic-hybridi vei saman kuin Seat-diesel.
Civicin suorituskyky oli vain täysin onneton vääntävään dieseliin nähden.
Audilla oli täysin valmis hybridihomma jo 1990. Eivät kuitenkaan ryhtyneet siihen koska homma on ei ole niin taloudellinen kuin nyt väitetään.- vaan v6 ja v8 autounioneita
koska ovat väliinpitämättömiä ilmaston pilaajia....
- valmis?
Sanoppa sitten, miksi Audi ei sitten myy niitä USA:ssa, jossa Priuksen ostojono on ollut jopa useita kuukausia samaan aikaan kun mm. Audi ja MB yrittävät lähes turhaan tarjota dieseleitä kaupan. Priuksen myyntimäärä ylitti jokin aika sitten miljoonan rajan, valtaosa niistä on myyty USA:ssa ja Japanissa.
- kokenut Tauno
Samankaltaista keskustelua on käyty monesti ennenkin. Silloin kun ensimmäiset väri-TV:t tuli niin ette usko että riitti morkkaajia ja osa myyjistäkin ennusti ettei kuva koskaan ole niin luonnollinen kuin mustavalko-TV:ssä. Ei mennyt kuin 2 vuotta ja uusina ei muuta myötykään. Sama se on näissä autoissakin, vanhan puolustajia ja vastaan haraajia riittää aluksi mutta kyllä ne äkkiä häviävät kun uusi tekniikka osoittautuu ylivoimaiseksi.
- tietävä jorma
miksi joku haluaisi ostaa suorituskyvyttömän, kalliin ja kaiken lisäksi paljon polttoainetta kuluttavan hybridin?
- tässä ja nyt
Prius ja Civic saatavissa hybrideinä sekä kalliimman sortin Lexus.
Nykyiset hybridit säästää vaihtelevassa taajama-ajossa, jatkuvassa maantieajossa hyöty on pieni.- xxxx-p
Suuressa maailmassa hybridejä on vaikka kuinka paljon...
prius
camry
civic
chevyjä
fordeja
kioja... jne jne - kale7656743
xxxx-p kirjoitti:
Suuressa maailmassa hybridejä on vaikka kuinka paljon...
prius
camry
civic
chevyjä
fordeja
kioja... jne jneJa kun nostetaan matkanteko nopeus Tanskalais/Saksalais tyyliseen 160 . Niin ei kauheasti
hybridillä säästellä. Vertaa samanlaiseen dieseliin. - puolet liikaa
kale7656743 kirjoitti:
Ja kun nostetaan matkanteko nopeus Tanskalais/Saksalais tyyliseen 160 . Niin ei kauheasti
hybridillä säästellä. Vertaa samanlaiseen dieseliin.Suomessa yleisin nopeusrajoitus on 80km/h, kaupungissa 30-50km/h.
Nostetaan nopeus 500 paljonko dieselillä säästää silloin?
Hybridi tulee olemaan hätäratkaisu aivan lähivuosien aikana. Autotehtaiden on pakko yrittää saada kulutukset kuriin. Aivan eri asia on, kuinka realistinen tuo tavoita on hybrideillä. Kun suoritukyvyn ei voida sallia laskea, niin polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteisteholla voidaan tuo suorituskyky saavuttaa.
Kulutusmittaukset ovat taas aivan toiselta planeetalta. Keinotekoisesti saadaan asia näyttämään hyvältä, mutta todellisen käytön kanssa ei ole paljoa yhteistä.
Kupunkiliikenteessä nopeat kiihdytykset ja "rullaamiset" seuraaviin valoihin lataavat akustoa ja näin kulutuslukemia, hyötysuhdetta, voidaan parantaa.
Maantieajossa 90 % voimasta otetaan polttomoottorista ja moottoritiellä tarvitaan jo sitä kaupungissa ladattua akustoakin.
Kun energian hinta tästä vielä nousee, niin polttokennot tulevat kannattaviksi ja niiden kehitys onkin edennyt viimeaikoina kiitettävästi. Hintakaa ei ole enää kuin viidesosa parin vuoden takaisesta.
Välttämättömän hybridikauden jälkeen sähköautot vasta yleistyvät. Polttokennot valtaavat muunkin liikuteltavan sähkön tuoton. Esim. kesämökkikäytössä säilytyslämpötila pidetään yllä parin kW:n polttokennolla ja satavarmaa on, ettei energialähteestä ole pulaa.
Kehityksen suurin jarru on tällä hetkellä polttomootrien valmistajat ja öljyhtiöt. Valtiolliset päästörajoitukset ovatkin pitkän päälle ainoa ase kehityksen kääntämiseksi sähköauton hyväksi.
Pitkän pääle hintavertailut muutaman vuoden periodilla eivät annakaan oikeaa kuvaa, mikä
on järkevää ja mikä ei.- Priussisti
Nykyisissä hybrideissä KAIKKI energia on peräisin tavalla tai toisella polttomoottorista. Jarrutuksessa talteensaatu energia on sekin tietysti aikaansaatu polttomoottorilla kiihdyttämällä. Ei ole ilmaista lounasta, energian on tultava jostain ja hybrideissä se tulee polttoaineesta polttomoottorin tuottamana.
Avainasia onkin se, miten hyvä polttomoottorin hyötysuhde on eli paljonko polttoaineen energiasta saadaan talteen pyörimisliikkeen tekemäksi työksi. Polttomoottoreiden, erityisesti bensiinimoottoreiden, hyötysuhde on surkea pienillä kuormituksilla. Suurin osa käytetystä energiasta menee itse moottorin pyörittämiseen ja vain pientä osaa käytetään liikuttamaan autoa. Hybridijärjestelmä parantaa tilannetta olennaisesti: polttomoottorin kuormitusastetta ja siten moottorin hyötysuhdetta voidaan nostaa kun ei pelkästään ajeta hiljaa eteenpäin vaan ladataan myös akkua, tietysti tietokoneen ohjaamana. Kun akku on täynnä, voidaan ajaa hetken aikaa pelkän sähkön voimin ja pysäyttää polttomoottori kokonaan.
Hybridi-insinöörin tehtävänä on miettiä polttomoottori rakenteeltaan sellaiseksi, että sen hyötysuhdekuvaajassa kierrosnopeuden ja kuormituksen funktiona on mahdollisimman korkea piikki, ja hybridijärjestelmä niin, että polttomoottoria voidaan käyttää hyötysuhdepiikin kohdalla mahdollisimman paljon. Tavallisessa autossa moottorin hyötysuhteen pitää olla "siedettävä" paljon laajemmalla kierrosluku- ja kuormitusalueella jolloin järjestelmän kokonaishyötysuhde jää hybridiä huonommaksi.
Huono puoli hybrideissä on se, että pyörimisliikkeen muuntaminen sähköksi, lataaminen kemialliseksi energiaksi akkuun, muuntaminen kemiallisesta energiasta sähkövirraksi akkua purkaessa ja sähkön muuntaminen pyörimisliikkeeksi sähkömoottorissa ovat kaikki häviöllistä toimintaa. Sitä on vaikea sanoa kuinka häviöllistä esimerkiksi Priusin tapauksessa, mutta jokatapauksessa häviöllistä. Näin ollen energian kierrättämistä akun kautta tulee periaatteessa välttää jos se voidaan johtaa mekaanisesti polttomoottorista vetäville renkaille. Sarjahybridissä tällaista mekaanista yhteyttä ei ole: polttomoottori pyörittää generaattoria ja generaattorin tuottama sähkö sähkömoottoria, mekaanista voimansiirtoa polttomoottorista vetäviin renkaisiin ei ole. Geniksen ja moottorin välissä voi olla akku. Sarjahybridi on optimaalinen kaupunkiajoon. Rinnakkaishybridissä sähkömoottori on kytketty kiinteästi polttomoottorin rinnalle. Rinnakkaishybridi soveltuu sarjahybridiä paremmin maantieajoon koska mekaanisen voimansiirron hyötysuhde on sähköistä voimansiirtoa parempi. Prius on sekoitus sarja- ja rinnakkaishybridiä ja on itseasiassa teknisesti melko hyvä kompromissi kaupunkiajoon optimaalisen sarja- ja maantieajoon sopivan rinnakkaishybridin välillä. Priusin voimansiirron huono ominaisuus on se, ettei bensiinimoottorin pyörimistä voida kokonaan pysäyttää yli 65 km/h vauhdissa. Plug-in-hybridiä ajatellen tämä on todella tympeä rajoitus. Priussisti kirjoitti:
Nykyisissä hybrideissä KAIKKI energia on peräisin tavalla tai toisella polttomoottorista. Jarrutuksessa talteensaatu energia on sekin tietysti aikaansaatu polttomoottorilla kiihdyttämällä. Ei ole ilmaista lounasta, energian on tultava jostain ja hybrideissä se tulee polttoaineesta polttomoottorin tuottamana.
Avainasia onkin se, miten hyvä polttomoottorin hyötysuhde on eli paljonko polttoaineen energiasta saadaan talteen pyörimisliikkeen tekemäksi työksi. Polttomoottoreiden, erityisesti bensiinimoottoreiden, hyötysuhde on surkea pienillä kuormituksilla. Suurin osa käytetystä energiasta menee itse moottorin pyörittämiseen ja vain pientä osaa käytetään liikuttamaan autoa. Hybridijärjestelmä parantaa tilannetta olennaisesti: polttomoottorin kuormitusastetta ja siten moottorin hyötysuhdetta voidaan nostaa kun ei pelkästään ajeta hiljaa eteenpäin vaan ladataan myös akkua, tietysti tietokoneen ohjaamana. Kun akku on täynnä, voidaan ajaa hetken aikaa pelkän sähkön voimin ja pysäyttää polttomoottori kokonaan.
Hybridi-insinöörin tehtävänä on miettiä polttomoottori rakenteeltaan sellaiseksi, että sen hyötysuhdekuvaajassa kierrosnopeuden ja kuormituksen funktiona on mahdollisimman korkea piikki, ja hybridijärjestelmä niin, että polttomoottoria voidaan käyttää hyötysuhdepiikin kohdalla mahdollisimman paljon. Tavallisessa autossa moottorin hyötysuhteen pitää olla "siedettävä" paljon laajemmalla kierrosluku- ja kuormitusalueella jolloin järjestelmän kokonaishyötysuhde jää hybridiä huonommaksi.
Huono puoli hybrideissä on se, että pyörimisliikkeen muuntaminen sähköksi, lataaminen kemialliseksi energiaksi akkuun, muuntaminen kemiallisesta energiasta sähkövirraksi akkua purkaessa ja sähkön muuntaminen pyörimisliikkeeksi sähkömoottorissa ovat kaikki häviöllistä toimintaa. Sitä on vaikea sanoa kuinka häviöllistä esimerkiksi Priusin tapauksessa, mutta jokatapauksessa häviöllistä. Näin ollen energian kierrättämistä akun kautta tulee periaatteessa välttää jos se voidaan johtaa mekaanisesti polttomoottorista vetäville renkaille. Sarjahybridissä tällaista mekaanista yhteyttä ei ole: polttomoottori pyörittää generaattoria ja generaattorin tuottama sähkö sähkömoottoria, mekaanista voimansiirtoa polttomoottorista vetäviin renkaisiin ei ole. Geniksen ja moottorin välissä voi olla akku. Sarjahybridi on optimaalinen kaupunkiajoon. Rinnakkaishybridissä sähkömoottori on kytketty kiinteästi polttomoottorin rinnalle. Rinnakkaishybridi soveltuu sarjahybridiä paremmin maantieajoon koska mekaanisen voimansiirron hyötysuhde on sähköistä voimansiirtoa parempi. Prius on sekoitus sarja- ja rinnakkaishybridiä ja on itseasiassa teknisesti melko hyvä kompromissi kaupunkiajoon optimaalisen sarja- ja maantieajoon sopivan rinnakkaishybridin välillä. Priusin voimansiirron huono ominaisuus on se, ettei bensiinimoottorin pyörimistä voida kokonaan pysäyttää yli 65 km/h vauhdissa. Plug-in-hybridiä ajatellen tämä on todella tympeä rajoitus.Hybriiditekniikasta luovutaan heti
sen jälkeen kunhan polttokennojen
lämmönkestot ja sitä tietä hinnat saadaan
järkevälle tasolle
Sähkömoottorit ovat yksinkertaisia ja hel-
posti hallittavia ja säädettäviä.- Priusisti
Täpinä kirjoitti:
Hybriiditekniikasta luovutaan heti
sen jälkeen kunhan polttokennojen
lämmönkestot ja sitä tietä hinnat saadaan
järkevälle tasolle
Sähkömoottorit ovat yksinkertaisia ja hel-
posti hallittavia ja säädettäviä."Hybriiditekniikasta luovutaan heti
sen jälkeen kunhan polttokennojen
lämmönkestot ja sitä tietä hinnat saadaan
järkevälle tasolle"
Hybriditekniikka on välivaihe, se on selvä, mutta polttokennoihin en usko. Polttokennot ovat hyötysuhteiltaan surkeita, samoin niiden polttoaineen tuotanto. Tulevaisuudessa yhä kallisarvoisempaa energiaa haaskaantuu prosessissa aivan liikaa. Joissakin erikoistapauksissa polttokennot voivat olla kilpailukykyisiä mutta eivät missään tapauksessa laajassa mittakaavassa liikenteessä. Ehkä hybriditeknologia seuraava välivaihe tulee olemaan plug-in polttokennohybridi, jossa polttokennolla ladataan pitkillä matkoilla akkuja "polttamalla" metanolia, propaania tai jotain muuta helposti säilytettävää ja siirrettävää tavaraa mutta jolla päivittäiset ajot kuitenkin ajettaisiin sähköverkosta akkuihin ladatun sähkön voimin. Vety on liian hankala aine polttokennojen polttoaineena.
Uskon siis, että akkuteknologia vie voiton eikä ns. "vetytaloudesta" tule yhtään mitään. - finnbulli
Priusisti kirjoitti:
"Hybriiditekniikasta luovutaan heti
sen jälkeen kunhan polttokennojen
lämmönkestot ja sitä tietä hinnat saadaan
järkevälle tasolle"
Hybriditekniikka on välivaihe, se on selvä, mutta polttokennoihin en usko. Polttokennot ovat hyötysuhteiltaan surkeita, samoin niiden polttoaineen tuotanto. Tulevaisuudessa yhä kallisarvoisempaa energiaa haaskaantuu prosessissa aivan liikaa. Joissakin erikoistapauksissa polttokennot voivat olla kilpailukykyisiä mutta eivät missään tapauksessa laajassa mittakaavassa liikenteessä. Ehkä hybriditeknologia seuraava välivaihe tulee olemaan plug-in polttokennohybridi, jossa polttokennolla ladataan pitkillä matkoilla akkuja "polttamalla" metanolia, propaania tai jotain muuta helposti säilytettävää ja siirrettävää tavaraa mutta jolla päivittäiset ajot kuitenkin ajettaisiin sähköverkosta akkuihin ladatun sähkön voimin. Vety on liian hankala aine polttokennojen polttoaineena.
Uskon siis, että akkuteknologia vie voiton eikä ns. "vetytaloudesta" tule yhtään mitään.tule yhtään mitään.
Siitä olen samaa mieltä, mutta melko varmasti sitä samaa voi sanoa sähköautosta. - Priussisti
finnbulli kirjoitti:
tule yhtään mitään.
Siitä olen samaa mieltä, mutta melko varmasti sitä samaa voi sanoa sähköautosta."Siitä olen samaa mieltä, mutta melko varmasti sitä samaa voi sanoa sähköautosta".
Millö energialla sitten ajattelet tulevaisuuden autojen kulkevan? Bensalla tai dieselillä? Maakaasulla? Biokaasulla? Vai edelleen bensalla ja dieselillä?
Väitän, että sähköautot ovat energiatehokkuutensa ansiosta kaikkein kilpailukykyisin vaihtoehto valtaosalle henkilöautokannasta. Lisäksi sähköä voidaan tuottaa laajassa mittakaavassa uusiutuvin energianlähtein, samaa ei voi sanoa biopolttoaineista, ei edes puupohjaisista. Harvaanasuttu Suomi varmaankin saisi puusta biodieselinsä ja -etanolinsa mutta että koko maailma.. ei tule onnistumaan. Ainut vaihtoehto maailmanmittakaavassa on sähköistää autokanta ja laittaa joka torpan katolle aurinkopaneelit. - finnbulli
Priussisti kirjoitti:
"Siitä olen samaa mieltä, mutta melko varmasti sitä samaa voi sanoa sähköautosta".
Millö energialla sitten ajattelet tulevaisuuden autojen kulkevan? Bensalla tai dieselillä? Maakaasulla? Biokaasulla? Vai edelleen bensalla ja dieselillä?
Väitän, että sähköautot ovat energiatehokkuutensa ansiosta kaikkein kilpailukykyisin vaihtoehto valtaosalle henkilöautokannasta. Lisäksi sähköä voidaan tuottaa laajassa mittakaavassa uusiutuvin energianlähtein, samaa ei voi sanoa biopolttoaineista, ei edes puupohjaisista. Harvaanasuttu Suomi varmaankin saisi puusta biodieselinsä ja -etanolinsa mutta että koko maailma.. ei tule onnistumaan. Ainut vaihtoehto maailmanmittakaavassa on sähköistää autokanta ja laittaa joka torpan katolle aurinkopaneelit.En usko että sellaista teknillistä läpimurtoa akkutekniikassa tule tapahtumaan. (Aina voidaan toivoa).
Vaikka esim. lyijyakkujen kapasiteetti saisi jotenkin nostettua kymmenkartaiseksi se ei auta mitään, lyijystä on jo pulaa.
Siinä se vaikeus onkin, teknillistä läpimurtoa ei sinänsä riittää, suhteellisen halpoja raakaaineta pitää olla myös rutkasti käytettävissä.
Huviksi tarkastin lithiumin hintoja tänään, tuorein löytämäni hinta oli 500€/kg.
JOS joku keksisi tällaisen akun, niin se olisi ihmiskunnan tärkein keksintö.
Jokainen maa joutuu hyvin pian hoitamaan omat ongelmansa, täysin samantekevää mitä mualla tapahtuu. Esim. yli 40 maata ovat jo rajaoittaneet elintarvikkeitten vientiä. - giehigtahsrh
finnbulli kirjoitti:
En usko että sellaista teknillistä läpimurtoa akkutekniikassa tule tapahtumaan. (Aina voidaan toivoa).
Vaikka esim. lyijyakkujen kapasiteetti saisi jotenkin nostettua kymmenkartaiseksi se ei auta mitään, lyijystä on jo pulaa.
Siinä se vaikeus onkin, teknillistä läpimurtoa ei sinänsä riittää, suhteellisen halpoja raakaaineta pitää olla myös rutkasti käytettävissä.
Huviksi tarkastin lithiumin hintoja tänään, tuorein löytämäni hinta oli 500€/kg.
JOS joku keksisi tällaisen akun, niin se olisi ihmiskunnan tärkein keksintö.
Jokainen maa joutuu hyvin pian hoitamaan omat ongelmansa, täysin samantekevää mitä mualla tapahtuu. Esim. yli 40 maata ovat jo rajaoittaneet elintarvikkeitten vientiä.kun öljy loppuu,rupeevat ampumaan kaikki muut
maat HEIDÄN varojaan tuhlaamasta. Ilmaston-
lämpeneminen ei johdu meistä mutta kaikesta
muusta ihmiskunta saa syyttää vain itseään.
Paljonkohan öljyä on tuhlattu sodissa, en
viitsi edes ajatella.
Jos nyt tämä tyhmä laji haluaa jostain energiaa,
niin fuusio jos nyt kerkiävät rakentamaan jotain.
Tai pitää lähteä metsästään mineraaleja muilta
planeetoilta. Käytyykinköhän ees kuussa?
Jokatapauksessa, säälittävää.................... - pärjäämme
finnbulli kirjoitti:
En usko että sellaista teknillistä läpimurtoa akkutekniikassa tule tapahtumaan. (Aina voidaan toivoa).
Vaikka esim. lyijyakkujen kapasiteetti saisi jotenkin nostettua kymmenkartaiseksi se ei auta mitään, lyijystä on jo pulaa.
Siinä se vaikeus onkin, teknillistä läpimurtoa ei sinänsä riittää, suhteellisen halpoja raakaaineta pitää olla myös rutkasti käytettävissä.
Huviksi tarkastin lithiumin hintoja tänään, tuorein löytämäni hinta oli 500€/kg.
JOS joku keksisi tällaisen akun, niin se olisi ihmiskunnan tärkein keksintö.
Jokainen maa joutuu hyvin pian hoitamaan omat ongelmansa, täysin samantekevää mitä mualla tapahtuu. Esim. yli 40 maata ovat jo rajaoittaneet elintarvikkeitten vientiä.kun otamme järjen käyttöön:
http://www.vapoil.fi/fi/etusivu/?id=1648 - Priussisti
finnbulli kirjoitti:
En usko että sellaista teknillistä läpimurtoa akkutekniikassa tule tapahtumaan. (Aina voidaan toivoa).
Vaikka esim. lyijyakkujen kapasiteetti saisi jotenkin nostettua kymmenkartaiseksi se ei auta mitään, lyijystä on jo pulaa.
Siinä se vaikeus onkin, teknillistä läpimurtoa ei sinänsä riittää, suhteellisen halpoja raakaaineta pitää olla myös rutkasti käytettävissä.
Huviksi tarkastin lithiumin hintoja tänään, tuorein löytämäni hinta oli 500€/kg.
JOS joku keksisi tällaisen akun, niin se olisi ihmiskunnan tärkein keksintö.
Jokainen maa joutuu hyvin pian hoitamaan omat ongelmansa, täysin samantekevää mitä mualla tapahtuu. Esim. yli 40 maata ovat jo rajaoittaneet elintarvikkeitten vientiä."En usko että sellaista teknillistä läpimurtoa akkutekniikassa tule tapahtumaan. (Aina voidaan toivoa)".
Enpä tiedä, onko "tekninen läpimurto" tarpeen. Askel askeleelta tapahtuva ulkoapäin hitaalta näyttävä kehitys voi hyvin riittää. Litium-ion tai -polymeeri eivät suinkaan ole ainuita sähköautoissa hyvin toimiva akkuteknologia, kyllä niitä muitakin on. Superkondensaattoreitakin tutkitaan kovasti.
Pitää muistaa myös se. että akkukapasiteetin ei välttämättä tarvitse olla energiasisällöltään satoja kilowattitunteja niinkuin esim. 60 litrassa bensiiniä. Sähköautot ja plug-in-hybridit ovat energiatehokkaampia kuin polttomoottoriautot, hybridissä akkukapasiteetti voidaan mitoittaa useimpien päivittäisten ajojen tarpeeseen (noin 100 km) ja lisäksi on odotettavissa, ettei henkilöautoilla ehkä enää rutiininomaisesti ajella Helsingistä Lappiin ja takaisin vaan ne kuljetetaan esim. junalla. Akkukapasiteetti on niin kallista ettei sitä kannata missään tapauksessa mitoittaa harvoin tarvittavan maksimikulutuksen mukaan.
"Jokainen maa joutuu hyvin pian hoitamaan omat ongelmansa, täysin samantekevää mitä mualla tapahtuu. Esim. yli 40 maata ovat jo rajaoittaneet elintarvikkeitten vientiä".
Totta, mutta on vaikea kuvitella, että nykyinen globaali autoteollisuus rupeaisi valmistamaan kovin montaa täysin erilaista voimansiirtojärjestelmää (bensiini, diesel, flexifuel, maakaasu, vetypolttokenno, plug-in hybridi, puhdas sähkö, etc.) eri maihin.
Veikkaisin plug-in hybridin noin 100km sähköajomatkalla yhdistettynä metanoli/etanoli/propaanipolttokennoon olevan melkoisen hyvä ja laajaan mittakaavaan skaalautuva ratkaisu. Päivittäiset ajot menee sähköllä mutta tarvittaessa pääsee sinne Lappiin helposti omalla autolla kun maksaa hieman enemmän per km kun ei voidakkaan käyttää halpaa verkkosähköä vaan kallista polttokennon polttoainetta. - finnbulli
Priussisti kirjoitti:
"En usko että sellaista teknillistä läpimurtoa akkutekniikassa tule tapahtumaan. (Aina voidaan toivoa)".
Enpä tiedä, onko "tekninen läpimurto" tarpeen. Askel askeleelta tapahtuva ulkoapäin hitaalta näyttävä kehitys voi hyvin riittää. Litium-ion tai -polymeeri eivät suinkaan ole ainuita sähköautoissa hyvin toimiva akkuteknologia, kyllä niitä muitakin on. Superkondensaattoreitakin tutkitaan kovasti.
Pitää muistaa myös se. että akkukapasiteetin ei välttämättä tarvitse olla energiasisällöltään satoja kilowattitunteja niinkuin esim. 60 litrassa bensiiniä. Sähköautot ja plug-in-hybridit ovat energiatehokkaampia kuin polttomoottoriautot, hybridissä akkukapasiteetti voidaan mitoittaa useimpien päivittäisten ajojen tarpeeseen (noin 100 km) ja lisäksi on odotettavissa, ettei henkilöautoilla ehkä enää rutiininomaisesti ajella Helsingistä Lappiin ja takaisin vaan ne kuljetetaan esim. junalla. Akkukapasiteetti on niin kallista ettei sitä kannata missään tapauksessa mitoittaa harvoin tarvittavan maksimikulutuksen mukaan.
"Jokainen maa joutuu hyvin pian hoitamaan omat ongelmansa, täysin samantekevää mitä mualla tapahtuu. Esim. yli 40 maata ovat jo rajaoittaneet elintarvikkeitten vientiä".
Totta, mutta on vaikea kuvitella, että nykyinen globaali autoteollisuus rupeaisi valmistamaan kovin montaa täysin erilaista voimansiirtojärjestelmää (bensiini, diesel, flexifuel, maakaasu, vetypolttokenno, plug-in hybridi, puhdas sähkö, etc.) eri maihin.
Veikkaisin plug-in hybridin noin 100km sähköajomatkalla yhdistettynä metanoli/etanoli/propaanipolttokennoon olevan melkoisen hyvä ja laajaan mittakaavaan skaalautuva ratkaisu. Päivittäiset ajot menee sähköllä mutta tarvittaessa pääsee sinne Lappiin helposti omalla autolla kun maksaa hieman enemmän per km kun ei voidakkaan käyttää halpaa verkkosähköä vaan kallista polttokennon polttoainetta.Sitä samaa voidaan sanoa vetytekniikasta, varastointikyky nousee koko ajan, mutta tuskin tarpeeksi.
>"Jokainen maa joutuu hyvin pian hoitamaan omat ongelmansa, täysin samantekevää mitä mualla tapahtuu. Esim. yli 40 maata ovat jo rajaoittaneet elintarvikkeitten vientiä".
Totta, mutta on vaikea kuvitella, että nykyinen globaali autoteollisuus rupeaisi valmistamaan kovin montaa täysin erilaista voimansiirtojärjestelmää (bensiini, diesel, flexifuel, maakaasu, vetypolttokenno, plug-in hybridi, puhdas sähkö, etc.) eri maihin. >
Tarkoitin raakaaineet, meillä on mahdollisuus ajaa tupeella ja puulla jne, mutta esim. Englannissa se on mahdodonta. - pointit
Priussisti kirjoitti:
"En usko että sellaista teknillistä läpimurtoa akkutekniikassa tule tapahtumaan. (Aina voidaan toivoa)".
Enpä tiedä, onko "tekninen läpimurto" tarpeen. Askel askeleelta tapahtuva ulkoapäin hitaalta näyttävä kehitys voi hyvin riittää. Litium-ion tai -polymeeri eivät suinkaan ole ainuita sähköautoissa hyvin toimiva akkuteknologia, kyllä niitä muitakin on. Superkondensaattoreitakin tutkitaan kovasti.
Pitää muistaa myös se. että akkukapasiteetin ei välttämättä tarvitse olla energiasisällöltään satoja kilowattitunteja niinkuin esim. 60 litrassa bensiiniä. Sähköautot ja plug-in-hybridit ovat energiatehokkaampia kuin polttomoottoriautot, hybridissä akkukapasiteetti voidaan mitoittaa useimpien päivittäisten ajojen tarpeeseen (noin 100 km) ja lisäksi on odotettavissa, ettei henkilöautoilla ehkä enää rutiininomaisesti ajella Helsingistä Lappiin ja takaisin vaan ne kuljetetaan esim. junalla. Akkukapasiteetti on niin kallista ettei sitä kannata missään tapauksessa mitoittaa harvoin tarvittavan maksimikulutuksen mukaan.
"Jokainen maa joutuu hyvin pian hoitamaan omat ongelmansa, täysin samantekevää mitä mualla tapahtuu. Esim. yli 40 maata ovat jo rajaoittaneet elintarvikkeitten vientiä".
Totta, mutta on vaikea kuvitella, että nykyinen globaali autoteollisuus rupeaisi valmistamaan kovin montaa täysin erilaista voimansiirtojärjestelmää (bensiini, diesel, flexifuel, maakaasu, vetypolttokenno, plug-in hybridi, puhdas sähkö, etc.) eri maihin.
Veikkaisin plug-in hybridin noin 100km sähköajomatkalla yhdistettynä metanoli/etanoli/propaanipolttokennoon olevan melkoisen hyvä ja laajaan mittakaavaan skaalautuva ratkaisu. Päivittäiset ajot menee sähköllä mutta tarvittaessa pääsee sinne Lappiin helposti omalla autolla kun maksaa hieman enemmän per km kun ei voidakkaan käyttää halpaa verkkosähköä vaan kallista polttokennon polttoainetta.Todennäköisesti ylivoimainen valtaosa ihmisten päivittäin ajamista ajomatkoista sopii jo nyt tuon nykyakkujen ajokapasiteetin sisälle.
Ja lopun voi sitten ajella vaikkapa biolla, dieselillä ja bensalla yms. - electric_autobahn
Täpinä kirjoitti:
Hybriiditekniikasta luovutaan heti
sen jälkeen kunhan polttokennojen
lämmönkestot ja sitä tietä hinnat saadaan
järkevälle tasolle
Sähkömoottorit ovat yksinkertaisia ja hel-
posti hallittavia ja säädettäviä.Olen samaa mieltä sähkömoottoreista, mutta voi hyvin olla että akut kehittyvät nopeammin kaikkeen autoiluun sopiviksi kuin polttokennot, tällä hetkellähän ilmeisesti vetyautot ovat jopa huonompia energiatehokkuudessa kun perinteiset polttomoottoriautot. Akuissa ollaan siis pitemmällä kehityksessä ainakin tällä hetkellä.
- autoteollisuuden
Valmet Automotive ryhtyy valmistamaan hybridiautoja:
http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id96233.html- Mielikuvituskumiolento
Vai oliko se sittenkin Teräsmies? Eiku lentokone?
No jos ihan tosissaan kysyn, niin koko Suomen tulevaisuus on kiinni tästä? Niin aikakin annat otsikollasi ymmärtää. Koitas nyt parantua tuosta iltapäivälooppitaudistasi ja pidä jalat maassa. - Yliopettaja
Mielikuvituskumiolento kirjoitti:
Vai oliko se sittenkin Teräsmies? Eiku lentokone?
No jos ihan tosissaan kysyn, niin koko Suomen tulevaisuus on kiinni tästä? Niin aikakin annat otsikollasi ymmärtää. Koitas nyt parantua tuosta iltapäivälooppitaudistasi ja pidä jalat maassa.Lueppas nyt uudestaan se viesti ajatuksen kanssa niin ehkä selviää minkä uusi sopimus pelastaa. Myös muun kuin otsikon. Kyllä se siitä (ehk) aukenee vaikkei olisikaan pelaalin terävin kynä.
- Mielikuvituskumiolento
Yliopettaja kirjoitti:
Lueppas nyt uudestaan se viesti ajatuksen kanssa niin ehkä selviää minkä uusi sopimus pelastaa. Myös muun kuin otsikon. Kyllä se siitä (ehk) aukenee vaikkei olisikaan pelaalin terävin kynä.
Luen. Missään itse tekstissä ei mainita sen kummemmin. Nimimerkki ei ole sama kuin otsikko tai leipäteksti. Ei tätäkään viestiä pidä lukea "Tarkkana, itse, tarkkana Mielikuvituskumiolento Luen. Missään itse tekstissä ei mainita sen kummemmin. Nimimerkki ei ole sama kuin otsikko tai leipäteksti..."
Samalla pitää sitten päivämäärä ja kellonaikakin?
Nyt tarkkana siellä.
- Jarkkotre
Aika paljon noita Priuksia näkee nykyään jo liikenteessä joten lienee mennyt kohtuullisesti kaupaksi. Itsekin voisin toki osaa jos uutta autoa olisin etsimässä.
- prius
Vielä pari vuotta sitten näilläkin palstoilla pohdittiin, että onkohan Priuksia Suomessa edes kahtasataa. Nyt niitä näkyy tulevan rekisteriin vajaa 90 joka kuukausi. Itse asiassa se on saman verran kuin niitä rekisteröitiin koko viime vuonna.
Sitä se roima hinnan tiputus verojen kautta teettää.
- electric_autobahn
Kyllä itse ainakin ottaisin heti hybridin jos olisi rahaa. En kyllä tiedä mitä kaikkia hybridiautoja Suomessa on tarjolla, veikkaisin kyllä että muitakin kuin tuo Prius. Netistähän se selviää, tai autokauppiaalta.. Kannattaa myös ottaa selvää saako plug-in-hybridejä. Ne ovat siis hybridejä joita voi ladata kotona töpselistä, ja ajaa sitten lyhyempiä matkoja pelkällä sähköllä. Se kun on paljon halvempaa kuin bensa/diesel.
Ja kauppakassiksi/työmatka-autoksi ottaisin mieluiten täyden sähköauton, ja muuhunkin autoiluun sitten tulevaisuudessa kun akuilla pääsee pitemmälle kuin sata tai parisataa km.- __kossu_
Varmasti hybridit tulevat olemaan tulevaisuudessa hitti. Siihen asti kunnes akkuteknologia on "ajan tasalla", niin eiköhän nämä etanolipohjaiset flexifuel autot jne. ole se nopein ja loogisin tapa vähentää päästöjä nopeasti ja ilman valtavia muutoksia autoissa ja ajotottumuksissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1672096
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu142002- 991409
- 1201403
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4551248- 69986
- 49881
- 50876
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä223780Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa354759