tota, tiedän et sooda ja leivinjauhe on eriainetta, mutta voiko niitä käyttää korvaamaan toinen toistaan?, entä miten suhde silloin?sama määrä soodaa kuin leivinjauhetta, enemmän vai vähemmän?
sooda ja leivinjauhe
8
2924
Vastaukset
- Titta
Soodalla kohotetaan vain taikinat, joissa on siirappia ja/tai jotain hapanta nestettä, kuten piimää, kermaviiliä tai hapanta kermaa.
Leivinjauhetta käytetään n. 1 tl/2 dl vehnäjauhoja ja soodaa käytetään noin 0,5 tl/2 dl vehnäjauhoja.- vhdhfk
vastauksestasi! tuli vaan toss amieleen et onko siirappi hapanta?olen törmännyt tohon sooda asiaan monessa sämpylätaikina ohjeessa,aattelin et kun en soodaa omista niin vois sen tilata heittää leivinjauhetta.......
- Titta
vhdhfk kirjoitti:
vastauksestasi! tuli vaan toss amieleen et onko siirappi hapanta?olen törmännyt tohon sooda asiaan monessa sämpylätaikina ohjeessa,aattelin et kun en soodaa omista niin vois sen tilata heittää leivinjauhetta.......
Sämpylätaikina on eri juttu kuin kakkutaikinat.
Sämpylä- ja leipätaikinoihinhan käytetään normaalisti tavallista hiivaa, ellei ole juurta käytössä. Niihin voi käyttää sokerin sijasta siirappia, tai olla käyttämättä. Hiiva alkaa kuitenkin paremmin "elää" kun se saa hiukan makeutusta.
Hirvensarvisuolalla kikkailijat saavat kertoa oman näkemyksensä, kun näkyi ilmaantuvan.
Kakkutaikinoissa taas käytetään normaalista leivinjauhetta, mutta jos tehdään hapantuoteista ja siirapista niin silloin käytetään soodaan. On myös oltava varovainen ettei taikina juoksetu.
- lacey
leivinjauheen voi korvata soodan ja hirvensarvensuolan (kaliumvetykarbonaatti)sekoituksella. 1/4 tl soodaa ja 1/2 tl hirvensarvensuolaa vastaa yhta leivinjauhe tl:aa.
soodan korvaaminen ei ole yhta helppoa.
http://www.ochef.com/364.htm
http://muextension.missouri.edu/explore/miscpubs/mp0564.htm- fjföhjgök
hirvensarvisuolaa myös ulkomailta?
- Titta
Kyllä minä olen ainakin leipomuksieni kanssa pärjännyt ihan leivinjauheella, soodalla ja hiivalla. Aika paljon on tullut leivottua kaiken näköistä vuosien varrella.
Ainoa mihin olen joskus nuorena hirvensarvisuolaa tarvinnut oli erään viinin teko :)
Tiedoksi nyt vielä, kun et maininnut, että hirvensarvisuolaa saa apteekista. - lacey
fjföhjgök kirjoitti:
hirvensarvisuolaa myös ulkomailta?
saa sita taalla valloissa ihan ruokakaupasta, (cream of tartar). taalla kaytamme sita esim. marengin valmistamisessa, silla se stabiloi kananmunan valkuaisista vispattua vaahtoa.
mummoni kaytti leivonnassa usein hirvensarvensuolaa, minulla sen kaytto on vahaista. - Titta
lacey kirjoitti:
saa sita taalla valloissa ihan ruokakaupasta, (cream of tartar). taalla kaytamme sita esim. marengin valmistamisessa, silla se stabiloi kananmunan valkuaisista vispattua vaahtoa.
mummoni kaytti leivonnassa usein hirvensarvensuolaa, minulla sen kaytto on vahaista.Kyllä minäkin muistan, että mummu olisi aikoinaan hirvensarvisuolaa käyttänyt. En kyllä muista mihin. Kyllä sitä johonkin leivontaan vieläkin käytetään, en nyt jaksa alkaa plarata kirjaa enää. Alkaa väsy painaa silmää.
Tilkka etikkaa ajaa saman asian marenkia tehdessä. Tosin valkuaisvaahdon saa kyllä ihan hyväksi ilman sitäkin. Sokerina kannattaa käyttää tomusokeria ja lisätä sitä pikkuhiljaa valkuaisvaahtoon, ei kaikkia kerralla. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053143GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521065Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!321007- 67868
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24811