Miksi puhutaan hybridistä, vaikka kyseessä on auto jossa polttomoottori lataa vaan akkuja ja voimansiirto puuttuu kokonaan, eli täysverinen sähköauto. Made in Finland. Paljonkohan hintaa Suomessa jos paperilla nytten hinta 60.000.
Tosin voi olla että suorituskyky ei oo käytännössä ihan sitä kun paperilla.
Tämä Fisher Karmahan onkin
13
1227
Vastaukset
- vaan ihan oikea
sähköauto. En kanssa käsitä näiden käsitteiden sotkemista. Olisi toki saanut olla vaikka sähköautofarmari niin yleistäkin käyttöä löytyisi. Urheiluautonahan on jo Tesla Roadster jolla ei silläkään ole yleistä käyttöä. Kulkee kyllä rivakasti samoin kun Chryslerin EV-1 90-luvun alusta. Oli melkein normaali auto mutta öljyteollisuushan senkin torpedoi.
- ei ole
myyty vielä yhtään toisin kuin esim. Priusta.
Olisi kiva, jos siitä Fiskeristä tehtäisiin myös ihan oikea sähköllä / polttomoottorilla käyvä henkilöauto, jolla olisi käyttöä arkielämässäkin.
Onko joku löytänyt tarkempia tietoja Karmasta,
kuin mitä lehdistössä on ollut esillä?
Lähinnä kiinnostaisi tuon sähkömoottorin kW:t,
vääntömomentti ja kierroslukualue. Vetotapa
kiinnostaa myös, onko taka-, etu- vai neliveto.
Hybridinimitystä voitaneen kyllä käyttää, onhan
siinä kaksi moottoria, olkoonkin toinen vain
akustun lataamiseen. Kiihdytystilanteessa
sähkömoottori ottaa varmasti niin paljon virtaa,
että jos polttomoottori ei tuottaisi generaatto-
rilla lisävirtaa samalla, niin meno hyytyisi.
Seuraava kehitys onkin polttokennolla varustettu
sähköauto. Kennojen hinta on laskenut rajusti
parissa vuodessa ja niitä voidaankin sitten käyt-
tää jopa kännyköistä kesämökin sähkölämmitykseen.
Energiahyötysuhteet voidaan sitten unohtaa, kun
vetyä ryhdytään polttamaan, ei lopu energialäh-
teet.
Vedyn käsittelyssä nyt on vielä "pieniä"
ongelmia.- Kerro toki lisää
"Energiahyötysuhteet voidaan sitten unohtaa, kun
vetyä ryhdytään polttamaan, ei lopu energialäh-
teet."
Kertoisitko vähän lisää tuon vedyn tuotannosta, mistä sitä saadaan? Kemianteollisuuden sivutuotteena sitä toki syntyy jonkin verran, mutta se määrä ei riitä mihinkään jos vetyä laajemmassa mittakaavassa aletaan käyttää polttoaineena. Ja sähkövirran avullakin sitä voidaan tuottaa, mutta näiden menetelmien hyötysuhde on varsin huono ja vedyn tuotantoon tarvittava sähköenergiakin pitää ensin tuottaa jotenkin.
Tuulivoima, vesivoima, aaltoenergia ja geoterminen energia loppuvat alkuunsa kesken, jos niiden avulla yritetään fossiilisia polttoaineita korvata. Biopolttoaineiden avullakaan ei päästä kovin pitkälle. Joidenkin laskelmien mukaan aurinkoenergialla olisi ainakin teoriassa mahdollista tyydyttää nykyinen energiantarve, mutta jostakin syystä suhtaudun melko epäilevästi siihenkin.
Ydinvoimankin ympäristöystävällisyys on vähintäänkin kyseenalaista, joten mitä ovat ne energialähteet, jotka vapauttavat hyötysuhteiden miettimiseltä?
PS. Kai huomioit senkin, että ihmiskunnan energiankulutus kasvaa varsin nopeaan tahtiin. Se kasvaa länsimaissakin edelleen ja Kiinassa, Intiassa, ym. köyhyydestä nousevissa maissa kasvuvauhti on vielä aivan toista luokkaa...
- se on
No tottakai se on hybridi, koska siinä on kaksi energian lähdettä, sähkölataus ulkopuolelta ja polttomoottori, joka lataa akkuja. Jos se olisi pelkkä sähköauto, niin silloin se ei käyttäisi ollenkaan bensiiniä, vaan ainoastaan sähköä.
- .....................
Pirun hieno auto on kyllä. Sisälmys on aika paljon meinstriimistä poikkeava ja aika futuristinen, siinä on menty pikkusen harhaan omasta mielestä. Mutta kyllä kelpaisi! Fiskerin nettisivuilla toimitusjohtaja sanoi hinnaksi 80 000 dollaria USA:ssa, Euroopassa 75 000 euroa. Nämä olivat arvioita. Harkitsin jopa tilaavani, koska jos auto tekee sen minkä lupaa, säästäisin jo pelkissä työmatkoissa 1300 € per vuosi. Tämä on aika tarkalleen 40 km per pvä ja tuolla pitäisi päästä 80 km pelkillä akuilla, eli se on 2600 € per vuosi. Ja työpaikalla voi ladata tolpasta, koska tuota voi ilmeisesti ladata normaalista verkkojännitteestä. Tässä tulee vielä lisää säästöä, käytännössä n. 4000 € per vuosi varmaan. 10 vuodessa siis uuden auton hinta pelkässä menovedessä. Todennäköisesti alle 10:ssä, sillä bensan hinta nousee jatkuvasti, ehkä 6 vuodessa.
Taidan silti odottaa, että tämä tekniikka yleistyy ja hinta tulee vähän alas. Olisin valmis maksamaan 50 000 € tuollaisesta (tekniikasta siis). Sitä paitsi, jos auton tilaa nyt, sen saa vasta joskus 2010-2011 vaihteessa. Siihen mennessä on varmasti muiltakin merkeiltä tullut edistyksillisiä vaihtoehtoja ja melko varmasti halvemmalla. Suomen verotuksen johdostahan tuon Karman hinnaksi tulee varmaan 100 000 € meillä.- yleistä autoilusta
Olispa kiva tietää miten ja kuinka paljon Suomessa tullaan verottamaan sähköllä kulkevia autoja. Entä jos ne kulkee vedyllä? Vedellä? Ilmeisesti autovero/tienkäyttövero yms yms ponnahtaisi pilviin ja käyttövoimavero ei koskisi kyseisiä autoja.
Olis sekin kiva tietää paljonko sähköä tuollaisen Fiskerin lataaminen kuluttaa kotona. Siis rahassa mitattuna. - se sähkö
No kai sä nyt laskit sähkönhinnan, sillä ei se sähkön lataaminen ole ilmaista. Jos lasket hieman bensiinin energiamäärää ja sitten, että paljonko energiaa tarvitaa oikeasti tuon 40 km:n matkan liikuttamiseen ja sitten voi laskea, että paljonko sitä sähkö pitää ladata akkuihin. Huomioi vielä se, että hyötysuhde ei ole 100%.
Eikä työpaikoilla anneta latailla autoja ilmaiseksi kun tällaiset ladattavat autot lisääntyy. Verottajakin iskee Suomessa heti ja joutuu maksamaan ihan varmasti jonkun verotusarvon autonsa lataamisesta, aivan kuten kännykästä.
Lisäksi nykyään Suomessa ladattavasta autosta pitää maksaa käyttövoimavero auton painon mukaan, joka Karmassa on varmasti 500 eur/vuosi. En tiedä paljonko Karma painaa, mutta yleensä akustot tuo hieman painoa. - ......................
se sähkö kirjoitti:
No kai sä nyt laskit sähkönhinnan, sillä ei se sähkön lataaminen ole ilmaista. Jos lasket hieman bensiinin energiamäärää ja sitten, että paljonko energiaa tarvitaa oikeasti tuon 40 km:n matkan liikuttamiseen ja sitten voi laskea, että paljonko sitä sähkö pitää ladata akkuihin. Huomioi vielä se, että hyötysuhde ei ole 100%.
Eikä työpaikoilla anneta latailla autoja ilmaiseksi kun tällaiset ladattavat autot lisääntyy. Verottajakin iskee Suomessa heti ja joutuu maksamaan ihan varmasti jonkun verotusarvon autonsa lataamisesta, aivan kuten kännykästä.
Lisäksi nykyään Suomessa ladattavasta autosta pitää maksaa käyttövoimavero auton painon mukaan, joka Karmassa on varmasti 500 eur/vuosi. En tiedä paljonko Karma painaa, mutta yleensä akustot tuo hieman painoa.Polttoaineen hinnan nousun säästäminen kattaa takuuvarmasti sähkönkulutuksen lisäyksen. Jää vielä ylikin. Olettaen tietysti, että sähkö ei kallistu merkittävästi.
- on sarjahybridi
Se nimi on Fisker, ei Fisher.
Sikäli mikäli autosta löytyvät niukat tiedot pitävät paikkansa, kysseessä on kyllä ihan oikea sarjahybridi. Katso vaikka tuolta:
http://lyhytlinkki.net/?q18npavh
Täytyy vain toivoa, että tapahtuisi suuri ihme, eli tuon vehkeen tuotanto lähtisi todellisuudessakin käyntiin. Tuon hintaluokan autolle 15 000 auton vuosimyynti on todella valtava. Mistä ihmeestä löytyy ostaja, joka laittaa 60 000 euroa plus paikalliset verot autoon, jolla ei ole myynti- ja huoltoverkostoa, josta ei ole käyttäjäkokemuksia, jota ei ole kunnolla testattu ja niin edelleen? Ja mistä löytyy se joulupukki, joka rahoittaa tuollaisen äärimmäisen epävarman hankkeen? 15 000 auton bruttoarvo olisi noin 1200 000 000 dollaria, siis 1,2 miljardia! Jenkit sanoisivat 1.2 billions.
Tuntuu siltä, että Uudenkaupungin autotehdaas on suuressa ahdingossaan tarttunut syöttiin, joka haiskahtaa melkoisen epäilyttävältä.
Kyseisestä autosta ei ole julkaistu mitään tarkempia teknisiä tietoja, vain jotakin ylimalkaista. Matka ensimmäisistä prototyypeistä sellaiseen autoon, jota asiakkaat ostaisivat noinkin suuria määriä, on pitkä. 150 autoa tuntuisi realistiselta ensimmäisen vuoden myynniltä, ja jos ne osoittautuisivat toimiviksi, sitten homma voisi edetä.
Täytyy toivoa, että pessimismini on väärää, mutta tulee vain helposti mieleen DeLoreanin kohtalo. Uuden automerkin perustaminen ei ole helppoa isoille autokonserneillekaan saati siten pikkufirmoille.- valmiina.
Geneven autonäyttelyssä esiteltii. Kai se on testattu ja todettu ja sarjatuotantokelpooiseksi
- protoja
valmiina. kirjoitti:
Geneven autonäyttelyssä esiteltii. Kai se on testattu ja todettu ja sarjatuotantokelpooiseksi
Esitteleminen Geneven näyttelyssä ei merkitse mitään. Siellä on aina esillä autoja, joita ei ole tarkoituskaan tehdä kuin yksi kappale. Toivottavasti Fisker Karma ei ole sellainen. Mutta missään tapauksessa se ei ole valmis auto. Jos tuollaisen vehkeen hinta on korkeampi kuin Porsche 911:llä, niin pitää olla tosi pätevät myyntimiehet asialla, jos kauppa käy suunnitellulla vauhdilla. Epäilen suuresti.
- myy hyvin
protoja kirjoitti:
Esitteleminen Geneven näyttelyssä ei merkitse mitään. Siellä on aina esillä autoja, joita ei ole tarkoituskaan tehdä kuin yksi kappale. Toivottavasti Fisker Karma ei ole sellainen. Mutta missään tapauksessa se ei ole valmis auto. Jos tuollaisen vehkeen hinta on korkeampi kuin Porsche 911:llä, niin pitää olla tosi pätevät myyntimiehet asialla, jos kauppa käy suunnitellulla vauhdilla. Epäilen suuresti.
Jenkit osaa hypettää ja tyhmät ostaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1672096
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu142002- 991409
- 1201403
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4551248- 69986
- 49881
- 50876
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä223780Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa354759