Lapsena ukkini valmisti lantusta, sian kylkisiivusta (savustetusta, ehkä...?) uunipadassa taikinakuoren alla taivaallista herkkua, jota kutsui lantturiätikäksi. Söimme sitä milloin kylmänä leivän päällä, milloin kuumana perunoiden kanssa. Mieletäni lihan ja lantun suhde oli puolet ja puolet. Olen kokeillut erilaisia variaatioita, mutta en ole tavoittanut ukin tekemän herkun makua lähellekkään. Siis, jos joku tietää ohjeen tähän lanuutriätikkään (nimi voi olla myös joku muu) niin olisin tosi iloinen saadessani sen.
ps. lantut ja liha oli siinä herkussa ohuina siivuina. Vesi nousee kielelle pelkästä ajatuksesta.
lantturiätikkä
2
603
Vastaukset
- lanttukukko
Tuo ohjehan kuulostaa lantusta tehdyltä patakukolta. Ihan kiva ajatus, täytyy kokeilla.
Makuasiasta mieleen tuli muutamia mahdollisuuksia:
olisikohan ukkisi laittanut mausteeksi myös hieman sokeria? Perinteisestihän kukkoihin yms ei juuri muita mausteita suolan lisäksi ole käytetty. Toinen asia on valmistusastia, valurautapata antaa oman arominsa. sitten on vielä kuoritaikina, onko se hapanleipätaikinaa vai happamatonta ruistaikinaa.
Savukylki on varmaan tuohon erinomainen valinta.
Täytyykin varmaan tehdä lanttukukkoa tai kokeilla tätä ukkisi ohjetta, sopiva valurautapatakin löytyy. =) - kkkkkkkkkkkkkkkkk
... läski oli läskisempää ja lantutkin maistui lantuilta, suolaakaan ei säästetty, ja todella pitkään haudutettiin.
Ihan entiseen lopputulokseen on ed. mainituista syistä vaikeaa päästä, mutta lähelle pääsee kun ei läskiä säästä ja voitakin voi vähän vuolla lanttusiivujen väliin, hiukan valkipippuria ja reilustisuola, kuoreen VAIN ruisjauhoja, vettä ja suolaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2054997Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1184083Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363589- 573565
- 513430
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest372957Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182579- 232336
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo322101UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami221960