Hyvät kokkiveitset?

Alaston kokki

Mikä veitsisarja olisi hyvä, mistä saa ja mitähän mahtaa maksaa?

31

27945

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokki

      Telkkarissa mainostettava Nikkei - veitsisarja on ihan hyvä. Siinä on niin monta erityyppistä veistä että niillä tulee aika pitkälle toimeen.En muista hintaa tarkkaan, mutta se ei ollut kallis, kun ottaa huomioon veitsien määrän.

      • pasi

        Voisitko laittaa jonkun yhteystiedon ni voisin tilata sen veitsisarjan kun en oo nähny telkkarista? Ollut jo pitkään mielessä.


    • Pete

      Itse käytän Dreizackin (malli Classic) taottuja veitsiä. Ovat erittäin laadukkaita ja sopivan painavia.
      Veitsiä saa esim. Stockmannin tavarataloista. Ovat yleisesti ottaen lukituissa kaapeissa esittelypisteissään. Myös kattava valikoima veitsiä on saatavissa Helsingin Wanhasta Kauppahallista, kauppatorin kupeesta. Tutustu vaikka ennalta osoitteessa http://www.wuesthof.de/en/default2.htm. Veitset on kuitenkin aina henkilökohtanen juttu. Joten vaikea sanoa mikä sopii parhaiten. Tärkeintä on, että veitsi olisi sinulle mahdollisimman luontainen käden jatke, jolloin käyttö sujuu vaivatta ja turvallisesti. Maailmassa on paljon hyviä merkkejä. Helsingin Bulevardin ja Fredrikinkadun kulmassa on keittiöliike, josta saat myös asiantuntevan palvelun. He eivät myy Dreizackia, mutta antavat varmasti ohjeita juuri oikeiden veitsien valintaan. Heillä itsellään on myös muiden veitsien osalta hyvä valikoima.

      Pääkriteereinä pitäisin seuraavia asioita, jotka kannattaa pitää mielessä:

      1. Hanki taotut veitset, muista, että ne eivät kestä pudotusta
      2. Älä katso liiaksi hintaa: Käytät hyviä taottuja, säännöllisesti terotettuja, veitsiä vuosikymmeniä.
      3. Tunnustele, kokeile ja hylkää armotta sopimattomat kappaleet. Veitsien osto on kuin autokappaa tekisi.
      4. Mieti miten säilytät veitset, mieluiten magneetti. Tukki lisää helposti pöpöjä pysyen kosteana, magneetti on myös nopea käyttää.
      5. Älä pidä veitsiä likaisina, märkinä äläkä pese niitä astianpesukoneessa.

    • ibarista

      Itse olen pitäny noista sanellin veitsistä. Japanilaistyyppinen kokkiveitsi oon pääasiallisesti käytössäni. Saa hyvän otteen ja isoon käteeni sopiva kahva. Ovat vielä aika halpoja.

      Jokatapauksessa kannattaa menna kauppoihin ja kokeilla mikä sopii käteen parhaiten. Kovin monta veistä ei välttämättä tarvitse. Kokkiveitsellä ja kuorimaveitsellä pääsee jo hyvin pitkälle.

      • Anonyymi

        Tuossa oon ihan samaa mieltä kanssasi, että on erittäin tärkeä seikka se mikä sopii parhaiten omaan käteen. Itsellänikin on muutamia Sanellin veitsiä ja niiden kahvoista saa jämerän otteen niitä käyttäessä.


    • Sabatier

      ei saa veitsissäkään. siis laadusta kannattaa maksaa, hyvä kokkiveitsi (20/20 sentin terällä) luokkaa 50€, muut hiukan halvempia. japsiveitsi Global on sitten oma lukunsa (=noin tuplahintaisia, mutta jumalattoman kauniita ja kuulemma hyviäkin).

      isellä ollut Sabatierit (Kokkipuodista), taotut ranskalaiset ja kovasti tyytyväinen olen ollut. tosin ko. merkin alla myydään monen tasoista tavaraa.

      tuo ohje: osta taottu on hyvä, siis katso, että terä ja kahva ovat yhtä metallikappaletta (EI saumaa kahvan juuressa). hyvän veitsen saa tosi noepasti pilattua huonolla hoidolla (=älä pese heti, päästä tylsäksi, pese koneessa jne).

      mutta etsi mieleiset puukot ja kokkaus saa ihan uusia ulottuvuuksia :-)

      • Anonyymi

        Mulla Dreizack ja Sabatier. Molemmat hyviä, Sabatier miellyttää enemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla Dreizack ja Sabatier. Molemmat hyviä, Sabatier miellyttää enemmin.

        Siis Dreizack on Wusthoffin tuote.


    • jup69

      jos veitsistä puhutaan ni kannattaa hommata globalin veitset, ite oon kokki enkä vois kuvitella käyttäväni muita merkkejä... hinta on kyllä aika paljon, eikä niitä taho saaha suomesta ainakaan halvalla.. ite tilasin hollanista sarjan ja se makso 289€

    • veitset.fi

      suosittelen kaikille ketkä tekevät ruokaa työkseen tai kotona, ostamaan ainakin yhden hyvän japanilaisen kokkiveitsen. sillä pystyy tekemään 95% kaikista leikkaamisesta ja hinnat 55€ ylöspäin mikä ei ole liikaa hyvästä veitsestä, jos haluaa paremman niin ottaa Kaneyoshin tai Ranin santokun siitä ei veitsi hirveästi parane.
      arcosilta voi ottaa fileointiveitsen, leipäveitsen, vihannesveitsen jos haluaa säästää ja ne ajavat hyvin asiansa. hyvä veitsi on kovaa hiiliseosmetallia minkä takia se pitää teränsä paremmin kuin markettien veitset.

      veitset missä on ns. sormisuoja en suosittele kenellekkään koska teroitettaessa se pitää myös hioa pois, muuten veitsi ei leikkaa loppuun asti. ovaalihiotuissa veitsissä kannattaa muistaa että niiden käyttö ikä on huomattavasti lyhyempi kuin tavallisella kokkiveitsellä, on maku asia huomaako niissä mitään eroa tarttumisissa väitän että ei juurikaan.

      veitsi valintaa tehtäessä suosittelen ostamaan vähän kalliimman ja paremman mikä maksaa itsensä hetkessä takaisin kuin halvan ja tylsän millä tulee vain haavoja ja hermot menevät. hyvä veitsi on periaatteessa ikuinen, vaikka kerta kustannuksena saattaa tuntua kalliilta!

      veitsen teroitus.
      teroittamiseen ei kannata käyttää puikkoa tai välistä vedettäviä teroittimia koska niillä veitsen kulmat vääristyvät ennemmin tai myöhemmin. kannattaa ostaa timanttilasta minkä avulla kulmat pysyvät aina oikeana teroitettaessa, eikä sitä tarvitse tehdä kerran tunnissa kuten puikolla mikä on pyöristänyt kulmat veitsestä.
      teroitus kannattaa tehdä aina ennen kuin veitsi on tylsä, näin se onnistuu helpoiten.

      osoitteesta löydät edullisesti ja nopeasti parhaat veitset teroittamiseen oleellista asiaa: www.veitset.fi

      rohkeasti kysymyksiä jos jotakin jäivät veitsi asiat askarruttamaan.

    • -

      Miksi sen pitää olla japanilainen? Kyllä esim. eurooppalaisia löytyy aivan varmasti tarpeeksi laadukkaita vaativallekin kokille, esim. Wüsthof, Zwilling J.A. Henckels... ja ruostumaton teräs materiaalina ajaa hyvin asiansa sekin. Santokussa en näe kotikokille käytännössä mitään etua verrattuna ihan perinteisen malliseen kokkiveitseen.

    • veitset.fi

      Japanilaiset veitset ovat pääsääntöisesti kovempaa metalliseosta. sisältävät: vanadiumia, molybdeenia, hiiltä, volframia ym. Käytännössä veitsi pitää terävyytensä pidempään kuin perus ruostumattomasta teräksestä valmistetut eurooppalaiset veitset, mitä pehmeämpää metallia sitä helpommin terä tylsyy ja useammin joutuu teroittamaan.

      Kokkiveitsen ja santokun käyttö on puhtaasti makuasia, itse käytän molempia.

    • joku vaan

      Aloittelijalle ja tavalliseen käyttöön Sanelli on hyvä, ei maksa paljon.
      Googlaamalla löytyy suomesta myyjäkin.

      Lisäksi omat suosikkini Victorinoxin fileerausveitsi ja Kyoceran keraaminen santoku.

      Toki japanilaiset ovat hyviä, on sinistä ja valkoista terästä. Parhaisiin kerätään rauta vanhoista nauloista ja portinpielistä, silloin rauta tehtiin puuhiilellä.

    • veitset.fi

      Sanelli ja Arcos on teriltä melko samaa luokkaa ja hinnalta, molempii saa kumikahval.

      Vicin filetti on kyl hyvä, keraamisen miinus ettei kestä pudotteluu yms. Kyl japanilaises saa rahalle vastinetta, ison eron huomaa heti. Se myös vaikuttaa et eurooppalaisis terotuskulmat 20° ja japseis 10°, ovat jo lähtökohtasesti terävempii..

      • Anonyymi

        Ne Hasakin veitset joita tarjotaan "kylkiäisinä" esim lehtien tilausten yhteydessä, voi sanoa että ne ovat täyttä humpuukia, muka Japanissa valmistettuja, niin todellisuudessa ovat jostain kehitysmaasta tulleita feikkituotteita.


    • kotikokki Pro 76

      Ostin Stokkalta juuri Kai Shun kokkiveitsen ja ainakin näin 2 viikon testauksen jälkeen olen erittäin tyytyväinen. Käytin aikaisemmin Global veitsiä ja käytän vieläkin mutta Shunin veitsi leikkaa kyllä mielestäni paremmin ja kahva pysyy kädessä märkänäkin.
      Kuulin Shun veitsistä ystävältäni joka työskentelee kokkina yhdessä suomen huippu ravintoloista ja hänen mukaansa suuri osa maailman kokeista käyttää
      kyseisiä veitsiä. Tein aika paljon taustatyötä ja luin vertailuja koska veitset ovat kuitenkin suht kalliita ( n200€) ja tulin siihen lopputulokseen että pitihän se hankkia : ) täältä voi käydä katsomassa : http://kai-europe.bagodiwa.com/kitchen/?lang=en
      T. Kotikokki Pro 76

    • kaikokki

      Itse suosittelisin myös ehdottomasti japanilaisia Kai-veitsiä. Minulla on itselläni Kai Pure Komachi santoku-veitsi, ja on ollut aktiivisesti käytössä jo melkein vuoden ajan. Se ei ehkä ole ihan ammattiveitsi, ei siis Kai:n ammattimallistoa, mutta laadukas ja mielettömän terävä on. Sopii siis hyvin tällaiselle kotikokille, on kivan värinen, ja muita veitsiä en ole halunnut edes käyttää tuon hankkimisen jälkeen, kun eivät ole läheskään yhtä hyviä. Victorinox oli aikoinaan, mutta sekin veitsi jäi kakkoseksi.
      Laadustahan joutuu aina maksamaan, mutta olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen oman veitsen hinta-laatu suhteeseen.
      Olen myös huomannut, että Kai:n veitset ovat käytössä ainakin Tomin Keittiö-ohjelmassa ja Mitä tänään syötäisiin-ohjelmassa. Kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa kokkikaupoista ja stockallakin pitäisi olla.

    • 64 HRC
      • Hiiliteräs

        kotimainen www.knivo.fi


    • Nagura

      Veitsi on vain niin hyvä miten hyväksi se on teroitettu. Hiiliteräsveitsiä saa noin 100 € hintaan, mutta japanilaisiin vesikiviin kannattaa satsata toinen satanen. Sitten vielä pitäisi opetella ne teroittamisen niksit, ei välttis onnistu kaikilta. Mutta kun saa veitsen teräväksi, niin se on hieno tunne ja työ sujuu ...

    • kdoododo

      Itse on aikoinani valinnut Wüsthofin, enkä ole pettynyt. Riittävän kova, liian kova terä on ongelma. Käteen sopiva kahva ja pitävä ote. Tärkeintä on oikea taonta ja käyttötarkoitukseen sopiva väline. Muitakin löytyy, minun valinta on Wüsthof - classic

    • Anonyymi

      Tällä hetkellä maInostetaan kovasti "japanilaisia" Huusk veitsiä, joita kehutaan mahdottoman teräviksi. Veitset ovat kiinalaisia ja minkä hyvänsä pellinpalan saa teräväksi, kunhan terottaa. Varokaapa siis näitä, ovat pelkkää huijausta.

      • Anonyymi

        Joo, näitä Huusk veitsiä saa wishiltä alle 15e kipale.
        Mulla on yks sarja Kiinasta tilattuja damaskus veitsiä, kuviot ajettu laserilla tai jollain, ei siis oikeaa damaskusterästä, mutta hintaansa nähden yllättävän hyviä ja pitkään on säilyneet terävänä. Mutta eivät silti yllä siihen laatuun mihin huippuveitset.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tupperware veitset käytössä lähes joko sarja ja hyviä ovat.

    • Anonyymi

      Mulla ON veitsi ja se voi viiltää pinta haavoja , se on ipponinai kokki veitsi.Se on terävä kuin parta veitsi ja leikkaa kookos pähkinän painamalla halki millin tarkasti.Ai jos saisin kookos pähkinän lauloi ma numminen,veitsi mainoksessa .

    • Anonyymi

      Ikeasta saa parhaat veitset, leikkuulaudat ja vaimot! Jos ostat muualta, et saa niin laadukkaita etkä erikseen! Muualta saat vain lautoja vaimoja jotka leikkaavat kuin veitsi kommenteillaan!

    • Anonyymi

      Minulla on sellainen käsitys, että ruostumatonta terästä ei saa koskaan teräväksi ja jos saakin, niin ei pysy kauaa?
      Eri teräslaadut sensijaan saa ja pysyy myös.

      • Anonyymi

        Toi ei kyllä pidä paikkaansa. Ruostumattomia/haponkestäviä (AISI) teräksiä on "miljoonia" eri laatuja liittyen seosaineiden määrään/suhteeseen. Niistä kun löytäisi sen oikean, vähän sama kun ihmisissä :). Mutta omasta kokemuksesta, Kyllä! Hyvästä hiiliteräksestä valmistetusta puukosta saa kyllä aina huipputerävän, jos vaan osaa teroittamisen taidon: oikea teroitusväline=hienojakoinen timantti?.. ja ennenkaikkea se oma ote ja teroituskulma, ja sitä veittee pitää pitää hyvänä tarpeeks usein, niin ko omaa Rakasta. Valinnan vaikeus on joskus tosi Vaikeaa ;)


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Damaski on ihan turha koriste, joka ei vaikuta itse terään mitenkään. Taotuissa veitsissä se damaski tulee valmiina kerrospeltinä eikä liity millään tavalla itse veitsen taontaan. VG-10 on aika keskinkertaista veitsiterästä. Ei noissa varsinaisesti mitään huijausta ole hinta-laatusuhde vaikuttaa olevan ihan ok.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe