Olipa kerrassa mielenkiintoinen juttu YLE-teemassa. Ohjelma kertoi pienestä amerikkalaisesta seurakunnasta nimeltä Westboron babtistit.
Oli eri maa, eri kieli, eri lahko.
Mutta oli samat "sairaat" piirteet. Lasten manipulointi, ukkopuolisten tuomitseminen, oman joukon yläpuolelle nostaminen.
Westboron babtistit näkevät että 75 pääseen taivaaeen muut joutuu helvettiin. Samaa ideaa kaikin puolin kuin suomalaisessa vanhoillislestadiolaiduudessa siis...
Westboron babtistit
11
702
Vastaukset
Kuin de ja vu ilmiö, koko ohjelma.
- kantaan
piste
- Hihhulit kuriin
Ohjelmassa toimittaja kysyi, että mitä he ajattelevat sitten Jeesuksesta, koska Jeesus on rakastava ja anteeksi antava. Vastaukset kaikkiin järkeviin kysymyksiin oli lähinnä että toimittaja joutuu helvettiin ja he vaan nauravat päälle. Se 80.vuotias "pappa" ei suostunut vastaamaan mihinkään kysymykseen, vaan haukkui juontajan. Eli ei pystynyt vastaamaan, tai ei osannut. Ja kuinka he kehtasivat mennä hautajaisiin metelöimään homoista?!? Käsittämätöntä porukkaa!!!
- Spiritkid... (ei kirj.)
Minäkin näin kyseisen dokumentin, ja yhtäläisyys näihin Suomen ainoisiin oikeauskoisiin tuli kyllä mieleen. Nimenomaan siinä ehdottomuudessa, jolla kaikkia liikeen ulkopuolisia automaattisesti ollan leimaamassa pahoiksi ja ei-uskoviksi pilkkaajiksi.
Tuossa amerikkalaisjoukosa vain on vieläkin järeämmät metodit omien käsitysten esiintuomisessa - kyltit mukana mennään vaikka toiseen osavaltioon osoittamaan mieltä syntistä elämää vastaan. Armolle ja rakkaudelle heillä ei tunnu olevan opissaan tilaa, joten ei ihme, että nuori nainenkaan ei ollut varma taivaaseen pääsystään, vaan tunnusti suoraan pelkäävänsä helvettiä.
Porukalla on jokin fiksaatio nimenomaan homoseksuaalisuuden suhteen. Se tuntuu olevan ko. väelle se suurin ja näkyvin synti- Vl-yhteisölle se taas on perinteisesti ollut TV ja perhesuunnittelu, mutta en ole sentään nähnyt kenenkään lestadiolaisen osoittavan kylttien kera mieltään...
Suru tulee mieleen katsoessani ihmisiä, joiden sanoman ydin on vihassa ja tuomitsemisessa, ilman julistusta Elävästä Jumalasta ja Hänen voimastaan antaa synnit anteeksi ja antaa uusi elämä.
Tuota fanaattisuutta ja vihaa olen nähnyt usean uskonnon piirissä, ja se tuntuu aina yhtä kauhistuttavalta.- kuin vl-liikkeessä!
Esim. lahkon sisällä oleva nainen vaikeroi, kuinka ihmiset ovat pahoja heitä kohtaan, mutta ei nähnyt siinä mitään pahaa, että he menevät pilaamaan toisten surujuhlan (hautajaiset) ja että he olisivat hyvillään jos ulkopuoliset kuolevat liikenneonnettomuuksissa tai sairastuvat vakavasti!
Ja nuoret valittivat, että koulussa pilkataan, eikä ole ystäviä! Ensin sanovat, että hei sinäkin meet helvettiin, ootko mun ystävä?!?!
Uskon kuitenkin että kunhan tuo pääjehu, vanha ukko kuolee, lahko hajoaa. Olihan siitä jo nyt lähtenyt ukon 4 lasta pois.
Ja enpä ole ennen moista "saarnaa" kirkossa kuullut!!!
Miten ihmiset (siis aikuiset) onnistuvatkaan niin tuhoamaan oman ajattelun? Ilmeisesti se perustuu siihen ns. äidinmaitoon ja siihen kun ei ole muuta totuutta kuullutkaan.
- lestat.
Meilläkin on tälläinen boro-lahko...
- Anselmi alakälmi
aivan kauhea lahko. Tuomitsevat jopa ukkopuoliset. Hirveää. Ihan selvästi samoja vaikutteita. Kauheaa. Hui hirveä. Ihan sama piirre: tuomitsevat ukkopuoliset. Kauheaa. Tuomitsevat ukkopuoliset. Ihan sama piirre. Tuomitsevat ukkopuoliset. Kauheaa. Hirveää. Järkyttävää. Voi ukkopuolisia, voi voi ja vielä kolmannen kerran voi. Tuomitsevat ukkopuoliset, siis aaaivan aaaivan hirveää!
- sattunut?
Tiedätkö että se koira se älähtää, johon kalikka kalahtaa? Kovinpa otit itseesi!
- Hynde.
Onhan heissä otetta. Mutta se on amerikkalainen herätysliike, ja siksi heidän toimensa eivät ole suomalaisten asia. Seuroja järjestetään Suomessa tänäänkin. Niihin on vapaa pääsy.
- WBC-fani
Hienoja ihmisiä. Homoja sietääkin haukkua.
- lahkoillehan
kuten amishit lestat naureksivat pilkatenkin heitä, eivätkä huomaa olevansa samanlaisia lahko-kummajaisia! kun se halko on toisen silmässä selkiämmin näkyvillä, jää oma lautakasa silmässä huomaamatta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1366228
- 574396
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282888- 592871
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161885- 151544
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271456Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹371447- 311261
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431161