Toivottavasti ei naureta tai ivailla tai..
mutta ostin silikoni-leivonta-alustan ja TARTTUU taikina siihen.
Mitä teen väärin?
Jauhoja laitoin taikinaan enemmän kuin yleensä olisin halunnut. Tarttui pullataikina, ja tarttui sämpylätaikina.
Enkä ole ensimmäistä kertaa leipomassa.
Ei kokemusta silikonituotteista, esim kakkuvuo´at vaan noita vanhanaikasia..
En uskalla ostaa kakkuvuokaa tai mitään, kun jo tuon kanssa ongelma:(
Niin eikä se pysy pöydälläkään paikoillaan, vaan heiluu eestaas. Juu ja on se kiiltävä puoli päällä tietenkin, siinähän se mitta-asteikkokin on. Ensin nimittäin luulin (tai mies sanoi) että no jos se pitää olla toistepäin. Väärinpäin se ei liikkunut pöydällä..
pakko kysyä täältä sitten
7
6508
Vastaukset
- ensuosittele
En muuten suosittelisi ostamaan silikonista kakkuvuokaa. Anoppini on melkoinen leipurimestari ja leipoo paljon ja joskus jopa "tilauksesta" eli taito on hyppysissä. Osti silikonivuoan Tupperwaara-kutsuilla ja sanoo, ettei sen kanssa kakkuun tule ollenkaan sitä rapean rapsakkaa pintaa, jonka perinteinen alumiinivuoka antaa. Tietysti jos ei pidä sellaisesta rapsakasta kakusta niin sitten silikoni voi olla paikallaan.
En ole yhtään yllättynyt siitä ettei se silikoninen leivonta-alusta(KAAN) toimi. Syytä en siihen osaa sanoa, valitettavasti, itse olen huomannut ihan perinteisen puisen leivinlaudan olevan se paras ainakin mulle.- sillikoni-leivonta-alusta
Voi itku sittenkin .. no hyvä etten ehtinyt sitä vuokaakin jo ostamaan!
Kun olen ajatellut että semmoiset ne nykyään "kuuluu" kaikilla leipureilla olla, kun ei tartte enää voidellakaan. Että "kaikillahan" ne silikonit on jo käytössä..
Kalliita minun mielestä myöskin, tuo alusta oli jotain 18 euron paikkeilla, vuoka tais olla samaa luokkaa, Prismassa. Menipä sitten raha hukkaan:(
Eikähän se ole kovin isokaan tuo leivonta-alusta.
Pitääpä sitten laittaa tuo ukko tekemään puinen alusta, sellainen joka pysyisi kans paikoillaan, ettei mene pöydästä pinta. Se tässä oli lähtökohtana.
Eilen googletin että jos jostain löytyis jotain samanlaisia kokemuksia, tai että onko siinä joku "juju" mitä pitää tehdä sen alustan suhteen..
mutta löytyi vain muutama päinvastainen viesti, ja tietenkin sitten liikkeitä jotka noita myy.
Jos alusta toimi(nee?) kun taikinaan (pakko) laittaa hirveästi jauhoja, niin nou thanks sitten.
En ole tottunut hienouksiin, ja noilla alumiinivuo`illa olen kakkuja paistellut ja rapsakka pinta on hyvä. - myös ostamaan
sillikoni-leivonta-alusta kirjoitti:
Kun olen ajatellut että semmoiset ne nykyään "kuuluu" kaikilla leipureilla olla, kun ei tartte enää voidellakaan. Että "kaikillahan" ne silikonit on jo käytössä..
Kalliita minun mielestä myöskin, tuo alusta oli jotain 18 euron paikkeilla, vuoka tais olla samaa luokkaa, Prismassa. Menipä sitten raha hukkaan:(
Pitääpä sitten laittaa tuo ukko tekemään puinen alusta, sellainen joka pysyisi kans paikoillaan, ettei mene pöydästä pinta. Se tässä oli lähtökohtana.
Eilen googletin että jos jostain löytyis jotain samanlaisia kokemuksia, tai että onko siinä joku "juju" mitä pitää tehdä sen alustan suhteen..
mutta löytyi vain muutama päinvastainen viesti, ja tietenkin sitten liikkeitä jotka noita myy.
Jos alusta toimi(nee?) kun taikinaan (pakko) laittaa hirveästi jauhoja, niin nou thanks sitten.
En ole tottunut hienouksiin, ja noilla alumiinivuo`illa olen kakkuja paistellut ja rapsakka pinta on hyvä.silikoonisen kakkuvuan... Kokemusta ja taitoa leivonnassa löytyy, vaikka itse sanonkin, mutta silikoonivuokaan kakku jymähti kiinni 100%, ei auttanut kun kotoväen kanssa lusikoida se suoraan vuoasta.
Patakintaana silikooni toimii. - uutuden_hurma
sillikoni-leivonta-alusta kirjoitti:
En ole tottunut hienouksiin, ja noilla alumiinivuo`illa olen kakkuja paistellut ja rapsakka pinta on hyvä.Sama vika täällä, eli ajattelin että sellaiset silikonivehkeet on OLTAVA, kun "kaikilla" on ja se on "nykyaikaa" jne.. kunnes sitten karu totuus selvisi..
Taitaa tosiaan olla niin, että wanha konsti on joskus parempi kuin nipullinen uusia, vai miten sitä nyt sanotaan. Ei meinaan ole alumiinin voittanutta. ;) Ja rasvaus & korppujauhotus on pieni vaiva verrattuna siihen että saa hyvän lopputuloksen.
Näin vanhemmiten on lisäksi alkanut arvostaa sitä, että kakkupohjassa tai kuivakakussa on juuri se sama maku tai ominaisuus kuin silloin lapsuuden kakuissa.
Toinen juttu josta en luovu on korppujauho. Jotkuthan neuvovat käyttämään sen sijasta vuoan jauhotukseen esim. kookosjauhetta, kaupan valmiskakkujauhetta, tms. Minun kakkuuni nyt yksinkertaisesti KUULUU korppujauho, uutuuksia on kokeiltu mutta auta armias jos en saa tiikerikakkuani niin, että sen teen korppujauhotettuun vuokaan.. ei hyvä.. :)
- murmeli-
Itselläni on Tupperwaren leivonta-alusta, joka myös liukuu ees taas paikallaan leipoessa. Kun alustan alle valelee pöydän tms. pinnalle vähän vettä, alusta kiinnittyy pöytään hyvin.
- rahastusta ja k..setusta ;(
Entä jämähtääkö taikina siihen kiinni?
- pysyy
rahastusta ja k..setusta ;( kirjoitti:
Entä jämähtääkö taikina siihen kiinni?
hyvin paikoillaan kun alle laittaa esim. kostean wettexin tai vastaavan. Oma tupperin leivonta-alustani on vuodelta 1985 ja hyvin toimii edelleen. Taikinat ei tartu kiinni kaulitessa, mutta toki tarvitaan jauhoja kuten muidenkin leivonta-alustojen kanssa. Itselläni oli sellainen ihana puinen leivonta-alusta (vanhan kaksiosaisen kaapiston tason alta esiin vedettävä), mutta tilanpuutteen vuoksi jouduin luopumaan siitä, sen jälkeen hankin tuon tupperin ja olen ollut tyytyväinen. Se mahtuu rullattuna kaulimen ympärille ja säilytys on helppoa. Silikonisista vastaavista ei ole kokemusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549